امام علی علیه السلام:
هر که بدون عاقبت اندیشی در کارها فرو رود خود را به بلاهای سخت رسوا کننده دچار کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مقوله وحی در سوبژکتیویسم و عقلانیت مدرن/ دکتر عبدالکریمی
🔹در روزگار کنونی، یعنی در زمانه بسط سوبژکتیویسم متافیزیکی و سیطره عقلانیت علمی و تکنولوژیک جدید، پرسش از امکان یا عدم امکان وحی یا به تعبیر حکمای پیشاسقراطی در دوره قبل از ظهور متافیزیک یونانی، هم سخنی بشر با لوگوس یا حقیقت بنیادین این جهان، مهم ترین پرسشی است که متفکران شرقی از جمله اندیشمندان در عالم اسلام با آن روبرویند.
🔸به بیان ساده تر، براساس سوبژکتیویسم متافیزیکی، به خصوص در اوج آن، که خود را در سوبژکتیویسم جديد دکارتی-کانتی آشکار می سازد، آدمی نمی تواند به حقیقتی فراسوی آگاهی خویش نائل شود. بر اساس تجربه كوژيتو، که چارچوبی برای بسیاری از فلسفه های جدید قرار می گیرد، «آگاهی»، نخستین، قابل دسترس ترین و يقينی ترین امر برای آگاهی است و هر آنچه آن سوی آگاهی است همواره محل تردید است و اساسا ما راهی به فراسوی آگاهی و سوبژکتیویته نداریم.
براساس سوبژکتیویسم کانتی نیز معرفت ما «پدیداری» است. این سخن بدین معناست که ما صرفا به پدیدارها، یعنی به آنچه در سپهر آگاهی بشری قوام می یابد دسترسی داریم و هیچ روزنه ای به سوی نومن یا ذات و حقیقت این جهان وجود ندارد.
🔻در عالم کنونی، که در آن یک چنین سوبژکتیویسمی سیطره یافته است مقوله وحی یا سخن گفتن با لوگوس که در فقدان آن، آنچنان که تجربه زیست جهان مدرن نشان می دهد، بشر را نیهیلیسمی عمیق فرا خواهد گرفت به قلمرو اسطوره ها و افسانه ها رانده شده است. بدین ترتیب، با انکار امکان مقوله وحی یا هم سخنی بشر با لوگوس و جان این جهان یا با تقلیل آن به مقولاتی
روان شناختی و غیرمعرفتی، کل سنن شرقی و مبادی حِکمی آنها، از جمله تمامی سنت عبری - سامی یهودی که اسلام نیز فرزند و حاصل آن است، فرو می پاشد و زمینه برای سیطره تام و تمام متافیزیک غربی که در روند تاریخی خود به بسط سکولاریسم و نیهیلیسم منتهی گردیده است، آماده خواهد شد.
#دکتر_عبدالکریمی
#وحی
#قرآن
#سکولاریسم
#فلسفه_دین
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اعمالی که باعث می شوند آسان جان داد.
💠 استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۱)
۱۲. منتهی الآمال في تواريخ النبي و الآل
شیخ عباس قمی این کتاب دو جلدی را با زبانی ساده، مختصر و با استفاده از منابع معتبر درباره فضایل، مناقب و حوادث دوران زندگانی چهارده معصوم(ع) و به زبان فارسی نگاشته است. همچنین محدث قمی در تكمله منتهی الآمال، کتاب تتمة المنتهى في وقایع ایام الخلفاء را نگاشت که به تاریخ خلفای بعد از پیامبر اختصاص دارد.
🔹این کتاب در واقع یک دوره تاریخ تحلیلی و مستند است و در چهارده باب تدوین شده است که هر باب، اختصاص به یک معصوم دارد. جلد نخست آن، از زندگی پیامبر تا زندگی امام حسین(ع) و جلد دوم از زندگی امام سجاد تا امام دوازدهم(ع) را شامل می شود.
باب پنجم که مربوط به امام حسین(ع) است، نسبت به باب های دیگر، حجیم تر است و حدود یک پنجم کتاب را دربر می گیرد. این باب دارای چهار مقصد و یک خاتمه و هر مقصد دارای چندین فصل است.
مقصد اول که چهار فصل دارد، درباره ولادت آن حضرت و برخی از مناقب وی و برخی از اخبار در خصوص ثواب گریستن بر حضرت و اخباری درباره شهادت وی است. مقصد دوم که دارای هفت فصل است، به قیام آن حضرت از آغاز تا ورود به کربلا و شهادت مسلم بن عقیل و دو کودکش پرداخته است. مقصد سوم که پنج فصل دارد، از ورود امام به کربلا تا شهادتش است. مقصد چهارم که دارای دوازده فصل است، به وقایع پس از شهادت امام و بردن اسرا به شام و کوفه و خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و دیگران تا بازگشت اهل بیت به مدینه و نیز برخی از مراثی درباره آن حضرت و نیز معرفی فرزندان امام پرداخته است.
بخش خاتمه از این باب حاوی مطالبی از قبیل اهمیت برپایی مجلس عزاداری و انتقاد از وضعیت روضه خوانی و عزاداری و چنان که در نفس المهموم نیز نگاشته است، پند و اندرزهایی به اهل منبر و ذاکران مصایب امام حسین(ع) است.
🔸با توجه به آن که این اثر، پس از نفس المهموم ونفثة المصدور و در دهه آخر زندگی مؤلف نوشته شده است، حاصل آخرين مطالعات، تأملات و بررسیهای مولف، محقق و محدث آن است و از این حیث در زمانی نوشته شده است که نگارنده به پختگی کامل در تتبعات علمی خود دست یافته است. به همین دلیل از این نگاشته، استقبال بسیاری شده و تاکنون چاپ های متعدد و گوناگونی از آن عرضه شده است و بخش مقتل و زندگی امام حسین(ع) از کتاب منتهی الآمال به صورت جداگانه نیز منتشر شده است.
🔻محدث قمی، در بیان مطالب غالب منابع خود را نام برده و روایت های مختلف درباره یک واقعه را ذکر می کند؛ در چاپ اخیر که به همت باقری بیدهندی تصحیح شده، این منابع با ذکر آدرس دقیق، استخراج و در پاورقی ارائه شده است.
🔻محدث قمی، در مقتل منتهی الآمال، پژوهش های فراوانی در تحریف زدایی از وقایع عاشورا دارد و در مجموع باید گفت که این بخش از کتاب، از بهترین و کامل ترین گزارش های عاشوراست و با توجه به ویژگی هایش، بهترین میزان در جهت شناسایی، تحقیق و پژوهش در این حوزه است و باید مطالب خارج از آن را با دیدی پژوهشی و نقادانه نگریست.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_مستند_معاصر
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
آنکه بدون شایستگی بلندی یابد
بدون جرم فرو افتد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۱۲) / قسمت آخر
🔴 مطالبی که تا کنون بیان کردیم بر این فرض استوار بود که عاشق و فرد علاقهمند، از علاقه و وابستگی خود احساس ناراحتی میکند و در صدد درمان و مدیریت آن برآمده است. اما اگر جناب عاشق هیچ احساس ناخوشایندی از وابستگی خود نداشته باشد و هیچ برنامهای برای کنترل خود و احساسش نداشته باشد، بلکه فرد محبوب و مورد علاقه از این وضعیت احساس ناآرامی بکند و در مقام حل مسأله برآید، او چهکار باید بکند؟
🔵 پاسخ این است که بسیاری از توصیهها و راهکارهای مذکور در این نوشتار، به گونهای است که اختصاصی به فرد مُحِب ندارد؛ بلکه فرد محبوب را هم شامل میشود و رعایت این نکات از طرف محبوب نیز میتواند رابطه را اصلاح کند. با این حال نکاتی مخصوص برای محبوبها عرض میکنیم:
۱. همهی چیزهایی که دربارهی زیبایی و زیبادوستی بلدید، به طرف مقابل آموزش دهید. این آموزش میتواند با گفتوگوی صریح دربارهی موضوعهای مورد ابتلا باشد و میتواند بهطور غیرمستقیم و به صورت عملی به طرف مقابل القا شود. یعنی شما میتوانید با انجام رفتارهای درست و مدیریت شده، به طرف مقابل بفهمانید که چگونه باید با شما رفتار کند. اگر در مواردی احساس کردید صحبت کردن با مُحب برایتان سخت است، میتوانید از نوشتن نامه و رایانامه به جای گفتوگوی مستقیم استفاده کنید.
۲. اگر میبینید یا فکر میکنید کلام یا رفتار شما نمیتواند تأثیری روی طرف مقابل بگذارد، موضوع را با احتیاط با کسی دیگر در میان بگذارید و از او بخواهید نکات مورد نظر را به مُحب تذکر بدهد و آموزشهای لازم را به او ارائه کند. این فرد سوم باید حداقل این سه ویژگی را داشته باشد: ۱. بزرگتر و باتجربهتر باشد؛ ۲. خیرخواه و دلسوز باشد؛ ۳. امانتدار و درستکار باشد.
۳. اگر دیدید این جناب محب با همهی تلاشهای مستقیم و غیرمستقیم شما همچنان بر رفتارهای غلط خود اصرار میورزد و با وجود آگاهی از بایدها و نبایدها، باز رفتارهای نامناسب از خود بروز میدهد، این اصرار و سماجت بهروشنی نشانهی هوا و هوس و خودکامگی است؛ یعنی خطرناکترین آفت در دوستی و رفاقت! قطع رابطه در چنین موقعیتی بهترین راه حل است.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آرزو عجیب حبیب بن مظاهر؟!
💠 آیت الله مجتهدی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۲)
💠 کنار منابع معتبر، منابعی دیده می شود که از اتقان و استناد تاریخی و روایی برخوردار نیستند و شناسایی و معرفی این دسته از مقاتل، در تحریف زدایی و بیان واقعیات عاشورا، سهم بسزایی دارد. لذا، در ادامه به معرفی تعدادی از پر مراجعه ترین این دسته از منابع، پرداخته می شود.
۱۳. نور العين في مشهد الحسين(ع)
این مقتل منسوب به ابواسحاق اسفراینی است و این عنوان منصرف به ابراهيم بن محمد بن ابراهیم اسفراینی، فقیه شافعی و در گذشته به سال ۴۱۷ یا ۴۱۸ هجری است، اما هیچ یک از منابع کهن، تألیف چنین کتابی را در شرح حال او گزارش نکرده اند.
🔻در میان کتاب شناسان متأخر، ابتدا اسماعیل پاشا البغدادی و پس از او شیخ آقا بزرگ تهرانی این کتاب را به او منسوب داشته اند.
🔹آن چه نظر اسماعیل بغدادی را کم اعتبار می کند، اشاره وی به مأخذ خود، وفیات الاعيان است، حال آن که چنین مطلبی در وفیات الاعیان وجود ندارد و بغدادی، خود در کتاب دیگرش، ایضاح المكنون ، کتاب را بدون ذکر مؤلف آن معرفی کرده است.
🔸کتاب شناسان معاصری مانند سید عبدالعزيز طباطبایی معتقدند که این کتاب را بر اسفراینی بربسته اند؛ زیرا اسلوب و سبک آن با کتاب های تألیف شده در قرن چهارم، یعنی سال های تدریس و تألیف اسفراینی، همسان نیست.
🔻 نکته آخر آن که مطالب کتاب، بدون سند و مأخذ است و گاه چنان غیر معتبر و دور از عقل است که تأليف آن را از سوی یک فقيه دانشمند، بعید می سازد.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_غیرمعتبر
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ روحانیت، مدرن شدن و قدرت
🔹بسیاری از روشنفکران در دهه های پیش از انقلاب ساده دلانه گمان می بردند مدرن شدن روحانیت به عرفی شدن جامعه و آشتی روحانیان با تجدد می انجامد. در سال ۱۳۴۱، مهدی بازرگان، در مقاله ای با عنوان
«انتظارات مردم از مراجع» از مراجع تقلید گله کرد چرا همچنان در بند فروع دین اند و از اصول دین غافل شده اند؟ چرا به جزئیات فقه اهمیت می دهند اما مسائل اجتماعی و سیاسی را به دیگران واگذارده اند؟ بازرگان از کسانی بود که در آن دوران میاندیشید اگر روحانیت متجدد شود، خودبخود اسلام توده نیز متجدد می شود و مشکلات سیاسی و اجتماعی برآمده از واپس ماندگی مسلمانان نیز از میان خواهد رفت.
🔸نوستیزی روحانیت و بدعت انگاشتن هر امر بدیع، خود امری کهنه است. شیخ حر عاملی محدث مقرب دربار صفوی در کتاب وسائل الشيعة در کنار بسی دیگر از عالمان شیعه و سنی، نوشیدن قهوه را به حکم دو روایت از پیامبر حرام می دانست. طی چند قرن، اختلاف نظری اساسی میان فقيهان بر سر حلیت یا حرمت دود کردن تنباکو و توتون در جریان بود. در عهد قاجار،
میرزا محمد حسن شیرازی، مرجع تقلید وقت، تحریم تنباکو را دست مایه ی اقدامی سیاسی علیه حکومت کرد.
🔻در همین دوره، ورود تلگراف به ایران، مناقشه های تازه بر سر جواز یا عدم جواز استفاده از این "صدای شیطان" به پا کرد و فقیهان در این بحث می کردند که تا چه اندازه جایز است سیم های تلگراف از نزدیک مسجد بگذرد. با تلاش های فراوان ناصرالدین شاه و پس از آن که چند فقیه به دعوت او چند آیه ی قرآن را از تهران به تبریز تلگراف کردند و پاسخ شنیدند، سرانجام فقیهان پذیرفتند که تلگراف ابزاری است خنثی مانند نامه نگاری و میتوان در راه مقاصد شریعت از آن بهره گرفت.
طرفه آن است که جامعه ی رو به تجدد ایران، خواه ناخواه روحانیت را به بهره گیری از ابزارهای تجدد وادار کرد. نهاد روحانیت و مرجعیت در روزگار معاصر، هستی خود را وام دار ابزارهای مدرن است. تلگراف که در آغاز آوای شیطان پنداشته می شد، نهاد روحانیت را از بیخ و بن دگرگون ساخت. روحانیت شیعه که شبکه ای نامتمرکز و پراکنده بود و سرشتی محلی داشت، به يمن و یاری تلگراف در سده ی نوزدهم میلادی، ساختاری منسجم و متمرکز پیدا کرد.
🔹تلگراف، شهرهای بزرگ جهان تشیع را به کانون های فقهی- نجف، کربلا و قم - پیوست و سلسله مراتب روحانیت را برای همیشه متحول کرد. مقلدان از اقصی نقاط جهان استفتای خود را برای مرجع تقلید خود می فرستادند و مجتهدان نیز با تلگراف فتوای خود را گسیل می کردند. نظام اجتهاد-تقلید در پی این ابزار تکنولوژیک مستقر و مستحکم شد و قدرت فقیه از محدوده ی محل زندگی اش فرارفت و هم عرض قدرت مرکزی قرار گرفت. تلگراف در مقام ابزاری غربی، وسیله ای در دست فقيهان شد برای ستیز با مظاهر تجدد و بسط قدرت خود و نیز سرکوب مخالفان؛ از جمله صدور فتوای ارتداد و قتل بابی ها و بهایی ها.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#تکنولوژی
#فقه_سنتی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ یک تجربه عاشقانه
🖤حسین(ع) تو را با خود خواهد برد ...
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۳)
۱۴. روضة الشهدا
کمال الدین حسین بن علی واعظ کاشفی، مبتکر سبک قصه پردازی و
پردازش پندگونه از وقایع تاریخی است. او که سنی یا شیعه بودنش معلوم نیست، شیفته اهل بیت(ع) بود و برای جذب عوام، حوادث تاریخی بویژه، حادثه عاشورا را با نثری دلپسند به داستان درآورد و در این میان مطالب معتبر و غیر معتبر و مستند و بدون سند را با هم درآمیخت.
🔹سبک جدید، فارسی بودن و انگیزه مؤلف برای خواندن کتاب در مجالس عزا، موجب شد تألیف کاشفی، نه یک اثر تاریخی، که یک اثر تبلیغی و حتی تخیلی شمرده شود.
متأسفانه عدم توجه به این مطلب، قرائت و استنساخ متكرر آن، تا آن جا که سخنرانان مجالس سوگواری امام حسين علي را، «روضه خوان» نامیدند.
🔸زمینه ورود بسیاری از اطلاعات نادرست این کتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت.
مصحح و حاشیه نگار کتاب، میرزا ابوالحسن شعرانی نیز در مقدمه ای که براین کتاب نوشته، به این موضوع اشاره کرده است: «از نقل ضعیف در روضة الشهدا عجب نباید داشت، چون در ادای مقصود واعظ، قوی است، اگر چه برای مقصود مورخ کافی نیست».
🔻پیش از شعرانی، میرزا عبدالله افندی، همکارعالم و کتابشناس علامه مجلسی، اکثر روایات این کتاب و بلکه همه آن را مأخوذ از کتب غير مشهوره و غیرقابل اعتماد دانسته. محدث نوری برخی گزارش های کتاب را بدون پشتوانه تاریخی خوانده و شهید مطهری آن را پر از دروغ، وتأليف و نشر این کتاب را مانع مراجعه به منابع اصلی و مطالعه تاریخ واقعی امام حسین(ع) دانسته است. شهید قاضی طباطبایی نیز مطالب آن را در مقام تعارض با مقاتل معتبر، ساقط و بی ارزش می داند.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_غیرمعتبر
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هیچ کس به غیر خدا امید نبست مگر آنکه نا امید بازگشت.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ سفسطۀ شرط لازم و کافی در رابطۀ ایران و آمریکا (۱)/ احمد زیدآبادی
🔹اصولگرایان ایرانی در رّد و نفی رابطه با آمریکا و یا بیاهمیت نشان دادن آن، جملۀ تکراری و معروفی دارند. آنها میگویند؛ کدام کشور از طریق رابطه با آمریکا مشکلات اقتصادیش حل شده است که مشکل اقتصادی ایران ار طریق برقراری رابطه با آمریکا حل شود؟
آنها سپس نام بسیاری از کشورهای جهان سوم را که با آمریکا رابطۀ گرم و نزدیکی دارند اما همچنان اسیر پارهای معضلات اقتصادیاند، برای اثبات حرف خود ردیف میکنند.
🔻در پشت و روی این استدلال، نوعی سفسطه پنهان و آشکار خودنمایی میکند چرا که بعید است صاحب عقل سلیمی پیدا شود که رابطۀ یک کشور با آمریکا را کلید حل همۀ مشکلات و بحرانها و باز و هموار شدن مسیر توسعۀ اقتصادی آن کشور تلقی کند.
در واقع اصولگرایان اگر بخواهند در ضرورت نفی بهبود رابطۀ ایران و آمریکا دلیل عقلپسندی اقامه کنند باید کشورهایی را مثال آورند که از طریق ستیز با ایالات متحده به رشد و توسعۀ اقتصادی پایداری دست یافتهاند.
تنها با فهرست کردن نام چنین کشورهایی میتوان استدلال اصولگرایان را پذیرفت.
🔸حقیقت اما این است که مدافعان ایرانیِ بهبود رابطه با آمریکا، تشنجزدایی با واشنگتن را فقط به عنوان شرط لازمِ غلبه بر پارهای از معضلات اقتصادی ایران میدانند و نه شرط کافی! به عبارت روشنتر، از نگاه آنان، ترمیم رابطه با آمریکا به خودی خود سبب محو زمینههای بحران اقتصادی ایران نمیشود اما ستیز با آن کشور، بر دامنۀ بحران اقتصادی میافزاید و آن را تشدید میکند.
درست به همین علت است که پس از سقوط امپراتوری کمونیسم دولتی شوروی، دیگر هیچ کشوری در جهان خواهان درگیری و تعارض با آمریکا نیست و همۀ کشورهای دنیا میکوشند تا اگر هم رابطۀ گرمی با آمریکا برقرار نمیکنند حداقل از حوزۀ خصومت و دشمنی با آن خارج شوند.
در این میان حتی کشورهایی مثل کوبا، ونزوئلا و کرۀ شمالی که همچنان بر ادامۀ مدل اقتصاد دستوری و تحتِ کنترل دولت اصرار میورزند، خواهان مذاکره به قصد بهبود رابطۀ خود با ایالات متحده هستند اما این ایالات متحده است که با پیش کشیدن شروط سنگین، از گرم کردن رابطۀ خود با آنها خودداری میکند.
اگر به واقع رابطۀ سرد یا خصومتآمیز با آمریکا به رونق اقتصادی یک کشور کمک میکرد و یا حتی بر شرایط اقتصادی آن بیتأثیر بود، کوبا و ونزوئلا و نیکارگوئه از یک سو باید از اقتصادی پویا و قدرتمندی برخوردار میبودند و از سوی دیگر، اشتیاقی به بهبود رابطه نشان نمیدادند.
🔻ماجرا اما به عکس است. این نوع کشورها عموماً اقتصادی ضعیفتر و بحرانزدهتر نسبت به همگنان خود در سطح جهان دارند و به همین علت در پی جستجوی راهی برای رفع یا کاهش تنش در رابطۀ خود با واشنگتن هستند تا بدین طریق هم به بازارهای داخلی آمریکا برای فروش محصولات خود دسترسی داشته باشند و هم کارشکنیهای ایالات متحده در رابطۀ خود با دیگر کشورها را خنثی کنند!
آمریکا به طور قطع، بیدلیل و فارغ از چارچوب منافع خود در جهان به کشوری کمک نمیکند اما میتواند با انواع مزاحمتها بخصوص با وضع تحریمهای اقتصادی مانع دستیابی کشورهای متخاصمِ خود به منابع مورد نیاز برای توسعۀ اقتصادی شود. بنابراین، خروج از حوزۀ تخاصم با آمریکا شرط لازم هرگونه تجارت و فعالیت اقتصادی آزاد در سطح بینالمللی است و بدون آن نمیتوان بر رکود و بحران اقتصادی غلبه کرد اما این مسئله گره گشای مشکلات ساختاری یک اقتصاد ویران و فلاکت زده و شرط کافی برای عبور از بحران نیست.
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۴)
۱۵. المنتخب في جمع المراثی و الخطب
🔹فخرالدین بن محمد علی بن احمد طریحی مؤلف مجمع البحرین،
مجموعه ای از احادیث و مراثی درباره امام حسین(ع) و برخی دیگر از امامان را گرد آورد و به قصد گریاندن مؤمنان و تشویق به سوگواری، آنها را به صورتی داستانی و عامه پسند سامان داد.
🔸المنتخب تاریخ نگاری علمی زندگی یا قیام امام حسین(ع) نیست، اکثر مطالب کتاب بدون ذکر مأخذ و احادیث آن به صورت مرسل آمده و قوی و ضعیف در آن به هم درآمیخته است. از این رو آن را متناسب با هدف و شيوه مؤلف، المجالس الطريحيه ويا المجالس الفخريه نیز نامیده اند. ضعف دیگر کتاب، اختلافات موجود در نسخه های متفاوت آن است که می تواند نشانگر تصرفات بعدی در آن باشد.
🔻محدث نوری، منتخب طریحی را مشتمل بر مطالب موهون و غير موهون می داند، شهید مطهری نیز اخبار آن را مشتمل بر مطالب موهون می داند.
۱۶. محرق القلوب
🔹این کتاب، نوشته ملا مهدی نراقی است. او با اقتباس از روضة الشهدا، به عرضه مطالبی دست زد که به گونه ای شورانگیز، عواطف و احساسات مردم را به سوی واقعه کربلا سوق دهد، اما چون مأخذ نراقی، روضة الشهدا، کتابی ضعیف و مخلوط از مطالب درست و نادرست بود، نوشته او نیز بر اخبار ضعیف و غیر معتبر مشتمل گشت.
🔻نراقی خود به ضعیف بودن برخی گزارش های کتابش تصریح کرده و از این رو مورد انتقاد برخی از عالمان پس از خود قرار گرفته است. محدث نوری، با ابراز شگفتی از تألیف چنین کتابی از جانب آن عالم بزرگ ، برخی مطالب آن را منکر نامیده است. شهید مطهری، نراقی را فقیه بزرگی خوانده ولی او را در تاریخ عاشورا، صاحب اطلاع نمی داند و برخی مطالب او را نقد کرده است. گفتنی است انتساب کتاب به نراقی، مشهور است و تردیدی در آن وجود ندارد.
اما محتمل است که آن را در اوایل سن تحصیل و پیش از رسیدن به مراتب کمال علمی نوشته باشد.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_غیرمعتبر
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
آرزوها دیدگان بصیرت را کور می کنند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ سفسطۀ شرط لازم و کافی در رابطۀ ایران و آمریکا(۲)/ احمد زیدآبادی
🔹در این میان اما اصولگرایان موضوع دیگری را هم وسط میکشند و آن اینکه آمریکا خواهان رابطۀ برابر و عادلانه با دیگر کشورها نیست و شرط برقراری رابطه را به عدول آن کشورها از "استقلال" خود میداند. معنای این سخن آن است که همۀ کشورهایی که با آمریکا رابطهای عادی برقرار کردهاند از استقلال خود دست شستهاند و تسلیم سیاستهای ایالات متحده شدهاند.
🔸نگاهی به نقشۀ سیاسی جغرافیای جهان اما نشان میدهد که قریب به تمام کشورهای جهان به استثنای چهار کشور بوتان، کرۀ شمالی، ایران و سوریه با آمریکا رابطۀ رسمی دارند. از میان این چهار کشور نیز بوتان به دلیل مساحت و جمعیت اندک خود،از طریق هند رابطهاش را با آمریکا تنظیم و دنبال میکند، کرۀ شمالی در تماس مستقیم با آمریکاست و دولت سوریه هم مشکلی با تجدید رابطه با آمریکا ندارد اما کاخ سفید مشروعیت آن را به چالش کشیده و از برقراری رابطۀ رسمی با آن سرباز میزند.
🔻بنابراین، تنها یک کشور در جهان است که نه فقط برقراری رابطه با آمریکا را به صراحت نفی میکند بلکه مذاکرۀ رسمی دوجانبه با آن را نیز به نحوی مخل استقلال خود میشمارد و آن کشور جمهوری اسلامی ایران است! از آنجا که استقلال مفهومی بینالمللی است، آیا عقل سلیم میپذیرد که همۀ کشورهای جهان به دلیل رابطه با آمریکا استقلال خود را رها کرده و به کشوری وابسته تبدیل شدهاند و فقط جمهوری اسلامی با نفی رابطه و مذاکره استقلال خود را حفظ کرده است؟ اگر یک مفهوم بینالمللی فقط در رفتار یک کشور تبلور پیدا کند و منحصر به آن باشد، در آن صورت، آیا از اعتبار اصل آن مفهوم چیزی باقی میماند؟ در واقع با تعریفی که محافل اصولگرا از استقلال به دست میدهند، اصل وجود استقلال در نظام جهانی را به چالش میکشند! یک مفهوم جمعی برای آنکه معنا و مضمون واقعی و عینی پیدا کند به ناچار باید شمار قابل توجهی از افراد را در برگیرد وگرنه یک مورد منفرد نمیتواند مرجعی برای جعل و رسمیت آن مفهوم باشد.
🔹واقعیت این است که اصولگرایان چنان تصویر سیاه و سفیدی از روابط بینالملل ترسیم میکنند که هرگونه تحرک و انعطاف برای تأمین منافع خودشان را هم از آنان سلب میکند! هر کشوری در جامعۀ جهانی منافع خاص خود را پیگیری میکند. این منافع با منافع دیگر کشورها ممکن است همپوشانی یا تعارض داشته باشد. روش معمول کشورها این است که در حوزۀ منافع مشترکشان با دیگر کشورها همکاری و در حوزۀ تعارض منافع بر مبنای اصول تعریف شدۀ بینالمللی رقابت کنند. اگر قرار بود همۀ کشورها نظم و نظام بینالملل را همانطور تعریف کنند که اصولگرایان ایرانی تعریف میکنند در آن صورت بر اثر جنگهای دائمیِ پایانناپذیر چیزی از کرۀ زمین باقی نمانده بود!
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۵)
۱۷. اکسير العبادات في اسرار الشهادات؛ «اسرار الشهاده»
آغا بن عابد دربندی شیروانی مشهور به فاضل دربندی، از نویسندگانی است که افزون بر رشته تخصصی خود، فقه، در دیگر رشته ها، مانند تاریخ عاشورا نیز کتاب نوشت.
🔹او با جمع اخبار قوی و ضعیف و به قصد حل اختلاف و تحلیل آنها یکی از بزرگ ترین نگاشته ها را درباره واقعه عاشورا سامان داد. او شیفته امام حسین بود، اما به دلیل استفاده از منابع ضعیف در کنار منابع اصلی و نقل برخی گزارش های بدون سند نتوانست مقتل معتبری ارائه دهد.
🔸او هم چنین مبنای نادرستی برگزید و براساس آن از کتاب هایی که مشتمل بر اخبار مظنون الكذب بودند نیز نقل کرد. مبنای او این بود که نشانه های کذب هرچند به درجه ظن برسد، مانع نقل نیست و نقل چنین اخباری در بیان سیره و تاریخ، بی اشکال است. محدث نوری، یکی از منابع ضعیف دربندی را نسخه مجهول و پر از دروغ هایی می داند که سید عرب روضه خوان برای کسب تأييد نزد عالمان نجف آورده و سپس به دست دربندی می رسد. نسخه ای که به گفته محدث نوری، از کثرت اشتمال بر اکاذیب واضحه و اخبار واهيه احتمال نمی رود که از تألیفات چنین عالمی باشد.
🔻سخن محدث نوری را بسیاری از عالمان دیگر تأیید کرده اند و بسیاری از نقل های نادرست و غیرقابل باور کتاب را به عنوان گواه ارائه کرده اند. از آن میان می توان به اقوال شیخ ذبیح الله محلاتی، سید محسن امین، شیخ آقا بزرگ تهرانی اشاره نمود.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_غیرمعتبر
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi