eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.6هزار دنبال‌کننده
207 عکس
137 ویدیو
20 فایل
🔸️طلبه سطح سه حوزه علمیه قم، #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 برخی عزیزان پیام ارسال می کنند کتابی معرفی کنیم برای آشنایی با . ما؛ کتابِ "مبانی و اصولِ علم اقتصاد" اثر جناب دکتر یدالله دادگر رو برای شروع پیشنهاد می کنیم. پ.ن: در تصویر نام مولفان و ناشر هم مشخصه 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 کتابِ [دادگر]، فصل چهارم، بخش دوم 🔰 تحولاتی چون؛ ظهور عقائد و بروز ، ناکارآمدی هایی که در اندیشه ی اقتصادیِ سوداگرایان [مرکانتیلیست‌ها] وجود داشت و بعضا نگاه های فلسفی، اجتماعی و اقتصادی برخی فیلسوفان و متفکران، موجب شکل گیری [طبیعی گرایان] در آستانه سال ۱۷۵۶ م گردید و تا سال ۱۷۷۶ ادامه یافت. اندیشمندان برجسته ی این مکتب، اشخاصی چون و می باشند. 🔰 اجمالا برخی ویژگی ها و اندیشه های را بیان می کنیم. 1️⃣ یکی از پایه های اساسیِ فیزیوکراتها، بود. طبق این قانون، جهانِ انسانی تحتِ هدایتِ قوانینی مشابه قوانینِ هدایت کننده جهانِ فیزیکی هستند. لازمه ی پذیرش این عقیده این بود که؛ فعالیت های بشر باید هماهنگ با قوانین یاد شده باشد. برای مثال در بعد اقتصادی، حق طبیعی انسان ها این بود که از نتیجه خود، به شرطِ رعایت حقوق دیگران، بهره ببرند. در چارچوبِ قانون طبیعی، تنها می تواند جهت حفظ آزادی قراردادها و حمایت از جان و مال شهروندان حضور داشته باشد. از اینرو عقیده لسفر هم با قانون طبیعی سازگار بود. 2️⃣ از دیگر عقائد ایشان، اهمیتِ ، مولد بودنِ بخش کشاورزی و تا حدودی بخش معدن است. خنثی بودنِ بخش‌های صنعت و خدمات از دیگر عقائد آنان می باشد. به نظر ایشان، بخشِ کشاورزی است که می تواند ایجاد کند. از اینرو ایشان عقیده دارند، تنها صاحبانِ محصولاتِ کشاورزی باید بپردازند. فیزیوکرات ها، با توجه به نگاه کل گرایانه ای که داشتند، در واقع می توانند اولین بنیان گذارانِ نیز به حساب آیند. جدول معروفِ لئونتیف، بر اساس جدولِ ، اقتصاددان فیزیوکرات مدون شده است. 3️⃣ فرانسیس کنه به عنوان یکی از دو متفکر برجسته ی ، پزشکی بود که به عنوان بنیان گذار این مکتب معروف شده است. تلاش وی برای توسعه کشاورزی و طراحی تابلوی اقتصادي و یا جدول اقتصادي کنه، باعث شهرت وی در اقتصاد شد. این تابلو را به عنوان اولین جدول در اقتصاد می شناسند. او در این تابلو نشان داده است که تنها کشاورزی مولد است و باعثِ ایجادِ ارزش افزوده مثبت می شود. 4️⃣ از دیگر چهره های برجسته ی فیزیوکراتها است. او معتقد بود، دخالت های و در امور اقتصادی باید به کمترین سطح ممکن برسد. به نظر وی نیروهای بازار می توانند به طور خودکار، تعادل اقتصاد را تأمین کنند. لذا وی تأثیر فراوانی بر اندیشه ی اقتصادی آدام اسمیت داشته است. علاوه بر این یکی از نقش های کلیدیِ تورگو در اقتصاد سیاسی، تبیینِ است. وی این قانون را برای ارزیابی زمین کشاورزی به کار می برد. 🔰 در پایان این فصل باید گفت: اندیشه ی فیزیوکرات ها، نوعی نقادی نسبت به اندیشه سوداگرایان بود. البته هر دو مکتبِ "سوداگرایی و فیزیوکراسی" نقاط ضعف و قوت خود را داشتند و در مباحثِ خود دچارِ افراط و تفریط هایی بودند. لکن این دو اندیشه در حوزه ی اقتصاد، موجباتِ شکل گیریِ را مهیا نمود که در فصل پنجم به آن خواهیم پرداخت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 | درآمدی بر مکتب اقتصاد مردمی 🎙 دکتر روح‌الله ایزدخواه ⭕️ هفتمین نشست برنامه‌ریزی دستیاران مردمی‌سازی استانداران سراسر کشور با محوریت شعار سال، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔅 👇 بله | ایتا | ویراستی | آپارات
🔰 امروز جوانهای ما بایستی، هم سلامت جسمی، و هم سلامت معنوی، و هم سلامت فکری را با هم داشته باشند و برای خودشان نگه دارند. سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با تأمین کنید. [۱۳۹۵/۰۹/۲۳] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علی المهدی و علی آبائه
🌀 ریشه مشکلات اقتصاد ایران کجاست ؟ 🎙 مرحوم دکتر داودی ⁉️چرا در سه دهه اخیر تفاوتی نکرده که کدام دولت سر کار بود، در همه دوره‌ها با نرخ رشد اندک و نرخ تورم بالا روبرو بودیم؟ ❎ دلیل اجرای داوطلبانه سیاست های استعماری صندوق بین‌المللی پول است. ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✍️🏼 دورانِ دوگانه ی اصلاح طلب / اصول گرا به سرآمده است؛ دورانِ توجه و تحققِ شاخص ها و مبانیِ نابِ انقلاب اسلامی است که آغاز شده است.
🔰 اسامیِ نهاییِ نامزدهای منتخب تهران در مرحلهٔ دوم انتخابات مجلس 1️⃣ بیژن نوباوه‌وطن ۲۷۱۰۹۴ رأی 2️⃣ محمد سراج ۲۴۸۹۲۷ رأی 3️⃣ ابوالفضل ظهره‌وند ۲۳۹۷۱۹ رأی 4️⃣ حسین صمصامی ۲۳۶۹۲۱ رأی 5️⃣ زهره‌سادات لاجوردی ۲۳۰۰۳۳ رأی 6️⃣ احمد نادری ۲۲۷۷۳۶ رأی 7️⃣ ابراهیم عزیزی ۲۲۵۶۰۷ رأی 8️⃣ سمیه رفیعی ۲۲۲۵۴۴ رأی 9️⃣ پیمان فلسفی ۲۱۸۹۱۰ رأی 🔟 ابوالقاسم جراره ۲۱۸۷۷۱ رأی 1️⃣1️⃣ سیدمرتضی محمودی ۲۱۱۸۶۰ رأی 2️⃣1️⃣ مجتبی رحماندوست ۲۱۱۱۶۹ رأی 3️⃣1️⃣ عبدالحسین روح‌الامینی ۲۰۰۸۶۵ رأی 4️⃣1️⃣ مجتبی زارعی ۲۰۰۳۸۰ رأی 5️⃣1️⃣ زینب قیصری ۱۹۹۲۰۸ رأی 6️⃣1️⃣ علیرضا سلیمی ۱۹۸۸۳۵ رأی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🌀 فراکسیون اقتصاد اسلامی در مجلس دوازدهم 🔹چهره‌های اقتصادی همچون ، و از مجلس حذف شدند، ، و ماندند و اضافه شد. 🔻 در مقابل، و به مجلس آمدند، ، و هم ماندند و به مجلس راه نیافت. 🔹 گروه دوم می‌توانند را در مجلس شکل بدهند، و افرادی از گروه نخست و نمایندگانی دیگر نیز می‌توانند به این جمع بپیوندند. در این فراکسیون، پرچمدار و طلایه دار خواهد بود. ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
"‏میخوای ‎ بخری کلاه سرت نره طلا فروش باید ازت پولِ خودِ طلا و اجرت ساخت و سود خودش رو بگیره و حق داره فقط بابت اجرت و سود ازت ‎ بگیره و نه خود طلا محاسبه درست قیمت طلا + اجرت + (اجرت×۹٪) محاسبه اشتباه قیمت طلا + (قیمت طلا×۹٪) + اجرت + (اجرت×۹٪)" والله ما که هر وقت خواستیم طلا بخریم گیج شدیم، بالاخره هم متوجه نشدیم چطوری برامون حساب کردند. وای به حال مردم عادی که زیاد از محاسبات سر در نمی آ ورند. واقعا مبنای اجرت چیست؟ مبنای سود چیست؟ مبنای مالیات کدام است؟ چرا طلافروشان نباید در یک نرم افزار مشخص سراسری این اعداد را وارد کنند و خود ماشین این محاسبات را انجام دهد و فاکتور الکترونیکی صادر کند؟ @DrRezaGholami
🔰 در فصل پنجم، که مربوط به اندیشه و عقائدِ می باشد، ۶ یادداشت خواهیم داشت؛ که هر یادداشت اختصاص به بیانِ اجمالیِ عقائدِ اقتصادیِ یکی از متفکران برجسته ی دارد. 1️⃣ یادداشتِ اول: 2️⃣ یادداشتِ دوم: 3️⃣ یادداشتِ سوم: 4️⃣ یادداشتِ چهارم: و 5️⃣ یادداشت پنجم: از تا 6️⃣ یادداشتِ ششم:
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
✍️🏼 روایاتِ اسلامی در خصوصِ ، ، ، و و به کرات و از جهاتِ گوناگون سخن گفته است. بی شک باید گفت: زندگیِ بدونِ و ، جز عایدی برای آدمی نخواهد داشت. زندگیِ با کتاب، یعنی نشاط، سیر و تطور در افکار و احوال گذشتگان، آموختنِ تجارب، درکِ بهتر شگفتی ها و نهایتا رسیدن به آرامش و یافتنِ درکی دقیق و عمیق از خود و هستی. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔴کودتای دلاری فروش ها علیه ریال ▪️هیئت مدیره انجمن فولاد ایران که پیش از این، در نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب، خواهان فروش دلار شرکت‌های فولادی به نرخ آزاد (۶۰ هزار تومان) و همچنین فروش فولاد به داخل کشور بر اساس فرمول "قیمت جهانی ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان" شده بود، امروز تهدید کرده است که اگر اجازه ندهید دلار خود را به نرخ جعلی تلگرامی بفروشیم، صادرات فولاد را متوقف خواهیم کرد! ▪️واقعا باید به حال اقتدار دولت گریست که یک سری شرکت خام و نیمه‌خام فروش که روی انفال این کشور چنبره زده‌اند، اینطور در حال باجگیری برای گران‌سازی ارز و محصولات خود هستند. ▪️اخیرا محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت در واکنش به نامه رانت‌خواران انفال برای گران سازی دلار گفت: «انرژی و کارگر را با دلار ۱۵هزار تومانی دریافت می‌کنند اما ارز را می‌خواهند ۶۰هزار تومان بفروشند». هنوز پاسخ این پرسش از سوی مسئولین داده نشده است که چرا باید نفت و گاز و محصولات پالایشی و پتروشیمی و فولاد و... که مواد اولیه تولید هستند، باید به قیمت جهانی ضربدر نرخ دلار به ملت ایران فروخته شود؟ مگر حقوق کارگر و کارمند ایرانی به قیمت جهانی ضربدر نرخ دلار است؟ ▪️چرا نرخ دلار شناور شده و به بازار آزاد سپرده شده تا ذینفعان افزایش نرخ دلار، ابتدا دلار را در بازار آزاد گران کنند و سپس به دولت و نظام فشار بیاورند که نرخ نیما و رسمی را نیز به نرخ بازار برسانید؟ فایده این سیاست جهانی سازی قیمت ها و شناورسازی نرخ ارز جز فقیرتر شدن مردم و بی ارزش تر شدن ریال و فربه‌تر شدن انفال‌خواران چه بوده است؟ 🔴 👇 @bidariymelat
یادداشتِ اول از سلسله یادداشت های مکتب کلاسیک تا ساعاتی دیگر قرار داده خواهد شد.
حرف های خوب و قابل تأمل رو بایستی شنید👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: تصویر اقتصاد مردمی در افق تمدن اسلامی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤 دکتر سید یاسر جبرائیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 28 مگابایت ◽️چهارشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🆔 @ofogh_tv
🔰 وسائل الشیعه - أَبْوَابُ آدَابِ التِّجَارَةِ‌ 🔻 🔸️ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ‌ زِيَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: "كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عِنْدَكُمْ بِالْكُوفَةِ- يَغْتَدِي كُلَّ يَوْمٍ بُكْرَةً مِنَ الْقَصْرِ- فَيَطُوفُ فِي أَسْوَاقِ الْكُوفَةِ سُوقاً سُوقاً- وَ مَعَهُ الدِّرَّةُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ كَانَ لَهَا طَرَفَانِ- وَ كَانَتْ تُسَمَّى السَّبِينَةَ- فَيَقِفُ عَلَى أَهْلِ كُلِّ سُوقٍ فَيُنَادِي- يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ اتَّقُوا اللَّهَ- فَإِذَا سَمِعُوا صَوْتَهُ أَلْقَوْا مَا بِأَيْدِيهِمْ- وَ أَرْعَوْا إِلَيْهِ بِقُلُوبِهِمْ وَ سَمِعُوا بِآذَانِهِمْ- فَيَقُولُ قَدِّمُوا الِاسْتِخَارَةَ- وَ تَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ وَ اقْتَرِبُوا مِنَ الْمُبْتَاعِينَ- وَ تَزَيَّنُوا بِالْحِلْمِ وَ تَنَاهَوْا عَنِ الْيَمِينِ- وَ جَانِبُوا الْكَذِبَ وَ تَجَافَوْا عَنِ الظُّلْمِ- وَ أَنْصِفُوا الْمَظْلُومِينَ وَ لَا تَقْرَبُوا الرِّبَا- وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزٰانَ- وَ لٰا تَبْخَسُوا النّٰاسَ أَشْيٰاءَهُمْ*- وَ لٰا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ*- فَيَطُوفُ فِي جَمِيعِ أَسْوَاقِ الْكُوفَةِ ثُمَّ يَرْجِعُ فَيَقْعُدُ لِلنَّاسِ." 🔸️ : امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کوفه و نزد شما (مردم) هر روز بامدادان از دارالاماره برون آمده، و تازیانه بر دوش در تک تک بازارهای کوفه می گشت، تازیانه دو زبانه ای به نام سَبیبه و بر سر هر بازار می ایستاد و ندا در می داد: «ای گروه بازرگانان! از خدا پروا کنید». آن گاه که ندای آن حضرت(ع) را می شنیدند، هر آن چه را در دست داشتند، می انداختند و به سخن حضرت دل می سپردند و با گوش هاشان سخنش را می شنیدند. امام می فرمود: «نخست از خدا خیر بخواهید؛ سپس با آسان گیری (بر مردم) به برکت روی آورید؛ خود را به خریداران نزدیک (و ایشان را جذب) کنید؛ با مُدارا زینت یابید؛ از سوگندخوری بپرهیزید؛ از ناراستی دوری کنید؛ از ستم ورزی کناره گیرید؛ دادِ ستمدیدگان را بدهید؛ به ربا نزدیک نشوید؛ پیمانه و ترازو را تمام دهید؛ از مردم کالاهاشان را مکاهید (کم فروشی نکنید) و در زمین به تباهکاری مپویید». آن گاه، در همه بازارچه های کوفه می گشت و سپس بازگشته، در میان مردم جلوس می فرمود. ✍️🏼 پ.ن: از روایتِ مذکور و امثاله، که از "کتاب التجارة" وسائل الشيعه تقدیم حضور شده است؛ در بابِ ۱) ۲) ۳) مطالبی می توان استفاده کرد. در سلسله یادداشت هایی ان شاء الله پیرامونِ مبتنی بر روایات، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر خواهد رسید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
🔰 در فصل پنجم، که مربوط به اندیشه و عقائدِ می باشد، ۶ یادداشت خواهیم داشت؛ که هر یادداشت اختصاص به بیانِ اجمالیِ عقائدِ اقتصادیِ یکی از متفکران برجسته ی دارد. 1️⃣ یادداشتِ اول: 2️⃣ یادداشتِ دوم: 3️⃣ یادداشتِ سوم: 4️⃣ یادداشتِ چهارم: 5️⃣ یادداشت پنجم: از تا 6️⃣ یادداشتِ ششم:
💢تأملی در پاسخ استفتاء ✔️درباره مسئله «تعطیلی روز شنبه» و استفتائی که از آیت‌الله جوادی آملی انجام گردیده است، نکات چندی قابل طرح است که تقدیم ‌می‌شود. در این یادداشت، به عناوینی که می‌توانند خلاف شرع بودن «تعطیلی روز شنبه» را اثبات نماید، استدلال ‌می‌شود. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75496 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 نظر درباره تغییر تعطیلات جامعه اسلامی بر اساس فرهنگ غربیان 🔸️ مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی کنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است. 🔸 این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌‏هایی که کم و بیش در مجله‏‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه ‏علمی شنیده می‌شود. 🔸️ می‏‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آن‏وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. 🔸️ اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. (آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶) 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari