eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
273 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
روش مطالعه آثار شهید مطهری، مرحله اول.mp3
13.78M
📌 روش مطالعه آثار استاد مطهری مرحله اول: سبک زندگی ایمانی با رویکرد نظام جامع اندیشه اسلامی ❇️ کتابها: ✍استاد: سید مهدی موسوی ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/usul121/1023
تأملات اجتماعی
📌تحقیق در ریشه های فرهنگ عمومی در علم اصول 🔹مرحوم مظفر ره در میانه ی بحث از ملازمات عقلیه در جلد او
📌بعد التحریر 🔹دانش اصول موجود با مباحث گوناگون خود می تواند پشتوانه ی خوبی برای دانش اجتماعی باشد؛ باضافه ی اینکه تدوین بخش هایی از دانش اجتماعی اسلامی، به داشتن مبانی اصولی مشخص وابسته است. این نکته هم گفتنی است که معتقدیم تدوین بخش هایی از دانش اجتماعی وابسته به علم اصول است، منظور علم اصول موجود نیست! بلکه منظور تفکر اصولی است. و تفکر اصولیست که منتج به تولد اصول فقه اجتماعی می گردد. تعبیر «تفکر اصولی» را اول بار در کلاسهای کفایه از استاد بزرگوارم حاج آقای عصاری شنیدم و آموختم و این نگاه به اصول، در همه ی این سالها بر فهم اینجانب از دانش های. اسلامی سایه گستر بوده است. امیدوارم بتوانم بزودی پرونده ای درین رابطه گشودن کنم. @taamollat
📌ایت الله یزدان پناه در جلسه ی چهارشنبه ۱۶ اسفند در خلال توضیح مقدمه ی جلد ششم اسفار و در بیان اهمیت توحید نظری فرمودند: «تا توحید نظری بدرستی فهم نشود، سلوک بجایی نمی رسد» و سپس درباره اهمیت بحث توحید در نظام اندیشه ی اسلامی نکاتی فرمودند. آیه ی ۱۹ سوره ی مبارکه ی حشر بگونه ای اشاره به همین معنا دارد که اگر خدا فراموش شود یا نادیده گرفته شود، نتیجه اش خودفراموشی است و اگر کسی خود حقیقی اش را فراموش کند اساسا سلوک درباره ی او بی معناست. گویی توحید مقدمه ی خودشناسی و خودشناسی هم مقدمه ی سیر معنوی است. @taamollat
📌 تهران در این روزها بمناسبتی، رفت و آمد بیشتری در مرکز تهران و مکانهایی مانند مترو و بیمارستان و مسجد دارم. نکاتی که قلمی می کنم، چیزهایی است که از مشاهده ی شهر و مردمانش، در این روزهای شلوغ و پرتراکم شب عید دستگیرم شده، که از کنار هم چیدن آنها شاید بتوان به نگاه جامعی درباره ی وضعیت تهران، زندگی شهری و.... رسید. تحلیل وضعیت تهران از اینجهت مهم است که همه ی تولیدات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و.... آن به شهرهای دیگر سرریز می کند. ▪️سرفصل هایی که طی چند یادداشت بدانها خواهم پرداخت: ۱. وضعیت حجاب در بالا و پایین شهر و مکانهای دولتی و خصوصی ۲. ظهور طبقه ی جدید بیکار و سربار ۳. تراکم جمعیت شهری و منافع و مضرات آن ۴. وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه ۵. وضعیت حمل و نقل عمومی ۶. فضای روحی و فکری جامعه پس از حوادث ۰۱ @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 تهران در این روزها بمناسبتی، رفت و آمد بیشتری در مرکز تهران و مکانهایی مانند مترو و بیمارستان و
1⃣حجاب ▪️این یادداشت صرفا در پی «توصیف» پدیده ی بی حجابی به عنوان یک کنش خلاف قانون و عرف مستقر در ایران است. «تبیین» و «تجویز» درباره ی آن را به یادداشتی دیگر واگذار می کنم. 🔹 وضعیت حجاب در مناطق جنوب و مرکز شهر با شمال شهر هم از جهت کمیت و هم کیفیت متفاوت است. در مجموع به نظر نمی رسد که بیش از ۱۰-۱۵ درصد جامعه درگیر این این مسئله باشند و حتی با نگاه چشمی و غیر دقیق به نظر می رسد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. (البته این مسئله ممکن است بدلیل برودت هوا یا علل متعدد دیگری باشد و الزاما به معنای بازگشت بی حجاب ها نیست) در جنوب و مرکز غیر از آنکه بی حجابی شیوع کمتری دارد، از لحاظ کیفیت نیز به نظر می رسد از پشتوانه ی اعتقادی کمتری برخوردار است. غالب بی حجاب ها از جوانان و نوجوانان هستند و در میان افراد مسن و میانسال به طرز آشکاری کمتر است. 🔹بر خلاف آنچه تبلیغ می شود، بی حجابی ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی ندارد، بلکه بیشتر تحت تأثیر فضای عمومی و خصوصا رسانه هاست. فلذا اگر فضای عمومی برگردد یا رسانه ها به سمت دیگری بروند، فضا کاملا تغییر پذیر است. 🔹 در حالیکه عملا مانعی برای کشف حجاب وجود ندارد و کسی تذکر نمی دهد، بی حجابی در فضاهای اداری و رسمی دولتی نسبت به فضاهای مشابه خصوصی بسیار متفاوت است. و این نشان دهنده ی نقش حاکمیت در فرهنگ و رفتارهاست. 🔹برخی از مدل های بی‌حجابی کاملا معنادار است. برخی از بی حجاب ها عملا با استایل مردانه در خیابانها تردد می کنند. این ممکن است ناشی از نوعی بحران هویت جنسی هم نشأت بگیرد. اگر اینگونه باشد، شناخت و تحلیل جدی لازم دارد. مسئله ی بحران هویت جنسی از مسائلی است که ما کمتر بدان پرداخته ایم و در عوض غربی ها آن را بر اساس مبانی خود جهت داده و این طبقه ی جامعه ی ما را هم درون برنامه ی خود تعریف کرده اند. متقابلا مبتلایان هم آن را پذیرفته اند. 🔹به نظر نمی رسد که وضعیت بی حجابی بی این صورت بتواند مدت زیادی دوام بیاورد، با اینحال علی رغم خشم و ناراحتی بی وصف متدینین، به نظر می رسد که نوعی همسازی و حتی همدلی عمومی بین محجبه ها و بی حجاب ها بوجود آمده است و متدینین خواه ناخواه «دارند کنار می آیند.» 🔹امر بمعروف و نهی از منکر اگرچه یکی از فروغ و واجبات دینی است، اما به جهت عدم ارائه ی ساز و کار اجرایی مشخص، عملا معطل مانده است. به نظر می رسد که این فریضه باید با نگاه جامعه شناختی و روانشناختی مجددا باز تعریف و بر اساس آن راهکار عملی طراحی شود. تقریبا برای همگان روشن شده است که امربمعروف و نهی از منکر بدون اقناع فکری و بدون حمایت اجتماعی، بیفایده و عملا موجب تقویت جبهه ی مقابل خواهد گردید. 🔹- به نظر می رسد پدیده ی بی حجابی در شرایط کنونی را باید بیشتر در قالب آشفتگی اجتماعی پدیدآمده پس از حوادث ۰۱ تحلیل کرد. بی حجابی ها غالبا از پشتوانه های فکری و اعتقادی خالی است، و بیشتر بحران هویتی و اجتماعی است که آن را پیش می‌برد. شاهد آنکه به موازات شیوع بی حجابی وضعیت رانندگی و رعایت حقوق عمومی نیز به شدت متغیر شده و این بیشتر نشان دهنده ی نوعی آشفتگی روانی و اجتماعی است. @taamollat
📌 پهنای علم و فناوری 🔹امروز و در آستانه ی ماه مبارک و بمناسبت یک برنامه ی درمانی، ساعاتی طولانی را پشت در اتاق رادیوتراپی و رادیو سرجری در یکی از بیمارستانهای تهران گذراندم. ساعات طولانی انتظار این فرصت را داد که با یکی از نزدیکان که از قضا متخصص همین رشته است و برخی دیگر از کادر درمان صحبت های علمی خوبی در بگیرد. از عالم پیچیده و تودرتو و ناشناخته ی مغز آدمی، از مواد و تشعشعات ناپیدا در عالم طبیعت و اثر آنها بر بخش های مختلف طبیعت و بخش های مختلف بدن انسان. یکی از بحث های بسیار جالب امروز در پشت در اتاق «گاما نایف», نحوه بکارگیری تشعشعات رادیو اکتیو در درمان بیماری ها بود. در حالیکه تیغ جراحی به بسیاری از نقاط حساس مغز راه ندارد، اما این تشعشعات بدون آسیب به نواحی گوناگون دیگر، مستقیم به سراغ توده ی مورد نظر می روند و با قطع کردن رگ های خونی آن را از بین می برند. دو نکته ی بسیار حیرت انگیز در این میان یکی طیف وسیع امواج نور از مادون قرمز گرفته تا ماوراء بنفش که غالب آنها دیده نمی شوند، اما در طبیعت هستند و بر آن (و از جمله جسم انسان) اثرگذارند. یکی از این اشعه ها،اشعه ی گاماست که تاثیرات عجیبی بر سلول های سرطانی دارد و دوز مناسب درمان آن، تنها در سنگ های خاص . در مناطقی محدود از جهان یافت می شود. دیگر تکنولوژی بسیار پیشرفته و دقیق «استحصال و ذخیره ی تشعشعات رادیواکتیو از طبیعت» و سپس هدایت آن در مسیر درمان. ▪️امروز از آن کارشناسان سوال کردم که شما تشعشعات سنگ را چگونه جمع آوری و ذخیره می کنید و آیا با این اقدام، هسته ی اتم آن از حرکت نمی افتد؟ در اینصورت چگونه آن را مجددا فرآوری کرده و به حرکت در می اورید؟ (دنیایی از سوالات فلسفی، از جمله در بحث حرکت جوهری در اینجا وجود دارد که مجال طرحش و بحثش نیست.) جواب ها خیلی علمی و تقریبا برای من کمتر قابل فهم بود. یکی دیگر از نکات جالب، نحوه تنظیم و پرتاب تشعشعات رادیویی به توده های سرطانی بود، بنحویکه از میان ده ها لایه ی پوستی و گوشتی و عصبی بدون آسیب بگذرد و تنها توده ی سرطانی را مورد تهاجم قرار دهد. این هم از نکات محیر العقول تکنولوژی پزشکی امروز است که فهمش برای عموم اصلا آسان نیست. اینها همه بخشی از نتایج شناخت جهان سحرانگیز طبیعت، و بکارگیری آن در جهت تکامل تاریخی بشریت است. ❓آیا اینها را می شود نادیده گرفت؟ آیا با تکنولوژی های چنین می توان برخورد سلبی داشت؟ آیا نگاه اسلام و قرآن به این سرمایه های معرفتی و تکنیکی (که همه ی بشریت در حصول آن شریکند)، نفی و انکار است؟ 🔹 اگر موقعیت سرک کشیدن به اتاق عمل، آزمایشگاه پزشکی، یا فیزیک یا شیمی یا سالن تشریح و.....را دارید، حتما این کار را انجام دهید. برنامه ی «چرخ» و «چهار سوی علم» شبکه چهار را هم که مرتب پخش می شود از دست ندهید. به چیزهای جالبی می رسید. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 پهنای علم و فناوری 🔹امروز و در آستانه ی ماه مبارک و بمناسبت یک برنامه ی درمانی، ساعاتی طولانی را
📌بعد التحریر (درباره ی روش بیهوشی از گذشته تاکنون و نتایج آن) 🔹کتاب «سینوهه طبیب فرعون» در قسمتی، روش بی حسی بدن یا همان بیهوشی برای درمان های سخت را شرح می دهد. در آنجا راوی داستان توضیح می دهد که چگونه با برخی گیاهان مانند تریاک و.... عضلات و بافت ها را طوری شل می کند که گویی بیمار به یک خواب بسیار عمیق و سنگین فرورفته. از جمله داستان بیهوش کردن فرعون و جراحی جمجمه ی او را به زیبایی شرح می دهد. چند سال قبل که شبی خاص را در اتاق ای سی یو گذراندم، در حالت هوشیاری از دکتر بیهوشی ام درباره ی اینکه «در بیهوشی چه اتفاقی می افتد؟» سوال کردم. با نگاهی که از تعجب او -بخاطر سوالی چنین در شرایطی چنان- حکایت داشت، توضیحاتی داد که تقریبا با روش های مرسوم در مصر باستان خیلی شبیه بود. از جمله اینکه اکنون هم عمل اصلی در بیهوشی، شل کردن عضلات حسی است، اما با مواد دیگر از جمله گازهای بی حس و بیهوش کننده و.... ▪️اصل کار از عصر باستان تاکنون تغییری نداشته و گویی برخاسته از طبیعت بدن انسان است که فطرت انسان هم به همین توجه می دهد، در نتیجه دین و اعتقاد و پیشفرض ها تاثیری در آن ندارد. واقعیت، طبیعت و فطرت حقایقی هستند که بشر گریزی و گزیری از پذیرش آنها ندارد. انکار آنها مساوی اثبات آنهاست و پایه ی هر معرفتی هستند. @taamollat
📌 گزارشی از خط سیر مطالب کانال ۱. رویکر کلی این درگاه تحقیق درباره علوم اجتماعی مبتنی بر نظام اندیشه ی متفکران مسلمان است. ۲. در همین راستا قریب چهل یادداشت در باب «نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره» عرضه شد که عمدتا مبتنی بر مطالعات و تحقیقات گذشته ی این جانب بود. ادامه مطالب نیازمند مطالعات بیشتر و عمیق‌تر است و به یاری خدا ادامه خواهد یافت. ۳. در یادداشت «تهران» که به تازگی شروع کردم، تلاش دارم تا مورد «تهران» را بعنوان پدیده ای اجتماعی با ساختاری مدرن-سنتی و .... مبتنی بر نظام اندیشه ی شهید مطهری تحلیل نمایم تا نظریه ی اجتماعی آن استاد شهید لباس عصر بخود بپوشد و به میدان عمل نزدیکتر شود. این یادداشت ها نیز نیازمند مطالعه و تحقیق و مباحثه استو از این جهت با تامل و فاصله منتشر خواهد شد؛ انشالله ۴. مشاهداتم از یک مرکز درمانی و نکاتی درباره ی پزشکی مدرن و ابزار آن نیز ناظر به مباحثه ی استاد فاضل جناب حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی با یکی از منتقدان شان در کانال«امتداد حکمت قرآنی و فلسفه ی الهی» است. آنجایی که ایشان موضع برخی جریانهای انقلابی در موضوع غرب ستیزی را با اتکا و تاکید بر اندیشه ی متفکران انقلاب اسلامی به نقد می کشند. اگر دو یادداشت اخیر (درباره ی علوم پزشکی) و استنتاج نهایی آن شاهد و مویدی بر مدعای ایشان باشد، نگارنده به هدف خود رسیده است. ۵. در نتیجه تشتت و پراکندگی در مطالب کانال رخ نداده و همگی در پی اثبات و تبیین همان مدعای اصلی (نظام اندیشه ی متفکران مسلمان است.) والحمدلله اولا و آخرا🌷 @taamollat
📌 از کف جامعه 🔹امشب دو جوان بصورت اتفاقی به مسجد ما آمده بودند. یکی مسافری از غرب ایران بود که برای کار به تهران آمده بود و دیگری پسری از شمال تهران. یکی کلا عقل تعطیل و غیر منطقی و دیگری کمی عاقل و منطقی. هر دو از لحاظ اقتصادی رد داده بودند و خسته و ناامید و فقط فحش می دادند. علی رغم خستگی و بیماری، با یک یک آنها وارد گفت و گوی جداگانه شدم. کار اولی که عقلش تعطیل بود و اصلا گوش نمی داد، خیلی زود به فحاشی کشید، اما دومی کمی بهتر بود. آنقدری که از احوالشان پرس و جو کردم، در خانه و خانواده ی خود وضعیت الزاما بدی نداشتند، ولی تعدد بحرانهای کوچک، انبوه سوالات پیچ در پیچ سیاسی، رفتارها و مواضع نابخردانه متدینین و انقلابی ها و نهایتا فشار جنسی و اقتصادی، آنها را به یک نقطه ی ناامیدی مطلق رسانده بود. از ۴۰۱ تاکنون، از این دست جوانان بسیار دیده ام. حرفها و سوالاتشان کاملا قابل توجه است، اما عمده ی آنها جواب دارد. پس چه چیز نمی گذارد که آرام شوند: به گمانم دو چیز: اول: فشار اقتصادی و نداشتن کار مناسب و در نتیجه ناامیدی مفرط نسبت به آینده دوم: برهم خوردن فکر منطقی و در نتیجه عدم توانایی برای حل مسئله ▪️با آن جوان دوم که قدری عاقل تر بود، گفت و گوی مفصل تری داشتم. از لحاظ اقتصادی، تحصیلات، و امکانات زندگی وضعیت خوبی نداشت، اما بد هم نبود و وضعیت معمولی داشت. اما معترض بود و مدام وضع خودش را یه سیاست های کلان کشور ربط می داد. ابتدا تلاش کردم تا از خلط مباحث بی ربط و با ربط جلوگیری کنم، بحمدلله شد و اول از همه ذهن خودش آرام شد. بعد رفتیم سراغ وضع داخلی خودش و اینکه چگونه می تواند از سرمایه های موجودش وضعش را بهتر کند، ازدواج کند و.... . جلسه با این دومی، به قرار بعدی با او منتهی شد و قرار گذاشتیم که در دیدار بعدی درباره پلن کلان تغییر وضعیتش گفت و گو کنیم. راضی و با حال نسبتا خوش خداحافظی کردیم. ▪️بارها این مطلب به ذهنم رسیده است که مسئله ی اصلی در جامعه ی کنونی ما -خصوصا تهران- فقدان عقلانیت و تفکر منطقی است. بسیاری از مسائلی که با آنها درگیر هستیم، اگرچه نامطلوب اما لازمه ی طبیعی زندگی شهری است، اما ما راه حل آن مسائل را نه خود آموخته آیم و نه به فرزندانمان یاد داده ایم. این است که حرمان ها و سختی ها بجای آن که ما را به فکر وا دارد، به ناامیدی می کشاند. جوانان انقلابی، طلبه ها، ائمه ی جماعات، در شکل دادن این تفکر منطقی و رشد عقلانیت خیلی خیلی می توانند مؤثر باشند. @modmasjed @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 از کف جامعه 🔹امشب دو جوان بصورت اتفاقی به مسجد ما آمده بودند. یکی مسافری از غرب ایران بود که برا
📌تلنگر 🔹در شرایط آشوب فکری و بحران معنوی امروز و در حالیکه بهترین فرصت تبلیغی تازه آغاز شده، بهترین موضوع برای ابلاغ و رساندن به مردم کدام است؟ 🤔🤔🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌تلنگر 🔹در شرایط آشوب فکری و بحران معنوی امروز و در حالیکه بهترین فرصت تبلیغی تازه آغاز شده، بهترین
📌 آقای پناهیان- که حق او بر گردن نسل ما غیرقابل انکار است- در بحث سحرگاهی شان، دوباره سراغ بحثی رفته اند که سالهای قبل هم با زبانهای مختلف آن را تکرار کرده اند: «آسیب شناسی جامعه ی مومنین برای عصر حضور امام ع» شرایط دوران امیر ع، قریش، حسادت اهل ایمان و..... . تقریبا تمام این حرفها برایم آشناست. نسبت به تکرارش اعتراضی ندارم؛ هنر ایشان است که می تواند همان بحث ولایت را از بعدی دیگر دوباره برای سی روز تشریح کند. ولی الان فضای دوران اصلاحات و .... -که بستر این بحث ها بود- گذشته و دینداری جامعه در جای دیگری قفل شده، اما ایشان هنوز در همان فضای بیست و چند سال قبل مانده اند. این خطا از ایشان نابخشودنی است. - تغییرات اجتماعی گسترده و پیچیده در این چند دهه، - فضای روانی تحریم در این سالها، - فشار اقتصادی،بر بخشی از مردم و آثار روانی آن بر کل جامعه - آشفتگی روانی و فکری ناشی از زمامداری دولت اعتدال، - حوادث ۰۱ ، -رواج عرفی گرایی در جامعه و رسانه ها(که خود بزرگترین نشانه ی تناقض در فکر جامعه است) - و گسترش استفاده از رسانه ها، - و انبوهی از سوالات در هم تنیده و بی پاسخ، نظام فکری و منطقی جوانان جامعه را بهم زده است. وقتی با جوان و نوجوان در مسجد و خیابان حرف می زنم، خودش نمی فهمد چه می گوید و از دوختن بی ربط و با ربط بهم نتیجه می گیرد و از ارزوهای غیرمنطقی و نسنجیده و نشدنی اش می گوید. وقتی منطق و عقلانیت در ذهن ها خشکید و در محاق رفت، بحث اعتقادی و موعظه به چه کار می اید؟ فیه تأمل🤔🤔🤔 (درباره ی سایر منبرها و تریبون ها هم هیچ نگویم بهتر است.) @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 آقای پناهیان- که حق او بر گردن نسل ما غیرقابل انکار است- در بحث سحرگاهی شان، دوباره سراغ بحثی رفت
📌عقلانیت در مقیاس اجتماع (برشی از مسئله ی اصلاح اجتماعی در اندیشه ی شهید مطهری ره) ........
تأملات اجتماعی
📌 تهران در این روزها بمناسبتی، رفت و آمد بیشتری در مرکز تهران و مکانهایی مانند مترو و بیمارستان و
📌 تهران ۲ ▪️اشاره ای به فضای اخلاقی و معنوی تهران از سالهای نه چندان دور، جلسات مناجات، یکی از مناسک مذهبی مورد توجه در فضای مذهبی تهران بوده که علاوه بر اثرات معنوی، دارای آثار اجتماعی گسترده نیز بوده است. نگارنده در شهرها و مناطق دیگر کمتر با این پدیده روبرو شده ام. خصوصا در چند دهه‌ی اخیر و تحت تاثیر سلوک اخلاقی و عرفانی مرحوم آیت الله حق شناس، چند نسل با این سبک رشد یافتند و ظاهر شدند. در سالهای دهه ی شصت جلسات مناجات مرحوم سیدعلی میرهادی در مسجد امین الدوله ی بازار تهران، از مجالس پر رونق آن عصر بوده که طیف وسیعی از جوانان و بازاریان را مجذوب خود کرده بود. آن جلسات با همان سبک و سیاق و حال و هوا هنوز هم در شب‌های ماه رمضان و غیر آن، در مسجد ارک و مسجد امام حسین (ع) و مسجدالشهدا جریان دارد. این جریان اخلاقی و معنوی در معرفی دعاهایی مانند ابوحمزه و منظومه به عموم جامعه سهم عمده ای داشته است و دارد. درباره ی اثرات اجتماعی این سلوک دینی، و روش مرحوم آیت الله حق شناس و خصوصا جلسات مسجد امین الدوله، مشاهدات و گفتنی های بسیاری هست که از نوعی سلوک اخلاقی و اجتماعی خاص و منحصر بفرد در فضای تهران پرده بر می دارد. انشالله در فرصتی درباره اش مفصل نوشتن خواهم کردن. @taamollat
📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است: عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ 🔹شرح دعای تحویل سال بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔸بخوانیم: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42032 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1675
📌آیت الله جوادی آملی: 🔹حقوق متقابل مادر و فرزند، ایجاب میکند که فرزند مادرش را بشناسد و بشناساند و حضرت خدیجه(س) به فرموده قرآن کریم مادر مومنان هستند. حضرت خدیجه(س) فضای تقلید کورکورانه و عصبیت جاهلی را پشت سر گذاشت و قبل از بعثت، موحدانه خدا را عبادت کرده است و به نبوت انبیاء ابراهیمی معتقد بود. آیا این ارزش ندارد که ما چنین مادری را بشناسیم؟ در چنان عصری حضرت خدیجه کبری(س) عالمه، عابده، زاهده و موحده بود. ما به چنین مادری فخر میکنیم. وجود مبارک مادرمان خدیجه کبری(س) آمد و فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی اجرا کرد. اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور میزند و حضرت خدیجه(س) بر آن خط بطان کشید و فرهنگ و اقتصاد جاهلی را عوض کرد. عرض ادب خاصی که ائمه(ع) نسبت به حضرت خدیجه(س) دارند، ما را به کرنش در مقابل این بانو موظف می کند. اگر بخواهیم این مادر از ما راضی باشد، باید به لطف الهی راهی را که مادرمان رفته اند، ادامه دهیم تا عاق آنها نشویم. خدیجه کبری(س) طرف مشورت پیامبر(ص) بودند. حضرت خدیجه(س) برای ما مریم ثانی است. حضرت خدیجه(س) ولی الله هست، پس چرا به او اقتدا نکنیم و او را اسوه قرار ندهیم؟ او برای ما نه تنها مادر بلکه الگوست. حضرت خدیجه(س) در برابر امواج سهمگین شرک و کفر و بت پرستی و فساد و فحشا و آلودگی ها ایستاد؛ زیرا دارای لایه های عمیق معرفتی و فکری بود. آن بانو در میان حنفای عصر جاهلیت، مانند خورشید می تابید و معرفت او در حدی بود که بوی رسالت را استشمام می کرد. استشمام بوی رسالت کار هر کسی نبود. این استشمام، معرفت عمیق و تحلیل ناب میخواست؛ دستمایه ای از عالم ملکوت که باید در این وجود تجلی بکند تا بوی رسالت را استشمام نماید و وزش یک باد جدید از عالم ملکوت و عالم ملک را احساس کند. حضرت خدیجه(س) نقطه گذر از این جاهلیت به عصر نور و تمدن جدید و نقش آفرین این گذار است. آن بانو عنصر منفعل در این گذار نبود، بلکه عنصر فعال بود؛ یعنی علاوه بر داشتن شم معرفت و عمق نگاه و تحلیل عمیق خود، عنصری فعال در گذر از جاهلیت به دنیای جدید و جهان بعثت به شمار می آمد. او پرچم دار دوره گذار و انتقال از تاریکی ها به روشنایی ها بود. انتقال تاریخ بشر از یک مرحله پست به یک مرحله بسیار باشکوه و پایه ریزی یک تمدن نو آن هم از بدترین نقطه عالم و منحط ترین جامعه. حضرت خدیجه کبری(س) قهرمان این میدان نیز بود. کدهایی وجود دارد که به ما می گوید حضرت خدیجه(س) خود را آماده این انتقال می کرد. انتخاب ازدواج آن بانو با حضرت رسول(ص) خیلی هوشمندانه و آگاهانه بود. این ازدواج برای آماده سازی جامعه برای یک تحول بزرگ به شمار می آمد. ایشان نگاه عمیق ملکوتی و راهبردی داشت، در عصری که کسی هیچ نشانی حس نمی کرد. حضرت خدیجه(س) الگوی جدیدی از زن و خانواده بود. من این نوع خانواده ها را آرمانی می نامم. تجمع ثروت و مال و همراه شدنشان با دانش و معرفت و مقاومت و جهاد، مصادیق کمی دارد. جمع این ارزشها دشوار است؛ زیرا طبیعت ثروت، معمولاً تن آسایی و گریز از معرکه هاست. طبیعت تعلق به تمتعات مادی دور شدن از معرفت های آسمانی است. ولی خدیجه کبری(س) در سخت ترین دوران، الگوی بی مثالی در جمع بین ثروت و معرفت و حکمت و جهاد و مقاومت به شمار می رفت و این تضادها در این بانوی بزرگوار جمع شده بود. حضرت خدیجه(س) جلو ه گاه انوار امامت بود و میراث همه انبیا و اولیای الهی، از این زن پاک به عالم منتقل شده است. این یک طهارت ذاتی و طهارت اکتسابی می خواهد که هر دو در آن بانو جمع بود. ایشان در کنار رسالت قرار گرفت و پایگاه امامت و مادر مؤمنان شد. @taamollat
📌میدان جدید 🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم. کارتونی که وقایع آن کاملا در فضای ترسیم شده و برنامه ریزی شده توسط هوش مصنوعی اتفاق می افتد و انسان‌هایش نیز در همان فضا زیست می کنند و بطور واضح، ماشین هایی هستند انسان نما، قابل برنامه ریزی و کاملا قابل کنترل. کارتون علی رغم اینکه ظاهر کودکانه دارد، اما کاملا فلسفی ‌و شناختی است و نیاز به بازبینی مکرر و دقت در دیالوگ ها و فضاها دارد. ▪️سه نکته: اول: فضای عمومی زیست جهانی، از اقتصاد و فرهنگ و سیاست و.... کاملا عبور کرده و مقدرات جهان فعلی در فضای شناختی است که تعیین می شود. ممکن است کسانی از لحاظ اقتصادی یا سیاسی قدرتمند باشند، اما اگر اقتضائات فضای سایبری و عقبه های فلسفی و شناختی آن را نفهمند، کاملا زیر دست قدرت ها قرار خواهند گرفت. دوم: آنکه فضای ترسیم شده در عرصه ی هوش مصنوعی، فضای توصیف و تبیین نیست، بلکه کاملا فضای تجویز است. یعنی برنامه ریزان نمی گویند اینگونه هست، بلکه می گویند اینگونه باید باشد. این همان راه گریز از فضای استعماری مدیریت شونده توسط قدرتهای سایبری دنیاست. سوم: آنکه دعوا، همان دعوای سنتی سوفسیم و فلسفه است که اکنون در لباسی جدید به میدان آمده. مهمترین پناهگاه برای در امان ماندن و گذر از این تهاجم شیطانی، تمسک به فطرت انسانی و نتایج آن -مانند یقین به وجود واقعیت و امکان شناخت آن و.‌‌.‌.- است. @taamollat
📌جنگ جهانی سوم 🔹نگرانی درباره ی آغاز جنگ جهانی سوم، در سطح جهانی بالا رفته و همه منتظر یک جرقه هستند. به اعتقاد من جنگ جهانی سوم مدتهاست که شروع شده، اگر چه تنها بخش های محدودی مانند اوکراین و غزه به فاز نظامی آن وارد شده اند و بعید است که آتش این روی جنگ جهانی به مناطق دیگر کشیده نشود. جنگ جهانی سوم بیش از دو جنگ بین الملل قبل، تمدنی است؛ به عبارتی از مرزهای قدرت و سیاست صرف فراتر رفته و بسیار بیشتر از قبلی ها دارای عقبه ی ایدئولوژیک است. فضای عمومی جهان بگونه ایست که گویا در این آوردگاه سوم، تمام تقابل های فکری و تاریخی و اجتماعی و فلسفی، قرار است لباس رزم بر تن کنند و به میدان بیایند. بعدش چه خواهد شد؟ 🤔🤔🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌میدان جدید 🔹امروز بطور اتفاقی کنار بچه ها نشستم و انیمیشن «مامور علی» را تماشا کردم. کارتونی که و
📌بعدالتحریر 🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در دوره ای دیگر مثلاً بر هوش مصنوعی باشد، کتاب «موج سوم», نوشته الوین تافلر را نگاهی بیندازید. او بخوبی نشان می دهد که در ادوار تاریخی گذشته، کشاورزی و صنعت چگونه نظم اجتماعی، اقتصاد، سیاست، هنر، خانواده و حتی علم و معرفت عمومی و حتی نظام بهداشت و درمان را شکل داده است. او معتقد است در موج سوم، این صنایع الکترونیک و کامپیوتر است که جای همه چیز را تعیین می کند. و البته او قله ی این حرکت را آمریکا معرفی می کند و می گوید مسیر پیشرفت همین است و کشورهای دیگر نیز در همین مسیر دارند می آیند. خواندن کتاب برای فهم حرکت انقلاب اسلامی و سمت و سوی حرکت آن و بسیاری نکات دیگر بسیار مفید است. کتاب را فوق العاده جذاب و مفید خواهید یافت. هنیئا لکم @taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر 🔹برای فهم بهتر اینکه چطور می شود در دوره ای بنای اجتماع انسانی، بر کشاورزی یا صنعت و در
📌بعدالتحریر۲ 🔹نمونه ای دیگر از روایت غربی ها از تاریخ، مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت است. او تاریخ را از تمدن های آسیایی و شرقی شروع می کند و از همان جلد دوم به سراغ ریشه های تمدن یونانی می رود و تا آخر با همین فرمان می راند. بقیه ی مجموعه های تاریخ تمدن نیز از لحاظ ساختاری همین گونه اند و در نهایت مخاطب می پذیرد که گویا مسیر توسعه و پیشرفت همین مسیری است که اروپا و آمریکا رفته اند و بقیه در حاشیه اند و ذیل آنها. نگاه ما به تاریخ و روایت ما از تاریخ بسیار مهم است و شکل دهنده ی نگاه ما به سایر مقوله های انسانی و ما هنوز طبق مبانی فلسفی و قرآنی خودمان تاریخ را روایت نکرده ایم و بر سر سفره غربی ها از تاریخ نشسته ایم. نتیجه آنکه هر چه هم بگوییم در همان فضاست. برای رسیدن به تحلیل اجتماعی صحیح، باید فکر تاریخی مان را بازنگری کنیم، از فلسفه ی تاریخ گرفته تا روایتگری حوادث خرد. @taamollat
📌غزه در آتش و خون 🔹رفقای عزیزی که تریبون مجازی یا حقیقی دارید درین روزها از پرداختن به اخبار غزه برای مردم غافل نشوید. اخبار هولناکی از غزه به گوش می رسد ...... ▪️بعضی می گویند آگاه کردن مردم چه فایده ای دارد؟ در جواب می گویم: باید فضای عمومی را آگاه کنیم تا دچار رخوت و سستی نشود، تا وقت اقدام برسد. شما فضا را آماده نگه دارید. فقط همین! انشالله شب عملیات نزدیک است.
تأملات اجتماعی
📌 تهران ۲ ▪️اشاره ای به فضای اخلاقی و معنوی تهران از سالهای نه چندان دور، جلسات مناجات، یکی از من
📌تهران ۳ 🔹در دام عرفی گرایی به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرایی است که خود را در شکل فرار از قانون و راحت طلبی نشان می دهد. عرفی گرایی (یا همان گیرندادن و سخت نگرفتن) اگر در گذشته مربوط به طبقات غیرمذهبی و لاابالی بود، اکنون بصورت فراگیر در میان طبقه ی مذهبی شیوع پیدا کرده، ساده گرفتن احکام شرعی، سبک گرفتن قوانین و .... نمونه های ازین دست است. این روزها مذهبی های زیادی را می بینم که قوانین شرعی را واقعا دست و پاگیر می دانند و ترجیح می دهند راحتتر زندگی کنند. هیئتی ها و مسجدی های زیادی را می بینم که بدنبال حال کردن با امور مذهبی هستند. با محجبه های زیادی برخورد می کنم که حجابشان خود نوعی تبرج و چیزی در همین مایه هاست. چند شب پیش در نمایشگاه قران در مصلی، به نمونه های متعددی از جوانان حزب اللهی(با تیپ هایی مثل طلبه و پاسدار) برخوردم که همسران و دخترانشان اگرچه پوشیده و محجوب، اما رسماً چادر را کنار گذاشته بودند. عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی با بی حجابی پیش می رود و در فضای مذهبی بدینگونه. امروزه دختران و پسران مذهبی بسیاری در تهران دیده می شوند که الزاما به سنتهای ارتباطی گذشته مقید نیستند، اما همچنان خود را در فضای مذهبی تعریف می کنند. در عین حال در ارتباط با نامحرم حتی در حضور شوهرانشان خیلی باز و آزاد رفتار می کنند. و حتی با دوستان نامحرمشان اردوهای مختلط می روند و....(کاش دستم باز بود و برخی مکان ها و موقعیت های خاص را نام می‌بردم) با قرائت ها و مدل های جدیدی از دینداری مواجهیم و به موازات عرفی گرایی در فضای غیرمذهبی، از نسخه های مذهبی هم رونمایی می شود. این اتفاقی است که در فضاهای مذهبی تهران در حال رخ دادن است و به تبع در سایر شهرها هم ظاهر شده یا خواهد شد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۳ 🔹در دام عرفی گرایی به جد معتقدم چالش فکری و اعتقادی جاری در فضای عمومی ما چالش عرفی گرا
📌تهران ۴ 🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل سکولاریسم قراردارد و مراد از آن کنارگذاشته دین از صحنه ی اجتماعی و تکیه کردن زندگی اجتماعی عمدتا بر علم است، اما آنچه در اینجا از عرفی گرایی اراده شده چیزی فراتر از آنست. مراد از عرفی گرایی در اینجا واگذار کردن رفتارهای ارادی جامعه به عرف و فرهنگ عام و سلیقه ی عمومی است. به عبارت دیگر آزاد کردن رفتارهای ارادی از قید و بند شریعت و قانون و علم و هر چیز دیگر و واگذار کردن آن به ذائقه ی عمومی. عرفی گرایی با این وسعت معمولا به نوعی هرج و مرج رفتاری می انجامد و چون از لحاظ فلسفی و ایدئولوژیک خالی از پشتوانه است، نهایتا به نوعی پوچی، روزمرگی و بی معنایی منتهی می شود. رواج عرفی گرایی در فضای عمومی جامعه ی ایران را متاثر از چند عامل می دانم: مهمترین آنها اثرات اجتماعی و روانی دولت روحانی است که در کنار فشار اقتصادی، با عملیات روانی توانست نوعی یأس و ناکامی اجتماعی را در بخش زیادی از جامعه تثبیت کند که نتیجه ی آن نوعی احساس سرخوردگی و ناامیدی از همه چیز و نهایتا ساختارشکنی اجتماعی بوده است. بعد از آن بدون شک حوادث سال ۰۱ بیشترین تاثیر را در ایجاد روحیه ساختارشکنی و عرفی گرایی برجای گذاشته است. هرکدام از اینها شواهد و توضیحات بیشتری می طلبد که چرا و چگونه. نتیجه همه ی اینها باضافه ی عوامل دیگر نوعی عرفی گرایی و ساختارشکنی و نهایتا آشفتگی اجتماعی در جامعه ی ایران بوده که آثار خود را در سبک زندگی، رفتارهای دینی، اخلاق اجتماعی و‌‌.... خیلی زود بروز داده است. ❓آیا این وضعیت به عقب بازخواهد گشت؟ 🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌تهران ۴ 🔹از عرفی گرایی تا آشفتگی اجتماعی در ادبیات سیاسی و اجتماعی، عرفی گرایی معمولا در مقابل س
📌 بعدالتحریر 🔹برخی جامعه شناسان عرفی گرایی و کنارگذاشتن دین و.... از رفتارهای اجتماعی را طبیعت جامعه می دانند و معتقدند همه ی جوامع به این سمت در حال حرکتند، اما مطابق مبنای استاد شهید جامعه دارای فطرت است و بسوی بارورکردن آن در حال حرکت. عرفی گرایی با تکامل فطرت اجتماع چگونه جمع می شود؟ فیه تأمل 🤔 @taamollat
📌نقد یکی از دوستان اندیشور درباره ی یادداشت عرفی گرایی:👇👇👇
« .... در رابطه با این مطلب عرفی گرایی در کل با شما موافقم هرچند مصادیق مثل برنامه محفل رو ابدا مصداقش نمی‌دونم باید در نگاه به مسئله عرفی گرایی دید خلط بین نیاز های و علایقی که در بشر قرن پانزده وجود داره رعایت بشه که این لزوما عرفی گرایی نیست بلکه سلایق در دوران مختلف تغییراتی دارند به عنوان مثال در رابطه با ظاهر حضرت ختمی و موی ایشان آیا بروز و ظهور این مسئله سلیقه نیست؟ باید نسبت سلیقه و احترام به اون رو در عرفی گرایی لحاظ کنیم و از بار معنایی منفی عرفی گرایی خارجش کنیم و البته نسبت شریعت و عرف خودش مسئله ای بس کلان هست که باید در بدو امر حل کنیم.»