هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ 👆ببینید
آیت الله مصباح یزدی:
🔰 اگر خدا روز قیامت ریش منو گرفت گفت تو میفهمیدی این شبهه خطرناکه و این گسترش پیدا کرده تو جامعه... فی الجمله هم عقلت میرسید جوابی بدهی، چرا ندادی؟
🔸 ما چه جوابی داریم بدیم؟
💯 اگر در مسیر انجام وظیفهی دینی هستید این چند دقیقه را از دست ندهید...
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔖 #دریافت_مقاله تحلیل تطبیقی کارویژه حکم حکومتی در دفع مفسده یا جلب مصلحت در آراء فقهای مکتب نجف و قم با تأکید بر اندیشه آیةالله خویی و امام خمینی (رحمهما الله)
🌐 https://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1007-fa.pdf
🌐 https://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1007-fa.html&sw=%D8%AD%DA%A9%D9%85+%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C
✔️ #چکیده
#حکم_حکومتی به عنوان یکی از اصلیترین ابزارهای اداره #جامعه_اسلامی در دست #حاکم_دینی است که حکومت به سبب آن از اقتدار ویژهای جهت رتق و فتق #امور_اجتماعی زندگی مسلمین برخوردار میشود. إعمال این اقتدار منوط به #تامین_مصلحت میباشد. #مصلحت میتواند به معنی #ضد_مفسده و یا به معنی #نقیض_مفسده بیاید. مکاتب فقهی #نجف و #قم به عنوان دو مکتب اصلی فقاهت #امامیه به علت داشتن مبانی و #منهج متفاوت اجتهادی، در بحث و بررسی کارویژه حکم حکومتی در #دفع_مفسده یا #جلب_مصلحت رویکرد متفاوتی دارند. #مکتب_نجف به سبب #ملاک انگاری #حفظ_نظام در تاسیس حکومت، کارویژه حکم حکومتی را در دفع مفسده از نظام میداند که در این صورت حکم حکومتی با حصول #عناوین_ثانویه جواز صدور پیدا میکند. اما #مکتب_قم به سبب باورمندی به #ولایت_مطلقه_فقیه، کارویژه حکم حکومتی را علاوه بر دفع مفسده از نظام، در #تامین_رفاه_عمومی و #جلب_مصالح_تحسینی میداند که همین امر موجب #توانمندی حکم حکومتی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی میشود.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی [اعلی الله مقامهما]
🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69097_ce52d06bbc4e9dcce8970aa5229d1b89.pdf
🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69097.html
✔️ #چکیده
جستار حاضر در #منهج_فقهی فقیهان، جست و جوگر را با دو #روش کلی در #استنباط مواجه میسازد. روش اول که از آن به روش #فقه_قناعت تعبیر میشود، روشی است که طبق آن فقیه به #تجمیع_ظنون مختلف در مسئله میپردازد و با #ضمیمه کردن آنها به یکدیگر، برای او #وثوق و #اطمینان یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر میداند، نسبت به #حکم_شرعی در مسئله حاصل میشود؛ گرچه هر کدام از آن #ظنون و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، #حجت نباشد. روش دوم در #فرآیند_اجتهاد، روش #فقه_صناعت نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که #حجیت هر کدام از آنها در علم #اصول_فقه به اثبات رسیده، به #اجتهاد و #استنباط حکم میپردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته میشوند و فقیه به سراغ #اصول_عملیه میرود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسهای، روش اجتهادی #صاحب_جواهر و #محقق_خویی مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت #روش_اجتهادی این دو فقیه #برجسته بیان گردد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله خوانش هرمنوتیکی خطبهی ۴۰ امام علی (علیه السلام) در اتخاذ استراتژی صلح بر مبنای نظریهی هرمنوتیک مؤلفمحور شلایر ماخر
🌐 https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7608_01bfffe295e5c5e6b1113ec1a8645bbd.pdf
🌐 https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7608.html
✔️ #چکیده
یکی از راهبردیترین تصمیمات امام علی (علیه السلام) در عصر خلافت اسلامی (۳۵ - ۴۰ هـ) قبل از آغاز جنگهای این دوره، استراتژی #صلح و #آشتی با جناحها و گروههای #مخالف زمان خود بوده است. این جستار بر آن است تا با تکیه و تأکید بر خطبۀ ۴۰ نهج البلاغه، لایههای معنایی پنهان متن را بر اساس رویکرد تحلیل #هرمنوتیکی موردنظر «شلایر ماخر آلمانی» واکاوی نماید. اساس رویکرد هرمنوتیکی #مؤلف_محور و روشمندیِ #ماخر در فهم متون راهبر (متون مقدس دینی مثل نهج البلاغه) بر این اصل استوار است که با به کارگیری دو پارادایم #تأویل #دستورگرا و تأویل #روانشناختگرا به خوانش هرمنوتیکی و تحلیل علمیِ استراتژی صلح و #سازش در سیرۀ عملی علی (ع) پرداخته شود و به این پرسش که استراتژی صلح در خوانش هرمنوتیکی خطبۀ ۴۰ نهج البلاغه چه نسبتی را با روایتهای #تاریخی برقرار میسازد، پاسخ دهد. بر اساس دادههای تاریخی، مقولۀ صلح و آشتی، نمود کاملاً کاربردی و آشکارا در سیرۀ نظری و عملی ایشان دارد و دلالتهای آن کشف میشود. از نتایج کاربست چارچوب نظری ماخر بر میآید که بر مبنای خطبۀ مورد پژوهش در اندیشه علی (ع) اصالت با صلح و آشتی است؛ لذا سوق دادن جامعه بهسوی امنیت و آرامش در شرایط اجتماعی بحرانزا، مد نظر گفتمان علوی است. خواننده در فرآیند خوانش، به کشف لایههای معنایی زیرین متن رهنمون میشود. واکاوی زیرساخت معنایی خطبۀ ۴۰ از بستر تأویل دستورگرا و روانشناختگرا در هرمنوتیک مؤلف محور، میتواند بیانگر روحیه و افکار امام و شخصیتِ جامع الأضدادی وی باشد؛ او هم #قهرمان_صلح است و هم #قهرمان_جنگ، صلح میکند مادامیکه صلاح جامعۀ مسلمین، امنیت، آرامش و عزت ایشان در آن باشد و جنگ میکند مادامیکه محرز شود گفتمان صلح به سستی و رخوت گراییده است.
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
نقش زنان در گسترش تشیع.pdf
2.36M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
📚 نقشِ زنان در گسترش تشیّع؛ از صدرِ اسلام تا پایانِ قرن پنجم هجری قمری
✔️ میلادِ تجسّمِ عینیِ زنِ #تاریخساز در مکتبِ #انسانسازِ تشیع، حضرت #زینب_کبری سلام الله علیها فریادگرِ #آزادی و #آزادگی مبارک باد.
@tarikht
@tafaqqoh
🔹 سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✔️ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔸 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه ۱۴۰۱
@quran_ac_ir
@tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
📚 #دریافت_کتاب تجذیر المسألة الاصولیة
✔️ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی؛ تقریراً لابحاث الشیخ الاستاذ باقر الایروانی حفظه الله
🖊 السید علی الموزانی دام عزه
🌐 https://b2n.ir/tajzir
🔖 این کتاب تقریر بخشی از دوره چهارم درس خارج اصول استاد شیخ باقر ایروانی دام ظله (سال ۱۴۳۶ ه.ق) در حوزه علمیه نجف اشرف است. موضوعات مطرح شده در کتاب مسائل پرکاربردیست که لابلای مباحث مختلف فقهی و اصولی ذکر شدهاند و در کتب متداول علم اصول به شکلی جامع مورد بحث قرار نگرفتهاند!
✔️ کتاب در سه بخش تنظیم شدهاست:
🔲 بخش اول: تمهیدی در آشنایی با علم اصول؛ شامل تعریف علم اصول، مقدار نیاز فقیه به علم اصول، وجه تمایز مسائل علم اصول از دیگر علوم و... . و مدخلی در آشنایی با حکم شرعی؛ شامل حقیت حکم و جعل، اقسام حکم و... .
🔲 بخش دوم: قواعد؛ شامل ۱۶ قاعده به این ترتیب:
اصالة عدم الزیادة، اصالة الحس فی الاخبار، وجوب الفحص اذا لزمت المخالفة الکثیرة، الرخصة المعلّقة علی عنوان وجودی، حرمة التسبیب الی الحرام، التفصیل قاطع للشرکة، مناسبات الحکم و الموضوع، الفحوی و الاولویة، لو کان لبان، مرجعیة العرف، حذف المتعلق دلیل العموم، ترک الاستفصال دلیل العموم، دوران الاحکام مدار الاسماء و العناوین، اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال، دوران الحکم مدار العلّة دون الحکمة و المورد لا یُخصّص الواردَ
🔲 بخش سوم: فوائد؛ شامل ۸ فائده به این ترتیب:
فکرة الاشتباه فی التطبیق، ورود الدلیل مورد الامضاء، مذاق الشارع، تبعیة الدلالة الالتزامیة للمطابقیة فی الحجیة و عدمها، تآثیر الزمان و المکان علی عملیة الاستنباط، منطقة الفراغ، کیف یفهم الفقیه النصّ و التفقّه فی الدّین
#اصول_کاربردی
@tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب تجذیر المسألة الاصولیة ✔️ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی؛ تقر
تجذير المسألة الأصولية.pdf
3.98M
💢 با توجه به از کارافتادنِ پیوندِ دریافتِ این کتاب، نسخهی پی دی اف تقدیمِ عزیزان میشود.
@tafaqqoh
📚 #معرفی_مجله #حوزه، سال ۱۳۹۷، شماره ۵
✔️ موضوعات:
• حوزه علمیه خواهران؛ اهداف و تحوّل
• مرجع تقلید شدنِ زنان
• پروندهی عالم محقق و پرتلاش: مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی اعلی الله مقامه
🌐 http://jh.isca.ac.ir/issue_4776_4781.html
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بازپژوهی ادله فقهی تقلید از مجتهد متجزی
🌐 http://fvh.journals.miu.ac.ir/article_5539_aaa1865ba3989a38fa81774abca90cf9.pdf
🌐 http://fvh.journals.miu.ac.ir/article_5539.html
✔️ #چکیده:
تمامی مردمِ جامعه اسلامی نیازمند رجوع به عالمِ دینی هستند، این عالمان در صورتی که از #اجتهاد_مطلق برخوردار باشند با فرض دارا بودن سایر شرایط، امکان جواز رجوع به چنین عالمی محل #اجماع فقیهان است، اما با وجود اجتهاد مطلق، آیا امکان تقلید از #مجتهد_متجزی از منظر #فقه استدلالی وجود دارد یا خیر؟ در این زمینه، #سه قول اصلی میان فقیهان امامیه وجود دارد، دیدگاه اول اجتهاد #مطلق را در #مرجعیت شرط میداند. برخی دیگر بیان میدارند اجتهاد #متجزی به نحو مطلق کفایت میکند و دیدگاه سوم قائل است که در حالت عدم دسترسی به مجتهد مطلق، #تقلید از مجتهد متجزی جایز است. یافتههای این پژوهش که به شیوه توصیفی، تحلیلی صورت گرفته است با استناد به #سیره_عقلا و آیه ۱۲۲ سوره توبه و با توجه به مناقشاتی که به ادله لزوم اشتراط اجتهاد مطلق در مرجع تقلید وارد میگردد، اثبات میکند که #امکان تقلید از مجتهد متجزی به نحو مطلق وجود دارد؛ لذا قول دوم بر دو قول دیگر #رجحان دارد.
@tafaqqoh