⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #فواید_مصائب و سختیها
💠آزمایش انسانها
🔷در #آزمایشهایی که #در_مورد_انسانها صورت میگیرد #سه_خصوصیت هست. یک خصوصیت این است که گاهی آزمایش کننده میخواهد از این آزمایش چیزی را استفاده کند، که به آنها کار نداریم. مثل یک نفر معلم که میخواهد وضع شاگردها را به دست بیاورد، خودش هم نمیداند وضع درسی آنها چگونه است. اول سال، وسط سال و آخر سال میخواهد بفهمد که این شاگردان درسشان را خوانده اند یا نخوانده اند، میخواهد یک پرده جهالتی را از جلوی خودش رفع کند، اینها را امتحان میکند و آن وقت میفهمد هرکس در چه حدی است.
🔷یک نتیجه دیگری که در آزمایشهای انسانها میگیرند، این است که برای آزمایش کننده چیزی مجهول نیست، ولی برای خود آزمایش شده ها مجهول است. باز مثل همان شاگردها، ای بسا خود معلم الآن میداند شاگرد اول کیست، شاگرد دوم کیست، شاگرد سوم کیست و کی باید حتما رفوزه شود، ولی اگر همینطور بنشیند و بگوید این نمره اش بیست است، او پانزده، او ده، او هشت، همه اعتراض دارند غیر از آن که نمره بیست گرفته، امتحان میکند تا بر خود آنها حقیقت روشن شود.
🔷[آزمایش] اولی درباره خداوند معنی ندارد. خداوند هیچوقت بندگانش را به سختیها و شداید و امتحانات گرفتار نمیکند، برای اینکه خودش موضوعی را به دست بیاورد، #برای_خداوند #همه_چیز_معلوم است. قرآن میگوید: «و ما تکون فی شان و ما تتلوا منه من قران و لا تعملون من عمل الا کنا علیکم شهودا»[یونس، ۶۱] هیچ جنبشی، هیچ حرکتی نمیکنید مگر اینکه ما شاهد و ناظر هستیم. «لا تاخذه سنة و لا نوم»؛ «او را چرت و خواب فرا نگیرد»[بقره، ۲۵۵]، «فانه یعلم السر و اخفی»؛«همانا او بر نهان و مخفی ترین امور آگاه است»[طه، ۷]. یا در آیات دیگر میفرماید: آنچه که در خاطر افراد خطور میکند، ما میدانیم.
🔷پس قرآن وقتی که #آزمایش برای خدا ذکر میکند، نمیخواهد بگوید خدا آزمایش میکند برای اینکه خودش عالم بشود، ولی دومی مانعی ندارد که خداوند آزمایشها را به وجود بیاورد برای اینکه #ماهیت_افراد_بر_خودشان روشن شود.
💠فلسفه اصلی امتحان و آزمایش
🔷ولی در باب امتحان یک جنبه سومی وجود دارد که آن #فلسفه_اصلی_امتحان و آزمایش است و آن این است که #افراد وقتی #در_معرض_امتحان و آزمایش قرار میگیرند، به کار می افتند و به اصطلاح فلاسفه آنچه که در قوه دارند به فعلیت میرسد، یعنی اگر امتحان در کار نیاید، استعدادها بالقوه باقی میماند، یعنی نمیکند، به حد فعلیت نمیرسد، رشد نمیکند، ولی وقتی که یک موجود در معرض عمل و امتحان قرار گرفت، #سیر_کمالی خودش را طی میکند، #رشد میکند، #پیشرفت میکند، نظیر کارهای تمرینی است که ورزشکاران قبل از مسابقه های نهایی انجام میدهند، آنچه که انجام میدهند برای این نیست که مربی بفهمد هرکس استعدادش چقدر است، برای این است که خودشان آماده شوند، برای این است که هرچه در استعداد دارند به ظهور بپیوندد.
🔷سختیها و شدایدی که خداوند تبارک و تعالی در دنیا برای انسان پیش می آورد و بلکه - در تعبیر دیگر قرآن - نعمتهایی هم که در دنیا برای انسان می آورد، برای این است که آن #استعدادهای_باطنی بروز کند، یعنی از قوه به فعلیت برسد. انسان از نظر حالات روحی، درست حالت یک بچه ای را دارد که از نظر جسمی در حالی که تازه به دنیا آمده است استعداد این را که یک جوان برومند بشود دارد، ولی حالا که آن را ندارد، باید تدریجا رشد کند تا یک جوان برومند بشود.
🔷انسان هم از نظر کمالات واقعی و نفسانی (یعنی آنچه که در استعداد دارد) اول در یک حد بالقوه است، میتواند باشد، اما حالا که نیست، از یک طرف به واسطه سختیها و شداید و از طرف دیگر به واسطه همان نعمتهایی که به او داده میشود، در معرض یک چنین امتحانی قرار میگیرد تا به حد کمال برسد. «و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین». باید این سختیها پیش بیاید و در زمینه این سختیهاست که آن صبرها، مقاومتها، پختگیها، کمالها برای انسان پیدا میشود، آن وقت موضوع این نوید و بشارت واقع میشود. این هم دو آیه که مربوط به یک موضوع بود و عرض کردیم.
🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/Article/View/2885 بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥💫💥💫💥💫💥💫💥
💫
⭕️اهمیت #ولایت_فقیه در فقه سیاسی شیعه
🔷از دیدگاه شیعه، #ولایت_فقیه در #عصر_غیبت، ادامه ى #ولایت_امامان_معصوم(ع) است، همانگونه که ولایت آنها در امتداد ولایت نبى اکرم (ص) قرار دارد، و در رأس جامعه ى اسلامى و در مقام مدیریت کلان آن باید یک #اسلام_شناس قرار گیرد، که اگر معصوم (ع) حضور داشت، شخص او و اگر نبود، #فقیهان این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.
🔷این دیدگاه از نتایج پذیرش این نکته است که وظیفه ى اصلى حکومت از دیدگاه اسلام، بسط ارزشها و احکام الهى در جامعه میباشد و براى تحقّق چنین آرمانى نیاز است در بالاترین مصدر تصمیم گیرى #شخصى_آگاه_به_دین قرار گیرد.
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #علت_تحريم_ربا چيست؟
🔷درباره ى علّت تحريم ربا گفته اند: #رباخوارى مانع جريان پول در مسير توليد و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكر و بازو، فقط از سود پول بهره گيرى میشود، لذا ربا تحريم شده است. از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر ربا حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى كردند. و از امام رضا عليه السّلام نيز روايت شده است كه فرمودند: اگر ربا شيوع پيدا كند راه قرض دادن بسته میشود.
🔷ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زياد است، در حديث میخوانيم: «من اتّجر بغير فقه فقد ارتطم فى الربا» هركس بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد تجارت شود، گرفتار ربا میشود.
📕تفسير نور، ج ۱، ص ۴۴۳
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️
🌷
⭕️آيا در #قرآن_کریم نمونه هایی از #رويا وجود دارد كه به وقوع پيوسته باشد؟
🔶قرآن کریم در سوره هاى مختلف، از #رؤياهايى نام برده كه #حقيقت_آنها به #وقوع پيوسته، از جمله:
🔷 #رؤياى_حضرت_يوسف (ع) درباره سجده ى يازده ستاره و ماه و خورشيد بر او كه با رسيدن او به قدرت و تواضع برادران و پدر و مادر در برابر او تعبير گرديد.
🔷 #رؤياى_دو_يار_زندانىِ يوسف نبی (ع) كه بعداً يكى از آنها آزاد و ديگرى اعدام شد.
🔷 #رؤياى_پادشاه_مصر درباره گاوِ لاغر و چاق كه تعبير به قحطى و خشكسالى بعد از فراخ شد.
🔷 #رؤياى_پيامبر_اکرم (ص) #درباره_عدد_اندك_مشركان در #جنگ_بدر كه تعبير به شكست مشركان شد.
🔷 #رؤياى_پيامبر_اکرم (ص) درباره ورود مسلمانان با سر تراشيده به مسجدالحرام كه با فتح مكّه و زيارت خانه خدا تعبير شد.
🔷 #رؤياى_حضرت_ابراهيم (ع) در مورد ذبح فرزندش حضرت اسماعيل (ع).
📕تفسير نور، ج ۶، ص ۲۶ و ۲۷
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️ #حقوق_مادر در رساله حقوق امام سجاد (ع) (بخش اول)
🔶نمیتوان مکتبی را یافت که قدردان ارزش #مادر و مادری نباشد. در متون اسلامی (قرآن کریم و روایات) به اهمیت این نقش و وظایفی که انسان در مورد مادر دارد، اشاره شده است.
🔺 در این نوشتار #با_ما_همراه_باشید تا با #حقوق_مادر در #رساله_حقوق_امام_سجاد (ع) آشنا شوید.
👇👇👇👇👇
💠مقدمه
🔷 #مادر، مهم ترین رکن هر خانه و خانواده ایست که وجودش بنیان کننده ساختار خانواده است. اگر مادر نبود، خانه و خانواده ای نبود و بودنش در کنار پدر هست که ادامه نسل را امکان پذیر میکند و آرامشش، آرامش بخش خانه و خانواده است.
🔷هیچ مکتب فکری ای را نمیتوان یافت به #جایگاه_زن نپرداخته باشد و در مورد آن سخنی به میان نیاورده باشد. برخی از این مکاتب، جایگاه زن را بسیار پست و حقیر دانسته اند و برخی دیگر به مانند #مکتب_اسلام، #جایگاه_والایی را برای زن به خصوص #مادر بیان داشته اند. از همین روی لازم است #جایگاه_حقیقی_مادر به عنوان رکن اساسی در زندگی انسان، به درستی شناخته و مورد تمجید و ستایش قرار بگیرد و سعی در #ادای_حقوق_او شود.
💠جایگاه مادر در قرآن کریم
🔷بارداری و شیردهی دو مقطع مهم در نقش مادری است که زحمات بسیاری را برای مادر به همراه دارد. دوران بارداری، دورانی است که فرزند در درون رحم مادر همراه اوست و از شیره جان او تغذیه میکند و سختی ها بسیاری را برای او به همراه دارد. خداوند متعال در سی و یکمین سوره قرآن کریم، آیه ۱۴ اینگونه بیان میدارد: «و وصینا الانسان بوالدیه حملته امه وهنا علی وهن؛ ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را با زحمت روی زحمت حمل کرد».
🔷به خاطر داشتن ویژگی های خاصی که در این دوران هست، خدای متعال بدان اشاره کرده است. با اندک تامل و مشاهده ای میتوان فهمید، یک زن در این دوران چه سختی ها و مشقت هایی را تحمل میکند تا فرزند خویش را سالم به دنیا بیاورد و ذره ای به جسم و روان او آسیب نرسد. در این دوران بسیاری اندام و اعضای مادر دخیل هستند تا او را در رحم به درستی حفظ کنند و از آسیب ها به دورش نگاه دارند.
👇👇👇👇👇
🔷 #تولد_فرزند، دوره رهایی از سختی ها نیست. باز دورانی است که #مادر در آن دوران سختی های بسیاری را تحمل می کند. یکی از این سختیها شیر دادن فرزند است، که باید در آن بسیاری از مسایل بهداشتی و معنوی را رعایت کرد. توجه به زمان شیر دادن تا خوردن لقمه حلال باید توسط مادر مورد اهمیت قرار بگیرد. این دوران آنگونه مورد اهمیت بوده است که خدای متعال در قرآن کریم بدان اشاره کرده است: «والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین؛ مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر میدهند.»[بقره، ۲۳۳]
🔷کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند دارای تن و روان سالم تری نسبت به دیگر کودکان هستند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، نسبت به سایر نوزادانی که تغذیه دیگری همچون شیر خشک دارند، از هوش بیشتری برخوردارند. بسیاری از ویتامین هایی که برای بدن کودک لازم شمرده میشود در شیر مادر وجود دارد، در حالیکه این موارد در تغذیه های دیگر و به خصوص شیر خشک وجود ندارد و همین امر باعث میشود این کودکان بیشتر در معرض بیماری ها قرار بگیرند. احتمال ابتلا به اسهال و استفراغ به دلیل استفاده از شیشه شیر، یکی دیگر از آسیب های تغذیه به غیر شیر مادر است.
🔷تغذیه با شیر مادر سبب میشود که نوزادان با طعم های مختلف آشنا شوند، زیرا هر غذایی که مادر مصرف می کند طعم خاصی را در شیر او ایجاد میکند و به این طریق نوزادان با طعم های مختلف آشنا میشوند، بنابراین نوزادان تغذیه شده با شیر خشک همواره یک طعم را تجربه میکنند و به سختی به طعم غذاهای مختلف عادت میکنند. اینها بخشی از فواید تغذیه با شیر مادر است.
💠جایگاه مادر در احادیث اهل بیت (علیهم السلام)
🔷 #در_متون_اسلامی، اهمیت زیادی به #مقام_مادر و جایگاه او در زندگی انسان داده شده است، این امر تا جایی پیش رفته است که نیکی به مادر مقدم بر نیکی بر پدر شده است. شیخ حر عاملی در کتاب «تَفْصیلُ وَسائلِ الشیعَة إلی تَحْصیلِ مَسائلِ الشَّریعَة» معروف به «وسائل الشیعه» بابی را با عنوان «باب استحباب الزیاده فی بر الام علی بر الاب» اختصاص داده است.[۱]
👇👇👇👇👇
روایت های بسیاری را می توان در این مورد یافت. از امام صادق (ع) روایت شده است: «جاء رجل الی النبی (ص) فقال: «یا رسول الله! من ابر؟»، قال: «امک»، قال: «ثم من؟»، قال: «امک»، قال: «ثم من؟»، قال: «امک»، قال: «ثم من؟»، قال: اباک؛ مردی خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد: «ای رسول خدا! به چه کسی نیکویی کنم؟». فرمود: «به مادرت»، عرض کرد: «بعد از او به چه کسی؟» فرمود: «به مادرت»، بار سوم عرض کرد: «بعد از او به چه کسی؟» فرمود: «به مادرت»، در چهارمین بار که این سؤال را تکرار کرد فرمود: به پدرت.»[۲]
🔷از امام سجاد (ع) اینگونه نقل شده است که فرمود: «مردی به حضور حضرت خاتم الانبیاء (ص) شرفیاب شده و بیان داشت: ای رسول خدا! من مردی گنهکار و آلوده به معصیت هستم و از انجام هیچ گناهی فروگذاری نکرده ام، آیا امید آمرزش برایم هست؟ رسول خدا (ص) پرسید: آیا پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد گفت: فقط پدرم زنده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: برو با او خوشرفتاری کن. آن مرد رفت و پیامبر (ص) بعد از رفتن او زیر لب زمزمه میکرد که: ای کاش مادرش زنده بود!»[۳]
🔷در بررسی کلی روایات میتوان #وظایفی_که_انسان #در_مورد_مادر بر دوش خود دارد را به دو دسته: #حیات_مادر و پس از #مرگ_مادر تقسیم کرد. نیکی و احسان به والدین، قدرشناسی، نگاه مهرآمیز و به دست آوردن رضایت ایشان، وظیفه هایی است که در دوران حیات بر دوش فرزندان است و زیارت مزار مادر، قرائت قرآن، انجام اعمال نیک به نیت مادر از جمله وظایفی است که پس از مرگ او بر دوش فرزندان می باشد. این وظایف، در مقایسه با زحماتی که مادر برای رشد جسمی و معنوی فرزند میکشد، بسیار ناچیز است.
💠حقوق مادر در رساله حقوق امام سجاد (ع)
🔷یکی از متونی که به حقوق مادر اشاره شده است، رساله حقوق امام سجاد (ع) میباشد که در بخش حقوق خویشاوندان در کنار دیگر حقوق (حق پدر، فرزند و برادر) بدان اشاره شده است.
🔺ادامه دارد...
پی نوشت:
[۱] وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ابواب احکام الاولاد، باب ۹۴، ح ۱
[۲] همان
[۳] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۸۰
|منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️خداوند در آيه ۱۸۶ سوره بقره وعده اجابت دعا داده، پس چرا گاهى دعاى ما مستجاب نمیشود؟
🔶«وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَ لْيُؤمِنُوا بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»
🔷 #عدم_استجابت_دعاى ما به خاطر شرك يا جهل ماست. در تفسير الميزان میخوانيم كه خداوند در اين آيه میفرمايد: «اجيب دعوة الداع اذا دعان» خودم اجابت میكنم دعا كننده اى را كه #فقط_مرا_بخواند و با #اخلاص_تمام، از من #طلب_خير كند. پس اگر دعا مستجاب نشد، يا به جهت آن است كه ما از خداوند خير نخواسته ايم، و در واقع براى ما شرّ بوده و يا اگر واقعاً خير بوده، خالصانه و صادقانه از خداوند درخواست نكرده ايم و همراه با استمداد از غير بوده است، و يا اينكه استجابت درخواست ما، به #مصلحت ما نباشد كه به فرموده روايات، در اين صورت به جاى آن بلايى از ما دور میشود و يا براى آينده ما يا نسل ما ذخيره میشود و يا در آخرت جبران میگردد. در اصول كافى میخوانيم: كسى كه غذاى حرام بخورد، يا امر به معروف و نهى از منكر نكند و يا از سر غفلت وبی اعتنايى دعا كند، دعايش مستجاب نمیگردد.
📕تفسير نور، ج ۱، ص ۲۹۱
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #ویژگیهای_زن_ایده_آل برای ازدواج
🔶انتخاب یک زن خوب برای ازدواج کار دشواری است. ویژگی های ظاهری یک زن نمی تواند ملاک خوبی برای ازدواج باشد. در این مقاله قصد داریم برخی از ویژگی های زن ایده آل برای ازدواج را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی انتخاب کنید و خدای نکرده ازدواج تان به طلاق منجر نشود. متاسفانه اکثر جوانان در انتخاب دچار مشکل هستند. گاهی بعضی از آنان در رودربایسی همسر خود را انتخاب می کنند. در این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد که زن ایده ال خود را بشناسید.
🔺 #با_ما_همراه_باشید
👇👇👇👇👇
💠نجیب و پاکدامن است
🔷در جامعه ما بیشتر آقایان، #زنان_پاکدامن و #نجیب را می پسندند. مخصوصا آقایانی که بیشتر در جامعه هستند ناهنجاری ها و روابط نامناسب خانم ها و آقایون را می بینند و به همین دلیل روی این موضوع بسیار حساس میشوند. به نسبت هنجارهای فرهنگی ما اولین ملاک برای آقایون پاکدامن بودن است.
💠مهربان است
🔷مهر و محبت جزئی از فطرت و ذات زن است. زن ایده آل میداند که چگونه محبت خود را برای همسرش خرج کند. تمام مرد ها به محبت نیاز دارند. حتی کسانی که به ظاهر خشن هستند و حتی دوست ندارند به کسی کلام محبت آمیز بگویند. مردها به نسبت خانوم ها بیشتر زیر بار فشار زندگی و اقتصادی قرار دارند و اگر در خانواده هم بی لطفی و بی محبتی ببینند زیر بار این فشارها میشکنند. تنها مهربانی است که امید را در زندگی زنده میکند.
💠برای خود ارزش و احترام قائل است
🔷یکی دیگر از ویژگی های زن ایده آل برای زندگی این است که خود را همانگونه که هست دوست دارد و در اجتماع نیز به او احترام بگذارند. زنی که ضعیف است دیگران به راحتی او را تحقیر میکنند و نمیتواند همسر مناسبی باشد. زن قدرتمند به خود افتخار میکند. تمام کارهای این زن از روی نظم و عقل است. این زن اعتماد به نفس بالایی دارد و الگوی خوبی برای شماست.
💠مغرور و از خود راضی نیست
🔷شاید فکر کنید زنی که برای خود احترام قائل باشد زن مغروری است. اصلا اینگونه نیست. غرور برای هر انسانی لازم است اما به اندازه. این زن در عین حال که همه به او احترام میگذارند، بسیار خاکی و مهربان است. یکی از علت های مهم اختلاف در زندگی بعد از مسائل اقتصادی خودشیفته بودن زن است. زن مغرور و خودشیفته هیچ کس جز خودش را قبول ندارد. این شخص خود را از همه برتر میداند. سعی کنید در مراسم معارفه و قبل از ازدواج روی این مساله توجه بیشتری داشته باشید.
👇👇👇👇👇
💠صرفه جوست
🔷مهمترین ویژگی زن ایده آل پس از موارد بالا این است. فراموش نکنید یک زن میتواند مرد را ورشکسته کند و یا شما به مدارج بالای موفقیت برساند. زنانی که در زندگی صرفه جویی میکنند درک زیادی از زندگی دارند. مرد میتواند به راحتی مدیریت خانه و خانواده را به او بسپارد.
💠همیشه برای مشکلات راه حل دارد
🔷زن ایده ال برای ازدواج کسی است که در برخورد با مشکلات خود را نمی بازد. این زن برای هر مشکلی در زندگی یک راه حل ایده آل را جلوی راه شما قرار میدهد. این زنان قادرند بهترین تصمیم را بگیرند.
💠راه پیشرفت را به شما نشان میدهد
🔷یکی از خصوصیات زن ایده آل هوش آنهاست. این زنان باعث میشود همسرش به راحتی پیشرفت کند و راه موفقیت را به او می آموزد. مردها دوست دارند از زنان کمک بگیرند. مردها زنان باهوش را دوست دارند.
💠دست پختش خوب است
🔷یکی از علایق مردان بدون شک غذاست. این مردان همواره از دست پخت مادر خود تعریف میکنند. این مردان علاوه بر مسائل عاطفی روی دست پخت زن حساس هستند. یکی از مواردی که میتوانید به راحتی آنها را به خانه بکشانید دست پخت خوب شماست.
💠انتقاد پذیر است
🔷خصوصیت مهم دیگر یک زن ایده آل #انتقاد_پذیر_بودن اوست. این زنان علاوه بر اینکه از همسر خود محترمانه انتقاد میکنند، انتقاد او را نیز می پذیرد. زن ها معمولا زود رنج و حساس هستند و نسبت به نظر دیگران انعطاف زیادی ندارند. اما با زنان انتقاد پذیر و با جنبه به راحتی میشود ارتباط برقرار کرد.
💠صبور است
🔷یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت انسان #صبر اوست. داشتن همسری صبور موهبت است. زن صبور یک شریک عالی برای زندگی است. رفتار او به گونه ای است که اگر در زندگی اشتباهی مرتکب شدید هر کاری برای جبران آن بکنید، بدون اینکه او حرفی بزند. برعکس زنان پرخاشگر و خشن عکس العملی از خود نشان میدهند که شما را وادار می کنند اشتباهات خود را تکرار کنید.
👇👇👇👇👇
💠مسئولیت پذیر است
🔷زنی که مسئولیت و وظایف خود را در زندگی بشناسد دیگر نیاز نیست به او همه چیز را گوشزد کنید. این زن به امور زندگی و مسائل زناشویی اشراف کامل دارد و تمام تلاشش را میکند تا یک زندگی شاد را برای شما فراهم کند.
💠دوست دارد بچه دار شود
🔷امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و روانشناسی بعضی از خانم ها به داشتن بچه علاقه ای نشان نمیدهند. این زنان دوست دارند بیشتر وقت خود را در محل کار بگذرانند. زن ایده آل برای زندگی یک خانه دار تمام عیار است. او دوست دارد بچه دار شود تا کانون خانواده را گرم تر کند.
💠سادگی جزئی از یک زن ایده آل است
🔷سادگی و بی آلایش بودن یک زن هم در اسلام طرفدار دارد و هم در جوامع غربی. بیشتر مردان دوست دارند با زنانی ساده ازدواج کنند تا خیالشان از وجود خانه راحت باشد. متاسفانه اکثر خانم ها بیشتر وقت شان جلوی آینه و در آرایشگاه ها سپری میشود. درست است زن باید در نگاه همسر بهترین باشد. اما سعی کنید حدود هر کاری را رعایت کنید.
💠صادق است
🔷زن ایده آل از دروغ متنفر است. او از فریب دادن شما بیزار است. این زن برای شعور شما ارزش قائل است و میداند با گفتن دروغ توهین بزرگی به شما خواهد کرد. چون میداند ماه هیچ گاه پشت ابر نمی ماند و بالاخره دروغش فاش میشود.
💠خصوصیات دیگر زن ایده آل برای ازدواج
🔷تحصیل کرده است - تاثیر مثبتی بر روی شما می گذارد - مودب و موقر است - درک بالایی دارد - اهل غیبت نیست - احترام بزرگتر را نگه میدارد - زمانش را با شما تقسیم میکند - به آینده خوش بین است و به شما نیز انرژی مثبت میدهد - احساسات خود را کنترل میکند - در جمع میداند چگونه رفتار کند - با صدای آرام صحبت میکند - گاهی شما را سوپرایز میکند - زندگی اش را دوست دارد - افسرده نیست - خیانت نمیکند - شما را همانگونه که هستید دوست دارد - رفیق نیمه راه نیست.
|منبع: وبسایت راسخون به نقل از مرکز مشاوره رهیاب
💢روزهای آینده #ویژگیهای_مرد_ایده_آل #برای_ازدواج تبیین خواهد شد...
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #امام_هادی علیه السلام
🔶از امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) کمتر مطلبی گفته و نوشته میشود. #شرایط_زمانی_آنان و حبس و بازداشت خانگی در منطقه نظامی و پادگان نظامیان عباسیان، به طور طبیعی محدودیت هایی را برای امامان(ع) ایجاد کرد. از همین رو، کم ترین سخن و سیره ای از آنان نقل شده است. اما همین اندک نیز کمتر از سوی نویسندگان نقل و بررسی و تحلیل شده است.
