eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: به کاری که درستی آن برایت روشن نیست تصمیم مگیر. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آخر الزمان در دیدگاه دنیای مدرن ⁉️چرا کسی که اندیشه ی آخر زمانی ندارد و پایان جهان را نزدیک نمی بیند، باید کسانی یا گروهی را که آخر زمانی می اندیشند، جدی بگیرد؟ ❓آیا اساسا باور به آخر زمان، خرافه ای عوامانه است یا پاره ای پراهمیت از جهان بینی دینی- دست کم ادیان توحیدی- است که می تواند صورت های گوناگون بگیرد و نظام های ایدئولوژیک بسیاری را شکل دهد؟ ❓آخر زمان، اساسا چیست و چگونه نگرشی است؟ آیا صرفأ مقوله های دینی و اعتقادی است یا دیدگاهی درباره ی تاریخ و سیاست نیز هست؟ آیا آخر زمان، تنها مربوط به معادشناسی و "يوم الدين" است یا شالوده ی الاهیات ادیانی چون یهودیت، مسیحیت و اسلام است؟ 💠موقعیت کنونی سیاسی و بین المللی ایران، اندیشوران و پژوهشگران را بر می انگیزد تأمل در این دست پرسش ها را تعمیق بخشند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸جدیدا وقتی به آگهی های استخدام طلاب بر می خورم یک نکته بسیار جالب می فهمم. طلبه موفق در استخدام آن طلبه باهوش و استعداد که وقتش را در خصوص فهم متون و خواندن حواشی، شرکت در کلاس و بحث گذاشته نیست؛ چون هیچ نهاد و ارگانی آن را نمی خواهد. طلبه موفق در این بازار کار طلاب، همان طلبه ای است که ساعت ها کلاس و درس و بحث را می پیچید به پشت کامپیوتر نشستن و با فتوشاپ و افتر افکت مانوس بودن. 🔹آقایان بزرگان حوزه دلخور نشوید اگر نصیحت ما به نسل جوان حوزه این بود: الا یا ایها الطلاب ناشی باید استاد در تدوین تو باشی گرافیک و مدل سازی مهم است نه متن کارَت میاد، نه اون حواشی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: یاد خدا عقل را آرامش میدهد دل را روشن می کند و رحمت او را فرود می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آیا انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست؟! 🔹در جامعه شناسی انقلابات متغیر های پیامدی انقلاب در سه بعد مورد توجه قرار می گیرند: پیامد های سیاسی، پیامدهای فرهنگی و پیامد های اقتصادی. 🔸در پیامد های سیاسی باید چهار مورد تغییر یابد تا انقلاب بر آن صدق کند. ۱.نظام سیاسی دولت ۲.سرنگونی رژیم یا نظام سیاسی ۳.تغییر نهاد سیاسی: اگر تغییر در یک نهاد جنبه سلبی داشته باشد و در تعریف انقلاب به موارد حداقل اکتفا کنیم، تغییر در نهاد هم خود انقلاب محسوب می‌شود و الا جنبش است چراکه رژیم سرنگون نمی‌شود، مثال آن انقلاب مشروطه ایران است. ۴.تغییر خاستگاه اجتماعی نخبگان سیاسی 🔸متغیرهای فرهنگی: ارزش‌ها و اسطوره‌های اجتماعی تغییر پیدا کند. البته با توجه به اینکه فرهنگ یک امر تدریجی است و فرآیند خاص خودش را دارد لذا ارزش‌ها به‌سرعت نمی‌توانند تغییر پیدا کند. 🔸متغیرهای اقتصادی: ۱.تغییر اساسی در طبقات اجتماعی ۲.توزیع منابع قدرت، ثروت و منزلت 💠 با تأمل در این مؤلفه ها می توان گفت انقلاب اسلامی در حال شدن هست... . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ روشنفکری دینی چیست؟ 🔹روشنفکری دینی طیف فکری رقیب اسلام سنتی است که خاستگاه دینی (اسلام شیعی) داشته، مخاطبانی دینی دارد، دو دغدغه‌ی اصلیش مدرنیته یا تجدد از یک‌سو و دین به‌طور کلی از سوی دیگر است، در مرز‌های دین فعالیت می‌کند یا کرده است، ماتریالیست نیست، و آثار خود را علی الاغلب در قالب خطابه ایراد می‌نماید. 🔸برجسته‌ترین وجه جامع این طیف خواستگاه‌ دینی اولیه‌ی آن (اسلام شیعی) و رقابت سنگین با اسلام سنتی (فقهای حوزوی) است. علاوه بر آن این طیف مخاطبان خود را از میان دین‌داران یارگیری کرده است. تردیدی نیست که مولدان و مصرف‌کنندگان این طیف صبغه‌ی دینی داشته‌اند. مشخصا مسلمان شیعه بوده‌اند، و لبه‌ی تیز نقد آن‌ها متوجه شریعت‌مداران و فقیهان بوده و هست. بحرانی که به این طیف میدان داده است بحران اسلام سنتی است. علمای اسلام سنتی فرزند دوران تجدد نیستند. آنها نتوانسته‌اند پاسخ‌گوی پرسشهای زمانه‌ی خود باشند. طبیعی است که کسانی بخواهند این نقیصه را جبران کنند. 🔻دغدغه‌ی اصلی این آغازگران دینی، تجدد یا مدرنیته از یک‌سو و مطالعات دینی از منظر متجددانه از سوی دیگر بوده و هست. با قصد مدرن کردن دین یا معرفت دینی فعالیت خود را آغاز کردند. رعایت الگوهای مدرن و دین‌داری را در آن الگوها تنظیم کردن کارکرد اصلی این طیف بوده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍حلال و حرام محمد (ص)/ محمد ذکاوت صفت 🔹روایت زیبائی در کافی ـ با یکی از صحیح ترین سندها ـ نقل گردیده که در بسیاری از مسائل اصولی و کلامی استفاده شده است. این روایت می فرماید: 🔵 زراره می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره ی حلال و حرام سؤال کردم، ایشان فرمودند: حلال محمد، تا روز قیامت حلال است و حرام او تا روز قیامت حرام است، نه غیر از آن می شود و نه غیر از آن می آید. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ‏ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ... . (کافی، ج 1، ص 58، ح 19). ✅ موارد استفاده شده از این روایت ـ به جستجویِ بنده ـ عبارتند از: 1️⃣ اثبات جواز تقلیدِ ابتدائی و استمراری از میّت (النور الساطع فی الفقه النافع، ج ‌2، ص 364) 2️⃣ اثبات قاعده ی اشتراکِ احکام بین عالم و جاهل (الاجتهاد و التقليد؛ التعليقة على معالم الأصول، ص 337) 3️⃣ اثبات بطلان تصویب (‌رسالة فی لبس السواد، ص 75) 4️⃣ اثبات صحّت تخطئه (فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج ‌6، ص 370) 5️⃣ اثبات دوام و بقای شریعت تا روز قیامت و عدم نسخ آن (مجمع الفائدة و البرهان، ج ‌1، ص 8‌، و رسائل و مسائل نراقی ره؛ ج ‌2، ص 80) 6️⃣ در مذمّت عمل به رأی (لوامع صاحبقرانی، ج‌ 1، ص 87) 7️⃣ عدم تفاوت بین زمان غیبت و حضور، در حرمتِ اجتهاداتِ ظنّیّه (الفوائد الطوسية، ص 409 و الدرر النجفية، ج ‌3، ص 299) 8️⃣ عمومیّت و اشتراک احکام بین حاضران و غائبان (الأصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص 310) 9️⃣ اثبات خاتمیّت اسلام (دراساتٌ فی ولاية الفقيه، ج ‌2، ص 704) 🔟 فرا زمانیِ بودنِ سنّت (مجلة فقه أهل البيت عليهم السلام، ج ‌44، ص 193) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا