نمونه ای از #نموداری کردن آیه قرآن
۱۷۷بقره
که نشان می دهد قدم چهارم فهم ادبی آیه(تشخیص جملات صغری و کبری و عطف ها) چقدر مهم و در فهم آیه راهگشاست.👇
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه15
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 17
یعنی آیه 40 نساء
سه شنبه 26 فروردین 99:
برنامه فردا چهارشنبه 27 فروردین 99
۱. قرائت نیمه دوم جزء 8: صفحه 152 تا 161 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 8 تا 17
و حفظ موضوعی شماره 18 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
نکات مطرح شده در جلسه امروز ۹۹/۱/۲۶
۱- ادغام نون ساکن در چهار کلمه دنیا، قنوان، بنیان و صنوان ممتنع است.
۲- غنه
•"غنه صفتی" ویژگی دو حرف نون و میم است که عمده صدا از بینی خارج می شود و همیشه وجود دارد.
•"غنه حکمی" به کشش دو حرکتی نون ساکن اخفاء شده و یا نون ادغام شده(در حروف یمون) گفته می شود.
۳- حروف را باید واضح، محکم، مشخص و قوی ادا کرد به عبارت دیگر حق حروف ادا شود. این نکته در تبلیغ و برای درست رساندن مطلب به مخاطب بسیار مهم است. مرحوم فلسفی و آیت الله مظاهری بهترین نمونه های ادای حروف هستند.
۴- بیتی از الفیه درباره مضارع مجزوم فعل (کان)
و مِن مضارعِِ لکان مُنجَزِم
تُحذَفُ نونُُ و هو حذفُُ ما التَزِم
به شرطی که بعد از نون ۱. ساکن نباشد ۲. ضمیر نباشد.
۵- در انتهای کتاب بدایه النحو به بحث اعداد اعشاری رجوع کنید.
۶- ظلم ناشی از سه چیز است: فقر، جهل، ترس که هر سه از ساحت مقدس اله به دور است.(آیه ۴۰ سوره مبارکه نساء)
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه16
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 18
یعنی آیه 2و3 عنکبوت
۴شنبه 27 فروردین 99:
برنامه پنجشنبه 28 فروردین 99
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه اول جزء 9: صفحه 162 تا 171 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 9 تا 18
و حفظ موضوعی شماره 19 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
نکات درس ۲۷ فروردین:
1. در قرآن کریم فقط #یحسَب استفاده شده است نه یحسِب.
2. اَن: ناصب فعل مضارع است و آن را تاویل به مصدر می برد. بر سر امر و فعل ماضی فقط تاویل به مصدر می برد. اَن ناصبه، معنای فعل مضارع را مختص استقبال می کند.
3. در مراحل فهم ادبی #حدیث یک مرحله #خوانش به مراحل هفتگانه فهم قرآن اضافه می شود. به حرکات نوشته شده در کتب حدیث اعتماد کامل نکنید.
4. در ثلاثی مزید، اسم زمان و مکان و مصدر میمی بر وزن اسم مفعول است.
5. اگر "فتن" باب افعال داشت و معنی هم جور در می آمد، چگونه باید تشخیص می دادیم که در آیه ۲ عنکبوت کدام اراده شده؟
جواب: از آیه بعد که فتنّا آمده است، متوجه می شویم که ثلاثی مجرد است.
6. لغتنامه #المنجد_فی_اللغه بی اعتبار است. از مراجعات خود حذف کنید.
7. ماضی مطلق، یعنی فارغ از هر قید است. قید نقلی بودن، قید بعید بودن و ...؛ لذا می تواند معنای هر کدام را داشته باشد. باید به قرائن توجه کرد.
تحقیقات و پرسش ها:
1. در قرآن ماده فتنه بسیار مهم است. حتما الوسیط با دقت دیده شود.
2. اینکه چرا در آیه ۳ عنکبوت "صدقوا" (فعل) آمده اما "کاذبین" اسم فاعل، در درس بلاغت خواهید فهمید.
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه17
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 19 تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه 155 بقره
۵شنبه 28 فروردین 99: