eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
329 عکس
211 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️🏼 به استحضار همراهان ارجمند می رسانم؛ بعد از اتمامِ کتابِ تاریخ عقائد اقتصادی، چکیده و اهمِّ مطالبِ کتابِ اثر خانم نائومی کلاین رو تقدیم خواهم کرد. @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! چگونه می شود که شما در مناظرات خود را هم مُنادیِ تحقق اجماع و عدالت در کشور معرفی کرده اید، و هم از اشخاصی بناست در کابینه ی دولت استفاده کنید که مدام با زبان اقتصادِ سرمایه داری بر آتشِ در دست عده ای محدود می دمند؟! این روش و منش نتیجه ای جز شکاف طبقاتی و دامن زدنِ بیش از پیش بر بی عدالتی مخصوصا در اقتصاد نخواهد داشت. واقعا جنابعالی این تناقض را متوجه نمی شوید! یا اینکه بنا دارید عامدانه بر این بی عدالتیِ اقتصادی-اجتماعی پا فشاری کنید؟! @taammolatenazari
بخش دوم اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی تا دقایقی دیگر بارگذاری خواهد شد.
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش دوم] 🔸️اقتصاددانان، مکتب تاریخی را بر اساس موضع گیری های آرام یا شدید آنها نسبت به اقتصاد کلاسیک، به دو دسته ی و تقسیم می کنند. مکتب تاریخی قدیم تلاش می کرد؛ نگرش تاریخی بصورت نگرش مکمل اقتصاد کلاسیک مطرح شود، ولی مکتب تاریخی جدید، به دنبال جایگزینی نگرش تاریخی به جای نگرش کلاسیک بود. ویلهلم رُشر، هیلد براند، کنیس از بنیان گذاران مکتب قدیم بودند و اشمولر و زومبارت از بنیان گذاران مکتب تاریخی جدید شمرده می شوند. 🔰 عقائد اقتصادی مکتب تاریخی قدیم 🔸️ به نظر رُشر، حقائق اقتصادی نسبی هستند و تنها در چارچوب های خاصِ تاریخی و ملی اعتبار خواهند داشت. او با نسبی بیان کردن نظریه ی اقتصاد کلاسیک بنا داشت نظریه های کلاسیک را به زمان و مکان متصل کند و از جهان شمولی خارج کند. به عقیده ی رُشر؛ از راه استقراء می توان به تکامل نظریه ی اقتصادی اقدام کرد. او همچنین توسعه ی اقتصادی را دارای ویژگی های تکاملی -همانند زیست شناسی- می دانست. او در سال ۱۸۴۳ م با انتشارِ کتابِ بر اساس روش تاریخی، در واقع مکتب تاریخی را بنیان گذاری کرد. همچنین در سال ۱۸۷۴ م کتابی تحت عنوان اقتصاد سیاسی در آلمان منتشر کرد. او از منتقدان متعادلِ اقتصاد سیاسیِ کلاسیک شمرده می شود. 🔸️ برونو هیلد براند را می توان دومین شخصیت از بنیان گذاران مکتب تاریخی قدیم نامید. وی مطالعاتِ زیادی در آمار و ابعاد مالی اقتصاد دارد. اقتصاد هم با ابعاد مالی مانند پول سر و کار دارد و هم با عناصر حقیقی مانند تولید و اشتغال. او بوجود قوانینی طبیعی که بر تمام جوامع حاکم باشد، عقیده نداشت. وی ادعای هماهنگی بین منافع شخصی و اجتماعی مورد نظر کلاسیک ها را رد می کرد. به نظر او لازم نیست علم اقتصاد قوانین تغییر ناپذیری بوجود آورد، بلکه وظیفه ی این علم آن است که نشان دهد که به رغمِ تحولات زندگی اقتصادی، انسانیت چگونه پیشرفت کند و زندگی اقتصادی چگونه می تواند در کمال انسانی نقش داشته باشد. [Scott, William A. (1993), The Development of Economics, Appleton-Century, pp. 223-224] 🔸️ کارل گوستاو آدولف کنیس (۱۸۲۱- ۱۸۹۸) از دیگر اقتصاددانان مکتبِ تاریخی قدیم به حساب می آید. وی ضمنِ رد کردنِ وجود قوانین اقتصادی، عقیده دارد که هر چیزی باید در ظرفِ تاریخی اش مورد بحث واقع شود. به نظر وی اقتصاد سیاسی تنها تاریخ عقایدی را پیرامون توسعه ی اقتصادی از زمانی به زمان دیگر بیان می کند. همچنین به نظر او پدیده های طبیعی و پدیده های اجتماعی تفاوت اساسی دارند. زیرا پدیده های اجتماعی بر خلاف پدیده های طبیعی، بر نهادها استوار بوده و در حالِ تغییر هستند. ملاحظه می شود که با وجود شباهت های عقائد اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم، آنها در عین حال دیدگاه های متفاوتی دارند. فی المثل: با وجودی که رُشر عقیده دارد می توان با روش استقراء به تکمیل نظریه ی اقتصادی اقدام نمود، هیلد براند عقیده دارد که می توان برای علم اقتصاد قوانین تاریخی استخراج کرد، ولی کنیس تدوین قوانین اقتصادی را نمی پذیرد. 🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم در تلاش بودند روش اقتصاد سیاسی را از به تغییر دهند. اما یافتن داده های آماریِ کافی، نوعی محدودیت جدی برای اندیشه ی آنها بود. این در حالی است که برای کاربرد روش استقراء نیاز به آمار وجود دارد. @taammolatenazari
✍️🏼 امروز، یاری کردن امام حسین -علیه السلام- به این است که؛ اقتضائات و شرایط داخلی و بین المللی را از جهات گوناگون به درستی بشناسیم و بفهمیم، آنگاه دقیق و عمیق و تشکیلاتی کُنش گری اجتماعی به جهت رسیدن به مطلوب داشته باشیم. علاوه بر ایمان و تقوا که موجب بصیرت و آگاهی می شود، مطالعه کردن و انديشيدن هم جزء لوازمِ اساسی حرکت در مسیر سیدالشهداء -علیه السلام- می باشد. @taammolatenazari
السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان -عج- آجرك الله يا بقية الله في مصيبة جدك الحسين عليه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صحبت های جدید دکتر سعید جلیلی پیرامون ماجرای و مبارزه با فساد 🔸️کلیپی ۱۲ دقیقه ای هم از بیژن زنگنه پیرامون همین مسأله در رسانه های اصلاح طلب (اصلاحات نیوز) پخش شده است؛ حتما ببینید. پرونده کرسنت در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود است و حکم متهمان در حال تنظیم و آماده شدن است، به همین دلیل است که صدای مفسدین و خائنین به انحاء مختلف بلند شده است و سیاه نمایی ها علیه دکتر جلیلی هم در فضای مجازی بیشتر شده است. امید است که این پرونده با سرعت و دقت بیشتری به زودی به سرانجام برسد. پ.ن: مستند مربوط به پرونده کرسنت است؛ حتما ببینید. لینک دانلود از سایت آپارات👇 https://www.aparat.com/v/migyl2k @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 صحبت های جدید دکتر سعید جلیلی پیرامون ماجرای #کرسنت و مبارزه با فساد 🔸️کلیپی ۱۲ دقیقه ای هم از بی
65.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ جناب زنگه؛ شما باید پاسخگو باشید، فرار رو به جلو حربه ای تکراری است. [سخنان جدید بیژن زنگنه] پ.ن: مستند مربوط به پرونده کرسنت است؛ حتما ببینید. لینک دانلود از سایت آپارات👇 https://www.aparat.com/v/migyl2k @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 بریکس و ظرفیت های اقتصادی ای که برای ایران به همراه خواهد داشت. @taammolatenazari
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش سوم] 🔰اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی جدید 🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بیشتر بر واقعیت های تاریخی تکیه می کردند و در تلاش بودند اقتصاد سیاسی را بر اساس روش تاریخی ایجاد کنند. از اینرو، بحث در اینجا بیشتر یک تحول اساسی و یا انقلاب در بود تا اصلاح آن علم. به بیان دیگر در نظر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید، برخلاف مکتب تاریخی قدیم که به اصلاح و تکمیل عقائد کلاسیک ها می پرداختند، نوعی جایگزینی علم اقتصاد مطرح است نه اصلاح و تکمیل. بر جمع آوری داده های تاریخی و کشف حقیقت از طریق آن استوار می باشد. اگر چه این روش می تواند به عنوان یک عنصر کمکی در کنار دیگر روش های علمی مفید باشد، اما به عنوان یک روش مستقل کارساز نمی باشد. در این بخش به بررسی اجمالی چندی از اقتصاددانان معروف این مکتب می پردازیم. 1️⃣ گوستاو فون اشمولر [۱۸۳۷- ۱۹۱۷] از اقتصاددانان معروف آلمانی است. به نظر اشمولر جمع آوری واقعیات تاریخی، بسیار مهم تر از نظریه پردازی قیاسی است. او پیش فرضِ در مطالعه ی یک پدیده ی اقتصادی را مورد اعتراض قرار می داد. او همچنین عقیده داشت که نباید پدیده های اقتصادی را جدا از هم مورد مطالعه قرار داد. همچنین اشمولر عقیده داشت که در مطالعات اقتصادی، باید امور ارزشی و اخلاقی نیز مورد توجه واقع شود. به عنوان مثال: دولت و دیگر گروه های اجتماعی باید عدالت را نهادینه نمایند. وی همچنین اشاره می کند که با اصلاح در نهادهای اجتماعی و اقتصادی گره خورده است و نهادهای اقتصادی محصول احساس، اندیشه و عمل به سنت ها و قوانین هستند. به عقیده اشمولر اینکه فرض شود تنها تعدادی نهاد معین و همیشه ثابت وجود دارد، نادرست است. [نهایی گرایان تنها نهاد مؤثر را دانسته و بقیه نهاد ها را ثابت و عملا خنثی در نظر می گیرند.] این ادعا که همه ی پیشرفت اقتصادی جنبه ی فنی دارد، قابل دفاع نیست. و همچنین این مطلب که بین منافع شخصی و اجتماعی هماهنگی وجود دارد، قابل قبول نیست. ضمنا اشمولر از تعرفه ی کارشناسانه برای حمایت از صنایع داخلی دفاع می کرد؛ زیرا وی بیشتر دغدغه ی یک اقتصاد ملی داشت. 2️⃣ ورنر زومبارت [۱۸۶۳- ۱۹۴۱] از شاگردان اشمولر و از دیگر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بود. او در اوایل فعالیت های علمی، بیشتر به هواداری از رویکردهای سوسیالیستی معروف بود. او به دنبال توضیح ظهور و صعود سرمایه داری بود. او عقیده داشت که بر فعالیت بازرگانی، دولت مدرن و فرآیند ماشینی استوار است. زمبارت، این عقیده ی "وبر" را که اصلاح طلبانِ مسیحی باعث ایجاد روحیه ی سرمایه داری گردیده اند زیر سؤال برده، ادعا می کند که اعمال و عقائد هوادارانِ مذهب یهود بود که موجب آن پدیده شد. زمبارت نیز همانند دیگر متفکران مکتب تاریخی تأکید می کند که قوانین اقتصاد کلاسیک مانند سایر قوانین اقتصادی، نه جهان شمول هستند و نه حرف آخر را می زنند، بلکه آنها تنها برای نظام سرمایه داری اعتبار دارند. 3️⃣ ماکس وبر [۱۸۶۴- ۱۹۲۰] دیگر متفکر مکتب تاریخی است. یک کار اساسی وبر مطالعه ای است که وی در مورد پیوند پروتستانیسم، شاخه ای از مسیحیت اصلاح شده، و تکامل نظام اقتصاد سرمایه داری انجام داده است. وبر این ایده ی مارکسیستی را که اصول و عقائد مذهبی صرفا مظاهری ایدئولوژیک از شرائط اقتصادی و شیوه ی تولیدی خاص هستند، رد می کند. به نظر وبر دارای هویت مستقلی هستند و می توانند بر تحولات اجتماعی تأثیر بگذارند. وبر را نتیجه و معلولِ بر می شمارد و نه علت آن. وی تاکید می کند که بيشترين قدرت تأثیرگذاری در ایجاد "روح سرمایه داری" داشته است. "ریچارد تانی" و دیگران بحث وبر را به چالش کشیده اند. تانی تأکید می کند با وجودی که مذهب روی دورنمای زندگی تأثیر می گذارد، اما تحولات اقتصادی و اجتماعی نیز روی مذهب مؤثر هستند. به نظر تانی، وبر تنها یک روی سکه را مورد توجه قرار داده است. به نظر وبر ظهور و رشد فعالیت های تجاری و بازرگانی، باعث شده که طبقات متوسط جامعه از عقیده ی کاتولیک فاصله بگیرند. زیرا طبق عقیده ی کاتولیک ها گرفتنِ از قرض داده شده ممنوع است. اصولا در آن زمان کاتولیک ها نسبت به انگیزه های مادی و اقتصادی بدبین بودند. اما بر اساس اندیشه های اصلاح طلبی دینی پروتستان- مثل عقائد پیروان کالون و لوتر- گرفتنِ و بهره، و غیره مورد تشویق واقع می شد و از نظر دینی صحیح بود. در نتیجه رویکرد پروتستانی از مذهب ایجادگر سرمایه داری شناخته می شد. تانی ضمن پذیرش این موضوع، که اصلاح گری دینی مشوق فعالیت سودآور است، اضافه می کند که تحولات اقتصادی از قبیلِ گسترش تجارت از قرن شانزدهم میلادی به بعد نیز روی عقائد کلیسا مؤثر بوده است. @taammolatenazari
آمار تفکیکی مرحله ی دوم انتخابات منتشر شد.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام 1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری 2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی 4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای 5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی 6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی 7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی- @taammolatenazari
⚠️ خواندن این کتاب برای همه ضروری است. مخصوصا تمام کسانیکه در کشورمان ایران در معرض آموزش های قرار دارند. 🔰 توصیفاتی پیرامونِ کتابِ اثر نائومی کلاین 🔸️ جوزف استیگلیتز [برنده نوبل اقتصاد] : " این کتاب از دسیسه های سیاسی برای تحمیل سیاست های اقتصادیِ نامطلوب بر کشورهای مقاوم و تلفاتِ انسانیِ ناشی از اجرای اینگونه سیاست ها توصیفی غنی به دست می دهد و از غرور بی‌بیجای فریدمن و پیروانِ دکترینش تصویری نگران کننده به نمایش می گذارد." 🔸️ هوارد زین [مورخ برجسته ی فقید و نویسنده کتاب ماندگار تاریخ مردمی ایالات متحده] : " عالی است. از مهمترینِ آثاری که از گذشته های دور تا به امروز خوانده ام." 🔸️ تیم رابینز، هنرپیشه ی پیشرو آمریکایی : " این کتاب یک رازگشایی است! کلاین، با شجاعتی بی مانند و به روشنی، مهمترین و ضروری ترین کتابِ نسلِ خود را به رشته ی تحریر درآورده است. کتابی چنان پر اهمیت و رازگشا که، به احتمال زیاد، عاملی تسریع کننده، یک نقطه ی عطف و یک نقطه ی اوج در نهضتِ و اجتماعی شمرده خواهد شد." 🔸️ سیمور هرش، روزنامه نگارِ کاوشگر آمریکایی [نویسنده ی مقاله ی "کشتار جمعی در دمای لای ۵"، کتاب به من دروغ نگو] : " نائومی کلاین از مهمترین صداهای نو در روزنامه نگاریِ امروز آمریکاست. او زیر و زبرِ را می داند." @taammolatenazari
✍️🏼 افسوس که شیعه بیشتر بر "مصائب عاشورا" گریست، و کمتر در "مسائل عاشورا" اندیشید. [مرحوم استاد حکیمی]
✍️🏼 پرچم و عَلَمِ اسلامِ ناب محمدی [ص] امروز در دستان شماست آقا جان. عباس گونه پای شما و انقلاب اسلامیِ عزیزمان ایستاده ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 هیئتِ امام حسین سکولار ما نداریم. هر کس علاقه مندِ به امام حسین است، یعنی علاقه مندِ به است. پ.ن: طبعا سیاسی بودن با سیاست زده بودن متفاوت است. @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️🏼 آیا نجات یافتن، بدونِ و از امام واجب الطاعة ممکن است؟ در شب و روز در کنار عزاداری ها و گریه کردنِ بر مصائب مولانا حسين عليه السلام، اندکی هم بر روی این روایت تأمل و تعمق داشته باشیم. بی شک اندیشیدن راه رسیدنِ به معبود را تسهیل و تسریع می دارد. 🔰 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ. 🔸️ترجمه: امام صادق عليه السلام فرمود: امام حسين بر اصحابش وارد شد و فرمود: اى مردم! خداوند عزّ و جلّ بندگان را نيافريد مگر تا او را بشناسند. چون او را شناختند بپرستندش و چون او را بپرستند از پرستش جز او بى نياز مى شوند. مردى عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! پدر و مادرم فدايت باد! شناخت خدا چيست؟ فرمود: شناخت اين است كه مردم هر روزگار، امام و پيشواى واجب الطاعة خود را بشناسند. 📚 منبع: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹ @taammolatenazari
آجرك الله يا صاحب الزمان في مصيبة جدك الحسين عليه السلام
✍️🏼 استاد آیت الله میرباقری از چهره های تئوریک و نظریه پردازِ انقلاب اسلامی ایران است. دشمنانِ داخلی و خارجی می دانند به چه کسی حمله کنند. سرمایه های تئوریک و نظری انقلاب اسلامی موتور پیشرانِ حرکت کشور به سمت هستند. سکوت جایز نیست. @taammolatenazari
سَلامٌ عَلى قَلبِ زَینَبَ الصَّبور، وَلِسانَها الشَّکور، سَلامٌ عَلى المَرأةِ الصَّالِحَة، وَالمُجاهِدَةِ النَّاصِحَة، وَالحُرَّةِ الأبیَّة، وَاللَّبوَةِ الطَّالِبیَّة، وَالمُعجِزَةِ المُحَمَّدیَّة، وَالذَّخیرَةِ الحَیدَریَّة، وَالوَدیعَةِ الفاطِمیَّة. آنکه با عشق حسینی گشته همدم زینب است آنکه بر سر شهادت بوده محرم زینب است آنکه شور افکنده با شور حسینی بر جهان از ازل خو کرده با صد محنت و غم زینب است آنکه نامش زین اب خوانده رسول کردگار چون نگویم من صفای اسم اعظم زینب است
🌀 ایستاده تا ظهور بر علیه دشمنان سفره معیشت مردم 🔹امپراتوری رسانه ای اموی می‌رفت تا جای حق و باطل را عوض کند، ولی مداومت حضرت زینب و امام سجاد(ع) نگذاشت که خون سیدالشهداء پایمال شود. 🔻 امروز هم امپراتوری رسانه‌ای جریان الحاد همه توان خود را بسیج کرده تا از انقلاب اسلامی ایران تقدس زدایی کند، حتی سعی می‌کند عزاداری امام حسین را هم با المانهای بی‌حجابی و بدحجابی استحاله کند. همانگونه سالیانی است که کوشیدند را سازگار با نهضت حسینی جلوه دهند. 🔹 حضرت زینت و امام سجاد حقانیت را حتی در بزم شراب یزید دست بسته فریاد کشیدند. امام سجاد گفتمان دعا را به ابزاری برای اثبات حقانیت امام حسین تبدیل کرد و هیچگاه خسته نشد. 🔹همینک جنگ با جریان انحرافی لیبرالیسم اقتصادی نیز صبر و استقامتی زینبی و سجادی می‌خواهد، باید اینقدر انحرافات شوک‌درمانی بر علیه سفره معیشت مردم را فریاد کشید، که رسانه‌های منحط لیبرالی از رو بروند، باید اینقدر علیه مفاهیم جعلی مانند یارانه پنهان نوشت که گفتمان عمومی عوض شود، 🌀 این است درس عاشورا که از استقامت بر مسیر حق خسته نشویم، و یاران کم شمار حضرت ولیعصر در نهایت پیروز خواهند شد انشالله ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✍️🏼 بخش چهارم اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی امشب بارگذاری خواهد شد.