eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
244 عکس
166 ویدیو
24 فایل
🔸️طلبه سطح سه حوزه علمیه قم، #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 بریکس و ظرفیت های اقتصادی ای که برای ایران به همراه خواهد داشت. @taammolatenazari
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش سوم] 🔰اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی جدید 🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بیشتر بر واقعیت های تاریخی تکیه می کردند و در تلاش بودند اقتصاد سیاسی را بر اساس روش تاریخی ایجاد کنند. از اینرو، بحث در اینجا بیشتر یک تحول اساسی و یا انقلاب در بود تا اصلاح آن علم. به بیان دیگر در نظر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید، برخلاف مکتب تاریخی قدیم که به اصلاح و تکمیل عقائد کلاسیک ها می پرداختند، نوعی جایگزینی علم اقتصاد مطرح است نه اصلاح و تکمیل. بر جمع آوری داده های تاریخی و کشف حقیقت از طریق آن استوار می باشد. اگر چه این روش می تواند به عنوان یک عنصر کمکی در کنار دیگر روش های علمی مفید باشد، اما به عنوان یک روش مستقل کارساز نمی باشد. در این بخش به بررسی اجمالی چندی از اقتصاددانان معروف این مکتب می پردازیم. 1️⃣ گوستاو فون اشمولر [۱۸۳۷- ۱۹۱۷] از اقتصاددانان معروف آلمانی است. به نظر اشمولر جمع آوری واقعیات تاریخی، بسیار مهم تر از نظریه پردازی قیاسی است. او پیش فرضِ در مطالعه ی یک پدیده ی اقتصادی را مورد اعتراض قرار می داد. او همچنین عقیده داشت که نباید پدیده های اقتصادی را جدا از هم مورد مطالعه قرار داد. همچنین اشمولر عقیده داشت که در مطالعات اقتصادی، باید امور ارزشی و اخلاقی نیز مورد توجه واقع شود. به عنوان مثال: دولت و دیگر گروه های اجتماعی باید عدالت را نهادینه نمایند. وی همچنین اشاره می کند که با اصلاح در نهادهای اجتماعی و اقتصادی گره خورده است و نهادهای اقتصادی محصول احساس، اندیشه و عمل به سنت ها و قوانین هستند. به عقیده اشمولر اینکه فرض شود تنها تعدادی نهاد معین و همیشه ثابت وجود دارد، نادرست است. [نهایی گرایان تنها نهاد مؤثر را دانسته و بقیه نهاد ها را ثابت و عملا خنثی در نظر می گیرند.] این ادعا که همه ی پیشرفت اقتصادی جنبه ی فنی دارد، قابل دفاع نیست. و همچنین این مطلب که بین منافع شخصی و اجتماعی هماهنگی وجود دارد، قابل قبول نیست. ضمنا اشمولر از تعرفه ی کارشناسانه برای حمایت از صنایع داخلی دفاع می کرد؛ زیرا وی بیشتر دغدغه ی یک اقتصاد ملی داشت. 2️⃣ ورنر زومبارت [۱۸۶۳- ۱۹۴۱] از شاگردان اشمولر و از دیگر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بود. او در اوایل فعالیت های علمی، بیشتر به هواداری از رویکردهای سوسیالیستی معروف بود. او به دنبال توضیح ظهور و صعود سرمایه داری بود. او عقیده داشت که بر فعالیت بازرگانی، دولت مدرن و فرآیند ماشینی استوار است. زمبارت، این عقیده ی "وبر" را که اصلاح طلبانِ مسیحی باعث ایجاد روحیه ی سرمایه داری گردیده اند زیر سؤال برده، ادعا می کند که اعمال و عقائد هوادارانِ مذهب یهود بود که موجب آن پدیده شد. زمبارت نیز همانند دیگر متفکران مکتب تاریخی تأکید می کند که قوانین اقتصاد کلاسیک مانند سایر قوانین اقتصادی، نه جهان شمول هستند و نه حرف آخر را می زنند، بلکه آنها تنها برای نظام سرمایه داری اعتبار دارند. 3️⃣ ماکس وبر [۱۸۶۴- ۱۹۲۰] دیگر متفکر مکتب تاریخی است. یک کار اساسی وبر مطالعه ای است که وی در مورد پیوند پروتستانیسم، شاخه ای از مسیحیت اصلاح شده، و تکامل نظام اقتصاد سرمایه داری انجام داده است. وبر این ایده ی مارکسیستی را که اصول و عقائد مذهبی صرفا مظاهری ایدئولوژیک از شرائط اقتصادی و شیوه ی تولیدی خاص هستند، رد می کند. به نظر وبر دارای هویت مستقلی هستند و می توانند بر تحولات اجتماعی تأثیر بگذارند. وبر را نتیجه و معلولِ بر می شمارد و نه علت آن. وی تاکید می کند که بيشترين قدرت تأثیرگذاری در ایجاد "روح سرمایه داری" داشته است. "ریچارد تانی" و دیگران بحث وبر را به چالش کشیده اند. تانی تأکید می کند با وجودی که مذهب روی دورنمای زندگی تأثیر می گذارد، اما تحولات اقتصادی و اجتماعی نیز روی مذهب مؤثر هستند. به نظر تانی، وبر تنها یک روی سکه را مورد توجه قرار داده است. به نظر وبر ظهور و رشد فعالیت های تجاری و بازرگانی، باعث شده که طبقات متوسط جامعه از عقیده ی کاتولیک فاصله بگیرند. زیرا طبق عقیده ی کاتولیک ها گرفتنِ از قرض داده شده ممنوع است. اصولا در آن زمان کاتولیک ها نسبت به انگیزه های مادی و اقتصادی بدبین بودند. اما بر اساس اندیشه های اصلاح طلبی دینی پروتستان- مثل عقائد پیروان کالون و لوتر- گرفتنِ و بهره، و غیره مورد تشویق واقع می شد و از نظر دینی صحیح بود. در نتیجه رویکرد پروتستانی از مذهب ایجادگر سرمایه داری شناخته می شد. تانی ضمن پذیرش این موضوع، که اصلاح گری دینی مشوق فعالیت سودآور است، اضافه می کند که تحولات اقتصادی از قبیلِ گسترش تجارت از قرن شانزدهم میلادی به بعد نیز روی عقائد کلیسا مؤثر بوده است. @taammolatenazari
آمار تفکیکی مرحله ی دوم انتخابات منتشر شد.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام 1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری 2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی 4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای 5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی 6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی 7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی- @taammolatenazari
⚠️ خواندن این کتاب برای همه ضروری است. مخصوصا تمام کسانیکه در کشورمان ایران در معرض آموزش های قرار دارند. 🔰 توصیفاتی پیرامونِ کتابِ اثر نائومی کلاین 🔸️ جوزف استیگلیتز [برنده نوبل اقتصاد] : " این کتاب از دسیسه های سیاسی برای تحمیل سیاست های اقتصادیِ نامطلوب بر کشورهای مقاوم و تلفاتِ انسانیِ ناشی از اجرای اینگونه سیاست ها توصیفی غنی به دست می دهد و از غرور بی‌بیجای فریدمن و پیروانِ دکترینش تصویری نگران کننده به نمایش می گذارد." 🔸️ هوارد زین [مورخ برجسته ی فقید و نویسنده کتاب ماندگار تاریخ مردمی ایالات متحده] : " عالی است. از مهمترینِ آثاری که از گذشته های دور تا به امروز خوانده ام." 🔸️ تیم رابینز، هنرپیشه ی پیشرو آمریکایی : " این کتاب یک رازگشایی است! کلاین، با شجاعتی بی مانند و به روشنی، مهمترین و ضروری ترین کتابِ نسلِ خود را به رشته ی تحریر درآورده است. کتابی چنان پر اهمیت و رازگشا که، به احتمال زیاد، عاملی تسریع کننده، یک نقطه ی عطف و یک نقطه ی اوج در نهضتِ و اجتماعی شمرده خواهد شد." 🔸️ سیمور هرش، روزنامه نگارِ کاوشگر آمریکایی [نویسنده ی مقاله ی "کشتار جمعی در دمای لای ۵"، کتاب به من دروغ نگو] : " نائومی کلاین از مهمترین صداهای نو در روزنامه نگاریِ امروز آمریکاست. او زیر و زبرِ را می داند." @taammolatenazari
✍️🏼 افسوس که شیعه بیشتر بر "مصائب عاشورا" گریست، و کمتر در "مسائل عاشورا" اندیشید. [مرحوم استاد حکیمی]
✍️🏼 پرچم و عَلَمِ اسلامِ ناب محمدی [ص] امروز در دستان شماست آقا جان. عباس گونه پای شما و انقلاب اسلامیِ عزیزمان ایستاده ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 هیئتِ امام حسین سکولار ما نداریم. هر کس علاقه مندِ به امام حسین است، یعنی علاقه مندِ به است. پ.ن: طبعا سیاسی بودن با سیاست زده بودن متفاوت است. @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️🏼 آیا نجات یافتن، بدونِ و از امام واجب الطاعة ممکن است؟ در شب و روز در کنار عزاداری ها و گریه کردنِ بر مصائب مولانا حسين عليه السلام، اندکی هم بر روی این روایت تأمل و تعمق داشته باشیم. بی شک اندیشیدن راه رسیدنِ به معبود را تسهیل و تسریع می دارد. 🔰 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ. 🔸️ترجمه: امام صادق عليه السلام فرمود: امام حسين بر اصحابش وارد شد و فرمود: اى مردم! خداوند عزّ و جلّ بندگان را نيافريد مگر تا او را بشناسند. چون او را شناختند بپرستندش و چون او را بپرستند از پرستش جز او بى نياز مى شوند. مردى عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! پدر و مادرم فدايت باد! شناخت خدا چيست؟ فرمود: شناخت اين است كه مردم هر روزگار، امام و پيشواى واجب الطاعة خود را بشناسند. 📚 منبع: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹ @taammolatenazari
آجرك الله يا صاحب الزمان في مصيبة جدك الحسين عليه السلام
✍️🏼 استاد آیت الله میرباقری از چهره های تئوریک و نظریه پردازِ انقلاب اسلامی ایران است. دشمنانِ داخلی و خارجی می دانند به چه کسی حمله کنند. سرمایه های تئوریک و نظری انقلاب اسلامی موتور پیشرانِ حرکت کشور به سمت هستند. سکوت جایز نیست. @taammolatenazari
سَلامٌ عَلى قَلبِ زَینَبَ الصَّبور، وَلِسانَها الشَّکور، سَلامٌ عَلى المَرأةِ الصَّالِحَة، وَالمُجاهِدَةِ النَّاصِحَة، وَالحُرَّةِ الأبیَّة، وَاللَّبوَةِ الطَّالِبیَّة، وَالمُعجِزَةِ المُحَمَّدیَّة، وَالذَّخیرَةِ الحَیدَریَّة، وَالوَدیعَةِ الفاطِمیَّة. آنکه با عشق حسینی گشته همدم زینب است آنکه بر سر شهادت بوده محرم زینب است آنکه شور افکنده با شور حسینی بر جهان از ازل خو کرده با صد محنت و غم زینب است آنکه نامش زین اب خوانده رسول کردگار چون نگویم من صفای اسم اعظم زینب است
🌀 ایستاده تا ظهور بر علیه دشمنان سفره معیشت مردم 🔹امپراتوری رسانه ای اموی می‌رفت تا جای حق و باطل را عوض کند، ولی مداومت حضرت زینب و امام سجاد(ع) نگذاشت که خون سیدالشهداء پایمال شود. 🔻 امروز هم امپراتوری رسانه‌ای جریان الحاد همه توان خود را بسیج کرده تا از انقلاب اسلامی ایران تقدس زدایی کند، حتی سعی می‌کند عزاداری امام حسین را هم با المانهای بی‌حجابی و بدحجابی استحاله کند. همانگونه سالیانی است که کوشیدند را سازگار با نهضت حسینی جلوه دهند. 🔹 حضرت زینت و امام سجاد حقانیت را حتی در بزم شراب یزید دست بسته فریاد کشیدند. امام سجاد گفتمان دعا را به ابزاری برای اثبات حقانیت امام حسین تبدیل کرد و هیچگاه خسته نشد. 🔹همینک جنگ با جریان انحرافی لیبرالیسم اقتصادی نیز صبر و استقامتی زینبی و سجادی می‌خواهد، باید اینقدر انحرافات شوک‌درمانی بر علیه سفره معیشت مردم را فریاد کشید، که رسانه‌های منحط لیبرالی از رو بروند، باید اینقدر علیه مفاهیم جعلی مانند یارانه پنهان نوشت که گفتمان عمومی عوض شود، 🌀 این است درس عاشورا که از استقامت بر مسیر حق خسته نشویم، و یاران کم شمار حضرت ولیعصر در نهایت پیروز خواهند شد انشالله ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✍️🏼 بخش چهارم اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی امشب بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توصیه ی اقتصاددانانِ به دولت چه بود؟ 1️⃣ کسانیکه مستمرا در حال القاء این مطلبند که؛ آقا تا فضای اقتصادی بهبود یابد، یا جهلِ به تجاربِ گذشته دارند و یا اساسا ذی نفعِ این گران سازی ها هستند. 2️⃣ در طی دهه ی گذشته که یک سیر صعودی به خود گرفت، آیا فضای اقتصادی بهبود یافت؟ آیا این سیر صعوی تورم زا نبود؟ و کسانی که امروز مجددا می خواهند ارز ۲۸۵۰۰ را گران کنند، آیا نباید از این تجارب درس بگیرند؟! 3️⃣ مضاف بر این، دائما در حالِ پمپاژِ این مطلبند که؛ آقا، چون انرژی در ایران می گیرد (ارزان است)؛ اولا: قاچاق سوخت اتفاق می افتد، ثانیا: مصرف و اسراف بسیار رخ می دهد، ثالثا: بی عدالتی در توزیع انرژی بین اقشار مختلف رخ می دهد. پس بهتر است که ما را گران کنیم تا این اتفاقات رخ ندهد و مضاف بر این شرائط اقتصادی بهبود یابد!!! 4️⃣ واقعا آدمی تعجب می کند از اشخاص و جریان هایی که مدام بر روی تمرکز می کنند!!! خب شما اگر می خواهید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید، یا اصلاح الگوی مصرف کنید و یا توزیع عادلانه انرژی کنید، راه ها و طرق گوناگونی وجود دارد، چرا مستقیما انگشت گذاشته اید بر روی !!! آیا نمی دانید این آزاد کردنِ قیمت ها، خاصتا در بخشِ و ، آثارِ تورمیِ وحشتناکی دارد؟؟؟ 5️⃣ دوستان! یک اندیشه است در اقتصاد که بصورتِ افراطی معتقدِ به است و نیز معتقدِ به انباشت و تداولِ ثروت در دست اغنیاء. باید آن را دقیق شناخت و با آن بصورت جدی مبارزه ی فکری، فرهنگی و رسانه ای کرد. 🆔️ @taammolatenazari
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی [بخش چهارم] 🔸️ تاکنون به تفکر اقتصاددانانی از مکتب تاریخی اشاره شد که اهل آلمان بوده اند. در این بخش اجمالا به عقائد آن دسته از صاحب نظرانِ مکتب تاریخی اشاره می شود که غیر آلمانی هستند. از میانِ ایشان می توان به ، ، ، ، و اشاره کرد. 1️⃣ ریچارد جونز [۱۷۹۰- ۱۸۵۵] اقتصاددانِ انگلیسی از مکتب تاریخی است. وی نیز در صدد بود که را بر مبنای تکامل و تاریخ پیش ببرد. به عقیده ی جونز حقائق دو دسته می شوند که برخی جهان شمول هستند، ولی بسیاری دیگر به شرایط خاصی مربوط می شوند. اشتباه مکتب کلاسیک به نظر جونز این است که؛ قوانین استخراج شده از دسته ی دوم را نیز جهان شمول می دانستند. جونز بیشتر طرفدارِ منشِ و است. او به اندیشه ی گرایانه انتقاد می کند و عقیده دارد که نظریه پردازِ اقتصادی، پیش از اقدام به تعمیمِ یک موضوع، باید داده های کافی جمع آوری نماید. جالب توجه است که وی اقتصاد را در یک فرآیندِ بین رشته ای مورد مطالعه قرار می دهد. 2️⃣ توماس ادوارد کلایف لزلی [۱۸۲۵- ۱۸۸۲] از اقتصاددانان ایرلندیِ مکتب تاریخی است. او آثاری در مورد فلسفه ی سیاسی، اخلاق و اقتصاد از خود بجای گذاشته است. لزلی واقع نمایی فرض های کلاسیک ها را زیر سوال می برد و هم پیش بینی های آنها را بی اعتبار می داند. از اینرو وی با موضعی رادیکال تر از دیگران به اقتصاد کلاسیک انتقاد می کند. او در بررسی های علمی، استنباط قیاسی را رد کرده و راه حل های و را پیشنهاد می کند. تاثیر تاریخ در نظر او بسیار بوده، به گونه ای که تقریبا معتقد بود همه ی مطالعات و خط مشی‌ها با تاریخ پیوند دارد. 3️⃣ جان کلیس اینگرام [۱۸۲۴- ۱۹۰۷] از دیگر ایرلندی های مکتب تاریخی است. او می گوید نظریه ی اقتصاد کلاسیک، دارای نگرشِ اتم گرایانه است، از امور اخلاقی بیگانه بوده و بیش از حد به مسأله ی ثروت اهمیت می دهد. به نظر او اینکه انگیزه ی حاکم بر فعالیت های انسانی است، صحیح نیست. به عقیده اینگرام، اقتصاد قسمتی از جامعه شناسی است؛ بنابراین باید خود را در معرضِ مطالعاتِ تجربی قرار دهد. او همچنین عقیده دارد که با توجه به اینکه اقتصاد جزئی از یک کل پیچیده است، نمی تواند بصورتِ مجزا از دیگر رشته ها مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین نباید اقتصاد بصورت ایستا بررسی شود، زیرا ماهیتی پویا دارد. اینگرام عقیده دارد که واقعیت های اقتصادی و اجتماعی بدونِ در نظر گرفتنِ تاریخ، قابل شناخت نیستند. 4️⃣ والتر بگیوت [۱۸۲۶- ۱۸۷۷] یکی از صاحب نظرانِ انگلیسی، از مکتب تاریخی است. کتابِ "بازار پول" و "خیابان لومبارد" او برای صاحب نظرانِ پول و بانک آشناست. او عقیده دارد که در علمِ اقتصادِ کلاسیک، ساده سازی هایی صورت گرفته که قابل دفاع نیست. برای مثال این فرضِ کلاسیک ها که انسان ها خصوصیاتِ یکسانی دارند، واقعیت ندارد. به عقیده ی او توجه به نوعی ترکیبِ واقعیت و نظریه در اقتصاد کارسازتر از نگرشِ کلاسیک هاست. 5️⃣ آرنولد توین بی [۱۸۵۳- ۱۸۸۳] یکی از ناکام ترین اقتصاددانانِ انگلیسی با اندیشه ی مکتب تاریخی است که عمر کوتاه و در عین حال با برکتی داشته است. او در موردِ اصلاحاتِ اجتماعی، مسائلِ کارگری و فقر، تدریس و سخنرانی های فراوانی داشته است. او در عین حال علیه آثار منفیِ انقلابِ صنعتی مبارزه می کرد. به نظر توین بی آزادیِ اقتصادی بر عکسِ تصور کلاسیک ها به رقابت دامن نزده، بلکه جامعه را به انحصار می کشاند. او عقیده داشت که دولت می تواند از راه چارچوب های نهادی، فعالیت های رفاهی انجام دهد. و از توسعه، تعاونیها، تشکل ها و اتحادیه ها دفاع نماید. توین بی تأکید می کند که نظریه باید بر واقعیت های تاریخی استوار باشد و در عینِ حال برای شناختِ تاریخ، کاربردِ بدنه های تئوریک مورد نیاز است. 6️⃣ ویلیام جیمز اشلی [۱۸۶۰- ۱۹۲۷] در لندن به دنیا آمده است. در دانشگاه آکسفورد به مطالعه ی اقتصاد پرداخت. شاید بهترین اثر وی، مقدمه ای در تاریخ و نظریه ی اقتصاد انگلیسی باشد که بین سال های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۳ منتشر گردید. اشلی با دیدگاه های بی طرفانه به دنبالِ یافتنِ روش تاریخی برای مطالعه ی اقتصاد بود. به نظر وی همانگونه که جامعه تاریخ دارد، اندیشه های اقتصادی نیز دارای تاریخ هستند. اما اندیشه های اقتصادی بیانگرِ اوضاعِ متغیر و متفاوت جوامع هستند. از اینرو، علم اقتصاد نیز نمی تواند پدیده ای مطلق و جهان شمول باشد، بلکه باید در قالبِ دوره های تاریخیِ خاص خود مورد ارزیابی و قضاوت واقع شود. @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
🪧 ‏اساتید محترم اقتصاد 📚 لطفا هنگام تدریس فصلِ مفصل «تعارض منافع»، به جای توضیحات تئوریک طولانی، همین توئیت جناب شریعتی ‎و قرار و مدارشان با آقای پزشکیان را به دانشجویان ارائه بدهید. کل آن فصلِ مفصل را عملی یاد می‌گیرند. 📍خداوندا به این ملک و ملت رحم کن. @Economics_Finance
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
بورس چگونه مردم را ذینفع بدبختی خود می‌کند؟ متیو دسموند (Matthew Desmond) جامعه‌شناس سرشناس آمریکایی در فصلی از کتاب «فقر محصول آمریکا» -که ان شاءالله به زودی ترجمه آن منتشر خواهد شد- نشان داده که چگونه سازوکارها و نهادهای سرمایه‌داری، لشکری از فقرا را برای تامین منافع سرمایه‌داران ایجاد می‌کند. او می‌نویسد: «سود شرکت‌ها هنگامی افزایش می‌یابد که هزینه‌های کار کاهش یابد. به همین دلیل است که هنگامی که شرکت‌ها دستمزدها را افزایش می‌دهند، بورس اوراق بهادار نیویورک (مشهور به وال استریت) به سرعت آن‌ها را مجازات می‌کند. وقتی در سال 2015 شرکت والمارت (بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی در جهان) در واکنش به فشارهای مردمی اعلام کرد که قصد دارد حداقل دستمزد کارگران خود را به 9 دلار در ساعت برساند، سرمایه‌گذاران بورسی از سهام آن روی گرداندند. سهام این شرکت تا 10 درصد سقوط کرد و 20 میلیارد دلار از ارزش بازار آن از بین رفت. این رخداد، رکورد بزرگ‌ترین ضرر و زیان را در یک روز شکست. همین اتفاق در سال 2021 نیز افتاد. بعد از اینکه والمارت قول داد میانگین دستمزد ساعتی خود را به 15 دلار برساند، سهام‌داران سرمایه خود را بیرون کشیدند و ارزش سهام در یک صبح پنج‌شنبه 6 درصد سقوط کرد. سهامداران با این کار خود داشتند به والمارت و هر شرکت دیگری هشدار می‌دادند: اگر دستمزدهایتان را افزایش دهید، باید منتظر عواقبش باشید. چه کسی از این وضعیت نفع می‌برد؟ خب معلوم است، سهام‌داران. اما آن‌ها چه کسانی هستند؟ آدم وسوسه می‌شود که آن‌ها را مردانی با کت‌وشلوارهای مشکی راه‌راه و کراوات تصور کند که در اتاق‌های هیئت رئیسه در آسمان‌خراش‌های نیویورک دور هم جمع می‌شوند. اما واقعیت این است که بیش از نیمی از خانوارها در ایالات متحده در بازار سهام سرمایه دارند. خود ما سهام‌دار هستیم!». اما آنچه دسموند گفته، فقط یک روی سکه است. اینکه نیمی از مردم آمریکا سهامدار بازار سرمایه هستند و از سود شرکت‌های بورسی نفع می‌برند، کمی گمراه‌کننده است. چون انسان تصور می‌کند اگر شرکت بزرگی مانند والمارت دستمزدها را افزایش ندهد، سود آن افزایش می‌یابد و نفع این افزایش سود را بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی که در بورس سهام دارند، می‌برند. یا اگر دستمزدها افزایش یابد، درست است که حقوق کارگران این شرکت افزایش می‌یابد، اما سهامداران این شرکت که خود «مردم» هستند، زیان می‌کنند. اما واقعیت این است که در آمریکا 10 درصد از ثروتمندترین خانواده‌ها بیش از 80 درصد ارزش کل سهام‌ها را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، یک سیاه لشکری از سهامداران در آمریکا ایجاد شده که در مقایسه با سرمایه‌داران آمریکایی، ارزش سهام‌شان «تقریبا هیچ» است، اما نامشان «سهامدار» است و بدون اینکه سرمایه‌داران زحمتی بکشند، سر بزنگاه‌هایی مثل افزایش حقوق کارگران، سر و کله‌شان پیدا می‌شود و دسته‌جمعی برای حفاظت از سودهای نجومی سرمایه‌داران آمریکایی تلاش می‌کنند، چون خودشان نیز از این دریای پول، قطره‌ای کاسب می‌شوند! این قصه، شباهت زیادی به سهامداری بخشی از مردم ایران در بورس دارد. چندین میلیون ایرانی، سهامدار شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و... هستند. اما واقعیت این است که 99 درصد سهامداران، سهامدار خرد محسوب می‌شوند. 41 میلیون ایرانی در بازار بورس سهامدار هستند، اما طبق آماری که چندی پیش از یک مسئول دولتی گرفتم، فقط حدود 350 هزار نفر ارزش سهامشان بالای 200 میلیون تومان است! اینجاست که وقتی می‌گوئیم نباید فولاد و پتروشیمی ایرانی به دلار به داخل فروحته شود، یا اینکه باید نرخ ارز تثبیت شود، لشکری میلیونی از سهامداران خُرد بورس در مقابل ما صف می‌کشند! این بندگان خدا، که قاعدتا از قشر حقوق بگیر جامعه نیز هستند، فریب سود کاذب و ناچیزی را می خورند که در بورس به دست می آورند. چرا؟ اولا نمی‌دانند که بیشترین زیان را خود اینها از دلاری فروشی مواد اولیه ایرانی می‌بینند(چون با افزایش نرخ ارز، یا افزایش قیمت‌های جهانی، هزینه‌های زندگی‌شان از مسکن تا مرکب گران می‌شود). ثانیا متوجه نیستند که اگر جلوی دلاری‌فروشی گرفته شود و نرخ ارز تثبیت شود، بیشترین نفع را خود اینها می‌برند(چون ارزش پول ملی افزایش می‌یابد. در نتیجه هم قدرت خرید حقوقی که سر ماه می‌گیرند بیشتر می شود، هم اینکه ارزش پولی که در سهام دارند، افزایش می‌یابد). بله عزیزان! بورس، همانگونه که در آمریکا لشکری از فقرا را برای حفاظت از منافع سرمایه‌داران بسیج کرده، در ایران نیز همین اتفاق را رقم زده است. رهایی از این وضع، فقط و فقط با بیداری ملت ممکن است. کمک کنید مردم را آگاه کنیم... @syjebraily
✍️🏼 بخش پنجم و پایانیِ سلسله یادداشت های تا ساعاتی دیگر بارگذاری خواهد شد. بعد از این یادداشت واردِ اندیشه های اقتصادی ها و ها خواهیم شد.
✍️🏼 نکاتی اجمالی پیرامونِ صنعت خودروسازی و بحثِ @taammolatenazari