eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️بهترین شیوه در اسلام (بخش چهارم و پایانی) 🔶در این بخش‌ نیز به یکی دیگر از  اشاره خواهیم کرد و برخی از خصوصیات، اشتباهات رایج و نتایج این روش را متذکر میشویم. 🔴سبک فرزند پروری سهل‌گیرانه 🔷در سبک فرزند پروری سهل‌گیرانه یک نوع در شیوه تربیتی والدین مشاهده میشود، بطوری که هیچگونه مسئولیت خاصی در بین والدین مشاهده نمیشود، این در حالی است که براساس قواعد و قوانین اسلامی، هر انسانی نسبت به پیرامون خود مسئول و پاسخگو آفریده شده است.[۱] 🔷 هیچگونه کنترلی روی کودکان خود ندارند، هر چند این دسته از والدین در خصوص نیازهای مادی کودکان بسیار کوشا و پر تلاش ظاهر میشوند، ولی نسبت به ، بسیار ساده اندیشانه از کنار همه چیز عبور میکنند و برنامه خاصی در این خصوص ندارند. 🔷 فرزندان هر کاری میتوانند انجام دهند، و والدین بدون توجه به این ، برای فرزندان هیچگونه محدودیتی را نمی‌پسندند، هیچگونه انتظاری برای پذیرش مسئولیتهای دینی، اخلاقی و اجتماعی از فرزندان در نظر گرفته نمیشود. 🔷همین امر موجب میشود فرزندان در این چنین خانواده هایی، پر توقع، لوس، گاهاً گستاخ و سرکش، بی‌نظم و بی‌هدف بار بیایند، فرزندانی که از مهارت های لازم زندگی خالی هستند و قدرت مواجه شدن با سختی و مشکلات بسیار اندک است.[۲] 🔷در رد و نقد این چنین سبک فرزند پروری همین بس که میبایست در مراحل مختلف زندگی به نوعی از کودکان خود داشته باشند، و مسئولیت و مهارتهای خاصی را به آنان آموزش دهند، این در حالی است که در شیوه سهل‌انگاری همه مباحث به نوعی کنار گذاشته میشود.   پی نوشت‌ها [۱] بحار،ج۷۲،ص۳۸،ح۳۶. «کُلُّکُم ْ‌رَاعٍ‌ وَ کُلُّکُمْ‌ مَسْئُولٌ عَن ْ‌رَعِیَّتِهِ» [۲] ۲۸ اشتباه‌والدین‌درتربیت‌فرزندان (بهمن‌علیمرادی، پریساغفوریان‌مرادی) ص۱۵ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️روش مراقبه و محاسبه در اصلاح و تربیت خویش 🔷 به معناى خود را پاس داشتن و ، و به معناى و حسابخواهى و حسابرسى است، و از آنجا كه آدمى پيوسته در معرض اشتباه و گناه، و تباهى و پليدى است، لازم است خود، حريم حقيقت خويش را پاس دارد و به حساب خويش توجّه کند تا از فرو لغزيدن خود جلوگيرى نمايد، يا در صورت لغزش به سرعت باز آيد و جبران سازد، كه اگر آدمى خود بدين روش به اصلاح خود نپردازد، كسى نتواند او را اصلاح نمايد. 🔷اميرالمومنین امام على(ع) در خطبه ۹۰ نهج‌البلاغه در اين‌باره چنين يادآور شده اند: بندگانِ‌خدا [كردار و گفتار] خود را بسنجيد، پيش از آنكه آن را بسنجند، و حسابِ نفس خويش را برسيد، پيش از آنكه به حسابتان برسند. [فرصت را غنيمت دانيد] پيش از آنكه گلويتان را بگيرد و نفس كشيدن نتوانيد. رام و گردن نهاده ـ به راه راست رويد ـ پيش از آنكه به سختى رانده شويد، و بدانيد آن كس كه نتواند خود را پند دهد تا از گناه باز دارد، ديگرى را نيابد تا اين كار را براى او به جاى آرد. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسلام و انقلاب (بخش اول) 🔷آنچه نخست لازم به تذكر است، آن است كه با به گونه‎ای در هم آميخته، كه تصور وجود اسلام را جدا از وصف انقلابی آن ناممكن می‎سازد. انقلاب و شورش عليه ظلم و استبداد برای نخستين بار در دينِ اسلام، با ظهور رسالت رسول‌اكرم(ص) آغاز شد. انقلاب و شورش عليه حكومت يزيد به رهبری امام‌حسين(ع) و سپس قيام عليه حكام بنی‌عباس در تحت لوای اسلام و حضور اهل‌بيت پيامبر، همه با خصلت در صدر اسلام است. 