eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️کرونا و قاعده لطف 🔹مهمترین و شاید تنهاترین دلیل متکلمین برای اثبات مسائلی مثل نبوت عامه ، امامت ، لزوم وعد و وعید ، عصمت انبیاء قاعده لطف است . 🔸این قاعده متشکل از یک صغری و یک کبری هست صغری اینست که عصمت انبیاء ( مثلا) لطف است کبری هم اینکه لطف بر خدا واجب است نتیجه هم این میشود که عصمت انبیاء بر خدا واجب است ♦️جدا از اشکالاتی که به کبری این قیاس وارد هست صغری هم با اشکال اینکه چه چیز مصداق قاعده لطف است روبروست 💠حال در سال 2020 جهان با بیماری کرونا روبرو شده است .آیا درمان بیماری کرونا لطفی حساب نمی شود که خدا این لطف را واجب نمی کند ؟🧐🧐 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت اوست، آنکس که بتواند این دو را به فرمان خود در آورد مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آیا شستن صورت و دست، وضو را باطل می کند؟ ✅پاسخ شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است، ولی وضو را باطل نمی کند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا کرده و وضو را باطل می سازد.
✍️آیا روزی اهل علم تضمین شده است ؟ 🔹از باورهای خطرناکی که بین برخی از مسئولین حوزه معروف شده اینست که رزق و روزی جویندگان علم تضمین شده و نیازی نیست که آنها نگران وضع معاش خود باشند . این باور چنان بین مسئولین و مدیران نفوذ یافته که بر طلاب دینی که به دنبال کسب رزق حلال می روند خرده گرفته و احیانا برخوردهای قانونی با آنها می کنند . 🔸فاجعه اینجاست که این اعتقاد مستندی صریح و بدون خدشه از آیات و روایات صحیحه ندارد و صرفا تقلید خلف از سلف است. روایتی که معمولا مستند این دیدگاه قرار می گیرد چنین است : «قد ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وآله: أن الله تعالى قد تكفل لطالب العلم برزقه خاصة عما ضمنه لغيره» (منیة المريد، ص160). برخی دیگر نیز این روایت را به همین صورت از رسول خدا ص دانسته‌اند (نمونه: گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد جلد : 1 صفحه : 46) ♦️اساتید اخلاقی همچون آیت الله مظاهری در شرح حدیث نوزدهم ( شرح چهل حدیث ) و آیت الله بنابی برای تدبیر امور معیشتی طلاب به این روایت استناد کرده اند ولی چه سود !! 🔻نقد این روایت اصلا در منابع امامیه وجود ندارد ! و شهید ثانی ظاهرا آن را از منابع عامه نقل کرده است .البته جالب تر اینکه این روایت با این الفاظی که شهید نقل کرده در کتب اهل سنت هم وجود ندارد و ایشان تحریری جدید ارائه کرده اند . 💠اما تمام احادیثی که در منابع عامه در مورد این حدیث آمده بدین صورت است : 1- حدثنا يونس بن عطاء، قال حدثنا سفيانُ الثَّورِيُّ، عَن أَبِيهِ، عَن جَدِّهِ، عَن زِيَادِ بْنِ الْحَارِثِ الصُّدَائِيُّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ تَكَفَّلَ اللَّهُ بِرِزْقِهِ" قدیمی ترین منبع نقل این حدیث مسند ابوحنیفه ( به روایت ابونعیم ) است . در سند روایت یونس بن عطاء وجود دارد که متهم به کذب است . این روایت همانطور که خطیب بغدادی تذکر داده تنها به طریق سفیان ثوری نقل شده است .لازم به تذکر است که سفیان ثوری محدث متمایل به زهد صوفیانه است . 2-عن أبي يوسف قال: سمعت أبا حنيفة رحمه الله يقول: "حَجَجْتُ مَعَ أَبِي سَنَةَ ثَلَاثٍ وَتِسْعِينَ وَلِيَ سِتَّ عَشْرَةَ سَنَةً فَإِذَا شَيْخٌ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لِأَبِي: مَنْ هَذَا الشَّيْخُ؟ فَقَالَ: هَذَا رَجُلٌ قَدْ صَحِبَ النَّبِيَّ ص يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ، فَقُلْتُ لِأَبِي: فَأَيُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ؟ قَالَ: أَحَادِيثُ سَمِعَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ لِأَبِي: قَدِّمْنِي إِلَيْهِ حَتَّى أَسْمَعَ مِنْهُ، فَتَقَدَّمَ بَيْنَ يَدَيَّ وَجَعَلَ يُفَرِّجُ النَّاسَ حَتَّى دَنَوْتُ مِنْهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «من تَفَقَّهَ فِي دِينِ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» باز قدیمی ترین منبع این حدیث مسند ابوحنیفه است . سند روایت ضعیف و محمد بن احمد سجستانی مجهول الحال است . مشکل اصلی در انقطاع و ارسال روایت است . ابوحنیفه راوی طبقه 6 و عبدالله بن حارث راوی طبقه یک و صحابی است و راوی طبقه شش بدون واسطه نمی تواند از راوی طبقه یک روایت نقل کند . منبع دیگر التدوین فی اخبار القزوین است و قبل از آن در کتاب دیگری یافت نمی شود . این بار ابوحنیفه این حدیث را از انس بن مالک نقل کرده است .باز اشکال ارسال و انقطاع گریبان گیر حدیث بوده و انس هم یکی از سه نفریست که بر پیامبر دروغ می بسته و مورد لعن حضرت علی بود . 3- أخبرنا أبو محمد دعلج بن أحمد بن دعلج، ثنا أحمد بن محمد أبو جعفر القاضي، ثنا أبو زكريا السمسار هو يحيى بن هاشم، ثنا مسعر بن كدام، عن عطية، عَن أَبِي سعِيدٍ الْخُدرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ غَدَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ، وَبُورِكَ لَهُ فِي مَعَاشِهِ، وَلَمْ يُنْتَقَصْ مِنْ رِزْقِهِ، وَكَانَ عَلَيْهِ مُبَارَكًا قدیمی ترین منبع روایت معجم ابن الاعرابی متوفی قرن چهارم است . در سند روایت یحیی بن هشام غسانی وجود دارد که اتفاق رجالیون اهل سنت او را واضع و کذاب معرفی کرده اند . از متاخرین شیخ محمد ناصرالدین البانی روایت را موضوع دانسته است ( سلسله الاحادیث الضعیفه ج 1 ص 498 )
4- ويروى أَن الله سُبْحَانَهُ أوحى إِلَى الأَرْض يَا أَرض حرمت عَلَيْك أَن تطعمي بني آدم إِلَّا بكد الْيَمين وعرق الجبين غير طَالب الْعلم فَإِنِّي تكفلت برزقه. ذكره فِي حقائق التَّفْسِير. (نشر طي التعريف في فضل حملة العلم الشريف، 189) این روایت کلا سندی ندارد و قدیمی ترین منبع نقل آن ( کتاب فوق ) مربوط به قرن هشتم است . البته اگر انتساب حدیث به حقائق التفسیر درست باشد در اینصورت می شود قرن پنجم . با توجه به کثرت نقل احادیث ضعیف و موضوع توسط صاحب این تفسیر ( عبدالرحمن سلمی ) و تمایلات صوفیانه اش ابهام حدیث دو چندان می شود مخصوصا که اهل تصوف حال و حوصله کار کردن نداشتند . ◾️ملاحظه کردید روایتی که هیچ سند صحیحی ندارد برای برخی مدیران حوزوی تعیین استراتژی می کند . ◽️ آیا استناد به اینگونه جعلیات جای اعتمادی را برای طلاب باقی می گذارد ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏دعایی زیبا، دقیق و لطیف را از زبان مرحوم دکتر شریعتی بشنویم 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: بدون تردید خداوند بر بنده خود به خاطر شدت محبت به فرزندش رحم می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش میتونیم حق الناس هایی که به گردن ماست رو به خاطر شرم از حلالیت طلبیدن، به جاش قرآن بخونیم و صدقه بدیم که اون دنیا صاحب حق مارو ببخشه؟ 📝پاسخ اگر حق مالی است باید برگردانید هرچند با واسطه شخص دیگر یا با واریز به حساب و... باشد. و اگر مانند غیبت است اگر حلالیت گرفتن ممکن نیست برایش طلب بخشش کنید و توبه کنید.
💠اظهار تاسف آیت الله حسینی قزوینی از بی اطلاعی برخی از مراجع و اعاظم حوزه از فتنه های موجود 🔹ایشان در درس خارج کلام مقارن به مورخه 980624 بیان داشته اند : ▪️یکی از مسئولین رده بالای وزارت اطلاعات نقل می‌کرد و می‌گفت: در حال حاضر برای وزارت، اولویت اول در کشور مبارزه با فتنه یمانی‌ها و «احمد الحسن» شده است!! متأسفانه حوزه ما اطلاعی از این قضیه ندارد. بنده چند روز قبل خدمت یکی از اعاظم حوزه بودم. وقتی که درباره فتنه احمد الحسن مطالبی گفتم، او گفت: حاج آقای قزوینی این افراد چه کسی هستند و هدفشان چیست؟ وقتی درباره آن‌ها و اهدافشان توضیح دادم، او گفت: امکان دارد این مطالب را بنویسید و به من بدهید؟ من خجالت کشیدم که بگویم ما باید از شماها یاد بگیریم و شماها باید استاد ما باشید و ما را راهنمایی کنید که چنین فتنه‌ای هست و باید به آن ورود پیدا کنیم. بعضی از مراجع بزرگوار ما به قدری در این قضایا در بی‌اطلاعی به سر می‌برند که واقعاً مایه تأسف شدید است.😔😔▪️ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ طی این سال ها به کرات شاهد اهانت برخی غربی ها به پیامبر اسلام بوده ایم که صد البته کاری ناپسند و غیرقابل دفاع است . 🔹 حال که ما مسلمین اهانت به مقدسات خود را تحمل نمی کنیم و مجازات سنگین بر آن تعیین کرده ایم در اینصوزت با برخی از آیات قرآن چه خواهیم کرد ؟ ♦️سوال جالب مجری بی بی سی از دکتر سروش دباغ 🔸 آیا آیاتی مثل أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ( اعراف /179 ) اهانت به متدینین سایر ادیان و ملحدین نیست ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه السلام: پدرم [ امام باقر عليه السلام] فرمود: «از پيشى گيرندگان در كارهاى خير باشيد ، و گل بى خار باشيد». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش درچه‌ صورتي بايد نماز احتياط خواند و اينکه نماز احتياط چگونه خوانده ميشه بعد نيت بايد الله اکبر بگيم يا خير ؟ 📝پاسخ نماز احتیاط در موردی انجام می‏شود که یکی از شک‏های صحیح در نماز پیش بیاید. مثلاً کسی که شک می‏کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت. بنا را براین می‏گذارد که چهار رکعت خوانده است بعد از سلام باید یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند. کیفیت خواندن نماز احتیاط بدین گونه است که بعد از سلام نماز،باید فوراً نیت نماز احتیاط کند تکبیر بگوید و حمد را بخواند به رکوع رود و دو سجده نماید و تشهد و سلام بگوید بنابراین نماز احتیاط اذان و اقامه و سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته خواند و نیت آن رابه زبان نیاورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤مجری: بزرگترین تهدیدی که اسرائیل در حال حاضر با آن رو به رو است؟ 🎭 نتانیاهو: ایران، ایران، ایران🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🎤مجری: چرا این طوری فکر می کنی؟ 🎭 نتانیاهو: چون ایران در حال ساخت یک امپراطوری بزرگ است.✌️🏻💪🏻 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در مورد دکتر احمدی نژاد و آنچه تحقق یافت. 💠 ایشون چه طور آدم متدینی است که مقابل فتوای پنج مرجع ایستاد. 💠 آقای جنتی من نیستم و شما هستید ایشون در آینده جلوی آقای خامنه ای خواهد ایستاد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تکفیر شیخ محمد آصف محسنی بخاطر رد تحدی به سوره های کوچک قرآن 🔹مرحوم محسنی از علماء و رهبران مذهبی و جهادی افغانستان بود که سال قبل به رحمت الهی پیوست.ایشان در علوم مختلف اسلامی تالیفات داشتند اگر چه برخی آراء شاذ بین تالیفات ایشان وجود دارد . 🔸از جمله اینکه ایشان معتقد بودند که تحدی قرآن به سوره هایی مثل سوره کوثر و عصر نیست و فضلاء می توانند مثل این دو سوره را بیاورند !!! ▪️وأما الإتیان بمثل سورة الکوثر والعصر وأمثالهما فالظاهر عدم التحدی به، بل الظاهر تیسره للفضلاء.فتأمل. آصف محسنی،محمد، مشرعة بحار الأنوار،ج1، ص 323، الناشر : مؤسسة المعارف، الطبعة : الثانیة، 1426 هـ - 2005 م.▪️ ♦️برخی شیعیان با نظر به این مبنا آصف محسنی را خارج از دایره اسلام معرفی می کنند . به عنوان مثال در یکی از گروه های فعال شیعه در تلگرام کنفرانسی با موضوع انحرافات آصف محسنی ترتیب داده شده بود . 🔸اولین دلیلی که ایشان را خارج از اسلام دانسته بودند این بود که محسنی تحدی قرآن را منحصر در برخی سوره ها دانسته است.بدین توضیح که تحدی و اعجاز قرآن ( حتی در سوره ای کوچک ) ضروری دین است و چون به نظر کنفرانس دهنده آصف محسنی ضرورتی را منکر شده احکام فرد مسلمان در مورد او جاری نمی شود !!! و صد البته مخالف ظاهر قرآن حرف زده است ( دلیل دوم ) چرا که قرآن تحدی به یک سوره ( بدون شرح کیفیت آن ) هم کرده است . ❓حال سوال 🔵آیا با اینگونه استدلال ها می شود فردی را تکفیر کرد؟ 🔴نوع این استدلال طوریست که سوره های کوچک مثل کوثر معجزه است لذا برای اثبات صدق ادعای نبوت کفایت می کنند .به نظر شما سوره ای مثل عصر یا کوثر برای اثبات صدق ادعای نبوت کفایت می کند ؟ ⚫️اگر عدم قبول تحدی به سوره های کوچک باعث تکفیر فردی شود آیا قائلین به تحریف قرآن امثال محدث نوری هم کافر میشوند چرا که آنها هم مخالف آیه حفظ را قائل شده اند .فتامل !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi