eitaa logo
تأملات اجتماعی
173 دنبال‌کننده
285 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌فضای عمومی جوانان در تهران 🔹فضای عمومی جوانان در تهران خوب نیست، گویی در نوعی سردرگمی و آشفتگی غوطه ورند. اوضاع و شرایط رکوداجتماعی چیز جدیدی نیست و هر چند دهه چنین رکودی مورد انتظار است، اما اینکه عموم جوانان ما قادر به مدیریت آن نیستند، البته عجیب است. در واقع نوعی جامعه زدگی بر فضای جوانان حاکم شده و آنان این حق را به خود می دهند که به تبع جامعه، آنان نیز راکد شوند. البته جوانانی هم هستند که معطل رکود و آشفتگی اجتماعی نشده و ابتکار عمل را در دست دارند. بخشی از مسائل امروز ما ناشی از است. گاهی باید کمی بود. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌فضای عمومی جوانان در تهران 🔹فضای عمومی جوانان در تهران خوب نیست، گویی در نوعی سردرگمی و آشفتگی غو
📌 بعد التحریر 🔹ارتباطم با جوانان در مسجد و محیطهای آموزشی نسبتا وسیع است، جوانان کمی را می شناسم که متناسب با وضع موجود برای خود چشم انداز و برنامه ای داشته و در حال حرکت باشند. عموما به همسالان خود و محیط اطراف نگاه می کنند. به ازدواج و تشکیل خانواده اصلا فکر نمی کنند(حتی مذهبی ها و انقلابی ها) ، و حتی آنهایی که دستشان به دهانشان می رسد، موانع اقتصادی را مانع عمده معرفی می کنند، در حالیکه موانع مهمتری سر راه است. به نظر می رسد بی عملی و امید کاذب که شهید مطهری ره در آثار متعددش بعنوان یکی از علل عمده ی انحطاط جوامع اسلامی معرفی می کند، در دوره ی ما به علل دیگری در حال استمرار است و جامعه بخاطر ضعف اراده گرایی در حال تحمل و سازگاری با شرایط است. اگر قرار است حرکتی اصلاحی رخ دهد، ظاهراً راه چاره همان توجه دادن به ی آدمی و دعوت به است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری 🔹...
🔹تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری ره پرونده ی نسبتا قطور و مفصلی است و طبیعتاً باید ذیل الگوی اصلاح اجتماعی ایشان دیده و تبیین شود. ضمن اینکه فهم الگوی اصلاح اجتماعی ایشان نیز در پیوند با الگوی سیدجمال و امام قابلیت فهم بهتری می یابد، امیدوارم که در آینده ی نه چندان دور مجال طرحش برسد. (البته قبلاً طی چند یادداشت به الگوی اصلاح اجتماعی ایشان پرداخته شده؛ آغازش اینجاست: https://eitaa.com/taamollat/584) @taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی، در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش پانزدهم) 🔹فصل چه
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش شانزدهم) 👈فصل چهارم: موضوع علوم انسانی: ویژگیهای علوم انسانی 👈«ویژگی های علوم انسانی» عنوان بخشی از این فصل است که در برگیرنده برخی از مبنایی ترین و پرمناقشه ترین مباحث فلسفه ی علوم انسانی است. عناوین مورد بحث در این بخش عبارتند از: -ابتناء علوم انسانی بر انسان شناسی -مطابقت با واقع در علوم انسانی -اعتباریات در علوم انسانی - پیش بینی در علوم انسانی -ابتناء علوم انسانی بر جهان بینی و نظام ارزشی -هویت تاریخی علوم انسانی -هویت مفهومی علوم انسانی - هویت نظریه ای علوم انسانی - هویت منظومه ای و گفتمانی علوم انسانی ▪️یکی از مسائلی که ایت الله خامنه ای بر آن تاکید بسیار دارند، تاثیر پذیری علوم انسانی از جهان بینی و انسان شناسی است.‌ از منظر ایشان علوم انسانی با تاثیرپذیری از جهان بینی و انسان شناسی، بر فرهنگ، ساختار اجتماعی، مناسبات اجتماعی، نظام حکومتی و اقتصادی و ....‌ اثرگذار است. به نظر می رسد تاکید ایشان بر این مطلب، رد دیدگاه کسانی است که علوم انسانی را بریده از ارزش ها و جهان بینی ها و جهان‌شمول تعریف می کنند. ▪️«علوم انسانی علومی است که به مسائل مرتبط با کنش و شخصیت انسان، اعم از شخصیت فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی می پردازد؛ از این رو این علوم بر پایه ی یک نگرش خاص درباره ی انسان شکل می گیرد. » (ص۲۶۲) «...شاکله و ترکیب کلی علوم انسانی ای که از غرب آمده، متکی است بر جهان بینی غربی در مورد انسان و انسان شناسی غربی که انسان را موجود مادی می داند؛ اما علوم انسانی موجود در تمدن اسلامی بر پایه ی نوع دیگری از انسان شناسی است....» (ص۲۶۲،۲۶۳) @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 اعتکاف ۰۳ (بخش۶از ۱۰) 🔹ابعاد جامعه شناختی مناسک اعتکاف اعتکاف علاوه بر جنبه ی معنوی و عبادی، ب
📌 اعتکاف۰۳ (بخش ۷از۱۰) 🔹ابعاد تربیتی اعتکاف 👈اعتکاف بصورت طبیعی با پیش کشیدن برخی زمینه های زندگی جمعی در شرایط خاص، نوعی تمرین مدیریت زندگی و زمان در شرایط خاص است؛ به شرطی که مربی خود چنین نگاهی داشته و بتواند برخی ظرفیت ها را فعال کند. معلوم است که بچه ها همه ی اوقات بیداری شأن در اعتکاف را به عبادت نمی گذارنند، بزرگترها هم. بلکه نوعا از اوقات خالی و بدون برنامه ی اعتکاف برای انجام کارهایی که در بیرون دارند و بر خلاف فضای اعتکاف نیست استفاده می کنند، البته در اعتکاف های نوجوانان میل به بازی هم خیلی فعال می شود. علاوه بر این محدودیت فضا و امکانات که به طور طبیعی در این فضاها هست، زمینه های دیگری برای تمرین زندگی در شرایط خاص است و مربیان باید مهارت های مدیریت این شرایط را به بچه ها گوشزد کنند. اما فوق همه ی اینها، زیست مشترک مربی با متربیان است. در میان روش های تربیتی، از قبیل بازی، کلاس، موعظه و.... گمان نمی کنم هیچ روشی به اندازه ی زیست مشترک مربی و متربی اثرگذار و پایدار باشد. نحوه ی مدیریت زمان مربی، سبک غذا خوردن و خوابیدن و صحبت کردن، مدیریت مراجعه به شبکه های اجتماعی، ارتباط با خانواده، نحوه ی پوشش و آراستگی و ... هیچ کدام از نگاه پیدا و پنهان متربیان مخفی نمی ماند و همین برای اثرگذاری بر آنان کافی است. فقط مهم است که مربیان با بچه ها زندگی کنند، بقیه ی کارها خودش روی روال می افتد. اعتکاف یک فرصت بی نظیر برای این زیست مشترک است. *تصویر بالا مربوط به اعتکافی در اطراف مشهد است @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 اعتکاف۰۳ (بخش ۷از۱۰) 🔹ابعاد تربیتی اعتکاف 👈اعتکاف بصورت طبیعی با پیش کشیدن برخی زمینه های زندگی
📌بعدالتحریر 👈انتقال فرهنگ یکی از مباحث مهم جامعه شناختی در حوزه فرهنگ، بحث «انتقال فرهنگ» است. فرهنگ برای بقا نیازمند پاسبانی و حراست و اصلاح است. علاوه بر اینها باید به نسل های جدید منتقل شود تا پایدار بماند. در شرایطی که فضای فرهنگ در کشور ما حقیقتا رهاست و کسی تولیت آن را گردن نمی گیرد، اعتکاف و جلسات با محوریت مسجد یکی از بهترین ابزارهای انتقال فرهنگ است. @taamollat
آیت الله علیدوست: این لامپ و مهتابی ها را می بینید اگر نبود این جا تاریک بود اما هم خودش روشن است هم فضا را روشن کرده است اما شما اگر کلید برق را قطع کنید تبدیل می شود به یک تکه شیشه ... وهیچ روشنایی ندارد . اگر از کارخانه مولد برق ارتباطش قطع شود همین مهتابی که هم خود را روشن کرده هم به اطراف روشنایی می دهد ، تبدیل به یک وسیله خاموش بی مصرف می شود ؛ یک طلبه هم اگر ارتباطش از امام زمان علیه السلام قطع شود ، همین طور خواهد بود ...من وشما اگر ارتباط نداشته باشیم لامپ تاریکی هستیم ، و اذا فسد العالِم ، فسد العالَم .... ارتباط با امام زمان نورانیت به طلبه میدهد و پیشنهاد من دو رکعت نماز است. دو رکعت نماز هر روز برای امام زمان علیه السلام بخوانید فرق نمی کند صبح ، ظهر، شب ...بنده خودم بعد نماز صبح می خوانم نیاز به مقدمات هم ندارد در غیر این صورت رها می کنیم البته امام زمان هم نورش از جای دیگر است ؛ الله نور السموات والارض ........روایتی هست که نور خداوند بر امام علیه السلام می تابد و نور امام هم بر عالِم و نور عالِم هم بر دیگران می تابد . *و جعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا ...*به هر حال ارتباط ما هم با خداست هم با امام زمان است ؛ ارتباط با امام زمان را با دو رکعت نماز کامل کنید .. نکند جناب طلبه جناب روحانی ما هیچ بده بستانی با امام زمانمان نداشته باشیم! خیلی خسران است این ارتباط خیلی کارها می کند از همین امروز شروع کنید ... نماز بهترین وسیله است ؛ الصلوة خیر موضوعٍ. این هم هدیه ما به شما 🔸کانال آیت الله علیدوست 🆔https://eitaa.com/salsabeal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر 👈انتقال فرهنگ یکی از مباحث مهم جامعه شناختی در حوزه فرهنگ، بحث «انتقال فرهنگ» است. ف
📌بعدالتحریر۲ 🔹انتقال فرهنگ ، ثبات اجتماعی، چرخش هویتی 👈 اگر جامعه در وضعیت ثبات اجتماعی و فرهنگی قرار داشته باشد، آنگاه انتقال فرهنگ موجب استمرار ثبات و بقای آن جامعه خواهد شد، اما انتقال فرهنگ، در جامعه ای که دچار گسترده و بنیانی است، نه تنها موجب رشد و بقای جامعه نیست، بلکه اساسا امکانپذیر نیست، چون آنچه که اکنون دارد منتقل می شود، در زمان پیش رو اعتبار خود را از دست داده است. 👈در چند یادداشت گذشته درباره ی در فضای تهران نوشتم و سپس سلسله یادداشت های درباره ی پدیده ی «اعتکاف» بعنوان «ابزار انتقال فرهنگ». این دو دیدگاه با هم تنافی ندارد. «انتقال فرهنگ» در بخشی از جامعه که با اتصال به سنت، گمان می رود دارای ثبات بیشتری است، طبق روال در جریان است، اما در بخش بزرگتری از جامعه ی کنونی، انتقال فرهنگ به دلیل چرخش هویتی امکانپذیر نبوده و آن بخش دارد به جای دیگری می رود. با افراد بدون حجاب، با افراد قانون گریز و برخی از جوانان که صحبت می شود، این از گذشته بخوبی ملموس است. @taamollat