eitaa logo
تاملات
728 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📍دانشگاه مدرن و جامعه ایرانی نقدی بر روایت مقصود فراستخواه از نهاد علم در ایران به معنای أخص کلمه که امروزه با آن مواجه هستیم تنها از قرن نوزدهم موضوعیت یافته است. در کتاب «تعارض دانشکده‌ها» از برآمدن دانشگاه جدید مبتنی بر «عقل خودبنیاد» بحث کرد. از این منظر، نشانه‌ای از ظهور بشریت جدید است. از طریق آن؛ انسان خردورز منتقد، ابراز وجود می‌کند. نیز در کتاب «درباره روح و چارچوب سازمانی نهادهای فکری در برلین»، دانشگاه را به مثابۀ «نهاد تفکر» ومبتنی بر «آزادی علمی وآکادمیک» مفهوم‌سازی می‌کند. بدین ترتیب دانشگاه غربی به معنی مدرن آن، در متن تجربه مدرنیتۀ جوامع غربی ظهور یافت و فرزند شهر مدرن بود. در شهرهای جدید، حسّ سوژگی به بشر دست می‌داد و دانشگاه نماد ونهاد پرورش این آگاهی نوین و این نظام جدید دانایی بود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔘 بخش 1 از 2 🔹 برخی روایت‌های پربسامد ارائه می‌شود با این مفروض که جامعه ایرانی در تأسیس نهاد علمی آموزشی پایدار ناتوان بوده و در حالی که هنوز کشور ایران، حتی یک دانشگاه هم نداشت، در انگلستان، بالغ بر ده‌ها دانشگاه بزرگ با هزاران دانشجو، مشغول تربیت نسل آینده کشور خود بودند و از این دست قبیل سخنان. یکی از مروجین اصلی این نوع روایت از تأسیس نهاد علم در ایران، دکتر است. 🔹او به طور مفصل تاریخ را بازخوانی کرده و از تا بعد از انقلاب مورد خوانش قرار داده است؛ اما پرسش اصلی او در کل این روایت و بازخوانی تاریخی، این است که چرا جامعه ایرانی دچار یک پس‌افتادگی و ناهم‌‌زمانی شده و از حیث ایجاد نظام آکادمیک مدرن، دچار تعویق و تأخیر شده است؟! 🔹این پرسش در محل خود به‌جاست اما روایتی که فراستخواه در پاسخ به این پرسش ارائه می‌دهد ناصواب است. او با غفلت از فرایند جامعه ایرانی به ویژه حوزه در فرهنگی و سیستم آموزشی مدرن، نقطه پیکان انتقادات را به سمت بافتار سیاسی و اقتصادی جامعه ایرانی حواله می‌دهد. 🔹 او در جایی از کتاب خود می‌نویسد:« مقارن تغییر و تحولات دورة سوم یعنی رنسانس تا روشنگری که به گسترش آموزش و نوآوری‌ها و رهیافت‌های فکری و اجتماعی و رشد نهادهای جدید آموزشی و دانشگاهی انجامید، جامعه ایران آماج حوادثی شد که بر اثر آن، ضعف‌های ساختاری درونی جامعه شدت می‌گرفتند و آنرا در مسیر نزولی سوق می‌دادند... در حالی که جوامع غربی با نقد سنت‌های تعلیمی‌شان و با تحول بخشیدن به نهادها، برای تکوین نخستین دانشگاه‌های جدیدشان در قرن12 میلادی بسترسازی می‌کردند، مدارس نظامیة ما بر اثر سلطه مقاصد انحصارطلبانه و تنگ‌نظری‌های حکومتی، با آفت تعصب و تک‌نگری و غلبة آموزش‌های شرعی بر آموزش‌های علمی و فنی دست به گریبان بودند و به‌تدریج به انحطاط گراییده و از رونق افتاده بودند.» ص43 🔹آقای فراستخواه به طور مستقیم بر مراکز و نهادهای آموزش سنتی می‌تازد که به جای پرداختن مسائل فنی و علمی! (که مشخصا منظورشان از علم مرادف since است!) به سمت آموزش‌های دینی و شرعی می‌رفتند! در ادامه نیز حکومت صفویان را مستبد قلمداد کرده و به آن‌ها خورده می‌گیرد که چرا پیشرفت‌های جامعه غربی را نادیده انگاشتند: «بارزترین دوره‌ای که پای غربی‌ها و به‌تبع آن، برخی از آثار و محصولات علمی وفنی نوینشان به ایران باز می‌شد، دوره حکومت صفویان است. این در حالی بود که حکمرانان مستبد صفوی در عالمی از اوهام و غرور به سر می‌بردند، به راز پیشرفت‌های جوامع غربی اعتنایی نداشتند و فقط گاهی به اقتضای نیازشان به برخی نمودها و آثار جدید علمی و فنی اروپا توجه می‌کردند...» مفروض این روایت همان ادامه مسیر دوره قاجار به بعد است که راه شکوفایی ایران و توسعه را در مسیر غربی‌شدن می‌داند. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔹 این نوع روایت و دیدگاه از جهات متعددی مورد ایراد و دقت‌نظر است که مبحث مفصل خود را می‌طلبد و در این مقال شاید گنجایش پرداخت به آن نباشد، اما در مقابل روایت مستندتری نیز از وضعیت نهاد علم در ایران وجود دارد و معتقد است اساساً شکل سنتی مراکز آموزشی در عین نقاط ضعف‌هایی که داشت، پاسخگو مسائل و نیازهای زمانه بوده است و این‌گونه نیست که تنها مسیر توسعه و پیشرفت جامعه از طریق نهاد مدرنی مثل دانشگاه باشد، آن‌هم نهادی که از جهت مبنا و اغراض، ذاتاً با تفکر جامعه ایرانی که آمیخته با مذهب است، سرناسازگاری دارد. 🔹دکتر از جمله این افراد است که روایت دیگری نسبت به وضعیت نهاد علم در ایران دارد. او در مصاحبه‌ای که با همین موضوع ایراد کرده می‌گوید: «جریانی تقریباً از اوایل قاجاریه در کشور ما آمد که راه رشد و شکوفایی ایران را تبعیت از می‌دانست، همان در مؤسسات آموزشی ما رسوخ و نفوذ کرد و همه‌ی دستاوردهای گذشته را با نفرت کنار گذاشت و سپس بنای جدیدی را گذاشت که این بنای جدید مبانی آن غربی است. 🔹به همین جهت اگر شما بهترین مهندسین را هم تربیت کنید -البته این را من عرض می‌کنم و شاید هم آن‌ها به همه‌ی تعهدات خود نرسیدند- این افراد در یک نظام فرهنگی آموزش می‌بینند که آن نظام فرهنگی با ما بیگانه است. هنگامی که وارد عرصه‌ی و غیره می‌شویم به‌مراتب وضع بدتر می‌شود و افرادی کاملاً غرب‌زده بیرون می‌آیند که کاملاً سمت‌وسوی فرهنگی کشور را تدوین و تعیین می‌کنند و همین تفکر به سینمای ایران می‌آید و در بخش‌های دیگر نیز خود را نشان می‌دهد.» 🔹 حقانی همچنین مسیر برون‌رفت این مشکل را اینگونه توضیح می‌دهد: «ما به جای برخوردهای شکلی و صوری با مقولة فرهنگ در کشورمان، باید روی مبانی تأکید کنیم و اصلاح مشکلاتی که ما در حوزه‌ی مبانی داریم. باید به سمت تعامل و تلاش جدی فکری برویم. برای تعریف نظام تعلیم و تربیت خود، بر اساس مبانی ایرانی، اسلامی برویم... 🔹 اگر با این مبنا که از تجربیات دیگران استفاده کنیم و به بسترهای فرهنگی خود و زمینه‌هایی که داریم و ذخایری که در کشور از جهت فرهنگی وجود دارد، توجه کنیم و سعی کنیم با استفاده از تجربیات جدید بشری، نظام آموزشی خود را دچار یک تغییر اساسی محتوایی و روشی کنیم، می‌توان تحولات مهمی را ایجاد کرد و بومی را تأسیس کنیم. در برخی از زمینه‌ها شامل رکود هستیم؛ یعنی هیچ نوآوری را مشاهده نمی‌کنیم و لازمه‌اش این است که هم در روش‌ها و هم در مبانی با تکیه بر همان مبانی دینی اسلامی دست به نوآوری بزنیم.» این نوع روایت دوم، از سرآغاز با روایت غربی‌زده اول متفاوت است و همین مبنا در تحلیل تاریخ مؤثر باشد. بخشی از گزارش مقاله خودم در شماره 43 نشریه دیده‌بان اندیشه ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | مسئله در اندیشه فرهنگی 🎙 مهدی جمشیدی سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دکتر مهدی جمشیدی.mp3
38.52M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | مسئله در اندیشه فرهنگی 🎙 🔹 یا الزامی؟ 🔹 نقش در گسترش ارزش‌های دینی و معنوی 🔹 هیجان‌زدگی و بیدقتی در فهم مسائل و رخنه فرهنگی علل اصلی وقایع اخیر بوده است. 🔹 ترکیب انتخاب ایمانی و الزام حکومتی ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ جواد طباطبایی تئوریسین پروژه ایرانشهری درگذشت 🔹 از آثار او می‌توان به ابن خلدون و علوم اجتماعی، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجه نظام‌الملک طوسی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، تاملی درباره‌ی ایران، ملاحظات درباره دانشگاه و … اشاره کرد. با خوانشی خاص از ایران در اندیشه‌های سیاسی خود به دنبال بازگشت سلطنت بود! به زودی نقد و بررسی اندیشه‌های طباطبایی در کانال تاملات بررسی خواهد شد. ⚜️ @Taammolat74
🔰جواد طباطبایی ضدروشنگر است! ✍️ یدالله موقن 🔹 مدعی می‌شود که اسلام سکولار است. اما ایشان باید بهتر از بنده بداند که نه دین بلکه می‌شود. یعنی در دولت‌های مدرن غربی به قول نیچه انسان جای خدا را گرفته است و اکنون این انسان است که قانونگذاری می‌کند. 🔹 اندیشۀ آقای طباطبایی یکدست و منسجم نیست. او به و و و ایراد می‌گیرد که چرا می‌گفتند: «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.»؛ ولی خودش هم‌اکنون همین حرف‌ها را می‌زند و حتی بلندتر و گوش‌خراش‌تر. ایدئولوگ ناسیونالیسم ایرانی شدن سبب می‌شود که ایدئولوگ دست به سفسطه و مغلطه بزند و ادعاهای عجیب و غریبی برای گذشتۀ ایران بکند. 🔹 ایشان می‌گویند محافظه‌کار و هگلی هستند. هگل می‌خواست «عدل خدا» یا تئودیسه را توجیه کند. از این رو مدعی بود که «آنچه هست عقلانی است.» او به ایراد می‌گرفت که در برابر «آنچه هست» یک «باید باشد» گذاشته است و وضع موجود را که عقلانی است، می‌خواهد به هم بریزد. به نظر می‌رسد که آقای دکتر طباطبایی هم چنین عقیده‌ای داشته باشند. یعنی ضد روشنگری و سنت پرست باشند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ایرانشهری، اندیشه‌ای محافظه‌كارانه 🎙 یوسف اباذری سخنرانی در جلسه پایان نامه «نقدی بر اندیشه محافظه كاری در ایران، با تاكید بر اندیشه جواد طباطبایی» دانشكده علوم اجتماعی تهران ⏰ مهرماه 1397 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@SocioMedia_نقد_بر_اندیشه_های_طباطبایی.mp3
7.04M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ، اندیشه‌ای محافظه‌كارانه 🎙 🔹 او با ترسیم خط پیوندی كه جریان اعتدال را به اندیشه ایرانشهری وصل میكند به نقد اجتماعی اندیشه طباطبایی پرداخت و بیان داشت كه اساس پیوند این دو اندیشه در منطق مواجهه یكسان آن‌ها با نظم سیاسی اجتماعی نهفته است. 🔹 نیز به نقش و نشریات او در هژمونیك كردن ایده در ایران اشاره كرد و گسترش ایده در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست كه نشریات قوچانی در اختیار قرار داده‌اند. 🔹 او با تاكید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژی‌های شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژی‌ها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فكری این دو نحله در ایران دانست. 🔹اباذری هم‌چنین ایرانشهری و رایج را تفكراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایران‌پرستی بعد از مشروطیت دانست كه نمود سیاسی آن احزاب سومكا و پان‌ایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود كه سركار استوارها بالای سر خود آویزان می‌كردند. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟ 👈 سال‌ ۹۲ فصلنامه روایت میزبان گفت‌وگویی بود با موضوع: «خاستگاه »، بین سید و که حواشی زیادی را حول آن گفتگو ایجاد کرد. پس از انتشار گفت‌و‌گو طباطبایی گفت؛ در این گفتگو که به وقت تلف کردنش نمی‌ارزید کچویان او را به محورقرادادن مفهوم ملیت سوق می دهد. کچویان نیز در گفت‌وگویی که مدتی بعد در برنامه دریچه سیمافکر داشت، طباطبایی را به نپذیرفتن نتیجه منطقی بحث به دلیل تبعات سیاسی متهم می‌کند. 🔹 این گفتگو شاید یکی از جدی‌ترین بحث‌هایی بود که علاوه بر پرداختن به مسئله مهم «هویت ایرانی» ، افکار طباطبایی به چالش کشیده می‌شد. در این گفتگو دکتر طباطبایی چهار عنصر هویت ایرانی؛ یعنی اسلام، ایرانی‌بودن، سنت عقلی یونانی و نیز تجدد را برمی‌شمرد و می‌گوید تعادل این چهار عنصر قوام هویت ایرانی ما را ساخته است و یکی را نمی‌توان به نفع دیگری مصادره کرد. کچویان اما معتقد است عنصر «دین» تمام حرکت‌های ایرانیان را جهت داده و هرجا این عنصر از آن‌ها جدا شده، فروریخته‌اند. 🔹🔹بخش اول این گفتگو را می‌توانید در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع | خواستگاه ناسیونالیسم ایرانی 🎙گفتگوی حسین کچوئیان و جواد طباطبایی درباره هویت ایرانی و پروژه ایرانشهری بخش اول مجله تصویری سیمافکر ⏰ اسفندماه 1392 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
خاستگاه_ناسیونالیسم_ایرانی1.mp3
13.15M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | خواستگاه 🎙گفتگوی و درباره و پروژه بخش اول 👈 ما باید به اکنونیت و لحظه اثرگذاری ایران در مواجهه با دوستان و دشمنانش، موفقیت‌ها و شکست‌هایش، و موقعیتی که در جهان پیرامونش دارد توجه اساسی کنیم و با این توجه به فهمی از ایران برسیم. چه بسا ما با تقسیم‌بندی‌های هویتیِ رایج که ایران را به مثابه تکه‌هایی از مکتب‌های گوناگون صورتبندی می‌کند، از ایرانی که حقیقتا صاحب اثر است و خود را در موقعیت امروزینش می‌شناساند غافل شویم. 🔹 مسئله‌ای نه برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایرانی، بلکه حاصل مواجهه متجددانه با تاریخ ایران است. از نظر دکتر کچویان، در تاریخ معاصر ایران و از زمان مواجهه ما با غرب، همه کسانی که به‌نوعی دل در گرو تجدد داشته و لذا برای خود جایی در سامان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران پیدا نمی‌کردند، به ناسیونالیسم پناه بردند. بنابراین، ناسیونالیسم ایدئولوژی مدرنی است که با نگرشی تجددی به تاریخ ایران، نقش محوری در هویت‌یابی داشته است. ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 ⭕️ اگر چه برای اولین بار بود که حسین کچویان و سید جواد طباطبایی رو در روی هم به مناظره می نشستند اما سابقه مواجه قلمی این دو به نقد کوتاه کجویان به پروژه «زوال اندیشه سیاسی ایران» طباطبایی در کتاب «تطورات گفتمان های هویتی در ایران» بر می گردد. کچویان البته بعدتر در کتاب «تجدد شناسی و غرب شناسی» خود به طور مفصل تر به طباطبایی پرداخت و اخیرا نیز در مقاله ای در شماره دوم نشریه « نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان» به مقایسه و نقد و بررسی آرای طباطبایی درباره ابن خلدون پرداخته است. مقاله‌ای که البته واکنش طباطبایی را بر انگیخت و طباطبایی از تغییر و اصلاح دیدگاه های سابق خود که در کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» مطرح شده بود سخن به میان آورده است. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | کلاس «نقش آفرینی ژورنالیسم اندیشه» با حضور استاد رسول لطفی در دوره تکمیلی ژورنالیسم 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
👆👆👆 🔹 «تاملات ابزاری» خوانشی انتقادی از مجموعه کتاب «تاملی درباره ایران» نوشته ی سید جواد طباطبایی و مشخصا دو کتاب جلد دوم آن - «مکتب تبریز» و «نظریه ی حکومت قانون در ایران»- است. چنین خوانشی از این رو ضرورت می یابد که به نظر می رسد وی در این مجموعه به تدوین «پروژه»ای اقدام کرده است. 🔹قاضی مرادی، در این کتاب، در حوزه اندیشه و تحولات سیاسی برخی از اجزای این «پروژه» را به نقد می‌کشد. از نظر او طباطبایی در پرداختن به عاملان سیاسی در عصر مشروطیت به ادعانامه‌نویسی علیه روشنفکران تجددخواه و نیز ادعانامه‌نویسی به نفع دولت‌مردان و رجال سیاسی مصلح و روحانیت مشروطه‌طلب اقدام می‌کند. او برخی از جلوه‌های این ادعانامه‌نویسی‌ها را در تحلیل آرا و فعالیت‌های چند تن از این عاملان - ملکم‌خان، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر، مجدالملک، نائینی و ... - بررسی می‌کند و در پی آن، دو جنبه از ساختار نظری «پروژه» طباطبایی را - نخبه‌گرایی و دولت‌محوری - شرح می‌دهد. 🔹دو محور اصلی اندیشه‌ ایرانشهری، «شاه آرمانی» و به‌هم برآمدگی یا وحدت دین و دولت‌اند. از نظر طباطبایی «نظریه توأمان بودن دین و سیاست» «بنیادی‌ترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری» بود. همین اندیشه بود که به سیاست‌نامه‌های دوره‌ی اسلامی - یعنی دوره‌ای که در واقعیت تاریخی «سلطنت تامه» در قدرت بود - راه یافت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اندیشه ایرانشهری مرده است! 🔹 از چهره های بود که پروژه فکری مشخصی را بر اساس قرائتی دموکراتیک از دین و جایگاه در فقه اسلامی دنبال می‌کرد. او در سخنرانی‌ مهمی که در اواخر عمر خود داشت با عنوان «به کجا ایستاده‌ایم؟» نیم نگاهی به پروژه فکری داشت. 🔹 در نظر او شدنی نیست . «آن چه از خواجه به عنوان ایرانشهری درست کرده ایم تخیل ایرانی است و چنین خواجه ای وجود ندارد.» وی معتقد است فقه سیاسی مهم ترین دانش سیاسی در ایران ، در طول تاریخ بوده است و اندیشه ایرانشهری فاقد هر گونه اهمیتی است : « در منازعه بین و از مشروطه به این سو شریعت برنده بوده است. من می گویم سرنوشتی که ما پیدا کرده ایم خوب یا بد بوده اما سلطنت ایرانشهری قبل از قاجار مرده است .» 🔹فیرحی در ادامه به نظریه در حکومت قاجار اشاره می کند و با توجه به حکومت پهلوی می گوید: « کسانی چون میرزا آقا خان کرمانی ، پیرنیا و فروغی پیش و پس از مشروطه به باستان گرایی بازگشتند . این باستان‌گرایی بعدها تبدیل به ایدئولوژی دولت پهلوی شد که این ایدئولوژی آن باستان‌گرایی نیست. این یک باستان گرایی ایدئولوژیک مدرن و متفاوت است. خیلی وقت است که سلطنت در ایران مرده است. نه تنها نهاد سلطنت مرده بلکه مدت هاست که فکرآن نیز از بین رفته است...» ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟ 👈 حول مفهوم «ایران» مناقشات زیادی در سده اخیر درگرفته که البته بحث‌های گرمی را برپا کرده‌ است. مناقشاتی که از پسِ بحران تمدنی «ایران» در دو قرن اخیر شکل گرفته است. برخی فهم «ایران» را صرفاً در تاریخ آن و در یک پیوستگی تاریخی جستجو می‌کنند. بر این اساس، در فهم «ایران»، بر عناصر تاریخیِ برسازنده آن تأکید می‌شود: ایرانیت، اسلامیت، تجدد و… . در این میان، بسته به تلقی از نسبت میان این عناصر یا محوریت برخی از آن‌ها، تفاسیر مختلفی شکل می‌گیرد. اما به‌راستی این تفاسیر تا چه میزان می‌توانند به تعریفی اساسی از «ایران» دست‌ یابند؟ تعریفی که با وضع امروزین ما نسبتی داشته‌ باشد و به ما چیزی از خودِ «ایران» بگوید؛ ایرانی که همه ما به آن تعلق داریم و این تعلق را فارغ از دل‌بستگی‌های ایدئولوژیک مختلفی که داریم، در خود و اطرافیانمان حس می‌کنیم. 🔹🔹بخش دوم این گفتگو را می‌توانید در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 🔹🔹روزنامه امروز در بخش ویژه خود در گفتگو با به نقد پروژه فکری پرداخت. 🔹طباطبایی در عین حال که به و گرایی ارادت داشت، از منتقدین نیز بود. او در سال ۱۳۹۵، با توصیف به «عاملان داخلی دشمنان» که «میدان پیکار را به درون مرزهای ایران انتقال دادند» نوشت: «این دشمن که خود ساده‌لوحانه گمان کنند دوستان‌اند، اما با ظاهری که… عقلانیت از آن می‌بارد، چنان ضربه‌هایی بر ریشه‌های این کشور می‌زنند، که عرب و ترک و مغول نزده بود.» 🔹نسبت طباطبایی با اسلام به‌عنوان یکی از جلوه‌های اصلی سنت ایرانی، تقابلی بود. طباطبایی که در سال ۱۳۹۶ و طی نهمین جشنواره فارابی، توسط رئیس‌جمهوری وقت قدردانی شد، نه تنها اسلام‌گرایی را بی‌فایده و ابتر می‌دانست، بلکه اسلام به‌مثابه یک زیست جهان و نظام معنایی را از اساس غیر ممکن می‌پنداشت 🔹 سازمان نظریه نیز بر اساس درک سطحی طباطبایی از مطرح شد و به تعبیری او طی این نظریه کوشید ایران را از درون اسلام بیرون بکشد. البته نظریه ایرانشهری طباطبایی مورد انتقاد بسیاری از جمله برخی شاگردان او نظیر مرحوم داوود نیز قرار گرفته است. فیرحی، نظریه ایرانشهری که بی‌ارتباط با نسبت موثق دین و سیاست در سراسر حکمرانی قدمایی ایرانی است را نوعی «ملی‌گرایی پرخاشگر» و مغایر واقعیت‌های تاریخی ایران می‌دانست. در کل می‌توان رویکرد او به سنت و ارزش‌های سنتی را پیروی از مظاهر تجدد، ارزیابی کرد. ⚜️ @Taammolat74