⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #امام_هادی علیه السلام
🔶از امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) کمتر مطلبی گفته و نوشته میشود. #شرایط_زمانی_آنان و حبس و بازداشت خانگی در منطقه نظامی و پادگان نظامیان عباسیان، به طور طبیعی محدودیت هایی را برای امامان(ع) ایجاد کرد. از همین رو، کم ترین سخن و سیره ای از آنان نقل شده است. اما همین اندک نیز کمتر از سوی نویسندگان نقل و بررسی و تحلیل شده است.
💠شرایط سخت دوره امامت امام هادی(ع)
🔷ویژگی های امام معصوم، علم و عصمت و برخورداری از فضایل اخلاقی و قدرت تکوینی و برتری از همه افراد زمان خویش در همه خصلت هاست و اینها همه در وجود #امام_هادی علیه السلام جمع بود. مسئولیت امام(ع) به عنوان حجت و خلیفه الهی بر زمین، محدود به تبیین گری مسایل و تفسیر الهی از قرآن برای انسان ها نیست؛ بلکه دایره مسئولیت آنان همه بشریت است. آنان همانند خورشیدی هستند که ماسوی الله را به عنوان خلیفه الهی ربوبیت میکنند؛ حال اگر برخی ها خواسته و ناخواسته در برابر بهره گیری ظاهری از نور هستی بخش آنان، حایل و دیواری کشیده اند، به معنای عدم انجام مسئولیت نیست؛ بلکه آنان درباره همین افراد یعنی حتی دشمنان خویش از شیاطین جنی و انسی نیز نقش ربوبیت خویش را انجام میدهند و آنان را به کمال بایسته و شایسته شان میرسانند.
🔷از نظر قرآن کم ترین نقش ائمه اتمام حجت نسبت به دشمنان است تا کسی مدعی نشود که حق را ندیده و نمیشناخت و حجت بر او تمام نشده بود. خداوند میفرماید: و ما أهلکنا من قریه الا لها منذرون؛ و هیچ آبادی و شهری را هلاک نکردیم، مگر آنکه برای آن هشدار دهندگانی بود. [شعراء، ۲۰۸] #امام_هادی (ع) یکی از انذارکنندگان الهی بودند که وجودشان، انذاری برای شیاطین جنی و انسی از عباسیان و دیگران بود. ایشان همه خصوصیات امامت را داشتند و به مسئولیت خویش در حد استطاعت عمل میکردند و می کوشیدند تا به اصلاح امور امت در حد توان بپردازدند؛ چنانکه همه پیامبران این گونه عمل میکردند. این در حالی است که تقیه بر پیامبران(ع) جایز نیست، درحالی که برای امامان تقیه جایز و بلکه در شرایطی واجب است؛ با این همه آنان به مسئولیت اصلاح گرانه خویش در امت اسلام می پرداختند و به تعبیر حضرت شعیب در حد استطاعت عمل میکردند. [هود، ۸۸]
🔷 #امام_هادی(ع) در شهر سامرا در بازداشت زندگی میکردند. سامرا یک شهر نظامی و پایتخت بعضی از خلفای عباسی بود و انتقال امام به آن شهر، برای آن بود که آن حضرت و رفت و آمدها و روابطش را تحت کنترل داشته باشند. #امام_هادی (ع) را نیز عسکری میگویند؛ زیرا همانند فرزندش امام حسن عسکری(ع) در عسکر سامرا، یعنی پادگان نظامی در بازداشت زندگی میکردند؛ از همین رو، در کتب روایی از آن دو امام(ع) به عنوان عسکریین(ع) یاد میشود. آن حضرت با آنکه در شرایط بازداشت سخت خانگی بودند، با این همه در حد توان به مسئولیت خویش در برابر شیعیان عمل میکردند. این درحالی بود که همواره تهدید به قتل نیز میشدند. شرایط سختی که آن حضرت در آن زندگی میکردند، در همه ابعاد زندگی ایشان نمود داشت. از آنجا که هر لحظه ممکن بود که عباسیان ایشان را به شهادت برسانند و بدگویان زمینه شهادت را فراهم آورند، تنها اعتماد و تکیه ایشان خداوند بود که بدان توکل کرده و خود را به ستون الهی حفظ و سرپا نگه میداشتند.
💠ویژگی های امام هادی(ع)
🔷در روایات به برخی از ویژگی ها و خصوصیات فردی #امام_هادی(ع) اشاره شده است. این خصوصیات شامل دو دسته فضایل اکتسابی و غیر اکتسابی میشود. کسانی که میخواهند ایشان را سرمشق قرار دهند باید از ویژگی های اکتسابی ایشان بیاموزند و خود را همسان و همانند ایشان در حد توان کنند. کسانی که امام (ع) را دیده اند از فضل و نجابت حضرت سخن گفته اند. عبیدالله بن یحیی الخاقان میگوید: لو رأیت اباه رأیت رجلا جزلا نبیلا فاضلا؛ اگر پدر امام عسکری(ع) (یعنی امام هادی) را میدیدی او را شخص بسیار کریم و بخشنده، با نجابت و صاحب فضل می یافتی. [الارشاد، للمفید، ص ۳۳۹] این روایت بیان میکند که #امام_هادی(ع) با آنکه در شرایط حبس خانگی بودند و وجوهات و درآمد وی زیر نظر مستقیم دولتمردان و نظامیان عباسی قرار داشت، با این همه همان اندک چیزی که به دست ایشان میرسید در راه خدا به نیازمندان و سائلان میدادند. از دیگر خصوصیاتی که برای آن حضرت(ع) بیان میشود اینکه حضرت در علم دین، فقیه و از نظر علم به دین، متعبد بود. در حقیقت جمع علم و عمل داشته و به چیزی که میدانسته عمل میکرده است.
🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/Article/View/95287 بخوانید.
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️دقیقاً الان وقت ضربه است
🔷مشرکان بعد از پیروزی در جنگ احد و وارد کردن ضربه ای سخت به مسلمین، به سرعت راه مکه را در پیش گرفتند.
🔷ابوسفیان، سرمست از پیروزی، در میانه راه، از بازگشت پشیمان شد و با هدف قتل پیامبر (ص) و نابودی کامل مسلمانان، دستور حمله مجدد به مدینه را داد.
🔷خبر که به پیامبر اکرم (ص) رسید، ایشان بلافاصله دستور دادند لشکر احد خود را برای کارزار با مشرکان آماده کند و این در حالی بود که بسیاری مجاهدان این لشکر، شهید یا به شدت مجروح شده بودند تا جایی که امیرالمومنین (ع) ۶۰ جراحت برداشته بودند.
🔷خبر حرکت لشکر پیامبر، با این وضع بسیار ناگوار و دردناک به لشکر ابوسفیان رسید و آنها از شدت روحیه مقاومت مسلمانان به وحشت افتادند و فرار کردند
🔷لشکر پیامبر پس از سه روز انتظار بدون جنگ به مدینه بازگشت. این موضوع آنقدر مهم بود که خدا اینگونه از ایشان تقدیر کرد: «کسانی که دعوت خدا و پیامبر را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمرا الاسد» حرکت نمودند)؛ کسانی از ایشان که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است» [آل عمران، ۱۷۲]
🔺اگر #پاسخ_انفجار_بیروت ضعف و انفعال باشد، فرزندان امروز ابوسفیان حمله سنگین تری برای نابودی تمام جبهه مقاومت تدارک خواهند دید. بنابراین در همین اوضاع سخت، علاوه بر کمک و همدلی با مردم لبنان، باید همه #جبهه_مقاومت با روحیه و اقتدار #ضربه_متقابل_بزرگی را به جبهه کفر وارد کنند
✍حمیدرضا ابراهیمی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #شاخصههای_جامعهی_نابسامان و آشفته از نگاه امام علی(ع)
🔶 #امام_علی(ع) به مناسبتهای مختلف، اوضاع و شرایط نابسامان و مفاسد جامعهی زمان خود را تحلیل و بررسی نموده و #معیارهایی_کلی ارائه فرموده است که در حقیقت #این_معیارها و شاخصهها، اختصاص به آن زمان و آن جامعه نداشت، بلکه #در_هر_زمان و #هر_جامعه میتواند مصداق داشته باشد. به عنوان نمونه در مورد زوال و انحطاط جوامع و حکومتها میفرمایند: «عامل سقوط دولتها و جوامع چهار چیز است: بیتوجهی به مسائل بنیادی؛ و اهتمام به مسائل حاشیهای؛ پیش انداختن اراذل و فرومایگان؛ و کنار گذاشتن افراد دانشمند و بافضیلت».[عیون الحکم و المواعظ، ص ۵۵۰] و در جایی دیگر فرمود: سرپرستی جوامع از سوی فرومایگان و تازه به دوران رسیدهها، نشانهای از انحطاط و سقوط حکومتها است.[عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۰۲]
🔺 #امام_علی(ع) اما در خطبهی ۲۳۳ نهج البلاغه در قالب یک خطبهی کوتاه، #مهمترین_معیارها و شاخصههای #جامعهی_فاسد و نابسامان را چنین بیان میکند: خدا شما را رحمت کند، بدانید که در روزگارى به سر میبرید که گویندگان حق اندک، زبانها از راستگویى ناتوان و حقمداران بیارزشاند؛ مردمش گرفتار گناه، و با بیتفاوتی و سازشکارى همراهاند؛ جوانانشان بد اخلاق، و پیرانشان گنهکار؛ دانشمندانش دو رو و منافق و سخنرانشان (قاریانشان) چاپلوساند؛ خردسالانشان بزرگان را احترام نمیکنند؛ و توانگرانشان مستمندان را دستگیری نمیکنند.
💠در این خطبهی کوتاه اما جامع و پر معنا، #امام_علی(ع) #چند_معیار_جامعهی #به_انحطاط_رفته را بیان میکند که عبارتاند از:
🔷 #تعداد_اندک_حقگویان و بیارزش بودن بیان حقایق: در جامعهی آشفته، حقگویان و حقمداران در اقلیتاند؛ و علت آن هم شرور و #مفاسدی است که #جامعه را فرا گرفته است. چنانکه امام(ع) در جایی دیگر فرمود: «اى مردم، ما در روزگارى کینهتوز، و پر از ناسپاسى و کفران نعمتها به سر میبریم که نیکوکار در آن بدکردار به شمار میآید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشى خود میافزاید.
👇👇👇👇👇
از آنچه میدانیم بهره نمیگیریم و آنچه را نمیدانیم، نمیپرسیم، و از بلایی تا بر سرمان نیامده نمیترسیم».[نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص۷۴]
به هر حال در جامعهی نابسامان حقگرایان خوارند؛ زیرا هم در اقلیتاند، و هم نسبت به دیگران ضعیفاند.
🔷 #رواج_دروغگویی و چاپلوسی: در این روزگار زبان انسان از بیان حقیقت ناتوان است و علت آن هم دو چیز است: یکی جهل و نادانی و دیگر ظلم و ستمی است که جامعه را فرا گرفته است.[۱] بر اساس سخن امام علی(ع) نشانهی دیگر جامعهی فاسد و بیمار آن است که انسانهای سالم و صادق توان گفتن حقایق را ندارند، و بر عکس بازار افترا، دروغ، تملّق و چاپلوسی پررونق است و تریبونها و بلندگوها در اختیار متملقان و چاپلوسان است.
🔷 #اشتغال_اکثریت_به_گناه: اکثریت مردم جامعهی فاسد، هر کدام در گناهی فرو رفته و آثار تقوا در جامعه کمتر مشاهده میشود.
🔷 #بیتفاوتی و سازشکاری: مردم در ظاهر و در زبان با هم سازش دارند، ولی قلبا با هم توافق ندارند؛ و به عبارتی در کارهای خود اهل غل و غش هستند و با سازشکاری روزگار را سپری میکنند.
🔷 #بداخلاقی_جوانان و #گناهکاری_پیران: جوانان جامعه تندخو و بد اخلاقاند؛ چرا که بر اساس تربیت دینی پرورش نیافتند و یا خود را ملزم به رعایت اصول دینی نمیدانند و پیران جامعه که دینداری آنان - با فرض دیندار بودن - تصنعی و ظاهری است، خود را غرق در گناه نموده و مرگ و قیامت را فراموش کردهاند. یعنی اگر شرایط جامعه به سمتی برود که #نسل_جوان_آیندهساز به جای اهتمام به باور خویش و برنامهریزی برای آینده خود و جامعهای که در آن زندگی میکند، به تندخویی و #بیبندوباری اخلاقی تمایل و رغبت بیشتری نشان دهد، این امر #زنگ_خطر و نشانهی انحطاط و تباهی آن جامعه است. جامعهای که #پیران و پا به سن گذاشتهها، به جای اینکه به #تربیت_جوانان خود بپردازند و آنان را از آلودگی به گناه برحذر دارند، خود #آلوده_به_گناه شوند، آن جامعه فاسد است.
🔷وجود نفاق و چاپلوسی در میان آنانی که با دین سر و کار دارند: دانایان جامعه از آن جهت منافق و ریاکار میشوند که دانش و هوشمندی خود را در جهت خیر و صلاح به کار نمیبرند و از فرمانهای الهی و آخرت چشم پوشیدهاند؛ گویندگان و سخنوران با مردم صادق نیستند، با زبان اظهار محبت میکنند، ولی در دل با دیگران دوست نیستند.[۲]
👇👇👇👇👇
در محیطی که اندیشمندان و صاحبان قلم، به جای اینکه مردم را به سوی خدا و سعادت دنیا و آخرت دعوت نمایند، با ایفای #نقش دوگانه و #مزورانه به فکر #منافع_خویش باشند، چنین جامعهای روی سعادت به خویش نخواهد دید.
🔷 #حرمت_نگذاشتن_به_بزرگترها: از دیگر نشانههای نابسامانی جامعه این است که کوچکترها احترام بزرگترها را نگه نمیدارند؛ زیرا در محیطی رشد یافتهاند که از نظر تربیت دینی و اخلاقی دچار نقص بوده است. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «... وَقِّرُوا کِبَارَکُم...»؛[۳] (و بزرگان خود را احترام کنید). و فرمودند: «مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ إِجْلَالُ ذِی الشَّیْبَةِ الْمُسْلِم»؛[۴] از جملهی تجلیل خدا، احترام گذاشتن به پیران مسلمان است. اگر به این توصیهها عمل نشود، جامعه رو به انحطاط خواهد بود.
🔷بیتوجهی به رشد #فاصلهی_طبقاتی: جامعهی منحط و فاسد جامعهای است که در آن شکاف و فاصلهی طبقاتی روز به روز بیشتر میشود که در چنین جامعهای ثروتمندان نه تنها به فکر فقرا و مستضعفان نیستند، بلکه با انباشت ثروت و پایمال کردن حق تنگدستان هر روز بر این شکاف و فاصله میافزایند، در حالیکه بر اساس صریح قرآن خداوند در مال ثروتمندان حقی برای بیچارگان قرار داده شده است: «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم».[ذاریات، ۱۹] اما در جامعه منحط صاحبان ثروت به جای اینکه بخشی از سرمایهی خود را در جهت فقرزدایی به کار گیرند، با حرص و طمع و نقشههای گوناگون همواره به دنبال تصاحب اندک ثروتی هستند که در دست مستمندان است، و با این کار روز به روز بر فاصلهی طبقاتی میافزایند.
پی نوشت:
[۱]. بحرانی، ابن میثم، شرح نهج البلاغه، مترجمان، محمدی مقدم، قربانعلی و دیگران، ج 6، ص 138
[۲]. همان، ص 139.
[۳]. امالی صدوق، ص ۹۴
[۴]. کافی ج ۲، ص ۱۶۵
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا در روایت #فضیلت_ضربت_امام_علی(ع) #در_روز_خندق، اغراق نشده است؟ آیا از معنای برخی روایات این شبهه به ذهن نمیرسد که در فضائل امام علی(ع) اغراق شده است؟ مثلاً در روایتی داریم ضربه شمشیر امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق افضل از عبادت جن و انس است! اگر این روایت صحیح باشد، مستلزم این است که ضربه امام علی(ع) از اعمال و عبادات خود پیامبر اسلام(ص) هم افضل باشد!
💠پاسخ اجمالی
🔷به نقل شیعه و اهل سنت، پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با فضایل و مجاهدتهای امام علی (ع) میفرمایند: «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن»؛[۱] کار علی در جنگ خندق (کشتن عمرو بن عبدودّ) برتر از عبادت جن و انس است.
🔷شاید از این روایت، نوعی اغراق برداشت شود، اما باید دانست که روایاتی مشابه، که فضیلتی برتر از تمام جهانیان را برای فردی اعلام میکند، حتی در مورد صحابی نامداری، مانند ابوذر نیز آمده است. بدیهی است که چنین مواردی انصراف به فضیلت بر #اعمال_افراد_عادی دارد و نه اعمال پیامبران و امامان!
🔷در همین راستا روایت مشهوری در ارتباط با راستگو بودن ابوذر میگوید: «آسمان سایه نینداخته و زمین بر خود حمل نکرده گویندهاى راستگوتر و نیکتر از ابوذر».[۲] این روایت تا حدی شخصیت ابوذر را بالا میبرد که برای برخی از شیعیان این شبهه پدید آمده بود که آیا ابوذر از اهل بیت (ع) نیز برتر بود؟! یکی از شیعیان این اشکال را با امام صادق (ع) اینگونه مطرح ساخت: آیا پیامبر خدا (ص) در حقّ ابوذر چنین نفرمود: «آسمان بر کسى سایه نیفکنده و زمین بر خود حمل نکرده، کسى را که راستگوتر از ابوذر باشد»؟ امام فرمود: «آرى»، وی پرسید: «پس پیامبر خدا (ص)، امام علی، حسن و حسین (ع) در این میان چه جایگاهی خواهند داشت؟!» امام در پاسخ فرمود: «یک سال چند ماه است؟!»، گفته شد: «دوازده ماه!» امام(ع) فرمود: «چند ماه از آنها، ماه حرام شمرده شده است؟» پاسخ داده شد: «چهار ماه»، امام فرمود: «آیا ماه رمضان هم جزو آنها است؟!» که پاسخ منفی داده شد. امام صادق(ع) فرمود: «به یقین در ماه رمضان شبى هست که برتر از هزار ماه است، و ما خاندانى هستیم که هیچ فردى با ما سنجیده نمیشود!».[۳] بدین ترتیب، شبهه آن فرد شیعی برطرف شد.
🔷در #فضایل و مجاهدتهای #امام_علی(ع) در ارشاد مفید آمده است: ربیعه سعدى به ملاقات حذیفه یمان[۴] رفت و گفت اى بنده خدا ما همواره از على (ع) و فضایل او در محافل و مجالس یاد میکنیم. مردم بصره میگویند شما در باره او افراط میکنید. آیا شما حدیثى در مورد عظمت و جایگاه او به خاطر دارید. حذیفه گفت: اى ربیعه، این چه پرسشى است که در باره على(ع) از من مىنمایى! سوگند به خدایى که جان من در دست او است، هر گاه همه اعمال یاران محمد(ص) از روزى که مبعوث به نبوت شده تا به امروز را در کفه ترازویى بگذارند و کار على(ع) را در کفه دیگر آن، عمل آنحضرت بر تمام اعمال آنان برترى دارد. ربیعه که این منقبت امام را از على(ع) شنید گفت: این منقبت قابل قبول نیست و دلیلى بر صحت آن وجود ندارد. حذیفه گفت: اى احمق! چگونه این فضایل قابل تحمل نیست؟! کجا بودند عمر و ابوبکر و دیگر اصحاب پیامبر (ص) در روز خندق که عمرو بن عبدودّ مبارز میطلبید و همه غیر از على(ع) چون مرده بیجانى روح از کالبدشان خارج شده بود، او یکتنه به مبارزه وى رفت و به یارى خدا او را کشت. به حق خدایی که جان حذیفه در دست او است، پاداش کار على(ع) در آن روز از اعمال پیروان محمد(ص) تا روز قیامت بیشتر است.[۵]
پی نوشت:
[۱]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۱، ص ۴۶۷؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴، البته در المستدرک به جای «الثقلین»، «اعمال امتی الی یوم القیامة» آمده است.
[۲]. تفسیر قمی (تحقیق: موسوی جزایری) ج ۱، ص ۵۲
[۳]. معانی الاخبار، ص ۱۷۹
[۴]. حُذَیفة بن یمان، صحابی و صاحب سرّ پیامبر اکرم (ص) و از نخستین اسلامآورندگان که در بسیاری از جنگهای صدر اسلام پیامبر (ص) را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی(ع) بود. در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است.
[۵]. الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۱۰۳
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #ترجمه_خطبه_غدیر
💠حمد و ثنای الهی
🔷ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بیهمتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آن که او در مقام خودش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستودهای که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمانهای بلند و گستراننده گستره شدهها و فرمانروای مطلق زمینها و آسمانهاست و بیاندازه پاک و بینهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و روحالقدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزونبخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا و فضل اویند. هر دیدهای را میبیند، و هیچ دیدهای را توان دیدار او نیست. بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷در اجرای کیفر مجرمان شتاب نمیکند و به عذابی که در خور آنند تعجیل نمینماید. به اسرار نهان و به سویداء سینهها آگاه است و هیچ رازی از او پوشیده نیست و هیچ امر پنهانی او را به اشتباه نمیافکند. بر همه اشیاء، محیط و بر همه چیز، چیره و بر هر نیرویی غالب و بر هر کاری تواناست. نیست مانندی برایش و حال آن که او پدید آورنده همه موجودات است از نیستی. جاودانی که به عدل، پایدار است و خدایی جز او نیست. سرافراز و حکیم و والاتر از آن که به دیدهها مشهود گردد و لیکن او هر دیدهای را در مییابد و بر هر چیز دقیق و آگاه است. خداوند، بزرگوار و بردبار و بخشندهایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.
🔷به دیده هیچ بیننده در نیامده تا وصفش ممکن شود و احدی را از چگونگی پیدا و پنهانش آگاهی نیست مگر به همان مقدار که خود (عزّوجلّ) از خویشتن خبر داده است. و گواهی میدهم او خدایی است که هستی، آکنده قداست اوست و آغازِ بی آغاز و انجام بی فرجام (همه هستی) به نور او احاطه شده است. فرمانش بی مشورت مستشاری جاری و نافذ است و قضا و تقدیرش بی مدد همکاری، بر کائنات حکومت دارد و در تدبیر امر خلقش، هیچ نقص و بی نظمی نیست. موجودات را بی آنکه نمونهای از پیش داشته باشد، ابتکار و خلقت فرمود و بدون کمک هیچ یاوری آنها را بیافرید و در این هنگامه نه او را رنجی و نه نیازی به چاره سازی بود. به ایجاد خلق اراده نموده پس خلق، خلعت هستی یافتند و (به نور وجودش) آشکار شدند.
🔷پس اوست خدایی که معبودی جز او نیست، آن (خدایی) که به صنع خود، اتقان و استواری داد و در مصنوع خود، حسن و زیبایی نهاد. دادگریست که هرگز ستم نکند و بزرگواریست که کلیه امور به او باز میگردد. و گواهی میدهم اوست که هستی در برابر قدرتش فروتن و در مقابل هیبتش سرافکنده و تسلیم است. اوست سلطان سلاطین و مالک همه ملکها و گرداننده افلاک و فرمانروای مهر و ماه که هر یک تا زمانی مقدّر در کار گردشند. اوست که چادر شب بر رخسار روز کشد و شب را در نور روز فراگیر کند که هر یک شتابان در جستجوی یکدیگرند. اوست شکننده ستمکاران و زورگویان و نابود کننده شیاطین پست و پلید.
🔷نه او را ضدّی است و نه شریکی. یکتای بی نیاز است. نه کسی زاده اوست و نه او زاده کسی و نه احدی همتا و مانند وی است. معبودی یکتا و پروردگاری ارجمند است. هر چه خواهد کند و ارادهاش بر جهان فرمانرواست. او بر هر چیز و به شمار همه چیز آگاه است. مرگ و زندگی، نیازمندی و بی نیازی به اراده او و خنده و گریه و منع و عطا به خواست اوست.
ملک و سلطنت، از آن او و ثنا و ستایش، ویژه او و خیر و نیکی به خواست اوست و اوست که بر هر کاری تواناست. شب را در روز، و روز را در شب فرو میبرد و خدایی جز او نیست. خدایی بس ارجمند و بسی بخشاینده. به خواهش بندگان، پاسخ میدهد و صاحب بخشش و عطای بزرگ است. به شمار نَفَس جانداران آگاه و پروردگار پری و آدمی است.
🔷کاری بر او دشوار نیست و ناله فریادخواهان او را به کاری وادار و ناگزیر نمیسازد به ستوه نیاورد او را اصرار اصرار کنندگان. نگهبان نیکان و توفیق بخش رستگان و سَروَر جهانیان است و آفریدگان را سزد که به هر حال، در خوشی و سختی و در شدت و راحت سپاس او گویند و ستایش او کنند.
و اینک من، در هر دشواری و راحت و در هر سختی و سستی ستایشگر اویم و به او و فرشتگان و فرستادگان و کتب آسمانیش، ایمان دارم. فرمانش را به جان شنوده و فرمان بردارم و در هر کار که او را خشنود و راضی سازد، شتابندهام.
🔗متن کامل را اینجا 👈article.tebyan.net/81057 بخوانید.
#خطبه_غدیر
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #روشهای_برخورد_با_مشکلات از نگاه نهج البلاغه (بخش اول)
🔶 #دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم همراه با رنج ها و زحمت ها است، این #رنج ها و مصیبت ها #جزو_این_زندگی هستند و ما باید در قبال آنها چه عکس العملی نشان بدهیم؟ خودمان را در برابر آنها ببازیم یا با آنها مبارزه کنیم و بر آنها فائق آییم؟ اگر می خواهیم با آنها برخوردی داشته باشیم که بر زندگی ما اثرات منفی نگذارد یا حداقل اثرات منفی را از خودمان دور کنیم، چه کار باید بکنیم؟
💠مقدمه
🔷وقتی ما زندگی انسانی را به ذهن می آوریم، رنج ها و مشکلات، حصه بزرگی از زندگی او را در بر میگیرند. همانطور که یک کوهنورد ماهر برای رسیدن به قله کوه مراحل سختی را میگذراند، انسانها هم در مواجهه با مشکلات و مصائب هستند. بعضی با فائق آمدن بر مشکلات پیروز میشوند و بعضی در مقابل آنها سر تسلیم فرود می آورند. آنها که در برابر مشکلات همچون کوه می ایستند ویژگی هایشان چیست؟ چه ترفندهایی را بکار می گیرند؟
🔺ما در این مقاله با یاری گرفتن از #کلام_امام_علی(ع) #روش_برخورد با #مشکلات را مرور می کنیم: #با_ما_همراه_باشید.
👇👇👇👇👇
💠شناخت مشکلات
🔷در #اولین_مرحله ما باید #مشکل_را_بشناسیم تا بتوانیم با آن مبارزه کنیم. وقتی دو ورزشکار میخواهند با یکدیگر مبارزه کنند، درباره ویژگی های یکدیگر اطلاعاتی به دست می آورند و از طریق این اطلاعات خود را برای مقابله با حریف آماده می سازند. #شناخت_مشکلات، نخستین مرحله برخورد است.
💠انواع مشکلات و مصیبت ها
🔺الف. مصیبت هایی که لازمه طبیعت و فطرت انسانی است، مانند مرگ.
🔺ب. مشکلاتی که خدا برای توانا ساختن انسان قرار داده است.
🔷بعضی از این #مشکلات انسان را از نظر #جسمانی #محکم_میسازد و بعضی ها از نظر #معنوی.
💠مشکلاتی که انسان را از نظر جسمانی محکم می سازد
🔷یک استاد بیولوژی (BIOLOGY) شاگردان خودش را درس میداد که پروانه چگونه از قالب بیرون آمده و به شکل پروانه در میآید. او به شاگردان خودش گفت که وقتی پروانه تلاش میکند که از قالب بیرون بیاید هیچ کس در بیرون آمدن، به او کمکی نکند. این را گفت و از کلاس بیرون رفت. شاگردان منتظر بودند. پروانه برای بیرون آمدن تلاش میکرد. دانشجویی از راه ترحم کمک کرد و قالب را شکست. پروانه بیرون آمد اما چند دقیقه بعد مرد. وقتی استاد برگشت، علت مرگ را جویا شد. او گفت پروانه برای بیرون آمدن سعی میکند و رنج و زحمت میکشد، این رنج و زحمت همانند ورزشی است که بال و پر او را تقویت میکند و او را برای زندگی در این دنیا آماده میگرداند. این دانشجو نگذاشت که او با تلاش خودش را تقویت کند، ضعیف ماند و نتوانست زنده بماند.
🔷 #امام_علی(ع) در نامه معروف خودش به عثمان بنحنیف میفرمایند: آگاه باشید درختان بیابانی، چوب شان سخت تر و درختان کناره جویبار پوست شان نازکتر است. درختان بیابانی که با باران سیراب میشوند، آتش چوب شان شعله ورتر و پر دوام تر است.[۱] مراد امام این است که چون درخت های بیابان در شداید و سختیها رشد و نمو میکنند، از درختان دیگر سخت تر هستند.
👇👇👇👇👇
💠مشکلاتی که انسان را #از_نظر_معنوی مستحکم میکند
🔷 #امام_علی(ع) میفرمایند: «خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه میکند و اقسام کوششها و مجاهدتها را پیش پای آنها میگذارد، #تکالیفی_گوناگون #برخلاف_طبع_آسایشطلب آنها، بر آنها مقرر میدارد تا غرور و #تکبر از دلشان بیرون رود، #نفوس_شان_به_عبودیت_خدا رام گردد و این وسیله ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت پروردگار به روی آنها گشوده شود».[۲]
🔷این اصل هم برای افراد است و هم برای ملتها. لذا ایشان در جای دیگر میفرماید: «خدا هرگز استخوان شکسته ملتی را بازسازی نفرمود، مگر پس از آزمایشها و تحمل مشکلات».[۳] خداوند #برای_امتحان و #رشد_دادن، انواع مشکل ها را سر راه انسان قرار میدهد تا با آنها دست و پنجه نرم کند و رشد نماید.
🔷 #امام_علی (ع) میفرمایند: «روزی انسانها را اندازه گیری و مقدر فرمود. گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسیم کرد، تا هرکس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر، غنی و فقیر را #مورد_آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی درآمیخت و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصه و اندوه نزدیک ساخت، اجل و سرآمد زندگی را مشخص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد و مقدّم یا مؤخر داشت.»[۴]
🔷ممکن است اینجا سؤال پیش بیاید که خدا چرا بندگان خودش را امتحان می کند؟ مگر نه این است که او آگاه بر همه پوشیدگی ها است؟ متفکر شهید استاد مطهری می فرماید: «امتحان اگر فقط به معنی به کار بردن میزان و مقیاس برای کشف مجهولی باشد، البته درباره خداوند صحیح نیست. #امتحان معنی دیگر هم دارد و آن #از_قوّه_به_فعل_آوردن و تکمیل است. #خداوند که #به_وسیله_بلایا و شداید امتحان میکند، به معنی این است که به وسیله اینها #هرکسی را به #کمالی که لایق آن است میرساند.
👇👇👇👇👇
🔷فلسفه شداید و بلایا فقط سنجش وزن و درجه و کمیت نیست. همچنین زیاد کردن وزن و بالا بردن درجه و افزایش دادن به کمیت است. خداوند امتحان نمیکند که وزن واقعی و حد و درجه معنوی و اندازه شخصیت کسی معلوم شود، #امتحان_میکند، یعنی #در_معرض_بلایا و شداید قرار میدهد که بر وزن واقعی و درجه معنوی و حد شخصیت آن بنده افزوده شود. امتحان نمیکند که بهشتی واقعی و جهنمی واقعی معلوم شود. امتحان میکند و مشکلات و شداید به وجود می آورد تا آنکه میخواهد به بهشت برود، در خلال همین شداید خود را شایسته و لایق بهشت کند و آن که لایق نیست سر جای خود بماند.»[۵] مشکلاتی که سبب آنها گناه انسانها است. این یک حقیقتی است که دین بیان میکند که در این جهان همه مشکلات حساب مادی ندارند، بلکه برخی از مشکلات به امور معنوی هم پیوند دارند.
🔷 #امام_علی (ع) چنین میفرمایند: «خداوند بندگان خود را که گناهکارند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنجهای خیرات، گرفتار می کند. برای آنکه توبه کننده باز گردد. گناهکار دل از معصیت بکند و پند گیرنده پند گیرد و بازدارنده راه نافرمانی را بر بندگان ببندد».[۶]
#مشکلات برای انسانها #مفید هستند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی. فایده معنوی این است که انسان به سوی خدا متوجه میشود و گناهانش کم میگردد و برای توبه و استغفار زمینه می یابد. #امام_علی (ع) در این باره میفرمایند: «هر مقدار آزمایش و مشکلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نیز بزرگتر خواهد بود».[۷]
🔷البته #مشکلات و مصیبتها، #زمینه_ساز_رشد و پاک شدن و #تعالی_یافتن هستند و کسانی که با مشکلات در می افتند و جهاد و مبارزه میکنند و از آنها عبرت میگیرند، سود می برند، ولی کسانی که عبرت نمیگیرند و مبارزه نمیکنند، رشد نمی یابند و پاک نمیشوند. نکته دیگر اینکه کافی نیست ما #مشکلات را بشناسیم، بلکه باید #حد و #اندازه آنها را بسنجیم. بعضی ها مشکلات کوچک را خیلی بزرگ میشمارند و در مقابل آن خود را می بازند و توان تصمیم گیری را از دست میدهند و به مشکلات بزرگتر گرفتار میگردند. #امیرالمؤمنین (ع) شاید با توجه به همین نکته میفرمایند: «کسی که مصیبت های کوچک را بزرگ شمارد، خدا او را به مصیبت های بزرگ مبتلا خواهد کرد».[۸]
• ادامه دارد...
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی) نامه ۴۵
[۲] همان، خ ۱۹۲ - [۳] همان، خ ۸۸ - [۴] همان، خ ۹۱
[۵] بیست گفتار (مطهری مرتضی) ص ۱۴۸
[۶] نهج البلاغه (ترجمه م دشتی)، خ ۱۴۳
[۷] همان، خ ۱۸۸ - [۸] همان، حکمت ۴۴۸
|منبع: راسخون به نقل از حوزه نت
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✅ #امام_على عليه السلام:
🔷 #بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود میداند كه بايد بپردازد، و #فرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران میداند، كه بايد پس بگيرد.
📕غررالحكم، ح ۲۰۳۱ و ۲۰۳۲
#امام_على
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️
💥
⭕️عاملی برای بروز اختلافات
🔶انسان امروزی دچار بیماری ای شده است که جز به دست خودش نمیتواند درمان شود. بیماری #انسان_مدرن چیزی نیست، جز #از_خود_بیگانگی. به همه چیز توجه دارد الاّ خودش. بر خلاف تصور عمومی، هر چه #روح_مدرنیته بر تن انسان امروز بیشتر دمیده میشود، او را از #خود بیگانه تر میکند.
🔷 #پیشرفت_تکنولوژی راحتی را برای انسان امروزی به ارمغان آورده، اما #خودیّتش را که تمام هستی اش را شکل میدهد، از او گرفته است. این #از_خودبیگانگی را، میتوان در زندگی روزمره بسیاری از افرادِ جوامع امروزی شاهد بود، که جامعه ی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مظاهر "از خود بیگانگی" که اسباب غفلت زدگی را بوجود آورده است، توجه به #مُد و #مُد_گرایی است.
🔷در بسیاری از خانواده ها، آنچنان به آن اهمیت داده میشود و دغدغه شده، که حتی از ضروری ترین مسائل زندگی غفلت میشود، اما از #مُد هرگز! این حالات به دلیل این است که، بسیاری از افراد لذت های جسمانی را هدف نهایی و مطلوب اصلی خویش میپندارند و آن را با من و #هویت_انسانی خویش اشتباه میگیرند، لذا تمام تلاش خود را برای رشد «تَن» و غفلت از «مَن» صرف میکنند.
💠ریشه ی غفلت و جهل
🔷قرآن #ریشه #از_خودبیگانگی و غفلت (و توجه بیش از حد به زینت های دنیوی) را، #فراموش_کردن_خدا میداند. خداوند در سوره ی حشر آیه ی ۱۹ میفرماید: «از کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد.»
🔷 #غفلت، یکی #از_نشانههای_جاهلیت در هر عصری است. جاهلیت در هر زمانی که باشد دارای ماهیتی مشترک است، حال چه این جاهلیت مدرن، نو، خوش چهره و بزک کرده باشد یا سنتی، کهنه و رنگ و رو رفته. #عمده_ترین_ویژگی_جاهلیت در هر عصری #عدم_اعتقاد_به_خدا و محور نبودن خداست. #جاهلیت_مدرن بسیار فریبنده تر است، زیرا مدعیِ آگاهی بخشی و پشتوانه ی خود را علم و فناوری و فرهیختگی میداند و جهالت را انکار میکند.
🔗متن کامل را اینجا 👇 article.tebyan.net/352942
بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️به روز باشیم
🔷 آیا میدانید سال گذشته #مردم_لبنان #با_وجود_بحران_اقتصادی ۳۶۰ هزار دلار #به_سیلزدگان_خوزستان کمک کردهاند!
🔺این را ارسال کردیم تا بدانید چقدر برخی از کاربران فضای مجازی، با #موج_سواری_انگلیسیها بازی میخورند و پیام میگذارند!
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@tabyinchannel
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #حقوق_مادر در رساله حقوق امام سجاد (ع) (بخش دوم)
🔶 #مادر یکی از زیباترین مخلوقات زندگی آدمی است که از کودکی تا پیری به بودنش نیاز است. در دوران کودکی #مراقبتهای_اوست که حیات را به انسان می بخشد و در دوران پیریش، دعایش.
🔺 #با_ما_همراه_باشید تا با #حقوق_مادر در #رساله_حقوق_امام_سجاد (ع) بیشتر آشنا شوید.
💠«وَ اَمَّا حَقُّ اُمِّکَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّهَا حَمَلَتْکَ حَیْثُ لَا یَحْتَمِلُ اَحَدٌ اَحَداً»؛ «و اما #حق_مادرت این است که بدانی او آنگاه که هیچکس حمل کسی را بر دوش خود نمیپذیرفت، تو را بر دوش خود کشید»
🔷 #دانستن حق و #حقوق_دیگران اولین مرحله برای ادای حقوق است. کسی که معرفت و آگاهی به حقوق دیگران نداشته باشد، قدمی برای احقاق آن بر نمیدارد. پس قدم اول این است که حقوق حقیقی دیگران به درستی شناخته شود. #بهترین_منبع هم برای شناخت این حقوق، #سازنده_انسان و نظام خلقت است. اوست که عالم را خلق کرده است و به درستی میداند که چه چیز درست است و چه چیز نادرست. چه چیز افراط است و چه چیز تفریط. اگر انسان از یک #منبع_معصوم این آگاهی و معرفت را کسب نکند، ممکن است به دام افراط و تفریط بیفتد و از حد تعادل خارج شود.
🔷 #امام_سجاد (ع) در این فراز اشاره به اولین #آگاهی ای میدهند که انسان باید در مقابل #مادر_خویش بدان دست یابد. یگانه کسی که او را بر دوش کشید، سختی های جسم و روح او را به خود خرید و در وجود خویش جای داد، #مادر بود.
💠«وَ اَعْطَتْکَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یُعْطِی اَحَدٌ اَحَداً»؛«و از میوۀ دلش به تو داد آن هنگام که کسی به تو چیزی از خویش نمیداد»
🔷 #تغذیه_کودک از شیره جان مادر است. #کودک در دورانی که در #رحم_مادر مهمانست برای تامین نیازهای جسمی خود به اکسیژن و مواد غذایی و پادتن های ضد بیماری و دفع مواد زائد نیاز دارد که همه این موارد #از_طریق_جسم_مادر انجام میگیرد، که همین موارد #سختیهای_بسیاری را برای جسم مادر به همراه دارد و آنچه همه اینها را بر مادر آسان میکند، به دنیا آمدن فرزند سالم و صالح است.
👇👇👇👇👇
این مواد مورد نیاز برای جنین از داخل عضوی به نام جفت که متصل به رحم مادر است و از طریق بند ناف، با جنین در ارتباط است، به جسم کودک منتقل میشود. در این مدت ۹ ماهه یا کمتر، #مادر ناگزیر است بسیاری از خواسته های غذایی خود را به کنار نهد و آن چیزی را بخورد که نیاز کودک است.
💠«وَ وَقَتْکَ بِجَمِیعِ جَوَارِحِهَا»؛«و با تمام اعضایش از تو مراقبت کرد»
🔷 #سختیهایی که #مادر برای #رشد_جسمی و #تربیت_روانی کودک میکشد، صرفاً به دوران جنینی کودک محدود نمیشود. سختیهای رشد او و تربیتش قصه ادامه داری است که تا دوران نوجوانی به گونه ای و پس از آن به گونه ای دیگر ادامه دارد. #مادر اولین کسی است که برای رشد کودک و توان روانی او از جسم و روان خویش مایه میگذارد. این صرف جسم و روان، به گونه ای وقف تمام وجود خویش، برای این اموری است که نام برده شد. بعد از این فراز، #امام_سجاد (ع) به بیان نمونه هایی از این موارد می پردازند:
💠«وَ لَمْ تُبَالِ اَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَکَ»؛ «او باکی نداشت که خود گرسنه بماند ولی تو را غذا بدهد»
💠«وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِیَکَ»؛ «و نیز خود تشنه بماند ولی تو را سیراب نماید»
💠«وَ تَعْرَى وَ تَکْسُوَکَ»؛ «خود چیزی برای پوشش نداشته باشد ولی تو را بپوشاند»
💠«وَ تَضْحَى وَ تُظِلَّکَ»؛ «خود در آفتاب بماند ولی تو را در سایه نگه دارد»
💠«وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لِاَجْلِکَ»؛ «او به خاطر تو بی خوابی کشید»
💠«وَ وَقَتْکَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ»؛ «و تو را از گرما و سرما محافظت کرد»
💠«لِتَکُونَ لَهَا»؛ «تا تو برای او باشی»
🔷 #همه_زحمات_مادر برای آن است که تو برای او باشی، تو حاصل زحمات او تا بار محبت خویش را بر دوش تو بگذارد و تو نیز به او محبت کنی. بعد از آگاهی به زحمات مادر، تنها حقی که #امام_سجاد (ع) بدان اشاره میکنند این است که #برای_مادرت_باشی. تو نیز باید خود را وقف او کنی. دورانی که او به تو نیاز دارد، خواهد رسید و ناتوانی او را به مانند نوزادی خویش در او خواهی دید.
👇👇👇👇👇
🔷آن زمان است که تو باید خود را وقف او کنی و #در_راه_سلامتی #جسمی و #روانی او از هیچ امری دریغ نکنی. آن افرادی که خانه های خود را از وجود سالمندان بی برکت میکنند و مادر و پدر خویش را به آسایشگاه های سالمندان می برند، همان افرادی هستند که حقوق ایشان را ضایع کرده اند و آنگاه که والدین به ایشان نیاز داشتند، آنها را رها کرده و به امور خویش رسیده اند.
🔷 #سالمندان_مایه_برکت زندگی هستند، #دعای_خیر_ایشان است که کارهای بسیار سخت را برای فرزندانشان ساده میکنند و #گره_های_کور_زندگی را به راحتی با دستان رنجور خویش باز میکنند. از پیامبر اکرم (ص) در این باره نقل شده که فرمودند: «رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَکَ أَبَوَیْهِ عِنْدَ الْکِبَرِ فَلَمْ یُدْخِلَاهُ الْجَنَّة؛ خوار بادا (و خاک بر بینی) آن کس که پدر و مادرش نزد او پیر شوند و او را به بهشت نبرند».[۱]
🔷در روایتی در مورد دعای والدین از امام علی (ع) اینگونه نقل شده است که فرمودند: «أربَعةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ: الإمامُ العادلُ لرعیَّتِهِ و الوالدُ البارُّ لولدِهِ و الولدُ البارُّ لوالدِهِ و المظلومُ؛ دعاى چهار گروه رد نمى شود: (اول) دعای پیشواى دادگر در حقّ ملّتش. (دوم) دعای پدر صالح در حقّ فرزندش. (سوم) دعای فرزند صالح در حقّ پدرش و (چهارم) دعای ستمدیده».[۲]
💠«فَاِنَّکَ لَا تُطِیقُ شُکْرَهَا اِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِهِ»؛ «از این رو توان سپاس گزاری از او را نداری جز با کمک گرفتن و توفیق خواستن از خدا».
🔷در نهایت همه این مطالبی که گذشت، #امام_سجاد (ع) بیان میدارند که تو، توان قدردانی تمام آن زحمات را نداری، مگر آنکه از خدای متعال یاری بجویی و او توفیق آن را به تو دهد. #مادر در راه رشد جسمی و معنوی تو، تمام وجود و جوانی خویش را صرف کرد و تو توان این کار و همت آن را نداری. #مادر است که حاضر است برای فرزندش جان خویش را مصرف کند. پس بهترین کار این است که از خدای متعال توفیق این کار را طلب کنی و از او بخواهی تو را قدردان نعمت آنها قرار دهد.
پی نوشت:
[۱] بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۸۶
[۲] الإرشاد، ج ۱، ص ۳، ح ۴
|منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️جادههای شمال کشور مملو از کسانی است که نگران #برگزاری_مراسم در #محرم هستند!
🔷 هیچکس به اندازهی مسجدی ها و هیئتیها پروتکلها رو رعایت نکرده، ولی #کسانی که #جان_پرستاران کوچکترین ارزشی برایشان ندارد، #نگران برگزاری مراسم محرم #بارعایت_پروتکلها هستند!
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
⭕️چرا خداوند دستور داده #قرآن به صورت #ترتیل خوانده شود؟
🔷تعبیر به #ترتیل: "وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا"،[مزمل، ۴] که در اصل به معناى #تنظیم و #ترتیب_موزون است، در اینجا به معناى #خواندن_آیات_قرآن با تأنى و نظم لازم، ادای صحیح حروف، تبیین کلمات، دقت و تأمل در مفاهیم آیات، و اندیشه در نتایج آن است.
🔷بدیهى است #چنین_قرآن_خواندنى میتواند در #رشد_معنوى، اخلاقى، تقوا و پرهیزگارى انسان نقش مؤثری داشته باشد.[۱]
🔷از امام صادق (ع) درباره آیه شریفه «و رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» سؤال شد که منظور چیست؟ فرمودند: امیرالمومنین (ع) میفرمایند: منظور این است که #قرآن را #واضح و #شمرده بخوانید، نه مانند شعر، و نه مثل پرتاب کردن مشتی شن (که به هر طرف پراکنده باشد)، بلکه قلب هایتان را با آن نرم کنید و دنبال آن نباشید که زود به آخر سوره برسید.[۲]
🔺بنابراین منظور از ترتیل خواندن قرآن، تنها ترتیل مصطلح که امروزه بسیاری از قاریان تلاوت میکنند، نیست بلکه بیشتر روش های قرائت مرسوم را در بر میگیرد.
پی نوشت:
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص۱۶۷
[۲] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَز َّو َجَلَّ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) بَیِّنْهُ تِبْیَاناً وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لَکِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَکُمُ الْقَاسِیَةَ وَ لَا یَکُنْ هَمُّ أَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَةِ. کافی، ج۲، ص۶۱۴، ح۱
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️تکنولوژی خوب، تکنولوژی بد
🔶دانشمندان #تکنولوژی و فناوری را #دانش_و_عمل_منسجم که در تمام #فعالیتهای_روزمره کاربرد دارد، معرفی مینمایند؛ اما این تعریف همه آن چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. این تعریف و تعریفهای مشابهش، یک نگرانی را برای کسی که میخواهد قدم در #مسیر_سعادت و #پیشرفت_مادی_معنوی داشته باشد به همراه دارد؛ چرا که #تکنولوژیها و محصولات آن جزء لاینفکی از زندگی انسانها شدهاند؛ بنابراین باید نسبت خود را با #سعادت_انسان مشخص سازند. از این جاست که میتوان این سؤال را مطرح نمود که آیا تکنولوژی خوب و بد هم دارد؟
🔷برای پاسخ به سؤال مطرحشده که آیا #تکنولوژی خوب و بد دارد یا نه؟ آنچه مهم است مورد توجه قرار گیرد خروجی و #کاربری_آن_تکنولوژیهاست و این خروجی و کاربری #از_منظر_دین، باید نسبتش را با #سعادت دنیا و آخرت #انسان مشخص کند.
🔴 #فناوریها در صورتی #خوب ارزیابی میشوند که #همراستای #هدف_اصلی_خلقت که #سعادت_انسان را به دنبال دارند #قرار_بگیرند. خداوند تبارک و تعالی درباره هدف خلقت انسان میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛[ذاریات، ۵۱] و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند». حال سؤال اینجاست با چه #معیارهایی میتوان تشخیص داد که #یک_فناوری و محصولات آن، ما را به #هدف_خلقت یعنی #عبودیت و رسیدن به سعادت حقیقی میرساند.
💢مثلث فناوری
🔷به نظر میرسد برای پاسخ به این سؤال که معیارهای مشخصکننده جهت تکنولوژی چیست، باید به سه ساحت توجه کرد.
💠ساختار تکنولوژی:
🔷 #اولین_مسئلهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فناوری و تکنولوژی چیزی است که قرار است از خروجیش، محصولات متنوعی گرفته شود و اینجاست که باید گفت اگر خروجی این #فناوری چیزی جز محصولاتی نیست که ما را هر چه بیشتر #از_خداوند دور میکند باید #آن_فناوری را #منفی_قلمداد_کرد. مهم است که استفاده یک تکنولوژی به صورت دقیق بررسی شود تا بتوان بهطور قطع درباره آن تکنولوژی و فناوری نظر داد.
🔷به عنوان مثال در #تکنولوژیهای مربوط به #دانش_هستهای، آن بخشی که فقط برای ساخت #سلاح_هستهای و کشتار جمعی کاربرد دارد #قطعاً_منفی است و داشتن آن نیز #از_لحاظ_شرعی #حرام است. مقام معظم رهبری با استفاده از کلیدواژه #فناوری_صلحآمیز_هستهای میان بخشی از این فناوری و تأسیسات مربوط به آن که فقط برای تولید سلاح هستهای کاربرد دارد و آن قسمتی که استفاده صلحآمیز دارد تفاوت قائل میشوند و در بیانات خود میفرمایند: «ما با وجود اینکه میتوانستیم در این راه (تولید بمب اتم) قدم برداریم، #براساس_حکم_اسلام_عزیز، کاربرد این سلاح را #حرام_قطعی_شرعی اعلام کردیم؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم.»
🔷این بیانات حاوی این معنا است که نه از فناوری هستهای برای تولید بمب اتم استفاده میکنیم و نه در راه داشتن تکنولوژیهای مربوط به تولید و نگهداری آن قدمی بر میداریم و همچنین در جای دیگر بیان میدارند: «من تأکید میکنم که جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هستهای نیست، و نیز هرگز از حق ملّت خود در #استفادهی_صلحآمیز از انرژی هستهای چشمپوشی نخواهد کرد.»
🔷به عنوان نکته آخر و جمعبندی این بخش باید گفت که #تکنولوژیها فارغ از جهت استفاده صاحبانشان، خود فی نفسه #دارای_امکان_تعیین_جهت مثبت و منفی هستند، اما غالب آنها چون هر دو جهت را میتوانند دارا باشند، با این مؤلفهای که مطرح شد (ساختار تکنولوژی) تعداد کمی از آنها حاوی برچسب منفی خواهند بود، بنابراین در گام دوم باید به سراغ صاحبان و #مالکان این #تکنولوژیها رفت و از #هدف_آنها نیز برای استفاده از تکنولوژیها سؤال کرد.
💠هدف بهکارگیرنده تکنولوژی
🔷در گام دوم برای اینکه بتوان برچسبی را برای یک تکنولوژی در نظر گرفت باید به #نیت و #رفتار_صاحبان_آن نیز توجه داشت. در دنیای کنونی که از آن در برخی مواقع به استعمار نو یا #سلطه_نوین نیز تعبیر شده است، حرف اول را در حاکمیت دنیا، #تکنولوژیها میزنند. #اصلیترین_مأموریت_استعمار_نو، #تغییر_نرم، سازوار، نامرئی و نامحسوس #در_نظام_باورها و #جهانبینی_مصرفکنندگان جوامع مختلف است که #بکارگیری_تکنولوژی یکی از لوازم اصلی چنین مأموریتی است. به طور طبیعی، برای تحقق چنین شرایطی #الگوهای_تسلط نیز تغییر یافته است و متناسب با نیازها و ضررتها، مدام در حال دگرگونی است.»
🔗متن کامل را اینجا 👈rasekhoon.net/article/show/1502988 بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
☄💫☄💫☄💫☄💫☄
💫
⭕️ آسیب های جسمانی #مدگرایی
🔶متأسفانه غالب مدهای جاری و آرایش ها، #پیامدهای_منفی_جسمانی در پی دارد که بر اساس اطلاعات کارشناسان، به آن اشاره میشود:
💠لباس های الیاف مصنوعی
🔷امروزه #مد_سازان با #ترفندهای_گوناگون تولید و استفاده از کتان و پنبه و منسوجات به دست آمده آن را از چرخه تولید خارج کرده اند. #لباسهایی که از #الیاف_مصنوعی تهیه شده اند، مانع تبادل و تهویه هوا می شوند و این محصولات که غالبا از #ترکیبات_پتروشیمی به وجود آمده اند، به دلیل افزایش بار الکتریکی بدن و نقش حیاتی پوست زیان آور بوده، به هیچ روی نمیتوانند جای پوشاک طبیعی را بگیرند. نمونه دیگر، لباس های تولیدی مدسازان در جنس های چرمی، جیر، پلاستیک و مشتقات آن است که؛ تعریق، تنفس و دفع سموم از بدن را با مشکل رو به رو و انسان را بیمار می کند.
💠لباس های تنگ و چسبان
🔷انواع مدهای ابداعی لباس در قرن بیستم به جز پاره ای انگشت شمار از آن همیشه تنگ و چسبان بوده است. #تنفس_پوستی، یکی از مهمترین #عملکردهای_طبیعی_بدن است، به هر میزان لباس #تنگ باشد، رابطه پوست با هوای آزاد کم تر شده، شادابی و سلامتی پوست بیش تر در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در فعالیت های عضلانی بدن نیز، به جهت در تنگنا قرار گرفتن عضلات و ماهیچه ها، یک نوع محدودیت حرکتی ایجاد میشود. این موضوع را به هنگام نشست و برخاست، راه رفتن، خم شدن و سایر حرکات بدنی کسانی که از لباس های تنگ استفاده می نمایند، به وضوح می توان ملاحظه نمود.
💠آسیب های لوازم آرایشی
🔷در سال های اخیر، گرایش به استفاده بی رویه از #لوازم_آرایشی به مرز بحران رسیده، نگرانی عمیقی در سطح جامعه برانگیخته است. بیش تر این مواد به دلیل تقلبی و غیراستاندارد بودن، زمینه ساز شیوع انواع بیماری های پوستی همچون پیری زودرس پوست، حساسیت های پوستی، عفونت های پوستی و... میباشد.
🔷یکی از مواد آرایشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، فر دهنده های مو است. این مواد قادرند موهای صاف را حالت دار و مجعد کنند. این فرایند باعث آسیب رساندن به موها میشود. از این رو فاصله زمانی مصرف مواد فر کننده موی سر نباید کم تر از سه ماه باشد. اگر محلول فر کننده به مدت طولانی روی مو بماند و بسیار قوی باشد یا روی موهای آسیب دیده استفاده شود، باعث شکستگی و آسیب جبران ناپذیر موها می شود؛ حتی پوست سر نیز از آسیب این گونه محلول ها در امان نیست. ریزش مو در اثر استفاده از رنگ های غیرمجاز تقریباً پدیده ای رایج است و در برخی موارد گزارش شده که فرد استفاده کننده به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش سوخته، سلامتی آن غیرقابل بازگشت شده است.
💠کفش های نوک باریک و پاشنه بلند
🔷از آن جهت که تمام وزن بدن بر پاهای انسان وارد میشود، #کفش_راحت نقش مهمی در #سلامتی_انسان دارد. استفاده از کفش های تنگ، نوک باریک و یا پاشنه بلند از نظر سلامت و بهداشت به هیچ عنوان مناسب نبوده و آسیب های متعددی را به همراه دارد که کج شدن انگشتان پا، ایجاد عفونت به دلیل فرورفتگی ناخن پا، عدم حفظ تعادل، کمر درد و... پاره ای از این آسیب ها و عوارض است.
💠تاتو (خالکوبی)
🔷 #خالکوبی (تاتو) که تزریق جوهرهای مخصوص به لایه های پوست است، در بخش های مختلف بدن ایجاد عوارض میکند که از آن جمله میتوان به بیماریهای خونی، بیماری های پوستی، حساسیت های پوست و... اشاره کرد.
🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/LifeStyle/View/50320 بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد