آیه 178 آل عمران
و لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ
إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ
#ترجمه_دقیق(به زعم نگارنده):
[گفتنی زیاد است اما فعلاً همین مقدار بگویم که] مؤکدا و حتماً نباید بپندارند آن کسانی که کفر ورزیدند(از ایمان به وحدانیت خدا سر باز زدند) [و البته در کفر سرعت گرفتند و از سران کفر شدند] که اینکه به ایشان در زندگی دنیا مهلت می دهیم برای جان آنها، خیر و نفع است [چراکه] به ایشان مهلت می دهیم فقط برای اینکه به جان خود گناه و معصیتِ شایسته عقوبت عطا کنند و برای آنها فقط عذاب خوار کننده است[به خلاف آنکه می پندارند که چون خدای متعال به ایشان مهلت داده، پس با ایشان رفیق است و قیامتشان هم آباد است].
#نکات #ترجمه_دقیق آیه 178 آل عمران:
✅ واو استیناف در صدر آیه ترجمه شد به: [گفتنی زیاد است اما فعلاً همین مقدار بگویم که] چراکه معتقدیم دو نوع جمله مستأنفه داریم: 1. آنکه بی واو است(که طبق قاعده است) 2. آنکه در صدر آن واو است که حقیقت آن این است که برساند که از بیان «جمله معطوف علیها» که در واقع آن جمله، مستأنفه بوده، صرفنظر کرده است. این مسأله را می توان از آیاتی نظیر 75 انعام فهمید که «واو» در غیر استیناف است ولی افاده مفهوم فوق را می کند(و کذلک نری ... و لیکونَ من الموقنین): أی «لاغراضٍ کثیرةٍ و لیکونَ ...». لذا در حقیقت چنین است که «واو استیناف» نداریم بلکه حقیقت آن «عطف بر جمله مستأنفه» است.
✅ دو تأکید موجود در «نون تأکید ثقیله» ترجمه شد به: مؤکدا و حتماً.
✅ الذین کفروا: در مقام «عهد» است نه «جنس» لذا شامل تمام کفار نیست بلکه مراد از آن همان کافران دو آیه قبل(الذین یسارعون فی الکفر) است.
✅ دو حرف مصدریه بر سر هم آمده اند: أنَّ ما نُملی. لذا هر دو آنها ترجمه شدند: که اینکه.
✅ جمله «إنّما نملی لهم لیزدادوا اثما» استنیاف بیانی است لذا در صدر آن آمد: [چراکه].
✅ نکته: حصر موجود در «اِنّما» بر سر جزء اخیر(لیزدادوا) ترجمه شد: فقط. ضمناً همین کلمه «فقط» بر سر «عذاب مهین» هم آمد چراکه «لهم عذاب مهین» عطف است بر «نملی لهم لیزدادوا» لذا «اِنّما» بر سر این جمله هم می آید و جزء اخیر(مبتدای مؤخر) را محصور می کند.
✅ اِثماً: ترجمه شد به: گناه و معصیتِ شایسته عقوبت؛ چراکه اسم مصدر است در همین معنایی که ذکر شد.
✅ لیزدادوا: به «زیادت» ترجمه نشد چراکه معنای «اعطاء» می دهد(الوسیط) درست مثل «زادَ» دو مفعولی(ربّ زدنی علما: پروردگارا به من علم عطا کن).
✅ کروشه نهایی در ترجمه این آیه برای تشریح «حصر اضافی» در جمله پایانی این آیه است یعنی بیان می کند که این حصر دقیقاً در مقابل چیست و چه چیز را از آنها نفی می کند: [به خلاف آنکه می پندارند که چون خدای متعال به ایشان مهلت داده، پس با ایشان رفیق است و قیامتشان هم آباد است].
یک نکته در جلسه امشب
وقتی درباره کلمه «مُهین»(بضم میم) گفتگو می شد
به مناسبت اشاره کردیم به کلمه «مَهین» در آیه 20 مرسلات.
گفتیم که ریشه آن «مهن» است.
ولی جناب آقای #نظامی فرمودند که شاید #اسم_زمان یا #اسم_مکان از «هانَ یَهونُ»(ثلاثی مجرد) باشد.
عرض می شود که این احتمال اخیر مردود است چراکه اسم زمان و مکان ثلاثی مجرد #قیاسی است:
همواره بر وزن #مَفَعل است(فتحه اخف حرکات است لذا استعمالش بیشتر است) مگر در دو مورد که بر وزن #مَفعِل است:
1. یَفعِِلُ صحیح اللام: مثل مَرجِع/ بخلاف مَأوَی
2. یَفعَلُ مثال واوی(به شرط صحت لام): مَوضِع/ بخلاف مَولَی.
لذا «یهونُ» چون «یفعُلُ» است حتماً اسم زمان و مکانش «مَهان» است نه «مَهین».
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه32
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۳۱ تا اواخر مرحله سوم
یعنی آیه ۶۱ نحل
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹:
قسمت اول کلاس👇
#جلسه32
قسمت دوم کلاس(تکمیل مرحله 3 فهم ادبی و بیان مرحله 4)
#نکات درس امشب
1. به دو دلیل الوسیط مصدر قیاسی «مؤاخذة» را برای «یؤاخذ» نوشته است:
دلیل 1. باب مفاعله است و باب افعال نیست(آخذَ ایخاذاً نیست)
دلیل 2. اِخاذ به عنوان مصدر فرعی ندارد.
2. #نقد #الوسیط در واژه #ناس(نوس): گفته «بهترین مخلوقات گاهی ناس خواهنده می شوند» حال آنکه گاهی پست ترین انسان ها با ناس خوانده می شوند مثل آیه 173 آل عمران.
3. معنای اول اَخَّر لازم است. اساساً فعل لازم را با استعمال خودش می فهمیم نه با ترجمه اش(لذا «اغنا عنه» اگرچه به «کفاه» معنا شده باشد ولی «لازم» است).
4. برای یُؤخرهم، اگر میعاد در تقدیر بگیریم، یعنی بشود یوخر میعادَهم صحیح است. در تقدیر گرفتن مضاف شایع است. مانند آیه 22 فجر در بیان امام رضا علیه السلام: «و جاءَ ربُّک» أی: جاءَ امرُ ربِّکَ.
5. عمده افعال به معنای #فعلیت اند. اما گاهی منظور معنای اراده است. مانند: 6 مائده و 98 نحل
گاهی معنای شرف و قرب هم گاهی مقصود است. مانند: 39 زخرف و 61 نحل
و گاهی معانی دیگری که در بلاغت می خوانید.
#تحقیق
1. الناس را در آیه 173 سوره آل عمران بررسی کنید
برای فردا شب(شب جمعه)
برنامه درسی نداریم
جز اینکه فردا حتماً نیمه اول جزء 15(سوره اسرا) را با تجوید و ترتیل کار کنید و حفظ موضوعی 17 تا 31 را مرور کنید.
فردا شب از ساعت 22:30 به مدت 45 دقیقه پرسش داریم از:
1. قرائت مرتّل و مجوّد سوره اسرا
2. حفظ موضوعی 17 تا 31
و بحث دیگری نداریم
در انتهای جلسه هم به مدت یکربع بهره مند خواهیم بود از محفل روضه اباعبدالله علیه السلام با نوای گرم برادر #فقیهی