eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_125L.mp3
4.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 125 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣گفتیم که غیر از خلّت و عفو و ... است و در قیامت با اذن خداوند ممکن است. حال باید گفت مساله شفاعت در حل «نیازهای طبیعی» نیست مانند نیاز به آب که تنها با آب خوردن حل میشود بلکه در «مسائل اجتماعی»، مساله شفاعت مطرح میشود مانند نیاز به دیگران برای حل یک مشکل. 2⃣شفاعت هم در و اجتماعی ممکن است مانند قوانین بشری و هم در ، اما لسان قرآن گوید در آخرت، شفاعت در مسائل تکوینی و «قابلیت قابل» است نه در مسائل قراردادی، زیرا قیامت مانند دنیا نیست که در آن جزای قراردادی باشد همچون مجازات عدم وفای به یک قرارداد یا «تبعیت از قانون بشری»، بلکه حقیقت همه چیز ظهور میابد و لذا جز تکوین چیز دیگری نیست. 3⃣محققینِ بت‌پرست دلایلی بر بت‌پرستی آوردند که خدا همه را رد کرد. آنها میگفتند ما چون به خدای واحد با قدرت نامحدود دسترسی نداریم و آنرا نمیشناسیم بت را بعنوان خدا ساخته تا واسطه فیض خدا بر ما باشد و لذا از آنها «فیض» را میخواهیم. اما این مظهر در طول مدت، در نظر مردم استقلال پیدا میکرد. 4⃣خدا در برابر آن استدلال بت‌پرستها گفت این بتها را اولا خودتان ساخته اید و ثانیا این بتها هیچ قدرتی ندارند ثالثا خدا باید به این کار داده باشد که آنهم نداده است. باید متذکر شد که بت پرستان تنها دنیا را قبول داشتند و بتها را نیز تنها برای حل مشکلات دنیایشان میساختند. اینها «وحی» را نیز قبول نداشتند. 5⃣استدلال دوم بت‌پرستها این بود که خدای واحد، مدبر کل هستیست و تدبیر جزییات هستی همچون زمین یا آسمان به بتها سپرده شده است. پیامبر در پاسخ فرموده که اگر تدبیر کل جهان با خدا باشد چگونه ممکن است تدبیر جزییاتی چون زمین یا دریا با خدایی دیگر باشد؟! 6⃣قرآن گوید بتها یا موجه نزد خدا نیستند که هیچ، اما اگر هستند نیاز به خدا دارند که این اذن نیست و اگر هم اذن داده باشد شما مشرکین باید قابل و صالح باشید که چون مشرکید قابل و شایسته شفاعت نیستید زیرا خدا را اصلا نمیبخشد. پس هم استقلال را بتها گرفت و هم استحقاق به شفاعت را از مشرکان بت پرست. 7⃣شفیع ممکن است کاری بکند که کاملتر شود یا اینکه بیشتر شود لذا از هر دو جهت این توانایی را دارد. شفیع گاهی اوصاف فاعل را مطرح میکند همچون ذکر عزت و قدرت خدا، گاهی نیز اوصاف قابل را مطرح میکند همچون فقر و حقارت انسان، نه اینکه حیثیت خود شفیع مطرح شود بلکه خود را ضمیمه فاعل یا قابل میکند تا فاعل و قابل را به هم نزدیک کند. 8⃣در اینجا وقتی امام خود را به قابل ضمیمه میکند مثلا میگوید این بنده ات که نزدت می آید، نه عبدی ساده که «عبد ذلیل» است و آنگاه شفیع و قابل با هم نزد محکمه الهی می روند که خدا راحتتر میپذیرد. یا مثلا امام خود را ضمیمه الله میکند و صفت کرامت و رحمانیت خدا را مطرح میکند و گوید یا «ذی الجلال و الاکرام» تا وقتی بنده برای عفو نزد خدا آمد با خدای کریم و رحیم روبرو شود نه با خدای قادر. 9⃣لذا شفیع جز دو کار نمیکند که آن اعتماد به برخی صفات فاعل یا اعتماد به برحی صفات قابل است و لذا اصلا به خود به خدا اعتماد و تکیه نمیکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_126L.mp3
4.51M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 126 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣مساله الزاما یک مساله عقلی همچون معاد نیست که عقلا وجودش، ضروری باشد بلکه نقل است که آن را توضیح داده است. شفاعت به معنای «ابطال قانون» نیست که یک امر گناه از گناه بودن خارج شود یا به معنای «عدم اجرای مجازات» باشد که اگر مجازات بر کسی باشد آنرا بدون مجازات گذارد بلکه کاری میکند که شخص ناقص به کمال میرسد و از استحقاق مجازات و عذاب خارج میشود. 2⃣درباره نماز باران نیز این نماز باعث میشود که آسمان باران را پیدا میکند نه اینکه بدون حرکت ابر و وزش باد و‌... باران بیاید بلکه این وسایل را خدا فراهم میکند لذا خدا کارها را از راه «علل و اسباب» انجام میدهد نه اینکه بر خلاف همه باران بیاید. همین امر در مورد مساله شفاعت نیز اجرا میشود و قانون لغو نمیشود. 3⃣اگر قابل به نصابی رسید از بهره مند میشود حال شفاعت همانند انسان را تطهیر کرده و به این نصاب میرساند نه اینکه قوانین یا اجرای آنها ملغی شود. پس اشکالات عقلی شفاعت بدینگونه برطرف میشود و «امکان شفاعت» اثبات میشود. یعنی با اینکه شخص آلوده است وارد بهشت شود اما یعنی انسان پاک شود و وارد بهشت گردد و شفاعت، تخصص است. 4⃣شخص همه کارها را در دنیا انجام میدهد و تنها ظهورش را در قیامت میبیند لذا کارهای دنیای انسانها مثل بخشش ها، بزرگ کردن فرزند صالح و غیره میتواند امکان در قیامت را برایشان فراهم گرداند. پس اینطور نیست که شخص گنهکار باشد و بیجهت مورد شفاعت قرار گیرد. اگر «امکان عقلی» اثبات شد چگونگیش را نقل نشان میدهد. ⁉️شبهه۱: رفع عقاب یا عدل است یاظلم. اگر باشد پس عقاب ظلم است اما خدا که ظلم نمیکند. اگر رفع عقاب است چرا انبیا با شفاعت دنبال این کار هستند؟ پاسخ: عقاب و رفع آن اصلا نقیض هم نیستند. اصل عقاب، عدل است و رفع عقاب، فضل و است. و البته احسان از عدل بالاتر است. ⁉️شبهه۲: شفاعت با در تعارض است. سنت الهی، قانون گذاری و مجازات کردن ناقض قانون است. آیه قرآن گوید برای سنت الهی، تبدیل و تحویلی نیست و تغییر نمیکند. پاسخ: سنت الهی را «عقل» شناسایی نمیکند لذا چگونه میتوان گفت شفاعت جزو سنت وی نیست؟ آیا تنها قهر خدا سنت است؟! هر چه سنت باشد را خدا بیان میکند و این سنن تغییر نمیکنند. حتی گذشت از کسی که توبه نکرده نیز طبق قرآن سنت و جزو غفاریت وی محسوب شده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_127L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 127 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ شبهه 1⃣: وقتی مطرح است که حاکم، علمش تغییر پذیر باشد و شافع، علم او را نسبت به وضعیت شخص و مصلحت، کامل کند. حال که «اراده الهی» همیشه تابع است پس عدم علم در او راه ندارد. لذا کار خیر، پاداش و کار شر، جزا خواهد داشت. 🔺پاسخ: اولا اینها در است نه ذاتیه. ثانیا خداوند، علمش ازَلیست اما معلوماتش مرتب در تغییر است. لذا از ازل میداند معلوماتش را که در تغییر است چگونه اراده کند. مثلا میداند که در کدام شرایط و زمان، شخص گناه میکند و در کدام زمان و شرایط، شافع، شفاعتش میکند و اینگه آیا پذیرفته میشود یا خیر. 🔺لذا این ارادات همگی فعلی هستند و صفت فعلی خدایند اما وی در ازل میداند که نظام را باید چگونه اداره کرد. متغیر نیست بلکه متغیر است. علم و اراده ذاتی خدا تغییر نمیکند بلکه اراده جزیی و فعلیش که روزانه است تغییر میکند. مانند باریدن باران که حادثه ایست به جهت انجام نماز باران اما خدا از ازل همه چیز را میداند اما امروز اراده بارش میکند. 🔻خلاصه اینکه میتوان اراده های روزانه را جزیی و متغیر دانست اما علم به ارادات که به کل به صورت واحد و مرتبط به هم باز میگردد از ازل مشخص و غیر متغیر دانست. مثلا پزشک پس از دیدن بیماری میداند که بیمار در سال اول چه دارویی باید مصرف کند و در سالهای بعد چه داروهایی لذا در شروع هر سال آن دارویی که از ابتدا میدانسته را تجویز میکند لذا این اراده فعلی با علم ازلی غیر متغیر، مخالف نیست. شبهه 2⃣: شفاعت باعث نقض غرض است. هدف آفرینش است و انبیا هم برای بشارت و انذار آمده اند حال شفاعت باعث نقض این اهداف است. 🔺پاسخ: شفاعت باعث ایجاد و انگیزه است. اگر شفاعت برای گروهی خاص از گناهان یا گروه خاصی از گناهکاران بود نقض قرض بود اما حال که هم بخشش و هم قهر خدا همگی مبهم است پس انسانها همیشه حواسشان باید جمع باشد. 🔺 او «اولیای الهی» را نیز در بین مردم مخفی کرده تا انسانها کسی را تحقیر نکنند. همچنین، «شبهای قدر» را در بین سه شب مخفی کرده تا قدر هر سه شب را بدانند لذا خفا باعث است نه تجری و جرات پیدا کردن. اگر شفاعت و توبه نباشد انسان میگوید حال که گناهکارم و باید بسوزم چرا بیشتر گناه نکنم؟ لذا احتمال شفاعت و بخشش او را از ناامیدی نجات میدهد. شبهه 3⃣: شفاعت باعث هتک حرمت و است. 🔺پاسخ: زمانی اینطور است که ما بدانیم برای کدام گناه و کدام شخص است حال که همگی مبهمند تنها ٫رجا(امید) ایجاد میشود نه تجری(جرات). گفت اگر کسی نماز را سست شمرد مورد شفاعت واقع نمیشود. ❎علامه این اشکال را مطرح میکنند اما نمیگویند که چه کسی این اشکال را قبلا بیان کرده است زیرا ما این بوده که حرف و اشکال را میگفته و پاسخ میداده نه اینکه روی گوینده تاکید کند. 🔺انسان همیشه باید بین باشد نه اینکه مطمئن باشد به بخشش خدا چون خدا گفته شفاعت به غیر شیعیان نمیرسد نه اینکه همه شیعیان مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_128L.mp3
5.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 128 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣در مورد سوال این است که شفاعت چیست؟ سپس آیا شفاعت ممکن است؟ سپس شافع و مشفوع له و غیره که هستند؟ 2⃣سه نوع آیه در مورد شفاعت داریم. یا وجود شفاعت را بکلی نفی میکنند. یا گویند شفاعت بحال کفار نافع نیست. و یا گویند شفاعت جز به اذن خدا ممکن نیست. دسته دوم و سوم آیات، طایفه اول از آیات را که در مورد نفی مطلق شفاعت بود را مقید کرده و استثنا میزند. 3⃣گاهی استثنا، بجهت تاکید مستثنی منه است نه اینکه حقیقتا چیزی از مستثنی منه جدا کند. مثلا در سوره اعلی خداوند به پیامبر گوید تو هرگز آیات الهی را فراموش نخواهی کرد مگر اینکه خدا بخواهد! (سنقرئک فلا تنسی الا ما شاء الله) حال آنکه خدا هم هیچوقت نمیخواهد دینش را به دست کسی بدهد که آیاتش را فراموش میکند. پس در اصل بخش دوم آیه هم تاکید بر عدم امکان فراموشی در پیامبر است. 4⃣در مثال قبل باید دانست که «دلیل فراموشی» در انسان است که در پیامبر چنین چیزی راه ندارد. (مانند داستان موسی و خضر که موسی فرمود فراموشیش بدلیل نفوذ شیطان اتفاق افتاد.) 5⃣در مثال دیگر قرآن گوید بهشتیان در بهشت جاودانند مگر خدا بخواهد! درحالیکه خدا نمیخواهد آنها را از بهشت خارج کند زیرا خودش آنها را در آنجا اسکان داده لذا این استثنا تنها تاکید مستثنی منه است. 6⃣ با جمع، این مثالها برخی گفته اند که طایفه سوم از آیات شفاعت نه مقید طایفه اول از آیات که تاکید آن است. 🔺پاسخ: اولا آیه ای گوید شفاعت شافعین به حال اینها نافع نیست. یعنی شافعینی هستند که میکنند اما بحال منحرفین نافع نیست پس شفاعت وجود دارد. لذا طایفه دوم از شدت طایفه اول کاسته که شفاعت را کلا رد میکرد تا به طایفه سوم نزدیک شود. طایفه سوم نیز نهایتا طایفه اول را مقید کرده است. آیه همچنین گوید گروهی که از شفاعت شافعین نفع نمیبرند، هستند. 🔺ثانیاً لسان آیات طایفه دوم نیز اصلا با لسان آیاتی که در آنها استثنا برای تاکید مستثنی منه است یکی نیست. (و لا یشفعون الا لمن ارتضی) این آیات گویند شفاعت ممکن نیست مگر برای انسانهای مرضی خدا و به . مگر انسانهای مرضی خدا وجود ندارد که استثنا را تاکید بدانیم؟! 🔴🔴 با آمدن قرآن بود که دارای قواعد و سازماندهی شد وگرنه شعر عرب در جاهلیت، جز ذوق چیزی نبود. لذا اگر امروز به این روز سیاه افتاده اند که برای ادبیات عرب باید حتما به اشعار جاهلی مراجعه کنیم تنها بخاطر «مهجور شدن قرآن» در حوزه هاست. ادبیات عرب قبل از قران مدون نبود و وحی هم نبود لذا چرا باید به آن استناد کرد؟! 8⃣آیه مورد بحث ما گوید: غیر از خدا، نه بالاستقلال مالک چیزی هستند اولاً، نه بالاشتراک مالکند ثانیاً، نه ظهیر و دستیار خدا هستند ثالثاً. این سه مورد را کرده اما مورد چهارم یعنی شفاعت غیر خدا، برعکس سه مورد دیگر، در قرآن شده است. 9⃣شبهه: شفاعت، است نه رفع العقاب. یعنی پیامبران می آیند انذار و تبشیر میکنند تا انسانها گناه نکنند تا به بهشت روند نه اینکه وقتی گناه کردند، شافعان بیایند گناه را از دوش شخص بردارند. 🔺پاسخ: «توبه» بهترین شفاعت است و برای است. یعنی شخص در معرض گناه است اما در دنیا زمینه خوبی را فراهم کرده که بنابر این زمینه، خدا گناهانشان را میبخشد. 0⃣1⃣مفسرانی که خواستند شفاعت را انکار کنند آیات شفاعت را جزو کردند و سپس گفتند ما متشابه را نمیدانیم! درحالیکه اولا نهایتاً متشابهی در قرآن نیست ثانیاً اگر هم بود قرآن گوید آیات متشابه را باید در تطبیق با آیات محکم به تبدیل کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
b0d3f900c9e19798b55ed82786bee935cbbc0bfb.apk
9.61M
نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج» مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع حج نسخه اندروید 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
✅شرط جهانی شدن اسلام این است که قرآن در حوزه های علمیه مهجور نباشد و در آن احیا شود! به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای ه‍یئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در با معظم له دیدار و گزارشی از فعالیت های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس و آثار جدید منتشر شده توسط این بنیاد خدمت معظم له ارائه نمودند. 🔺آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: قرآن جهانی حرف می زند و باید بر جهان حاکم باشد؛ فرمود درست است ما در سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی برای مسلمانان، اهل کتاب و موحد و غیر موحد سخن داریم اما بنای ما این است که جهانی باشیم و بر همه مکاتب جهان اشراف داشته باشیم، سپس فرمود با فوت دهان نمی توان نور شمس را خاموش کرد و عاقبت، حرف من که حرفی جهانی است بر جهان حاکم خواهد شد. ایشان ادامه دادند: این سخن قرآن کریم دو پیام دارد؛ اول اینکه تنها قرآن برای همه عالم برنامه دارد و ثانیا تنها منِ قرآن باید حرف جهانی بزنم؛ لذا مسائلی همچون را تنها قرآن کریم می تواند تبیین کند. 💎معظم له با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام تصریح داشتند: بیان نورانی پیغمبر هم این است که «الاسلامُ يَعلو ولا يُعلی عَلَيهِ»؛ دین که خود به خود جهانی نمی شود! یعنی بکوشید اسلام را جهانی کنید، پس این هدف اصلی ماست. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: رسیدن به این هدف می خواهد، وقتی خدمت حضرات معصومین علیهم السلام می رسیم علاوه بر حوائج دنیوی و اخروی از آنها بخواهیم که «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» ما که این لباس روحانیت را پوشیدیم باید این توان را داشته باشیم تا از حضرت بخواهیم به ما این توفیق را عطا کند که جهانی بفهمیم، ما تا جهانی نیاندیشیم نمی توانیم حرف جهانی بزنیم. ایشان ادامه دادند: باید همه مکاتب جهانی را بشناسیم و آنها را ارزیابی کنیم و بسنجیم آنها را نقد و تکمیل کنیم و داشته های خود را به آنها عرضه نماییم، در حقیقت بکوشیم تا جایی که مقدور ماست وظایف خود را به درستی انجام دهیم. اگر در این برهه زمانی این اتفاق نیفتد پس چه زمانی باید این اتفاق رخ بدهد؟! حالا که این کشور را پاک کرده است؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» این بیان امام بر ما حجت است. وظیفه ما این است که در این سرزمین پاک درخت علم و عدل بپرورانیم. معظم له خاطرنشان کردند: دوره حیات حضرت رضا علیه السلام مصادف با ورود علوم مختلف از شرق و غرب عالم بود، لکن حضرت با ورود علوم دیگر مخالفت نکرد بلکه آنها را به مباحثه و تحدی علوی فرا خواند. اسلام برای همه سوالات پاسخ دارد بنابراین این زمینه توفیق وجود دارد که بشوید مصداق «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»؛ البته راه طولانی در پیش دارید اما باید بدانید هدف اصلی ما همین است. آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: از امام رضا علیه السلام بخواهید که به برکت حضور این حضرت، اسلام به دست شما جهانی شود، اما شرط آن این است که قرآن در ما مهجور نباشد و «تفسیر» در حوزه ها بیش از پیش احیاء شود چرا که اسلام به واسطه شمشیر گسترش پیدا نکرده و نمی کند بلکه حرف های جهانی قرآن کریم باعث فراگیر شدن اسلام شده است. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_129L.mp3
4.25M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 129 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣حال که ثابت شد ، حق و ممکن است باید پرسید چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟ 2⃣بنی اسراییل میگفتند چون ما از نسل ابراهیم و (اسراییل) هستیم پس جز مدتی کوتاه در جهنم نخواهیم بود و عذاب کوتاهی خواهیم دید. خدا در برابر این ادعای بنی اسراییل گفت روز قیامت اینچنین نیست و در آن رابطه و دوستی وجود ندارد و شفاعت هم جز به اذن خدا صورت نمیگیرد. 3⃣خدا این را ویژگی «قیامت» دانسته نه اینکه فقط در برابر بنی اسراییل اینگونه باشد. اگر خدا بگوید از این گناه یا از این گروه از افراد شفاعت میکنیم با قوانین الهی در تعارض است چون باعث جرات پیدا کردن افراد در برابر میشود. 4⃣قرآن گوید شفاعت برای کسیست که باشد و لذای رضای الهی، محور شفاعت است. خدا گوید اگر گناه کبیره را ترک کردید و گناه کبیره نداشتید ما گناه صغیره را میبخشیم. اما جز «معصوم» کسی نیست که بداند گناه کبیره انجام نداده و نمیدهد پس این آیه تنها امید میدهد نه جرات انجام گناه صغیره. 5⃣رضایت برای عمل حسنه است چون هرچه سیئه هست، مکروه و مورد غضب خداست. اما رضایت مورد نظر قرآن در مورد شرط پذیرش شفاعت، رضایت از عمل نیست چون در این صورت دیگر آن عمل نیاز به شفاعت نخواهد داشت بلکه شرط پذیرش شفاعت، رضایت خدا از شخص است. دین مرضیّ خدا هم «اسلام» است. پس محور شفاعت، رضا و محور رضا، دین است لذا مقدمه پذیرش شفاعت، است و شفاعت شامل حال کسی که مسلمان نمرده نمیشود. 6⃣گفتیم شرط لازم شفاعت، اسلام است لذا مسلمان غیر عادل (فاسق) هم مورد شفاعت است زیرا مسلمان عادل، گناهی ندارد که نیاز به شفاعت داشته باشد. اگر کسی مسلمان بود مرتضی میشود زیرا قرآن بارها گفته خدا از «کفر» راضی نمیشود. 7⃣در قیامت وقتی گرو میخواهند، این گرو نه مال است نه شخصی دیگر بلکه خود شخص را گرو و میگیرند. برخی همیشه در رهن میمانند که اصحاب الشمالند و برخی بواسطه شفاعت، آزاد میشوند که هستند. 8⃣انسانها سه گروهند: مقربین، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال. اعمالشان مورد رضای خداست لذا عمل خلاف رضای خدا ندارند که نیاز به شفاعت باشد. نیز کفارند که دینشتن مورد رضای خدا نیست پس باز هم شفاعت نمیشوند. اما ، دینشان اسلام و مرضیّ خداست اما اعمالشان، ترکیبی از حسنه و سیّئه هست که در اینجا مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190