eitaa logo
🌴 عطر ماندگار🌴
209 دنبال‌کننده
437 عکس
101 ویدیو
12 فایل
امام خامنه‌ای: مسأله فرهنگ و تعلیم وتربیت، مسأله اول در نظام ماست. در بلندمدت هیچ چیزبه اندازه تعلیم وتربیت اهمیت ندارد. به فضل الهی این کانال درراستای تقویت تفکرتربیتی مخاطبان تلاش می‌کند‌‌. ارتباط با استاد امیدی: @Tabyin16
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 یک زن در نقش همسری با چه آفاتی ممکن است مواجه شود؟ حداقل دو مورد با توضیح مناسب ارائه دهید. 🔸 با تقدیر و تشکر فراوان از پاسخ‌هایی که به سوال هفته پنجم دادید. 1⃣ آفت که می‌تواند نقش اصلی زن را تهدید کند آن است. این نقش چون از سوی خداست در تمام مراحل زندگی و از طرف همه انسان‌ها چه زن و چه مرد باید پذیرفته شود. این پذیرش باید به عنوان یک مبنا قرار گیرد که با مبنا قرار گرفتن آن زمینه عدالت‌خواهی در نهاد خانواده و نیز عادل شدن انسان‌های آن فراهم می‌شود. 2⃣ آفت زن است. همه کارهای زن در خانواده با عظمت است. زنانی که این حرف را قبول ندارند باید مسلح به یک نگرش باشند، در غیر این صورت کارهای خود را کم ارزش یا بی‌ارزش قلمداد خواهند کرد. این آفت ضمن اینکه آفت اول را تشدید خواهد کرد روحیه ولنگاری و بی تفاوتی را در خانواده به وجود می‌آورد. با این دو آفت زن متزلزل می‌شود. زن که متزلزل شد، جامعه متزلزل خواهد شد. 📝 : ۱- این دو آفت در طول هم هستند آفت اول مبنایی بوده و آفت دوم بزرگترین ثمره آن است. ۲- فراموشی نقش، موجب می‌شود زن دچار خلاء شود که برای تامین آن به محیطی دیگر پناه ببرد. ۳- کیفیت ظهور زن در محیطی غیر از خانواده تابع نگرش او به خود و زندگی‌اش می‌باشد. ۴- تهی بودن درون زن از ارزش‌های صادق، خودنمایی افراطی را در او به یک رذیله تبدیل می‌کند. ۵- ظلم به زن و عدم ارزش‌گذاری به او از جمله زمینه‌هایی است که از سوی شوهر صادر شده و دو آفت مذکور را تشدید می‌کند. ۶- وجود نیت پلید در مردان و مواجهه آن‌ها با زن با چاپلوسانه‌ترین روش‌ها، او را به سوی یک انحراف جدی از خط سیر تعادل سوق می‌دهد. مثال: – امروز زن وسیله تبلیغ کالاهای لوکس است. – امروز زن با ناچیزترین دستمزدها منشی مدیران و پزشکان جامعه شده است و غیره ... . همه این‌ها با نفرت از همسر یا همان مرد انجام گرفته است ولی ناخواسته در دام صیاد بدتری افتاده است. ۷- در خانواده اگر زن زیر ظلم شوهر است با وجود نقش همسری، از گزند خیلی از آفات جامعه در امان خواهد بود. ۸- زن اگر در خانواده ارزش‌گذاری نمی‌شود. برون رفت از آن پناه بردن به جامعه نیست بلکه پناه بردن به دامن کسی است که این نقش را به او محول کرده است. عزتمندباشید. امیدی @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌹#کلام_نور۵ #شغل_تربیت_فرزند، از همه شغل ها بالاتر است.یک فرزند خوب شما(بانوان)اگر به جامعه تحویل ب
مرد مردم را در یافت می کند. اما خانمی که در خانه است، کسی نمی داند او چه کشیده و چه دارد می کشد. 🌱🌱 ۴مهر۱۳۸۳ @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم : مقدمه: استقلال محیطی محوری‌ترین مهارت رفتاری بوده که شایسته است هر مسلمانی خود را به آن مزین نماید. سوال می‌شود که ❓آیا به غیر از این مهارت عامل یا عوامل دیگری در حیطه رفتار وجود دارد که به زندگی انسان در محیط سامان دهد؟ عرض می‌کنم، بله! اما اگر همه آنها گفته شود انسان به کثرت می‌افتد. از این رو باید یک تبیین شود تا با اکتساب آن، به آسانی به سایر عوامل نیز دست یافت. ◻️ تعریف: : انجام دادن کار بدون مداخله دیگری. مثلاً کسی که با کمک دیگری از زمین بلند می‌شود درجه استقلال او پایین است. یا کسی بدون عینک نمی‌بیند در عمل دیدن وابسته به چیزی است. پس هر اندازه انسان در تحقق کارهایش به محیط وابسته باشد به همان اندازه درجه استقلال او پایین است. : رهایی از اسارت عوامل محیطی و غلبه بر آنها. 🔺ابعاداستقلال: 🔸: انسان از بدو تولد تا آخر عمر با شیب ملایمی به سوی استقلال حرکت می‌کند. زیربنایی‌ترین جنبه استقلال در زن و در مرد است. ⬇️ مصداق: الف) دوره جنین: یک محیط بسیار محدود اما آرام و امن است که در آن جنین کاملاً وابسته به مادر است. انسان در دوره جنین تابع مطلق مادر است. مثال: غذا خوردن جنین تابع غذا خوردن مادر است. ب) تولد: تولد اولین و اساسی‌ترین گام در نیل به استقلال است. نوزاد وارد دنیای بزرگتر از رحم می‌شود مثل اینکه یک زندانی را از سلول انفرادی به سلول اجتماعی ببرند. نوزاد بعد از تولد خودش از محیط مستقیم هوا را دریافت می‌کند در حالی که قبلاً تابع مادر بود. با بریدن بند ناف نوزاد تا حدی در امر تغذیه از وابستگی فاصله می‌گیرد. درست است تغذیه از مادر است اما خودش باید گریه کند و بخواهد، خودش باید از شیر مادر بمکد و... ج) بزرگسالی: سمت و سوی عمده تلاش‌های تربیتی باید تحقق استقلال در جنبه دفع ضرر و شرارت باشد. قرآن کریم در سه مصداق آن را بیان می‌فرماید. این مصادیق باید مدنظر همه والدین معلمان و مربیان جامعه باشد. 1⃣ غاسق: منظور آغاز شب است که تاریکی را به همراه می‌آورد. می‌شود گفت شامل هر انسان تاریک‌اندیشی است که از غفلت مردم سوءاستفاده کرده و آسیب می‌زند. پرورش فضیلت و در خود و فرزندان قوی‌ترین و مستقل‌ترین روش مقابله با غاسق است. 2⃣ نفاث: منظور افرادی هستند که می‌دمند تا چیزهای محکم، سست شود. نفث یعنی دمیدن و عقد به معنای گره است. 🔹 مثال: – مردی می‌خواهد به جهاد عازم شود زنش اینقدر در فضای آلوده به یاس حرف می‌زند که مرد از تصمیم خود برمی‌گردد. – فردی که بین زن و شوهری بدبینی ایجاد می‌کند تا زندگی آنها به مرز طلاق نزدیک شود. پرورش فضیلت و در خود و فرزندان از تاثیرپذیری در برابر نفاث مانع می‌شود. 3⃣ حاسد: منظور کسی است که آرزوی نابودی نعمت دیگران را دارد. حاسدخیرخواه نیست. به اینکه حسادت اولاً: بی‌نتیجه، ثانیا: آثار منفی زیادی برای حسود خواهد داشت. و متصف شدن به قناعت می‌تواند در کاهش حسادت تاثیر داشته باشد. سوره‌فلق اصلی‌ترین راهکار را پناه بردن به خدا معرفی می‌کند. چون شرارت‌ها به ویژه این سه مورد به ذهن انسان قفل می‌زند از این رو به قدرتی پناه ببریم که شکافنده قفل‌ها و موانع باشد. ♦️ نکته کلی: در استقلال محیطی نوع نگرش انسان اولاً به رویدادهای زندگی مثل تولد و مرگ، جنگ و صلح، رکود و رفاه و... ثانیاً به روابط انسانی در خانواده، معاشرت‌های اجتماعی، فضای تحصیل و کار و... خیلی موثر است. برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: ۱– در بحث روابط انسانی احترام به افکار و حقوق انسانها دارد. ۲– ارائه خدمت صادقانه به انسان‌ها دارد. ۳– گرایش به امور خیر زمینه‌ساز برای انسان است از این رو باید تقویت شود. ۴– گرایش به امور شر زمینه‌ساز برای انسان است. از این رو باید از آنها پرهیز شود. ۵– سازش با انسانهای ظالم اولاً ارزش‌های انسانی و ثانیاً ظلم است. ۶– شر مطلق وجود ندارد و این انسان‌ها هستند که با گرایش به شر زمینه‌ساز ذلت برای خود می‌شوند. گرایش به خیر و شر در تربیت خانوادگی زمینه‌سازی می‌شود، اما شکل‌گیری و تثبیت آن با اراده خود انسان است. انسان معمولاً در مسائل مادی اسراف می‌کند اما در تقویت اراده خساست، که هردو از تعادل فاصله زیادی دارد. پس انسان شایسته است هم تقویت گرایش به خیر و هم پرهیز از گرایش شر را تواماً داشته باشد. ✍ ادامه دارد... @tabyin1318
بسمه تعالی 🔸استقلال محیطی ۲ 🔸: قبل از پیروزی انقلاب به صورت سیستمی حاکمیتِ خان در روستاهای سراسر کشور جاری بود و در شهرها در قالب فرمانداریِ نظامی مدیریت اعمال می‌شد. با پیروزی انقلاب که یک بود سطح نگاه و اندیشه مردم رشد یافت و انقلاب سیستم طاغوت بیرون را با کمک مردم از بین برد و سیستمی ارائه داد که در تمام سطوح آن مردم حق انتخاب پیدا کردند. به عبارت دیگر با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های کسب استقلال محیطی هموار و آسان شد. این یک است که اولاً نخبگان فرهنگی و ثانیاً همه مردم وظیفه دارند از این دستاورد مراقبت و محافظت نمایند. بدیهی است دشمنان داخلی و خارجی این استقلال را نمی‌توانند تحمل نمایند از این رو یک گسترده و سازمان یافته را آغاز کردند، به طوری که هدف آنها تهدید آزادی درونی مردم بود. از همان اول مدام خطاها را رصد کردند آنها را بزرگنمایی کرده و با حمله نرم به انقلاب سیستم مدیریتی را مورد هجوم ناجوانمردانه خود قرار دادند. وقت مناسبی لازم است تا در مورد انقلاب اسلامی حرف‌های ضروری زده شود که متاسفانه نخبگان به این موضوع کمتر می‌پردازند. پس در بُعد اجتماعی یک بخش نحوه تعامل مردم با یکدیگر است که فضای حاکم باید خیرخواهانه باشد. 🔹 مثال: رابطه مالک و مستاجر. در بخشی دیگر نحوه تعامل مردم با خارج از مرزهاست که به دو دسته تقسیم می‌شود. الف– دولت‌ها و مردمی است که سر ستیز با ایران را ندارند و بدیهی است فضای حاکم باید صلح دوستانه و صادقانه باشد. ب– دولت‌هایی هستند که سر ستیز با ایران را دارند که فضای حاکم باید مقتدرانه و حکیمانه باشد. از نقاط برجسته انقلاب اسلامی این است که در دسته دوم، ملت دشمن ندارد. آیه ۲۹ دو شاخص را چنین بیان می‌فرماید: 1⃣ اشداء علی الکفار: یعنی شدید با دشمن و توانمند در قدرت دفاعی. 2⃣ رحماء بینهم: یعنی نرم و خیرخواه با دوست و توانمند در تحمل تلخی همدیگر. عزتمندباشید. امیدی @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت مخاطبان و همراهان عزیز کانال عطر ماندگار عرض سلام و خیر مقدم داریم بدون شک حضور پر خیر و برکت شما در این کانال آموزشی، عنایت پروردگار متعال است. ضمن گرامیداشت این حضور خجسته؛ سلامتی و توفیقات روزافزون شما را از محضر باری‌‌تعالی خواستاریم. @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۷۱- عترت پیامبر 🌴درود خدا بر مولا فرمودند: عترت پيامبر اکرم اساس دين، و ستونهای استوا
🌴نهج البلاغه۷۲- هشدار از دشمنی های شیطان 🌴درود خدا بر مولا فرمودند: ای بندگان خدا ! از دشمن خدا پرهیز کنید، مبادا شما را به بیماری خود مبتلا سازد ، و با ندای خود شما را به حرکت در آورد ، و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد! بجانم سوگند ، شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما بر چله کمان گذارده ، وتا حد توان کشیده ، واز نردیکترین مکان شما را هدف قرار داده است، و به خدا گفته : "پروردگارا ! به سبب آنکه مرا دور کردی ، دنیا را در چشمهایشان جلوه می دهم ، و همه را گمراه خواهم کرد." اما تیری در تاریکی ها، و سنگی بدون نشانه روی رها ساخت، گرچه فرزندان خود پسندی ، و برادران تعصب و خودخواهی ، و سواران مرکب جهالت و خود پرستی ، او را تصدیق کردند. 🍃🍃 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 عطر ماندگار🌴
مرد#تحسین مردم را در یافت می کند. اما خانمی که در خانه است، کسی نمی داند او چه کشیده و چه دارد می کش
🌹 کارهائی که بانوان می کنند یک کارهائی است که دنبالش توقع اینکه یک مقامی داشته باشند، یا یک پستی را اشغال کنند نیست. هستند که در جبهه ها باید گفت مشغول به جهاد هستند. 🌱🌱 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده سالم.mp3
3.01M
سالم جلسه بیست‌وسوم خانواده۲ @tabyin1318
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✍در تطبیق این دورکن با ساختار شخصیتی زن و مرد،مشاهده می شود که: مایه های قوی تر است، از این رو به عهده مرد میباشد. مایه های قوی تر است. از این رو به عهده زن می‌باشد. ⬅️ عقل نظری:عقلی است که در مقابل شبهه،توانایی بیان استدلال را دارد. ⬅️ عقل عملی: عقلی است که در مقابل شهوت و غضب توانایی صدور رفتار متعادل را دارد. 🔹 عقل نظری همان تدبیر با چاشنی محبت است. 🔹وعقل عملی همان محبت با چاشنی تدبیر است. 🔸قبل از ازدواج مرد با می تواند به برسد،این قدرت برای تثبیت و ایجاد سیر تکاملی به پذیرش مسئولیتی نیازمند است که در آن فعالیت به طور مستمر انجام گیرد. هرچند این قابلیت در سایر نهادها می‌تواند رشد پیدا کند اما رشد اصلی آن فقط در پرتو ازدواج هدفمند امکان پذیر است. قدرت استدلال با رویارویی جدی و مستمر با مسائل زندگی ، مرد را به سوی عقل عملی پیش می‌برد، و البته همکاری همسر نقش تسهیل گری دارد. 🔸یک زن قبل از ازدواج با مشاهده و نمونه‌گیری رفتارهای پدر و مادرش، میتواند وضعیت موجود را مشخص، و در سایه مطالعه و مشورت به یک وضعیت مطلوب برسد. این زن هم یک وضعیت موجود دارد و هم یک وضعیت مطلوب ، که با تعامل آگاهانه با پدر و مادربه قابلیتی دست پیدا می‌کند که تا حدی می‌تواند فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب را کاهش دهد،اما این قابلیت برای تثبیت و ایجاد سیر تکاملی به پذیرش مسئولیتی نیاز دارد که در آن فعالیت به طور مستمر انجام گیرد که فقط در پرتو امکان پذیر است. قدرت زن با رویارویی جدی و مستمر با مسائل زندگی او را به سوی عقل نظری پیش می برد و البته همکاری شوهر نقش تسهیل گری دارد. وصل الله علی سیدنامحمدوآله الطاهرین @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه۷۲- هشدار از دشمنی های شیطان 🌴درود خدا بر مولا فرمودند: ای بندگان خدا ! از دشمن خدا پره
🌴نهج البلاغه۷۳-حقوق متقابل پدر و فرزند 🌴درود خدا بر مولی فرمودند: همانا فرزند را بر پدر، و پدر را بر فرزند حقی است؛ حق پدر بر فرزند این است که در همه چیز جز نافرمانی خدا ، از پدر اطاعت کند، و حق فرزند بر پدر آن که نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد. 🍃🍃 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام؛ به فضل الهی سلسله مباحث «عاشورا تجلی انسانیت» از روز پنج‌شنبه (۳۰ مرداد ۹۹) هر روز در صوت‌های ۵ دقیقه‌ای در کانال عطرماندگار بارگذاری خواهد شد. 🖇 درضمن در این مدت بحث خانواده سالم بارگذاری نخواهدشد. @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 : ❓ سوال اول: 1⃣ جایگاه پدری در خانواده با دو رابطه انسانی به ظهور می‌رسد. با بیان آن دو توضیح مناسب ارائه دهید. ۱/۱– رابطه اول : یک مرد در ارتباط با فرزند به جایگاه پدری می‌رسد. این ارتباط فقط با ازدواج تحقق می‌یابد. به عبارت دیگر یک مرد با همسرگزینی به این ارتباط دست پیدا می‌کند. در اینجا زن یک زمینه برای تحقق رابطه پدری به حساب می‌آید، همانطوری که در تحقق جایگاه مادری، شوهر یک زمینه می‌باشد. ⬅️ پس می‌توان گفت نقطه مبدا جایگاه با این ارتباط از لحظه تشکیل نطفه آغاز و تا پایان عمر تداوم می‌یابد. برای تداوم نسل و بقای آن، یکی از اهداف ازدواج بوده که همان است. ۱/۲– رابطه دوم : یک مرد در ارتباط با خود به جایگاه پدری می‌رسد. این ارتباط با متصف شدن به صلاحیت‌های جایگاه پدری، تحقق می‌یابد. جایگاه پدری در این ارتباط محدودیت نداشته و فقط با اراده تحقق می‌یابد. به طور نظری هر کس به سن شرعی رسید می‌تواند به این صلاحیت‌ها بیاندیشد و با شخصیت پدر خود تطبیق داده و به حداقل آمادگی فکری دست یابد. به طور عملی نقطه آغازین این جایگاه با قصد ازدواج همراه است. به طوری که بعد از ازدواج شکل جدی و واقعی به خود می‌گیرد. ⬅️ پس می‌توان گفت نقطه مبدا جایگاه با این ارتباط از سن شرعی آغاز و تا پایان عمر تداوم می‌یابد. اگر خانواده‌ای در رشد تداومی، صاحب فرزند نشود، می‌تواند فرزند بی سرپرستی را مورد پذیرش قرار دهد، چون در این پذیرش ایثار وجود دارد می‌تواند زمینه سرعت رشد تعادلی و تکاملی را افزایش دهد. ❓سوال دوم: ۲– نقش های مهم پدر درخانواده و جامعه کدامند، برای هر کدام یک جمله مناسب بیان کنید. ۲/۱– نقش : زمینه تحقق این نقش در جامعه است. مرد با ایفای این نقش در جامعه می‌تواند الگوی یک انسان صاحب وجدان کاری و انضباط مالی باشد. تامین رزق حلال به همراهی این الگو، معیشت پاک و عزت آفرین را برای خانواده به ارمغان می‌آورد. چنین مردی در آموزه‌های دین اسلام مجاهد فی سبیل الله است و اگر در این مسیر بمیرد شهید در راه خدا محسوب می‌شود. ۲/۲– نقش : ظهور این نقش ارتباط مستقیمی با استقلال محیطی دارد. تجلی این نقش مرد را به یک تکیه‌گاه امن برای اعضای خانواده تبدیل می‌کند. اما متاسفانه مردان سست و کم تدبیر، کم نیستند. از این منظر یک توصیه خدمت زنان دارم: هر مردی که ازدواج می‌کند قبل از هر نیاز روانی به نقش مادری زنش نیاز دارد اما خود به این نیاز واقف نیست. ۲/۳– نقش برای همسر: این نقش با شناخت جایگاه و نقش زن در خانواده شکل می‌گیرد و با قدرشناسی آگاهانه رشد می‌یابد. این نقش تسهیل کننده کارهایی است که زن انجام می‌دهد اما وظیفه او نیست. ✓ این نقش حس فداکاری زن را افزایش می‌دهد. ✓ این نقش حس اعتماد زن را افزایش می‌دهد. ✓ این ویژگی روانی همه زنان است که از شوهران خود انتظار کمک ندارند اما انتظار قدرشناسی دارند. ۲/۴– نقش به فرزندان: مادر شخصیت فرزندان را می‌سازد و پدر به آن اعتبار می‌بخشد. نتیجه این اعتبار بخشی شکل‌گیری نقش الگویی پدر در ذهن فرزندان است. ۲/۵– نقش در جامعه: مردی که چهار نقش بالا را حتی در سطح متوسط در خود ایجاد می‌کند می‌تواند در جامعه به اصلاح گری بپردازد. یعنی آنچه را که می‌داند و عمل می‌کند به دیگران انتقال می‌دهد. او به وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. شجاعانه در جامعه حضور دارد و به همه مردم خدمت می‌کند. عزتمندباشید. امیدی (۹۹/۰۵/۲۸) @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه فایل های صوتی سلسله مباحث «معاد در قرآن» ۱. جلسه اول https://eitaa.com/tabyin1318/14 ۲. جلسه دوم https://eitaa.com/tabyin1318/16 ۳. جلسه سوم https://eitaa.com/tabyin1318/19 ۴. جلسه چهارم https://eitaa.com/tabyin1318/20 ۵. جلسه پنجم https://eitaa.com/tabyin1318/88 ۶. جلسه ششم https://eitaa.com/tabyin1318/89 ۷. جلسه هفتم https://eitaa.com/tabyin1318/90 ۸. جلسه هشتم https://eitaa.com/tabyin1318/91 ۹. جلسه نهم https://eitaa.com/tabyin1318/92 ۱۰. جلسه دهم https://eitaa.com/tabyin1318/93 ۱۱. جلسه یازدهم(عاقبت بخیری۱) https://eitaa.com/tabyin1318/94 ۱۲. جلسه دوازدهم(عاقبت بخیری۲) https://eitaa.com/tabyin1318/97 ۱۳. جلسه سیزدهم(قیامت) https://eitaa.com/tabyin1318/99 ۱۴. جلسه چهاردهم(سفینه عزت و کرامت۱) https://eitaa.com/tabyin1318/107 ۱۵. جلسه پانزدهم(سفینه عزت و کرامت۲) https://eitaa.com/tabyin1318/109 ۱۶. جلسه شانزدهم(کیفیت حشر) https://eitaa.com/tabyin1318/111 ۱۷. جلسه هفدهم(قیامت مدت و اسامی) https://eitaa.com/tabyin1318/114 ۱۸. جلسه هجدهم(لیله القدر؛ دعا) https://eitaa.com/tabyin1318/116 ۱۹. جلسه نوزدهم(لیله القدر؛ تمایلات) https://eitaa.com/tabyin1318/118 ۲۰. جلسه بیستم(لیله القدر؛ منزلت و تقدیر) https://eitaa.com/tabyin1318/121 ۲۱. جلسه بیست‌ویکم(لیله القدر؛ احسن تقویم) https://eitaa.com/tabyin1318/123 ۲۲. جلسه بیست‌و‌دوم(لیله القدر؛ امکان تداوم آثار) https://eitaa.com/tabyin1318/125 ۲۳. جلسه بیست‌‌و‌سوم(قیامت و سوال در آن) https://eitaa.com/tabyin1318/128 ۲۴. جلسه بیست‌‌و‌چهارم(نامه اعمال) https://eitaa.com/tabyin1318/130 ۲۵. جلسه بیست‌‌و‌پنجم(پاداش و کیفر۱) https://eitaa.com/tabyin1318/132 ۲۶. جلسه بیست‌و‌ششم(پاداش و کیفر۲) https://eitaa.com/tabyin1318/134 ۲۷. جلسه بیست‌‌و‌هفتم(صهیونیسم خبیث) https://eitaa.com/tabyin1318/136 ۲۸. جلسه بیست‌و‌هشتم(میزان؛ صراط و اعراف) https://eitaa.com/tabyin1318/138 ۲۹. جلسه بیست‌ونهم(دوزخ و جهنم) https://eitaa.com/tabyin1318/157 ۳۰. جلسه سی‌ام(بهشت۱) https://eitaa.com/tabyin1318/188 ۳۱. جلسه سی‌و‌یکم(بهشت۲) https://eitaa.com/tabyin1318/208 ۳۲. جلسه سی‌و‌دوم(آهنگ کمال لایتناهی) https://eitaa.com/tabyin1318/235 @tabyin1318
مجموعه فایل های صوتی « خانواده سالم » ۱. جلسه اول(اهمیت خانواده ۱) https://eitaa.com/tabyin1318/148 ۲. جلسه دوم(اهمیت خانواده ۲) https://eitaa.com/tabyin1318/150 ۳. جلسه سوم(تعریف خانواده ۱) https://eitaa.com/tabyin1318/154 ۴. جلسه چهارم(تعریف خانواده ۲) https://eitaa.com/tabyin1318/161 ۵. جلسه پنجم(تعریف خانواده ۳) https://eitaa.com/tabyin1318/165 ۶. جلسه ششم(تعریف خانواده ۴) https://eitaa.com/tabyin1318/191 ۷. جلسه هفتم(اهداف خانواده ۱) https://eitaa.com/tabyin1318/200 ۸. جلسه هشتم(اهداف خانواده ۲) https://eitaa.com/tabyin1318/204 ۹. جلسه نهم(اهداف خانواده ۳) https://eitaa.com/tabyin1318/219 ۱۰. جلسه دهم(اهداف خانواده ۴) https://eitaa.com/tabyin1318/227 ۱۱. جلسه یازدهم(اهداف خانواده ۵) https://eitaa.com/tabyin1318/237 ۱۲. جلسه دوازدهم(اهداف خانواده ۶) https://eitaa.com/tabyin1318/248 ۱۳. جلسه سیزدهم (اهداف خانواده ۷) https://eitaa.com/tabyin1318/255 ۱۴. جلسه چهاردهم(اهداف خانواده ۸) https://eitaa.com/tabyin1318/264 ۱۵. جلسه پانزدهم(اهداف خانواده ۹) https://eitaa.com/tabyin1318/274 ۱۶. جلسه شانزدهم(اهداف خانواده ۱۰) https://eitaa.com/tabyin1318/284 ۱۷. جلسه هفدهم(اهداف خانواده ۱۱) https://eitaa.com/tabyin1318/295 ۱۸. جلسه هجدهم(اهداف خانواده ۱۲) https://eitaa.com/tabyin1318/308 ۱۹.جلسه نوزدهم(اهداف خانواده ۱۳) https://eitaa.com/tabyin1318/316 ۲۰. جلسه بیستم(اهداف خانواده ۱۴) https://eitaa.com/tabyin1318/328 ۲۱. جلسه بیست‌و‌یکم(اهداف خانواده ۱۵) https://eitaa.com/tabyin1318/340 ۲۲. جلسه بیست‌و‌دوم(ارکان خانواده ۱) https://eitaa.com/tabyin1318/361 ۲۳. جلسه بیست‌و‌سوم(ارکان خانواده ۲) https://eitaa.com/tabyin1318/384 @tabyin1318
خانواده سالم..mp3
4.91M
تجلی انسانیت جلسه۱ ◼️ ۱ به فضل الهی جهت ادای دین به ماه محرم مباحثی تحت عنوان «عاشورا تجلی انسانیت» به سمع و نظر شما رسانده می‌شود امید است حضرت سیدالشهدا امسال همه ما را به عنوان زائر پیاده نجف کربلا بپذیرد. اولین بحث ما هست. قیام عاشورا مثل یک اقیانوس می‌ماند چطور آب اقیانوس تمامی ندارد. معارف عاشورا نیز پایان ناپذیر است. ما با دو نگاه به واقعه عاشورا می‌نگریم نگاه اول یک نگاه کلی به واقعه عاشورا است. با این نگاه عرض می‌کنیم که شناخت تبیین و توصیف کامل این واقعه غیرممکن است. در این قیام شرایطی استثنایی وجود دارد. که در هیچ‌یک از قیام‌های گذشته، قیام‌های پیرامون عاشورا و قیام‌های آینده تا روز قیامت مثل آن دیده نشده و نخواهد شد. چند نمونه از آن شرایط به سمع و نظر شما می‌رسد. تا هر یک از شما بزرگواران به اندازه تشنگی خود از آن سیراب شوید. اولین شرط استثنایی یقین به شکست ظاهری است. در جهاد نظامی یک روال جاری است. و معمولا در هرجای دنیا استفاده می‌شود. یک لشکر با عِده(نیروی انسانی) و عُده (امکانات و تجهیزات لازم در میدان جنگ) عازم میدان رزم می‌شود. نیروی انسانی این لشکر آموزش می‌بینند با روحیه شجاعت وارد میدان جنگ می‌شوند با شهامت و دلیری می‌جنگند خب طبیعی است این مواجهه مجروح دارد. کشته شدن دارد. اسارت دارد. عقب نشینی و شکست دارد. پیشروی و پیروزی دارد. مجاهدان همه این شرایط را می‌دانند و می‌پذیرند. اما در قیام عاشورا اولا موازنه قدرت اصلا نبود ثانیا یاران عاشورا به شکست ظاهری خود واقف بودند. @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ❓ استقلال محیطی با آزادی درونی چه بوده؟ هدف نهایی از کسب آن دوچیست؟ 🔸: استقلال مخالف وابستگی است. انسان به هر میزان بر عوامل و زمینه‌هایی که در محیط، وابستگی او را تحریک و تشدید می‌کنند غلبه نماید، به همان میزان به استقلال نزدیک می‌شود. رفع وابستگی در سه بخش باید انجام گیرد: 1⃣ از : هر چند اشیا برای آسان سازی کارهای انسان است اما اگر حد آن رعایت نشود یا با سختی زندگی خواهد کرد یا با سستی. در حالت سختی با خود لجاجت کرده و نقش اشیا را کلاً رد می‌کند و در حالت سستی با خود مغرورانه برخورد کرده و نقش اشیا را فراتر از حد قلمداد می‌کند. افراد واقع در هر دو حالت،از تشخیص ابزاری که نقش آسان‌سازی را برای انسان دارند،عاجزند. 2⃣ از : هر چند این گونه انسان‌ها از کمک به دیگران استقبال می‌کنند اما به گونه‌ای نباشد که انسان از این دسته افراد،سوءاستفاده نماید. حتی انسان‌های خیرخواه نیز در کمک کردن تعادل را رعایت نکنند میزان استقلال محیطی آنها محل سوال است. به هر حال انسان باید تعادل را رعایت کند. راهبرد در این بخش یاری کریمانه و دریافت زاهدانه است. 3⃣ از : این دسته از انسان‌ها اهل شرارت هستند. احساس اطمینان به آن‌ها از عقلانیت به دور است. کسانی که در حالت سستی زندگی می‌کنند در مواجهه با انسان‌های بدخواه هم جنبه ترس و هم جنبه سازش‌کاری برای آن‌ها متصور است. در رشد استقلال محیطی رویکرد این است که فرزند یا متربی مسلح به مهارت دفع شرارت از خود باشد. آموزه‌های دین ما توصیه به افزایش می‌کند. آغاز حمله،کار انسان‌های شرور است. فردی که بترسدیابه فکر سازش‌کاری باشد، تهی از استقلال محیطی است. قرآن کریم در این بخش سه دسته شرارت، معرفی می‌کند که مومن باید در مقابل آن‌ها به قدرت دفاعی مسلح شود. ۱) غاسق: مخفیانه ضربه می‌زند که وحشت حاکم شود. ۲) نفاث: با شایعه و تردید افکنی انگیزه‌ها را مورد هجمه قرار می‌دهد تا سستی ایجاد شود. ۳) حاسد: خوبی‌های دیگران را مورد هجمه قرار داده تا میزان خوبی‌ها کاهش یابد. راهبرد در این سه شرارت☝️ بصیرت و توکل به خداست. 🔸: آزادی مخالف اسارت است. بحث آزادی در محدوده گرایشات و تمایلات درونی است. یعنی انسان آنچه را که در محیط می‌بیند در درونش یک گرایش اتفاق می‌افتد که هم می‌تواند بدباشد،خوب باشد، غلیظ باشد، رقیق باشد و یا متعادل باشد. مثال: – یک انسان در مواجهه با یک قصر مجلل در درونش چه واکنشی روی می‌دهد؟ – انسان در مواجهه با یک مسلمان و یک مسیحی که هر دو کمک خواسته‌اند چه باید کند؟ – انسان در امر احسان می‌خواهد بین دو انسان یکی را انتخاب کند، یکی از اقوام و دیگری غریبه است. بااین توضیحات عرض می‌شود، استقلال محیطی با آزادی درونی یک چیز هستند، دو عنصر مکمل هم هستند. مصداق انسانی استقلال، و مصداق انسانی آزادی درونی، است. استقلال محیطی ⬅️ در عرصه و آزادی درونی ⬅️ در عرصه است. با این وجود هماهنگی بین زن و شوهر در تعلیم و تربیت معجزه می‌کند که مهمترین مانع هماهنگی، توقف و اصرار بر خودخواهی است. به فضل الهی در آینده نزدیک درباره آزادی درونی مثل استقلال محیطی بحث جدا و مفصلی ارائه خواهد شد. 🔸 جمله پایانی: هدف نهایی از کسب استقلال محیطی و آزادی درونی قرب اختیاری به خداست. عزتمندباشید – امیدی @tabyin1318