✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش دوم و پایانی)
🔸در #عصر_رسانه و ارتباطات برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال #فرهنگ_سازی و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون #حجاب و #عفاف در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد.
💠مهارت های وحیانی برای حضور در فضای رسانه ای
1⃣سپر امنیتی در مقابل کید شیاطین
🔹یکی از مهمترین و ارزشمندترین تجهیزات و لوازمی که افراد را در #جنگ_رسانه_ای و حضور در فضای سایبری در امان نگه می دارد رعایت #حجاب و #عفاف است، در واقع حجاب همچون سپری امنیتی است که مانع از دست درازی و شیطنت ورزی افراد برای حضور در فضای خصوصی افراد و بهره برداری شیطانی آنها می شود، کما اینکه حضرت باریتعالی در برخی از آیات وحیانی خود این ثمره طلایی را اینچنین به بندگان خود گوش زد کرده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیما؛ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است». [احزاب، ۵۹]
2⃣قلعهای ایمن و آرام
🔹از دیگر نیازهای اساسی و راهبردی هر زندگی جمعی و اجتماعی بهره مندی از عنصر آرامش و امنیت است. بنابراین اگر انسان در زندگی روزمره خود در فضای حقیقی و مجازی و رسانهای احساس امنیت نکند، و همواره در ترس و دلهره قرار داشته باشد، به تدریج دچار اضطراب و استرس خواهد شد. در #فضای_رسانهای که برخی بانوان با به نمایش در آوردن تصاویر زننده از خود، باعث تحریک و تهییج دیگران می شوند، ناگزیر باید منتظر آزار و اذیت افراد لاابالی و فرصت طلب باشند، و این موارد که خود باعث بروز تبعات و عواقب سختی برای اینگونه افراد می شود به شدت زندگی آنها را تهدید می نماید و آرامش و سلامت روانی آنها را به خطر خواهد انداخت. [۱]
🔹از این رو حضور در رسانه و فضای حقیقی زمانی برای #جامعه_زنان لذت بخش و توأم با حس رضایتمندی است که زنان در روابط اجتماعی، برخوردار از #امنیت و #آرامش_خاطر باشند. مهارت و ابزار حجاب در فضای اجتماعی و رسانهای این چنین آثار و برکاتی را برای جامعه زنان به ارمغان می آورد. در واقع #حجاب همچون قلعهای مستحکم و آرام است که طهارت و آرامش واقعی را نه تنها برای جامعه زنان، بلکه برای کسانی که با آنها در ارتباط هستند به دنبال می آورد، چرا که #حجاب مانع تهییج شهوت مردان شده و زنان را از نگاه های هرزه و خیانت آمیز دور نگه می دارد؛ «...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن...؛ ...بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است...». [احزاب، ۵۳]
3⃣افزایش اقتدار و عزّت نفس
🔹یکی دیگر از آثار و #برکات_حجاب و عفاف در #فضای_رسانهای و مجازی تقویت اقتدار و عزّت نفس افراد است. در واقع کسانی که خود را به سلاح و عنصر حجاب و عفاف درونی و بیرونی تقویت کردند، بهتر به گوهر وجودی خود واقف شده اند و آن را به بهای اندک و ناچیز چشمان ناپاک و هرزه نمی فروشند. افراد عفیف و باحجاب از نوعی اقتدار و قدرت درونی برخوردارند. محققان بر این باورند #بدحجابی و بدن نمایی نه تنها به آنها احساس ارزشمندی و عزّت نفس نمیدهد، بلکه نوعی خلاء عاطفی و کمبود شخصیتی را در وجود آنها تقویت می نماید، موضوعی که می تواند اقتدار و عزّت نفس آنها را تعدیل و تضعیف نماید، و سلامت روان آنها را مورد آسیب قرار دهد.
🔹متأسفانه اوضاع غم انگیز #زنان در #غرب که به دلیل آزادی های بی حد و حصر، هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، این جامعه را از هویت واقعی آنها دور ساخته و کاربرد ابزاری و دسته دوم به آنها بخشیده است، کما اینکه برخی از محققان در یادداشت های خود به این نکته اشاره داشته اند که آزادی زنان در پوشیدن هر گونه لباس و آرایش ظاهری و... نه تنها نتایج ارزشمندی برای زنان به دنبال نداشته، بلکه بر عکس آنها را بیش از پیش حقیر نموده و احساس آنان را جریحه دار کرده است... [۲]
پی نوشت ها:
[۱] ر.ک: عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص ۱۰۵
[۲] همان
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: راسخون
#حجاب #عفاف #زن #زنان #رسانه #فرهنگ #فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مسیح علیهالسلام؛ پیامبر برگزیدهی خدا
🔹آن پیامبر برگزیدهی خدا، مردم را به راه خدا که راه خوشبختی انسان است دعوت میکرد و از پیروی هوا و هوس و آلودن صفای روح انسان به زشتی و ستم و بدکرداری، برحذر میداشت. قدرت های طاغوتی و فاسد و زورگو و بندگان زر و زور، آن رسول الهی را مورد آزار و تهمت قرار دادند و قصد جان او را کردند و پس از آنکه خدای متعال او را در آغوش حفظ و امان خود جای داد، حواریّون و پیروانش را سالهای سال به شکنجههای هولناک دچار ساختند تا تعالیم او را که بر ضدّ فساد و ظلم و شرک و هوسرانی و جنگافروزی و مردمفریبی بود، از بین ببرند. آنان که خود، فاسد و ظالم و هوسران و جنگافروز و مردم فریب بودند، نمیتوانستند دین خدا و پیامبر خدا و رهروان راه خدا را تحمّل کنند.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۱۰/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش سوم)
💠استفاده از فرصتها
🔹از هشدارهای #امام_علی (ع) به #والدین، استفاده از فرصتها پیش از نابودی آنهاست. پدر و مادر مسئولیتپذیری که دغدغه #تربیت_فرزند خویش را دارند، از همه فرصتها برای تربیت وی بهره میگیرند چه بسا در فرزند زمینه تربیت وجود داشته باشد، ولی پدر و مادر فرصت، یا توان این مهم را از دست بدهند و در نتیجه، نتوانند آنگونه که دلشان میخواهد، به تربیت فرزندشان همت بگمارند.
🔹 #امیرالمؤمنین (ع) در این باره به فرزندش امام حسن (ع) میفرماید: «پسرم! هنگامی که دیدم سالیانی از من گذشت و توانایی ام رو به کاستی رفت، به نوشتن [این نامه] وصیت برای تو شتاب کردم و ارزشهای اخلاقی را برای تو برشمردم؛ پیش از آنکه اجلم فرا رسد و رازهای درونم را به تو منتقل نکرده باشم، و پیش از آنکه در نظرم کاهشی پدید آید، چنان که در جسمم پدید آمده است و پیش از آن که در تو #زمینه_پذیرش از میان برود». [۱]
🔹این سخن امام علی (ع) به ما میآموزد که اگر برای ما زمینه کار خیری فراهم شد و وقت انجام دادن آن فرا رسید، کوتاهی و سهل انگاری نکنیم؛ زیرا ممکن است در آینده زنده نباشیم، یا توان انجام این کار را نداشته باشیم. برای مثال، ممکن است بیماری و ناتوانی یا هزاران مانع دیگر، ما را از انجام وظیفه باز دارد. در حقیقت، امیرالمؤمنین (ع) در سخن خویش، چند مانع اساسی در راه #تربیت_فرزند را برای ما بازگو میکند: ۱) فرا رسیدن اجل؛ ۲) از دست دادن سلامت و قوت فکر؛ ۳) از بین رفتن زمینه مناسب. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه، نامه ۳۱
نویسنده؛ سیدمحمود طاهری
منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی
#تربیت #تربيت_فرزند #فرزند #والدین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ هُوَ خَليفَةُ اللهِ فی الأرضِ.
🔹هر كس #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كند، جانشين خدا در زمين است.
📕كنزالعمّال، ح ۵۵۶۴
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش اول)
🔹ریشه #امنیت در لغت از امن، استیمان، ایمان و ایمنی است که به مفهوم #اطمینان، #آرامش در برابر خوف و ترس و نگرانی و ناآرامی است. به عبارت دیگر، #امنیت را به اطمینان و فقدان خوف تفسیر، تعریف و ترجمه نموده اند که تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و شامل دو بُعد ایجابی و سلبی در تعریف امنیت است. از یک سو اطمینان، آرامش فکری و روحی، و از سوی دیگر فقدان خوف، دلهره و نگرانی، که موجب سلب آرامش و اطمینان می گردند. «راغب»، لغت شناس برجسته قرآن کریم در تعریف امنیت آورده است: «اصل #امنیت، طمأنینه و آرامش نفس و از میان رفتن ترس و خوف است. امن و امانت و امان در اصل مصدر هستند و به حالت و وضعی اطلاق می گردد که انسان در آرامش باشد. گاه نیز بر چیزهایی اطلاق می شود که انسان بر آن امانتدار و امین است».
🔹در حقیقت #امنیت یک معنای نسبی دارد و بسته به وضع و شاخص های مربوط به آن است، و به نوعی مترادف با ایجاد فرصت برای استفاده از ظرفیت ها و کاهش آسیبها و تهدیدها و خطرات برای فرد، خانواده، جامعه، ملت و کشور است و شامل ثبات و امنیت اقتصادی، قضایی و حقوقی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، سیاسی و نظامی می شود. #امنیت_فردی را باید در ایمان واقعی و آرامش روحی و اطمینان و طمأنینه نفس و یاد خداوند متعال جستجو کرد که «اَلا بِذکْرِ اللهِ تَطْمَئنُّ الْقُلوبُ». [رعد، ۲۸] #امنیت_اجتماعی را باید در سایه #تقوا و #عدالت و رعایت حرمت و حقوق انسانها و دفاع از مظلومان و محرومان و برخورد با فاسدان و مجرمان و بزهکاران، و رفع فقر و رفاه و تأمین معیشت مردم و حفظ آزادی های مشروع و حاکمیت عدل و حق و قانون و معیارهای انسانی و الهی جستجو کرد. #امنیت_ملی را در سایه اقتدار و استقلال و دانایی و توانایی و ارتباطات قوی و سازنده امت اسلامی در کلیه ابعاد و زوایا و ایستادگی در برابر یورش و توطئه و تهدید دشمنان و بیگانگان و بیگانه پرستان و نفوذ ایادی شیطانی آنان باید پیگیری کرد.
🔹به یک معنا #امنیتِ_ملی ترکیبی است از امنیت داخلی، خارجی و اجتماعی و ایمنی در برابر تهدیدات و توطئه ها و خطرات خارجی و سلامت جامعه در برابر هر گونه تهدید داخلی و خارجی. در #فرهنگ_قرآنی #امنیت یک مفهوم وسیع، متوازن و عمیق دارد و شامل تمامی ابعاد زندگی و حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی و داخلی و خارجی می شود و بر الگویی از امنیت تأکید می شود، که با اقتدار و انسجام و وحدت و ارتباط جامعه اسلامی و استحکام درونی جامعه پیوند دارد، و شرط امنیت ملی را در بُعد امنیت خارجی و استحکام درونی امت اسلامی می داند، و هر گونه دغدغه و نگرانی و ناامنی در یک بُعد را مؤثر در ابعاد دیگر می شمرد، و هر گونه قوت و قدرت در یک حوزه را منشأ قدرت و اقتدار در حوزه های دیگر می داند. #قرآن_کریم یکی از نعمتهای بزرگ الهی را امنیت غذایی، اقتصادی و امنیت در برابر تهدیدات خارجی و توطئه های گوناگون داخلی و خارجی می داند و در راستای تحقق این اصول، بر ایجاد اطمینان و آرامش عمومی و عبادت و معنویت تأکید می نماید تا از الطاف خداوند، قدرشناس و شاکر باشند و به عبادت و تحصیل کمال بپردازند. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️انقلاب اسلامی بنیان های غلط را تغییر داد
🔹 #انقلاب_اسلامی_ایران مثل همهی انقلابها، بنیانهای پیشین را تغییر داد؛ یعنی طبیعت انقلاب، تهاجم به بنیانهای پیشین است؛ طبیعت هر انقلابی این است. انقلاب میآید برای اینکه بنیانهای اقتصادی غلط، بنیانهای فرهنگی غلط، بنیانهای سیاسی غلط را تغییر بدهد و دگرگون بکند. #انقلاب آمد این بنیانها را تغییر داد؛ همیشه همین جور بوده، در صدر اسلام هم همین اتّفاق افتاد. خب حالا مراد ما از بنیانهای فرهنگی غلط چیست. مراد، گزارههای غلطی است که بر اذهان مردم حاکم است. ذهن مردم بتدریج و تحت عوامل مختلف، تحت تأثیر گزارههای غلطی قرار میگیرد. حالا مثلاً در انقلاب ما یکی از گزارههای غلط که میشود مثال زد، مسئلهی «نمیتوانیم» بود. یعنی واقعاً بر ذهنیّت جامعهی ما، جوانان ما، «نمیتوانیم» حاکم بود... این یک گزارهی فرهنگی رایج بود: «نمیتوانیم»؛ که این خودکمبینی ملّی، عدم اعتماد به نفس ملّی بود.
🔹یا مثلاً شیفتگی نسبت به #غرب: هر چیز غربی از نظرشان شیرین بود؛ افتخارِ به کار بردن لغات فرنگی؛ هر لغت فرنگی را به کار میبردند، افتخار میکردند. و از این قبیل صدها مورد میشود [مثال زد]؛ یعنی گزارههای کلیدی، چیزهایی که واقعاً در زندگی بشر تأثیر میگذارد، اینها وجود داشت؛ چه در زمینههای اجتماعی که مثال زدم، چه در زمینههای شخصی، در زمینههای زندگی شخصی، آن فرهنگهای غلطی که رایج بود در ذهن ماها، که حالا مثالهای فراوانی دارد که وقت را من نمیگیرم؛ انقلاب آمد اینها را، این بنیانها را، بعضی را متزلزل کرد، بعضی را بکلّی از بین برد، جایگزین کرد؛ «نمیتوانیم» را «میتوانیم» کرد؛ شیفتگی نسبت به غرب را، تبدیل کرد به اعتراض نسبت به غرب و انتقاد نسبت به غرب. در مسائل شخصی، خودشیفتگی و خودپسندی و میل به شهرت و مانند اینها را تبدیل کرد به ایثار، ازخودگذشتگی، عدم اصرار بر آوردن نام خود. و این چیزها خب یک چیزهای خیلی مهمّی است؛ #انقلاب این کارها را انجام داد؛ و این #تغییر_فرهنگی به معنای واقعی کلمه اتّفاق افتاد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند
🔹شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیهالسلام] مسلمانها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی میگفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و...». این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آنجاها دیدهام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی. وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیهالسلام) را داشته باشند مسلمانها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم اینها باقی باشند. آیا اینها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً! هیچ فرقی بین اینها و بتپرستها نیست.
بیانات حضرت آیتالله بهجت (ره) در درس خارج اصول، جلسه ۱۷
منبع:سایت مرکز تنظیم و نشر آثار معظم له
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش چهارم و پایانی)
💠تربیت همه جانبه فرزند
🔹در وجود انسان، انگیزهها و گرایشهایی است که برخی از آنها از جنبه جسمی او سرچشمه میگیرند و برخی از بعد روحش. در حقیقت، انسان هم نیازهای مادی و جسمی دارد و هم نیازهای معنوی و روحی. «والدین موفق» کسانی هستند که به هر دو نیاز «فرزند» توجه کنند و با برآوردن نیازهای روحی و جسمی او، هم به پرورش روح او اهتمام ورزند و هم به پرورش جسمش. بنابراین، هم پدران و مادرانی که تنها به تربیت جسمانی فرزند خویش همت میگمارند، در انجام وظیفه خویش کوتاهی کرده اند، و هم پدران و مادرانی که تنها به پرورش روحی فرزند خود توجه میکنند.
🔹«باید بدانیم که از یکسو، برای داشتن یک کودک سازگار و متعادل، ناگزیریم که وضع بدنی او را تحت مراقبت قرار دهیم، و در حفظ و تقویت آن بکوشیم؛ چرا که ما برای انجام کارهای مفید و ضروری زندگی، به سلامت جسمانی و قدرت بدنی نیازمندیم، و غرایز و استعدادها نیز در سایه رشد و پرورش بدنی سالم، بهتر تعدیل مییابند. از سوی دیگر باید بدانیم که وظیفه اصلی خانواده، تنها تغذیه و پرورش جسمی کودک نیست، بلکه رشد و پرورش روحی و روانی او نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. این نکته در خور توجه است که به علت ناآگاهی و سهل انگاری های والدین نسبت به تربیت روحی و روانی فرزند، نه تنها زمینه بروز انواع ناهنجاریها و بِزِهها در فرزند به وجود میآید، بلکه چه بسا نابسامانیهای روانی، خود، موجب بیماریهای جسمانی آنان میشود و در نتیجه، جسم و روحی بیمار خواهند داشت». [۱]
🔹 #امام_علی (ع) به عنوان #بهترین_الگو در #تربیت_فرزند، هم به تربیت روحی فرزند سفارش کرده است و هم به تربیت جسمی او. آن حضرت به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: «پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب بینیاز شوی؟» گفت: «آری امیر مؤمنان!» حضرت فرمود: «تا گرسنه نشدی، بر سر سفره منشین؛ تا کاملاً سیر نشدی، دست از غذا بکش؛ غذا را خوب بجو و پیش از خواب، رفتن به بیت الخلا را فراموش مکن». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] تربیت و بازسازی کودکان، ص ۹۷ و ۹۸
[۲] خصال، شیخ صدوق، ترجمه: یعقوب جعفری، ج ۱، ص ۳۳۷
نویسنده؛ سیدمحمود طاهری
منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی
#تربیت #تربیت_فرزند #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد