eitaa logo
تأملات اجتماعی
170 دنبال‌کننده
273 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌میدان جدید 🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم. کارتونی که وقایع آن کاملا در فضای ترسیم شده و برنامه ریزی شده توسط هوش مصنوعی اتفاق می افتد و انسان‌هایش نیز در همان فضا زیست می کنند و بطور واضح، ماشین هایی هستند انسان نما، قابل برنامه ریزی و کاملا قابل کنترل. کارتون علی رغم اینکه ظاهر کودکانه دارد، اما کاملا فلسفی ‌و شناختی است و نیاز به بازبینی مکرر و دقت در دیالوگ ها و فضاها دارد. ▪️سه نکته: اول: فضای عمومی زیست جهانی، از اقتصاد و فرهنگ و سیاست و.... کاملا عبور کرده و مقدرات جهان فعلی در فضای شناختی است که تعیین می شود. ممکن است کسانی از لحاظ اقتصادی یا سیاسی قدرتمند باشند، اما اگر اقتضائات فضای سایبری و عقبه های فلسفی و شناختی آن را نفهمند، کاملا زیر دست قدرت ها قرار خواهند گرفت. دوم: آنکه فضای ترسیم شده در عرصه ی هوش مصنوعی، فضای توصیف و تبیین نیست، بلکه کاملا فضای تجویز است. یعنی برنامه ریزان نمی گویند اینگونه هست، بلکه می گویند اینگونه باید باشد. این همان راه گریز از فضای استعماری مدیریت شونده توسط قدرتهای سایبری دنیاست. سوم: آنکه دعوا، همان دعوای سنتی سوفسیم و فلسفه است که اکنون در لباسی جدید به میدان آمده. مهمترین پناهگاه برای در امان ماندن و گذر از این تهاجم شیطانی، تمسک به فطرت انسانی و نتایج آن -مانند یقین به وجود واقعیت و امکان شناخت آن و.‌‌.‌.- است. @taamollat
📌جنگ جهانی سوم 🔹نگرانی درباره ی آغاز جنگ جهانی سوم، در سطح جهانی بالا رفته و همه منتظر یک جرقه هستند. به اعتقاد من جنگ جهانی سوم مدتهاست که شروع شده، اگر چه تنها بخش های محدودی مانند اوکراین و غزه به فاز نظامی آن وارد شده اند و بعید است که آتش این روی جنگ جهانی به مناطق دیگر کشیده نشود. جنگ جهانی سوم بیش از دو جنگ بین الملل قبل، تمدنی است؛ به عبارتی از مرزهای قدرت و سیاست صرف فراتر رفته و بسیار بیشتر از قبلی ها دارای عقبه ی ایدئولوژیک است. فضای عمومی جهان بگونه ایست که گویا در این آوردگاه سوم، تمام تقابل های فکری و تاریخی و اجتماعی و فلسفی، قرار است لباس رزم بر تن کنند و به میدان بیایند. بعدش چه خواهد شد؟ 🤔🤔🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌میدان جدید 🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم. کارتونی که و
📌بعدالتحریر 🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در دوره ای دیگر مثلاً بر هوش مصنوعی باشد، کتاب «موج سوم», نوشته الوین تافلر را نگاهی بیندازید. او بخوبی نشان می دهد که در ادوار تاریخی گذشته، کشاورزی و صنعت چگونه نظم اجتماعی، اقتصاد، سیاست، هنر، خانواده و حتی علم و معرفت عمومی و حتی نظام بهداشت و درمان را شکل داده است. او معتقد است در موج سوم، این صنایع الکترونیک و کامپیوتر است که جای همه چیز را تعیین می کند. و البته او قله ی این حرکت را آمریکا معرفی می کند و می گوید مسیر پیشرفت همین است و کشورهای دیگر نیز در همین مسیر دارند می آیند. خواندن کتاب برای فهم حرکت انقلاب اسلامی و سمت و سوی حرکت آن و بسیاری نکات دیگر بسیار مفید است. کتاب را فوق العاده جذاب و مفید خواهید یافت. هنیئا لکم @taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر 🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در
📌بعدالتحریر۲ 🔹نمونه ای دیگر از روایت غربی ها از تاریخ، مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت است. او تاریخ را از تمدن های آسیایی و شرقی شروع می کند و از همان جلد دوم به سراغ ریشه های تمدن یونانی می رود و تا آخر با همین فرمان می راند. بقیه ی مجموعه های تاریخ تمدن نیز از لحاظ ساختاری همین گونه اند و در نهایت مخاطب می پذیرد که گویا مسیر توسعه و پیشرفت همین مسیری است که اروپا و آمریکا رفته اند و بقیه در حاشیه اند و ذیل آنها. نگاه ما به تاریخ و روایت ما از تاریخ بسیار مهم است و شکل دهنده ی نگاه ما به سایر مقوله های انسانی و ما هنوز طبق مبانی فلسفی و قرآنی خودمان تاریخ را روایت نکرده ایم و بر سر سفره غربی ها از تاریخ نشسته ایم. نتیجه آنکه هر چه هم بگوییم در همان فضاست. برای رسیدن به تحلیل اجتماعی صحیح، باید فکر تاریخی مان را بازنگری کنیم، از فلسفه ی تاریخ گرفته تا روایتگری حوادث خرد. @taamollat
📌غزه در آتش و خون 🔹رفقای عزیزی که تریبون مجازی یا حقیقی دارید درین روزها از پرداختن به اخبار غزه برای مردم غافل نشوید. اخبار هولناکی از غزه به گوش می رسد ...... ▪️بعضی می گویند آگاه کردن مردم چه فایده ای دارد؟ در جواب می گویم: باید فضای عمومی را آگاه کنیم تا دچار رخوت و سستی نشود، تا وقت اقدام برسد. شما فضا را آماده نگه دارید. فقط همین! انشالله شب عملیات نزدیک است.
تأملات اجتماعی
📌 تهران ۲ ▪️اشاره ای به فضای اخلاقی و معنوی تهران از سالهای نه چندان دور، جلسات مناجات، یکی از من
📌تهران ۳ 🔹در دام عرفی گرایی به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرایی است که خود را در شکل فرار از قانون و راحت طلبی نشان می دهد. عرفی گرایی (یا همان گیرندادن و سخت نگرفتن) اگر در گذشته مربوط به طبقات غیرمذهبی و لاابالی بود، اکنون بصورت فراگیر در میان طبقه ی مذهبی شیوع پیدا کرده، ساده گرفتن احکام شرعی، سبک گرفتن قوانین و .... نمونه های ازین دست است. این روزها مذهبی های زیادی را می بینم که قوانین شرعی را واقعا دست و پاگیر می دانند و ترجیح می دهند راحتتر زندگی کنند. هیئتی ها و مسجدی های زیادی را می بینم که بدنبال حال کردن با امور مذهبی هستند. با محجبه های زیادی برخورد می کنم که حجابشان خود نوعی تبرج و چیزی در همین مایه هاست. چند شب پیش در نمایشگاه قران در مصلی، به نمونه های متعددی از جوانان حزب اللهی(با تیپ هایی مثل طلبه و پاسدار) برخوردم که همسران و دخترانشان اگرچه پوشیده و محجوب، اما رسماً چادر را کنار گذاشته بودند. عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی با بی حجابی پیش می رود و در فضای مذهبی بدینگونه. امروزه دختران و پسران مذهبی بسیاری در تهران دیده می شوند که الزاما به سنتهای ارتباطی گذشته مقید نیستند، اما همچنان خود را در فضای مذهبی تعریف می کنند. در عین حال در ارتباط با نامحرم حتی در حضور شوهرانشان خیلی باز و آزاد رفتار می کنند. و حتی با دوستان نامحرمشان اردوهای مختلط می روند و....(کاش دستم باز بود و برخی مکان ها و موقعیت های خاص را نام می‌بردم) با قرائت ها و مدل های جدیدی از دینداری مواجهیم و به موازات عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی، از نسخه های مذهبی هم رونمایی می شود. این اتفاقی است که در فضاهای مذهبی تهران در حال رخ دادن است و به تبع در سایر شهرها هم ظاهر شده یا خواهد شد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۳ 🔹در دام عرفی گرایی به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرا
📌تهران ۴ 🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل سکولاریسم قراردارد و مراد از آن کنارگذاشته دین از صحنه ی اجتماعی و تکیه کردن زندگی اجتماعی عمدتا بر علم است، اما آنچه در اینجا از عرفی گرایی اراده شده چیزی فراتر از آنست. مراد از عرفی گرایی در اینجا واگذار کردن رفتارهای ارادی جامعه به عرف و فرهنگ عام و سلیقه ی عمومی است. به عبارت دیگر آزاد کردن رفتارهای ارادی از قید و بند شریعت و قانون و علم و هر چیز دیگر و واگذار کردن آن به ذائقه ی عمومی. عرفی گرایی با این وسعت معمولا به نوعی هرج و مرج رفتاری می انجامد و چون از لحاظ فلسفی و ایدئولوژیک خالی از پشتوانه است، نهایتا به نوعی پوچی، روزمرگی و بی معنایی منتهی می شود. رواج عرفی گرایی در فضای عمومی جامعه ی ایران را متاثر از چند عامل می دانم: مهمترین آنها اثرات اجتماعی و روانی دولت روحانی است که در کنار فشار اقتصادی، با عملیات روانی توانست نوعی یأس و ناکامی اجتماعی را در بخش زیادی از جامعه تثبیت کند که نتیجه ی آن نوعی احساس سرخوردگی و ناامیدی از همه چیز و نهایتا ساختارشکنی اجتماعی بوده است. بعد از آن بدون شک حوادث سال ۰۱ بیشترین تاثیر را در ایجاد روحیه ساختارشکنی و عرفی گرایی برجای گذاشته است. هرکدام از اینها شواهد و توضیحات بیشتری می طلبد که چرا و چگونه. نتیجه همه ی اینها باضافه ی عوامل دیگر نوعی عرفی گرایی و ساختارشکنی و نهایتا آشفتگی اجتماعی در جامعه ی ایران بوده که آثار خود را در سبک زندگی، رفتارهای دینی، اخلاق اجتماعی و‌‌.... خیلی زود بروز داده است. ❓آیا این وضعیت به عقب بازخواهد گشت؟ 🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۴ 🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل س
📌 بعدالتحریر 🔹برخی جامعه شناسان عرفی گرایی و کنارگذاشتن دین و.... از رفتارهای اجتماعی را طبیعت جامعه می دانند و معتقدند همه ی جوامع به این سمت در حال حرکتند، اما مطابق مبنای استاد شهید جامعه دارای فطرت است و بسوی بارورکردن آن در حال حرکت. عرفی گرایی با تکامل فطرت اجتماع چگونه جمع می شود؟ فیه تأمل 🤔 @taamollat
📌نقد یکی از دوستان اندیشور درباره ی یادداشت عرفی گرایی:👇👇👇
« .... در رابطه با این مطلب عرفی گرایی در کل با شما موافقم هرچند مصادیق مثل برنامه محفل رو ابدا مصداقش نمی‌دونم باید در نگاه به مسئله عرفی گرایی دید خلط بین نیاز های و علایقی که در بشر قرن پانزده وجود داره رعایت بشه که این لزوما عرفی گرایی نیست بلکه سلایق در دوران مختلف تغییراتی دارند به عنوان مثال در رابطه با ظاهر حضرت ختمی و موی ایشان آیا بروز و ظهور این مسئله سلیقه نیست؟ باید نسبت سلیقه و احترام به اون رو در عرفی گرایی لحاظ کنیم و از بار معنایی منفی عرفی گرایی خارجش کنیم و البته نسبت شریعت و عرف خودش مسئله ای بس کلان هست که باید در بدو امر حل کنیم.»
👈 در جواب این برادر عزیزمان گویم: ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💢 ذهن، انسان را به کثرات می‌کشاند و او را در هروله تنوع‌ها رها خواهد کرد چاره‌ای جز پناهنده شدن به آستان قلب نیست، گمشده انسان همانجاست
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» ▫️با ارائه: جمعی از اساتید 🔹محورهای دوره • چیستی امتداد حکمت اسلامی • فرآیند امتداد حکمت اسلامی • ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی • نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی ▫️زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه 🔹 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تربیت اجتماعی در مسجد امروز جوانی به مسجد آمده بود که از تیپ لباس و خالکوبی ها و بوی تند سیگارش معلوم بود که در چه حال و هوایی است. می گفت دیشب از زندان آمده ام و یک سری داستان های دیگر. پول می خواست ، رقم کم هم راضی نبود. در چنین مواردی معمولا خوب گوش می دهم تا بفهمم طرف راست می گوید یا کاسب است. (مواردی هست که واقعا نیازمندند و نباید همان اول طردشان کرد) و به قدر طاقت توصیه و راهنمایی به کار می کنم و اگر اهلیتی در طرف ببینم، در همان مسجد کاری به او می سپارم (نظافت و آب و جارو) تا در مقابل کار پول خوب بگیرد. (هر چند که معمولا زیر بار کار نمی روند، می‌خواهند بگیرند و بروند) در حین گفت و شنود مابعضي از اهالی کم طاقت مسجد به او حمله ور شدند که برو کار کن و زحمت بکش و..... . ملاقاتی که می شد احیانا ختم بخیر شود، با فحش و فضیحت در کف مسجد به پایان رسید. آن جوان موقع بیرون رفتن با صدای بلند خطاب به مسجدی ها فریاد زد: امثال این آقا (بنده را می گفت) و نماز و قرآن را شماها خراب کرده اید» متاسفانه این چندمین بار بود که چنین اتفاقی می افتاد و مسجدی هایمان با درشتی و تندی از خجالت مراجعین در می آمدند. و این مسئله متاسفانه در مساجد و محیط های مذهبی دیگر هم رواج دارد. «حلو المشاهده» بودن، یعنی شیرین گفتار و جذاب بودن از صفات مومنین است در روایات ، اما واقعیت میدان در برخی موارد چیز دیگری است. منش اخلاقی و روابط اجتماعی مسجدی ها در مواقع بحران (و خصوصا با جوانها و نوجوان‌ها) ، یکی از مهمترین ابزارهای هدایت‌گری عموم مردم است که باید کاملا جدی گرفته شود. احکام و تفسیر گفتن و.... خیلی خوب است، اما منش خود امام جماعت و موعظه ی گاه و بیگاه با ابزارهای مختلف در تحقق این تربیت اجتماعی خیلی مهم است. .اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. خدایا کمکمان کن. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌چرخش تاریخ 🔹تاریخ به نرمی در حال چرخش و تبدل است و من خیلی خوشحالم که در عصری هستم که می توانم این غروب و طلوع عظیم را تماشا کنم. صبح فردا جهان چه شکلی خواهد بود و چه رنگی خواهد داشت؟ مردمان فردا درباره ی خودشان و درباره ی گذشته چگونه فکر می کنند؟ آیا همه ی آنچه تابحال دیده و زیسته ایم یک دروغ و یک خواب شیرین و طولانی بوده است؟ 🤔🤔🤔 چیزهایی دارد رو می آید که قبلاً نبوده، گویی مردم جهان عمیق‌تر درک می کنند، گویی با هم مهربان تر شده اند و احساس می کنند حاکمان و حاکمیت ها بی جهت آنها را از هم دور کرده اند. گویی مردم جهان همه به یک روزنه چشم دوخته اند و منتظرند از آن روزنه نوری بتابد. روزهای خیلی حساسی است. بسیاری از آنها که بزرگ دنیا محسوب می شدند، الان مشت شان باز شده و ابرو و اعتبار سابق را ندارند و مردم هم به آنها بی اعتمادند و گویی بدنبال الگو و تکیه گاه دیگری هستند. انگار این فهم عمومی پدید آمده که حاکمان مردم را سخت فریب داده اند و الان دیگر وقت بیدار شدن است. اگر باور داشته باشیم که انسان و تاریخ فطرت دارد، گویی در عصری هستیم که انسان و تاریخ دارند هر چیزی را که به زور به خودش داده اند قی می کند. من عمیقأ حس می کنم که با این سطح از رشد آگاهی و بیداری وجدان عمومی، گویی انسان و تاریخ دارد به تنظیمات اولیه اش بر می گردد.‌ یا این حساب فردا که از خواب بلند شویم جهان چه رنگی خواهد بود ؟🤔🤔🤔 @taamollat
📌 فطرت جامعه، فطرت تاریخ 🔹استاد شهید مطهری ره، اصرار دارد که جامعه نیز بمانند فرد انسانی فطرت دارد. معنای این حرف این است که جامعه نیز صحت و مرض دارد، نقطه آغاز و نقطه ی تکامل ی دارد که اگر درست اداره شود به آن نقطه خواهد رسید و آن، قله ی حیات مادی بشر است. تمدن غرب که تلاش می شود به عنوان همان قله ی حیات بشر، به خورد جهانیان داده شود، به نقطه ای رسیده که دیگر خود غربی ها هم آن را گردن نمی گیرند. جنگ جهانی، استثمار جوامع، نسل کشی، غارت و. .... امتداد های طبیعی تمدن غرب است که نشان دهنده ی انحراف او از فطرت الهی انسان و جامعه است. چنین وضعیتی بنابر آیات قرآن کریم بر جای نخواهد ماند (مثل کلمة خبيثة..... ما لها من قرار، ابراهیم،۲۶) فروپاشی قریب الوقوع اسرائیل انشالله، نه فقط سقوط یک کشور و ملیت جعلی، که نشانه ی افول تمدنی است که اساسا با انحراف از فطرت الهی جامعه شکل گرفته است و اکنون به نقطه ای رسیده که در خاستگاه خودش هم اعتبار ندارد. خداوند تدبیر کننده ی شب و روز، تدبیر کننده ی تاریخ هم هست و اکنون که تمدن غرب با این حجم از سبعیت و درندگی خدای قادر و قاهر و قیامت را از یاد برده و به جان انسانیت افتاده، گویا زمان اجرای سنت الهی فرا رسیده و این تمدن شیطانی باید از بین برود. انسان به طول تاریخ که نگاه می کند، دست قدرت خدا در نابودی ظلم و قوت گرفتن تدریجی جریان حق را به روشنی در می یابد. وضعیت شیعیان لبنان، از چند دهه قبل تاکنون، ایران از چند دهه ی قبل تاکنون، عراق از دو دهه قبل، یمن گرسنه و پابرهنه ی از یک دهه قبل و اکنون غزه، بیداری عمومی در سطح جهان، همگی نشانه ی یک تکامل تاریخی در نوع بشر است که تا بحال سابقه نداشته است. فطرت الهی انسان و جامعه دارد ناپاکی ها را بیرون می‌ریزد و دوباره خود را باز می یابد. زمان و تاریخ بمانند «سیب» ی که باید «برسد» تا شیرین و زیبا شود، دارد «می رسد»، دارد «شیرین» و «زیبا» می شود. @taamollat
📌چند سوال آینده پژوهانه درباره حوادث کوتاه مدت فلسطین بعد از اسراییل 1⃣بعد از نابودی رژیم اسرائیل و اخراج آنها وضعیت چگونه خواهد بود و یهودیان به کجا باید بروند؟ 2⃣شهرها و شهرک ها و خانه ها و اموال از آن کیست و چگونه تقسیم می شود؟ 3⃣خیل عظیم آوارگان فلسطینی چگونه باز می گردند و چگونه و با چه ساز و کاری در سرزمین شان ساکن می شوند ؟ سهم هر کسی کجاست؟ آپارتمان ها برای کیست؟ خانه های ویلایی چطور؟ شمال شهر و جنوب شهر چطور؟ ملتی که چند دهه آواره و سربار بوده الان چطور می خواهد خودش را اداره کند؟ اقتصاد و حکمرانی و مدیریتش از کجا قرار است خط بگیرد؟ اصلا این مقدار آدم کار بلد دارد یا می خواهد از زیر صفر شروع کند؟ 4⃣جایگاه جریانات سازشکار و کلا مردمان کرانه ی باختری در فلسطین جدید کجاست؟ مثلاً جای محمود عباس کجاست؟ 5⃣پس از این قاعدتاً طمع همه برای فلسطین جدید بالا می رود. چه خود فلسطینی ها و چه غیر آنها. چه باید کرد که فلسطین میدان مبارزه ی خود فلسطینی ها و اعراب و مسلمانان برای جذب غنائم نشود؟ 6⃣آیا پس از آزادی فلسطین ، باز هم ایران صحنه گردان خواهد بود؟ 7⃣پس از این قطعا اروپا و آمریکا با سیاست جدیدی وارد خواهند شد. و یحتمل دوباره برخی اعراب و فلسطینیان را با خود همراه خواهند کرد. اگر فلسطینیان طعم آزادی زیر زبانشان مزه کرد و همه چیز را از یاد بردن و به آغوش غرب رفتند آنگاه چه باید کرد؟ 8⃣فرض کنیم جای پای عمده ی غرب در غرب آسیا نابود شد، حالا برای نظم جدید منطقه چه طرحی داریم؟ انبوه دولت های نفاق پیشه مانند مصر و اردن و ترکیه و عربستان و امارات، کجای این نظم جدید هستند؟ 9⃣اگر فلسطین جدید هوای عربیت به سرش زد و این همه حمایت و هزینه ی ج‌.ا را فراموش کرد و به سمت همان اعراب خائن رفت و ما را از یاد برد ، آن وقت چطور می شود؟ تجربه ی تاریخی، چنین احتمالی را خیلی برجسته می کند. ▪️این سوالات خیلی جدی هستند. @taamollat
📌 طوفان الاقصی و فلسفه ی تاریخ 🔹 این روزها برای تحلیل حوادث جهان به فلسفه ی تاریخ -ی که بر حکمت اسلامی مبتنی باشد- بیشتر نیازمندیم تا به اخبار جزیی رسانه ها. و این همان روش استاد شهید و سیدالقائد در تحلیل حوادث مهم است. در این چند وقت آقا چند بار دیگر به سنت های الهی در تاریخ اشاره کردند. اینها همان گراهای تحلیل اجتماعی است که باید بدرستی دریافت شود. سیاهه ای عرضه خواهم کردن در این باب؛ اگر خدا بخواهد. @taamollat
📌 *شمس‌الواعظین: اطلاعاتی که از شهرهای اسرائیل منتشر شده، وحشتناک است / آنها به شدت از پاسخ ایران وحشت کرده‌اند؛ ضمن آنکه از حجم، مکان و قدرت واکنش تهران بی‌خبر هستند* ماشاالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه: 🔹اطلاعاتی که از شهرهای اسرائیل منتشر شده، وحشتناک است. در اثر تهدیدهای چند روز اخیر ایران، مردم به سوپرمارکت‌ها هجوم برده‌اند. خرید ژنراتورهای کوچک برق آنقدر افزایش یافته که ارتش اسرائیل بیانیه‌ای داده مبنی بر اینکه اتفاقی رخ نداده و هیچ تدابیر خاصی اعلام نکردیم. 🔹اسرائیلی‌ها اصلاً به طولانی شدن دوره‌های جنگ عادت ندارند. به همین دلیل جنگ‌های اسرائیل به روز شمارش می‌شود. آنها به شدت از پاسخ ایران وحشت کرده‌اند. ضمن آنکه از حجم، مکان و قدرت واکنش ایران بی‌خبر هستند.
تأملات اجتماعی
📌 *شمس‌الواعظین: اطلاعاتی که از شهرهای اسرائیل منتشر شده، وحشتناک است / آنها به شدت از پاسخ ایران وح
📌یک تیر و دو نشان اظهار این حرفها از طرف شمس الواعظین خودش بتنهایی جالب است. ولی نکته آنکه اگر تهدید ما -و فقط تهدید ما- آنقدر اثرگذار است، به نظرم بهترین زمان برای گوشمالی دادن اروپا و آمریکاست. یک تهدید جدی تر برای خروج همه ی یهودیان از فلسطین، احتمالا موجب خروج گله ای آنها از فلسطین و سرازیر شدن آنها به اروپا و آمریکا خواهد شد. آن وقت اوضاع اروپا و آمریکا با ورود این میهمانان دوست داشتنی از سفر برگشته دیدنی است. 😂😂😂 رفقای رسانه ای بسم الله @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 خیلی عجیب و باورنکردنی، صحبتهای یک مقام امنیتی صهیونیست درباره نقش صبر و ایمان در مبارزه ی مسلمانان. می گوید ما در زبان عبری چیزی به نام «صبر» نداریم!!!! @taamollat