eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جامعه‌شناسی سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی بسیج دانشجویی دان
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر 🔘 بخش 2 از 2 🔹مسئولیت ناپذیری عموم مردم و مسئولان سیاسی دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل همین کلی‌گویی های سیاسی است، وقتی ما دولتی را عمیقا مطالعه نکنیم و به نقاط ضعف و قوت آن پی‌نبریم نمی‌توانیم تصمیم‌گیری درستی در انداختن تقصیر به دیگران داشته باشیم. نخبگان سیاسی باید از گفتار های کلی‌گویانه فاصله بگیرند. 🔸ملت رویکردی منفعل دارد و در صورت میل به کنشگری بجز شرکت در انتخابات‌ها، تنها راه اعتراض آنها شورش کردن است. نخبگان سیاسی هم به‌جای کمک به بهبود این فضا در بسیاری موارد از این اختلاف کسب و کاری برای خود ایجاد کرده‌اند. جامعه‌شناسان ما در تحلیل وضعیت جز بیانیه سیاسی صادر نکردند و هیچ وجهه اجتماعی ندارند و حتی سیاست مدنظرشان نیز روزمرگی است و نه تحلیل عمیق سیاسی. در قضایای آبان نمی‌توان مردم را مقصر دانست که چرا در انتخابات به این شخص رأی دادند، چون این انتخاب در فضایی رخ داده‌است که هیچ جایگزینی وجود نداشته‌ است و انتخاب مردم منطقی بوده‌ است. 🔹 یکی دیگر از دلایل این مسئولیت ناپذیری در سطح دولت و ملت «مصرف‌گرایی» و نگاه مصرفی و کالایی و کوتاه‌مدت به تمامی امور است. جامعه ما در کلیت خود از مولد بودن و مسئولیت‌پذیری به سمت عدم مسئولیت‌پذیری و مصرفی‌شدن حرکت کرده‌ است، هرچند دولت نقش بیشتری در این امر داشته است اما مردم نیز در اندازه خود مسئول این مشکل هستند. دین و رسانه و صدا و سیمای ما مصرفی شده‌اند و هیچ چیزی تولید نمی‌شود. تبلیغات مصرفی در تلویزیون به‌جای هنر نمونه‌ای است از این مصرف‌کنندگی و این غلبه مصرف‌کنندگی همواره منجر به بی‌مسئولیتی می‌شود. 🔸 مردم در ایران هیچ بستر و جایی برای اعتراض ندارند، مکانیسم‌های عادی‌سازی اعتراض اجتماعی را باید راه انداخت و به این بسترسازی فکر کرد. تحولات زیادی به سرعت رخ می‌دهد و واکنش و تدبیر ما به شدت تأخیری است. حاکمیت باید با فراخوان نخبگان دست به چاره‌اندیشی بزند و خود نخبگان هم باید پیش‌قدم شوند و پیشنهاداتی بدهند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 صنعت دانش 🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستی‌هایی در جامعه اشاره می‌کند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغولند، به ویژه موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها. این فضاها درجه بالایی از استقلال در جامعه کسب می کنند، که به آنها امکان میدهد ا خود را بازتعریف کنند. 🔹آنها به جای خدمت به منافع جامعه به مثابه کل، در نهایت بر منافع خودشان متمرکز می‌شوند؛ بدین معنا که سخت مشغول بسط نفوذ خود بر جامعه هستند. مهمتر از همه دانشگاه‌ها به پرورش تفکر تکنوکراتیک مدد می‌رسانند و در این راه به سرکوب عقل می‌پردازند. 🔸دانشگاه‌ها به وسیله مدیران تکنوکراتیک اداره می‌شوند که دانشگاه را بسیار شبیه به بروکراسی دیگری می‌گردانند و قواعدی را بر استادان و دانشجویان تحمیل می‌کنند. 💢 علاوه بر اینها دانشگاه‌ها به جای آنکه دانشجویان را دعوت به تفکر کنند، بیشتر شبیه کارخانه‌هایی برای تولید انبوه دانشجویان می‌شوند. نقطة تمرکز بر معقول ساختن آدمیان نیست، دانشگاه دانشجو بیرون می‌دهند تقریبا درست به همان نحو که کارخانه‌ها اتوموبیل یا سوسیس و کالباس بیرون می‌دهند. 📚 مبانی نظریه‌های جامعه‌شناسی معاصر، ص 206 ⚜️ @Taammolat74
🔰 لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی ✍️ دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔸به نظر می‌رسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانه‌ای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحث‌های رسانه جدی گرفته نشد. مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانه‌ها و ساختارهای رسانه‌ای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها به دست طیف‌های لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیست‌ها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند. 🔹در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانه‌های سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه می‌دانند که حرف به حقی هم هست. دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانه‌های جمعی‌تر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته می‌شوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. می‌دانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شده‌اند. 🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد. 💢چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاه‌ها کمتر به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانه‌ای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
تاملات
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرد
🔰 بسیج و مقدس‌مآبی! درباره سالها مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره ✍️ وحید جلیلی 📍در طول سالهایی که از آخرین پیام امام درباره بسیج گذشته است و در میان هزاران پوستر و پلاکاردی که در این یازده سال به در و دیوار خیابانها و اداره‌ها و... چسبیده است، ندیده‌ام که این جمله از امام پوستر شده باشد، یا بر دیوار پایگاه بسیج مسجد یا دانشگاه یا اداره یا کارخانه ای نقش بسته باشد که: «مملکتی که با استکبار و و و مخالف است، همه افرادش باید بسیجی باشند.» درحالی که جمله دیگری از همان پیام آذر ۱۳۶۷ را صدها بار از دهان فرماندهان و مسئولان و سخنرانان و بر صفحه مجلات و روزنامه ها و پوسترها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که: «بسیج لشکر خداست. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بسیج و مقدس‌مآبی! درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج ✍️ وحید جلیلی 📍
✔️ [ادامه...] 🔸تأکید بر انگیزه های درونی بسیج، همچون اخلاص و صداقت و... آنچنان ضریبی یافته است که ویژگی‌ها و آرمان‌های اجتماعی به عنصری دسته چندم و حتی کم اهمیت در تعریف ماهیت بسیج تبدیل شده است. در تعریف حضرت امام از بسیج و بسیجی، این دو در تقابل با استکبار، پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌مآبي معنا می شود. 🔹آیا عجیب نیست که امروز در برخی موارد، گاه بسیجی‌گری و مقدس‌مآبی متشبه می‌شود؟ و آیا این همان تنگه احدی نیست که امام چند ماه پس از پایان جنگ، بسیجیان را نسبت به آن هُشیار می‌کند؟ مقدس‌مآبي از یک دیدگاه، تقید شدید به آداب و احکام ظاهری و فردی است. اما این آن تقدسی نیست که امام بر آن شمشیر کشیده باشد و شاید بی دقتی ای که در فهم معنای مقدس مآبی روی داده و آن را مساوی تعبد و تشرع قرار داده، موجب شده است که «تضاد» تفکر بسیجی با مقدس مآبی، یا اصلا فهم نشود، یا از ترس تضعیف تعبد، تلاشی برای تبیین و تشدید آن صورت نگیرد. 🔸مقدس‌مآبي در نگاه امام بسیجیان، نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی، بلکه غفلت از آرمانها و مسئولیت‌های اجتماعی دین است. آرمان و ظلم‌ستیزی (در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) از ارکان اصلی بسیج مستضعفین» است که جا دارد این «آرمان» به شکل جدی تر و کاربردی‌تری در «سازمان بسیج متجلی شود؛ وگرنه این تشکل عظیم و وسیع مردمی به تدریج از تعریف خود فاصله خواهد گرفت و دچار آفاتی خواهد شد که پیش از این نیز، دامن بسیاری از حرکت های دینی در طول تاریخ را گرفته است. 💢اسلام انقلابی (که مبنای انقلاب اسلامی است) و تفاوت و تقابل آن با اسلام غیرانقلابی مرفهین بی‌درد، باید بیشترین، صریح‌ترین و کامل‌ترین ظهور خود را در بزرگترین و مردمی‌ترین نهاد انقلاب داشته باشد و وای بر روزی که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض، اهمیت و جایگاه برجسته‌تری از اسلام انقلابی و اجتماعی مؤسس بسیج و احیاگر اسلام ناب پیدا کند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه چهارم ⏰ 26 فروردین 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۴.mp3
30.48M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه چهارم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 صنعت دانش 🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستی‌هایی در جامعه اشاره می‌کند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغو
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیل‌کرده رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه بریستول انگلیس و ادبیات عرب در دانشگاه گوتنبرگ سوئد و هم‌اکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او یکی از پژوهش‌های جدی خود را در حوزه انتقادی آموزش عالی و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی قرار داده است. به نظر میری، آموزش عالی در ایران تهی از ایده‌های کانونی شده است! بر همین اساس او در 15 تیر امسال کنفرانس خبری با عنوان «نگاهی انتقادی به آموزش عالی: مطالعه موردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار کرد. مصاحبه ایشان که با محمدصادق عبداللهی دبیر اندیشه روزنامه جوان شکل گرفت، به صورت لایو نیز از اینستاگرام پخش شد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیل‌کرده رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه بریستول انگلی
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 3 🔸او در این مصاحبه، انتقادات تندی را به آموزش عالی در ایران داشت. میری تلاش کرد به صورت روشمند یک صورتبندی نظری از آموزش عالی در ایران ارائه بدهد. او معتقد است برای تحلیل وضعیت آموزش عالی باید آنرا به مثابه یک پدیده در نظر گرفت و به صورت سیستماتیک مورد نقد و بررسی قرار دهیم. 🔹او بعد از تحلیل کل در مقام سیستم به سمت جزء رفته و سعی داشت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی را به عنوان یک «واحد کوچک» را مورد ارزیابی قرار دهد. او برای تحلیل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی نیز از روش خود-مردمنگاری که برآمده از تجربه زیسته است، بهره گرفت تا بتواند منطق مدیریت پژوهشگاه را قابل فهم نماید. 🔸همانگونه که گذشت، ایشان معتقد است نهاد آموزش عالی باید تصویری از آینده داشته باشد و در غیر این صورت در مقتضیات دوران پساجدید هضم خواهد شد. و به تعبیر ایشان اساسا در دوران پساجدید نیازمند تحول هستیم. او نیز تأکید داشت که فقدان داده‌های صحیح و منجسم یکی دیگر از مشکلات اصلی و اساسی در نهاد آموزش عالی است. 🔹او با استناد به کلام خانم سیده‌توران میرهادی ساختار هرمی پژوهشگاه را به چالش می‌کشد و بیان می‌دارد وزارت علوم به جای نقش آفرینی در وسط میدان، بایستی در پشت میدان نقش‌آفرینی داشته باشد. او همچنین به نقش فضای مجازی در ساحت آینده دانشگاهی توجه داشته و بیان کرد که در عصر پساجدید باید امپراطوری مجازی را بسط داد و آدم‌ها را از این طریق به سطح جهان رساند و به همین دلیل از وب‌سایت پژوهشگاه گله‌مند است! 💢او بعد از طرح مشکلات پژوهشگاه؛ شفافیت، نظارت و پاسخگویی را راه‌حل مؤثر و اصولی را برای حل این مشکلات می‌داند. او در آخر نیز سیستم ISI را یکی از بزرگ‎ترین باندهای فساد معرفی کرده که در پشت صحنه یک اقتصاد پنهان شکل داده است و لازم می‌داند قوه قضاییه به آن ورود کند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 3 🔸پس از این اظهارات و مصاحبه جنجالی ایشان از سوی مسئولین پژوهشگاه مورد اعتراض و انتقاد واقع شد و فشارها به حدی بود که از انتشار عمومی این مصاحبه در روزنامه جوان جلوگیری شد. بعد از این کنفرانس خبری بود که روابط عمومی پژوهشگاه در خصوص اظهارات ایشان اطلاعیه‌ای را صادر کرد و به نقد سخنان ایشان پرداخت. 🔸در ابتدا این اطلاعیه آمده:«در روزهای اخیر، یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به نام دکتر سیدجواد میری، در فیلمی که در صفحة شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده و اظهار می‌دارد که حاصل مصاحبه‌ی وی با روزنامه جوان است، به طرح مباحثی پرداخته است که مشحون از دروغ و افترا بود و باعث شد که بسیاری از دلسوزان از پژوهشگاه بخواهند با شکستن سکوت، پاسخی درخور به این قبیل ادعای بی‌پایه ارائه کند. بر این اساس و به‌منظور تنویر افکار عمومی، نکات ذیل به صورت مختصر منتشر می‌شود.» 🔹میری که شاید انتظار این برخورد را نداشت، بعد از این واکنش‌ها، در نامه‌ای سرگشاده به دکتر غلامی وزیر علوم نوشت:« من با رسانه‌های کشور درباره‌ی وضع نامساعد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگوی نقادانه پرداخته‌ام ولی متوجه شدم که نمایندگانی که شما منصوب کرده‌اید با توسل به تهدید و ارعاب سعی در خاموش کردن صدای ناقد دارند و عجب این است که این رفتارها به اسم دانشگاه و در دانشگاه و آموزش عالی رخ می‌دهد. اگر جامعه‌شناسان و فیلسوفان و اساتید حوزه علوم انسانی به نقد رویه های نادرست در کشور نپردازند پس معایب را چگونه اصلاح کنیم؟‌ شما اگر ناقد را پاداش نمی‌دهید چرا مجازات با توسل و سواستفاده از صندلی ریاست؟!...» 🔹محمدصادق عبداللهی دبیر اندیشه روزنامه جوان که برگزارکننده کنفرانس خبری بود، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود «نگاشت» درباره حواشی این کنفرانس خبری پرداخت و بیان داشت:« نیت کردم در پی جستن موانع تحول علوم انسانی، در پرونده‌ای به مدت چند هفته متوالی به نقد «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» که ملقب به بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی غرب آسیاست، بپردازم. برای نخستین شماره از این پرونده مصاحبه‌ای را با دکتر سید جواد میری هماهنگ کردم... ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 3 از 3 🔹در مصاحبه دکتر میری با اتکا به روش خودمردم‌نگاری، حرف‌های بسیار مفیدی در نقد رویکردهای کلان نهاد آموزش عالی و آغاز عصر پساجدید بیان کردند. همچنین در خلال بحث و در بررسی موانع ساختاری تحول علم در ایران و به‌ویژه پژوهشگاه علوم انسانی، انتقادات جسورانه‌ای در باب مدیریت غیرشفاف، حذف و اضافه غیرعلمی گروه‌های پژوهشی، اتفاقات تلخ جذب هیئات علمی، توزیع شبهناک طرح‌های پژوهشی، مشکلات طرح اعتلا و مافیای ISI بیان شد... 🔸 فشارها بر دفتر روزنامه از فردای مصاحبه آغاز گردید. هنوز هیچ‌ متنی از مصاحبه منتشر نشده بود، رؤساء پژوهشگاه تقلا می‌کردند مصاحبه را در نطفه خفه کنند... فشارها تنها متوجه روزنامه نبود؛ دکتر میری نیز از سوی پژوهشگاه تحت فشار قرار گرفت و بلافاصله مقدمات ارجاع پرونده‌اش به کمیته تخلف چیده شد و با حکم مدیریت، یک میلیون و هشتاد هزارتومان نیز حق مدیریت از حقوقش کسر گردید! 🔹نکته جالب‌تر آنکه معترضش شده بودند که چرا در مصاحبه با یک رسانه «مرتجع» موجب تخریب یکی از مدیران پاکدست اصلاح‌طلب شده است! ... القصه این فشارها و حواشی، انتشار مصاحبه را متوقف ساخت! اما جالب آنجاست اساتید دیگری که برای هفته‌های آتی پرونده مذکور با آن‌ها هماهنگ شده بود نیز پس از این وقایع مصاحبه خود را لغو کردند و هیچ یک از جامعه‌شناسانی که خود را مصلحان اجتماعی می‌خوانند یک خط در باب این مناقشه ننگاشتند و این یعنی نه‌تنها حلقه‌های لانه کرده در ساختارها، کوچکترین نقدی را در نطفه خفه می‌کنند تا مبادا کرسی‌های گرم و نرم‌شان متزلزل شود بلکه اساتید ما نیز که مسئولیت اجتماعی آن‌ها آگاهی بخشی به جامعه است با کوچکترین عتابی در لاک خود فرو می‌روند و ترجیح می‌دهند به جای هر کنش اصلاحی به غرغرهای کلیشه‌ای در تلگرام ادامه دهند!» 🔸در ادامه اما سیدجواد میری در نامه‌ای دیگر در 13 مرداد 1399 به اطلاعیه دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه در مورد کنفرانس خبری در باب آموزش عالی، واکنش نشان داده و بیان کرد:« ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آقای دکتر قبادی در پاسخ به بنده، علاوه بر اقدامات ایذایی، فشار بر رسانه­‌ها و فشارهای روحی دیگر (از جمله تماس با روزنامه جوان و دوتابعیتی و ضد نظام خواندن بنده و البته برادر شهید و مدافع نظام خواندن خویش) از طریق پیغام­‌های تهدیدآمیز، من جمله تهدید به اقدامات حقوقی و غیره، جوابیه‌­ا­ی تهیه و از طریق روابط عمومی در سایت پژوهشگاه منتشر کردند... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیل‌کرده رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه بریستول انگلی
🗨به هر حال آسیب‌شناسی وضعیت دانشگاهی و نهاد علم در ایران مسأله بسیار مهم و جدی است و لازم است دور از حاشیه‌سازی‌ها و سیاسی‌بازی به صورت دقیق و عالمانه بررسی شود. دانشگاه موتور محرک پیشرفت جامعه است و اصلاح و تحول آن در گام دوم یکی از محورهای اصلی و کلیدی است. اینجاست که معنا آن ضرب المثل قدیمی زنده می‌شود: هرچه بگندد نمکش می‌زنند ... وای به روزی که بگندد نمک!! ☑️مشروح این تحلیل و متن کامل سخنان دکتر سیدجواد میری در نقد آموزش عالی را در شماره 10 دیده‌بان اندیشه مطالعه کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر مهدی موحدی بکنظر دوره «علیه وضعیت» /
بخش نخست

خانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۸ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دکتر موحدی 01.mp3
27.29M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر بکنظر بخش نخست 🔹اقدام به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهره‌مندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد. . 🔹لازمه‌اش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است! 🔗 برای شنیدن سخنرانی امیر خراسانی در باب نئولیبرالیسم اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 معرفت نفس برترین عقلانیت است! ✍️ نصرالله حکمت 🔸«حضرت رضا، درود خدا بر او بادا، فرمود: «اَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الاِنْسانِ نَفْسَهُ (میزان الحکمة، ج۶ ، ص ۲۴۷۸) برترین عقل (تعقل) آن است که آدمی، خویشتن خود را بشناسد.» کلام بلند و‌ استوار امام به اندازه کافی، گویا است و نیازی به شرح و‌ تفسیر ندارد، اما فهم من و تو، به عنوان مخاطب این کلام نیازمند آن است که خود را گسترش دهد تا معنا و ضرورت شناختن خویشتن را بهتر درک کند و سرّ برتری عقل کسی را که به شناختن خود می‌پردازد، دریابد. 🔹عقل قوه‌ای است در اندرون انسان که از یک‌سو او را از دیگر جانداران، متمایز می‌کند و از جانب دیگر، نقطه اتصال و اشتراک او با عقول برتر از عقل انسانی و با آگاهی کیهانی است. اینک آدمی می‌تواند این قدرت ادراک و شناخت را به‌ جهانِ بیرون از خود مشغول کند نیز می‌تواند با این قدرت ادراکی به سیر و سیاحت در جهانِ درون خویش بپردازد و اسرار عوالم درون خود را کشف کند. 💢از دیدگاه حضرت رضا(ع) کسی عقلِ برتر دارد که نخست به شناختن خویش بپردازد تا بتواند با آگاهی از خویشتن به جهان بیرون از خود قدم نهد؛ آن‌گاه خواهد توانست جهان بیرون از خود را نیز بشناسد و الّا کسی که‌ از شناختن درون خود ناتوان است چگونه می‌تواند بیرون از خود را بشناسد؟» ⚜️ @Taammolat74
🔰لوازم توسعه دانش از منظر شهید مطهری(ره) 🔸این مسئله علم و شناختن تابع دو اصل دیگر است. انسان به صورت اجتماعی می تواند بشناسد و به صورت انفرادی امكان ندارد؛ یعنی علم كه در عالم پیدا شده محصول همكاری انسانهاست و الاّ اگر انسانها حالت انفرادی می داشتند شاید از حیوانات هم پایین تر بودند. حال همكاری در مسائل علمی به چه وسیله پیدا می شود؟ 🔹 این همكاری كه منجر به پیدایش علم و فرهنگ و تمدن شده معلول دو چیز است: یكی (مكالمه) و دیگر . یعنی یك انسان تجربه می كند و چیزی به دست می آورد، یك انسان دیگر چیز دیگری به دست می آورد و یك انسان دیگر چیز دیگری. . . . اینها اگر نتوانند بین خودشان تفاهم برقرار كنند، یعنی اگر نتوانند دانایی خودشان را به یكدیگر منتقل كنند و این آنچه كه می داند به آن بگوید و آن آنچه كه می داند به این بگوید، آنوقت معلومات هركدام برای خودش باقی می ماند. [در این صورت ] هركاری كه من كردم شما باید آن را از سر انجام بدهید و هركاری كه شما كردید من باید آن را از سر انجام بدهم. بنابراین همیشه باید درجا بزنیم. 🔸ولی وقتی كه من آنچه را كه به دست می آورم، از راه زبان به شما منتقل می كنم و شما آنچه را كه به دست آورده اید به من منتقل می كنید، هردو واجد هر دو سرمایه می شویم. بعد نفر سوم، دهم، صدم و هزارم را ضمیمه كنید. وقتی هزار نفر كار كنند و محصول معلوماتشان را روی هم بگذارند آنوقت هر یك نفر معلومات هزار نفر را دارد. اینجاست كه علم توسعه پیدا می كند. 🔹این هم كافی نیست، بلكه نسلها نیز باید با یكدیگر ارتباط پیدا كنند. اگر صرفا گفتن در كار باشد این نسل آنچه را كه دارد می آموزد و به نسل بعد هم آن مقداری كه برایش امكان داشته باشد منتقل می كند، ولی از راه زبان و گوش نمی توان همه مكتسبات علمی و فرهنگی و مدنی را به نسل بعد منتقل كرد. اینجاست كه مسئله قلم و نوشتن به میان می آید. هر نسلی آنچه را كه به دست آورده است، نه تنها از راه زبان به نسل بعد منتقل می كند- كه همه آن قابل انتقال نیست و فراموش می شود- 💢اینكه انسان توانست قلم به دست بگیرد و نوشتن را بیاموزد و آنچه را كه می داند و مكالمه می كند، به صورت مكتوبها و نوشته ها دربیاورد، گذشته و آینده را به یكدیگر متصل و مرتبط می كند و یك وحدت به وجود می آورد. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری . ج28، ص: 666-667 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه پنجم ⏰ 2 اردیبهشت 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۵.mp3
33.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه پنجم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰عقل عرفی؛ از سروش تا مهدی نصیری ✍️ جعفر بحرینی عضو شورای راهبردی مجمع ادیان و فرق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 📍«روشنفکران دینی بعد از انقلاب، هرچند سعی کردند از مفاهیم دینی تجلیل کنند، اما به صورت محترمانه‌، مفاهیم دینی را ‌منسوخ شده اعلام کردند. نمونه بارزش، که معجزه جاویدِ قرآن را انسانی دانست و آنرا تعابیر شخصی پیامبر(ص) تلقی کرد، به سراغ قوانین اسلامی آمد و همسو با تفسیرهای بنیادین سروش، قوانین اسلامی را منسوخ شده و مربوط به قبائل بدوی مسلمان در ۱۴۰۰ سال پیش دانست. ، شاگرد سروش، دین را در ترازوی اخلاق سکولار قرار داد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰عقل عرفی؛ از سروش تا مهدی نصیری ✍️ جعفر بحرینی عضو شورای راهبردی مجمع ادیان و فرق جبهه فرهنگی انق
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸نخ تسبیح تمام این تفکرات ارجاع به «» است. عقل عرفی‌، محصول قرون [به اصطلاح] روشنگری در اروپاست، روشنفکران اروپایی از یک طرف نمی توانستند همه چیز مثل دین و سنَّت را انکار کنند و از طرف دیگر نمی‌خواستند پایبند به ساختار بنیادین عقلانیت باشند. لذا راه میانه‌ای را انتخاب کردند‌، هم خدا را خواستند و هم خرما را. هم خواستند (در ظاهر) به نظرات مردم احترام بگذارند و هم برای پیش برد اهداف لیبرالی، تیغ اکام خود را برای از میان بردن سنت و دین تیز‌تر کردند. 🔹حلقه سروش در ایران با در پیش گرفتن تساهل در گفتار و شدت در اقدام‌، همین رویه را به پیش گرفتند. عقلانیت عرفی حلقه سروش اساسا و بصورت بنیادین دین را اشتباه و ناکارآمد تلقی می‌کند و قائل است که تمام مفاهیم دینی می‌بایست در ترازوی عقلانیت عرفی که طبعا سکولار است، تبیین و تعریف شود. نیاز به گفتن ندارد که از منظر این جماعت، هر مقدار از دین از این ترازو بیرون بماند باید محترمانه حذف شود! 🔸نکته قابل توجه در باره عقلانیت عرفی این است که از فطرت و اخلاق همگانی انسان‌ها هم به دور است و در یک تفسیر کاملا جهت‌دار به نفع منافع مادی دستگاه استکبار است. اگر روزی غول‌های رسانه‌ای دنیا صلاح بدانند، همجنس‌بازی را در جوامع انسانی ترویج کنند و مردمی مقهور و غرِّه به این نیرنگ شوند، عقلانیت عرفی آن را تایید خواهد کرد! ولی اگر مردمی بدنبال انقلاب دینی باشند و بخواهند به فطرت خود بازگردند، عقلانیت عرفی در اقدامی کاملا متعارض، با لطایف الحیل و زبان خوش و یا حتی با زبان تحقیر و تهدید به فکر اصلاح مردم خواهد رفت! 🔹مهدی نصیری سیر فکری و رفتاری جالبی دارد؛ هرچند عمده فعالیت او در فضای رسانه‌ای و ژورنالیستی بوده، ولی به واسطه حضور نه چندان طولانی مدت در فضای حوزه علمیه و علیرغم ابهام در کم و کیف مطالعات حوزوی، بسیار علاقه‌مند است که به سراغ مفاهیم دینی و نقد آنها برود. در جنجالی‌ترین اقدام رسانه‌ای بر علیه فلسفه شورید و ادعا کرد فلسفه مدافع دین و باور‌های دینی نیست! ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸برخی از جمله ‌جعفریان، سخنان نصیری را در چارچوب تحلیل کرده‌اند و این نگاه اجمالا قبلا هم وجود داشت امَّا برخی اظهارات و رفتارهای اخیر معلوم کرد این تعبیر و تفسیر هم در مورد او صدق نمی‌کند. نصیری در سیر جدید که خود نیز به تغییرش اذعان کرده، تفکُّرات و گفتمان خاصی را دنبال می‌کند. پرده جدیدی که نصیری برانداخته، نه با تفکراتی اخباری سازگار است و نه با تفکرات عقلگرا و فلسفی! نه با انگاره‌های سکولارها همخوانی کامل دارد و نه با مبانی انقلابی‌ها سازگار است‌ بلکه او را باید در همان بستر ‌عقلانیت عرفی تحلیل کرد که ‌نسبیت‌گرایی افراطی، ‌تشکیک در بدیهیات، ‌تذبذب و ‌حیرت، لازمه و نتیجه آن است! 🔹او هر چند خود را ظاهرا مخالف روشنفکران می‌داند امَّا گزاره‌ها و منطقی که بکار می‌گیرد کاملا شبیه آنها است. به عنوان مثال تعابیر «اگر جامعه‌ای نسبت به حکمی باورش ضعیف باشد‌، پس می‌توان آن را کنار گذاشت» یا «هرجایی که در اجرای حکم دینی با مانع برخورد کردیم، باید کوتاه بیاییم و عرفی عمل کنیم ولو اینکه ظاهراً مسیر سکولار یا غربی باشد»، تعابیر کادوپیچ شده تفکرات امثال سروش است! 🔸نصیری که دقیقاً شبیه نگاه حداقلی سکولار‌ها و روشنفکران دینی به کارکرد دین، توان زیربنایی و روبنایی دینی را بسیار محدود قلمداد می‌کند، نهایتا هم خود و هم دین را در ‌حیرت گرفتار می‌بیند؛ حیرتی که موجب می‌شود صدای و سکولارهای مقدس، از حلقوم او که روزگاری یک انقلابی روشن‌اندیش شناخته می‌شد، خارج شود. 💢 آیا نصیری‌، همان سروش تسبیح به دست و خرقه بر دوش است؟ آیا در ادامه قرار است خرقه براندازد و در لباسی نو، عریان‌تر از اکنون انگاره‌های روشنفکری را فریاد بزند؟ گرچه نشانه‌های روشنی وجود دارد اما رسیدن به جواب قطعی برای چنین پرسش‌هایی کمی زود به نظر می‌رسد. امَّا به صورت قطعی می‌توان گفت که از ‌ تا ‌، از تا ، از تا و از تا ، همه و همه بر سر سفره «عقلانیت عرفی» نشسته‌اند. هرچند (ظاهراً) اغراض مختلفی را برای خود ترسیم می‌کنند.» ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 مناظره با موضوع |کرونا و سیاست‌گذاری اجتماعی سلامت ▪️ دکتر ‎سیدمجید امامی ▪️ دکتر ‎جبار رحمانی برنامه تلویزیونی زاویه قسمت هفتم، فصل پانزدهم شبکه چهار سیما ⏰چهارشنبه ۵آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر مهدی موحدی بکنظر دوره «علیه وضعیت» /
بخش دوم

خانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۸ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دکتر موحدی 02.mp3
24.03M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر بکنظر بخش دوم 🔹اقدام به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهره‌مندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد. . 🔹لازمه‌اش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است! 🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰تولد تفريحات مدرن در ايران 🔸«تفريحات و سرگرمي» (entertainment) يكي از مفاهيم بحث‌برانگيز در علوم اجتماعي معاصر است كه به ويژه در روزگار مدرن و اهميت يافتن مفهوم اوقات فراغت (Leisure) مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 اين بدان معنا نيست كه در روزگار پيشامدرن، مردم اوقات فراغت نداشتند و در آنها به تفريح و سرگرمي نمي‌پرداختند، بلكه مساله اين است در روزگار جديد با تحول شكل و درونمايه زندگي روزمره مردم در چارچوب نظم و انتظام خاص مناسبات سرمايه‌دارانه، اوقات فراغت مردم و نحوه پر كردن آن با تفريحات و سرگرمي‌ها اهميت يافته است، به ويژه از طريق برنامه‌ريزي‌هايي كه دولت-ملت‌هاي مدرن (يا شبه‌مدرن) به خصوص براي تحقق برنامه‌ها و اهداف خود ارايه مي‌كنند. 🔸اما در اواخر دوران قاجار و به خصوص با ظهور پهلوي دوم و قوام يافتن ملت-دولت مدرن، البته به شيوه ايراني به تدريج تفريحات و سرگرمي‌هاي مدرن نيز در ايران رواج يافت، يعني با تاسيس سينماها و سالن‌هاي نمايش تئاتر و گسترش امكان فعاليت موسيقي از سويي و پديد آمدن امكان ظهور و بروز گروه‌هاي اجتماعي متفاوت از جمله زنان در عرصه اجتماع، از سوي ديگر، شكل و محتواي تفريحات و سرگرمي‌ها نيز تغيير كرد. 🔹در دهه‌هاي بعد، با گسترش روند نوسازي (مدرنيزاسيون) متوليان و برنامه‌ريزان تفريحات و سرگرمي‌ها نيز تنوع بيشتري پيدا كردند، به خصوص كه به تدريج بسيار از مراكز تفريحي و سرگرمي، توسط كارگزاران بخش خصوصي به راه افتادند و ديگر اين تنها دولت نبود كه اين مراكز را تاسيس مي‌كرد. ⚜️ @Taammolat74