شرح آثار محقق اصفهانی
این کانال در صدد نشر شرح آثار محقق محمد حسین غروی اصفهانی ره متوفی ۱۳۶۱ق توسط محمد غیاثی است.
#شرح_آثار_محقق_محمد_حسین_غروی_اصفهانی
https://eitaa.com/mohagheghesfehani_mohammadghiasi
✅ عزیزان میتونن با مراجعه به کانال بالا، دروس #نهایة_الدرایة و #حاشیه_مکاسب مرحوم محقق #اصفهانی که توسط استاد معظم حاج آقا محمد غیاثی - دام عزه - تدریس میشه رو دنبال کنن.
@tafaqqoh
noormags-واکاوی_ماهیت_اطراد_و_شاخصیت_آن_برای_تعیین_معنای_موضوع_له-1607212_1276272.pdf
516.6K
🔖 #مقاله واکاوی ماهیت اطراد و شاخصیتِ آن برای تعیین موضوع له
🔹 #دریافت_مقاله از #نورمگز
🌐 https://b2n.ir/Etterad
✔️ #چکیده:
در سده های اخیر، اعتبار دلیل اطراد در تشخیص موضوع له کلمات، مورد اختلاف علمای علم اصول بوده است. بخشی از این اختلاف ناشی از تفاوت دیدگاه در ماهیت اطراد و بخشی مولود عدم توجه به فرآیند تشخیص ظهورات در کلام است. این نوشتار سه نظریه مشهور در تعریف اطراد با عنوان «اطراد در تبادر»از آقا ضیاء عراقی رحمة الله، «اطراد در تطبیق» از آیت الله محمد حسین اصفهانی رحمة الله و «اطراد در استعمال» از آیت الله خویی رحمة الله را از زبان ایشان و برخی شاگردانشان بیان می کند و پس از طرح توضیحات و اشکالات برخی شاگردان و معاصرین پیرامون این نظریات، آنها را ارزیابی نموده و نظریه آیت الله خویی رحمة الله را به عنوان صحیح ترین نظر بر می گزیند. این نوشتار، اشکال بیثمر بودن دلیل اطراد در تشخیص معنای موضوعله با وجود سایر علامات را مردود و اشکال بی نیازی از علائم حقیقت با وجود فهم ظهورات کلام را مصادره به مطلوب می داند و در نهایت، دلیل اطراد را به عنوان تنها راه تشخیص موضوع له برای غیر اهل لسان بیان میکند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله نقد ادلهی عدم الزام پوشش موی #زنان در کتاب #حجاب شرعی در عصر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم
🌐 https://jorr.ut.ac.ir/article_77675_5fa6deebcb0dca7055f023abeece1e47.pdf
✔️ #چکیده
مسئله حجاب از موضوعات چالشبرانگیز در عصر حاضر است و نویسندگان مختلف با رویکردهای متفاوت در رد و تأیید آن مطالبی را نگاشتهاند. کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) نوشتة امیرحسین ترکاشوند، با رویکرد نفی الزام حجاب شرعی و با استناد به گزارشهای روایی، تاریخی و فقهی به رشتة تحریر درآمده است. وی مدعی است که شریعت دربارة پوشش زنان حکمی ندارد و تأکید روایات بر حجاب بانوان ناظر به رعایت عرف جامعه و نیز تمایز از کنیزان بوده است. تاکنون تحلیلی تفصیلی دربارة دیدگاه نویسنده در خصوص پوشش مو و مستندات تاریخی و روایی آن صورت نگرفته است؛ ازاینرو نوشتة حاضر، با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مستندات مسئله پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برداشت نویسنده از روایات ناظر بر پوشش حضرت زهرا(س) و زنان حاضر در کربلا، یکجانبه و با سیرة رفتاری آنها ناسازگار است. عمده شواهد ارائهشده برای عدم وجوب پوشش کنیز، دچار ضعف سندی و یا تعارض با سایر ادله است و تفسیر نویسنده از آیة 59 سورة احزاب نیز افزونبر تضاد با روح مساوات اسلامی، مورد انکار بسیاری از مفسران فریقین قرار گرفته است. در پایان، شواهدی چون برداشت معنای پوشش موی سر از واژة «جلباب» توسط عموم زنان مهاجر و انصار و روایات فراوانی که در این باره وجود دارد، وجوب پوشش موی سر اثبات شده است. ضمن رد استدلالات این کتاب و بیان سایر مستندات، وجوب شرعی پوشش موی سر را اثبات کرده است.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله اعتبارسنجی اراده در تحقق دلالت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی رحمه الله در ماهیت دلالت
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163_eee0d9a0834e97d415421e645c848024.pdf
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163.html
✔️ #چکیده
بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تأثیر بسزایی دارد. یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که #دلالت_لفظیه تابع #اراده متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلاً اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا اینچنین نیست بلکه بهصرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ ارادهای برای #تفهیم معنا در بین نباشد دلالت شکل میگیرد.
#بوعلی کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که مورد نقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرحشده است: ۱. #وضع برای کلامی که مراد متکلم نیست، #لغو است لذا #واضع، لفظ را فقط برای معنای #مراد وضع کرده است.
۲. اراده در حقیقت دلالت دخیل است؛ لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛
که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است.
این مقاله با تبیین محل نزاع و تأکید بر #ماهیت_دلالت و تقیّد آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت #دلالت به نقد اشکالات میپردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات میرساند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله کاربست بحث اصولی صحیح و اعم در عبادات
🌐 http://www.juosul.ir/article_150177_5250e395c9b1ff66cf121dd40f872981.pdf
🌐 http://www.juosul.ir/article_150177.html
✔️ #چکیده
یکی از مباحث مقدماتی مهم علم اصول فقه، بحث #صحیح_و_اعم است. این بحث در دو بخش #عبادات و #معاملات مطرح میشود. در بخش عبادات، درباره ثمره بحث بین بزرگان اختلاف نظر وجود دارد. در قول به «وضع الفاظ برای صحیح» و «وضع الفاظ برای اعم» سه ثمره بیان کردهاند، که از میان این سه ثمره، یکی را پذیرفته، بر دو ثمره دیگر خدشه وارد کردهاند. مقاله پیش رو این سه ثمره را بررسی کرده و اثبات نموده است که #فقط ثمره تمسک به #اطلاق و عدم آن، پذیرفته میشود.
پژوهش حاضر آرای مهم در این زمینه را بررسی کرده است و برخلاف برخی پژوهشهای دیگر، این پژوهش منحصر در ذکر اقوال برخی عالمان اصولی خاصی نبوده و سعی نموده نظرات عمده و مورد توجه در این مسأله را مورد بررسی قرار دهد. روش این مقاله، #تحلیلی و گردآوری منابع کتابخانهای و استفاده از نرمافزار بوده است.
@tafaqqoh
📘 #دریافت_کتاب استصحاب العدم الازلی
(بر اساس دروس آیة الله وحید خراسانی حفظه الله)
🖊 الشیخ نزار آل سنبل القطیفی «دام عزه»
🌐 http://mediafire.com/?39209v6s40yp5pb
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlMmRRbFJ0WjA5SXc
@tafaqqoh
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 چهاردهمین دوره از دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️هرمنوتیک و منطق فهم دین
🎙حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرتضوی شاهرودی
مولف کتاب درس نامه هرمنوتیک و منطق فهم حدیث و کتاب نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایر ماخر
📌 ۶ جلسه _ پنجشنبه ها
🗓 از ۲۶ آبان
🕰 ساعت ۸ الی ۹:۲۰ صبح
مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/kWutzv2
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
🔖 #دریافت_مقاله بررسی رابطهی خدا و آفرینش با معنای زندگی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی [رحمه الله]
🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606_20a5a2b15cb20563ff2dc7b38e3e08b2.pdf
🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606.html
✔️ #چکیده
انسان همواره به دنبال #معنای_زندگی خویش بوده است. #معناداریِ زندگی او را از #پوچی و سرگردانی بیرون میآورد. دانستن معنای زندگی با اعتقاد به #وجود یا نبود #خدا و بالتبع با بحث #آفرینش جهان و #انسان پیوندی آشکار دارد. وجود خدا، بهمثابهی موجود کامل یا واجبالوجود، مستلزم صفاتی مانند #خالقیت، #حکمت و #علم است. خلقت عالمانه و حکیمانه #مستلزم وجود معنا و #غایت برای موجودات جهان و از جمله انسان است. از نگاه فیلسوف، متکلم و مفسری همچون #علامه_طباطبایی، واجبالوجود یا خدا #فاقد هدفِ فاعل و البته واجدِ هدفِ فعل است. مراد از فعل خدا مجموعهی عالمِ مخلوقات و از جمله انسان است و هدفِ فعلِ خدا در خلقتِ غیر انسان، عمدتاً فراهم کردن زندگی پاک برای انسان است. در این مقاله با رویکرد فلسفی-کلامی، به واکاوی این مسأله پرداخته خواهد شد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی اثر مولفههای دینی بر ایمان و لوازم آن در معناداری زندگی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی [رحمه الله]
🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198_1b2a275073b449983583db285a8831e3.pdf
🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198.html
✔️ #چکیده
#ایمان اساسیترین عنصرِ #حیات_معنوی، گوهرِ زینتبخشِ روحِ بشری و درخشانترین پرتو عالم عِلوی است، یکی از مهمترین مباحث کلامی، ایمان و عناصرِ وابسته به آن است، به گونهای که نمیتوان نقش بنیادی آن را درشکلگیری #باور_دینی در معناداری زندگی نادیده گرفت. پژوهش حاضر در پیِ آن است که نقشِ مولفههای دینی مانند، #نبوت، #امامت و #عبودیت را بر ایمان و لوازم آن در معناداری زندگی را در دو بُعد شناختی وعملکردی، با روشِ توصیفی - تطبیقی از دیدگاه دو اندیشمند بزرگ با دو سنت #متفاوت اسلامی تسنن و تشیّع مورد بررسی قرار دهد. برای جمعآوری دادهها از طریق کتابخانهای استفاده شده است، دادههای پژوهش از گردآوری #تشابه و #تفاوتهای دیدگاه این دو متفکر بزرگ بر پایه مبانی #انسان_شناسی آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج یافتهها نشان داد که هر دو اندیشمند، #ایمان را #معنابخش به زندگی میدانند، هرچند در بیانِ جزئیات بر پایهی مبانی اندیشههایشان تفاوتهایی وجود دارد، در مساله #عبودیت غزالی بیشتر بر روی بُعد فردی عبادات، ولی علامه بعد فردی و #اجتماعی عبادات هر دو تأکید دارد. مهمترین اختلاف این دو دانشمند در مساله #امامت است که غزالی در حد #مدیریت_دنیوی و یک امر #فقهی و فرعی تلقی میکند. علامه امامت را #استمرار نبوت و عهد الهی میداند.
@tafaqqoh