#عاشورا تجلی انسانیت جلسه یازدهم
◾️ #درسهای_عاشورا ۴
بسم الله الرحمن الرحیم
در آموزههای دین اسلام #جنبه_سیاسی دین بسیار برجسته است. علت این برجستگی را در دو موضوع میتوان جستجو کرد.
🔹 موضوع اول:
ستیز اساسی بین جبهه حق و باطل است.
این یک نگرش است که پذیرش آن زمینههای عزت را هموار میکند. بیتفاوتی یا عدم پذیرش آن زمینههای ذلت را پدید میآورد. هر چند دشمن در یک برنامه گسترده، قصد داشته و دارد این ستیز را عادی جلوه بدهد. البته تا حدی هم موفق شده است.
دقت کرده باشید وقتی واژه مبارزه به میان میآید حداقل نصف مسلمانان با کراهت واکنش نشان میدهند. منظور ما غیرت مسلمانی نیست. منظور، یک نگرش است. چون در نگرش دینی این ستیز، مسئله اعتقادی است. کیفیت حیات معنوی و مادی انسان از همین اعتقاد نشئت میگیرد. این است که ما از مخاطبان میخواهیم همه جا این حرف را بزنند که پذیرش این نگرش یک مسئله اعتقادی است.
نکته مهمی که در این ستیز نهفته و متاسفانه در هالهای از فراموشی هم فرو رفته است ⬅️ بصیرت به روش جبهه باطل هست. جبهه باطل از اساس با انسانیت سرِ ستیز دارد. اما در ظاهر به روشهای رنگارنگ، خود را انساندوست معرفی میکند. در سایه همین تبلیغات دروغین به شدت به کسب قدرت سیاسی حریص است. از اینرو ناجوانمردانه به روش شیطانی، مدام تمایلات پست انسانها را تحریک میکنند تا به وسیله آن به اهداف خبیثانه خود برسند.
🔹 دومین مسئله،
مسئله حکومت و رهبری است.
روی این مسئله بین جبهه باطل و جبهه حق یک تضاد اساسی هست. نظام سیاسی اسلام برای مدیریت جامعه، #ولایت را معرفی کرده است. مبنای تصدی حکومت شایستگیهای علمی و تقوایی است و متصدیان آن در چهارچوب دین خدا به مدیریت جامعه میپردازند. اما در جبهه باطل نظام سیاسی به آن معنای واقعی وجود ندارد. شرط تصدی حکومت به قدرت زور و زر و تزویر است. به همین جهت کسی که حاکم میشود از شایستگیهای انسانی هیچ بهرهای نمیبرد. افرادی که اسیر این حاکمِ باطل میشوند یقینا در نگرش به ستیز بین حق و باطل ذرهای شناخت ندارند. این اثرِ نگرش هست. حالا با این دو موضوع به قیام عاشورا نگاه بکنیم. عاشورا حرکتی انقلابی هم بر ضد نگرشهای انحرافی است و هم علیه حکام مستبد و خبیث است. مردم آن زمان در آن دو موضوعی که گفتیم هم شدیدا و هم عمیقا در اسارت محض جبهه باطل بودند. #قیام_عاشورا بخاطر نجات همین مردم بود.
در قیام عاشورا #درسهای_سیاسی زیاد است. دوری از بیتفاوتی، دوری از ذلت، به همین علت قیام عاشورا در طول تاریخ الهامبخش حرکتهای آزادی بخش است. عاشورا علاوه بر اینکه یک نظام سیاسیِ زنده و کاربردی را معرفی میکند. به همه سوالات هم در جنبه #سلبی و هم در جنبه #ایجابی پاسخ دقیق، صریح و روشن ارائه میدهد. از جمله؛ شرایط حاکم شایسته، وظایف حکومت در قبال مردم، وظایف مردم در قبال حکومت، نحوه موضعگیری در مقابل نظام طاغوت، دامنه امر به معروف و نهی از منکر، معیارهای ساختار سیاسی جامعه و از این قبیل...
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۲
◾️ #درسهای_عاشورا ۵
بسم الله الرحمن الرحیم
درس ششم از درسهای عاشورا در موردِ
🔸 #حق_ولایت است.
حاکمیت اهل بیت پیامبر بر مردم به علت احراز صلاحیتهای بی نظیرشان به ویژه قرابت عمیق و معنوی با سرچشمه دین یک حق غیرقابل انکار میباشد. هر چند عدهای جاهطلب، زورمدار، مزور با غوغاسالاری در سقیفه مسیر حاکمیت الهی را در جنبه مقبولیت مردمی به نفع خود تغییر دادند اما خودِ اهل بیت نسبت به این انحراف راضی نبودند و در مقاطع مختلف از حق خود دفاع میکردند. تا این حد که غاصبان حق خود را به مردم معرفی مینمودند. البته همه مخاطبان بزرگوار میدانند این حق چون از سوی خدا به اهل بیت عطا شده بود در کنار آن تکلیف دفاع از حق خود را نیز داشتند.
#قیام_عاشورا جلوه بارز و بینظیری از این حقخواهی میباشد. در سه محور من یک نمونه عرض میکنم:
🔹 محور اول:
#تبیین_شرایط_رهبر است.
حضرت سیدالشهداء در پاسخ به درخواستهای شیعیان عراق مبنی بر حرکت به سوی آنجا در نامهای که حضرت مسلم را به عنوان نماینده خود معرفی نمودند، در مورد شرایط رهبری چنین جملهای نوشتند. « به جانم سوگند امام جز آن که به کتاب خدا حکومت و داوری کند و قیام به قسط و عدل نماید و به دین حق گردن بنهد و خود را وقف راه خدا کرده باشد، نیست ». امام حسین در این دو سه جمله نیل به #توحید را در پرتو شناخت و اعتقاد به ولایت میداند. بر همین اساس عرض میشود که شناخت امام و زمینهسازی برای تحقق مقبولیت مردمی ⬅️ شرط #صحت_خداپرستی است یعنی کسی این کار را نکند، دغدغه این کار را نداشته باشد در صحت خداپرستی خودش باید شک کند!.
🔹 محور دوم:
#معرفی_شایستگان منصب امامت است.
وقتی الگوی کلی امامت بیان شد، انطباق آن با شخص شایسته مسئله مهمی میشود. به عنوان مثال امام حسین در مسیر راه کوفه پس از برخورد با سپاه حُر بعد از اقامه نماز جماعت خطبهای ایراد فرمودند که این انطباق را در آنجا مطرح میکنند. « ای مردم اگر تقوای خدا پیشه کنید و حق را برای صاحبانشان بشناسید، خدا از شما بیشتر راضی خواهد بود. ما دودمان پیامبریم و به عهدهداری این امر و ولایت بر شما از دیگرانی که به ناحق مدعی آنند و در میان شما به ستم و تجاوز حکومت میکنند، سزاوارتریم ». ببینید امام در این جمله ضمن این انطباق، میفرمایند که این تقوای الهی است. چی تقوای الهی است؟ ⬅️ دعوت مردم به فرد شایسته منصب امامت. این تقواست.
انشاءالله محور بعدی در جلسه بعد
و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 #پاسخ_سوال_هفته_هشتم (قسمت اول)
❓در ارتباطدهی بین نقشهای زن و شوهر، از کدام نقطه قیام عاشورا، میتوان استفاده نمود. در حد لازم توضیح دهید.
🔶 #مقدمه:
خداوند متعال انسانیت را در جسم خاکی قرار داد. و تعظیم فرشتگان را خواند که ابلیس تکبر کرد. از این لحظه چالش بین حق و باطل کلید خورد.
ابلیس عملاً هدایت باطل را به عهده گرفت.
خدا برای هدایت انسان؛ پیامبر، امام و قرآن را نازل کرد این چالش قرنها ادامه داشت اما کسی خبر از کم و کیف آن چالش نداشت، در جزئیات چرا هر کسی در منطقه خود میدید باطل پیروز است یا حق. در بطن این چالش نکات مهمی نهفته است که فعلا معلوم نیست.
بالاخره در زمان امام حسین که انسانیت پست شده و ابلیس به گمان خود سرمست از پیروزی است. خدا خواست هر یک از مدعیان داشتههای خود را به نمایش بگذارند.
#صحرای_کربلا به عنوان #نمایشگاه_دائمی احسن تقویم و اسفل سافلین از سوی خدا انتخاب شد. خدا فرمود:
« إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا » این معیار من در نمرهدهی به آثار شماست.
هر دو جبهه آثار خود را چیده و عرضه کردند.
✓ #جبهه_کفر ۳۵ هزار انسان با کلیه امکانات و تجهیزات خود.
✓ #جبهه_حق ۷۲ نفر انسان با کلیه امکانات و تجهیزات خود.
از انسانهای هر دو جبهه یک سوال پرسیده شد:
❓آیا این راهی که انتخاب کردید کاملاً به مسیر، مبدا و مقصد آن واقف بودید؟
بالاخره بعد از جمعآوری نظرات و تجزیه و تحلیل آنها چنین جمعبندی شد.
◾️ همه نفرات جبهه باطل چنین نظراتی داشتند:
- دنیا را به آخرت ترجیح دادند.
- خودشان را مهمتر از دیگران میدانند.
- سعادت را در رفاه دنیا میدانند.
◽️در جبهه حق این جوابها را دادند:
- خدا را به دنیا و آخرت ترجیح دادند.
- خودشان را فدای دیگران می کنند.
- سعادت را در خدمت به انسانها میدانند.
بعد خدا خطاب به امام حسین فرمود:
ای حسین تو مدیر این نمایشگاه هستی توضیحی ارائه ده.
امام حسین فرمود:
خدایا خودت شاهدی که ما اهل بیت به هر دو گروه روشنگری کردیم. هر دو گروه آزادی عمل داشتند. جبهه کفر از این آزادی عمل سوءاستفاده کردند، اما جبهه حق از آزادی عمل نهایت استفاده را برای تکامل خود بردهاند.
خداوند متعال برای نمونه از جبهه باطل و از جبهه حق دو نفر را انتخاب و از آنها سوال پرسید.
از جبهه باطل از #عمرسعد پرسید:
اگر از جنگ با حسین من دست برداری بهشت را به تو میدهم.
عمر گفت: آخر من شب و روزم برای حکومت ری سپری شده و الان شرط آن حکومت قتال با حسین است.
خدا از جبهه حق از #زهیر پرسید:
اگر میدان جنگ را ترک کنی بهشت را به تو میدهم.
زهیر گفت: خدایا من هر کجا بروم با حسین تو میروم اگر حسین را داشته باشم هر چه خواهم داشت.
بعد خدا به حسین فرمود:
ای حسین! این حرامیان نمیدانند تو تجلی من هستی، اینها نمیدانند خون من هستی. تو دو راه داری و در انتخاب هر دو آزاد هستی.
1⃣ من همه این حرامیان را هلاک کنم و تو با این هفتاد و دو نفر زندگی انسانی را از نو شروع کن.
2⃣ یا باید با اینها جنگ کنید، اینها فقط آمدهاند خون تو را بریزند و در خیال خام خود به دنیایشان برسند.
امام حسین فرمود:
خدایا نوح نبی گزینه ۱ را انتخاب کرد.
من میخواهم گزینه دو را انتخاب کنم آمادهام به اذن تو همه چیزم را فدا کنم تا اینها از خباثت خالی شوند و انسانیتشان بیدار شود.
در این لحظه حضرت سیدالشهداء چشم باز کرد و به زهیر گفت:
جمع کنید یاران باوفایم را، با آنها حرف دارم.
فردا روز عظیمی خواهد بود.
✍ ادامه دارد....
بارگذاری قسمت دوم ساعت ۱۰ شب انجام خواهد شد.
عزتمندباشید.
امیدی
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۳
◾️ #درسهای_عاشورا ۶
بسم الله الرحمن الرحیم
به فضل الهی جلسه قبل عرض شد دفاع از حق ولایت، از درسهای مهم عاشوراست. که این حقخواهی در سه محور انجام گرفته است. در محور اول؛ عرض شد، امام حسین به تبیین شرایط رهبر میپردازد. و در محور دوم؛ عمل انطباق شخص با صلاحیت رو انجام میدهد و او را معرفی هم میکند.
🔹 محور دیگری لازم است تا از غاصبان حتی کسانی که قصد غصب این منصب را دارند #نفی_صلاحیت انجام بگیرد.
حضرت سیدالشهداء در نامهای که پس از برخورد با سپاه حُر به بزرگان کوفه مینویسد؛ « پس از برشمردن اینکه این جماعت - یعنی امویان - پیرو شیطان هستند، حدود الهی را تعطیل کردند، فساد را آشکار ساختند، حلال را حرام و حرام را حلال کردهاند و نیز بیتالمال را برای خود برداشتهاند... بعد از آن میفرماید: و من به دلیل نزدیکتر بودنم به پیامبر، برای امر حکومت شایستهترم ». جلسه قبل عرض شد این قرابتی که بین امام حسین با پیامبر هست. یک قرابت معنوی و عمیق میباشد. مدنظر این قرابت است نه قرابت نسبی، هر چند نسب زمینهساز این قرابت معنوی شده است اما در صلاحیتهای رهبری، قرابت نسبی یک امر زمینهساز است. عامل اصلی نیست.
یا مثلاً؛ حضرت سیدالشهداء در زمان صلح با معاویه هر چند به مفاد صلح پایبند است اما دست از مبارزه منفی برنمیدارد. در نامهای به معاویه چنین میفرماید: « ای معاویه برای من نوشتهای که مردم را به فتنه نیاندازم. من، فتنهای بالاتر از زمامداری تو به مردم نمیشناسم و اگر اهل مبارزه باشم جهاد با تو را برترین کار میدانم. و اگر با تو نجنگیدهام از خدا آمرزش میخواهم ». ببینید واضح و گویا.
معاویه وقتی نقضِ عهد کرد و برای بعد از خود یزید را معرفی و تبلیغ کرد امامحسین ساکت ننشست و نامهای به او نوشت « جوانی را به ولایت امر مردم تعیین کردهای که شراب میخورد، با سگ بازی میکند، به امانت خود خیانت کرده و مردم را تباه ساختهای! چگونه یک شرابخوار را به تولیت امور امت محمد میگماری؟! - اینجا را دقت کنید - در حالی که شرابخوار امین بر یک درهم نیست! - چقدر دقیق گفته است امام! - چگونه نسبت به امت، امین باشد؟! میگه یزیدی که چون شرابخوار است و نمیتواند بر یک درهم امین باشد چگونه نسبت به امت محمد امین باشد!!
میبینید در #منطق_عاشورا معرفی و اطاعت از حاکم بر حق و نیز نفی صلاحیت غاصبان آن و تبری از آنها یک #رسالت_الهی محسوب میشود. حضرت سیدالشهداء با این قیام زمینههای جهلزدایی و بیدارگری مردم را نسبت به این موضوع حیاتی ایجاد نمودند. قیام عاشورا نجات بود، هدایت بود، روشنی بخش بود، حرکتزا بود خب این آثار با چه منشأی به وجود میآید؟! متاسفانه ما نسبت به این موضوع غافلیم.
یک جمله، عرضم تمام - #سرمایه_محوری که در قیام عاشورا هنوز هم نهفته است معرفی امام حق و افشای امام باطل به امت اسلامی است. این سرمایه محوری نهفته است! بعد از ۱۴۰۰ سال و اندی ما چقدر به این سرمایه محوری واقف شدهایم؟! پس جای تأمل دارد...
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 #پاسخ_سوال_هفته_هشتم (قسمت دوم):
قیام عاشورا در مقایسه با ویژگیهای یک قیام متداول بینظیر است.
یکی از آن ابعاد، #بعد_خانوادگی است.
در هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود که مجاهدان خانواده را با خود به معرکه کارزار ببرند.
هدف حضرت سیدالشهداء از این کار میتواند مطالب زیر باشد:
1⃣ با توجه به فضایی که در قسمت اول پاسخ ترسیم شد، برای زدودن خباثت از درون انسانها ایثاری ضرورت داشت که تمام عیار باشد. همراه بردن خانواده، #عیار_ایثار را در قیام عاشورا خیلی بالا برد.
2⃣ رویارویی دو طرف متخاصم در جنگ با توجه به اصول و قواعد آن یک امر پذیرفته شده است. مثال: جنگ صفین.
هر چند عظمتهای انسانی این جنگ بازگو نمیشود اما در حد یک جنگ متداول به آن نگاه میشود.
حضور خانواده در قیام عاشورا موجب شد کانون توجه جدی و عمیق شود. به عبارت دیگر نگاه جهانی به قیام عاشورا خیلی متفاوتتر از نگاه به سایر جنگها و قیام های کوچک و بزرگ شد. حضرت سیدالشهداء چون به دنبال #بیداری_درونی انسانها بودند، به چنین نگاه متفاوتی نیازمند بودند.
3⃣ در ریشهیابی اصلی وقوع حادثه عاشورا، در ایستگاه خانواده متوقف میشویم.
✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی #تقوا باشد حسینبنعلی تقویت میشود.
✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی #فجور باشد یزیدبنمعاویه تقویت میشود.
در زمان امام حسین و قبل از قیام، فجور با منشأ خانواده در پیکر جامعه جاری و ساری بود. از این رو امام خانواده را همراه قیام کرد تا در پیام آزادگی و انسانیت از قابلیت آنها بهرهبرداری های لازم را بنماید.
🔸 رشد انسان در سه قلمرو:
- در قلمرو #خانواده:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #مادر میسازد.
- در قلمرو #جامعه:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #معلم میسازد.
- در قلمروی #زمین:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #امام میسازد.
با توجه به این سه قلمرو عرض میشود روز عاشورا مصاف مادران و معلمان خوب و امام حق با مادران و معلمان بد و امام باطل بود.
به عبارت دیگر این سه دسته انسان، دستاوردهای آموزشی و پرورشی خود را در نمایشگاه دائمی مستقر در صحرای کربلا در معرض دید همه بشریت قرار دادند.
- در نقشهای زن و شوهر دو صلاحیت لازم است تا خانواده همواره عاشورایی باشد:
الف) #حاکمیت_آزادگی در روابط زن و شوهر
مثال: دلهم زن زهیر به او گفت: من نمیگویم برو حسین بن علی را یاری کن،
بلکه میگویم به رسم ادب برو ببین فرزند رسول خدا چه حرفی با تو دارد. تراز جمله دوم زن زهیر در مراتب آزادگی بالاست.
ب) #ایثار و از خودگذشتگی در تولید رفتارهای انسانی
مثال: وهب یک انسان وارستهای است که تازه به مکتب شیعه وارد شده است. عالمانه شیفته حسین بن علی شد و در کمال نترسیدن از مرگ، چنان ظاهر شد که خباثت درونی و عمیق امویان را آشکار کرد. یکی از امویان به طعنه گفت: مسلمانی نیست حسین بن علی را یاری دهد. دست به دامن یک مسیحی شده است؟ وهب در جواب او جملاتی با این مضمون گفت:
حسین ابن علی تنها آزاد مردی است که دیگران دست به دامن او میشوند تا در مراتب انسانیت بالا روند. شما کوردل هستید و این چیزها را نمیفهمید.
وهب با رجزهایی که خواند و با رزمهای شجاعانه خود، #ایثار_آگاهانه را به نمایش گذاشت.
او قبل از حرکت به میدان جنگ، همسرش گفت: نرو! پس من چه؟ مادرش سریع گفت:
برو به رسالت اصلیات برس.
اصرار همسر وهب، او را مردد نکرد. و اصرار همسر او به علت جدایی فیزیکی نبود. بلکه وقتی اشتیاق وصفناپذیر او را دید غبطه خورد. بعد گفت:
من چه؟و وقتی توجه وهب را به خود جلب کرد، گفت: با یک شرط میتوانی بروی! اینکه مرا در روز قیامت شفاعت کنی.
این گفتگوها در نیکوترین حد خود به زیبایی جاری شده است.
نقطه به نقطه قیام عاشورا مملو از این رفتارهای انسانی و باعظمت میباشد.
به همین علت #قیام_عاشورا منبع پایان ناپذیری برای #تکامل_انسان در زندگی ابدی است.
عزتمند باشید.
امیدی
@tabyin1318