eitaa logo
تفسیر تسنیم (علامه جوادی آملی)
4.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
0 ویدیو
0 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای مقدمات و سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
94-06.mp3
15.61M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن برای همه مردم است باید به زبان مشترک که است باشد. برای فهم قرآن هم نیاز به علم دیگر نیست و اگر روایت هم برای فهم قرآن، حجیت و اعتبار دارد مبنایش خود قرآن است که ما را ارجاع داده به پیامبر و امام. و همه روایات هم باید با آیات قرآن، درستی و استنادشان به معصوم سنجیده شود چون آنها فرموده اند که مخالف قرآن چیزی نمیگویند و کسی هم نمیتواند مثل قرآن حرف بزند و افترا باشد! اما آرای صحابه و علما جز ایجاد زمینه فکری، حجیت دیگری ندارد. 🔺2⃣شان نزولها هم اگر نهایتا به قول معصوم نرسد حجت نیست چنانکه گویند( ابن عباس و ... گفته که ...) باید تمام حلقات سلسله سندها را بررسی کرد تا همه مورد اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد. روایات هم اگر بودند صرفا نمونه را نشان میدهند نه اینکه انحصار را برسانند پس جلوی تفسیر به غیر آن مورد را نمیگیرد. 🔺3⃣روایات در طول قرآن حجتند نه در عرضش زیرا روایات قابل جعلند اما قرآن ممکن نیست. در حدیث اول، امام صادق فرمود «ان علی کل حق حقیقة و علی کل صواب نوراً کما وافق الله فخضوه و ما خالف الله فدعوه»« هر حقی یک اصلی دارد که با شناختش میتوان حقیقت را شناخت. سخنان ما حق است اما ، قرآن است پس حق را با حقیقت که همان قرآن بسنجید» لسان این روایت این است که هر چیز مخالف قرآن است رها کنید. 🔺4⃣مثلا داستانی که در مورد فرشته ای بنام وجود دارد که بخاطر گناهی پرهایش ریخت و بعد به امام حسین پناهنده شد تا مشکلش حل شد. این مخالف قرآن است زیرا قرآن ملائک را معصوم میداند لذا دروغ است. جایگاه امام حسین آنقدر بالا هست که نیازی نیست با این دروغها اثبات گردد. باید سند این قضیه کاملا مشخص شود. آیا مخالفت قرآن با یک خبری که اصلا سندهایش مشخص نیست از بین نمیرود. انوار قبل از خلق فرشتگان ایجاد شد اما نیازی به این داستانها نیست. 🔺5⃣حدیث دوم از امام صادق است«اذا ورد علیکم حدیث و وجدتم شاهد من کتاب الله او قول من رسول الله ... فلذی جاءکم به اولی به.» در حدیث سوم میفرمایند: هر چیزی که مخالف قرآن است زخرف است و آن را به دیوار بزنید یعنی دور بیندازید و ایضا احادیث متعدد دیگر. 🔺6⃣قرآن گوید من اصلم و روایات فرع، اما به پیامبر رجوع کنید و تمام دستوراتش را انجام دهید. روایات هم گویند ما فرعیم و قرآن اصل. 🔺7⃣باید مطلب را به امری سپرد نه امری ظنی. روایت از سه بعد ظنی است: روایات هم سنداً و هم جهتاً و هم دلالتاً ظنیند‌. خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قرینه بسیار کمند و غالب روایات ما، «خبر واحد ظنی الصدور» هستند. بعلاوه اینکه جهت روایات هم ظنی است چون احتمال زیاد میدهیم که خیلی از اینها تقیه بوده اند مثلا در جمع بگوید روی کفش هم میتوانید مسح بکشید‌ اگرچه دستور به تقیه، حکم واقعی است. دلالتشان هم ظنی میشود. 🔺اما قرآن سندا قطعی است و حتی یک حرف در آن جابجا نشده است. و ثانیا خدا در تبیین حقایق هیچ تقیه ای ندارد چون از کسی نمیترسد پس جهتاً هم قطعی است. در مساله دلالت هم اگر توانستیم متشابهات را به محکمات، ظاهرها را به نص، عمومها را به مخصص و ... برگردانیم به یک دلالت قطعی و کامل میرسیم. 🔺8⃣مرحوم میرداماد نیز حدیثی از پیامبر اکرم دارد که هر چه از من نقل کردند اگر موافق قرآن بود از من است وگرنه از من نیست. این در مورد سوالی است که در مورد دروغ پردازان در زمان خود پیامبر از ایشان پرسیده شد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
💠 دیدار امروز رییس جمهور، حجت الاسلام رییسی با آیت الله جوادی آملی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیئت همراه در ادامه برنامه های خود در سفر استانی به شهر مقدس قم، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra@tafsire_tasnim1
💠آیت الله العظمی جوادی آملی؛ کشور را کمیته امدادی اداره کردن، بر خلاف فرهنگ خلقت است/ پیامبر دست کارگری را بوسی که برای خود کار میکرد نه دیگری! 🔸 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیئت همراه در ادامه برنامه های خود در سفر استانی به شهر مقدس قم، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: خداوند مردم را آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را برخلاف «فرهنگ خلقت» است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد. ▫️ به دلیل همین تأکید اسلام بر حفظ انسان است که در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌ اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می ‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می کند. ▫️ مسئولان باید داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که «ستون فقراتش شکسته است»! چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد. ▫️ ایشان با تأکید بر لزوم کشور در عرصه های مختلف ابراز داشتند: ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مؤدب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند؛ اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای است. ▫️ توسعه در# کار_و_تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را کند. 🆔 @a_javadiamoli_esra@tafsire_tasnim1
94-07.mp3
15.62M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣بحث بر بود. قرآن در دلالت تفسیریش مثل اصل سند مستقل است و نیاز به غیر ندارد بلکه خود غیر(حدیث) را میپروراند. چون قرآن چیزهای دیگر است پس باید اول تبیان خود باشد‌. 🔺2⃣در مورد عِدل و جایگزین قرآن نیز حدیث ثقلین از نام برده است چنانکه امام حسن نیز پس از شهادت پدر گفت ما عدل قرآنیم پس عترت خود معصومینند. لذا عدل قرانند نه احادیث و خبر واحد. 🔺3⃣ارزش روایات در شروع و ختمشان به قرآن است. قرآن روایت را حجت میکند سپس میزانِ سنجشِ حقانیتِ مضمونِ روایت است. سپس روایت را هم میگوید. روایت را پیامبر گفته و دستور داده و دستور پیامبر نیز دستور خداست در قرآن. پس دلیل اعتبار قول معصوم، است. مبنای ارزش دلالی روایات چطور؟روایت منهای قرآن قبول نیست و باید با قرآن سنجیده شود. 🔺4⃣انسان باید اولا تمام آیات قرآن را بداند و سپس اجتهاد قرآنی داشته باشد تا روح و اصول قرآنی را دریابد و سپس بر اساس آنها به پیکار سنجش روایات برود وگرنه استفاده صحیحی از روایات نخواهد کرد. توسط خود ائمه رد شده است. ابتدا باید «مخصِّص ها و مقیِّدها» را بیابیم و آنگاه از عام و مطلق استفاده کنیم. حتی اگر حدیث را عدل قرآن بدانیم حدیث در طول قرآن است نه در عرض آن پس در زمان تعارض، این حدیث است که کنار میرود نه اینکه هر دو ساقط شوند. 🔺5⃣نیاز قرآن به روایات یک بحث است نه تفسیری. قرآن در تفسیر خود یعنی پرده برداشتن از ابهام خود، نیاز به هیچ ندارد اما در پیاده کردن، فهم جزییات و اجرا کردنش در فقه نیاز به روایات دارد. اینکه نماز صبح دو رکعت است تفسیر نیست بلکه اجرای اقاموا الصلاة است و بحثی فقهی. مثلا در قانون اساسی وقتی مطلبی کلی آمد میگوید «حدودش را قانون مشخص میکند» یعنی جزییات را «مجلس شورای اسلامی» تصویب و اعلام میکند. اما مجلس، مفسر قانون اساسی نیست! مفهوم قرآن پیچیده نیست. 🔺6⃣قرآن، تکیه گاه اصلیست. تکیه گاه باید سند قطعی باشد و غیروابسته. تکیه گاه دلالتا هم به دیگری وابسته نباید باشد. اما سنت و ‌صاحب سنت هم سندا هم دلالتا مهمان قرآنند. چون سندش را قرآن اعتبار داده است. دلالتش هم باید بر قرآن عرضه شود تا روایات دروغین شناسایی شود. 🔺7⃣بازار نشر احادیث دروغ در زمان اَمَوی فزونی پیدا کرد. مرحوم علامه شعرانی در کتاب وافی میفرمایند: دروغ بستن به پیامبر دلایل متعدد دارد. اول خود پیامبر گفته است.معصومین گویند گاهی این دروغها از طرف دوستان نادان است که میخواهند ما را بالا ببرند. یا مثلا کلماتی از روایات ناخواسته حذف شده یا اضافه شده که سبب دروغ شدنشان شده است. 🔺8⃣غیر از جعل حدیث، محدث هم جعل میکردند. کتابی داریم به نام «۱۵۰ محدث دروغین»! یعنی خودشان نامی جعل میکردند و سپس از او حدیث جعل میکردند! 🔺9⃣خداوند میفرماید«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما در ادامه آیه گوید «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول» یعنی حذف شده. پس اگر بین سخن خدا و اولی الامر ماندیم برمیگردیم به خدا. پس اطاعت از معصومین به اطاعت از خدا برمیگردد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات 💠 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ فهرست کلیه سور قرآن ✅t.me/tafsire_tasnim1/28 🔴 فهرست جلسات مقدماتی قرآن: 1⃣ جلسه ۱ t.me/tafsire_tasnim1/30 2⃣ جلسه ۲ t.me/tafsire_tasnim1/32 3⃣ جلسه ۳ t.me/tafsire_tasnim1/36 4⃣ جلسه ۴ t.me/tafsire_tasnim1/38 5⃣ جلسه ۵ t.me/tafsire_tasnim1/41 6⃣ جلسه ۶ t.me/tafsire_tasnim1/43 7⃣ جلسه ۷ t.me/tafsire_tasnim1/47 ❌ این پست برای کانال تلگرامی و جهت اطلاع همراهان محترم از اینکه کانال تلگرام هم عینا همانند ایتا بروز میشود.
✅✅پیج تفسیر تسنیم در اینستاگرام 🆔 Instagram.com/tafsire_tasnim1
94-08.mp3
14.59M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن تبیان کل شیء است پس در تفسیر محتاج به غیر نیست. از نظر که خود قرآن، روایات را حجت دانسته و از نظر هم خود معصومین فرموده اند روایات ما را قران بسنجید. اگر روایتی متواتر یا خبر واحد محفوف به قرینه بود و لذا قطعی الصدور بود سندش قطعیت می یابد اما در دلالتش باز باید با قرآن سنجیده شود و متنش ارزیابی شود. 🔺2⃣قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید. اینها در قانونگذاری مخالفت محسوب نمیشوند و است. مخصِّص و مقیِّد، شارح عام و مطلقند. پس صرفا اگر روایت مباینت با آیه ای داشت رد میشود 🔺3⃣آیه ۸۲ سوره نساء میفرماید «و لو کان من غیر عند الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» لذا میفرماید: شما در قرآن نمیابید منظور همین تباین دو عبارت در قرآن است نه اینکه یک آیه آیه دیگر را تخصیص بزند یا مقید کند. 🔺4⃣همه، هرچه را که در قرآن است نمیفهمند اما ظاهر را کاملا میفهمند و از آن بهره مند میشوند چون اصطلاح خاص علمی ندارد. طبق آیه تطهیر در سوره احزاب، فقط به تمام مطالب قرآن دسترسی دارند. نوع موجودات در جهان رو به کمالند لذا قرآن گوید اگر قرآن از غیر خدا بود حتما در آن تباین یا تحول دیده میشد حال آنکه از نظر بلاغت تمام قرآن مثل هم است. هیچ جای قرآن جای دیگر را نقض نمیکند. نتیجه بعد اینکه این کتاب نسخ پذیر نیست چون گذشت زمان و در آن راه ندارد. این کتاب، جهانی است و جهانیان را تا قیامت به مبارزه دعوت کرده است. نسخی که در مورد قرآن گویند تخصیص زمانی است نه اینکه مورد را در آن زمان هم رد کند و غلط بداند. 🔺5⃣ یعنی شخص با نظر خود به سراغ قران رود و نظرش را بر قرآن تحمیل کند و نظر قرآن را با نظر خود دهد. تفسیر صحیح اینست که مفسر، با نگاهی خالی از دانسته های علمی پیشین و با دست خالی به سراغ قرآن رود. 🔺6⃣در مورد حدیث اینطور نیست که مثل قرآن سندش قطعی باشد چون نوشتن روایات ممنوع بود و غالبا آنها حفظ میکردند. بعدا در ایران که حکومتهای شیعه آمد و راه برای احادیث باز شد. غیر از حدیث و محدث، کتاب حدیث هم جعل میکردند! که علما مجبور شدند کتب حدیث صحبح را با صفحه و ... معرفی کنند تا همه بدانند که کلا این تعداد صفحه و سطر و ... دارد. بر سر حدیث بلاها آوردند. 🔺7⃣آیا ظنون خاصه در غیر احکام حجت است؟ در مسائل تعبدی و عملی حجتند. اما در شناخت عرش و لوح و قلم و چگونگی برزخ و دود بودن ابتدایی آسمان و ... خبر واحد در آن حجت است؟ اینجا دو قسمتند. بخشی مربوط به است مانند توحید و معاد و نبوت و ... که حجت نیست. اگر در جایی یقین معتبراست انسان باید جزم پیدا و هر کدام از سند و جهت سند و دلالت آن ظنی بود یقین حاصل نمیشود. 🔺8⃣پس در حجت است اما در خیر. نمیشود فرضیات علمی را مبنای تفسیر قرار داد مگر اینکه بگوییم شاید... لذا خبر ظنی هم مثل فرضیات علمی است که یقینیاتی چون قرآن را نمی توان با آنها سنجید. باید با جزم به سراغ تفسیر رفت و اگر جزم نیست بگوییم شاید تفسیرش اینطور باشد. تا زمانی که مفاهیم علمی قرآن مثل رتق بودن اولیه آسمانها و زمین را نتوانیم با جزم بسنجیم باید بگوییم خدا میداند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-09.mp3
14.98M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ گفتیم فهم قرآن حداقل در ظاهرش برای همه جهانیان میسور است. فرمودند «هر شرطی نافذ است مگر شرطی که مخالف قرآن باشد». اگر فهم قرآن میسور نبود چگونه میتوانستند بگویند شرط مخالف قرآن نافذ نیست؟ پس تشخیص مخالفت به عهده است. اگر فقیه بود که خودش تشخیص میدهد با توجه به قرآن و روایات و اگر فقیه نبود رجوع میکند. 🔺2⃣امام صادق فرمود: شرطی که خلاف قرآن باشد نه به سود مشروط له است و امکان پیگیری تخلف دارد و نه مشروط علیه تعهدی دارد. روایات عرضه بر قرآن گویند که روایت را بر قرآن عرضه کنید تا درستی و نادرستیش را بفهمید. روایت دیگر گوید و دادوستدها را بر قرآن عرضه کنید تا حق و ناحقیشان معلوم شود. حال یک سری قراردادهای جدید پیدا میشود مثل بیمه. اسلام گوید ما اصول را میگوییم شما از روی آنها، مسائل جدید را بررسی کنید. 🔺3⃣اخباری ها، قرآن را فقط برای «تلاوت» میدانستند و به هر وسیله ای که بود قرآن را از حوزه ها بیرون کردند اما اصولیینی مثل با تمام تلاششان قرآن را دوباره به حوزه ها برگرداندند. ایشان گفت اگر قرآن فقط برای تلاوت بود چطور معصومین میگفتند شروط را بر قرآن عرضه کنید حال آنکه داد و ستدهای جدید پیدا میشود و شروط جدیدی می آید که در روایات نیست. 🔺4⃣خود ائمه نیز بقیه را وقتی سوال میکردند به قرآن ارجاع میدادند. پس «قرآن اصل است و روایت مبتنی بر آن». مثلا پرسیدند چرا تمام سر را نباید مسح کشید، امام در پاسخ به آیه قرآن استناد کرد که گفته: و امسحوا برئوسکم. بعد گفتند این «ب» به معنای «من» است و نفرموده وامسحوا رئوسکم! 🔺5⃣از معصوم جای دیگر پرسیدند که اگر برای قضای حاجت به خانه کسی رفتم و آنجا صدای موسیقی شنیدم میتوانم گوش دهم؟ چون با پای خودم نرفتم. امام فرمود قرآن میگوید که «السمع و الفؤاد ... کل اولئک مسوولون». پس اگر با پا میرفتی آن هم مسوول بود. یعنی همیشه به استناد داشتند و میگفتند چیزهایی که در قرآن آمده را از ما نپرسید و به خود قرآن مراجعه کنید. 🔺6⃣مسیحیت در علم را بست و گفت انجیل برای کلیسا است هر کس خواست میتواند بخواند اما تفسیرش با ماست تا طبق شرایط تفسیر کنیم! اما اسلام در علم را باز گذاشت و گفت همه میتوانند بیایند حوزه و علم یاد بگیرند. راه کاملا باز است. همه میتوانند بفهمند و قرآن اتفاقا فهم قرآن و علم را همه دانسته است و نمیگذارد تفسیرش دست عده خاصی بیفتد. مرجَع امروز، دیروز است پس راه را باز کرده است که آن انسان پایین در فضای اجتماعی، بیاید و قرآن را بفهمد. 🔺7⃣ما تنها تا جایی که علممان اجازه میدهد و نازلترین درجه را هم داریم میتوانیم تفسیر کنیم وگرنه قرآن، بطنها دارد که مخصوص اولاد علی و مطهرون است. معصوم به کسی فرمود تو یک حرف از علم را نمیدانی چگونه میخواهی اجتهاد کنی! پس علم حرفها دارد و ما ابتدای راهیم. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات 💠 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ فهرست کلیه سور قرآن ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1/27 🔴 فهرست جلسات مقدماتی قرآن: 1⃣ جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim1/29 2⃣ جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim1/31 3⃣ جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim1/34 4⃣ جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim1/36 5⃣ جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim1/39 6⃣ جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim1/41 7⃣ جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim1/45 8⃣ جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/50 9⃣ جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim1/52 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
علامه جوادی آملی: عصاره حیات پربرکت این در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن بود. @tafsire_tasnim1
94-10.mp3
17.23M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ چون قرآن خودش انسان را به دعوت کرده پس قرآن قابل فهم است. معصومین نیز گفته‌اند روایات ما را با قرآن که اصل است بسنجید اگر مخالف بود روایت را کنار بگذارید چون زخرف است و غلط. اگر گفتند چرا روایت حجت است گوییم چون پیغمبر گفت «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی». چرا حرف پیامیر حجت است؟ چون خدا گفته به حرفهایش عمل کنید«اطیعوا الرسول». حرف که به خدا رسید سوال پایان میابد. 🔺2⃣چون پیامبر، کتاب الله و عترت را در کنار هم آورده پس هر کدام به تنهایی باید باشند اما ناسخ و منسوخها و عام و خاصها و مطلق و مقیدها را در این دو مجموعا میتوان یافت. ♻️باید توجه کرد که حدیثی شبیه پیامبر گفتن سخت نیست لذا بسیار روایات جعل کردند اما حدیثی شبیه قرآن آوردن، ممکن نیست پس جعل نشد. 🔺3⃣میرزای قمی در قوانین گوید مساله حجیتِ ظواهر قرآن، امری بدیهی است. بعد گوید اگر مراد اخباریین آنست که مجموعه آیات اعم از ناسخ و منسوخ و ... را جز معصومین کسی نمیداند و ما تنها بخشی از اینها را میدانیم درست است. اما اگر بحث در و استدلال به ظواهر قرآنست نه (امری خارجی که در آن حقیقت خارجی فهم میشود، نه متن) دیگر اکتفا به تلاوت ظواهر قرآن و عدم فهم آن درست نیست. نمیشود گفت ما اصلا ظاهر قرآن را هم نمیفهمیم پس فقط باید از رو بخوانیم. این اصلا ظاهر هم نیست چون خبری نداریم که بگوید فهم قرآن صرفا برای معصوم است و هیچکس نمیفهمد. درحالیکه مخالف آن را زیاد در ذوایات میبینیم. 🔺4⃣خود معصومین گویند اگر مطالبی در قرآن بود که نفهمیدید آن را به ارجاع دهید، پس مشخصا ما قابلیت فهم قرآن خصوصا ظاهر آنرا داریم. چطور اخباریین برای فهم روایات، سعی در پیدا کردن نسخ و تخصیص و تقیید در روایات دیگر میکنند اما در آیات چنین کاری نمیکنند. هر چقدر بیشتر به ظواهر قرآن بیشتر توجه کنیم جلوتر میرویم و راه بازتر میشود. اگر تخصیص و نسخی نبود به یا اصل مراجعه میکنیم. پیامبر فرمود شما از قرآن حرف بیرون بکشید او را به زبان بیاورید! 🔺5⃣بیانات حضرت امیر در نهج البلاغه زیاد است. مثلا در خطبه ۱۸ گوید: خدا فرموده در قرآن اختلافی نیست. پس برخی آیات برخی دیگر را تصدیق میکنند. و همچنین علوم خاصی دارد که در دسترس کسی نیست. ♻️در خطبه ۹۱(خطبه اشباع) گوید: هر صفتی که خدا در قرآن برای خودش انتخاب کرد به آن استدلال کنید. از قرآن نور بگیرید. حال اگر قرار بود فقط بخوانیم چگونه میتوانستیم آنرا بفهمیم و بگیریم. ♻️در پایان خطبه ۱۱۰ گوید: قرآن را یاد بگیرید چون بهترین حدیث است. پس در آن تفقه کنید. جهل از بیماری های صدر است و علم شفای او. حسد و ... بیماریست و قرآن چه بحثهای علمی چه معنوی و عملی را با تکرار و عمل درمان میکند. 🔺6⃣امام علی که در ، ابوموسی را انتخاب کردند و او هم عمر و عاص را به این شرط بود که برابر قرآن عمل کنند. اگر قرآن قابل فهم نبود که دیگر جعل حکمیت از سوی حضرت چه معنایی داشت؟! بعد حضرت گوید اینها قرآن را فهمیدند و برعکسش عمل‌کردند. گوید اماته(میراندن) قرآن این است که انسان از آن دور شود. آیا خواندن صرف و عدم توجه علمی به آن باعث مرگ قرآن است یا احیای آن؟! 🔺7⃣در خطبه ۱۳۳ میفرماید: کتاب خدا حرف میزند و در آن گرفتگی نیست و مرتبا هم حرف میزند. جایی هم که ایشان گوید من زبان قرآنم شاهد وجود دارد که منظورش اسرار گذشته و آینده است. ♻️در خطبه ۱۳۸ هم که اهل بیت را میستاید بعد گوید: حضرت ولی‌عصر که ظهور کرد « را اصل و هوی را فرع میکند». آنها که هدایت را بر اساس هوی و به میل خود تفسیر کردند حضرت امیال را به هدایت برمیگرداند. ایشان همه علوم را به قرآن عرضه میکند نه برعکس! 🔺8⃣حَبل یک طناب بافته است که به سقف بلندی آویزان است که بتوان را گرفت و بالا رفت نه اینکه طنابی در گوشه اتاق باشد‌. حضرت در خطبه ۱۵۶ گوید: این قرآن آدم را حفظ میکند. اگر در قرون متمادی تفاسیر گوناگون بیاید، قرآن کهنه نمیشود. 🔺9⃣انسان دو حیثیت دارد. که مربوط به شئون زندگی است که چطور غذا درست کند و خانه درست کند و ... یک هم دارد که مربوط به «فطرت» است. انسان حتما با علم و معاشرت و خوراک و مسکن و ... کار دارد اگرچه نحوه مسکن و تجارت و ... فرق کند. قرآن برای این حیثیت انسان آمده است که به نسبت زمان و مکان تغییر نمیکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-11.mp3
16.25M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ استفاده از ظواهر قرآن برای کسی که نخواهد رای خود را بر قرآن کند مجاز است. ظاهر قرآن هم حجت است. استفاده از نیز، عدم رجوع به روایات نیست. هم خود روایات حجت است هم قرآن و روایات در طول قرآن است پس اصول و قواعد را از قرآن میفهمیم و با جستجوی مخصص ها، مقیدها و ناسخها در روایات، حدود این اصول و قواعد را مشخص میکنیم. 🔺2⃣دسته ای از روایات گویند که قرآن زبان دارد پس او را به سخن دراورید، این نشان از قابل فهم بودن دارد که هر چه انسان بیشتر فکر کند بیشتر میفهمد. در مقابل روایاتی مانند خطبه ۱۵۸ گویند که شما نمیتوانید او را به سخن دراورید چون قرآن سخن نمیگوید بلکه ما قرآنیم و ماییم که آنرا به سخن در می آوریم به معنای عدم فهم مردم نیست بلکه بدین معناست که قرآن، مطلق و مقید، عام و مخصص و... دارد و نیز باطن و تاویل قرآن را معصومین میدانند. 🔺3⃣حضرت امیر میفرماید هیچکسی در خدمت قرآن ننشست مگر اینکه یا هدایتش زیاد شد یا نابیناییش کم شد. از قرآن بگیرید. در شدائد به قرآن استعانت بجویید او راهگشاست. قرآن را که «کفر و نفاق» است شفا میدهد. (اینطور نیست که مومن همیشه مومن بماند.) گاهی انسان هدف ندارد() و گاهی راه رسیدن به هدف را نمی داند() قرآن انسان را از غوایت و ضلالت حفظ میکند. از خداوند بخواهید که نور فهم قرآن را بدهد. 🔺4⃣گوید: هر کس را قرآن شفاعت کند، شفاعتش مقبول است. از شفع است به معنای زوج. خداوند اگر با ما به عَدل رفتار کند کارمان تمام است اما اگر رحمت هم به عدلش ضمیمه و شود و «خداوند عادل رحمان» با ما روبرو شود ما نجات میابیم. در اینجا فضل و رحمت، شفعِ عدل میشود. اگر خدا شفیع و همراه کسی شد او نجات میابد. قرآن در قیامت بصورت نوری ظهور میکند که از صفوف همه علما و شهدا و ... میگذرد و بالاتر میرود. 🔺5⃣حضرت امیر میفرماید: هر کس در دنیا مشغول کشت و‌ زرعی بود کارش در اینجا مشخص نیست مگر با قرآن باشد. در کشت و زرع کنید. نفستان را تحت نظر قرآن تربیت کنید. انسان اندیشه ای دارد و خواسته ای. اگر این دو تعدیل شد صعود میکند اما اگر علم و امیالش خلاف قرآن بود و جلویش نایستاد سقوط میکند. فرمود: اگر عالمید و چیزی فهمیدید اما بعداً هنگام عرضه بر قرآن دیدید که مخالف علمتان است علمتان را متهم کنید نه قرآن را. اگر هم‌ میلتان خلاف قرآن بود میل را متهم‌ کنید نه قرآن را. پس این آیات نشان میدهد که فهم ظاهر قرآن برای همه ممکن است وگرنه این همه تاکید بر رجوع به قرآن معنا ندارد! 🔺6⃣در خطبه ۱۵۸ میفرماید: اسرار گذشته و آینده، مسائل علمی و اخلاقی شما و جامعه و ... همه در قرآن است. شما را متوجه نمیشوید بلکه منم که زبان قرآنم و آنرا به شما میرسانم. در خطبه دیگر گوید قرآن در میان شماست و زبانش هم هرگز کند نمیشود و خانه‌ایست که بنیانش هرگز سست نمیشود. در تعارض این خطبه و خطبه ۱۵۸ گفتیم که منظور این است که شما ظواهر قرآن را میفهمید اما باطن و عمق و تاویل و ریشه های اولیه را شما نمیفهمید. باطن را با میتوان چشید که نزد معصومین است. (احادیث دیگری در باب اثبات این مساله وجود دارد که در جلسه مطرح شده است.) 🔺7⃣پیامبر به علی فرمود تو همانطور که ظاهر قرآن را میدانی تاویل قرآن را نیز میدانی. یعنی زمانی که یک آیه، مصداق خارجی داشته باشد و عینا در بیرون اتفاق بیفتد یا وجود داشته باشد و حضرت آنرا عیان کند. فقط برای معصومین است. در قیامت تاویل قرآن می آید. تاویل، تفسیر لفظی کلمات نیست بلکه وجود خارجی آیه است چنانکه حضرت یوسف وقتی دید آن ۱۱ نفر جلویش سجده کردند فرمود «هذا تاویل رؤیای». این همان تحقق عینی آن خواب است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-12.mp3
14.55M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ یک دسته از ادله امکان استنباط از قرآن، روایاتی است که در باب و اخلاق استدلال میکند. دسته دوم روایاتی است در باب استدلال میکند و دسته سوم روایاتی است که قرآن را به ما می آموزانند. 🔺2⃣دسته اول: روایات در باب . گویند شناخت ذات و صفات و .. خدا در قرآن است و باید آنها را فهمید. مرحوم میرداماد و ابن بابویه قمی فرمودند که از امام سجاد پرسیدند چیست؟ ایشان فرمود چون خدا میدانست در آخرالزمان می آیند «سوره اخلاص و ۶ آیه اول سوره حدید» را نازل کرد که تامین شده است. اگر کسی بخواهد از حد این دو بخش بگذرد یا از آن رویگردان شود به هلاکت میرسد. حال، اگر مردم جز تلاوت، راهی نداشتند دیگر این آیات و روایت مربوط چه معنی دارد؟ اکثر مسلمین صدر اسلام فقط میخواستند حضرت را ببینند و ایمان بود نه تحقیقات. عمق فهم و علم در توده مردم زمان صدر اسلام نبود. 🔺3⃣همه بحثهای یگانگی، یکتایی، انواع معیت و ... در مورد خداوند را حکمای اسلامی از همین «سوره توحید و ۶ آیه ابتدایی» حدید درآوردند. همه آیات قرآن در یک درجه نیستند. برای اوساط از مومنین «اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم» است یعنی شکر نعمت میکنند تا نعمت افزون شود اما برای اوحدی از مومنین «اذکرو الله اذکرکم» است یعنی همه نعمتها را هم در راه خدا میدهند، سخن از خداست نه نعمت. شکر نعمت برای نعمت، برای راهیان بین راه است اما کسی که به قرب الهی رسید فقط خدا را میخواهد. 🔺4⃣حضرت سجاد باغی داشت که امویان از او بزور گرفتند. خلیفه که به مکه آمد برخی به امام سجاد گفتند از نماینده خلیفه که باغت را گرفته پیش خود خلیفه شکایت کن. ایشان فرمود: من در کنار خانه خدا از خود خدا در مورد مال دنیا چیزی نمیخواهم بعد به دیگران مراجعه کنم؟! داشتن، نیست زیرا آنها که بیش از بقیه دارند از نظر فضائل از انها پایینترند. 🔺5⃣ما یک حجاب ظلمانی داریم یک حجاب نورانی. برای عالم طبیعت است مثل همین دیوار که نمیگذارد آنطرفش را ببینیم اما مطالب مشکل و سنگین، است. مسائل علمی، حجاب نورانیند. علم چون نور است نورش افراد را خیره میکند و انسانها نمیتوانند از آن بگذرند. اگر کسی این نور را شکافت طبق فرموده امام سجاد به معدن عظمت میرسید و میگردد. اگر کسی برای رضای خدا درس بخواند و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزاند در باطن دنیا، او را مینامند. 🔺6⃣از امام سجاد پرسیدن چگونه میتوان را شناخت؟ فرمود: هر کس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان بیاورد توحید را شناخته است. گفتند چطور بخواند؟ فرمود مثل بقیه و در آخر سوره بگوید «کذلک الله ربی» حال اگر انسان ظاهر قران را نفهمد چگونه میتواند ایمان بیاورد؟ 🔺7⃣دسته دوم: مسائل و اجتماعی. نمونه اش احتجاج حضرت زهرا در قضیه است. میفرماید آیا در قرآن آیه ایست که ما را از ارث محروم کرده که شما میدانید و ما نمیدانیم؟! حال احتجاج به چه معناست؟ خطبه ای که از حضرت زهراست و راویش حضرت زینب است میگوید: اینطور نیست که مساله ارث برای شما روشن نبوده باشد. یا باید بگویید من فرزند پیامبر نیستم! که هستم و یا فرزند ارث نمیبرد که طبق اطلاق آیات قرآن ارث میبرد و یا من را مسلمان نمیدانید که هستم و یا آیه خاصی مرا استثنا کرده که چنین چیزی هم نیست! حال اگر فهم قرآن مخصوص این خاندان باشد این استدلالها دیگر چیست؟! 🔺8⃣دسته سوم: روایات در باب . بخشی از آیات در مورد خوب خوندن با تجوید و صوت خوب است که الفاظ و کلمات است اما ادب تلاوت این است که طبق سیره پیامبر بخوانیم. مثلا فرمودند هنگام خواندن قرآن مرتبا به آخرش نگاه نکنید که بفهمید کی تمام میشود بلکه هر وقت خسته شدید بس است! هرگز حضرت زهرا، حضرت امیر را همسرم نخواند بلکه پسرعمو صدا میکرد، این ادب است. در مورد ادب، مرحوم فیض، ادب و تدبر را در یک مبحث از کتابش آورده است. ادب تلاوت این است که طوری بخوانیم که بفهمیم. در مورد شفاعت هم که قبلا بحث شد، همه مخلوقات خدا به اذن او شفاعت میکنند.. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-13.mp3
18.05M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ قرآن کریم را باید با خود قرآن تفسیر کرد. روایاتی که به آنها در این رابطه استدلال شده آورده شد. گفتیم که بدون مراجعه به خاص و مقید و محکم نمیتوان به عام و مطلق و متشابه مراجعه کرد. اگر کل قرآن با هم گفته شود هدایت است و شیخ در رسائل گفته که اگر قرآن را بهم بریزد یعنی برخی آیات را به آیات دیگر مرتبط کند و بدون اینکه همه آیه های مرتبط را جستجو کند، تفسیر دلبخواهی دربیاورد کافر شده است. (ضرب الآیة بعضها ببعض) یا کسانی که قرآن را عضو عضو کردند و جداگانه به یک آیه استناد کنند بدون اینکه آنرا یک بدانند و بررسی کنند (جعل القرآن عضین) پس قرآن را با قرآن باید سنجید چون نور و تببیان کل شیء است و در مورد جزییات، به دستور خود قرآن و پیامبر باید به معصومین مراجعه کرد. 🔺2⃣آیا قرآن شده یا نه؟ اخباریین که گویند ظاهر قرآن حجت نیست، یکی از استدلالهایشان، این است که قرآن تحریف شده است. اما مشهور امامیه تحریف را طرد کرده اند. تحریف به چه معناست؟ اگر بگوییم تحریف همان بد معنا شدن قرآن است که تفسیر به رای است و طبیعتا آسیبی به خود قرآن وارد نشده است. پس این محل بحث نیست. اختلافی که بین قاریان است هم تاثیری به اساس دین ندارد چون باید با اصول قرآنی بخواند. اما اگر تحریف را افزودن یا کاستن چیزی به مطالب اصلی نازل شده به قلب پیامبر بدانیم، اینجا بحث دارد. 🔺3⃣در مورد ، همه علمای تسنن و تشیع این را رد کرده اند چون کسی نمیتواند چیزی شبیه قرآن بیاورد. در مورد چطور؟ مشهور بین علمای امامیه و حتی اسلام آن است که هیچ کم و کاستی در قرآن صورت نگرفته است. چنان که این را میتوان به تمام محققین تسنن و تشیع نسبت داد مگر برخی ظاهریین. پس هیچ مطلبی از قرآن حذف نشده است. 🔺4⃣مسافری را که در بیابان پیاده کرده اند راه رفتن را نمیدانند و راهنمایی هم نیست که راه را بگوید. پس باید برگردد و با همان راننده برود. این مسافر نه میداند از کجا آمده و به کجا خواهد رفت. پس باید با همان خدا که او را در بیابان رها کرده تا مقصد برود. این سفر هم فقط یکبار است و نمیتواند خطر کند و راه های مختلف را بیازماید. او سفری است که قابل برگشت یا جبران نیست. پس باید به کسی مراجعه گند که راه را بداند. خدا بر این اساس بهترین انسانها را راهنمای انسانها قرار داد. 🔺5⃣خداوند این را در ۳ اصل بیمه میکند تا پیام الهی از این طریق هیچ آسیبی نبید. هر پیام آور باید برای اینکه در رساندن پیام خللی وارد نیاید دارای سه اصل و ویژگی باشد: ♻️۱. در یافتن و فهمیدن و پیام معصوم باشد. مثلا کاملا بینا و شنوا و با حواس جمع باشد ♻️۲. همه پیامی که بدرستی دریافت کرد خوب کند و در نگهداری و حفظ آن معصوم باشد: پس فراموشی نگیرد ♻️۳. در هنگام پیام الهی و خطابه و تبلیغ، کلمه ای کم و زیاد نکند. در اینجا دیگر پیامی که حضرت به انسانها میدهد عین پیام الهی است. 🔺6⃣در مورد اصل اول فرمود «انک لمن القرآن من لدن حکیم علیم). یعنی این علم لدنی یا علمی که از نزد ماست را تو میفهمی و بر قلبت نازل شده است. این برای و دریافت پیام الهی است که مرحله اول است. 🔺7⃣در مورد اصل دوم که عصمت حضرت در مقام حفظ و و نگهداری است فرمود: «سنقرئک فلا تنسی» پس او در نگهداری پیام الهی، دچار نسیان نمیگیرد. حکمی که ۲۰ سال پیش بر قلبش نازل شده را فراموش نمیکند چون در این صورت سخنان بعدیش را به ناچار باید از خود دربیاورد یا ناقص بگوید. 🔺8⃣در مورد اصل سوم که معصومیت در انشا و است نیز خدا فرمود: «لا تحرک به لسانک لتعجل به ان علینا جمعه و قرآنه - ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» از زبانش جز حرف الهی نمی آید و نطقی نمیکند جز اینکه وحی است. 🔺9⃣حال بعد از پیامبر آیا کسی میتواند آیات قرآن را کم و زیاد کند؟ در مورد تورات و انجیل، خدا قرآن را قرار داده است و آن دو کتاب الهی را هم که تحریف شده بوده زنده کرده است. خدا فرمود این کتاب دیگر تحریف نشده است چون خدا فرمود این است و دین دیگری نمی‌آید که بخواهد انحرافات قرآن را تصحیح کند لذا باید تا قیامت تحریف نشده بماند تا آخرین انسانها را نیز هدایت کند. این هیمنه قرآن، همه یهودیان و مسیحیانی که کتاب را تحریف میکردند مفتضح کرد و گفت بروید کتاب اصلی و واقعی را بیاورید که ببینیم قرآن درست میگوید یا نه. مثلا این مسیحیت را با دینشان سازگار میداند بعدا در مورد مریم قدیس چنان تهمتهایی را به او روا میداند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-14.mp3
16.19M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ چنانکه گفتیم یکی از دلایلی که بر عدم امکان فهم قرآن می آوردند این است که قرآن تحریف شده که بیان شد امکان نیست چون هم این کتاب است و باید تا قیامت راهنمای انسان باشد. در مورد اضافه کردن که کسی ادعایی نکرده چون آوردن سوره ای شبیه قرآن غیر ممکن است اما در مورد کم شدن ادعاهایی شده اگرچه محققین شیعه و سنی چنین ادعایی را نیز رد کرده اند. 🔺2⃣همچنین گفتیم که پیامبر در سه مقطع «تلقی، حفظ و ارسال پیام» معصوم است که در سوره جن آمده است. گوید خدا کسی را از غیب آگاه نمیکند «الّا من ارتضی من رسول» جز کسی که مرتضای الهیست و آن رسول است. ، بالاتر از مرضیّ است. خدا رسول را معرفی کرد: غیب بداند و امین باشد. فرمود خدا رصدی(فرشته نگهبان) را از جلو و پشت سر پیامبر اعزام کرده است تا مبادا وحی، کم و زیاد شود یعنی پیام تا از خدا به پیامبر برسد فرشته نگهبانی مراقب است و بعد از پیامبر تا مردم نیز فرشته ای کاملا مراقب است که در وحی ایجاد نشود. (لیبلغ رسالات ربّی) ♻️او عالم غیب است چون است. او رسول است چون فرشتگان مراقبند و او را تایید کردند. او پیام آور جهانی است پس پیامش محفوظ است تا به همه برسد. 🔺3⃣پس وحی تا به دست امت برسد همان است که خدا فرموده است. در مورد کم شدن پس از اینکه پیام توسط مردم درست دریافت شد چطور؟ این بصورت فردی ممکن است اما قرآن در دست همه امت بوده و لذا امکان بطور کلی نیست. تا قیامت قرآن اصلی باقی می ماند چون اگر هر جا قرآن جدیدی ظاهر شود دیگری قرآن اصلی را ارائه خواهد کرد. 🔺4⃣قرآن مثل تورات و انجیل نیست که کتاب در دست عده ای بوده باشد که پیام تحریف نشده را بعد از خود تغییر دهند. قرآن آمد و جلوی تحریف تورات و انجیل را گرفت، آن کتب را معرفی کرده است و موسی و عیسی را به بزرگی و عظمت به جهانیان معرفی کرده و را به عنوان تنها زنی که اسمش در قرآن آمده، به پاکی به جهان معرفی کرده است. اگر قرآن تحریف پذیر بود خدا باید کتاب دیگری می آورد تا جلوی تحریف آن را بگیرد حال آنکه دین اسلام، است. 🔺5⃣غیر از و منهاج که در هر دین تغییر میابد «لکلّ شرعةً و منهاجاً» که چون هر پیامبر دستورالعمل های متفاوت از بقیه رسل دارد، تورات و انجیل را قرآن به خوبی بیان کرده است چون قرآن بر ادیان دیگر است و هر جا تحریفی رخ دهد آنرا بیان خواهد کرد. در سوره مائده این بحث آمده است. قرآن گوید معارف تورات تا اواخر قبل از آمدن اسلام بدون تحریف در اصول کلی بود، همینکه «بشارت پیامبر بعدی» در کتابشان به آنها داده شد شروع به تحریف کردند که بشارت را نادیده بگیرند اما اسلام آمد و جلوی تحریف را گرفت و گفت که ای علمای اهل کتاب، بروید کتب اصلی را که در خانه دارید بیاورید تا ببینیم چه کسی راست میگوید. لذا قرآن جلوی تحریف در ادیان مسیحیت و یهودیت را گرفت اگرچه در جزییات تحریف شده اند. قرآن در مورد علمای دین یهود و مسیحیت گوید اینها شاهدان تورات و انجیل بودند و اخیرا دست به تحریف زدند. 🔺6⃣میفرماید کسی که به حکم خدا، حکم نکند دچار «کفر و فسق و ظلم» شده است. «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک ...» نه اینکه بجای حکم الهی، به چیز دیگری حکم کند، بلکه همین که حکم الهی را بداند و به آن حکم نکند این سه اثر را در وجودش دارد. این سه اثر برای تورات و انجیل آمده اما چون قرآن هم کتاب آسمانیست در مورد آن هم صدق میکند. حضرت عیسی، تورات را تصدیق کرد و کتاب جدیدی هم آورد. پیامبر که آمد، موسی و عیسی را از تحریف نگه داشت و آنها را تصدیق کرد. در زمان ظهور پیامبر، کتب تحریف نشده تورات و انجیل وجود داشت که خدا فرمود هرکس باید به کتاب الهی تحریف نشده حکم کند. آنها فقط تفسیرهای دلبخواه از آن کتابها میکردند. 🔺7⃣قرآن اجازه داده که اگر اهل کتاب پیش قاضی اسلامی آمدند قاضی میتواند به دین خودشان حکم کند اما حضرت امام چون نگاه حکومتی به امور داشت فرمود احوط این است که قاضی طبق اسلام حکم دهد. 🔺8⃣ در همه ادیان الهی یکسانند و همان صراط مبین است همچون یک بزرگراه. و شریعتها و ادیان همانند خیابان های فرعیند که انسان از طریق آنها وارد این بزرگراه میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-15.mp3
15.71M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1