eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: تجربه ها بهترین آموزگارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۷) 💠رکن نهم: متكامل بودن معرفت دینی 🔹مؤلف قبض و بسط، علاوه بر ادعای ترابط و تحول علوم و معارف دینی، از تكامل معرفت دینی نیز سخن گفته است. وی ضمن پذیرش فهم عمیق تر و کامل تر، بر این باور است که فهم عمیق تر در گرو دانستن امور بیشتر است؟ بدین معنا، تکامل معرفت دینی، در تکامل کمی معرفت ها - البته با کنار نهادن امور بیگانه و نامربوط - خلاصه می شود. 🔻تکامل به دو معنا به کار می رود؛ گاهی هندسه معرفتی به لحاظ کمی کامل تر می شود؛ یعنی با افزایش کمی تعداد گزاره های علمی، دانش مربوطه تکامل می یابد و گاهی به لحاظ کیفی، یعنی تعداد گزاره های مطابق با واقع و صادق افزایش می یابند. به معنای نخست، کمال معرفت دینی، تنها کمال عددی و کمی است که بی شک با پرسش های جدید و شبهات نوین و پیش دانسته های پرسشی، تکامل می یابد؛ ولی به معنای دوم - که به مراتب مهم تر از معنای اول است - تنها با داشتن معیار سنجش معرفت صحیح از سقیم تکامل معرفت محقق می گردد. 🔸با توجه به دیدگاه دکتر سروش در زمینه نسبیت معرفت دینی و تأثیر پیش دانسته های تطبیقی در تفسیر قرآن، نمی توان تکامل کیفی و معرفتی را استنتاج کرد. به عبارت دیگر، اگر دکتر سروش در صدد ارایه اثبات تكامل کیفی معارف دینی است باید به وجود معیار معرفت دینی صحیح و ابزار تشخیص آن از سقیم معتقد باشد و آن را در اختیار داشته باشد و به کار گیرد. در حالی که اولا بحث از معیار صحت و سقم یک بحث درجه اول و بازیگرایانه است که سروش از آن پرهیز دارد؛ و ثانیا با توجه به صامت بودن متن دینی و نسبیت معرفت دینی نمی تواند به چنین حکمی فتوا بدهد. 🔻علاوه بر اینکه، ادعای کامل تر بودن معرفت های پسین و تئوری های بعدی نسبت به تئوری ها و معرفت های سابق یک داوری درون علمی است که به اعتقاد سروش معرفت شناس باید از آن پرهیز کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس به شما خوبی کرد جبران کنید اگر چیزی برای جبران نداشتید آن قدر به درگاه خدا برایش دعا کنید تا یقین کنید جبران کرده‌اید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ مبانی معرفتی فرهنگ و علم غرب جدید مبانی هستی شناسی👈 سکولار مبانی انسان شناسی👈اومانیستی(لیبرالیستی، سوسیالیستی و ناسیونالیستی) مبانی معرفت شناسی👈 روشنگری(راسیونالیسم، امپریسم) 🔹آغاز علم مدرن با دوره روشنگری است، گرچه انقلاب علمی از قرن پانزدهم در غرب آغاز شده اما مبانی معرفت شناختی علوم انسانی و اجتماعی مدرن ریشه در نهضت روشنگری دارد. روشنگری از قرن هفدهم به بعد آغاز شده و تا به امروز استمرار یافته و شامل دو مرحله فلسفی (عقل گرایی، عقل ابزاری) و تجربی (حس گرایی) است. خصلت سلبی داشتن روشنگری به دلیل نفی مرجعیت وحی و شهود از ویژگی های آن است. 🔸از قرن نوزدهم (دوران آمپریستی و پوزیتیویستی)، ساینس (Science) به عنوان علم آزمون پذیر از نالج (Knowledge) معرفت آزمون ناپذیر جدا شد. 🔻در دوران پسامدرن معنای روشنگری از علم گرفته شد. در دوران مدرن رسالت علم را روشنگری و کشف حقیقت می‌دانستند، در حالی که در دوران پسامدرن حقیقت را نسبی و ساختنی و بافتنی می‌دانند و قائل به حقیقت ثابتی نیستند. حقیقت خصلت گفتمانی پیدا می‌کند. ▪️مشکل پسامدرن: اصالت دادن به جهان سوم(جهان اجتماعی) و نادیده انگاشتن جهان اول(جهان نفس الامر) و دوم (جهان ذهن) است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: سه خصلت است که در هر کس باشد آثارش به خود او باز می گردد: ظلم کردن، فریب دادن و تخلف از وعده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تحلیل تغییر معنائی روایاتِ تصحیف/ محمد ذکاوت صفت ✳️ اگر کسی از شما طالب باشد، می تواند تحقیقی در موضوع فوق انجام دهد. ✅ توضیح: 🔴 گاهی یک روایت در سیرِ تاریخیِ خود، دچار تغییرات عمدی یا سهوی می شود. این تغییر در اصطلاح علمای علم حدیث، اگر عمدی باشد، «تحریف» و اگر سهوی باشد، «تصحیف» نامیده می شود. 🔵 به نقلِ چهار کتاب از یک روایت توجه کنید: 1️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يُخرِج القائمُ (ع) من ظهر الكوفة سبعةً و عشرين رجلا... [ارشاد، ج 2، ص 386]. 2️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يَخرُج إلى القائمِ (ع) من ظهر الكوفة سبعةٌ و عشرون رجلا... [إعلام الوری، ص 464]. 3️⃣ و قال الصادق (ع): يَخرُج القائم (ع) من ظهر الكعبة مع سبعةٍ و عشرين رجلا... [روضة الواعظین، ج 2، ص 266]. 4️⃣ روَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): قَالَ يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ (ع) مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْعٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا... [بحار الأنوار، ج 53، ص 90، ح 95]. ✳️ با ترجمه و تحلیلِ الفاظِ نقل های مختلف از روایت، نتیجه ها را با هم مقایسه کنید و در آخر، نقلِ مناسب را اختیار نمائید (فعلاً برای شروع کار، همین روایت کافی است). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi