eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
580 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
در این راستا به قصه‏اى که در روایت صالح به میثم آمده است مى‏توان مراجعه کرد، این روایت معتبره است وکلینى آن را به طریق دیگرى از خلف بن حماد از امام صادق (ع) نقل کرده ودر سند آن، بطائنى که مورد خدشه است، وجود ندارد، چنانکه صدوق آن را به اسناد خود به قضاوتهاى امیر المؤمنین روایت کرده وسند وى به قضاوتهاى حضرت تمام است، بنابر آن که آن سند مثل این داستان را که از قضاوتهاى معروف امام (ع) است، در بر بگیرد. مانند این روایت، مرفوعه احمد بن محمد بن خالد است که حدیثى است مسند وصحیح از طریق على بن ابراهیم در تفسیر خود از پدرش، از ابن ابى نجران، از عاصم بن حمید، از ابو بصیر، از امام صادق (ع) نقل شده که سند آن معتبر است وطریق صاحب وسائل تا تفسیر على بن ابراهیم نیز معتبر است. ونیز معتبره ابى مریم انصارى، هم چنین معتبره مالک بن عطیه که در حد لواط واقرار به آن از ناحیه فاعل وارد شده است وداستان آن معروف است. 4 - روایاتى که شهادت به زنا را تا زمانى که شهادت چهارگانه کامل نگردد جایز نشمرده وآن را قذف وموجب حد مى‏دانند. در معتبره محمد بن قیس از امام باقر(ع) آمده است که فرمود: امیر المؤمنین (ع) فرمودند: «لایجلد رجل ولا امراة حتى یشهد علیهما اربعة شهود على الایلاج والاخراج، وقال: لااکون اول الشهود الاربعة اخشى الروعة ان ینکل بعضهم فاجلد.» وروایت‏سکونى از امام صادق (ع) از پدرش از على بن ابى طالب در باره سه نفر که شهادت به زناى مردى دادند، نقل شده که حضرت فرمود: «این الرابع؟ قالوا: الان یجى‏ء، فقال (ع) حدوهم فلیس فی الحدود نظر ساعة‏»، (چهارمین شاهد کجاست، گفتند: هم اکنون مى‏آید، امام فرمود: این سه نفر را حد بزنید زیرا در حد نمى‏توان درنگ کرد.) وروایت عباد بصرى که گفت از امام باقر (ع) در باره سه نفر که به زناى شخصى شهادت دادند وگفتند هم اکنون چهارمى را مى‏آوریم، سؤال کردم، حضرت فرمود: «باید هر یک از این سه نفر هشتاد تازیانه حد قذف زده شود.» اطلاق این روایات دلالت دارد تا زمانى که چهار شاهد موجود نباشد، شهادت دادن وکسى را به زنا متهم کردن حرام است، حتى اگر از ناحیه قاضى باشد. مقتضاى عموم آیه حد قذف وملاعنه وآیات افک در سوره مبارکه نور نیز همین است، بدانجا مراجعه شود زیرا از ظاهر آنها به خوبى روشن مى‏شود که وجود چهار شاهد، موضوعیت دارد. ادعاى آن که این ادله از قاضى در مقام قضاوت واجراى حدود الهى، انصراف دارند، پذیرفتنى نیست، زیرا هیچ سبب براى این انصراف وجود ندارد، روایات تصریح دارند به عام بودن این حکم (جایز نبودن شهادت بدون وجود چهار شاهد) براى مقام مرافعه وداورى، با در نظر گرفتن شهود. وقاضى نیز از این لحاظ همانند شهود است، وتفاوتى میان شهود عادل وقاضى وجود ندارد. علاوه بر این در لسان روایات، شدت وتاکید به روشنى پیداست وحکمت این حکم بلکه علت آن این است که خداوند اراده فرموده بر گناهان پوشش بگذارد، وگناهى که کمتر از چهار شاهد بر آن باشد، بر مسلمانان پوشیده بماند، ونیز لسان روایات گویاى آن است که وجود چهار گواه، موضوعیت دارد، وروشن است که در این نکته تفاوتى میان قاضى وغیر قاضى نیست. @tafaqqoh
5 - تمسک به روایت ابن عباس که اهل سنت آن را در صحاح خود، در حدیث ملاعنه آورده‏اند که گفت: «ان رسول الله حین لاعن بین العجلانى وامراته قال: کانت‏حبلى ،فقال: والله ماقربتها منذ عفرنا - والعفران سقی النخل بعد ان یترک من السقی بعد الابار بشهرین - قال: وکان زوجها خمش الساقین والذراعین اصهب الشعر، وکان الذى رمیت به ابن السحماء قال: فولدت غلاما اسود احلى جعدا اعبل الذراعین قال: فقال ابن شداد بن الهاد لابن عباس: «اهى المرئة التی قال النبی (ص) لو کنت راجما بغیر بینة لرجمتها قال: لا، تلک امراة قد اعلنت فى الاسلام‏» او «کانت تظهر السوء فى الاسلام‏» او «کانت تظهر فى الاسلام السوء» او «کانت تظهر فى الاسلام الشر» او «کانت تظهر الشر فى الاسلام‏» با اختلاف نقلى که در کتب آنها به چشم مى‏خورد. (رسول خدا میان عجلانى وهمسرش ملاعنه کرد، زن او باردار بود، شوهر گفت: به خدا سوگند دو ماه بعد از تلقیح نخلها وقطع آبیارى آنها من با این زن نزدیکى نکرده‏ام، راوى گفت: شوهر این زن اندامى لاغر وموهایى بور داشت وشخص مورد تهمت ابن سحماء بود، راوى گفت: آن زن پسرى سیاه چهره با موهاى پیچیده ومجعد وبازوانى قوى آورد ومى گوید: ابن شداد بن هاد به ابن عباس گفت: «آیا این همان زنى است که پیامبر فرمود: اگر قرار بود کسى را بدون بینه سنگسار کنم این زن را سنگسار مى‏نمودم وى گفت: نه، او زنى بود که در اسلام علنا کار ناپسند انجام مى‏داد. با اختلاف عبارات.) گفته مى‏شود این روایت‏سندیت علم قاضى را در سنگسار کردن، نفى مى‏کند، زیرا آن چه که از ظاهر عبارت «تظهر السوء او الشر فى الاسلام‏» بر مى‏آید این است که آن زن، آشکارا ارتکاب خود بدان عمل را، اعلان مى‏داشته است که معمولا از گفته او علم حاصل مى‏شده که وى مرتکب عمل زنا شده است، ولى با این همه رسول خدا (ص) بدون بینه وشاهد، از سنگسار کردن وى خود دارى فرمود، چنان که مقتضاى مفهوم «لو» امتناعیه این است. ولى این روایت از طریق اهل سنت روایت‏شده واز نظر سند معتبر نیست، وبرخى به صرف اظهار کار ناپسند، حدیث را صرفا بر ظن وگمان وعدم علم قطعى حمل کرده‏اند، ولى این خلاف ظاهر است. بدین ترتیب از مجموع آنچه گذشت نتیجه مى‏گیریم که دلیلى بر جواز استناد قاضى به علم شخصى خود، وجود ندارد مگر آن گونه علمى که باقرینه‏هاى واضح وروشن به علم حسى برگردد وبتواند در دادگاه براى دیگران ایجاد علم کند، بنابر این مقتضاى اصل علمى این است که علم قاضى حجیت قضایى ندارد، بلکه علاوه بر این، دریافتید که دلالت برخى از ادله وروایات به ویژه در باب حدود وتعزیرات وبالاخص در باب زنا وملحقات آن، بر عدم حجیت علم قاضى، تمام است. در کتاب ایضاح فخر المحققین (قده) ملاحظه کردم که وى در این بحث فصلى تحت عنوان (محکوم به) باز کرده وآن را به اقسامى تقسیم نموده است واختلاف نظرهاى فقهاء را در آن آورده وگفته است: «وثالثها: الحدود ووالتعزیرات التى لاحق فیها لادمى، ففیه خلاف، والمشهور المنع لما مر.» از ظاهر سخن او چنین بر مى‏آید که آنچه مشهور بین فقهاى ماست این است که آنان در این گونه مسائل، حکم قاضى را بر اساس علم خود مردود دانسته‏اند. بر این پایه، آنچه میان متاخرین معروف شده است که راى مشهور بلکه اجماع بر این است که استناد قاضى به علم شخصى خود، به طور مطلق جایز است، مطلبى بى اساس است. وانگهى اگر ما آنچه را که در مساله به مشهور نسبت داده شده اختیار کنیم، یعنى قول به این که قاضى مطلقا مى‏تواند به علم خویش استناد ورزد، باز مى‏گوییم که جواز استناد به علم، براى کسى ثابت است که ولایت مطلقه بر امر قضاوت داشته باشد، یعنى براى ولى امر، اما نسبت به قاضیانى که از سوى مقام ولایت منصوب شده‏اند ومشروعیت منصب قضایى خود را از ولى امر وحاکم کل شرعى گرفته‏اند، مساله بسیار روشن است. زیرا صلاحیت قضایى آنها در محدوده‏اى است که ولى امر بدانان اجازه داده است، بنابر این همان گونه که ولى امر مى‏تواند، ولایت قضایى آنها را در شهرى غیر از شهر دیگر، ویا به مرافعه‏هاى کیفرى ونه حقوقى یا بر عکس، محدود سازد، همچنین مى‏تواند صلاحیت آنها را در امر قضاوت به مواردى محدود کند که راههاى ثابت‏شرعى براى قضاوت مانند گواه وسوگند نزد آنها وجود داشته باشد، نه مواردى که علم شخصى داشته باشند. بر این اساس محدود کردن صلاحیت قضاوت واین که اجازه قضاوت بر اساس علم شخصى خود را ندارند، از این باب است که آنها براى چنین کارى منصوب نشده‏اند، واین راه دیگرى است که امروزه در جمهورى اسلامى براى ضابطه‏مند کردن روش قضایى در دادگاههاى اسلامى، حتى بنا بر مسلک مشهور میان متاخرین، مى‏توان از آن استفاده کرد. «والحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على سیدنا ومولانا ابى القاسم محمد وعلى آله الطیبین الطاهرین.» @tafaqqoh
تفقه
✔️ علم قاضی (بخش اول) 🖊 آیةالله سید محمود هاشمی شاهرودی رحمه الله 📚 مجله فقه اهل بیت علیهم السلام
🔖 علم قاضی 🖊 آیةالله سید محمود هاشمی شاهرودی رحمه الله 📚 مجله فقه اهل البیت علیهم السلام (فارسی)، شماره‌های ۸ و ۹ 🔹 بخش اول 🔹 بخش دوم @tafaqqoh
🌹 امروز تو گلزار شهدای قم یه گروه دخترِ کوچولو اومده بودن زیارتِ ؛ وقتی بهشون رسیدم، یکیشون اومد جلو و این رو بهم داد و با شیرین‌زبونیِ دخترونه‌اش گفت: «تقدیم به شما؛ به احترامِ لباستون.» @tafaqqoh
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ 👆ببینید آیت الله مصباح یزدی: 🔰 اگر خدا روز قیامت ریش منو گرفت گفت تو می‌فهمیدی این شبهه خطرناکه و این گسترش پیدا کرده تو جامعه... فی الجمله هم عقلت می‌رسید جوابی بدهی، چرا ندادی؟ 🔸 ما چه جوابی داریم‌ بدیم؟ 💯 اگر در مسیر انجام وظیفه‌ی دینی هستید این چند دقیقه را از دست ندهید... 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔖 تحلیل تطبیقی کارویژه حکم حکومتی در دفع مفسده یا جلب مصلحت در آراء فقهای مکتب نجف و قم با تأکید بر اندیشه آیةالله خویی و امام خمینی (رحمهما الله) 🌐 https://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1007-fa.pdf 🌐 https://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1007-fa.html&sw=%D8%AD%DA%A9%D9%85+%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C ✔️ به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اداره در دست است که حکومت به سبب آن از اقتدار ویژه‌ای جهت رتق و فتق زندگی مسلمین برخوردار می‌شود. إعمال این اقتدار منوط به می‌باشد. می‌تواند به معنی و یا به معنی بیاید. مکاتب فقهی و به عنوان دو مکتب اصلی فقاهت به علت داشتن مبانی و متفاوت اجتهادی، در بحث و بررسی کارویژه حکم حکومتی در یا رویکرد متفاوتی دارند. به سبب انگاری در تاسیس حکومت، کارویژه حکم حکومتی را در دفع مفسده از نظام می‌داند که در این صورت حکم حکومتی با حصول جواز صدور پیدا می‌کند. اما به سبب باورمندی به ، کارویژه حکم حکومتی را علاوه بر دفع مفسده از نظام، در و می‌داند که همین امر موجب حکم حکومتی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی می‌شود. @tafaqqoh
🔖 مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی [اعلی الله مقامهما] 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69097_ce52d06bbc4e9dcce8970aa5229d1b89.pdf 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69097.html ✔️ جستار حاضر در فقیهان، جست ­و جوگر را با دو کلی در مواجه می­‌سازد. روش اول که از آن به روش تعبیر می‌شود، روشی است که طبق آن فقیه به مختلف در مسئله می‌پردازد و با کردن آن­‌ها به یک‌دیگر، برای او و یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر می‌داند، نسبت به در مسئله حاصل می‌شود؛ گرچه هر کدام از آن و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، نباشد. روش دوم در ، روش نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که هر کدام از آن­‌ها در علم به اثبات رسیده، به و حکم می‌پردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته می‌شوند و فقیه به سراغ می‌رود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسه­‌ای، روش اجتهادی و مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت این دو فقیه بیان گردد. @tafaqqoh
🔖 خوانش هرمنوتیکی خطبه‌ی ۴۰ امام علی (علیه السلام) در اتخاذ استراتژی صلح بر مبنای نظریه‌ی هرمنوتیک مؤلف‌محور شلایر ماخر 🌐 https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7608_01bfffe295e5c5e6b1113ec1a8645bbd.pdf 🌐 https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7608.html ✔️ یکی از راهبردی‌ترین تصمیمات امام علی (علیه السلام) در عصر خلافت اسلامی (۳۵ - ۴۰ هـ) قبل از آغاز جنگ‌های این دوره، استراتژی و با جناح‌ها و گروه‌های زمان خود بوده است. این جستار بر آن است تا با تکیه و تأکید بر خطبۀ ۴۰ نهج البلاغه، لایه‌های معنایی پنهان متن را بر اساس رویکرد تحلیل موردنظر «شلایر ماخر آلمانی» واکاوی نماید. اساس رویکرد هرمنوتیکی و روش‌مندیِ در فهم متون راهبر (متون مقدس دینی مثل نهج البلاغه) بر این اصل استوار است که با به کارگیری دو پارادایم و تأویل به خوانش هرمنوتیکی و تحلیل علمیِ استراتژی صلح و در سیرۀ عملی علی (ع) پرداخته شود و به این پرسش که استراتژی صلح در خوانش هرمنوتیکی خطبۀ ۴۰ نهج البلاغه چه نسبتی را با روایت‌های برقرار می‌سازد، پاسخ دهد. بر اساس داده‌های تاریخی، مقولۀ صلح و آشتی، نمود کاملاً کاربردی و آشکارا در سیرۀ نظری و عملی ایشان دارد و دلالت‌های آن کشف می‌شود. از نتایج کاربست چارچوب نظری ماخر بر می‌آید که بر مبنای خطبۀ مورد پژوهش در اندیشه علی (ع) اصالت با صلح و آشتی است؛ لذا سوق دادن جامعه به‌سوی امنیت و آرامش در شرایط اجتماعی بحران‌زا، مد نظر گفتمان علوی است. خواننده در فرآیند خوانش، به کشف لایه‌های معنایی زیرین متن رهنمون می‌شود. واکاوی زیرساخت معنایی خطبۀ ۴۰ از بستر تأویل دستورگرا و روان‌شناخت‌گرا در هرمنوتیک مؤلف محور، می‌تواند بیان‌گر روحیه و افکار امام و شخصیتِ جامع الأضدادی وی باشد؛ او هم است و هم ، صلح می‌کند مادامی‌که صلاح جامعۀ مسلمین، امنیت، آرامش و عزت ایشان در آن باشد و جنگ می‌کند مادامی‌که محرز شود گفتمان صلح به سستی و رخوت گراییده است. @tafaqqoh
⬛️ هفتم آذر، سال‌روزِ شهادتِ شهید دکتر محسن فخری‌زاده ⬛️ ✔️ راهشان پُر رَه‌رو... @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
نقش زنان در گسترش تشیع.pdf
2.36M
🔖 📚 نقشِ زنان در گسترش تشیّع؛ از صدرِ اسلام تا پایانِ قرن پنجم هجری قمری ✔️ میلادِ تجسّمِ عینیِ زنِ در مکتبِ تشیع، حضرت سلام الله علیها فریادگرِ و مبارک باد. @tarikht @tafaqqoh
🔹 سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ✔️ روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔸 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ @quran_ac_ir @tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
📚 تجذیر المسألة الاصولیة ✔️ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی؛ تقریراً لابحاث الشیخ الاستاذ باقر الایروانی حفظه الله 🖊 السید علی الموزانی دام عزه 🌐 https://b2n.ir/tajzir 🔖 این کتاب تقریر بخشی از دوره چهارم درس خارج اصول استاد شیخ باقر ایروانی دام ظله (سال ۱۴۳۶ ه.ق) در حوزه علمیه نجف اشرف است. موضوعات مطرح شده در کتاب مسائل پرکاربردیست که لابلای مباحث مختلف فقهی و اصولی ذکر شده‌اند و در کتب متداول علم اصول به شکلی جامع مورد بحث قرار نگرفته‌اند! ✔️ کتاب در سه بخش تنظیم شده‌است: 🔲 بخش اول: تمهیدی در آشنایی با علم اصول؛ شامل تعریف علم اصول، مقدار نیاز فقیه به علم اصول، وجه تمایز مسائل علم اصول از دیگر علوم و... . و مدخلی در آشنایی با حکم شرعی؛ شامل حقیت حکم و جعل، اقسام حکم و... . 🔲 بخش دوم: قواعد؛ شامل ۱۶ قاعده به این ترتیب: اصالة عدم الزیادة، اصالة الحس فی الاخبار، وجوب الفحص اذا لزمت المخالفة الکثیرة، الرخصة المعلّقة علی عنوان وجودی، حرمة التسبیب الی الحرام، التفصیل قاطع للشرکة، مناسبات الحکم و الموضوع، الفحوی و الاولویة، لو کان لبان، مرجعیة العرف، حذف المتعلق دلیل العموم، ترک الاستفصال دلیل العموم، دوران الاحکام مدار الاسماء و العناوین، اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال، دوران الحکم مدار العلّة دون الحکمة و المورد لا یُخصّص الواردَ 🔲 بخش سوم: فوائد؛ شامل ۸ فائده به این ترتیب: فکرة الاشتباه فی التطبیق، ورود الدلیل مورد الامضاء، مذاق الشارع، تبعیة الدلالة الالتزامیة للمطابقیة فی الحجیة و عدمها، تآثیر الزمان و المکان علی عملیة الاستنباط، منطقة الفراغ، کیف یفهم الفقیه النصّ و التفقّه فی الدّین @tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب تجذیر المسألة الاصولیة ✔️ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی؛ تقر
تجذير المسألة الأصولية.pdf
3.98M
💢 با توجه به از کارافتادنِ پیوندِ دریافتِ این کتاب، نسخه‌ی پی دی اف تقدیمِ عزیزان می‌شود. @tafaqqoh
📚 ، سال ۱۳۹۷، شماره ۵ ✔️ موضوعات: • حوزه علمیه خواهران؛ اهداف و تحوّل • مرجع تقلید شدنِ زنان • پرونده‌ی عالم محقق و پرتلاش: مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی اعلی الله مقامه 🌐 http://jh.isca.ac.ir/issue_4776_4781.html @tafaqqoh
🔖 بازپژوهی ادله فقهی تقلید از مجتهد متجزی 🌐 http://fvh.journals.miu.ac.ir/article_5539_aaa1865ba3989a38fa81774abca90cf9.pdf 🌐 http://fvh.journals.miu.ac.ir/article_5539.html ✔️ : تمامی مردمِ جامعه اسلامی نیازمند رجوع به عالمِ دینی هستند، این عالمان در صورتی که از برخوردار باشند با فرض دارا بودن سایر شرایط، امکان جواز رجوع به چنین عالمی محل فقیهان است، اما با وجود اجتهاد مطلق، آیا امکان تقلید از از منظر استدلالی وجود دارد یا خیر؟ در این زمینه، قول اصلی میان فقیهان امامیه وجود دارد، دیدگاه اول اجتهاد را در شرط می­‌داند. برخی دیگر بیان می­‌دارند اجتهاد به نحو مطلق کفایت می­‌کند و دیدگاه سوم قائل است که در حالت عدم دسترسی به مجتهد مطلق، از مجتهد متجزی جایز است. یافته­‌های این پژوهش که به شیوه­ توصیفی، تحلیلی صورت گرفته است با استناد به ­_عقلا و آیه ۱۲۲ سوره توبه و با توجه به مناقشاتی که به ادله لزوم اشتراط اجتهاد مطلق در مرجع تقلید وارد می­‌گردد، اثبات می­‌کند که تقلید از مجتهد متجزی به نحو مطلق وجود دارد؛ لذا قول دوم بر دو قول دیگر دارد. @tafaqqoh
اجبار به حجاب در فقه شیعه - ویراست 1.5 - 1401 - گروه میراث.pdf
8.64M
📘گزارش پژوهشی اجبار به حجاب در فقه شیعه بر اساس آراء ۴۱ نفر از مراجع تقلید معاصر 📍ویراست 1.5 🔻 تغییرات گزارش را در پست بعدی می‌توانید ملاحظه کنید. گروه بررسی‌های راهبردی میراث https://mssinst.com/ https://eitaa.com/mssinst
آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق 1411-گروه میراث.pdf
2.01M
📗 گزارش راهبردی آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق 1411 بررسی ابعاد مسئله الزام به حجاب در ایران گروه بررسی‌های راهبردی میراث https://mssinst.com/ https://eitaa.com/mssinst
هدایت شده از مکتب حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎐 | 🏷 «محبت مادری» ▫️شهید حاج قاسم سلیمانی: من قدرت او را، محبت مادری او را در هور دیدم. در قلب کانال ماهی دیدم. در وسط میدان مین دیدم... 🎐 نشر دهید و همراه ما باشید 🏷 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
✔️ اهتمام مرحوم قاضی به غسل جمعه و پرهیز از اسراف یکی از اشخاصی که به مرحوم آقای قاضی علاقه داشت و رابطه دوستی باهم داشتند آیة الله میرزا باقر زنجانی رحمهما الله (م: ۱۳۹۴ ق) بود که از مدرّسین ممتاز و مجتهدین نامی نجف به شمار می‌رفت. فرزند معظم له جناب حجةالاسلام شیخ محمود زنجانی گوید: پدرم نقل کرد که روز جمعه‌ای به منزل آقای قاضی رفتم. بعد از اتمام روضه چند نفری نشستند و مشغول صحبت شدیم. نزدیک زوال که شد آقای قاضی فرمود: ببخشید اگر اجازه دهید غسل جمعه‌ای کنم؛ چون ملتزم به انجام آن هستم. پس از آن بلند شد و در ایوان منزل لباسش را درآورد و لُنگی به کمر بست و یک پارچ کوچک را که در حدود دو لیوان آب می‌گرفت پر از آب کرده در کنار خود گذاشت. سپس پارچه‌ای را داخل پارچ کرده و خیس نمود و با آن سر خود را مرطوب کرد؛ پس از آن صورت، بعد بدن و بالاخره تمام بدن را خیس کرد و سپس با حوله پاک نمود و لباس‌هایش را پوشید و نزد ما آمد و نشست. ما که متعجبانه به ایشان نگاه می‌کردیم، گفتیم: آقای قاضی غسل شما این بود؟! فرمود: بلى! این غسل سنّت است که در آن نباید اسراف بشود. ما از این رفتار بی آلایش و بدون تكلف ایشان بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم. @tafaqqoh
📚 حاشیة کتاب المکاسب / ۵ مُجلّد ✔️ بیع: ۳ مجلد / خیارات: ۲ مجلد 🖊 محقّقِ مدقّق فقیهِ اصولی شیخ محمدحسین اصفهانی اعلی الله مقامه 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=5282 @tafaqqoh
✅ ثبت نام در آزمون كارشناسی ارشد ناپيوسته سال 1402 🔷 به اطلاع متقاضيان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌رساند بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌نام برای شركت در آزمون كارشناسی ارشد ناپيوسته سال 1402 از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 آغاز و تا روز ‌سه شنبه مورخ 1401/09/22 ادامه خواهد یافت. 🔶 متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شركت در آزمون مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت‌نام اقدام نمايند. 🔷 دفترچه راهنمای ثبت‌نام به همراه اطلاعيه تكمیلی ثبت‌نام در آزمون، همزمان با شروع ثبت‌نام قابل دسترس خواهد بود. 🔶 آزمون کارشناسی ارشد ناپيوسته سال 1402 در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 11 و 1401/12/12 برگزار خواهد شد. 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
✔️ لطفاً از بازیچه قرار دادنِ فقه دست بردارید! از عناوینی که این روزها زیاد به گوش می‌خورد و به چشم دیده می‌شود، و مجازاتِ است؛ متأسفانه برخی قلم به دستان، متأثّر از فضای و میلِ مخاطبانِ فضای سیاهه‌هایی منتشر می‌کنند که دور از نامِ تحقیق و دونِ شأنِ محقّقند؛ یک روز با تمسّک به برخی ادله، فقهاء را و روز دیگر با پیدا کردنِ برخی فتاوا، از ظواهر ادلّه چَشم پوشی می‌کنند؛ گویی و فقاهت و احکامِ شریعت بازیچه و ابزاری برای نان به نرخِ روز خوری است! ای کاش به جای خوش‌آمدِ این و آن، دنبالِ بیانِ حقّ و تبیینِ ادله‌ی آن می‌بودند؛ أَفَرَأَيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللّهُ عَلى عِلمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمعِهِ وَ قَلبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَن يَهديهِ مِن بَعدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرونَ (الجاثية / ۲۳) امشب با جست و جویی ساده و سریع، ۱۸ مقاله که قبل از ناآرامی‌ها و مناقشات اخیر، در موضوعِ «بغی» از منظرهای ، ، و انتشار یافته است دست یافتم که مُحقّقِ مُنصف با مرورِ سریعِ آن‌ها به روشنی، غیرِ منصفانه و غیرِ محققانه بودنِ برخی اظهارِ نظرهای نظریه پردازانِ را در خواهد یافت؛ نکته‌ی قابل توجه آن که تعدادی از این مقالات توسطِ دوستان و هم‌فکرانِ سیاسیِ قلم‌زنانِ موردِ اشاره عرضه گشته‌اند: 🌐 دسترسی به متن ۱۸ مقاله پیرامون «بغی» ✅ از میانِ این مقالات، خواندنِ برخی را به حق‌جویانِ دور از تعصّب پیشنهاد می‌کنم: 🔖 مستندِ قرآنی «بغی» در اصطلاح فقهی 🔖 بررسی فقهی شاخص‌های «بغی» و «براندازی» 🔖 مفهوم شناسی «بغی» در آیات و روایات 🔖 ماهیتِ کیفری انقلابِ رنگی؛ جرم سیاسی یا بغی؟ 🔖 واکاوی مفهوم «بغی» و «باغی» و مصداق شناسی «خروج بر امام عادل» و چگونگی رفتار نظام اسلامی با باغیان 🔖 نگرشی نو در رابطه جرم سیاسی با مفاهیم «محاربه»، «افساد فی الارض» و «بغی» در فقه و حقوق موضوعه 🔖 بررسی فقهی جرم سیاسی بغی و نقش توبه در تخفیف مجازات آن اللهمّ وَفّقنی لما تحبّ و تَرضی و جَنّبنی عمّا لا تحب @tafaqqoh
📚 اندیشه‌ی مطهر؛ برگزیده‌هایی از اندیشه‌های استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری 🖊 دکتر مهدی حمزه السلمان ✔️ مؤلف محترم که از اساتیدِ محققِ دانشگاه در کشور می‌باشند، در طولِ ۸ سال (۱۲ خرداد ۱۳۸۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۱) بخشی از وقتِ خود را صرف مطالعه و تحقیق در اندیشه‌های نابِ شهید مطهری کرده‌اند؛ حاصلِ این ، ارائه‌ی نظام‌مندِ مباحثِ برجای مانده از استاد شهید به ۳ زبانِ ، و می‌باشد؛ از طریقِ پیوندِ زیر، می‌توانید ۱۲ مجلدِ فارسیِ این مجموعه را دریافت کنید: 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=5501 از بازار: 🌐 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mousavi007.andishemotahhar&ref=share ☑️ بخشِ معرفی نرم‌افزارِ برنامه‌ی و قسمتِ «درباره‌ی ما» در خودِ برنامه‌ی «اندیشه مطهر»، دربردارنده‌ی زندگی‌نامه‌ی مختصر و مفیدی از نویسنده است. @tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ از برجسته‌ترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی! 🖋 محمدصادق احمدی 🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجسته‌ترین فقیه نظام یاد کرده است. 🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم: 🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاش‌گران را به بهانه سازمان‌یافته‌نبودن، مورد تردید قرار داده‌اند. 🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرح‌شده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟ ✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است: «ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفته‌اند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱ 🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کرده‌اند و بیان داشته‌اند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که می‌خواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره می‌زند که قابل توجه است: «بدین ترتیب روشن می‌شود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح می‌کشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمی‌شود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲ 🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب می‌داند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است می‌فرماید: «بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونه‌اى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳ ♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کرده‌اند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محارب‌نبودن آنها نخواهد بود. ➖➖➖➖➖ ۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴ ۲. همان، ص ۱۷۷ ۳. همان، ص ۱۸۶ @Tanbiholomah