eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
333 عکس
214 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 امام حسن مجتبی علیه السلام: اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ‏ يَهْجُسْ فى قَلْبِهِ اِلاَّ الرِّضا اَنْ يَدْعُوَ اللّه‏َ فَيُسْتَجابَ لَهُ كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏‌كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند. 📚 كافى، ج ۲، ص ۶۲، ح ۱۱
✍️ فصل چهارم [پایانی] از کتابِ "دولت و بازار" رو بزودی شروع خواهیم کرد. این فصل اختصاصا مطالعه ای موردی پیرامونِ وضعیت اقتصادیِ می باشد.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پرسش و پاسخ ▫️سلام و درود جناب جبرائیلی. خدا قوت و تبریک سال نو جناب جبرائیلی فرمول تعیین نرخ ارز برای پیمان سپاری ارزی چی هست و ایا راهکارتون برای اجرای کامل پیمان سپاری چیه. آیا دولت قدرت اجراش رو داره، اگه داره به چه نحوی؟ 🔸 و علیکم السلام فرمول را دکتر صمصامی در این مقاله، و نیز کتاب جعبه سیاه تضعیف ریال شرح داده‌اند. مبنا این است که هر واحد افزایش نرخ ارز، موجب تورم نشود. اما درباره سوال دوم‌تون، بله دولت قدرت دارد. تمام صادرکنندگان باید ارز خود را به یک نرخ (در حال حاضر طبق فرمول ۱۵ هزار تومان) در اختیار دولت قرار دهند، و دولت با شفافیت کامل، به اولویت‌های کشور تخصیص دهد. میزان واردات، کالای وارد شده، انبارها و... نیز کاملا قابل رهگیری است. ما ارز کم نداریم. تراز تجاری ما با نفت مثبت است. اما عدم اجرای پیمان‌سپاری و معاف کرد صادرکنندگان از بازگشت ارز، باعث می‌شود این ارز از اختیار دولت خارج شود و بازار سیاه ارز شکل بگیرد. در بازار آزاد، ارز از آسمان نمی‌آید، همین صادرکنندگان هستند که از پیمان سپاری معاف می‌شوند و ارز خود را می‌برند در بازار آزاد گران می‌فروشند. از آنجائیکه دولت طی سه دهه گذشته نشان داده نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسد و بالاخره از آن تبعیت خواهد کرد (مثل حذف ۴۲۰۰) اقتصاد ایران خود را با نرخ بازار آزاد تنظیم می‌کند(انتظارات که می‌گویند، این طور دامن زده می‌شود). قاچاقچیان نیز ارز خود را از آسمان نمی‌آورند. از همین بازار آزاد تهیه می‌کنند (دقت کنید منظور اسکناس ارز نیست. ارز در خارج از کشور است. از طریق حواله، صادرکننده به واردکننده می‌دهد و پولش را طبق نرخ بازار آزاد می‌گیرد). وقتی پیمان‌سپاری ۱۰۰ درصد صورت گرفت، دیگر منابع مالی قاچاق نیز کور خواهد شد. یعنی قاچاقچی ارزی برای واردات قاچاق نخواهد داشت. نکته بعدی، تشخیص میزان ارز حاصل از صادرات است. یعنی از کجا می‌دانیم این کالای صادراتی چه ارزشی دارد و صادرکننده چقدر ارز باید برگرداند. این فرآیند نیز به هیچ وجه مشکل نیست. سال ۷۴ یک بار این اقدام را انجام داده‌ایم. کمیته تشخیص ارزش کالای صادراتی تشکیل می‌شود. آنجا تعیین می‌شود که شما که فی‌المثل n تن فولاد با فلان مشخصات صادر می‌کنید، n دلار ارزش دارد و باید این مقدار بازگردانید. امروز نسبت به سال ۷۴ امکانات فنی بسیار بیشتری برای چنین کاری در اختیار داریم. آقایان هم نمی‌گویند نمی‌شود، نمی‌خواهند انجام دهند. کشوری که تعیین ارزش پول ملی خود را به بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی و عرضه و تقاضای در بازار قاچاق بسپارد، معلوم است که به این روز بیفتد. بدتر اینکه قیمت منابع ملی‌اش را هم جهانی کرده باشد و قیمت جهانی به نرخ بازار آزاد ارز ضرب شده و به داخل فروخته شود. این یعنی تمام هزینه‌های ملت ایران جهانی و دلاری شده است. در حالی که این ملت، البته بجز اقلیت صاحب درآمد دلاری و دلاری‌فروش، درآمدشان به ریال است... موفق باشید ان‌شاءالله @syjebraily
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار شاعران. ۱۴۰۳/۱/۶ 🔍 متن کامل بیانات را بخوانید👇 khl.ink/f/55841
الگویی برای محاسبه نرخ ارز.pdf
865.4K
📚 عنوان مقاله: الگویی برای محاسبه نرخ مناسب ارز در دوران اصلاح ساختار اقتصاد ایران ✍️ نویسندگان: محمدناصر شرافت جهرمی، حسین صمصامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔵 درباره شاکله مجلس دوازدهم 🔵 ▪️گزیده مصاحبه ایزدخواه با ایسکانیوز مجلس دوازدهم، یک دست نخواهد بود 🔺مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقل‌تری خواهد بود و یکدستی سیاسی مجلس یازدهم را دیگر نخواهیم داشت. یعنی نمایندگان قدرت بیشتری خواهند داشت تا فراکسیون اکثریت. در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را می‌زد و عمده نمایندگان تابع این فراکسیون بودند. مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قوی‌تر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرف‌های نمایندگان ِ مستقل شنیده نمی‌شود و به انزوا می‌روند. دوقطبی اصول‌گرایی - اصلاح‌طلبی به پایان خودش رسید 🔺دوقطبی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوست. انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر اصلاح‌طلب - اصول‌گرا برای مردم، موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاح‌طلبی وجود نداشت و جبهه‌بندی اصول‌گرایی هم کاملا بهم ریخت و ائتلاف مشهور اصول‌گرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریان‌های جدید سیاسی از جمله عدالت‌خواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت. در مجلس آینده بجای کشمکش‌، چالش اصلی بر سر نحوه اداره کشور خواهد بود 🔺در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که چالش میان آنها محدود به تقابل سیاسی نیست، بلکه درباره نحوه اداره امور کشور بویژه اقتصاد، کشمکش خواهند داشت. جبهه گیری‌های سیاسی، عمدتا سطحی و کاذب است و مهمتر این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی می‌خواهیم اداره کنیم؟ آیا سیاست تکنوکرات را در اقتصاد می‌خواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ درحالی که پیام مردم در این انتخابات، نه به تداوم روال غالب بر اقتصاد بود. نفس این اتفاق، مثبت است چرا که مجلس زمانی جایگاه خود را باز می‌یابد که در آن تضارب آراء واقعی وجود داشته باشد. اختیارات رییس و هیات رییسه محدود خواهد شد 🔺پیش‌بینی می‌کنم در مجلس دوازدهم اختیارات هیات رییسه محدودتر خواهد شد. قدرت هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفاً در حد هماهنگ کننده باشد. امیدوارم در مجلس دوازدهم نقش قائم به فرد نمایندگی، در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مجلس، ریاستی اداره نشود؛ تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را بهتر ایفا کنند. هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد شد. چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک می‌کند و باعث می‌شود نظرات و سلیقه‌های مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی می‌خواهد باشد) مجبور است به نمایندگان، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها اختیارات بیشتری بدهد و نمیتواند خودمحور عمل نماید. جبهه پایداری ضعیف عمل کرد 🔺جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظار عمل کرد؛ به نحوی که پذیرفت در جریان سنتی اصولگرا هضم شود. فکر نمی‌کنم این جریان در مجلس آینده بتواند جایگاه محکمی داشته و کاری از پیش ببرد. جریان منتقد در مجلس دوازدهم، در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندی‌های سیاسی وارد گود شدند و توانستند اقبال مردمی نیز داشته باشند. مجلس را باید از حاشیه‌نشینی دولت نجات دهیم 🔺در مجلس جدید، باید به تغییر اساسی ریل اداره کشور بپردازیم، حرکت در حاشیه‌ها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم هم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند. برای اینکار باید مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آن‌را از حاشیه نشینی دولت‌ها نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه دولت‌ها حرکت کردند و حتی قدرت برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، از مجلس بیشتر شد. در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیار دولت بودن نجات دهیم. مجلس، شاگردشوفر دولت نیست! بلکه قوه مستقلی از دولت است و باید آن را از فضای دولت‌زدگی که در مجلس یازدهم هم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان سیاسی، خودشان را نماینده دولت و مجلس را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود. @dr_izadkhah
📚 1️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: فَضْلُ اَلْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ فَضْلِ اَلْعِبَادَةِ فرمود: برتری و فضیلتِ علم نزدِ من، خوشتر از برتری عبادت است. 2️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: قَلِيلُ اَلْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ اَلْعِبَادَةِ فرمود: اندکیِ دانش، بهتر از بسیاری عبادت است. 3️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: طَلَبُ العِلمِ أفضَلُ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصَّلاةِ و الصِّيامِ و الحَجِّ و الجِهادِ في سَبيلِ اللّهِ تَعالى حضرت فرمودند: نزد خداوند، آموختن دانش برتر از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خداوند متعال است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ مولانا علي عليه السلام فرمود: بالعدل تصلح الرعیة؛ یعنی به سبب اجرای عدالت است که کار مردم اصلاح می گردد. یا در جایی دیگر بیان فرمودند: العدل حیاة الاحکام؛ یعنی تحقُّقِ عدالت است که موجبِ اجرایی شدنِ سایر احکام و فروعاتِ فقهی در جامعه می گردد. این شب ها و روز ها اختصاصا متعلق به اميرالمؤمنين علي عليه السلام است که ویژگیِ اصلیِ حکومت ایشان و به تعبیرِ دیگر حکمرانی شان بود و به همین جهتِ مهم هم به شهادت رسیده اند، بناست چند سلسله یادداشت پیرامونِ عدالت و نسبتش با آزادی که سابقا منتشر کرده بودم را مجددا به سمع و نظر شما فرهیختگان و سروران برسانم. باشد که روزنه ای باشد برای تأمُّلِ بیشتر و ورودِ جدّی تر به عرصه ی میدانِ عمل ان شاء الله. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
؛ مفهوم شناسیِ آزادی ✍️ طرح مساله: عدالت چیست؟ آزادی به چه معناست؟ چه نسبتی بین ایندو برقرار است؟ آیات قرآن و روایاتِ حضراتِ معصومین علیهم السلام، پیرامونِ این دو مفهوم چه می گویند؟ مقدمه: روندِ منطقیِ بحث حکم می کند، قبل از آنی که نسبتِ بین عدالت و آزادی بیان گردد، ابتدائا این واژه ها تبیینِ مفهومی شوند و سپس نسبتِ بین شان مشخص گردد. از اینرو، نگارنده در پیِ این است ابتدا واژه ی و سپس را تبیین نموده، آنگاه در ادامه، نسبت هایشان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. از جمله ی مباحثِ مربوط به "فلسفه سیاسی" و "فلسفه حقوق" از دیر باز تا کنون، مساله ی "آزادی" است که همواره اندیشه و ذهنِ متفکرین را به خود مشغول نموده است. با آنکه آزادی از نیازهای فطریِ بشر است و از ابتدای خلقت، انسان ها آنرا درک کرده اند، عملکردِ سوء کلیسا در قرون وسطی و تبلیغ روی نوعِ خاصی از آزادی، پس از رُنسانس، این توهم را بوجود آورده که گویا، آزادی، اختراعِ است. همچنین تعمیمِ آموزه های تحریف شده ی مسیحیت و عملکردِ سوءِ رهبران کلیسا از یک سوء و استبدادِ برخی از حاکمان دین پناه از سوی دیگر، موجب شد تا فرضیه ی تضادِ و در ذهنِ عده ای شکل بگیرد. این گروه بدون آنکه دینِ ناب را از دین ناخالص و تحریف شده تشخیص دهند، بر همه ی ادیانِ الهی حکمی واحد روا می دارند. ما در باب نسبتِ با آزادی جلوتر خواهیم گفت، اما ابتدا معقول و شایسته این است، که مفهومِ آزادی تبیین گردد. ، در زبان فارسی به معنای "رهایی، خلاصی، اختیار، قدرت انتخاب و قدرت عمل یا ترک آن گرفته اند. [لغت نامه دهخدا ذیل واژه ی آزادی و اختیار] در لغت نامه های انگلیسی، کلمه آزادی دارای دو معادل است. اولی liberty و دومی Freedom، که یکی در حوزه ی فلسفی و دیگری در حوزه ی اجتماعی به کار می رود. فارغ از تعاریفِ لغوی، باید گفت: درکِ مفهومِ آزادی، در گروِ پاسخ به سه پرسش است: ۱) فاعل آزادی کیست؟ ۲) مانع آزادی چیست؟ ۳) هدف از آزادی چیست؟ در میانِ تعاریفی که از آزادی شده است، تعریف "مک کالوم" به نظر مناسب است: X is Free From Y to do or be Z این تعریف، مشتمل بر سه پرسش یاد شده است؛ X فاعل، Y مانع و Z هدف به شمار می رود. بر این مبنا، آزادی اینگونه تعریف می شود: "رهایی انسان از قید موانع برای تحقق هدف". اجمالا بایستی گفت: این معنا از آزادی که تعریفِ درستی است، مفهومی عام دارد که شاملِ امور مثبت و منفی می گردد. یعنی اگر انسان کاری مثبت یا منفی را اراده کند، بدون مزاحمت بتواند آن را انجام دهد. با آنکه تعریفِ عام آزادی، شاملِ اقداماتِ مثبت و منفی نیز می شود، ولی هیچ عقلِ سلیمی به طور مطلق با این امور موافق نیست. بی گمان مفهومِ آزادی را باید در نگاه مثبت آن جستجو کرد. ادامه دارد... 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 پیام فرمانده گردان‌های قسام خطاب به ملت‌های عربی و اسلامی 🔹🔸محمد الضیف:‌ ای برادران ما در کشور‌های اسلامی و عربی، همین حالا به سمت فلسطین حرکت کنید و نگذارید افتخار جهاد و مشارکت در آزادسازی مسجد الاقصی از شما سلب شود. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 امام صادق عليه السلام التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ [الكافى، ج ۴، ص ۱۵۹] امام صادق عليه السلام : مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم [ماه رمضان] امضا مى شود. ملتمس دعای فرج از یکایکِ عزیزان🤲
🔰 ناله جبرئیل زمان فرود به زمین هنگام ضربت خوردن مولا: تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء. سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروة الوثقی الهی گسیخته شد. پسر عموی رسول خدا شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را شقی ترین اشقیاء (ابن ملجم مرادی) به شهادت رسانید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مشارکت مردمی، نیازمند آزادسازی منابع و ظرفیت‌های اقتصادی و گسترش مالکیت عمومی است. ▪️"حکمرانی تولید" در استثمار "حکمرانی اقتصاد کلان" قرار گرفته و منابع تولید، در حبس ِ دستگاه‌های دولتی ‌و بانکها معطل مانده است. راهکارها: 🔺مردمی سازی استخراج نفت با تعاونی‌های سهامی عام و جذب ارز اشخاص 🔺کارگر مالکی در بنگاه‌های بزرگ با مدل شبکه تعاونی‌ها 🔺آزادسازی مراتع برای جهش در تولید دام 🔺اعطای زمین و مردمی سازی تولید مسکن ✅ در مجلس دوازدهم نیازمند تغییر فکری و هدفگیری انقلاب اقتصادی هستیم. @dr_izadkhah
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
؛ وجوه و اقسامِ آزادی ✍️ با توجه به بخشِ اول، بعد از آنی که مفهومِ آزادی تعریف و تبیین شد، روندِ منطقیِ بحث حُکم می کند، به مساله ی وجوه و اقسام آزادی بپردازیم. چرا که اگر وجوهِ گوناگونِ مفهوم آزادی به درستی مشخص نگردد، در بحث های آتی که قرار است، نسبتِ بینِ "عدالت" و "آزادی" را مشخص کنیم، دچار التقاط و یا مغالطه در نوشتار و گفتار خواهیم شد و آنگونه که باید نسبتِ این دو مفهوم روشن نخواهد شد. نگارنده، در خلالِ بیانِ وجوهِ آزادی، اجمالا نگاهِ آموزه های دین را، پیرامونِ آزادی، بیان می کند تا مخاطبین و خوانندگانِ فرهیخته بتوانند به طور کلی با بینش اسلامی نسبتِ به این مفهوم آشنا شوند. 🔸️ در یک تقسیم بندیِ کلی، ؛ گاه از منظرِ مورد توجه واقع می شود و گاه از منظرِ . 🔰 ؛ گاه متوجه فضای خصوصیِ شخص می باشد و گاه متوجه فضای عمومی. به طوریکه فضای خصوصی، حریمِ شخصیِ انسان تلقی می شود و تجسسِ در آن عقلا و شرعا قابل پذیرش نمی باشد. و طبعا آزادی فرد در فضای عمومی، بایستی مطابقِ ارزش ها و هنجارهای محل سکونتِ وی باشد. این مساله آنقدر بدیهی است که هر انسانِ عاقلِ منصفی می داند که زیستِ اجتماعی، باید توأمِ با رعایتِ محدودیت ها و قوانینِ اجتماعی باشد. دینِ اسلام خاصتا مذهب تشیع، اصلِ آزادی را برای هر انسانی لازم و ضروری می داند؛ چرا که رشد و کمالِ آدمی در گروِ تحققِ مفهوم آزادی است. در این‌باره نگاهتان را به پاره ای از آیاتِ قرآن و روایات جلب می نمایم. انسان آیه ۳: "إنا هديناه السبيل إما شاكرا و إما كفورا" كهف آیه ۲۹: "و قل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر" بقره آیه ۲۵۶: "لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي" يونس آیه ۹۹: أفأنت تكره الناس حتي يكونوا مؤمنين" و در روایاتِ حضرات معصومین داریم که اميرالمؤمنين به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام چنین می فرمایند: "و لا تكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا"؛ بنده ی دیگری مباش، در حالیکه خدا تو را آزاد آفریده است. 🔰 ؛ وجهِ دیگر آزادی است. بدین معنا که افراد در اجتماع از ناحیه ی سایرِ افرادِ دیگر، آزادی داشته باشند و مانع رشد و تکاملِ او نشوند. به تعبیرِ دیگر؛ آدمی در اجتماع، توسط دیگران استثمار و استحمار و استخدام و استعباد نشود. خودِ آزادیِ اجتماعی هم اقسامی دارد که اجمالا بدین نحو بیان می گردد: 1️⃣ آزادی در حوزه ی فرهنگ؛ فی المثل یعنی؛ اشخاص، گروه ها، اقوام و مذاهبِ گوناگونِ یک جامعه، به راحتی بتوانند عقیده و خواسته های معقولِ خویش را بیان کنند، بی آنکه مانعی از سوی دیگران برایشان بوجود آید. 2️⃣ و یا آزادی های سیاسی؛ في المثل احزاب و جریان های سیاسی بتوانند مسائل و دغدغه های خود را در جامعه بیان کرده و کُنش گریِ معقول داشته باشند. طبعا بدیهی است که جریان های سیاسی؛ بایستی در چارچوبِ قانونِ اساسیِ آن کشور فعالیت کنند؛ و اگر قرار است تغییری هم در قانون اساسی صورت گیرد، بایستی از مجاری و ساختارهای قانونی و رسمی شکل بگیرد، نه به صورت آنارشیستی و نامعقول. 3️⃣ و یا آزادی های اقتصادی؛ بدین معنا که فعالینِ اقتصادی در هر حکومت و ساختاری، بتوانند معقول کُنش گریِ اقتصادی داشته باشند، بطوریکه هم به منافعِ شخصیِ خود برسند و هم منفعت به جامعه برسانند. اسلام در حوزه ی اقتصادی؛ بر خلافِ نگرش های "مارکسیسیتی_سوسیالیستی" و یا "سرمایه داری_کاپیتالیستی"، علاوه بر به رسمیت شناختنِ مالکیتِ خصوصی و تحصیلِ ثروت، مخالفِ تجمع ثروت ملی در دستِ عده ای محدود نیز می باشد. از اینرو، در آیات قرآن هم، به کرات به مساله ی آزادی اجتماعی پرداخته شده است که نمونه ای از آن محضرتان تقدیم می گردد. در سوره ی آل عمران آیه ۶۴ داریم: " قل يا أهل الكتاب تعالوا إلي كلمة سواء بيننا و بينكم ألا نعبد إلا الله و لا نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله"؛ اساسا طبق بینش اسلامی، یکی از اهدافِ انبیای الهی آوردنِ آزادی های اجتماعی است. بدین نحو که انسان ها و جوامع، از یوغِ بندگی و اسارتِ یکدیگر رها شده و به سمت معبود حقیقی توجه و نظر داشته باشند. این اسارت و بندگیِ ابناء بشر نسبت به یکدیگر؛ گاه اسارت و بندگی در حوزه ی اندیشه و عقیده است، و گاه از منظر فرهنگ و سبک زندگی و گاه نیز از منظرِ سیاسی و اقتصادی، که پرداختنِ به هر یک مجالی دیگر می طلبد. ادامه دارد... 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
؛ کدام آزادی؛ انسانی یا حیوانی؟! ✍️ آزادی در زمره ی کلمات و تعابیری است که به اشکال و صور مختلف تعبیر شده و گاه حتی حقیقتِ آن تحریف گردیده است. آنچه در تعریفِ آزادی مهم می باشد، دو نکته ای است که تقدیم می گردد: : باید ببینیم سمت و سو و جهت گیریِ آزادی به سوی کمال و قُرب الهی است یا به سوی نفس پرستی و هواپرستی؟ به تعبیر دیگر؛ آدمی از چه چیز آزاد می شود و بنده ی چه چیز دیگری می گردد؟ : باید توجه داشت؛ چه چیزی آزادی را محدود می کند! در اسلام، آزادی محدود به شریعتِ اسلامی است؛ که این محدودیت، بشر را به سوی کمال و عدل سوق می دهد، اما در اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادی مشروط و محدود به اهوای نفسانی و تمایلاتِ حیوانی و سودمحورانه است. کافیست آثار و اندیشه های متفکران دوران مدرن را از نظر بگذرانید، آنگاه این مساله را بوضوح تصدیق خواهید کرد. 🔰 از این‌رو، می توان چنین گفت: منشاء آزادی از منظر اندیشه های مدرن یا تفکر غربی، خواست ها و تمایلاتِ نفسانیِ آدمی است، اما منشاء آزادی از منظر تفکر اسلامی، استعدادهای الهی و متعالیِ انسان است. یعنی آزادی از این جهت ارزشمند است، که موجباتِ تحققِ استعدادها و ظرفیت های متعالی انسان را مهیا می کند. 🔸️ همچنین در آیات و روایاتِ ما "نفس أمّاره" به شدت ذمّ و نکوهش شده به گونه ای که بدترین اثر سوئی که أهوای نفسانی بر انسان می گذارد؛ از خودبیگانگی و فراموشی معبود است. از اینروست که در سوره ی حشر آیه ۱۹ پرودگار چنین می فرماید: "وَ لاتَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ." و همچون کسانی نباشید که چون خدا را فراموش کردند، خدا نیز آنها را به خودفراموشی گرفتار کرد، آنها فاسقند. 🔸️ از سویی دیگر، نفس پرستی و تمایلات و اهوای نفسانی که مانعِ رسیدنِ آدمی به قُرب الهی است، آنقدر مَذِمَّت شده که قله های شعر پارسی در نفیِ آن چنین سروده اند: نفس اژدرهاست او کی مرده است از غم بی آلتی افسرده است گر بیابد آلت فرعون او که به امر او همی رفت آب جو آنگه او بنیاد فرعونی کند راه صد موسی و صد هارون زند (مثنوی معنوی، دفتر سوم، ابیات ۱۵۰۳-۱۵۰۵) 🔸️ یا جنابِ حافظ چنین می گوید: چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی است نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود 🔸️ و نیز جناب سعدی چنین در مذمتش سروده: شهربندِ هوای نفس مباش سگ شهر، استخوان شکار کند علی ای حال، رشد و کمال آدمی، در گروِ انتخابِ آزادی است؛ منتها کدام آزادی؟! انسانی یا حیوانی؟! بی شک اندیشه های اسلامی در عرصه ی فردی و اجتماعی، آزادیِ معقول و مشروع را توصیه و تجویز می کند، اما اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادیِ أهوا و تمایلاتِ نفسانی را. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
از آقای روحانی می‌پرسیدیم فایده این برجام برای کشور چه بوده؟ می‌گفت برجام سایه جنگ را از سر کشور دور کرد. می‌گفتیم در اقتصاد چه کردی؟ می‌گفت نگذاشتم تورم سه رقمی شود، نگذاشتم قحطی شود... یک بار هم گفت اگر ترامپ و کرونا نبود، دلار زیر ۵ هزار تومان بود. این فراز آخر هم قابل استفاده است! قبلا هم عرض کرده‌ام. این قبیل دستاوردسازی‌ها با ادبیات اگر ما نبودیم چه می‌شد، هیچ جای نگرانی ندارد و شیوه قبلی‌ها هم بوده است. آنچه جای نگرانی داد این است که دولت آقای رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسما از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید. @syjebraily
🔰۱۲فروردین؛ اولین پیروزی جمهور مردم بر دیکتاتوری لیبرال‌ها https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/01/12/2689268/ پاینده باد جمهوری اسلامی ایران🇮🇷
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 امام صادق عليه السلام التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ [الكافى، ج ۴، ص ۱۵۹] امام صادق عليه السلام : مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم [ماه رمضان] امضا مى شود. ملتمس دعای فرج از یکایکِ عزیزان🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
؛ مفهوم شناسیِ عدالت ✍️ پیش از بیانِ تعریفِ و اقسام آن، به نظر لازم می آید، اجمالا مساله ی "عدالت" را از منظر آیات قرآن و روایاتِ حضراتِ معصومین علیهم السلام مورد توجه و تأمُّل قرار دهیم. تأمُّل و تعمق در آموزه های دین، انسان محقق و ژرف اندیش را متوجه این مهم خواهد کرد؛ دین اسلام بیش از آنکه به جنبه های فردیِ زندگیِ بشر نظر داشته باشد، جنبه های اجتماعی را برجسته می کند. از اینرو؛ مساله ی عدالت به جهت اینکه جنبه های اجتماعی اش بیشتر مورد توجه می باشد، ضرورت دارد نگاه دین نسبت به این مفهوم متعالی و ارزشمند را بدانیم، تا دقیقتر و عمیقتر به تحققِ عینیِ عدالت همّت گماریم. 🔸️ در سوره ی حدید آيه ۲۵ پروردگار می فرماید: "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط" یعنی؛ یکی از اهداف نبوت، اقامه ی قسط و عدل در جامعه بشری می باشد؛ آن هم به نحوی که توده ی مردم باید برای اقامه ی آن تلاش جدی کنند. 🔸️ یا در روایات اسلامی از وجود اميرالمؤمنين علي عليه السلام داریم: "العدل حياة الاحكام"؛ يعني تحقق عدالت در جامعه، موجبِ اجرایی شدنِ سایر احکام الهی است. در جایی دیگر از ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ بواسطه تحققِ عدالت است که کار رعیت اصلاح می شود. و نیز حضرت در جایی دیگر چنین می فرمایند: "ثبات الدول بإقامة سنن العدل"؛ پایداریِ دولت ها، به برپا داشتنِ راه و رسم دادگری است. 🔰 علی ای حال، برای مفهوم عدالت، چهار معنا متصور است: : موزون بودن؛ یعنی تناسب و هماهنگی و تعادل. (بالعدل قامت السموات و الارض) : مساوات و برابری؛ یعنی نفیِ تبعیض و تفاوت؛ یعنی بالسویه اعطاء حق کردن. : إعطاءُ كُلّ ذي حَقّ حَقَّه؛ یعنی حقِّ هر صاحبِ حقّی را دادن. : وَضعُ الشَّئِ في موضِعِه؛ قرار دادن هر چیزی در موضع و جایگاه خودش. 🔸️ همچنین خالی از لطف نیست، عدل در ادبیات پارسی را هم از نظر بگذرانیم؛ مولوی در مثنوی-معنوی چنین می گوید: عدل چبود؟ وضع اندر موضعش ظلم چبود؟ وضع در ناموضعش عدل چبود؟ آب ده اشجار را ظلم چبود؟ آب دادن خار را موضع رُخ، شَه نَهی، ویرانی است موضع شَه، پیل هم نادانی است بنابراین، چون بحث ما عدالت اجتماعی است، در ادامه خواهیم گفت: عدالت اجتماعی، دقیقا به چه معناست و چه نسبتی با آزادی دارد. ادامه دارد... 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
🔰 نامه‌ای که هفتهٔ گذشته سردار شهید محمدرضا زاهدی به خواهرزاده‌ٔ ۱۰ ساله‌اش نوشت پ.ن: صهیونیست ها خیلی عجله دارند برای اضمحلال و نابودی؛ دارند روندِ نابودی شون رو قبل از رسیدنِ موعدِ ۲۵ سال سرعت می بخشند. آنقدر به بلوغ و پختگی و اشراف رسیده است که در موعدِ خود اقدام کند. مراقب باشیم متاثر از تحلیل های ناپخته نشویم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
⚠️ما و صندوق بین المللی پول (IMF)! 📌اگر با IMF، به تعبیر رهبری "ابزار آمریکایی و استکباری" آشنایی ندارید، پیشنهاد میکنم موارد زیر را حتما مشاهده بفرمایید! 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 1️⃣مقام معظم رهبری: «بانک جهانی و صندوق بین ‏المللی پول(IMF) و سازمان تجارت جهانی؛ ابزارهای آمریکائی و استکباری»! 2️⃣سیاست تعدیل توصیه شده توسط WB و IMF و مانع پیشرفت کشور در کلام رهبری! 3️⃣از IMF و نسخه هایش برای نابودی زندگی معیشتی مردم ایران چه میدانید؟ 4️⃣اجرای برنامه‌های IMF در تایلند، چگونه باعث شد روزی دو هزار نفر (ماهانه ۶۰هزار نفر) بیکار شوند و زنان و کودکان برای تامین معاش به روسپی‌گری روی آورند؟! 5️⃣گرگی در قالب میش = IMF!! 6️⃣یکی از تجویزهای IMF برای اقتصاد ایران، افزایش نرخ ارز بوده است! 7️⃣تاریخچه اجرای سیاست‌ تعدیل WB و IMF در اقتصاد ایران و مشکلات اقتصادی ناشی از آن! بخش اول 8️⃣تاریخچه اجرای سیاست‌ تعدیل WB و IMF در اقتصاد ایران و مشکلات اقتصادی ناشی از آن! بخش دوم 9️⃣تورمی دردناک برای مصر پیرو توافق با IMF برای کاهش ارزش پول ملی و حذف یارانه ها! 🔟حکایت تلخ ایران و IMF؛ ۱۳۹۶ تا امروز! 1️⃣1️⃣جنبش های اعتراضی همزمان در نقاط مختلف دنیا در آبان ۹۸ پیرو اجرای سیاست های اقتصادی IMF! 2️⃣1️⃣سیاست تعدیل ساختاری برخاسته از IMF اجرا شده از دولت سازندگی تا دولت تدبیر و امید! 3️⃣1️⃣تعریف و تمجید خانم کریستین لاگارد، رئیس IMF، از طرح هدفمندی یارانه های اجرا شده در دولت احمدی نژاد! 4️⃣1️⃣چرا به پیشنهادات IMF باید به دیده تردید نگریست؟! 5️⃣1️⃣جفری ساکس: «صندوق بین‌المللی پول ابزاری است که با آن وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در کشورهای در حال توسعه دخالت می‌کند»! 6️⃣1️⃣صندوق بین المللی پول(IMF) و سکوت جریان انقلابی! 7️⃣1️⃣وقتی IMF، به تعبیر حضرت آقا، ابزار آمریکایی و استکباری، از شما تعریف می کند، حداقل کمی به خودتان شک کنید! آن هم در حین جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار با ایران! 8️⃣1️⃣دعوت اتاق بازرگانی تهران از کارشناس IMF در سال ۱۳۹۶ پیرامون پیرامون مشکلات اقتصاد ایران در حوزه صادرات غیرنفتی! @jebhetse