⭕️دقیقاً الان وقت ضربه است
🔷مشرکان بعد از پیروزی در جنگ احد و وارد کردن ضربه ای سخت به مسلمین، به سرعت راه مکه را در پیش گرفتند.
🔷ابوسفیان، سرمست از پیروزی، در میانه راه، از بازگشت پشیمان شد و با هدف قتل پیامبر (ص) و نابودی کامل مسلمانان، دستور حمله مجدد به مدینه را داد.
🔷خبر که به پیامبر اکرم (ص) رسید، ایشان بلافاصله دستور دادند لشکر احد خود را برای کارزار با مشرکان آماده کند و این در حالی بود که بسیاری مجاهدان این لشکر، شهید یا به شدت مجروح شده بودند تا جایی که امیرالمومنین (ع) ۶۰ جراحت برداشته بودند.
🔷خبر حرکت لشکر پیامبر، با این وضع بسیار ناگوار و دردناک به لشکر ابوسفیان رسید و آنها از شدت روحیه مقاومت مسلمانان به وحشت افتادند و فرار کردند
🔷لشکر پیامبر پس از سه روز انتظار بدون جنگ به مدینه بازگشت. این موضوع آنقدر مهم بود که خدا اینگونه از ایشان تقدیر کرد: «کسانی که دعوت خدا و پیامبر را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمرا الاسد» حرکت نمودند)؛ کسانی از ایشان که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است» [آل عمران، ۱۷۲]
🔺اگر #پاسخ_انفجار_بیروت ضعف و انفعال باشد، فرزندان امروز ابوسفیان حمله سنگین تری برای نابودی تمام جبهه مقاومت تدارک خواهند دید. بنابراین در همین اوضاع سخت، علاوه بر کمک و همدلی با مردم لبنان، باید همه #جبهه_مقاومت با روحیه و اقتدار #ضربه_متقابل_بزرگی را به جبهه کفر وارد کنند
✍حمیدرضا ابراهیمی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #شاخصههای_جامعهی_نابسامان و آشفته از نگاه امام علی(ع)
🔶 #امام_علی(ع) به مناسبتهای مختلف، اوضاع و شرایط نابسامان و مفاسد جامعهی زمان خود را تحلیل و بررسی نموده و #معیارهایی_کلی ارائه فرموده است که در حقیقت #این_معیارها و شاخصهها، اختصاص به آن زمان و آن جامعه نداشت، بلکه #در_هر_زمان و #هر_جامعه میتواند مصداق داشته باشد. به عنوان نمونه در مورد زوال و انحطاط جوامع و حکومتها میفرمایند: «عامل سقوط دولتها و جوامع چهار چیز است: بیتوجهی به مسائل بنیادی؛ و اهتمام به مسائل حاشیهای؛ پیش انداختن اراذل و فرومایگان؛ و کنار گذاشتن افراد دانشمند و بافضیلت».[عیون الحکم و المواعظ، ص ۵۵۰] و در جایی دیگر فرمود: سرپرستی جوامع از سوی فرومایگان و تازه به دوران رسیدهها، نشانهای از انحطاط و سقوط حکومتها است.[عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۰۲]
🔺 #امام_علی(ع) اما در خطبهی ۲۳۳ نهج البلاغه در قالب یک خطبهی کوتاه، #مهمترین_معیارها و شاخصههای #جامعهی_فاسد و نابسامان را چنین بیان میکند: خدا شما را رحمت کند، بدانید که در روزگارى به سر میبرید که گویندگان حق اندک، زبانها از راستگویى ناتوان و حقمداران بیارزشاند؛ مردمش گرفتار گناه، و با بیتفاوتی و سازشکارى همراهاند؛ جوانانشان بد اخلاق، و پیرانشان گنهکار؛ دانشمندانش دو رو و منافق و سخنرانشان (قاریانشان) چاپلوساند؛ خردسالانشان بزرگان را احترام نمیکنند؛ و توانگرانشان مستمندان را دستگیری نمیکنند.
💠در این خطبهی کوتاه اما جامع و پر معنا، #امام_علی(ع) #چند_معیار_جامعهی #به_انحطاط_رفته را بیان میکند که عبارتاند از:
🔷 #تعداد_اندک_حقگویان و بیارزش بودن بیان حقایق: در جامعهی آشفته، حقگویان و حقمداران در اقلیتاند؛ و علت آن هم شرور و #مفاسدی است که #جامعه را فرا گرفته است. چنانکه امام(ع) در جایی دیگر فرمود: «اى مردم، ما در روزگارى کینهتوز، و پر از ناسپاسى و کفران نعمتها به سر میبریم که نیکوکار در آن بدکردار به شمار میآید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشى خود میافزاید.
👇👇👇👇👇
از آنچه میدانیم بهره نمیگیریم و آنچه را نمیدانیم، نمیپرسیم، و از بلایی تا بر سرمان نیامده نمیترسیم».[نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص۷۴]
به هر حال در جامعهی نابسامان حقگرایان خوارند؛ زیرا هم در اقلیتاند، و هم نسبت به دیگران ضعیفاند.
🔷 #رواج_دروغگویی و چاپلوسی: در این روزگار زبان انسان از بیان حقیقت ناتوان است و علت آن هم دو چیز است: یکی جهل و نادانی و دیگر ظلم و ستمی است که جامعه را فرا گرفته است.[۱] بر اساس سخن امام علی(ع) نشانهی دیگر جامعهی فاسد و بیمار آن است که انسانهای سالم و صادق توان گفتن حقایق را ندارند، و بر عکس بازار افترا، دروغ، تملّق و چاپلوسی پررونق است و تریبونها و بلندگوها در اختیار متملقان و چاپلوسان است.
🔷 #اشتغال_اکثریت_به_گناه: اکثریت مردم جامعهی فاسد، هر کدام در گناهی فرو رفته و آثار تقوا در جامعه کمتر مشاهده میشود.
🔷 #بیتفاوتی و سازشکاری: مردم در ظاهر و در زبان با هم سازش دارند، ولی قلبا با هم توافق ندارند؛ و به عبارتی در کارهای خود اهل غل و غش هستند و با سازشکاری روزگار را سپری میکنند.
🔷 #بداخلاقی_جوانان و #گناهکاری_پیران: جوانان جامعه تندخو و بد اخلاقاند؛ چرا که بر اساس تربیت دینی پرورش نیافتند و یا خود را ملزم به رعایت اصول دینی نمیدانند و پیران جامعه که دینداری آنان - با فرض دیندار بودن - تصنعی و ظاهری است، خود را غرق در گناه نموده و مرگ و قیامت را فراموش کردهاند. یعنی اگر شرایط جامعه به سمتی برود که #نسل_جوان_آیندهساز به جای اهتمام به باور خویش و برنامهریزی برای آینده خود و جامعهای که در آن زندگی میکند، به تندخویی و #بیبندوباری اخلاقی تمایل و رغبت بیشتری نشان دهد، این امر #زنگ_خطر و نشانهی انحطاط و تباهی آن جامعه است. جامعهای که #پیران و پا به سن گذاشتهها، به جای اینکه به #تربیت_جوانان خود بپردازند و آنان را از آلودگی به گناه برحذر دارند، خود #آلوده_به_گناه شوند، آن جامعه فاسد است.
🔷وجود نفاق و چاپلوسی در میان آنانی که با دین سر و کار دارند: دانایان جامعه از آن جهت منافق و ریاکار میشوند که دانش و هوشمندی خود را در جهت خیر و صلاح به کار نمیبرند و از فرمانهای الهی و آخرت چشم پوشیدهاند؛ گویندگان و سخنوران با مردم صادق نیستند، با زبان اظهار محبت میکنند، ولی در دل با دیگران دوست نیستند.[۲]
👇👇👇👇👇
در محیطی که اندیشمندان و صاحبان قلم، به جای اینکه مردم را به سوی خدا و سعادت دنیا و آخرت دعوت نمایند، با ایفای #نقش دوگانه و #مزورانه به فکر #منافع_خویش باشند، چنین جامعهای روی سعادت به خویش نخواهد دید.
🔷 #حرمت_نگذاشتن_به_بزرگترها: از دیگر نشانههای نابسامانی جامعه این است که کوچکترها احترام بزرگترها را نگه نمیدارند؛ زیرا در محیطی رشد یافتهاند که از نظر تربیت دینی و اخلاقی دچار نقص بوده است. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «... وَقِّرُوا کِبَارَکُم...»؛[۳] (و بزرگان خود را احترام کنید). و فرمودند: «مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ إِجْلَالُ ذِی الشَّیْبَةِ الْمُسْلِم»؛[۴] از جملهی تجلیل خدا، احترام گذاشتن به پیران مسلمان است. اگر به این توصیهها عمل نشود، جامعه رو به انحطاط خواهد بود.
🔷بیتوجهی به رشد #فاصلهی_طبقاتی: جامعهی منحط و فاسد جامعهای است که در آن شکاف و فاصلهی طبقاتی روز به روز بیشتر میشود که در چنین جامعهای ثروتمندان نه تنها به فکر فقرا و مستضعفان نیستند، بلکه با انباشت ثروت و پایمال کردن حق تنگدستان هر روز بر این شکاف و فاصله میافزایند، در حالیکه بر اساس صریح قرآن خداوند در مال ثروتمندان حقی برای بیچارگان قرار داده شده است: «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم».[ذاریات، ۱۹] اما در جامعه منحط صاحبان ثروت به جای اینکه بخشی از سرمایهی خود را در جهت فقرزدایی به کار گیرند، با حرص و طمع و نقشههای گوناگون همواره به دنبال تصاحب اندک ثروتی هستند که در دست مستمندان است، و با این کار روز به روز بر فاصلهی طبقاتی میافزایند.
پی نوشت:
[۱]. بحرانی، ابن میثم، شرح نهج البلاغه، مترجمان، محمدی مقدم، قربانعلی و دیگران، ج 6، ص 138
[۲]. همان، ص 139.
[۳]. امالی صدوق، ص ۹۴
[۴]. کافی ج ۲، ص ۱۶۵
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا در روایت #فضیلت_ضربت_امام_علی(ع) #در_روز_خندق، اغراق نشده است؟ آیا از معنای برخی روایات این شبهه به ذهن نمیرسد که در فضائل امام علی(ع) اغراق شده است؟ مثلاً در روایتی داریم ضربه شمشیر امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق افضل از عبادت جن و انس است! اگر این روایت صحیح باشد، مستلزم این است که ضربه امام علی(ع) از اعمال و عبادات خود پیامبر اسلام(ص) هم افضل باشد!
💠پاسخ اجمالی
🔷به نقل شیعه و اهل سنت، پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با فضایل و مجاهدتهای امام علی (ع) میفرمایند: «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن»؛[۱] کار علی در جنگ خندق (کشتن عمرو بن عبدودّ) برتر از عبادت جن و انس است.
🔷شاید از این روایت، نوعی اغراق برداشت شود، اما باید دانست که روایاتی مشابه، که فضیلتی برتر از تمام جهانیان را برای فردی اعلام میکند، حتی در مورد صحابی نامداری، مانند ابوذر نیز آمده است. بدیهی است که چنین مواردی انصراف به فضیلت بر #اعمال_افراد_عادی دارد و نه اعمال پیامبران و امامان!
🔷در همین راستا روایت مشهوری در ارتباط با راستگو بودن ابوذر میگوید: «آسمان سایه نینداخته و زمین بر خود حمل نکرده گویندهاى راستگوتر و نیکتر از ابوذر».[۲] این روایت تا حدی شخصیت ابوذر را بالا میبرد که برای برخی از شیعیان این شبهه پدید آمده بود که آیا ابوذر از اهل بیت (ع) نیز برتر بود؟! یکی از شیعیان این اشکال را با امام صادق (ع) اینگونه مطرح ساخت: آیا پیامبر خدا (ص) در حقّ ابوذر چنین نفرمود: «آسمان بر کسى سایه نیفکنده و زمین بر خود حمل نکرده، کسى را که راستگوتر از ابوذر باشد»؟ امام فرمود: «آرى»، وی پرسید: «پس پیامبر خدا (ص)، امام علی، حسن و حسین (ع) در این میان چه جایگاهی خواهند داشت؟!» امام در پاسخ فرمود: «یک سال چند ماه است؟!»، گفته شد: «دوازده ماه!» امام(ع) فرمود: «چند ماه از آنها، ماه حرام شمرده شده است؟» پاسخ داده شد: «چهار ماه»، امام فرمود: «آیا ماه رمضان هم جزو آنها است؟!» که پاسخ منفی داده شد. امام صادق(ع) فرمود: «به یقین در ماه رمضان شبى هست که برتر از هزار ماه است، و ما خاندانى هستیم که هیچ فردى با ما سنجیده نمیشود!».[۳] بدین ترتیب، شبهه آن فرد شیعی برطرف شد.
🔷در #فضایل و مجاهدتهای #امام_علی(ع) در ارشاد مفید آمده است: ربیعه سعدى به ملاقات حذیفه یمان[۴] رفت و گفت اى بنده خدا ما همواره از على (ع) و فضایل او در محافل و مجالس یاد میکنیم. مردم بصره میگویند شما در باره او افراط میکنید. آیا شما حدیثى در مورد عظمت و جایگاه او به خاطر دارید. حذیفه گفت: اى ربیعه، این چه پرسشى است که در باره على(ع) از من مىنمایى! سوگند به خدایى که جان من در دست او است، هر گاه همه اعمال یاران محمد(ص) از روزى که مبعوث به نبوت شده تا به امروز را در کفه ترازویى بگذارند و کار على(ع) را در کفه دیگر آن، عمل آنحضرت بر تمام اعمال آنان برترى دارد. ربیعه که این منقبت امام را از على(ع) شنید گفت: این منقبت قابل قبول نیست و دلیلى بر صحت آن وجود ندارد. حذیفه گفت: اى احمق! چگونه این فضایل قابل تحمل نیست؟! کجا بودند عمر و ابوبکر و دیگر اصحاب پیامبر (ص) در روز خندق که عمرو بن عبدودّ مبارز میطلبید و همه غیر از على(ع) چون مرده بیجانى روح از کالبدشان خارج شده بود، او یکتنه به مبارزه وى رفت و به یارى خدا او را کشت. به حق خدایی که جان حذیفه در دست او است، پاداش کار على(ع) در آن روز از اعمال پیروان محمد(ص) تا روز قیامت بیشتر است.[۵]
پی نوشت:
[۱]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۱، ص ۴۶۷؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴، البته در المستدرک به جای «الثقلین»، «اعمال امتی الی یوم القیامة» آمده است.
[۲]. تفسیر قمی (تحقیق: موسوی جزایری) ج ۱، ص ۵۲
[۳]. معانی الاخبار، ص ۱۷۹
[۴]. حُذَیفة بن یمان، صحابی و صاحب سرّ پیامبر اکرم (ص) و از نخستین اسلامآورندگان که در بسیاری از جنگهای صدر اسلام پیامبر (ص) را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی(ع) بود. در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است.
[۵]. الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۱۰۳
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #ترجمه_خطبه_غدیر
💠حمد و ثنای الهی
🔷ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بیهمتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آن که او در مقام خودش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستودهای که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمانهای بلند و گستراننده گستره شدهها و فرمانروای مطلق زمینها و آسمانهاست و بیاندازه پاک و بینهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و روحالقدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزونبخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا و فضل اویند. هر دیدهای را میبیند، و هیچ دیدهای را توان دیدار او نیست. بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷در اجرای کیفر مجرمان شتاب نمیکند و به عذابی که در خور آنند تعجیل نمینماید. به اسرار نهان و به سویداء سینهها آگاه است و هیچ رازی از او پوشیده نیست و هیچ امر پنهانی او را به اشتباه نمیافکند. بر همه اشیاء، محیط و بر همه چیز، چیره و بر هر نیرویی غالب و بر هر کاری تواناست. نیست مانندی برایش و حال آن که او پدید آورنده همه موجودات است از نیستی. جاودانی که به عدل، پایدار است و خدایی جز او نیست. سرافراز و حکیم و والاتر از آن که به دیدهها مشهود گردد و لیکن او هر دیدهای را در مییابد و بر هر چیز دقیق و آگاه است. خداوند، بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷به دیده هیچ بیننده در نیامده تا وصفش ممکن شود و احدی را از چگونگی پیدا و پنهانش آگاهی نیست مگر به همان مقدار که خود (عزّوجلّ) از خویشتن خبر داده است. و گواهی میدهم او خدایی است که هستی، آکنده قداست اوست و آغازِ بی آغاز و انجام بی فرجام (همه هستی) به نور او احاطه شده است. فرمانش بی مشورت مستشاری جاری و نافذ است و قضا و تقدیرش بی مدد همکاری، بر کائنات حکومت دارد و در تدبیر امر خلقش، هیچ نقص و بی نظمی نیست. موجودات را بی آنکه نمونهای از پیش داشته باشد، ابتکار و خلقت فرمود و بدون کمک هیچ یاوری آنها را بیافرید و در این هنگامه نه او را رنجی و نه نیازی به چاره سازی بود. به ایجاد خلق اراده نموده پس خلق، خلعت هستی یافتند و (به نور وجودش) آشکار شدند.
🔷پس اوست خدایی که معبودی جز او نیست، آن (خدایی) که به صنع خود، اتقان و استواری داد و در مصنوع خود، حسن و زیبایی نهاد. دادگریست که هرگز ستم نکند و بزرگواریست که کلیه امور به او باز میگردد. و گواهی میدهم اوست که هستی در برابر قدرتش فروتن و در مقابل هیبتش سرافکنده و تسلیم است. اوست سلطان سلاطین و مالک همه ملکها و گرداننده افلاک و فرمانروای مهر و ماه که هر یک تا زمانی مقدّر در کار گردشند. اوست که چادر شب بر رخسار روز کشد و شب را در نور روز فراگیر کند که هر یک شتابان در جستجوی یکدیگرند. اوست شکننده ستمکاران و زورگویان و نابود کننده شیاطین پست و پلید.
🔷نه او را ضدّی است و نه شریکی. یکتای بی نیاز است. نه کسی زاده اوست و نه او زاده کسی و نه احدی همتا و مانند وی است. معبودی یکتا و پروردگاری ارجمند است. هر چه خواهد کند و ارادهاش بر جهان فرمانرواست. او بر هر چیز و به شمار همه چیز آگاه است. مرگ و زندگی، نیازمندی و بی نیازی به اراده او و خنده و گریه و منع و عطا به خواست اوست.
ملک و سلطنت، از آن او و ثنا و ستایش، ویژه او و خیر و نیکی به خواست اوست و اوست که بر هر کاری تواناست. شب را در روز، و روز را در شب فرو میبرد و خدایی جز او نیست. خدایی بس ارجمند و بسی بخشاینده. به خواهش بندگان، پاسخ میدهد و صاحب بخشش و عطای بزرگ است. به شمار نَفَس جانداران آگاه و پروردگار پری و آدمی است.
🔷کاری بر او دشوار نیست و ناله فریادخواهان او را به کاری وادار و ناگزیر نمیسازد به ستوه نیاورد او را اصرار اصرار کنندگان. نگهبان نیکان و توفیق بخش رستگان و سَروَر جهانیان است و آفریدگان را سزد که به هر حال، در خوشی و سختی و در شدت و راحت سپاس او گویند و ستایش او کنند.
و اینک من، در هر دشواری و راحت و در هر سختی و سستی ستایشگر اویم و به او و فرشتگان و فرستادگان و کتب آسمانیش، ایمان دارم. فرمانش را به جان شنوده و فرمان بردارم و در هر کار که او را خشنود و راضی سازد، شتابندهام.
🔗متن کامل را اینجا 👈article.tebyan.net/81057 بخوانید.
#خطبه_غدیر
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #روشهای_برخورد_با_مشکلات از نگاه نهج البلاغه (بخش اول)
🔶 #دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم همراه با رنج ها و زحمت ها است، این #رنج ها و مصیبت ها #جزو_این_زندگی هستند و ما باید در قبال آنها چه عکس العملی نشان بدهیم؟ خودمان را در برابر آنها ببازیم یا با آنها مبارزه کنیم و بر آنها فائق آییم؟ اگر می خواهیم با آنها برخوردی داشته باشیم که بر زندگی ما اثرات منفی نگذارد یا حداقل اثرات منفی را از خودمان دور کنیم، چه کار باید بکنیم؟
💠مقدمه
🔷وقتی ما زندگی انسانی را به ذهن می آوریم، رنج ها و مشکلات، حصه بزرگی از زندگی او را در بر میگیرند. همانطور که یک کوهنورد ماهر برای رسیدن به قله کوه مراحل سختی را میگذراند، انسانها هم در مواجهه با مشکلات و مصائب هستند. بعضی با فائق آمدن بر مشکلات پیروز میشوند و بعضی در مقابل آنها سر تسلیم فرود می آورند. آنها که در برابر مشکلات همچون کوه می ایستند ویژگی هایشان چیست؟ چه ترفندهایی را بکار می گیرند؟
🔺ما در این مقاله با یاری گرفتن از #کلام_امام_علی(ع) #روش_برخورد با #مشکلات را مرور می کنیم: #با_ما_همراه_باشید.
👇👇👇👇👇
💠شناخت مشکلات
🔷در #اولین_مرحله ما باید #مشکل_را_بشناسیم تا بتوانیم با آن مبارزه کنیم. وقتی دو ورزشکار میخواهند با یکدیگر مبارزه کنند، درباره ویژگی های یکدیگر اطلاعاتی به دست می آورند و از طریق این اطلاعات خود را برای مقابله با حریف آماده می سازند. #شناخت_مشکلات، نخستین مرحله برخورد است.
💠انواع مشکلات و مصیبت ها
🔺الف. مصیبت هایی که لازمه طبیعت و فطرت انسانی است، مانند مرگ.
🔺ب. مشکلاتی که خدا برای توانا ساختن انسان قرار داده است.
🔷بعضی از این #مشکلات انسان را از نظر #جسمانی #محکم_میسازد و بعضی ها از نظر #معنوی.
💠مشکلاتی که انسان را از نظر جسمانی محکم می سازد
🔷یک استاد بیولوژی (BIOLOGY) شاگردان خودش را درس میداد که پروانه چگونه از قالب بیرون آمده و به شکل پروانه در میآید. او به شاگردان خودش گفت که وقتی پروانه تلاش میکند که از قالب بیرون بیاید هیچ کس در بیرون آمدن، به او کمکی نکند. این را گفت و از کلاس بیرون رفت. شاگردان منتظر بودند. پروانه برای بیرون آمدن تلاش میکرد. دانشجویی از راه ترحم کمک کرد و قالب را شکست. پروانه بیرون آمد اما چند دقیقه بعد مرد. وقتی استاد برگشت، علت مرگ را جویا شد. او گفت پروانه برای بیرون آمدن سعی میکند و رنج و زحمت میکشد، این رنج و زحمت همانند ورزشی است که بال و پر او را تقویت میکند و او را برای زندگی در این دنیا آماده میگرداند. این دانشجو نگذاشت که او با تلاش خودش را تقویت کند، ضعیف ماند و نتوانست زنده بماند.
🔷 #امام_علی(ع) در نامه معروف خودش به عثمان بنحنیف میفرمایند: آگاه باشید درختان بیابانی، چوب شان سخت تر و درختان کناره جویبار پوست شان نازکتر است. درختان بیابانی که با باران سیراب میشوند، آتش چوب شان شعله ورتر و پر دوام تر است.[۱] مراد امام این است که چون درخت های بیابان در شداید و سختیها رشد و نمو میکنند، از درختان دیگر سخت تر هستند.
👇👇👇👇👇
💠مشکلاتی که انسان را #از_نظر_معنوی مستحکم میکند
🔷 #امام_علی(ع) میفرمایند: «خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه میکند و اقسام کوششها و مجاهدتها را پیش پای آنها میگذارد، #تکالیفی_گوناگون #برخلاف_طبع_آسایشطلب آنها، بر آنها مقرر میدارد تا غرور و #تکبر از دلشان بیرون رود، #نفوس_شان_به_عبودیت_خدا رام گردد و این وسیله ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت پروردگار به روی آنها گشوده شود».[۲]
🔷این اصل هم برای افراد است و هم برای ملتها. لذا ایشان در جای دیگر میفرماید: «خدا هرگز استخوان شکسته ملتی را بازسازی نفرمود، مگر پس از آزمایشها و تحمل مشکلات».[۳] خداوند #برای_امتحان و #رشد_دادن، انواع مشکل ها را سر راه انسان قرار میدهد تا با آنها دست و پنجه نرم کند و رشد نماید.
🔷 #امام_علی (ع) میفرمایند: «روزی انسانها را اندازه گیری و مقدر فرمود. گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسیم کرد، تا هرکس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر، غنی و فقیر را #مورد_آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی درآمیخت و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصه و اندوه نزدیک ساخت، اجل و سرآمد زندگی را مشخص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد و مقدّم یا مؤخر داشت.»[۴]
🔷ممکن است اینجا سؤال پیش بیاید که خدا چرا بندگان خودش را امتحان می کند؟ مگر نه این است که او آگاه بر همه پوشیدگی ها است؟ متفکر شهید استاد مطهری می فرماید: «امتحان اگر فقط به معنی به کار بردن میزان و مقیاس برای کشف مجهولی باشد، البته درباره خداوند صحیح نیست. #امتحان معنی دیگر هم دارد و آن #از_قوّه_به_فعل_آوردن و تکمیل است. #خداوند که #به_وسیله_بلایا و شداید امتحان میکند، به معنی این است که به وسیله اینها #هرکسی را به #کمالی که لایق آن است میرساند.
👇👇👇👇👇
🔷فلسفه شداید و بلایا فقط سنجش وزن و درجه و کمیت نیست. همچنین زیاد کردن وزن و بالا بردن درجه و افزایش دادن به کمیت است. خداوند امتحان نمیکند که وزن واقعی و حد و درجه معنوی و اندازه شخصیت کسی معلوم شود، #امتحان_میکند، یعنی #در_معرض_بلایا و شداید قرار میدهد که بر وزن واقعی و درجه معنوی و حد شخصیت آن بنده افزوده شود. امتحان نمیکند که بهشتی واقعی و جهنمی واقعی معلوم شود. امتحان میکند و مشکلات و شداید به وجود می آورد تا آنکه میخواهد به بهشت برود، در خلال همین شداید خود را شایسته و لایق بهشت کند و آن که لایق نیست سر جای خود بماند.»[۵] مشکلاتی که سبب آنها گناه انسانها است. این یک حقیقتی است که دین بیان میکند که در این جهان همه مشکلات حساب مادی ندارند، بلکه برخی از مشکلات به امور معنوی هم پیوند دارند.
🔷 #امام_علی (ع) چنین میفرمایند: «خداوند بندگان خود را که گناهکارند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنجهای خیرات، گرفتار می کند. برای آنکه توبه کننده باز گردد. گناهکار دل از معصیت بکند و پند گیرنده پند گیرد و بازدارنده راه نافرمانی را بر بندگان ببندد».[۶]
#مشکلات برای انسانها #مفید هستند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی. فایده معنوی این است که انسان به سوی خدا متوجه میشود و گناهانش کم میگردد و برای توبه و استغفار زمینه می یابد. #امام_علی (ع) در این باره میفرمایند: «هر مقدار آزمایش و مشکلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نیز بزرگتر خواهد بود».[۷]
🔷البته #مشکلات و مصیبتها، #زمینه_ساز_رشد و پاک شدن و #تعالی_یافتن هستند و کسانی که با مشکلات در می افتند و جهاد و مبارزه میکنند و از آنها عبرت میگیرند، سود می برند، ولی کسانی که عبرت نمیگیرند و مبارزه نمیکنند، رشد نمی یابند و پاک نمیشوند. نکته دیگر اینکه کافی نیست ما #مشکلات را بشناسیم، بلکه باید #حد و #اندازه آنها را بسنجیم. بعضی ها مشکلات کوچک را خیلی بزرگ میشمارند و در مقابل آن خود را می بازند و توان تصمیم گیری را از دست میدهند و به مشکلات بزرگتر گرفتار میگردند. #امیرالمؤمنین (ع) شاید با توجه به همین نکته میفرمایند: «کسی که مصیبت های کوچک را بزرگ شمارد، خدا او را به مصیبت های بزرگ مبتلا خواهد کرد».[۸]
• ادامه دارد...
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی) نامه ۴۵
[۲] همان، خ ۱۹۲ - [۳] همان، خ ۸۸ - [۴] همان، خ ۹۱
[۵] بیست گفتار (مطهری مرتضی) ص ۱۴۸
[۶] نهج البلاغه (ترجمه م دشتی)، خ ۱۴۳
[۷] همان، خ ۱۸۸ - [۸] همان، حکمت ۴۴۸
|منبع: راسخون به نقل از حوزه نت
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✅ #امام_على عليه السلام:
🔷 #بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود میداند كه بايد بپردازد، و #فرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران میداند، كه بايد پس بگيرد.
📕غررالحكم، ح ۲۰۳۱ و ۲۰۳۲
#امام_على
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد