🏴 چقدر شبیه ارباب!
◼️مراسم وداع:
⏱شنبه ۷ آبان، از اذان مغرب و عشاء
📌 تهران، حوزه علمیه آیتالله مجتهدی(ره)
◼️مراسم تشییع:
⏱یکشنبه ۸ آبان، همزمان با نماز ظهر
📌 مسجد امام علی علیهالسلام شهران
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹من اصلا اومدم برات شهید بشم ...
♦️مراسم وداع با پیکر شهید #علی_وردی که به دست آشوب گران به شهادت رسید، امشب، حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)
@taamollat
📌آسیب شناسی رویکردهای فکری در اندیشه ی انقلاب اسلامی
🔹 تردیدی نیست که انقلاب اسلامی ایران بیش و پیش از همه مدیون شخصیت علمی و عملی امام ره است.
اگر امام نبود بسیاری از ظرفیت های امت اسلامی معطل می ماند و تلاشهای گذشتگان در طول چند سده همچنان ابتر می ماند.
بی شک امام بود که با نفس قدسی و قیام الهی خود ظرفیت های بالقوه ی امت اسلامی را بالفعل کرد و تلاشهای گذشتگان را به ثمر نشانید.
با اینحال محدود کردن اندیشه انقلاب اسلامی به شخص امام (ره) علاوه بر آنکه ما را از فهم لایه های عمیق و تاریخی اندیشه امام محروم می کند، دست ما را از ثمرات تلاش های شاگردان و دنباله های فکری امام نیز کوتاه می کند.
امام ره عصاره ی همه جریانات فقهی و فلسفی، و وارث تلاشهای عالمان و مجاهدان پیش از خود بود.
از سوی دیگر خود طلایه دار دوران نوینی بود که توانست آن اندیشه ها را به صحنه عمل وارد کند. از این جهت حقیقتا باید امام را واسطه ی عقد و حلقه ی اصلی جریان تحقق توحید و انقلاب اسلامی تلقی کرد
به گمان نگارنده، در فهم انقلاب اسلامی بیش از شخصیت امام (ره)، -آنهم تنها بر بعد عملی ایشان- باید بر جریانی که امام محصول آن بود تمرکز کرد.
جریان تاریخی انقلاب اسلامی ظرفیت هایی دارد که به امام محدود نیست، اگرچه جز در سایه ی امام نیز قابل شناسایی نیست.
جریان انقلاب اسلامی، همان جریانی است که از ظرفیت همه ی فیلسوفان و فقیهان اجتماعی اندیش بهره مند بوده و با امام به عرصه ی اجتماع وارد شده، و با اندیشه و عمل امثال شهید مطهری و آیت الله خامنه ای گسترش پیدا کرده و بسیاری دیگر نیز در گوشه و کنار به تبیین و گسترش آن همت گماشته اند.
اگر چنین مبنایی را در تحلیل اندیشه انقلاب اسلامی بپذیریم، گمان می رود که اندیشه ی انقلاب شکوفاتر و بارور تر خواهد شد؛ انشاءالله
#انقلاب_اسلامی
#اندیشه_انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
#متفکران_انقلاب_اسلامی
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آقا پای کار بایستید، هرچند فحش و تهمت خوردید بمانید...
حاج منصور ارضی، پیرغلام اهل بیت:
🔸هرچقد ضربه خوردید، فحش خوردید بمونید پای کار و درد مردم را حل کنید.
@Fars_plus
🔳 تجمع طلاب استان تهران در محکومیت حمله تروریستی حرم شاهچراغ و شهادت طلبه گرامی شهید آرمان علیوردی
◾️و گرامیداشت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
🏴 همراه با حرکت دسته جات عزاداری حوزههای علمیه بازار تهران
📅 شنبه ۱۴ آبان ماه از ساعت ۱۴:۰۰
🕌 خیابان ناصرخسرو کوچه مروی حوزه مروی
#آرمان_شهید
#لبیک_یا_خامنهای
💠 روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
تأملات اجتماعی
برغم خیلی ها که این روزها به #مماشات و #تساهل نظام با این خرده جماعت خرده می گیرند، و البته حرفشان هم درست است، به گمانم این رویه این فایده را دارد که ماهیت واقعی جریانات معارض و برانداز را بیرون بریزد.
در 88 عاشورایی باید می رسید تا معلوم شود اینها با دین و امام حسین هم سر سازش ندارند.
در 98 معلوم شد که اینها با "ایران" هم سر سازش ندارند.
اما در 1401 دارد معلوم می شود که اینها نه تنها با اسلام و ایران مشکل دارند، بلکه اساسا از انسانیت بویی نبرده اند.
این است حکایت این جماعت.
@taamollat
📌 در فوتبال هر چه جلوتر می روی و به دروازه ی حریف نزدیک می شوی فشارها هم بیشتر می شود.
حتی ممکن است بازی خشن تر شود تا تو به دروازه نرسی.
حتی ممکن است رویت تکل از پشت کنند، لباست را هم بکشند و کارت قرمز هم بگیرند، اما برایشان بهتر از آن است که تو به دروازه شان برسی.
در این موقع نباید به این حملات اهمیت داد. فقط باید به دروازه حریف نگاه کرد.
دروازه ی حریف که فروریخت، همه ی دشمنی ها هم تمام می شود و بساطشان جمع می شود.
آن دروازه #آمریکا ست که تا هیمنه اش نریزد اوضاع همین است.
فشارها و قساوتها هم یک علت بیشتر ندارد: دروازه ی آمریکا مورد تهدید قرار گرفته و آنها هر چه اراذل داشته اند به میدان آورده اند، همه جور قساوتی را هم به کار گرفته اند تا ما به دروازه نرسیم.
ما امروز (13آبان) دوباره هیمنه ی و ابهت آمریکا را می شکنیم. این ترقه بازی ها خودش خاموش خواهد شد. فان حزب الله هم الغالبون.
#مرگ_بر_آمریکا
@taamollat
📌 مردم
🔹آنچه امروزه در سراسر جهان از لفظ "مردم" فهمیده می شود معطوف به ارضای خواسته های مادی و معنوی مردم و برآورده کردن آنهاست. مفهوم دموکراسی اساسا بر همین معنا از مردم استوار است و مراد از آن دقیقا محور قرار گرفتن خواست اکثریت در اداره ی امور اجتماع است.
اما این لفظ هم در فضای لیبرالیسم و هم در فضای اسلامی به گونه ای دیگر تصویر می شود که با فهم عرفی از آن فاصله بسیار دارد.
معنای مردم در مکاتب سیاسی مختلف پیامدهای خاص خود را در معنایابی واژه های دیگر برجای می گذارد.
مثلا واژه هایی چون مشروعیت، حق، تکلیف و آزادی هر کدام بسته به آنکه چه معنایی از مردم را اختیار کنیم معنی دیگری می یابد.
بر همین اساس آزادی در فضای لیبرالیسم یک چیز است و در فضای اسلامی چیز دیگر.
نادیده گرفتن آن معنای متفاهم عرفی از معانی اصطلاحی آن در مکاتب مختلف رشته ای از تضادهای نظری و عملی را در پی دارد.
بخشی از تضادهای موجود در جامعه ی ما در همین اضطراب های زبانی ریشه دارد که اگر آنها را بدانیم کمتر دچار بحران می شویم.
@taamollat
📌 علوم اجتماعی در بستر حکمت (بخش اول)
🔹 علوم اجتماعی یکبار ممکن است در منظومه ی معرفت حکمی ساخته و پرداخته شود و بار دیگر ممکن است بصورت یک دانش مستقل از حکمت بدان نگریسته شود.
هر کدام از این انگاره ها اثرات خاص خود را در تولید علوم اجتماعی برجای خواهد گذاشت.
🔹علوم اجتماعی رایج در جهان که بر بستر معرفت تجربی متولد شده، به معارف حکمی نگاه پادویی و ابزاری داشته و به تناسب نیاز از معارف حکمی بهره می گیرد. (اگر بگیرد)
در
🔹 در حالیکه در علوم اجتماعی حکمت بنیان، علوم اجتماعی بخشی از منظومه ی گسترده ی معارف است که در نسبت و ارتباط با سایر علوم، خصوصا حکمت نظری متولد می شود.
مهمترین ویژگی این مدل علم اجتماعی تبعیت آن از عمده ی قواعد حکمت نظری مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، قاعده ی علیت و... است.
🔹اطلاق اصطلاح "علم" بر علوم اجتماعی حکمت بنیان، بسی آسان تر و شایسته تر است از اطلاق آن بر علوم اجتماعی تجربی.
چون دستیابی به کلیت، ضرورت و دوام -که لازمه ی هر علمی است- در معرفت های حکمی بسیار آسانتر است، تا معرفت های تجربی.
#حکمت_عملی
#حکمت_نظری
#علوم_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی در بستر حکمت (بخش اول) 🔹 علوم اجتماعی یکبار ممکن است در منظومه ی معرفت حکمی ساخته و
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوم)
🔹 عمده ی آنچه که در اندیشه ی اجتماعی دانشمندان مسلمان باقی مانده، در همین فضای حکمت تولید و منتشر شده.
مباحث اجتماعی فارابی، حکمت عملی خواجه نصیرالدین طوسی و اندیشه ی اجتماعی استاد شهید مطهری همگی در دامن حکمت اسلامی نشو و نما یافته اند.
🔹گونه های دیگری هم از اندیشه اجتماعی در میان مسلمانان هست که بریده از حکمت است؛ مانند علم عمران ابن خلدون (که در فضای کلام اشعری متولد شده) و برخی اندیشه های اجتماعی روشنفکران معاصر. (که در بستر اندیشه های غربی ایجاد گردیده)
اما به نظر می رسد که بطور کلی، اندیشه اجتماعی در میان مسلمانان، با مبنای حکمی قرابت بیشتری دارد تا سایر مبانی.
#حکمت_عملی
#حکمت_نظری
#علوم_اجتماعی
@taamollat
📌 آیه ی این روزها
🔹 أَمۡ حَسِبۡتُمۡ أَن تَدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ وَلَمَّا يَأۡتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوۡاْ مِن قَبۡلِكُم مَّسَّتۡهُمُ ٱلۡبَأۡسَآءُ وَٱلضَّرَّآءُ وَزُلۡزِلُواْ حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَىٰ نَصۡرُ ٱللَّهِ أَلَآ إِنَّ نَصۡرَ ٱللَّهِ قَرِيب. (بقره. ٢١٤)
آيا پنداشته ايد در حالى كه هنوز حادثه هايى مانند حوادث گذشتگان شما را نيامده، وارد بهشت مى شويد؟!
به آنان سختى ها و آسيب هايى رسيد و چنان متزلزل و مضطرب شدند تا جايى كه پيامبر و كسانى كه با او ايمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست يارى] مى گفتند: يارى خدا چه زمانى است ؟ [به آنان گفتيم:] آگاه باشيد! يقيناً يارى خدا نزديك است.
✅ این آیه برای این روزها و کسانی است که فشارها طاقتشان را طاق کرده.
ما هنوز اندکی هم از سختیهای رسول خدا در راه تبلیغ و اجرای دین را نکشیده ایم. این روزها می گذرد و اگر استقامت کنیم -که خواهیم کرد انشالله- نصرت خدا خواهد رسید.
الا ان نصرالله قریب.
#نصرت_الهی
@taamollat
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکراناسلامی
درسگفتار نخست:
کتاب #شذراتالمعارف
مدرس: استاد فلاح شیروانی
کتاب شذارت المعارف مجموعهای از گفتارهای مرحوم آیهالله شاهآبادی است در تبیین آسیبهای موجود در جامعهی مسلمانان در دوران قاجار و پهلوی و ارائه راهکارهایی برای مواجهه منطقی با آن آسیبها.
این کتاب از دو جهت حائز اهمیت است:
1⃣ یک آنکه نمونه تلاشی است از سوی علمای پیشین برای خروج دین از حیطه کتابخانهها و مکتبخانهها و به میدان آوردن معارف دینی.
2⃣ دو آنکه مرحوم آیهالله شاهآبادی یکی از شخصیتهای مهم و اثرگذار در شکلگیری روحیهی انقلابی امام خمینی(ره) بوده است.
🔺 از این رو بازخوانی شذرات المعارف باب خوبی برای ورود به اجتماعی دیدن دین اسلام است.
مدرسه نگاه درنظر دارد طی چند درسگفتار کتاب شذرات المعارف را به صورت #حضوری(ظرفیت محدود) و #مجازی ارائه نماید.
اطلاعات تکمیلیتر درباره محتوا و ضرورت بازخوانی این متون، در اسلایدهایی که در ادامه خواهد آمد، عنوان شده است.
📚 تعداد جلسات: 4 جلسه 75 دقیقهای
📅 شروع: 23 آبانماه
⌛️ زمان: دوشنبهها، ساعت 16 تا 17:15
🎴مکان: بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴، مدرسه تفکرونوآوری نگاه
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4591
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوم) 🔹 عمده ی آنچه که در اندیشه ی اجتماعی دانشمندان مسلمان باقی م
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سوم)
🔹 عدم پای بندی به "عینیت" مهمترین اشکال علمای اجتماعی تجربی و... به فیلسوفان اجتماعی است.
آنان می گویند: فیلسوفان جامعه را آنگونه که نظام فلسفی شان اقتضا می کند می بینند و تحلیل می کنند؛ در حالیکه جامعه باید پیراسته از همه ی پیش فرض ها (حتی پیش فرض های فلسفی) دیده و نگریسته شود تا به "عینیت" و واقعیت اجتماعی همان گونه که هست دست یابیم، نه آنطور که می خواهیم و پیش فرض هایمان اقتضا می کند.
جواب فیلسوفان اجتماعی -به زبان ساده- آنست که قواعد حکمی و فلسفی، قواعدی عصری نیستند که در استعمال یا عدم استعمال آنها مخیر باشیم؛ بلکه قواعدی ثابت، برهانی و ضروری هستند که هر چه را عنوان "وجود" دارد در بر می گیرد.
این قواعد کلان سازنده ی مبادی و مبانی علم اجتماعی است چه بپسندیم و چه نپسندیم.
اما مشکل عینیت را باید به گونه ای دیگر حل کرد.
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
#حکمت_نظری
#علوم_اجتماعی
#عینیت
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سوم) 🔹 عدم پای بندی به "عینیت" مهمترین اشکال علمای اجتماعی تجربی و.
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش چهارم)
✅ پذیرش قانونمندی اجتماع لازمه ی ورود حکمت به علوم اجتماعی
🔹اگر قائل به این باشیم که جامعه ی انسانی قانون دارد و این قانون بصورت مستمر و دائمی در حال تکرار است و بر همین اساس بخواهیم حوادث آینده را پیش بینی کنیم، چه بدانیم و چه ندانیم به درون مرزهای علوم اجتماعی حکمی وارد شده ایم.
🔹اما اگر قائل به قانونمندی اجتماع نباشیم و بگوییم جامعه از قوانین ثابت و مشخصی پیروی نمی کند و هر حادثه ای ممکن است هر بار با یک علت بروز کند، طبیعتا امکان پیش بینی حوادث آینده را از خود سلب کرده و از مرز های دانش اجتماعی حکمی نیز دور افتاده ایم. (چنانکه برخی جریانهای علوم اجتماعی چنین می گویند.)
لازمه ی پذیرش قانونمندی جامعه -که همه ی متفکرین اجتماعی بدنبال آن هستند- پذیرش قواعد حکمت به عنوان مبدا و مبنای همه ی علوم است.
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
#حکمت_نظری
#علوم_اجتماعی
#قانونمندی_جامعه
@taamollat
✅ چطور میتوان فهمید که جامعه مسلمانان یک جامعه زنده است یا مرده؟
@taamollat
📌 گزارشی از مقاله ی وزین "حق عقل در اجتهاد" ، استاد شهید مرتضی مطهری ره
🔹کتاب جدید الانتشار از استاد شهید شامل سه مقاله و دو سخنرانی که برخی قبلا منتشر شده بود.
اما مقاله ی حق عقل در اجتهاد به گمانم برای اولین بار است که منتشر می شود. (در سالهای دور یک بار در یادنامه ی استاد منتشر شده بود.)
مقاله ای است فوق العاده که در کنار مقاله ی "اصل اجتهاد در اسلام" که در کتاب ده گفتار آمده دور نمای خوبی از تاریخچه و فرایند اجتهاد در جهان اسلام ارائه می کند.
خصوصا مقاله ی حق عقل که نگاه امامیه را به نقش عقل در اجتهاد بررسی می کند و توضیح می دهد که امامیه علی رغم پذیرش حق عقل در اجتهاد، چگونه و چه ظرافتی از گردنه ی قیاس عبور کرد و به آن مبتلا نشد.
سپس در کنار طرح برخی پیشفرض های کلامی اجتهاد در میان جریان اصولی امامیه، به گستره ی دامنه ی اجتهاد در حوزه ی رفتارهای ارادی می پردازد و گله می کند که در این بخش ما رشته ای را که خود بافته بودیم به دست غربیان دادیم، آنان پیش بردند و ما عقب افتادیم.
این بخش اخیر مدخل بسیار خوبی است برای ورود به نظریه ی استاد شهید در حوزه ی علوم انسانی.
کل آثار ایشان خواندنی و قابل استفاده است، این کتاب و این مقاله بطور خاص.
هنیئا لکم.
#شهید_مطهری
#اجتهاد
#حق_عقل
#حکمت_عملی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش چهارم) ✅ پذیرش قانونمندی اجتماع لازمه ی ورود حکمت به علوم اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش پنجم)
✅چرا باور به قانونمندی جامعه مستلزم باور به حکمت اسلامی است؟
🔹اصولا #قانون علمی گزاره ای است که ادعایش آنست که در همه ی مصادیق خود، برای همیشه، و بصورت ضروری صادق است.
به عبارت دیگر "قانون" قضیه ای است کلی، ضروری و دائمی.
اما اینکه کلیت و دوام و ضرورت دقیقا چیست و چگونه محقق می شود همگی در بستر حکمت پاسخ خود را می یابد.
در نتیجه هر دانشی که قضایایی عرضه کند و ادعای کلیت، ضرورت و دوام آن قوانین را داشته باشد، طبیعتا به دامن حکمت فرو غلتیده است.
این است که گفته می شود #فلسفه مادر علوم است.
چون همه ی دانش ها برای اثبات کلیت، ضرورت و دوام قضایای خود وامدار فلسفه هستند، چه بپذیرند و چه نپذیرند.
هزار مرتبه خوردم قسم که نام تو را
به لب نیاورم اما قسم به نام تو بود.
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
#حکمت_نظری
#علوم_اجتماعی
#قانونمندی_جامعه
@taamollat
47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اثر جدید ماح با نوای حاج ابوذر روحی با نام #مردم_میدان
🇮🇷✌️پیش به سوی #ایران_قوی
به امید فردای ظهور
پرچم سه رنگ ایرانو
میدیم به دست آقای ظهور
@taamollat