✍️ بخش پایانیِ "فصلِ اول" از کتابِ #دولت_و_بازار امشب در کانال بارگذاری خواهد شد و سپس وارد "فصلِ دوم" خواهیم شد.
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ اول، بخش هفتم [پایانی]
🔰 آنچه در سلسله یادداشت های گذشته به سمع و نظر رسید، پیرامون اندیشه ی قائلانِ به #تجارت_آزاد و #بازار_آزاد بود. اکنون در این یادداشتِ پایانی از فصلِ اول، اجمالا به #حمایت_گرایی که به نحوی مقابلِ "تجارت آزاد" می باشد، مطالبی تقدیم می گردد. اگر نظریاتِ مدرنِ "تجارت آزاد" به دنبالِ #توصیفِ تجارت هستند، نظریاتِ مدرنِ حمایت گرایی جنبه ی #تجویزی دارند و رویکردِ #حمایت_از_تولید_داخلی را نه بر مبنای مفروضات و ساده سازی روابط، بلکه بر مبنای الگوگیری از تجاربِ عملیِ کشورهای پیشرفته، تجویز و توصیه می کنند.
🔰 #مرکانتیلیستها؛ طیفی از اقتصاددانانِ قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی بودند که اساسِ ثروت و قدرت را در ذخایرِ #پول، #طلا و #نقره می دانستند. ایشان، نخستین مجریانِ #حمایت_گرایی بودند. بحث در بابِ مبانیِ فکری این مکتب هم بسیار است که از آن می گذریم. بنا شد در کنارِ بیانِ اندیشه ی بزرگانِ #مکتب_کلاسیک به بیانِ مخالفانِ ایشان همچون #فریدریک_لیست و مکتبِ تاریخیِ آلمان هم بپردازیم.
🔰 اجمالا انتقاداتِ #فریدریک_لیست به #مکتب_کلاسیک را در موارد ذیل می توان خلاصه نمود:
1️⃣ انتقاد به وجودِ قوانینِ اقتصادیِ جهان شمول مبتنی بر فردگرایی؛ مثالِ نقضِ "لیست" در این زمینه عدمِ جهان شمول بودنِ منافعِ ناشی از آزادیِ تجاریِ مورد نظر "اسمیت" و دیگر کلاسیک هاست.
2️⃣ انتقاد دوم لیست، مربوط به نگرشِ مادی گرایانه ی "مکتب کلاسیک" بود. از نظر وی، قدرتِ مولّدِ یک ملت، شاملِ فرهنگ، مذهب و عناصرِ مهم دیگری است که رابطه ی این عناصر با یکدیگر، تنها یک رابطه ی مادی و فنی نیست.
3️⃣ همچنین او معتقد بود؛ زندگی، بسیار فراتر از #ارزش_مبادله و #ارزش_مصرف است؛ که این شعارِ اصلیِ کلاسیک ها بود.
4️⃣ لیست، هدفِ "علم اقتصاد" را حرکت برای حل و فصلِ مسائل و مشکلاتِ ملی می دانست و دیدگاهِ خصوصی نگرِ کلاسیک ها را در این رابطه رد می کرد.
5️⃣ و نهایتا او برای #حضور_دولت_در_اقتصاد، اهمیتِ زیادی قائل بود و موقعیتِ هر کشور در امورِ اقتصادی را به اعمالِ سیاست های اقتصادیِ دولت مرتبط می ساخت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از نهضت عدالت و شفافیت قوچان
نماینده اصلح چه مشخصه هایی دارد؟.pdf
133.9K
🔰 برای شناسایی و انتخاب اصلح، به جای توجه به شعارها و کلی گوییها و به جای جناح بازی و قبیله گرایی، باید از نامزدها سوالات دقیق پرسید و تعهد گرفت. از اینرو فهرستی از سوالات توسط مجموعه ی #نهضت_عدالت_و_شفافیت_شهرستان_قوچان تهیه شده است که هر نامزد انتخاباتی که بنا دارد نماینده ی ملت ایران در مجلس شورای اسلامی باشد، بایستی به آنها پاسخی کارشناسانه و صادقانه و صریح بدهد. بخشی از این سوالات ناظر به مسائل ملی است و بخشی دیگر ناظر به مسائل حوزه انتخابیه و برخی هم ناظر به شخصِ نامزد انتخاباتی است که به شرح ذیل می باشد.
1️⃣ چهار سوال ناظر به شخصِ #نامزد_انتخاباتی است.
2️⃣ سه سوال ناظر به #حوزه_انتخابیه
3️⃣ پنج سوال ناظر به #عرصه_ملی
🔸️ کانال #نهضت_عدالت_و_شفافیت شهرستان قوچان رو به سایر همشهری هامون هم معرفی کنید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه" [الارشاد، ج۲، ص ۳۹]
امام حسین علیه السلام تو نامه شون خطاب به کوفی ها می فرمان: "به جان خودم سوگند، امام کسی نیست جُز اینکه بر اساس کتابِ خدا حکومت کنه، برپادارنده ی #عدل باشه، پایبند دین حق باشه و خودش رو وقف در راه خدا کنه."
شاهد مثال من اون جایی هستش که یکی از ویژگی ها و وظائف امام، اقامه ی #عدل تو جامعه است. حالا که عدل این همه اهمیت داره، چرا ما به عنوان شیعه ی امام حسین علیه السلام بایستی اولویت هامون رو گم کنیم و به اقامه ی عدل تو جامعه، نسبت به مسائل دیگه کمتر توجه کنیم و بها بدیم؟!؟!؟
جالب این جاست: تو روایتی از وجود نازنین اميرالمؤمنين علیه السلام داریم: "العدل حیاة الاحکام"؛ يعني اگه عدالت تو جامعه تحقق پیدا کنه [خاصتا عدالت اقتصادی و نفیِ تبعیض] قطعا سایر احکام و فروعاتِ فقهیِ دیگه هم در سطح جامعه، جاری و ساری میشه. حالا اون وقت ما هی بیایم دوگانه های کاذب تو جامعه درست کنیم و وقت خودمون و جامعه رو بگیریم و سرمایه دارِ زالوصفتِ رانت بده و رانت خوار رو به حال خودش رها کنیم! دوستِ من! مسأله ی اول ما باید #عدالت باشه و تمام. [نمی خوام قلمبه سلمبه حرف بزنم؛ خیلی ساده و خودمونی گفتم و ساده سازی کردم]
💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ،
🍃 میلاد اقاجانمون اباعبدالله الحسین علیه السلام محضر یکایکِ محبّین و شیعیانِ حضرت تبریک و تهنیت. 🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وقتی نماینده ی مجلس از مصوباتی می گوید که فقط منجرِ به #گرانی_سازی است و نه چیز دیگر!
#نه_به_نئولیبرالیسم
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال رسول الله صلياللهعليهوآلهوسلم: "إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْض"
حضرت فرمودند: مقام حسین بن علی(علیهالسلام) در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است.
📚 بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۲۰۵، ح ۸
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهار دقیقه صریح و شفاف با محمدمنان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) درباره سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری.
@baladetayyeb
🔰 چرا مبانی دینی به خرج متدینینی که #اقتصاد خواندهاند نمیرود؟
🔸️ یک نکته هم در مورد علوم انسانی که برادر عزیزمان آقای فتحعلیخانی بیان کردند، عرض کنم. ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
من با ورود علوم انسانی به حوزهی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزهی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید.... بنابراین من نمیگویم علوم انسانی نافع نیست، میگویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است.
📚 رهبر حکیم انقلاب ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسانیم؛ بنا شد پیرامونِ #علم و #دین و رابطه شان به طور عام و مساله ی #علم_دینی به طور خاص، با توجه به منابع و آثار برجسته ی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، طی سلسله یادداشت هایی، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر مخاطبان فرهیخته ی کانالِ "تأمّلات نظری" برسانیم. طبعا پرداختنِ دقیق، مستدل و مستند به این موضوعِ مهم و پُر تنش، به طول خواهد انجامید. از اینرو اهمِّ عناوینی را که بناست پیرامونشان تحقیق و قلم فرسایی شود به اطلاع رسانده که از این قرار است:
1️⃣ مفهوم شناسیِ دو واژه ی "علم" و "دین" و بررسیِ قلمروی آنها
2️⃣ بررسیِ تاریخچه ی بحثِ "علم دینی"
3️⃣ چیستیِ علوم انسانی و بازخوانیِ آرای فیلسوفانِ غربی پیرامونِ آن
4️⃣ بررسیِ چیستی و فلسفه ی علوم تجربی
5️⃣ رویکردهای مواجه با اسلامی سازیِ علوم انسانی
6️⃣ بررسیِ ادله ی موافقان و مخالفانِ اسلامی سازیِ علوم انسانی
7️⃣ جایگاه و نقشِ مبانیِ "معرفت شناختی"، "هستی شناختی" و "انسان شناختی" در علومِ انسانی و حتی تجربی؛ اساسا آیا علم خنثی است؟!
8️⃣ بررسیِ روشِ تحقیق در علوم؛ اعم از علوم تجربی، انسانی و علوم انسانیِ اسلامی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از موسسه میقات جوانان انقلاب اسلامی
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️
به مسئلهی «تبیین» اهمیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.
امام خامنه ای حفظه الله - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
🎧 صوت دوره کارآمدی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
🎙۱- مسیر سنگلاخی ۱ - استاد رضی
🎙٢- مسیر سنگلاخی ۲ - استاد رضی
🎙٣- مسیر سنگلاخی ۳ - استاد رضی
🎙۴- دستاوردهای اقتصادی - استاد رمضانی
🎙۵- نظم نوین جهانی - استاد مهدی زاده
🎙۶- طلیعه نظم نوین جهانی - استاد مقصودی
🎙٧- جنگ شناختی و رسانه در اقتصاد۱ - استاد عباسی فر
🎙٨- جنگ شناختی و رسانه در اقتصاد۲ - استاد عباسی فر
🎙۹- اقتصاد ما و اقتصادهای جهان ۱ - استاد حسینی
🎙۱۰- اقتصاد ما و اقتصادهای جهان ۲ - استاد حسینی
🎙۱۱- کارگاه تحلیل چالش های اقتصاد - استاد حسینی
🎙۱۲- کارگاه چالش اقتصاد - استاد رضی و استاد حسینی
پایگاه اطلاع رسانی l کانال ایتا
📣 رسانه باشیم...
#جهاد_تبیین
#کارآمدی_اقتصادی_انقلاب_اسلامی
#موسسه_میقات_جوانان_انقلاب_اسلامی
تأمُّلاتِ نظری
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ به مسئلهی «تبیین» اهمیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.
این دوره خوب رو ابتدا رایگان دانلود کنید و سپس با حوصله گوش کنید. اطلاعات اقتصادیِ خوبی دریافت خواهید کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بشنوید سخنانِ مرحوم آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) پیرامونِ مسأله ی گرفتن #ربا توسط بانک ها
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
♦️دیدگاههای اقتصادی نامزدهای مجلس در موارد زیر را جویا شوید:
-رهاسازی نرخ ارز
-حذف پیمان سپاری ارزی
-حذف یارانه تولید
-حذف یارانه پنهان
-جهانی سازی قیمت انرژی (بنزین, برق،..)
-افزایش نرخ سود سپرده
-پذیرش خلق پول بانکی
-خصوصیسازی انفال
-آزادسازی واردات خودرو
-فروش دلاری نهاده تولید
♦️پاسخ += لیبرالیسم
https://virasty.com/MjTavakoli/1707928881249224834
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
📚 فصلِ دوم از کتابِ #دولت_و_بازار؛ چکیده اش رو در قالبِ چند سلسله یادداشت تقدیم خواهیم کرد.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 برخی عزیزان پیام ارسال می کنند کتابی معرفی کنیم برای آشنایی با #علم_اقتصاد. ما؛ کتابِ "مبانی و اصولِ علم اقتصاد" اثر جناب دکتر یدالله دادگر رو برای شروع پیشنهاد می کنیم.
پ.ن: در تصویر نام مولفان و ناشر هم مشخصه
#کلیاتی_از_اقتصاد_برای_همه
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رای نمیدهیم تا لیبرالها شاد شوند!
🎗تا حالا امضای یک آخوند زیر پول ایران خورده؟
🎗اقتصاد ایران دست کیا بوده؟
🎗 مشکلات رو چطوری میشه حل کرد؟
🎗 دوقطبی درست چیه؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 #معرفی_کتاب: "فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصادِ علم نما!" مولف: استاد گرانقدر دکتر مسعود درخشان
✍️ بخشی از پیشگفتار کتاب: موضوعِ این کتاب بررسیِ نقادانه ای از منشأ علمِ اقتصادِ جدید است. اکثریتِ اقتصاددانانِ معاصر بر این عقیده اند که؛ #اقتصاد_جدید ساحتی علمی است بدین دلیل که روش تحلیلیِ به کار رفته در آن به واقع #ریاضی است. ما در این کتاب نشان داده ایم؛ آنچه از رویکردِ ریاضی به اقتصاد حاصل شده است چیزی جُز #اقتصاد_علم_نما نیست که امروزه به علم اقتصادِ جدید معروف است. اقتصادِ علم نما فریبِ بزرگی است؛ زیرا که در پُشتِ نقابِ زیبای #اقتصاد_علمی که ادعا می شود مستقل از #ارزش هاست، چهره ی زشتِ #سرمایه_داری را پنهان می کند.
پ.ن: مطالعه ی این کتاب برای دغدغه مندان جزء ضروریات است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از بیداری ملت
💢مردم بدانند که تحریم و نقدینگی عامل کوچک شدن سفره شان نیست،
دلاری فروشی و جهانی سازی قیمت ها باعث شده هزینه زندگی دلاری شود در حالیکه درآمدها ریالی باقی مانده است.
👤دکتر محمد شربتی استاد اقتصاد دانشگاه قم
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
radiotehran02Mp3Cutterموزیک.mp3
9.07M
🎙 توصیه انتخاباتی حجتالاسلام علی کشوری به مردم عزیز ایران / گفتگو با رادیو تهران پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲/ ۹دقیقه
❓به طرفداران سند ۲۰۳۰ رأی ندهید!
❓به طرفداران ایده های تمدنی رأی بدهید!
❓واگذاری زمین رایگان به مردم یک ایده تمدن ساز است!
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی
https://eitaa.com/olgou4
🔰 تحول و ارتقاء علوم انسانی
🔸️ #رهبر_انقلاب: این تصحیح و اصلاحِ کار دانشگاهها همین امروز مصداقهای روشنی دارد.
یکی از مصداقهای روشن این است که ما رویکرد مصرفکنندگیِ #علم را تبدیل کنیم به رویکرد #تولید_علم. تا کِی باید ما بنشینیم مصرفکنندهی علم دیگران باشیم؟ بنده با یاد گرفتن علم از دیگران هیچ مخالف نیستم؛ این را بارها گفتهام و همه هم میدانند؛ گفتم ما ننگمان نمیکند که از آن کسی که دارای علم است یاد بگیریم و شاگردی کنیم، امّا شاگردی یک حرف است، تقلید یک حرف دیگر است! تا کِی دنبالهروِ علم اینوآن باشیم؟ چرا در زمینهی #علوم_انسانی وقتی گفته میشود که بنشینیم فکر کنیم و #علوم_انسانی_اسلامی را پیدا کنیم، یک عدّهای فوراً برمیآشوبند که «آقا! علم است»؟ علم است؟ در علوم تجربی که علم بودنش و نتایجش قابل آزمایش در آزمایشگاه است، اینهمه غلط بودنِ یافتههای علمی روزبهروز دارد اثبات میشود، آنوقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟
🔸️ در #اقتصاد چقدر حرفهای متعارض و متضاد وجود دارد! در مدیریّت، در مسائل گوناگون علوم انسانی، در فلسفه، اینهمه حرفهای متعارض وجود دارد؛ کدام علم؟ علم آن چیزی است که شما به آن دست پیدا کنید، بتوانید بفهمید آن را، از درون ذهن فعّال شما تراوش بکند. باید دنبال این باشیم که ما تولید علم بکنیم؛ تا کِی مصرف کنیم علم اینوآن را؟ بله، مانعی ندارد که مثل کالایی که خودمان نداریم، دیگری دارد و از او میگیریم و استفاده میکنیم، از علم دیگران استفاده بکنیم امّا این نمیتواند دائمی باشد، این نمیتواند همیشگی باشد؛ گاهی علمِ دیگران درست به ما منتقل نمیشود، گاهی آن بخش خوبش را به ما نمیدهند، گاهی نو و بهروزشدهاش را به ما نمیدهند و این اتّفاق در کشور ما متأسّفانه در سالهای حکومت طاغوت بارها افتاده؛ ما که نباید تجربهها را مجدّداً تکرار بکنیم؛ بنابراین بایستی تولید علم بکنیم. (۱۳۹۷/۰۳/۲۰)
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari