eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️بیانات استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی در مورد حدیث عنوان بصری ♦️... از سویی دیگر، صفوان بصری وجود خارجی ندارد و در فرض تصحیح باید عنوان بصری، به صفوان خالی تصحیح شود. شاید منشأ اشتباه در کلام مرحوم آشتیانی آن باشد که در نسخه اصلی کتاب ایشان، صفوان بوده که به اشتباه عنوان خوانده شده و به علت اشتهار عنوان بصری بین متأخرین، قید البصری اضافه شده است. ♦️شهرتی که در مورد عنوان بصری بیان شد تنها بین متأخرین است اما عنوان بصری در هیچ یک از کتب قدیمی حدیثی و رجالی نام ندارد و حتی روایت عنوان بصری که بین متأخرین معروف شده، اصلی ندارد. این روایت برای اولین بار در مشکاه الانوار متعلّق به شیخ علی بن حسن فضل، سبط شیخ طبرسی و نوه مرحوم صاحب مجمع البیان وارد شده و پس از آن در منیه المرید شهید ثانی از خط شهید اول نقل شده و بین متأخرین مشهور شده است. متن روایت عنوان بصری نیز از نظر الفاظ کاملا با نحوه سخن ائمه معصومین متفاوت است و تناسبی با روایات اهل بیت ندارد. به همین دلیل باید این نوع روایات را کنار گذاشت هر چند از مرحوم آقا سید علی قاضی معروف نقل شده که محور ریاضت های ایشان، روایت عنوان بصری بوده است. از برخی نقل شده که روایت عنوان بصری را جزو احادیث عامه تلقّی کرده است در حالی که در هیچ یک از کتب عامه تا آنجا که استقصاء شده، این روایت مشاهده نشده است. ♦️از مرحوم آقای بروجردی نقل شده روایت «العبودیه جوهر کنهها الربوبیه» هیچ اصلی ندارد. به ایشان عرض شد: این روایت در مصباح الشریعه شهید بلخی وارد شده و مرحوم آقای بروجردی در پاسخ بیان کرد: مصباح الشریعه چگونه کتاب حدیث شمرده می شود؟ کتاب مشکاه الانوار که روایت عنوان بصری در آن نقل شده را نیز نمی توان کتاب حدیثی تلقّی گردد هر چند حتی مصباح الشریعه قدیمی تر از مشکاه الانوار است. درس خارج اصول ،تنبیهات اخبار من بلغ ، 96/02/11 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شروط استاد حسن عباسی برای مذاکره با امریکا : 🔹شرط نخست آن است که امریکا تمامی وب‌سایت‌های پورن خود را مسدود کند 🔹شرط دوم آن است که امریکا باید حجاب را به رسمیت شناخته و آن را بپذیرد. 🔹شرط سوم آن است که امریکا باید وال‌استریت را به عنوان مرکز ربای جهانی بسته و اقتصاد ربوی کنار بگذارد. 🔹شرط چهارم جمع کردن بساط اسراییل است 🔹شرط پنجم آن است که امریکا باید بپذیرد مسلمان شود. از من به شما نصیحت؛ تا اینها را به دین خود درنیاوردید دست از سرشان برندارید 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️آیت الله سید کمال حیدری و رد شمس ♦️آیا رد شمس برای حضرت علی حادثه تاریخی بوده است یا خیر ؟ 🔹اگر حادثه تاریخی بوده آیا فقط اهل مکه و مدینه نظاره گر این اتفاق بوده اند یا کل دنیا ؟ 🔹اگر این کرامت حادثه تاریخی بوده باشد باید در تاریخ ملل دیگر هم ثبت شده باشد 🔹در اینصورت برای توجیه روایات رد شمس دو راه وجود دارد : یا گفته شود که جعلی هستند یا اینکه قائل شویم این حادثه صرفا تصرفی در چشم مردم بوده است و در واقع برگشت خورشیدی اتفاق نیفتاده است ♦️در قرآن کریم شبیه این تصرف در عیون مردم در داستان حضرت موسی و ساحران مصر گفته شده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️آیا شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاء» حدیث است؟ شیخ حيدر حبّ الله 🔹سوال: گوینده‌ی این شعار که «کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء» کیست؟ آیا امام صادق علیه السلام این کلام را فرموده‌اند؟ اولین کسی که این شعار بر زبانش جاری شد کیست؟ اصلا آیا این جمله، حدیث و روایت است یا خیر؟ 🔸جواب: بعد از تفحص و جستجو، این جمله را به عنوان یک حدیث و روایتِ منقول از یکی از انبیاء و یا ائمه علیهم السلام نیافتم. برخی از علماء و پژوهشگران معاصر – همچون سید جعفر مرتصی العاملی[2] و یا شیخ محمد صحتی سردرودی[3] – به این نکته اشاره کرده‌اند. اینکه شعارِ مذکور در چه تاریخی ظاهر شد برای من معلوم نیست. شاید این اصطلاح و شعار، نوظهور باشد و شاید هم اولین کسی که آن را بر زبان آورد یکی از رهبران قیامهایی باشد که بر علیه ظلم و جور شکل گرفته و منظور او تاکید بر استمرار شیوه‌ی قیام و برخاستن بر علیه ظلم و جور بوده است و شاید هم مقصود وی، زنده نگاه داشتن عاشورا در هر زمان و هر مکانی بوده است. [1] حب الله, اضاءات فی الفکر و الدین و الاجتماع, ج 2 سوال 298. [2] العاملی, مختصر مفید؛ اسئلة و اجوبة فی الدین و العقیدة, ج 11 ص 104. [3] جدل و مواقف فی الشعائر الحسینیة, 249 و 250. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️بزرگان هم اشتباه می کنند!! ♦️محمد بن حسن بن علی بن حسن (۳۸۵-۴۶۰ق)، مشهور به شیخ طوسی و شیخ الطائفه، از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه. وی نویسنده دو کتاب التهذیب و الاستبصار از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه است اگر چه ایشان حق بزرگی بر گردن شیعیان دارند ولی مکتوبات ایشان خالی از اشتباه نیست. گوشه ای از اشتباهات علمی ایشان به تصریح علمای بزرگوار شیعه بدین صورت است 🔹سید بحرالعلوم : فان الشيخ قد يضعف الرجل في موضع و يوثقه في آخر. و آراؤه في هذا و غيره لا تكاد تنضبط ( شیخ طوسی گاهی در جائی فردی را ضعیف می‌‌داند و در جائی دیگر او را ثقه اعلام می‌کند، و آرای او در مورد اشخاص مختلف، تقریباً انضباطی ندارد) - الفوائد الرجالية (رجال السيد بحر العلوم) جلد: ٤ صفحه :٧٨ 🔹ابولهدی کلباسی : وبالجملة: فالأغلاط فيها لا تحصى، بل عن بعض السادة من متأخري المحدثين، أنه قد أفرد كتابا في توضيحها وإحصائها، در کل می‌توان گفت که غلط هاى اين كتابها بسيار زياد و غير قابل شمارش است حتی برخی از علمای متأخر ( منظور سید هاشم بحرانی هست )کتاب خاصی را به توضیح و برشماری خطاها كتبش اختصاص داده‌‌اند سماءالمقال في علم الرجال جلد: ١ صفحه: ١٦٧ 🔹شیخ یوسف بحرانی : لا يخفى على من راجع التهذيب و تدبر اخباره ما وقع للشيخ (رحمه الله) من التحريف و التصحيف في الاخبار سندا و متنا و قلما يخلو حديث من أحاديثه من علة في سند أو متن بر کسی که تهذیب شیخ را تتبع کرده باشد مخفی نیست که در روایات این کتاب تحریف و تصحیف هم در سند و هم در متن مشاهده می شود و کمتر حدیثی از احادیث تهذیب یافت می شود که مشکلی در یا سند یا متن نداشته باشد الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة ، جلد : 3 صفحه : 156 🔹محقق خویی : فإن الشيخ لكثرة اشتغاله بالتأليف و التدريس كان يكثر عليه الخطأ، فقد يذكر شخصا واحدا في باب واحد مرتين، أو يترجم شخصا واحدا في فهرسته مرتين. و أما خطؤه في كتابيه التهذيب و الإستبصار فكثير، شیخ طوسی به علت کثرت اشتغالش به تالیف و تدریس خطاهای زیادی دارد گاهی یک نفر را در یک باب دو بار ذکر می‌کند، یا اینکه دوبار ترجمه یک شخص را در کتاب الفهرست خود می‌‌آورد. در کتاب التهذیب و الاستبصار نيز خطای زیادی دارد معجم رجال الحدیث ج 1 ص 99 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️حکایت پرابهام اربعین (1) ✍️ استاد رحیم قاسمی 🔹1. حکایت بازگشت خاندان امام حسین (ع) از شام به کربلا در روز اربعین در هیچ یک از کتب معتبر تاریخی کهن نیامده است. 🔹2. ابوریحان بیرونی - در قرن پنجم - در «الآثار الباقیة» نوشته: در 20 صفر سر حسین (ع) به بدنش ملحق شد و در این روز 40 نفر از اهل بیت پس از بازگشت از شام قبر امام را زیارت کردند. 🔹3. مستوفی هروی مترجم کتاب «الفتوح» - در قرن ششم - نوشته: امام سجاد (ع) در 20 صفر سر مقدّس پدرش را به کربلا برگرداند. (در حالی که در متن «الفتوح» که خود از منابع داستانی کربلاست این مطلب وجود ندارد). 🔹4. سید ابن طاوس و ابن نما حلّی - از عالمان قرن هفتم - برای اولین بار آمدن جابر بن عبدالله انصاری - و جماعتی از بنی هاشم! - به کربلا در روز اربعین، و تلاقی آنان با کاروان اسرای شام را بدون ذکر منبع در «لهوف» و «مثیر الاحزان» نقل کرده اند. 🔹5. این مطلب در مقتل جعلی منسوب به ابومحنف نیز آمده است. 🔹6. اما نه «لهوف» و نه «مثیرالاحزان» هیچ یک کتاب تاریخ نیستند، و بر اساس منابع داستانی بخصوص «فتوح» ابن اعثم و «مقتل» خوارزمی و منابعی ناشناس تدوین شده اند. 🔹7. مطلب مهمی که مورد غفلت اغلب محققان قرار گرفته این است که ابن طاوس و ابن نما فقط ورود اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر را نقل کرده اند، اما مطلقا اشاره ای به این که این ملاقات در روز اربعین بوده نکرده اند. 🔹8. و مهم تر این که ابن طاووس در کتاب «اقبال» به صراحت گفته: هرچند ممکن است اهل بیت هنگام بازگشت از شام از کربلا گذشته باشند، اما قطعاً رسیدنشان به کربلا در روز بیستم صفر نبوده است. 🔹9. چنانچه ملاحظه می شود ابن طاوس اصل آمدن اهل بیت را به کربلا در «لهوف» و «اقبال» نفی نکرده، اما سخنان او در اقبال قرینه روشنی است بر اینکه وی در «لهوف» نیز حکم به ورود اهل بیت در اربعین (چنانکه به او نسبت می دهند) نکرده است؛ چرا که اگر وی چنان دیدگاهی داشت در «اقبال» که آن را سالها بعد از «لهوف» نوشته بیان می کرد که من از گفته خود در «لهوف» برگشته و نظر نهایی من این است که اکنون می گویم. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️حکایت پرابهام اربعین (1) ✍️ استاد رحیم قاسمی 🔹1. حکایت بازگشت خاندان امام حسین (ع) از شام به کر
♦️حکایت پرابهام اربعین (2) ✍️استاد رحیم قاسمی 🔹10. علامه مجلسی در «بحار الانوار» از منکران ورود اهل بیت به کربلا در روز اربعین بوده و آن را جدّاً بعید دانسته است. 🔹11. محدّث نوری در «لؤلؤ و مرجان»، حاج شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال»، علامه شهرانی در «ترجمه نفس المهموم»، دکتر محمد ابراهیم آیتی در «بررسی تاریخ عاشورا» و دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س) »نیز از منکران این حادثه اند. 🔹12. شیخ مفید و شیخ طوسی نوشته اند: روز 20 صفر اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه باز گشتند و در این روز جابر بن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا رفت. 🔹13. شایان توجه است که تعبیر شیخ طوسی بازگشت اهل بیت از شام به طرف مدینه است نه رسیدن آنها به مدینه. 🔹14. در دوره های اخیر تلاش هایی برای اثبات وقوع این رخداد انجام شده از جمله کتاب پربرگ آیة الله شهید قاضی طباطبائی به نام «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)» که به تفصیل در این باره بحث کرده و ادله محدث نوری را پاسخ گفته است. 🔹15. اما وقتی اصل گزارش در کتب معتبر تاریخی نیامده همه آن استدلال ها بی معنی است، و استناد به کلام شیخ بهائی و ابوریحان بیرونی خارج از عرف تحقیق تاریخی است. استناد به کلام ابن طاوس هم بر اساس غفلت است چرا که او در «لهوف» نامی از اربعین نیاورده و در اقبال» هم رسیدن اهل بیت در اربعین را بعید شمرده است. 🔹16. پس حتی طبق نظر سید ابن طاوس هم رسیدن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر در روز اربعین نبوده؛ و شیخ مفید و شیخ طوسی هم که نوشته اند جابر در اربعین به کربلا رفته ملاقات اهل بیت با او را قبول ندارند و برداشت صحیح از کلام آنان این است که اهل بیت در روز اربعین از شام به طرف مدینه حرکت کردند نه این که به مدینه رسیدند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️عبدالعزیز بن باز مفتی اعظم وهابیت ، شیخ الاسلام و المسلمین اهل سنت، مفتی اول داخل و خارج کشور عربستان سعودی در جواب سوالی می گوید : کسی که با مرض اسهال از دنیا برود ، شهید محسوب می شود!! 🔹 این فتوا طبق روایتی است که در کتب معتبر اهل سنت وجود دارد. محمد بن اسماعیل بخاری روایت را اینگونه آورده است : ابوهریره از پیامبر (ص) نقل کرده که الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ: المَطْعُونُ، وَالمَبْطُونُ، وَالغَرِيقُ، وَصَاحِبُ الهَدْمِ، وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ " ( صحیح بخاری جلد : 1 صفحه :132 ) مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیح خود از ابوهریره از پیامبر این گونه روایت کرده است : قالَ: "الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ: الْمَطْعُونُ، وَالْمَبْطُونُ، وَالْغَرِقُ، وَصَاحِبُ الْهَدْمِ، وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ ( صحیح مسلم جلد : 3 صفحه :1521 ) محقق کتاب، محمد فواد عبدالباقی در توضیح عبارت المبطون می نویسد : والمبطون صاحب داء البطن وهو الإسهال قال القاضي وقيل هو الذي به الاستسقاء وانتفاخ البطن وقيل هو الذي يموت بداء بطنه مطلقا 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گشت ارشاد بیش از هر چیز یک امر طبقاتی است. پولدارها گشت ارشاد ندارند. 🔹فرضا مهسا سالم بر می گشت چه اتفاقی می افتاد؟ 💯 آیا شما تا به حال مقابل «ایران مال» گشت ارشاد دیده‌اید؟ در رستوران‌هایی که هر پرس غذا یک میلیون تومن است گشت ارشاد دیده‌اید؟ در خیابان فرشته گشت ارشاد دیده‌اید؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️حکایت پرابهام اربعین (2) ✍️استاد رحیم قاسمی 🔹10. علامه مجلسی در «بحار الانوار» از منکران ورود اه
♦️حکایت پرابهام اربعین (3) ✍️استاد رحیم قاسمی 🔹17. محقق برجسته تاریخ اسلام دکتر محمد ابراهیم آیتی گوید: اگر مدرکی قابل اعتماد و استناد می داشتیم که اهل بیت در چهلم شهادت امام به کربلا آمده اند می گفتیم که این امر در موقع رفتن به شام بوده است نه در موقع برگشتن از شام. 🔹18. علامه شعرانی نیز این زیارت را به ظنّ غالب هنگام رفتن اهل بیت به شام دانسته است. 🔹19. اما چنانچه گفته شد اصلا دلیلی بر این که زیارت در روز اربعین بوده وجود ندارد که زمان آن را موقع رفتن به شام بدانیم. 🔹20. ادلّه ای که آیة الله شهید قاضی در کتاب پربرگ خود ذکر نموده نهایتا امکان بازگشت در 40 روز را اثبات می کند، اما هیچ دلیلی بر وقوع این امر وجود نداشته، و سخن شیخ بهائی و ابوریحان بیرونی نمی تواند مبنای تاریخ قرار بگیرد. ابن طاوس هم - که مرحوم قاضی به اشتباه او را قائل به این نظر می داند - در لهوف نامی از اربعین نبرده و در اقبال آن را بعید شمرده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️سید حسین شیرازی(پسر آیت الله سید صادق شیرازی): ولایت فقیه همان سخن فرعون است که گفت «انا ربکم الأعلی» و کاملاً یکی است! تابلوی موکب این فرقه در عراق هم جالب است که عبارت «الولیّ الفقیه» را برای مرجعشان بکار بردند و این یعنی رسماً مرجع خودشان را «فرعون» میدانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ادّعای شهادت پیامبر اسلام(ص) توسط عایشه بنت ابی بکر صحّت ندارد ♦️ لازم به ذکر است که شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) قطعی نیست و بسیاری ازمورخین، از واژه «رحلت» استفاده می کنند. شهادت پیامبر(ص) توسط عایشه با «دلیل معتبر» ثابت نشده است و عقل و درایت ایجاب می کند که در این عصر و زمان به دنبال این مسائل نرویم. کسانی که چنین مسأله ای را مطرح کرده اند، به این نکته استدلال کرده اند که طبق «برخی نقلها» پیامبر(صلی الله علیه وآله) مسموم شده اند و همین سمّ در بدن آن حضرت اثر کرده و او را به شهادت رسانده است. حاکم نیشابوری عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک علی الصحیحین از شعبی نقل می کند: «وَالله لَقَد سُمَّ رَسُولُ اللهِ...»؛ (به خدا قسم پیامبر(ص) مسموم شدند). امّا هیچ سند معتبری برای اینکه عایشه ایشان را مسموم کرده باشد، وجود ندارد و هیچ مدرکی به آن «تصریح» نکرده است. ♦️برخی ادعا کرده اند، طبق روایتی از خود عایشه، در زمانی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در بستر بیماری بودند، عایشه به ایشان «دارویی» دادند و همان دارو سمّی بوده و باعث مرگ پیامبر شده است؛ امّا این ادعا قابل اثبات نیست. عایشه می گوید: «لَدَدْنَا النبی(ص) فی مَرَضِهِ فقال: لَا تُلِدُّونِی. فَقُلْنَا: کَرَاهِیَةُ الْمَرِیضِ لِلدَّوَاءِ»(در ایام مریضی رسول خدا به حضرت دارویی خوراندیم. اما در آن حال او به ما اشاره می کرد که این دارو را به من نخورانید. ما گفتیم مریض از دارو متنفر است). تنها چیزی که از این روایت به دست می آید این است که «عایشه دارویی را به پیامبر(ص) خورانده است»؛ ولی هیچ دلیلی مبنی بر سمّی بودن این دارو بیان نشده است. ♦️طبق «برخی نقلها»، آنچه در مورد مسموم شدن پیامبر(صلی الله علیه وآله) ببین شیعه و سنّی مورد اتفاق است، این است که بدن ایشان تحت تاثیر سمّی که بعد از جنگ خیبر در غذایشان ریخته شده بود، ضعیف شده و ایشان نتوانستند در برابر بیماریی که در اواخر عمر بر وی عارض شد، مقاومت کنند و این موضوع هیچ ربطی به عایشه ندارد. بخاری در صحیحش می نویسد: «قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا کَانَ النَّبِیُّ(ص) یَقُولُ فِی مَرَضِهِ الَّذِی مَاتَ فِیهِ یَا عَائِشَةُ مَا أَزَالُ أَجِدُ أَلَمَ الطَّعَامِ الَّذِی أَکَلْتُ بِخَیْبَرَ فَهَذَا أَوَانُ وَجَدْتُ انْقِطَاعَ أَبْهَرِی مِنْ ذَلِکَ السُّمِّ» (عایشه گفته است که رسول خدا(ص) در مریضی خود [که در آن از دنیا رفتند] می فرمودند: تا کنون درد غذایی را که در خیبر خوردم احساس می کردم و الآن زمانی است که احساس کردم شریان های قلبم از آن پاره شده است). در منابع شیعه نیز نقل شده است: «أَنَّهُ سُمَ‌ فِی غَزْوَةِ خَیْبَرَ، فَمَا زَالَتْ هَذِهِ الْأَکْلَةُ تعاده [تُعَاوِدُهُ‌] حَتَّى قَطَعَتْ أَبْهَرَهُ‌ فَمَاتَ مِنْهَا» (پیامبر(ص) در جنگ خیبر مسموم شدند، و پیوسته همان خوراک بازگشت به آن جناب مى نمود تا آنکه رگ پشتش [شریان قلبش] را برید به همان سبب ارتحال فرمود). ♦️نتیجه: اگرچه شیعه به خاطر برخی خطاهای عایشه، مثل «نقش او در ماجراى جنگ جمل» که قیامى بر ضد امام وقت بود و سبب خونریزى فراوانى گردید و به گفته بعضى از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر رسید و دیگر خطاهایش انتقاداتی به او دارد، امّا نه اعتقادی به نقش او در شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارد و نه پرداختن به چنین ادعاهای ضعیف و فتنه ساز را شایسته می داند. به هر حال این ادّعا سند معتبری ندارد و هیچ ثمره ای نیز جز دامن زدن به مباحث تفرقه انگیز ندارد. 🔹برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️نظر مساعد مرحوم حجت الاسلام احمد خمینی در ابتدا درباره قائم مقامی آیت الله منتظری 🔹بخشی از فصل سوم مستند حسینعلی 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️عبدالعزیز بن باز مفتی اعظم وهابیت ، شیخ الاسلام و المسلمین اهل سنت، مفتی اول داخل و خارج کشور عرب
✍️تکمله بحث شهید دانستن مبطون ♦️روایت دیگری با متن یکسان در کتب معتبر اهل سنت با تصحیح روایت نقل شده است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ: الْمَطْعُونُ شَهِيدٌ، وَالْمَبْطُونُ شَهِيدٌ، وَالْغَرِيقُ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ الْهَدَمِ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ الْحَرَقِ شَهِيدٌ، وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدَةٌ 🔸سنن صغری نسائی جلد : 4 صفحه :13 روایت طبق تحقیق عبد الفتاح أبو غده صحیح است 🔸 مسند أحمد - ط الرسالة جلد : 39 صفحه : 163 طبق تحقیق شعیب ارنووط - عادل مرشد و دیگران وتحت اشراف دکتر عبدالله بن عبدالمحسن الترکی روایت صحیح است 🔸صحیح ابن حبان جلد : 7 صفحه : 464 روایت طبق نظر خود ابن حبان صحیح و طبق نظر محقق کتاب حسن است 🔸الموطا مالک بن انس جلد : 1 صفحه : 234 👇👇 @Taammolate_talabegi