💠شرایط سخت دوره امامت امام هادی(ع)
🔷ویژگی های امام معصوم، علم و عصمت و برخورداری از فضایل اخلاقی و قدرت تکوینی و برتری از همه افراد زمان خویش در همه خصلت هاست و اینها همه در وجود #امام_هادی علیه السلام جمع بود. مسئولیت امام(ع) به عنوان حجت و خلیفه الهی بر زمین، محدود به تبیین گری مسایل و تفسیر الهی از قرآن برای انسان ها نیست؛ بلکه دایره مسئولیت آنان همه بشریت است. آنان همانند خورشیدی هستند که ماسوی الله را به عنوان خلیفه الهی ربوبیت میکنند؛ حال اگر برخی ها خواسته و ناخواسته در برابر بهره گیری ظاهری از نور هستی بخش آنان، حایل و دیواری کشیده اند، به معنای عدم انجام مسئولیت نیست؛ بلکه آنان درباره همین افراد یعنی حتی دشمنان خویش از شیاطین جنی و انسی نیز نقش ربوبیت خویش را انجام میدهند و آنان را به کمال بایسته و شایسته شان میرسانند.
🔷از نظر قرآن کم ترین نقش ائمه اتمام حجت نسبت به دشمنان است تا کسی مدعی نشود که حق را ندیده و نمیشناخت و حجت بر او تمام نشده بود. خداوند میفرماید: و ما أهلکنا من قریه الا لها منذرون؛ و هیچ آبادی و شهری را هلاک نکردیم، مگر آنکه برای آن هشدار دهندگانی بود. [شعراء، ۲۰۸] #امام_هادی (ع) یکی از انذارکنندگان الهی بودند که وجودشان، انذاری برای شیاطین جنی و انسی از عباسیان و دیگران بود. ایشان همه خصوصیات امامت را داشتند و به مسئولیت خویش در حد استطاعت عمل میکردند و می کوشیدند تا به اصلاح امور امت در حد توان بپردازدند؛ چنانکه همه پیامبران این گونه عمل میکردند. این در حالی است که تقیه بر پیامبران(ع) جایز نیست، درحالی که برای امامان تقیه جایز و بلکه در شرایطی واجب است؛ با این همه آنان به مسئولیت اصلاح گرانه خویش در امت اسلام می پرداختند و به تعبیر حضرت شعیب در حد استطاعت عمل میکردند. [هود، ۸۸]
🔷 #امام_هادی(ع) در شهر سامرا در بازداشت زندگی میکردند. سامرا یک شهر نظامی و پایتخت بعضی از خلفای عباسی بود و انتقال امام به آن شهر، برای آن بود که آن حضرت و رفت و آمدها و روابطش را تحت کنترل داشته باشند. #امام_هادی (ع) را نیز عسکری میگویند؛ زیرا همانند فرزندش امام حسن عسکری(ع) در عسکر سامرا، یعنی پادگان نظامی در بازداشت زندگی میکردند؛ از همین رو، در کتب روایی از آن دو امام(ع) به عنوان عسکریین(ع) یاد میشود. آن حضرت با آنکه در شرایط بازداشت سخت خانگی بودند، با این همه در حد توان به مسئولیت خویش در برابر شیعیان عمل میکردند. این درحالی بود که همواره تهدید به قتل نیز میشدند. شرایط سختی که آن حضرت در آن زندگی میکردند، در همه ابعاد زندگی ایشان نمود داشت. از آنجا که هر لحظه ممکن بود که عباسیان ایشان را به شهادت برسانند و بدگویان زمینه شهادت را فراهم آورند، تنها اعتماد و تکیه ایشان خداوند بود که بدان توکل کرده و خود را به ستون الهی حفظ و سرپا نگه میداشتند.
💠ویژگی های امام هادی(ع)
🔷در روایات به برخی از ویژگی ها و خصوصیات فردی #امام_هادی(ع) اشاره شده است. این خصوصیات شامل دو دسته فضایل اکتسابی و غیر اکتسابی میشود. کسانی که میخواهند ایشان را سرمشق قرار دهند باید از ویژگی های اکتسابی ایشان بیاموزند و خود را همسان و همانند ایشان در حد توان کنند. کسانی که امام (ع) را دیده اند از فضل و نجابت حضرت سخن گفته اند. عبیدالله بن یحیی الخاقان میگوید: لو رأیت اباه رأیت رجلا جزلا نبیلا فاضلا؛ اگر پدر امام عسکری(ع) (یعنی امام هادی) را میدیدی او را شخص بسیار کریم و بخشنده، با نجابت و صاحب فضل می یافتی. [الارشاد، للمفید، ص ۳۳۹] این روایت بیان میکند که #امام_هادی(ع) با آنکه در شرایط حبس خانگی بودند و وجوهات و درآمد وی زیر نظر مستقیم دولتمردان و نظامیان عباسی قرار داشت، با این همه همان اندک چیزی که به دست ایشان میرسید در راه خدا به نیازمندان و سائلان میدادند. از دیگر خصوصیاتی که برای آن حضرت(ع) بیان میشود اینکه حضرت در علم دین، فقیه و از نظر علم به دین، متعبد بود. در حقیقت جمع علم و عمل داشته و به چیزی که میدانسته عمل میکرده است.
🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/Article/View/95287 بخوانید.
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️دقیقاً الان وقت ضربه است
🔷مشرکان بعد از پیروزی در جنگ احد و وارد کردن ضربه ای سخت به مسلمین، به سرعت راه مکه را در پیش گرفتند.
🔷ابوسفیان، سرمست از پیروزی، در میانه راه، از بازگشت پشیمان شد و با هدف قتل پیامبر (ص) و نابودی کامل مسلمانان، دستور حمله مجدد به مدینه را داد.
🔷خبر که به پیامبر اکرم (ص) رسید، ایشان بلافاصله دستور دادند لشکر احد خود را برای کارزار با مشرکان آماده کند و این در حالی بود که بسیاری مجاهدان این لشکر، شهید یا به شدت مجروح شده بودند تا جایی که امیرالمومنین (ع) ۶۰ جراحت برداشته بودند.
🔷خبر حرکت لشکر پیامبر، با این وضع بسیار ناگوار و دردناک به لشکر ابوسفیان رسید و آنها از شدت روحیه مقاومت مسلمانان به وحشت افتادند و فرار کردند
🔷لشکر پیامبر پس از سه روز انتظار بدون جنگ به مدینه بازگشت. این موضوع آنقدر مهم بود که خدا اینگونه از ایشان تقدیر کرد: «کسانی که دعوت خدا و پیامبر را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمرا الاسد» حرکت نمودند)؛ کسانی از ایشان که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است» [آل عمران، ۱۷۲]
🔺اگر #پاسخ_انفجار_بیروت ضعف و انفعال باشد، فرزندان امروز ابوسفیان حمله سنگین تری برای نابودی تمام جبهه مقاومت تدارک خواهند دید. بنابراین در همین اوضاع سخت، علاوه بر کمک و همدلی با مردم لبنان، باید همه #جبهه_مقاومت با روحیه و اقتدار #ضربه_متقابل_بزرگی را به جبهه کفر وارد کنند
✍حمیدرضا ابراهیمی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #شاخصههای_جامعهی_نابسامان و آشفته از نگاه امام علی(ع)
🔶 #امام_علی(ع) به مناسبتهای مختلف، اوضاع و شرایط نابسامان و مفاسد جامعهی زمان خود را تحلیل و بررسی نموده و #معیارهایی_کلی ارائه فرموده است که در حقیقت #این_معیارها و شاخصهها، اختصاص به آن زمان و آن جامعه نداشت، بلکه #در_هر_زمان و #هر_جامعه میتواند مصداق داشته باشد. به عنوان نمونه در مورد زوال و انحطاط جوامع و حکومتها میفرمایند: «عامل سقوط دولتها و جوامع چهار چیز است: بیتوجهی به مسائل بنیادی؛ و اهتمام به مسائل حاشیهای؛ پیش انداختن اراذل و فرومایگان؛ و کنار گذاشتن افراد دانشمند و بافضیلت».[عیون الحکم و المواعظ، ص ۵۵۰] و در جایی دیگر فرمود: سرپرستی جوامع از سوی فرومایگان و تازه به دوران رسیدهها، نشانهای از انحطاط و سقوط حکومتها است.[عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۰۲]
🔺 #امام_علی(ع) اما در خطبهی ۲۳۳ نهج البلاغه در قالب یک خطبهی کوتاه، #مهمترین_معیارها و شاخصههای #جامعهی_فاسد و نابسامان را چنین بیان میکند: خدا شما را رحمت کند، بدانید که در روزگارى به سر میبرید که گویندگان حق اندک، زبانها از راستگویى ناتوان و حقمداران بیارزشاند؛ مردمش گرفتار گناه، و با بیتفاوتی و سازشکارى همراهاند؛ جوانانشان بد اخلاق، و پیرانشان گنهکار؛ دانشمندانش دو رو و منافق و سخنرانشان (قاریانشان) چاپلوساند؛ خردسالانشان بزرگان را احترام نمیکنند؛ و توانگرانشان مستمندان را دستگیری نمیکنند.
💠در این خطبهی کوتاه اما جامع و پر معنا، #امام_علی(ع) #چند_معیار_جامعهی #به_انحطاط_رفته را بیان میکند که عبارتاند از:
🔷 #تعداد_اندک_حقگویان و بیارزش بودن بیان حقایق: در جامعهی آشفته، حقگویان و حقمداران در اقلیتاند؛ و علت آن هم شرور و #مفاسدی است که #جامعه را فرا گرفته است. چنانکه امام(ع) در جایی دیگر فرمود: «اى مردم، ما در روزگارى کینهتوز، و پر از ناسپاسى و کفران نعمتها به سر میبریم که نیکوکار در آن بدکردار به شمار میآید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشى خود میافزاید.
👇👇👇👇👇
از آنچه میدانیم بهره نمیگیریم و آنچه را نمیدانیم، نمیپرسیم، و از بلایی تا بر سرمان نیامده نمیترسیم».[نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص۷۴]
به هر حال در جامعهی نابسامان حقگرایان خوارند؛ زیرا هم در اقلیتاند، و هم نسبت به دیگران ضعیفاند.
🔷 #رواج_دروغگویی و چاپلوسی: در این روزگار زبان انسان از بیان حقیقت ناتوان است و علت آن هم دو چیز است: یکی جهل و نادانی و دیگر ظلم و ستمی است که جامعه را فرا گرفته است.[۱] بر اساس سخن امام علی(ع) نشانهی دیگر جامعهی فاسد و بیمار آن است که انسانهای سالم و صادق توان گفتن حقایق را ندارند، و بر عکس بازار افترا، دروغ، تملّق و چاپلوسی پررونق است و تریبونها و بلندگوها در اختیار متملقان و چاپلوسان است.
🔷 #اشتغال_اکثریت_به_گناه: اکثریت مردم جامعهی فاسد، هر کدام در گناهی فرو رفته و آثار تقوا در جامعه کمتر مشاهده میشود.
🔷 #بیتفاوتی و سازشکاری: مردم در ظاهر و در زبان با هم سازش دارند، ولی قلبا با هم توافق ندارند؛ و به عبارتی در کارهای خود اهل غل و غش هستند و با سازشکاری روزگار را سپری میکنند.
🔷 #بداخلاقی_جوانان و #گناهکاری_پیران: جوانان جامعه تندخو و بد اخلاقاند؛ چرا که بر اساس تربیت دینی پرورش نیافتند و یا خود را ملزم به رعایت اصول دینی نمیدانند و پیران جامعه که دینداری آنان - با فرض دیندار بودن - تصنعی و ظاهری است، خود را غرق در گناه نموده و مرگ و قیامت را فراموش کردهاند. یعنی اگر شرایط جامعه به سمتی برود که #نسل_جوان_آیندهساز به جای اهتمام به باور خویش و برنامهریزی برای آینده خود و جامعهای که در آن زندگی میکند، به تندخویی و #بیبندوباری اخلاقی تمایل و رغبت بیشتری نشان دهد، این امر #زنگ_خطر و نشانهی انحطاط و تباهی آن جامعه است. جامعهای که #پیران و پا به سن گذاشتهها، به جای اینکه به #تربیت_جوانان خود بپردازند و آنان را از آلودگی به گناه برحذر دارند، خود #آلوده_به_گناه شوند، آن جامعه فاسد است.
🔷وجود نفاق و چاپلوسی در میان آنانی که با دین سر و کار دارند: دانایان جامعه از آن جهت منافق و ریاکار میشوند که دانش و هوشمندی خود را در جهت خیر و صلاح به کار نمیبرند و از فرمانهای الهی و آخرت چشم پوشیدهاند؛ گویندگان و سخنوران با مردم صادق نیستند، با زبان اظهار محبت میکنند، ولی در دل با دیگران دوست نیستند.[۲]
👇👇👇👇👇
در محیطی که اندیشمندان و صاحبان قلم، به جای اینکه مردم را به سوی خدا و سعادت دنیا و آخرت دعوت نمایند، با ایفای #نقش دوگانه و #مزورانه به فکر #منافع_خویش باشند، چنین جامعهای روی سعادت به خویش نخواهد دید.
🔷 #حرمت_نگذاشتن_به_بزرگترها: از دیگر نشانههای نابسامانی جامعه این است که کوچکترها احترام بزرگترها را نگه نمیدارند؛ زیرا در محیطی رشد یافتهاند که از نظر تربیت دینی و اخلاقی دچار نقص بوده است. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «... وَقِّرُوا کِبَارَکُم...»؛[۳] (و بزرگان خود را احترام کنید). و فرمودند: «مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ إِجْلَالُ ذِی الشَّیْبَةِ الْمُسْلِم»؛[۴] از جملهی تجلیل خدا، احترام گذاشتن به پیران مسلمان است. اگر به این توصیهها عمل نشود، جامعه رو به انحطاط خواهد بود.
🔷بیتوجهی به رشد #فاصلهی_طبقاتی: جامعهی منحط و فاسد جامعهای است که در آن شکاف و فاصلهی طبقاتی روز به روز بیشتر میشود که در چنین جامعهای ثروتمندان نه تنها به فکر فقرا و مستضعفان نیستند، بلکه با انباشت ثروت و پایمال کردن حق تنگدستان هر روز بر این شکاف و فاصله میافزایند، در حالیکه بر اساس صریح قرآن خداوند در مال ثروتمندان حقی برای بیچارگان قرار داده شده است: «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم».[ذاریات، ۱۹] اما در جامعه منحط صاحبان ثروت به جای اینکه بخشی از سرمایهی خود را در جهت فقرزدایی به کار گیرند، با حرص و طمع و نقشههای گوناگون همواره به دنبال تصاحب اندک ثروتی هستند که در دست مستمندان است، و با این کار روز به روز بر فاصلهی طبقاتی میافزایند.
پی نوشت:
[۱]. بحرانی، ابن میثم، شرح نهج البلاغه، مترجمان، محمدی مقدم، قربانعلی و دیگران، ج 6، ص 138
[۲]. همان، ص 139.
[۳]. امالی صدوق، ص ۹۴
[۴]. کافی ج ۲، ص ۱۶۵
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا در روایت #فضیلت_ضربت_امام_علی(ع) #در_روز_خندق، اغراق نشده است؟ آیا از معنای برخی روایات این شبهه به ذهن نمیرسد که در فضائل امام علی(ع) اغراق شده است؟ مثلاً در روایتی داریم ضربه شمشیر امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق افضل از عبادت جن و انس است! اگر این روایت صحیح باشد، مستلزم این است که ضربه امام علی(ع) از اعمال و عبادات خود پیامبر اسلام(ص) هم افضل باشد!
💠پاسخ اجمالی
🔷به نقل شیعه و اهل سنت، پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با فضایل و مجاهدتهای امام علی (ع) میفرمایند: «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن»؛[۱] کار علی در جنگ خندق (کشتن عمرو بن عبدودّ) برتر از عبادت جن و انس است.
🔷شاید از این روایت، نوعی اغراق برداشت شود، اما باید دانست که روایاتی مشابه، که فضیلتی برتر از تمام جهانیان را برای فردی اعلام میکند، حتی در مورد صحابی نامداری، مانند ابوذر نیز آمده است. بدیهی است که چنین مواردی انصراف به فضیلت بر #اعمال_افراد_عادی دارد و نه اعمال پیامبران و امامان!
🔷در همین راستا روایت مشهوری در ارتباط با راستگو بودن ابوذر میگوید: «آسمان سایه نینداخته و زمین بر خود حمل نکرده گویندهاى راستگوتر و نیکتر از ابوذر».[۲] این روایت تا حدی شخصیت ابوذر را بالا میبرد که برای برخی از شیعیان این شبهه پدید آمده بود که آیا ابوذر از اهل بیت (ع) نیز برتر بود؟! یکی از شیعیان این اشکال را با امام صادق (ع) اینگونه مطرح ساخت: آیا پیامبر خدا (ص) در حقّ ابوذر چنین نفرمود: «آسمان بر کسى سایه نیفکنده و زمین بر خود حمل نکرده، کسى را که راستگوتر از ابوذر باشد»؟ امام فرمود: «آرى»، وی پرسید: «پس پیامبر خدا (ص)، امام علی، حسن و حسین (ع) در این میان چه جایگاهی خواهند داشت؟!» امام در پاسخ فرمود: «یک سال چند ماه است؟!»، گفته شد: «دوازده ماه!» امام(ع) فرمود: «چند ماه از آنها، ماه حرام شمرده شده است؟» پاسخ داده شد: «چهار ماه»، امام فرمود: «آیا ماه رمضان هم جزو آنها است؟!» که پاسخ منفی داده شد. امام صادق(ع) فرمود: «به یقین در ماه رمضان شبى هست که برتر از هزار ماه است، و ما خاندانى هستیم که هیچ فردى با ما سنجیده نمیشود!».[۳] بدین ترتیب، شبهه آن فرد شیعی برطرف شد.
🔷در #فضایل و مجاهدتهای #امام_علی(ع) در ارشاد مفید آمده است: ربیعه سعدى به ملاقات حذیفه یمان[۴] رفت و گفت اى بنده خدا ما همواره از على (ع) و فضایل او در محافل و مجالس یاد میکنیم. مردم بصره میگویند شما در باره او افراط میکنید. آیا شما حدیثى در مورد عظمت و جایگاه او به خاطر دارید. حذیفه گفت: اى ربیعه، این چه پرسشى است که در باره على(ع) از من مىنمایى! سوگند به خدایى که جان من در دست او است، هر گاه همه اعمال یاران محمد(ص) از روزى که مبعوث به نبوت شده تا به امروز را در کفه ترازویى بگذارند و کار على(ع) را در کفه دیگر آن، عمل آنحضرت بر تمام اعمال آنان برترى دارد. ربیعه که این منقبت امام را از على(ع) شنید گفت: این منقبت قابل قبول نیست و دلیلى بر صحت آن وجود ندارد. حذیفه گفت: اى احمق! چگونه این فضایل قابل تحمل نیست؟! کجا بودند عمر و ابوبکر و دیگر اصحاب پیامبر (ص) در روز خندق که عمرو بن عبدودّ مبارز میطلبید و همه غیر از على(ع) چون مرده بیجانى روح از کالبدشان خارج شده بود، او یکتنه به مبارزه وى رفت و به یارى خدا او را کشت. به حق خدایی که جان حذیفه در دست او است، پاداش کار على(ع) در آن روز از اعمال پیروان محمد(ص) تا روز قیامت بیشتر است.[۵]
پی نوشت:
[۱]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۱، ص ۴۶۷؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴، البته در المستدرک به جای «الثقلین»، «اعمال امتی الی یوم القیامة» آمده است.
[۲]. تفسیر قمی (تحقیق: موسوی جزایری) ج ۱، ص ۵۲
[۳]. معانی الاخبار، ص ۱۷۹
[۴]. حُذَیفة بن یمان، صحابی و صاحب سرّ پیامبر اکرم (ص) و از نخستین اسلامآورندگان که در بسیاری از جنگهای صدر اسلام پیامبر (ص) را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی(ع) بود. در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است.
[۵]. الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۱۰۳
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #ترجمه_خطبه_غدیر
💠حمد و ثنای الهی
🔷ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بیهمتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آن که او در مقام خودش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستودهای که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمانهای بلند و گستراننده گستره شدهها و فرمانروای مطلق زمینها و آسمانهاست و بیاندازه پاک و بینهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و روحالقدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزونبخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا و فضل اویند. هر دیدهای را میبیند، و هیچ دیدهای را توان دیدار او نیست. بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷در اجرای کیفر مجرمان شتاب نمیکند و به عذابی که در خور آنند تعجیل نمینماید. به اسرار نهان و به سویداء سینهها آگاه است و هیچ رازی از او پوشیده نیست و هیچ امر پنهانی او را به اشتباه نمیافکند. بر همه اشیاء، محیط و بر همه چیز، چیره و بر هر نیرویی غالب و بر هر کاری تواناست. نیست مانندی برایش و حال آن که او پدید آورنده همه موجودات است از نیستی. جاودانی که به عدل، پایدار است و خدایی جز او نیست. سرافراز و حکیم و والاتر از آن که به دیدهها مشهود گردد و لیکن او هر دیدهای را در مییابد و بر هر چیز دقیق و آگاه است. خداوند، بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷به دیده هیچ بیننده در نیامده تا وصفش ممکن شود و احدی را از چگونگی پیدا و پنهانش آگاهی نیست مگر به همان مقدار که خود (عزّوجلّ) از خویشتن خبر داده است. و گواهی میدهم او خدایی است که هستی، آکنده قداست اوست و آغازِ بی آغاز و انجام بی فرجام (همه هستی) به نور او احاطه شده است. فرمانش بی مشورت مستشاری جاری و نافذ است و قضا و تقدیرش بی مدد همکاری، بر کائنات حکومت دارد و در تدبیر امر خلقش، هیچ نقص و بی نظمی نیست. موجودات را بی آنکه نمونهای از پیش داشته باشد، ابتکار و خلقت فرمود و بدون کمک هیچ یاوری آنها را بیافرید و در این هنگامه نه او را رنجی و نه نیازی به چاره سازی بود. به ایجاد خلق اراده نموده پس خلق، خلعت هستی یافتند و (به نور وجودش) آشکار شدند.
🔷پس اوست خدایی که معبودی جز او نیست، آن (خدایی) که به صنع خود، اتقان و استواری داد و در مصنوع خود، حسن و زیبایی نهاد. دادگریست که هرگز ستم نکند و بزرگواریست که کلیه امور به او باز میگردد. و گواهی میدهم اوست که هستی در برابر قدرتش فروتن و در مقابل هیبتش سرافکنده و تسلیم است. اوست سلطان سلاطین و مالک همه ملکها و گرداننده افلاک و فرمانروای مهر و ماه که هر یک تا زمانی مقدّر در کار گردشند. اوست که چادر شب بر رخسار روز کشد و شب را در نور روز فراگیر کند که هر یک شتابان در جستجوی یکدیگرند. اوست شکننده ستمکاران و زورگویان و نابود کننده شیاطین پست و پلید.
🔷نه او را ضدّی است و نه شریکی. یکتای بی نیاز است. نه کسی زاده اوست و نه او زاده کسی و نه احدی همتا و مانند وی است. معبودی یکتا و پروردگاری ارجمند است. هر چه خواهد کند و ارادهاش بر جهان فرمانرواست. او بر هر چیز و به شمار همه چیز آگاه است. مرگ و زندگی، نیازمندی و بی نیازی به اراده او و خنده و گریه و منع و عطا به خواست اوست.
ملک و سلطنت، از آن او و ثنا و ستایش، ویژه او و خیر و نیکی به خواست اوست و اوست که بر هر کاری تواناست. شب را در روز، و روز را در شب فرو میبرد و خدایی جز او نیست. خدایی بس ارجمند و بسی بخشاینده. به خواهش بندگان، پاسخ میدهد و صاحب بخشش و عطای بزرگ است. به شمار نَفَس جانداران آگاه و پروردگار پری و آدمی است.
🔷کاری بر او دشوار نیست و ناله فریادخواهان او را به کاری وادار و ناگزیر نمیسازد به ستوه نیاورد او را اصرار اصرار کنندگان. نگهبان نیکان و توفیق بخش رستگان و سَروَر جهانیان است و آفریدگان را سزد که به هر حال، در خوشی و سختی و در شدت و راحت سپاس او گویند و ستایش او کنند.
و اینک من، در هر دشواری و راحت و در هر سختی و سستی ستایشگر اویم و به او و فرشتگان و فرستادگان و کتب آسمانیش، ایمان دارم. فرمانش را به جان شنوده و فرمان بردارم و در هر کار که او را خشنود و راضی سازد، شتابندهام.
🔗متن کامل را اینجا 👈article.tebyan.net/81057 بخوانید.
#خطبه_غدیر
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #روشهای_برخورد_با_مشکلات از نگاه نهج البلاغه (بخش اول)
🔶 #دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم همراه با رنج ها و زحمت ها است، این #رنج ها و مصیبت ها #جزو_این_زندگی هستند و ما باید در قبال آنها چه عکس العملی نشان بدهیم؟ خودمان را در برابر آنها ببازیم یا با آنها مبارزه کنیم و بر آنها فائق آییم؟ اگر می خواهیم با آنها برخوردی داشته باشیم که بر زندگی ما اثرات منفی نگذارد یا حداقل اثرات منفی را از خودمان دور کنیم، چه کار باید بکنیم؟
💠مقدمه
🔷وقتی ما زندگی انسانی را به ذهن می آوریم، رنج ها و مشکلات، حصه بزرگی از زندگی او را در بر میگیرند. همانطور که یک کوهنورد ماهر برای رسیدن به قله کوه مراحل سختی را میگذراند، انسانها هم در مواجهه با مشکلات و مصائب هستند. بعضی با فائق آمدن بر مشکلات پیروز میشوند و بعضی در مقابل آنها سر تسلیم فرود می آورند. آنها که در برابر مشکلات همچون کوه می ایستند ویژگی هایشان چیست؟ چه ترفندهایی را بکار می گیرند؟
🔺ما در این مقاله با یاری گرفتن از #کلام_امام_علی(ع) #روش_برخورد با #مشکلات را مرور می کنیم: #با_ما_همراه_باشید.
👇👇👇👇👇