امروز به لطف خدای متعال
به ترجمه دقیق از آیه 111 اسرا رسیدیم
ولی چون سریعاً بیان شد
یکبار این ترجمه دقیق و نکات آن را ذیلاً می نویسم که اگر عزیزی جا مانده، بتواند ببیند:
#ترجمه_دقیق از آیه #اسرا_111:
وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً
و بگو(ای فرستاده ما): همه حمد[ال استغراق] اختصاص دارد به آن کسی که جامع جمیع صفات جمال و جلال است[الله: ترجمه اش به خدا دقیق نیست چراکه خدا=خودآ: آنچه وجودش از خودش است].
همان کسی که اینچنین صفت دارد[الذی صفت الله است]: مؤکداً هیچ[نکره در سیاق نفی، مفید عموم است] فرزندی نگرفته[لم یتّخذ= لم یأخذ؛ پس در آن مبالغه و تأکید است] و هیچ شریکی در فرمانروایی برای او وجود ندارد و هیچ یاورِ از سرِ ناتوانی و ذلت برای او وجود ندارد[مِن: تعلیلیه؛ مثل «ممّا خطیئاتِهم اُغرِقوا].
[آری، بگو «الحمد لله»] و جدّاً او را بزرگ بشمار[: «تکبیراً» مفعول مطلق تأکیدی دال بر تأکید است نه نوع یا کثرت، لذا ترجمه آن به «بزرگ شمردنی» یا «بسیار بزرگ شمردن» نادرست است].
برنامه فردا سه شنبه 26 فروردین 99
۱. قرائت نیمه اول جزء 8: صفحه 142 تا 151 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 7 تا 16
و حفظ موضوعی شماره 17 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
#نکات امروز کلاس
1. زیر: کسره ؛ زِبَر:فتحه؛ پیش : ضمه
2. طلبگی از تجوید شروع میشه. انبوه خوانی برای دانشگاه بود. الان باید واو به واو جراحی متن کنید
3. دقیق شدن روی الفاظ که از تجوید شروع می شود بعداً ثمرات صرفی و نحوی هم دارد که خواهید دید.
4. سال سوم آزمون شفاهی جامع خواهید داشت. مشتمل بر تجوید عملی و نظری و دعاخوانی، 20 نمره مستقل داره. منطق، نحو، بلاغت هم جزو امتحان شفاهی هستند.
5. چرا به ضمه «پیش» می گفتند؟ باید به موزه قرآن مشهد مقدس، قرون گذشته. خط کوفی. نیمه دوم قرن 1 و به بعد حرکت گذاری بصورت َ ِ ُ در آمد. نقطه ها بعنوان حرکت با رنگ دیگری نوشته می شد. (قرمز) نقطه بالا َ ، جلوی حرف ُ ، زیر حرف ِ
6. ءاعجمی، سوره فصلت آیه 44 ، همزه دوم تسهیل میشه و نبر نداره
7.و َكَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ ((قَائِلُونَ))، سوره اعراف ، آیه 4 ، ق ی ل است نه ق و ل
8. زیاده الحروف، تدل علی زیاده المعنی یا زیاده المبانی، تدل علی زیاده المعانی
#تحقیق ها
1. احتمالات پنجگانه در ریشه ((یتّکئون)) در قرآن را حل کنید(با مراجعه دقیق به المعجم الوسیط)
2. آیه 164 سوره بقره، روی عطف جمله ها کارکنید. چندین احتمال در عطف در این آیه شریفه هست
نمونه ای از #نموداری کردن آیه قرآن
۱۷۷بقره
که نشان می دهد قدم چهارم فهم ادبی آیه(تشخیص جملات صغری و کبری و عطف ها) چقدر مهم و در فهم آیه راهگشاست.👇
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه15
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 17
یعنی آیه 40 نساء
سه شنبه 26 فروردین 99:
برنامه فردا چهارشنبه 27 فروردین 99
۱. قرائت نیمه دوم جزء 8: صفحه 152 تا 161 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 8 تا 17
و حفظ موضوعی شماره 18 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
نکات مطرح شده در جلسه امروز ۹۹/۱/۲۶
۱- ادغام نون ساکن در چهار کلمه دنیا، قنوان، بنیان و صنوان ممتنع است.
۲- غنه
•"غنه صفتی" ویژگی دو حرف نون و میم است که عمده صدا از بینی خارج می شود و همیشه وجود دارد.
•"غنه حکمی" به کشش دو حرکتی نون ساکن اخفاء شده و یا نون ادغام شده(در حروف یمون) گفته می شود.
۳- حروف را باید واضح، محکم، مشخص و قوی ادا کرد به عبارت دیگر حق حروف ادا شود. این نکته در تبلیغ و برای درست رساندن مطلب به مخاطب بسیار مهم است. مرحوم فلسفی و آیت الله مظاهری بهترین نمونه های ادای حروف هستند.
۴- بیتی از الفیه درباره مضارع مجزوم فعل (کان)
و مِن مضارعِِ لکان مُنجَزِم
تُحذَفُ نونُُ و هو حذفُُ ما التَزِم
به شرطی که بعد از نون ۱. ساکن نباشد ۲. ضمیر نباشد.
۵- در انتهای کتاب بدایه النحو به بحث اعداد اعشاری رجوع کنید.
۶- ظلم ناشی از سه چیز است: فقر، جهل، ترس که هر سه از ساحت مقدس اله به دور است.(آیه ۴۰ سوره مبارکه نساء)