🔷بررسی تحليلی تاريخ اسلام روشن می‎كند كه خود به عنوان انقلاب‌ عليه‌ جهل، ظلم، استبداد و عليه تمام ناهنجاريها و به منظور ظهور كرد. امام علی(ع) در نخستين خطبه، پس از انتخاب به امر حكومت به وضوح، محتوای خصوصيات و اهداف انقلاب را بررسی و روحيه انقلابی يك حكومت اسلامی را مورد تذكر قرار می‎دهد[۱] و به عبارتی آن را به عنوان ديباچه و برنامه كاری حكومت انقلابی خود معرفی می‌نمايد. 🔷 به عنوان يك حركت انقلابی از صدر اسلام تاكنون، همواره در طول تاريخ اسلام به وصف بر عليه ‌ظلم و بی‎عدالتی مشهور بوده است. بر اين اساس يك پديده مستقل و مجزا از كل حركت و ماهيت انقلابی اسلام نيست، بلكه بخشی از ، مستمر و جهانی نهفته در خود اسلام است كه در واقع است كه ۱۴ قرن پيش ظهور كرده و همواره در طول تاريخ اسلام به صورت مستمر تداوم يافته است. پی‌نوشت [۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۶ منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسلام و انقلاب (بخش دوم) 💠اصول اساسی يك از ديدگاه ‌اسلام 🔷با توجه به ماهيت ، بطور طبيعی اين دين تعريف خاصی از انقلاب داشته و نيز برای يك برمی‎شمارد. در اسلام حركتی است كه ضمن برخورداری از خصائص دينی، برای تأمين هدف يا اهداف خاص مادی و معنوی جامعه اسلامی بوجود آمده باشد. 🔷 انقلابی است كه عوامل، محتوا، رهبری، روش، اهداف و خصوصيات ديگر آن بوده و در راستای تأمين و تحقق برپا شده باشد. 🔷چنين انقلابی نه تنها تداوم يافته انقلابی است كه با ظهور اسلام و آغاز رسالت پيامبرخاتم(ص) در ۱۴ قرن پيش تجلی يافت، بلكه اساساً ريشه در انقلاب‎ها و نهضت‎های توحيدی انبياء گذشته از آدم تا خاتم دارد كه در آيات متعددی بر اين اتصال و استمرار انقلاب توحيدی اسلام، به انقلابها و حركت‎های توحيدی پيامبران گذشته تأكيد می‎ورزد.[۱] پی‌نوشت [۱] نساء، آيات ۱۶۳، ۱۶۵ ـ عنكبوت ۱۸ ـ حديد ۲۵ و... منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️انتقاد سازنده دارای چه شرایط و ویژگی‌هایی است؟ 🔶 که در حقیقت تعبیر دیگر نهی از منکر است؛ یعنی نقد عملکرد افراد، شخصیت‌ها و...، اگر با شرایط و با استفاده از مکانیسم مناسب انجام گیرد، تأثیر مثبت و بسیار سازنده دارد و باعث رشد و تعالی خواهد بود؛ از این‌رو، باید شرایطی را در نظر گرفت و براساس آن عمل کرد. 🔴برخی از مهم‌ترین شرایط انتقاد سازنده چنین است: 1⃣ «اخلاق»: نخستین شرط یک انتقاد سالم و سازنده، و است. فرد منتقد در انتقادش باید رضایت خدا را در نظر بگیرد که در این صورت، هم در صورت اثربخش بودن انتقاد به هدفش رسیده است و هم در برابر خدا و وجدانش آسوده است که به وظیفه‌اش عمل کرده است. 2⃣ «آگاهی و شناخت»: شرط دیگر برای انتقاد سازنده، آگاهی منتقد از منع قانونی یا قبح اخلاقی مطلب مورد انتقاد است. رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس بدون علم کارى انجام دهد، فسادش بیشتر از اصلاحش می‌گردد».[۱] امام صادق (ع) می‌فرماید: «کسی که بدون شناخت به انجام عملی دست زند، مانند رونده‌ای است که مسیر اشتباهی را می‌پیماید و شتاب بیشتر، فقط او را از مقصد دورتر می‌کند».[۲] 💠انسان اگر بدون آن‌که سخنش را بشناسد و یا از عمل شخص مطلع باشد، زبان به انتقاد بگشاید چه بسا بعدها به نادرستی آن پی ببرد که در آن صورت جز شرمندگی چیزی عایدش نخواهد شد. 💠در روایت آمده است؛ روزی محمد بن منکدر امام باقر(ع) را در آفتاب سوزان مشاهده می‌کند که مشغول کشاورزی است. او به گمان خود زبان به انتقاد گشود و پس از عرض سلام به آن‌حضرت گفت: آیا شایسته یکی از بزرگان قریش است که در این هوای گرم در پی دنیا باشد؟ چگونه خواهی بود اگر در این حال از دنیا بروی؟ حضرت فرمود: «به خدا قسم! اگر در این حال بمیرم در حین انجام طاعتی از طاعات خداوند جان سپرده‌ام». محمد بن منکدر می‌گوید: می‌خواستم شما را نصیحت کنم، شما مرا موعظه کردی.[۳] 3⃣ «احتمال تأثیرپذیری»: در صورتی لازم و مفید است که انسان بداند حرفش تأثیر دارد. اگر انسان احتمال دهد که انتقادش در عملکرد طرف و یا دست‌کم در جهت‌گیری جامعه تأثیرگذار نخواهد بود، در این‌جا عملاً شرایط و زمینه انتقاد مهیا نیست. 4⃣ «زمان و مکان»: باید زمان و مکان نقد و انتقاد را در نظر داشته باشد؛ چرا که در بسیاری از موارد، زمان مهیای نقد نیست؛ لذا اگر در چنین شرایطی انتقاد صورت گیرد اثر سازندگی‌اش را از دست خواهد داد. چه بسا همین نقد در شرایط دیگر اثر مطلوبش را خواهد داشت. 🔴عوامل نقدگریزی 🔷در تعالیم اسلام از ویژگی‌های منفی افراد است که ریشه در تکبر و خودبرتربینی دارد، در حالی‌که انسان هم باید نقد کننده و هم نقدپذیر باشد. در متون دینی ما روایات زیادی وجود دارد که بیانگر آن است که فردی که انتقاد می‌کند باید با روی باز منتظر شنیدن انتقاد هم باشد؛ امام علی(ع) در این‌باره می‌فرماید: «هر که سه خصلت داشته باشد، دنیا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف کند و خود به آن عمل کند، نهى از منکر کند و خود از آن باز ایستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى کند».[۴] 🔷حتی امام علی(ع) که معصوم از خطا بودند، از دیگران دعوت می‌فرمودند که ایشان را نقد کنند: «از حق‌گویى یا مشورت به عدل خوددارى نکنید که من در نظر خود نه بالاتر از آنم که خطا کنم، و نه در کارم از اشتباه ایمن می‌باشم، مگر این‌که خداوند مرا از نفسم کفایت کند، نفسى که خداوند از من به آن مالک‌تر است؛ زیرا من و شما بندگانى در اختیار پروردگارى هستیم که جز او پروردگارى نیست، مالک و صاحب آن چیزى از ما است که ما مالک آن نیستیم، و ما را از آنچه در آن بودیم بیرون آورد و به آنچه صلاح ما بود در آورد؛ هدایت را عوض گمراهى، و بینایى را بعد از کوردلى به ما عنایت فرمود».[۵] پی‌نوشت‌ها [۱] تنبیه‌الخواطرونزهةالنواظر، ج۲، ص۲۴۲ [۲] الکافی، ج۱، ص۴۳ [۳] همان، ج۵، ص۷۳ [۴] عیون الحکم و المواعظ، ص۴۶۴ [۵] نهج‌البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص۳۳۵ منبع: وبسایت‌اسلام‌کوئست @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ صلی‌الله‌عليه‌وآله (بخش اول) 🔶ماجرای بعثت حضرت پيامبر(ص)، با نقل‏‌های متفاوتی روايت شده است. 🔷چه سخنی رساتر و شيرين‏‌تر از بيان امام هادی(ع) که مي‏فرمايد: «هنگامی که صلی‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا (جبل‌النور) مي‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می‌‏نگريست و از آنچه مي‏ديد، به ياد عظمت خدای آفريننده می‌‏افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول مي‏شد. 🔷چون به چهل‌سالگی رسيد، خداوند، دل او را بهترين، روشن‌‏ترين و خاضع‌‏ترين دل‏ها يافت. در آن لحظه‏ ها، جبرئيل(ع) به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئيل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفريد. پس جبرئيل، رسالت خود را به انجام رسانيد و به آسمان‏ها بالا رفت و (ص) نيز از کوه فرود آمد. 🔷در اين هنگام، خداوند، کوه‏ها، صخره‏‌ها و سنگلاخ‌‏ها را به سخن آورد، به گونه‏‌ای که به هر کدام مي‏رسيد، ادای احترام مي‏کردند و مي‏گفتند: السلام عليک يا حبيبَ اللّه‏، السلام عليک يا ولی‌اللّه‏، السلام عليک يا رسولَ اللّه‏». 💠مهم‌ترين پيام بعثت 🔷 ، اصلی‌ترين و مهم‏‌ترين پيام بعثت است. فراگيری اين اصل چنان گسترده است که به نام شناخته مي‏شود. ، اصل توحيد، ساختار کلی همه آيات است و نخستين پيام همه پيامبران پيشين نيز اصل توحيد بوده است: «پيش از تو هيچ پيامبری نفرستاديم، مگر آنکه به وی وحی کرديم که معبودی جز من نيست، پس تنها مرا پرستش کنيد».[انبياء،۲۵] 🔷از سوی ديگر، فقط راه‌‏حلی برای بحران‏های دوران جاهليت نبوده است. توحيد، شعار محض نيست. توحيد يعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‏ها. توحيد يعنی تکيه نکردن به هيچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با اين مفهوم، انسان قرن ۲۱، بيش از هر زمان ديگر به اين اصل حياتی نياز دارد. 🔷بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏‌های درونی و بيرونی خود، از هرگونه پيشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحيد يعنی نپذيرفتن هيچ‏گونه بی‌عدالتی. با اين وصف، از شخصی‌‏ترين رفتار انسان، تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جايگاه اجرای اصل توحيد است. بدون توحيد و مبارزه با قدرت‏‌های بيگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد. منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ صلی‌الله‌عليه‌وآله (بخش دوم) 💠بعثت در کلام حضرت فاطمه(س) 🔷«پروردگار بزرگ، به پايان همه کارها دانا بود و بر دگرگونی‏های روزگار در محيط بينا، و به سرنوشت هر چيزی آشنا. صلی‏ الله‏ عليه‏ و‏آله را برانگيخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدر ساخته به انجام رساند. که درود خدا بر او باد، ديد که هر فرقه‏‌ای دينی گزيده و هر گروه در روشنايی شعله‏‌ای خزيده، و هر دسته به بتی نماز برده، و همگان ياد خدايی را که مي‏شناسند از خاطر سترده‌‏اند. پس خدای بزرگ، تاريکی‌ها را به نور (ص) روشن ساخت و دل‏ها را از تيرگی کفر بپرداخت و پرده‌‏هايی را که بر ديده‌‏ها افتاده بود، به يکسو انداخت.» 💠جهان قبل از بعثت در کلام امام علی(ع) 🔷خداوند، را هشدار دهنده جهانيان مبعوث فرمود تا امين وحی الهی باشد. آن‏گاه که شما ملت عرب، بدترين دين را داشتيد و در بدترين خانه زندگی مي‏کرديد و ميان غارها، سنگ‏های خشن و مارهای سمّی خطرناک و فاقد شنوايی، به سر می‌برديد. آب‏های آلوده می‌نوشيديد و غذاهای گلوآزار می‌خورديد. خون يکديگر را مي‏ريختيد و پيوند خويشاوندی را می‌‏بريديد. بت‏ها ميان شما پرستش مي‏شد و مفاسد و گناهان شما را فرا گرفته بود. 🔷خداوند، را زمانی فرستاد که مردم در فتنه‏‌ها گرفتار شده، رشته‏ های دين پاره شده و ستون‌‏های ايمان و يقين ناپايدار بود. ... راه رهايی دشوار می‌‏نمود و پناه‏گاه‏ی وجود نداشت. چراغ هدايت، بی‌‏نور شده و کوردلی همگان را فرا گرفته بود. خدای رحمان، معصيت مي‏شد و شيطان ياری مي‏گرديد. 🔷ملت‏ها در خواب عميقی فرو خفته بودند. فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته بود. اعمال زشت رواج يافته بود. آتش جنگ همه‏‌جا زبانه مي‏کشيد و دنيا، بی‌‏نور و پر از مکر و فريب گشته بود. هوا و هوس بر مردم چيره شده بود. ... نادانی‌های جاهليت، پست و خوارشان کرده بود و در امور زندگی سرگردان بودند و بلای جهل و نادانی دامن‏‌گيرشان بود. منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ صلی‌الله‌عليه‌وآله (بخش سوم و پایانی) 💠مولفه‌های جاهليت در کلام امام علی(ع) 🔷سال‏های طولانی بر مردمی گذشت که ، در منجلاب گمراهی و فساد غوطه‏ ور بودند، نه امنيت جانی داشتند، نه امنيت مالی و ناموسی. سايه شوم جهل و تعصب همه جا را تاريک کرده بود. ظلم و بيدادگری و لجاجت و انواع جنايات هولناک، همه را به ستوه آورده بود؛ 🔷به گونه‌‏ای که به فرموده امام علی(ع) «ميوه درخت جاهليت، فتنه و آشوب، و غذای مردمش مردار گنديده، لباس زيرين‌شان ترس و وحشت و لباس رويين‌شان شمشير بود. آب حيات انسانی در زمين فرو رفته بود و منارهای هدايت، کهنه و فرسوده شده و پرچم‏‌های گمراهی و تيره‏ بختی آشکار گرديده بود.» 💠هدف از بعثت در کلام امام علی(ع) 🔷خداوند، (ص) را به حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بت‏ها رهايی بخشد و به پرستش خود راهنمايی کند و آنان را از پيروی شيطان نجات دهد و به اطاعت خود کشاند. 🔷پس خداوند، رسولان خود را در ميان مردم برانگيخت و پيامبرانش را پياپی به سوی آنها فرستاد را که با پروردگارشان بسته بودند، بخواهند و نعمت فراموش شده او را به ايشان يادآوری کنند و با تبليغ دلايل روشن، وظيفه رسالت را انجام دهند و نيروی عقل‏های مردم را که زير غبار کفر و شرک و گمراهی پنهان شده بود، برانگيزانند و به کار اندازند و آيات بزرگ الهی را به ايشان بنمايانند. 🔷 برای وفای به وعده خود و ، (ص) را مبعوث کرد؛ پيامبری که از همه پيامبران، پيمان پذيرش نبوت او را گرفته بود. نشانه‌‏های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود. منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخ‌گویی‌به‌شبهات باتلخیص @tabyinchannel
⭕️ آبروی مومن (در کلام امام‌موسی‌کاظم علیه‌السلام) 🔷مردی خدمت امام کاظم(ع) آمد و عرض کرد: فدایت شوم، از یکی از برادران دینی رفتاری نقل کردند که ناپسند بود، از خود آن شخص پرسیدم، اما انکار کرد، در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را نقل کردند! 🔷امام کاظم(ع) فرمودند: گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن... ، حتی اگر ۵۰ نفر قسم خوردند که او چنان کاری کرده، اما او بگوید که نکرده‌ام از او قبول کن و از آنها نپذیر! هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از بین می برد، در جامعه منتشر نکن که از همان‌هایی خواهی بود که خداوند درباره‌شان فرموده: «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند». پی نوشت: کافی، ج ۸ ص ۱۴۷ سوره نور، آیه ۱۹ همچنین‌مراجعه‌شود‌به: بحار ج ۷۲ ص ۳۶۵ ح ۷۷ و کافی ج ۴ ص ۸۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا