📌 از کف جامعه
🔹امشب دو جوان بصورت اتفاقی به مسجد ما آمده بودند.
یکی مسافری از غرب ایران بود که برای کار به تهران آمده بود و دیگری پسری از شمال تهران.
یکی کلا عقل تعطیل و غیر منطقی و دیگری کمی عاقل و منطقی.
هر دو از لحاظ اقتصادی رد داده بودند و خسته و ناامید و فقط فحش می دادند.
علی رغم خستگی و بیماری، با یک یک آنها وارد گفت و گوی جداگانه شدم.
کار اولی که عقلش تعطیل بود و اصلا گوش نمی داد، خیلی زود به فحاشی کشید، اما دومی کمی بهتر بود.
آنقدری که از احوالشان پرس و جو کردم، در خانه و خانواده ی خود وضعیت الزاما بدی نداشتند، ولی تعدد بحرانهای کوچک، انبوه سوالات پیچ در پیچ سیاسی، رفتارها و مواضع نابخردانه متدینین و انقلابی ها و نهایتا فشار جنسی و اقتصادی، آنها را به یک نقطه ی ناامیدی مطلق رسانده بود.
از ۴۰۱ تاکنون، از این دست جوانان بسیار دیده ام.
حرفها و سوالاتشان کاملا قابل توجه است، اما عمده ی آنها جواب دارد.
پس چه چیز نمی گذارد که آرام شوند:
به گمانم دو چیز:
اول: فشار اقتصادی و نداشتن کار مناسب و در نتیجه ناامیدی مفرط نسبت به آینده
دوم: برهم خوردن فکر منطقی و در نتیجه عدم توانایی برای حل مسئله
▪️با آن جوان دوم که قدری عاقل تر بود، گفت و گوی مفصل تری داشتم.
از لحاظ اقتصادی، تحصیلات، و امکانات زندگی وضعیت خوبی نداشت، اما بد هم نبود و وضعیت معمولی داشت.
اما معترض بود و مدام وضع خودش را یه سیاست های کلان کشور ربط می داد.
ابتدا تلاش کردم تا از خلط مباحث بی ربط و با ربط جلوگیری کنم، بحمدلله شد و اول از همه ذهن خودش آرام شد.
بعد رفتیم سراغ وضع داخلی خودش و اینکه چگونه می تواند از سرمایه های موجودش وضعش را بهتر کند، ازدواج کند و.... .
جلسه با این دومی، به قرار بعدی با او منتهی شد و قرار گذاشتیم که در دیدار بعدی درباره پلن کلان تغییر وضعیتش گفت و گو کنیم.
راضی و با حال نسبتا خوش خداحافظی کردیم.
▪️بارها این مطلب به ذهنم رسیده است که مسئله ی اصلی در جامعه ی کنونی ما -خصوصا تهران- فقدان عقلانیت و تفکر منطقی است.
بسیاری از مسائلی که با آنها درگیر هستیم، اگرچه نامطلوب اما لازمه ی طبیعی زندگی شهری است، اما ما راه حل آن مسائل را نه خود آموخته آیم و نه به فرزندانمان یاد داده ایم.
این است که حرمان ها و سختی ها بجای آن که ما را به فکر وا دارد، به ناامیدی می کشاند.
جوانان انقلابی، طلبه ها، ائمه ی جماعات، در شکل دادن این تفکر منطقی و رشد عقلانیت خیلی خیلی می توانند مؤثر باشند.
@modmasjed
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 از کف جامعه 🔹امشب دو جوان بصورت اتفاقی به مسجد ما آمده بودند. یکی مسافری از غرب ایران بود که برا
📌تلنگر
🔹در شرایط آشوب فکری و بحران معنوی امروز و در حالیکه بهترین فرصت تبلیغی تازه آغاز شده، بهترین موضوع برای ابلاغ و رساندن به مردم کدام است؟ 🤔🤔🤔
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌تلنگر 🔹در شرایط آشوب فکری و بحران معنوی امروز و در حالیکه بهترین فرصت تبلیغی تازه آغاز شده، بهترین
📌 آقای پناهیان- که حق او بر گردن نسل ما غیرقابل انکار است- در بحث سحرگاهی شان، دوباره سراغ بحثی رفته اند که سالهای قبل هم با زبانهای مختلف آن را تکرار کرده اند: «آسیب شناسی جامعه ی مومنین برای عصر حضور امام ع»
شرایط دوران امیر ع، قریش، حسادت اهل ایمان و..... .
تقریبا تمام این حرفها برایم آشناست.
نسبت به تکرارش اعتراضی ندارم؛ هنر ایشان است که می تواند همان بحث ولایت را از بعدی دیگر دوباره برای سی روز تشریح کند.
ولی الان فضای دوران اصلاحات و .... -که بستر این بحث ها بود- گذشته و دینداری جامعه در جای دیگری قفل شده، اما ایشان هنوز در همان فضای بیست و چند سال قبل مانده اند.
این خطا از ایشان نابخشودنی است.
- تغییرات اجتماعی گسترده و پیچیده در این چند دهه،
- فضای روانی تحریم در این سالها،
- فشار اقتصادی،بر بخشی از مردم و آثار روانی آن بر کل جامعه
- آشفتگی روانی و فکری ناشی از زمامداری دولت اعتدال،
- حوادث ۰۱ ،
-رواج عرفی گرایی در جامعه و رسانه ها(که خود بزرگترین نشانه ی تناقض در فکر جامعه است)
- و گسترش استفاده از رسانه ها،
- و انبوهی از سوالات در هم تنیده و بی پاسخ،
نظام فکری و منطقی جوانان جامعه را بهم زده است.
وقتی با جوان و نوجوان در مسجد و خیابان حرف می زنم، خودش نمی فهمد چه می گوید و از دوختن بی ربط و با ربط بهم نتیجه می گیرد و از ارزوهای غیرمنطقی و نسنجیده و نشدنی اش می گوید.
وقتی منطق و عقلانیت در ذهن ها خشکید و در محاق رفت، بحث اعتقادی و موعظه به چه کار می اید؟ فیه تأمل🤔🤔🤔
(درباره ی سایر منبرها و تریبون ها هم هیچ نگویم بهتر است.)
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 آقای پناهیان- که حق او بر گردن نسل ما غیرقابل انکار است- در بحث سحرگاهی شان، دوباره سراغ بحثی رفت
📌عقلانیت در مقیاس اجتماع (برشی از مسئله ی اصلاح اجتماعی در اندیشه ی شهید مطهری ره)
........
تأملات اجتماعی
📌 تهران در این روزها بمناسبتی، رفت و آمد بیشتری در مرکز تهران و مکانهایی مانند مترو و بیمارستان و
📌 تهران ۲
▪️اشاره ای به فضای اخلاقی و معنوی تهران
از سالهای نه چندان دور، جلسات مناجات، یکی از مناسک مذهبی مورد توجه در فضای مذهبی تهران بوده که علاوه بر اثرات معنوی، دارای آثار اجتماعی گسترده نیز بوده است.
نگارنده در شهرها و مناطق دیگر کمتر با این پدیده روبرو شده ام.
خصوصا در چند دههی اخیر و تحت تاثیر سلوک اخلاقی و عرفانی مرحوم آیت الله حق شناس، چند نسل با این سبک رشد یافتند و ظاهر شدند.
در سالهای دهه ی شصت جلسات مناجات مرحوم سیدعلی میرهادی در مسجد امین الدوله ی بازار تهران، از مجالس پر رونق آن عصر بوده که طیف وسیعی از جوانان و بازاریان را مجذوب خود کرده بود.
آن جلسات با همان سبک و سیاق و حال و هوا هنوز هم در شبهای ماه رمضان و غیر آن، در مسجد ارک و مسجد امام حسین (ع) و مسجدالشهدا جریان دارد.
این جریان اخلاقی و معنوی در معرفی دعاهایی مانند ابوحمزه و منظومه به عموم جامعه سهم عمده ای داشته است و دارد.
درباره ی اثرات اجتماعی این سلوک دینی، و روش مرحوم آیت الله حق شناس و خصوصا جلسات مسجد امین الدوله، مشاهدات و گفتنی های بسیاری هست که از نوعی سلوک اخلاقی و اجتماعی خاص و منحصر بفرد در فضای تهران پرده بر می دارد.
انشالله در فرصتی درباره اش مفصل نوشتن خواهم کردن.
@taamollat
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است:
عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانوادههای خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینهها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همهی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است.
این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیلهای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷
🔹شرح دعای تحویل سال بر اساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای
🔸بخوانیم:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42032
#عید_نوروز
#بهار_طبیعت
#هدایت_تکوینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1675
📌آیت الله جوادی آملی:
🔹حقوق متقابل مادر و فرزند، ایجاب میکند که فرزند مادرش را بشناسد و بشناساند و حضرت خدیجه(س) به فرموده قرآن کریم مادر مومنان هستند.
حضرت خدیجه(س) فضای تقلید کورکورانه و عصبیت جاهلی را پشت سر گذاشت و قبل از بعثت، موحدانه خدا را عبادت کرده است و به نبوت انبیاء ابراهیمی معتقد بود. آیا این ارزش ندارد که ما چنین مادری را بشناسیم؟ در چنان عصری حضرت خدیجه کبری(س) عالمه، عابده، زاهده و موحده بود. ما به چنین مادری فخر میکنیم.
وجود مبارک مادرمان خدیجه کبری(س) آمد و فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی اجرا کرد.
اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور میزند و حضرت خدیجه(س) بر آن خط بطان کشید و فرهنگ و اقتصاد جاهلی را عوض کرد.
عرض ادب خاصی که ائمه(ع) نسبت به حضرت خدیجه(س) دارند، ما را به کرنش در مقابل این بانو موظف می کند.
اگر بخواهیم این مادر از ما راضی باشد، باید به لطف الهی راهی را که مادرمان رفته اند، ادامه دهیم تا عاق آنها نشویم.
خدیجه کبری(س) طرف مشورت پیامبر(ص) بودند.
حضرت خدیجه(س) برای ما مریم ثانی است.
حضرت خدیجه(س) ولی الله هست، پس چرا به او اقتدا نکنیم و او را اسوه قرار ندهیم؟ او برای ما نه تنها مادر بلکه الگوست.
حضرت خدیجه(س) در برابر امواج سهمگین شرک و کفر و بت پرستی و فساد و فحشا و آلودگی ها ایستاد؛ زیرا دارای لایه های عمیق معرفتی و فکری بود. آن بانو در میان حنفای عصر جاهلیت، مانند خورشید می تابید و معرفت او در حدی بود که بوی رسالت را استشمام می کرد.
استشمام بوی رسالت کار هر کسی نبود. این استشمام، معرفت عمیق و تحلیل ناب میخواست؛ دستمایه ای از عالم ملکوت که باید در این وجود تجلی بکند تا بوی رسالت را استشمام نماید و وزش یک باد جدید از عالم ملکوت و عالم ملک را احساس کند.
حضرت خدیجه(س) نقطه گذر از این جاهلیت به عصر نور و تمدن جدید و نقش آفرین این گذار است.
آن بانو عنصر منفعل در این گذار نبود، بلکه عنصر فعال بود؛ یعنی علاوه بر داشتن شم معرفت و عمق نگاه و تحلیل عمیق خود، عنصری فعال در گذر از جاهلیت به دنیای جدید و جهان بعثت به شمار می آمد. او پرچم دار دوره گذار و انتقال از تاریکی ها به روشنایی ها بود. انتقال تاریخ بشر از یک مرحله پست به یک مرحله بسیار باشکوه و پایه ریزی یک تمدن نو آن هم از بدترین نقطه عالم و منحط ترین جامعه.
حضرت خدیجه کبری(س) قهرمان این میدان نیز بود. کدهایی وجود دارد که به ما می گوید حضرت خدیجه(س) خود را آماده این انتقال می کرد. انتخاب ازدواج آن بانو با حضرت رسول(ص) خیلی هوشمندانه و آگاهانه بود. این ازدواج برای آماده سازی جامعه برای یک تحول بزرگ به شمار می آمد. ایشان نگاه عمیق ملکوتی و راهبردی داشت، در عصری که کسی هیچ نشانی حس نمی کرد.
حضرت خدیجه(س) الگوی جدیدی از زن و خانواده بود. من این نوع خانواده ها را آرمانی می نامم.
تجمع ثروت و مال و همراه شدنشان با دانش و معرفت و مقاومت و جهاد، مصادیق کمی دارد. جمع این ارزشها دشوار است؛ زیرا طبیعت ثروت، معمولاً تن آسایی و گریز از معرکه هاست. طبیعت تعلق به تمتعات مادی دور شدن از معرفت های آسمانی است. ولی خدیجه کبری(س) در سخت ترین دوران، الگوی بی مثالی در جمع بین ثروت و معرفت و حکمت و جهاد و مقاومت به شمار می رفت و این تضادها در این بانوی بزرگوار جمع شده بود.
حضرت خدیجه(س) جلو ه گاه انوار امامت بود و میراث همه انبیا و اولیای الهی، از این زن پاک به عالم منتقل شده است. این یک طهارت ذاتی و طهارت اکتسابی می خواهد که هر دو در آن بانو جمع بود. ایشان در کنار رسالت قرار گرفت و پایگاه امامت و مادر مؤمنان شد.
@taamollat
📌میدان جدید
🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم.
کارتونی که وقایع آن کاملا در فضای ترسیم شده و برنامه ریزی شده توسط هوش مصنوعی اتفاق می افتد و انسانهایش نیز در همان فضا زیست می کنند و بطور واضح، ماشین هایی هستند انسان نما، قابل برنامه ریزی و کاملا قابل کنترل.
کارتون علی رغم اینکه ظاهر کودکانه دارد، اما کاملا فلسفی و شناختی است و نیاز به بازبینی مکرر و دقت در دیالوگ ها و فضاها دارد.
▪️سه نکته:
اول: فضای عمومی زیست جهانی، از اقتصاد و فرهنگ و سیاست و.... کاملا عبور کرده و مقدرات جهان فعلی در فضای شناختی است که تعیین می شود.
ممکن است کسانی از لحاظ اقتصادی یا سیاسی قدرتمند باشند، اما اگر اقتضائات فضای سایبری و عقبه های فلسفی و شناختی آن را نفهمند، کاملا زیر دست قدرت ها قرار خواهند گرفت.
دوم: آنکه فضای ترسیم شده در عرصه ی هوش مصنوعی، فضای توصیف و تبیین نیست، بلکه کاملا فضای تجویز است. یعنی برنامه ریزان نمی گویند اینگونه هست، بلکه می گویند اینگونه باید باشد.
این همان راه گریز از فضای استعماری مدیریت شونده توسط قدرتهای سایبری دنیاست.
سوم: آنکه دعوا، همان دعوای سنتی سوفسیم و فلسفه است که اکنون در لباسی جدید به میدان آمده.
مهمترین پناهگاه برای در امان ماندن و گذر از این تهاجم شیطانی، تمسک به فطرت انسانی و نتایج آن -مانند یقین به وجود واقعیت و امکان شناخت آن و...- است.
@taamollat
📌جنگ جهانی سوم
🔹نگرانی درباره ی آغاز جنگ جهانی سوم، در سطح جهانی بالا رفته و همه منتظر یک جرقه هستند.
به اعتقاد من جنگ جهانی سوم مدتهاست که شروع شده، اگر چه تنها بخش های محدودی مانند اوکراین و غزه به فاز نظامی آن وارد شده اند و بعید است که آتش این روی جنگ جهانی به مناطق دیگر کشیده نشود.
جنگ جهانی سوم بیش از دو جنگ بین الملل قبل، تمدنی است؛ به عبارتی از مرزهای قدرت و سیاست صرف فراتر رفته و بسیار بیشتر از قبلی ها دارای عقبه ی ایدئولوژیک است.
فضای عمومی جهان بگونه ایست که گویا در این آوردگاه سوم، تمام تقابل های فکری و تاریخی و اجتماعی و فلسفی، قرار است لباس رزم بر تن کنند و به میدان بیایند.
بعدش چه خواهد شد؟ 🤔🤔🤔
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌میدان جدید 🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم. کارتونی که و
📌بعدالتحریر
🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در دوره ای دیگر مثلاً بر هوش مصنوعی باشد، کتاب «موج سوم», نوشته الوین تافلر را نگاهی بیندازید.
او بخوبی نشان می دهد که در ادوار تاریخی گذشته، کشاورزی و صنعت چگونه نظم اجتماعی، اقتصاد، سیاست، هنر، خانواده و حتی علم و معرفت عمومی و حتی نظام بهداشت و درمان را شکل داده است.
او معتقد است در موج سوم، این صنایع الکترونیک و کامپیوتر است که جای همه چیز را تعیین می کند. و البته او قله ی این حرکت را آمریکا معرفی می کند و می گوید مسیر پیشرفت همین است و کشورهای دیگر نیز در همین مسیر دارند می آیند.
خواندن کتاب برای فهم حرکت انقلاب اسلامی و سمت و سوی حرکت آن و بسیاری نکات دیگر بسیار مفید است.
کتاب را فوق العاده جذاب و مفید خواهید یافت. هنیئا لکم
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر 🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در
📌بعدالتحریر۲
🔹نمونه ای دیگر از روایت غربی ها از تاریخ، مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت است.
او تاریخ را از تمدن های آسیایی و شرقی شروع می کند و از همان جلد دوم به سراغ ریشه های تمدن یونانی می رود و تا آخر با همین فرمان می راند.
بقیه ی مجموعه های تاریخ تمدن نیز از لحاظ ساختاری همین گونه اند و در نهایت مخاطب می پذیرد که گویا مسیر توسعه و پیشرفت همین مسیری است که اروپا و آمریکا رفته اند و بقیه در حاشیه اند و ذیل آنها.
نگاه ما به تاریخ و روایت ما از تاریخ بسیار مهم است و شکل دهنده ی نگاه ما به سایر مقوله های انسانی و ما هنوز طبق مبانی فلسفی و قرآنی خودمان تاریخ را روایت نکرده ایم و بر سر سفره غربی ها از تاریخ نشسته ایم.
نتیجه آنکه هر چه هم بگوییم در همان فضاست.
برای رسیدن به تحلیل اجتماعی صحیح، باید فکر تاریخی مان را بازنگری کنیم، از فلسفه ی تاریخ گرفته تا روایتگری حوادث خرد.
@taamollat
📌غزه در آتش و خون
🔹رفقای عزیزی که تریبون مجازی یا حقیقی دارید درین روزها از پرداختن به اخبار غزه برای مردم غافل نشوید.
اخبار هولناکی از غزه به گوش می رسد ......
▪️بعضی می گویند آگاه کردن مردم چه فایده ای دارد؟
در جواب می گویم: باید فضای عمومی را آگاه کنیم تا دچار رخوت و سستی نشود، تا وقت اقدام برسد.
شما فضا را آماده نگه دارید. فقط همین!
انشالله شب عملیات نزدیک است.
تأملات اجتماعی
📌 تهران ۲ ▪️اشاره ای به فضای اخلاقی و معنوی تهران از سالهای نه چندان دور، جلسات مناجات، یکی از من
📌تهران ۳
🔹در دام عرفی گرایی
به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرایی است که خود را در شکل فرار از قانون و راحت طلبی نشان می دهد.
عرفی گرایی (یا همان گیرندادن و سخت نگرفتن) اگر در گذشته مربوط به طبقات غیرمذهبی و لاابالی بود، اکنون بصورت فراگیر در میان طبقه ی مذهبی شیوع پیدا کرده، ساده گرفتن احکام شرعی، سبک گرفتن قوانین و .... نمونه های ازین دست است.
این روزها مذهبی های زیادی را می بینم که قوانین شرعی را واقعا دست و پاگیر می دانند و ترجیح می دهند راحتتر زندگی کنند.
هیئتی ها و مسجدی های زیادی را می بینم که بدنبال حال کردن با امور مذهبی هستند.
با محجبه های زیادی برخورد می کنم که حجابشان خود نوعی تبرج و چیزی در همین مایه هاست.
چند شب پیش در نمایشگاه قران در مصلی، به نمونه های متعددی از جوانان حزب اللهی(با تیپ هایی مثل طلبه و پاسدار) برخوردم که همسران و دخترانشان اگرچه پوشیده و محجوب، اما رسماً چادر را کنار گذاشته بودند.
عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی با بی حجابی پیش می رود و در فضای مذهبی بدینگونه.
امروزه دختران و پسران مذهبی بسیاری در تهران دیده می شوند که الزاما به سنتهای ارتباطی گذشته مقید نیستند، اما همچنان خود را در فضای مذهبی تعریف می کنند.
در عین حال در ارتباط با نامحرم حتی در حضور شوهرانشان خیلی باز و آزاد رفتار می کنند. و حتی با دوستان نامحرمشان اردوهای مختلط می روند و....(کاش دستم باز بود و برخی مکان ها و موقعیت های خاص را نام میبردم)
با قرائت ها و مدل های جدیدی از دینداری مواجهیم و به موازات عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی، از نسخه های مذهبی هم رونمایی می شود.
این اتفاقی است که در فضاهای مذهبی تهران در حال رخ دادن است و به تبع در سایر شهرها هم ظاهر شده یا خواهد شد.
#تهران
#عرفی_گرایی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۳ 🔹در دام عرفی گرایی به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرا
📌تهران ۴
🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی
در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل سکولاریسم قراردارد و مراد از آن کنارگذاشته دین از صحنه ی اجتماعی و تکیه کردن زندگی اجتماعی عمدتا بر علم است، اما آنچه در اینجا از عرفی گرایی اراده شده چیزی فراتر از آنست.
مراد از عرفی گرایی در اینجا واگذار کردن رفتارهای ارادی جامعه به عرف و فرهنگ عام و سلیقه ی عمومی است.
به عبارت دیگر آزاد کردن رفتارهای ارادی از قید و بند شریعت و قانون و علم و هر چیز دیگر و واگذار کردن آن به ذائقه ی عمومی.
عرفی گرایی با این وسعت معمولا به نوعی هرج و مرج رفتاری می انجامد و چون از لحاظ فلسفی و ایدئولوژیک خالی از پشتوانه است، نهایتا به نوعی پوچی، روزمرگی و بی معنایی منتهی می شود.
رواج عرفی گرایی در فضای عمومی جامعه ی ایران را متاثر از چند عامل می دانم:
مهمترین آنها اثرات اجتماعی و روانی دولت روحانی است که در کنار فشار اقتصادی، با عملیات روانی توانست نوعی یأس و ناکامی اجتماعی را در بخش زیادی از جامعه تثبیت کند که نتیجه ی آن نوعی احساس سرخوردگی و ناامیدی از همه چیز و نهایتا ساختارشکنی اجتماعی بوده است.
بعد از آن بدون شک حوادث سال ۰۱ بیشترین تاثیر را در ایجاد روحیه ساختارشکنی و عرفی گرایی برجای گذاشته است.
هرکدام از اینها شواهد و توضیحات بیشتری می طلبد که چرا و چگونه.
نتیجه همه ی اینها باضافه ی عوامل دیگر نوعی عرفی گرایی و ساختارشکنی و نهایتا آشفتگی اجتماعی در جامعه ی ایران بوده که آثار خود را در سبک زندگی، رفتارهای دینی، اخلاق اجتماعی و.... خیلی زود بروز داده است.
❓آیا این وضعیت به عقب بازخواهد گشت؟ 🤔
#جامعه_شناسی_ایران
#عرفی_گرایی
#آشفتگی_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۴ 🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل س
📌 بعدالتحریر
🔹برخی جامعه شناسان عرفی گرایی و کنارگذاشتن دین و.... از رفتارهای اجتماعی را طبیعت جامعه می دانند و معتقدند همه ی جوامع به این سمت در حال حرکتند، اما مطابق مبنای استاد شهید جامعه دارای فطرت است و بسوی بارورکردن آن در حال حرکت.
عرفی گرایی با تکامل فطرت اجتماع چگونه جمع می شود؟ فیه تأمل 🤔
@taamollat
« .... در رابطه با این مطلب عرفی گرایی در کل با شما موافقم هرچند مصادیق مثل برنامه محفل رو ابدا مصداقش نمیدونم
باید در نگاه به مسئله عرفی گرایی دید
خلط بین نیاز های و علایقی که در بشر قرن پانزده وجود داره رعایت بشه
که این لزوما عرفی گرایی نیست
بلکه سلایق در دوران مختلف تغییراتی دارند
به عنوان مثال در رابطه با ظاهر حضرت ختمی و موی ایشان آیا بروز و ظهور این مسئله سلیقه نیست؟
باید نسبت سلیقه و احترام به اون رو در عرفی گرایی لحاظ کنیم و از بار معنایی منفی عرفی گرایی خارجش کنیم
و البته نسبت شریعت و عرف خودش مسئله ای بس کلان هست
که باید در بدو امر حل کنیم.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💢 ذهن، انسان را به کثرات میکشاند
و او را در هروله تنوعها رها خواهد کرد
چارهای جز پناهنده شدن به آستان قلب
نیست، گمشده انسان همانجاست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازی عجیب و غریب شیطان با انسان
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
▫️با ارائه: جمعی از اساتید
🔹محورهای دوره
• چیستی امتداد حکمت اسلامی
• فرآیند امتداد حکمت اسلامی
• ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی
• نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی
▫️زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه
🔹 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تربیت اجتماعی در مسجد
امروز جوانی به مسجد آمده بود که از تیپ لباس و خالکوبی ها و بوی تند سیگارش معلوم بود که در چه حال و هوایی است.
می گفت دیشب از زندان آمده ام و یک سری داستان های دیگر. پول می خواست ، رقم کم هم راضی نبود.
در چنین مواردی معمولا خوب گوش می دهم تا بفهمم طرف راست می گوید یا کاسب است. (مواردی هست که واقعا نیازمندند و نباید همان اول طردشان کرد) و به قدر طاقت توصیه و راهنمایی به کار می کنم و اگر اهلیتی در طرف ببینم، در همان مسجد کاری به او می سپارم (نظافت و آب و جارو) تا در مقابل کار پول خوب بگیرد. (هر چند که معمولا زیر بار کار نمی روند، میخواهند بگیرند و بروند)
در حین گفت و شنود مابعضي از اهالی کم طاقت مسجد به او حمله ور شدند که برو کار کن و زحمت بکش و..... .
ملاقاتی که می شد احیانا ختم بخیر شود، با فحش و فضیحت در کف مسجد به پایان رسید.
آن جوان موقع بیرون رفتن با صدای بلند خطاب به مسجدی ها فریاد زد: امثال این آقا (بنده را می گفت) و نماز و قرآن را شماها خراب کرده اید»
متاسفانه این چندمین بار بود که چنین اتفاقی می افتاد و مسجدی هایمان با درشتی و تندی از خجالت مراجعین در می آمدند.
و این مسئله متاسفانه در مساجد و محیط های مذهبی دیگر هم رواج دارد.
«حلو المشاهده» بودن، یعنی شیرین گفتار و جذاب بودن از صفات مومنین است در روایات ، اما واقعیت میدان در برخی موارد چیز دیگری است.
منش اخلاقی و روابط اجتماعی مسجدی ها در مواقع بحران (و خصوصا با جوانها و نوجوانها) ، یکی از مهمترین ابزارهای هدایتگری عموم مردم است که باید کاملا جدی گرفته شود.
احکام و تفسیر گفتن و.... خیلی خوب است، اما منش خود امام جماعت و موعظه ی گاه و بیگاه با ابزارهای مختلف در تحقق این تربیت اجتماعی خیلی مهم است. .اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. خدایا کمکمان کن.
@taamollat
📌چرخش تاریخ
🔹تاریخ به نرمی در حال چرخش و تبدل است و من خیلی خوشحالم که در عصری هستم که می توانم این غروب و طلوع عظیم را تماشا کنم.
صبح فردا جهان چه شکلی خواهد بود و چه رنگی خواهد داشت؟
مردمان فردا درباره ی خودشان و درباره ی گذشته چگونه فکر می کنند؟
آیا همه ی آنچه تابحال دیده و زیسته ایم یک دروغ و یک خواب شیرین و طولانی بوده است؟ 🤔🤔🤔
چیزهایی دارد رو می آید که قبلاً نبوده، گویی مردم جهان عمیقتر درک می کنند، گویی با هم مهربان تر شده اند و احساس می کنند حاکمان و حاکمیت ها بی جهت آنها را از هم دور کرده اند.
گویی مردم جهان همه به یک روزنه چشم دوخته اند و منتظرند از آن روزنه نوری بتابد.
روزهای خیلی حساسی است.
بسیاری از آنها که بزرگ دنیا محسوب می شدند، الان مشت شان باز شده و ابرو و اعتبار سابق را ندارند و مردم هم به آنها بی اعتمادند و گویی بدنبال الگو و تکیه گاه دیگری هستند.
انگار این فهم عمومی پدید آمده که حاکمان مردم را سخت فریب داده اند و الان دیگر وقت بیدار شدن است.
اگر باور داشته باشیم که انسان و تاریخ فطرت دارد، گویی در عصری هستیم که انسان و تاریخ دارند هر چیزی را که به زور به خودش داده اند
قی می کند.
من عمیقأ حس می کنم که با این سطح از رشد آگاهی و بیداری وجدان عمومی، گویی انسان و تاریخ دارد به تنظیمات اولیه اش بر می گردد.
یا این حساب فردا که از خواب بلند شویم جهان چه رنگی خواهد بود ؟🤔🤔🤔
@taamollat