eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_31L.mp3
4.5M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۱ 🔖 آیه: ۱۰ و ۱۱ ♦مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۱۰ و ۱۱ بقره: «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضاً و لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون - و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون» (در قلبهایشان مرضی است پس خدا مرضشان را زیاد می کند و برای آنها بواسطه آنچه در موردش دروغ گفتند عذابی دردناک است - چون به آنها گفته شود: در زمین فساد نکنید، می گویند: تنها اصلاح گران، ماییم!) 🍄🍄🍄🍄 🍁افزایش منافقان تا هنگام مرض ادامه دارد که ماضی بودن فعل «زاد» در آیه ۱۰ بقره این را اثبات می کند. دلیل تداوم افزایش مرض در قلبشان نیز این است که خداوند هر روز برای انسان دارد و منافقان مداومتاً در برابر این تکالیفشان ایستادگی می کنند لذا بواسطه این ایستادگی، مرضشان افزایش می یابد. 🌾🌾🌾🌾 🌺 منافقان بواسطه کذبی که در مورد گفتند دچار شده و عذاب دردناک را به جان خریدند «لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون». آیه نمی گوید که بواسطه دروغ گفتن منافق و دچار عذاب شده اند بلکه گوید بواسطه آنچه اینها درباره اش دروغ گفتند (یعنی ایمان به خدا) این سرنوشت را پیدا کردند لذا هر دروغی انسان را منافق نمی کند. این دروغ در آیه 77 سوره توبه اشاره شده است: «پس برای آنکه به وعده های خود با خدا وفا نکردند و همواره دروغ گفتند نفاقی در قلبهایشان باقی گذاشت تا روزی که خدا را ملاقات کنند.» 🌸🌸🌸🌸 🔴 آیه 77 توبه که در بالا اشاره شد از خدا توسط منافقان سخن می گوید «الی یومٍ یلقَونه». باید یادآوری کرد که خدا که شامل مشاهده خدا و بهشت و جهنم اوست تنها مخصوص با تقوایان است و منافقان و کافران تنها خدا یعنی مشاهده عذاب و جلال و جبروت خدا و جهنم را درک می کنند. 💐💐💐💐 🎯 توضیح آیه 11 بقره راجع به منافقان: این آیه ادامه آیه 10 است که گوید منافقان تنها خود را فریب می دهند. خداوند در این آیات از و منافقان سخن می گوید و اینکه چون این دو در آنها اثر ندارد پس راه هدایت را بر خود بسته و قابلیت فهم قران را از دست داده اند. 🏮امر به معروف و نهی از منکر برای این است که انسان به مقام برسد یعنی ولایت بر بندگان خدا پیدا کرده و دشمن دشمنان خدا شود. 🏮تولی و تبری، رقیق شده‌ی ارادت و کراهت یا محبت و عداوت است که آن را به عنوان در حیوانات می یابیم. تمام تلاش قران، این است که دو بال در انسان را به صورت تولی و تبری در بیاورد و انسان را به مقام تولی و تبری برساند. تولی و تبری، مراحل عالیه امر به معروف و نهی از منکر است. 🍂🍂🍂🍂 🍀 قرآن تنها برای متقین است زیرا هدایت از امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود. حال آنکه وقتی ما منافقان را امر به معروف می کنیم به دروغ می گویند ما به خدا ایمان داریم. زمانی نیز که آنها را نهی از منکر می کنیم ایشان نادانسته منکر را معروف می پندارند و می گویند تنها مصلحان جهان ماییم! (چون از لفظ حصر در آیه ۱۱ استفاده شده) لذا مشخص است که راهی برای هدایت منافقان باقی نمی ماند چون در رد امر به معروف دانسته دروغ می گویند و در رد نهی از منکر نادانسته! 🌼🌼🌼🌼 📮 منافقان، در دو آیه دیگر نیز آمده است. 1⃣ آیه 205 بقره گوید بعضی مردم که منافقند حرفهایشان شما را به شگفت می آورد و می گویند حرف ما حرف قران است در حالیکه ، اینهایند و اگر اینها متولی و سرپرست زمین شوند جز کار دیگری نمی کنند. 2⃣ آیه 22 سوره محمد نیز به منافقان گوید: شما کسانی هستید که اگر کار دست شما بیفتد کاری جز فساد نخواهید کرد و حرث و نسل را نابود می کنید. ❇در تفاسیر «حرث» به و «نسل» به تعبیر شده است زیرا بهترین نمونه کشاورزی، دین و بهترین نمونه نسل، انسانیت است. اینها با نابودی دین، خود بخود انسانیت را نیز نابود می کنند چون دین است که انسان می سازد و بشر منهای دین، همان یا پستتر از آن است «کالانعام بل هم اضلّ/اعراف_179» ♻♻♻♻ ⛔منافقین چگونه فساد می کنند؟ آیه 107 توبه گوید اینها و ایجاد بین مسلمین را صلاح مسلمین می دانند. در حالیکه امام علی (ع) گوید در بین مسلمانان احدی بیشتر از من به وحدت مسلمین علاقه ندارد و من از همه حقوقم در راه حفظ وحدت مسلمین گذشتم. (نکته:تطبیق این آیات قران با وضعیت کنونی ایران و جهان، می تواند دوست و دشمن را به راحتی نشان دهد.) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از آملی لاریجانی
970504.mp3
5.18M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/۵/۴ ✅ @mehrostad_ir
💢باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد!/ نیروی انتظامی نه تنها کشف جرم، بلکه باید دفع جرم کند ✔️آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی🔻 🔹شما باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه آنها شروع به کار کنند شما عزیزان توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه تنها کشف جرم کنید بلکه باید کنید! 🔹اولین وظیفه نیروی انتظامی این است که کشور را کند، نه ! عنایت ما باید به امن کردن کشور باشد؛ کشوری امن است که اکثریت قاطع مردم آن نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند. 🔹ما خوشحال هستیم که نیروی پربرکت ناجا، مفاسد اقتصادی را کشف می‌کند که کشور را از لرزه به در می‌آورد، و به این وسیله بازار که ملتهب هست و امنیتی،‌‌ می‌شود امن و ما می‌خواهیم همیشه این طور باشد. ما وظیفه‌مان این است قدردانی کنیم. 🔹با فشار مردم را ساکت کردن نتیجه تلخ دارد لذا باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم. ( ) ✅ کانال تفسیر تسنیم @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_32L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۲ 🔖 آیه: ۱۱ و ۱۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیات ۱۰و۱۱و۱۲ بقره: «و اذا قیل لهم لا تفسدو فی الارض قالوا انّما نحن مصلحون - الا انّهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون - و اذا قیل لهم آمِنوا کما آمَن الناس قالو انؤمنُ کما آمن السفهاء الا انّهم هم السفهاء و لکن لا یعلمون» 🍀چون به آنان گفته شود فساد نکنید گویند ما جز ، کاری نمیکنیم. - بدانید قطعاً آنها فسادگرند اما نمیفهمند. - و چون به آنها گفته شود همانند مردم، ایمان آورید گویند آیا همانند ایمان آوریم؟! بدانید قطعاً خودشان سفیهند اما نمی دانند. 🍄🍄🍄🍄 💠 گفتیم که قرآن گوید تنها از قرآن بهره میبرند. 🔺دلیلش این است که و متّقی، درون و بیرونش موافق دین است. 🔺 هم درون و هم برونشان مخالف دین است و لذا انذار و عدم انذارشان برایشان مساویست «سواء علیهم أانذرتهم ام لم تنذرهم» (بقره_۶) 🔺لکن که درونشان مخالف دین و ظاهرشان موافق دین است، اینها قرآن را اسطوره و افسانه کهن می دانند. «قالوا اساطیر الاولین» (نحل_۲۴) 🍁🍁🍁🍁 🔴 قیام به (به عنوان تنها کارکرد دین) دو بخش است: (واجبات) و (محرمات) که آیه ۹۰ نحل می‌گوید. حال منافان در مقابل امر به معروف گویند ما خودمان بر طریق ! در برابر نهی از منکر نیز گویند ما کاری جز نمیکنیم! پس هیچکدام درباره شان اثر ندارد. 🔰قرآن گوید اینها مفسدند اما خیال میکنند مصلحند همانند فرعون که خود را «رشاد» و هدایت کننده، مردم را «رشید» و موسی را «مفسد» می‌دانست (غافر_۲۴ و ۲۹) 🎯🎯🎯🎯 🍀وقتی آیه ای نازل شود و به مؤمنان گوید چه نازل شد؟ گویند و برکتی از سوی خدا «قالوا خیراً/نحل_۳۰» از کفار که میپرسند گویند چیزی نازل نشده چون خدایی در کار نیست بلکه یک دیگر است «قالوا اساطیر الاولین/نحل_۲۴» 📮📮📮📮 📚منافقان گویند مسلمانان از طریق عوامی مسلمان شدند چون چیزی نمیفهمند. خدا گوید اینها را می‌پندارند. گویند اگر در اسلام خیری میدیدیم آنرا میپذیرفتیم! (احقاف_۱۱) چون آنرا نپذیرفتند گفتند که آیات قرآن افسانه است. به این معنا که یا افسانه های کهن نوح و ابراهیم است و یا اینکه قبل از حضرت محمد، افراد دیگری بودند که به دروغ افسانه هایی بافته اند و قرآن دارد آنها را دوباره میگوید. 🐬🐬🐬🐬 🖍لذا کفار و منافقین، دین را می دانند و خود را عاقل و . اما قرآن گوید سفاهت، آن نیروی درونی انسان است که او را از بازدارد. «العقلُ ما یُعبَد به الرحمان» آن نیروییست که بوسیله آن، خدا عبادت میشود و اگر عبادت نشد پس عقل نیست. 📌کفار و منافقین دارند لذا نمیدانند که جاهلند و افکارشان با افکار اسلام از تعارض دارد. اینها دیگر نمیفهمند که چه می‌گویند چون در جهاد اکبر(جهاد با نفس) شکست خورده و عقلشان که است، اسیر شده است. لذا اینکه میگویند ما و روشنفکریم و مسلمانان، و کوته فکر، اینها همه حرفهای شهوت و غضب آنهاست نه حرفهای عقلشان. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_33L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۳ 🔖 آیه: ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 برای ایمان دو چیز نیاز است: ۱. سالم: برای فهم درست ۲. سالم: برای انجام و پیاده کردن عمل درست تنها اهل تقوا این دو را دارند و کافران و منافقان هیچکدام را ندارند. 🔴 خداوند به تناسب این دو عقل: را بصورت دستور عملی و نظری به انسان می رساند که اگر آن دو عقل را داشت این هدایت را در میابد. 1⃣ در خدا به منافقان گوید فساد نکنید و آنها در جواب گویند ما مصلحیم! منافقان در پاسخ به چرایی ارتباطشان با کفار گویند ما می خواهیم بین مسلمین و غیر مسلمین و هماهنگی برقرار کنیم! (ان اردنا الّا احساناً و توفیقاً/نساء_62) در جایی دیگر آیه 107 توبه گوید منافقانی که مسجد ضرار را ساختند می گفتند ما هدفی جز نیکی نداشتیم و لذا آن کار شر را خیر نشان داده یا خیر می دانند. منافقان را پنداشته و یکدیگر را امر به منکر و نهی از معروف می کنند! (توبه_67) 2⃣در نیز به منافقان گوید همانند این مردم ایمان بیاورید در جواب گویند ایمان به خدا بینشی است! (بقره/13) دلیلش این است که کفار و منافقین تنها را قبول دارند و ایمان به آنچه قابل حس نیست را سفیهانه می دانند. لذا به پیامران میگفتند شما سفیهید چون به ایمان دارید (انّا لنراک فی سفاهه/اعراف_66) 🍁مثلا منافقان وقتی می بینند به خاطر اسلام زندگی خود را در مکه رها کرده و به مدینه هجرت می کنند (حشر_۸) یا را که در جان و مالشان اگرچه خود نیازمند باشند اما مهاجرین را بر خود مقدم می دارند (حشر_۹)، در اینجا مهاجرین و انصار را می دانند چون زندگی را جز رسیدن به نمی دانند لذا این ایثار را کم عقلی تصور می کنند. 🐠🐠🐠🐠 📚 از نگاه قرآن: اما خدا در آیه 130 بقره معیار رشد و سفاهت را نشان می دهد. خدا آنهایی که از و دین ابراهیم نبی اعراض میکنند را سفیه می داند و ابراهیم را «راشد». «و من یرغب عن ملّۀ ابراهیم الّا من سفه نفسه» 🔰گوید ما به رشد را دادیم پس به این الگوی رشد اقتدا کنید و اگر نکردید سفیهید. «و لقد آتینا رشدَه من قبل و کنّا به عالمین» پس به این سفیهان گفت اگر می خواهید از سفاهت خارج شوید مثل این مسلمانان، ایمان بیاورید. «و اذا قیل لهم آمنوا کما آمن الناس/بقره_13» 🐬🐬🐬🐬 🍄 تعریف : یکی از جوابهایی که می توان به تعارض هدایت برای متقین و هدایت برای « » داد این است که طبق آیه 13 بقره «ناس» همان متقین هستند که ایمان آورده اند. وگرنه قرآن غیر متقین را انسان یا ناس نمی داند بلکه یا پستتر از حیوان می داند. «کالانعام بل هم اضلّ» 🐷 خیلی ها « » هستند که تنها نطق می کنند اما انسان نیستند چون که معیار انسانیتشان است در جهاد کبیر زیر خاکستر ، مرده و دفن شده است. لذا تنها کسی در قیامت به صورت انسان محشور می شود که عقلش زنده بوده و ایمان به خدا را انکار نکرده باشد وگرنه جز و شهوت و غضب چیزی برایش نمانده است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_34L.mp3
3.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۴ 🔖 آیه: ۱۳ و ۱۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 📚 آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون- الله یستهزء بهم و یمُدُّهم فی طغیانهم یعمهون» (آنگاه که منافقان با مومنان برخورد کنند، گویند ایمان آوردیم و زمانی که با شیطانهایشان(از کفار و مشرکین) خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ جز این نیست که ما با تظاهر به ایمان، مومنان را مسخره می کنیم – خدا آنان را بخاطر این کار منافقانه مسخره و عذاب می کند و آنان را در سرکشی و تجاوزشان مهلت می دهد تا در گمراهیشان حیران بمانند.) 🍁🍁🍁🍁 🔰3 طایفه از آیات داریم و یک نتیجه: 1⃣خداوند همه را می آمرزد غیر را؛ مگر اینکه توبه کرده و مسلمان شود. (نساء_48 و 116) 2⃣اگرچه پیامبر حق در دنیا را نیز در کنار شفاعت در آخرت دارد اما خدا به او می گوید برای مشرکین دعا نکند. (توبه_113) 3⃣در جای دیگر فرمود برای مشرکین و منافقین اگر دعا هم بکنید اثر ندارد. (توبه_80 و منافقون_6) ✅نتیجه: منافق نیز جزو کفار و مشرکین است زیرا ابتدا گوید مشرکین قابل آمرزش نیستند پس نباید برایشان دعا کرد و در بخش سوم می گوید اگر در حق دعا کنید و آمرزش بخواهید اثری ندارد و بخشوده نمی شوند. پس مشخص است که قرآن، منافقین را عین مشرکان دانسته است. پس سبب عدم هدایت کفار و مشرکان، سبب عدم هدایت منافقان نیز هست بدین صورت که انذار و عدم انذارشان اثری ندارد و قلبشان زیر شهوت و غضب دفن شده و جایی برای هدایت در آن باقی نمانده است. 🍄🍄🍄🍄 💠 از ابتدا کفار و منافقین خود را و مومنین را و ساده لوح می دانستند. در آیه 17 هود، اقوام پیشین به نوح و غیره می گفتند که ای نوح، افرادی فرومایه و رذل که «بادی الرأی» بوده و زود تصمیم می گیرند دورت را گرفته اند. اما خدا در آیه 13 بقره گوید: را ما می دهیم و لذا عقل در کفار و منافقان نبوده و ایشانند که سفیهند و خود نمی دانند. 🌳🌳🌳🌳 🔴🔵یکی دیگر از رذایل اخلاقی منافقین این است که علاقه ای به حضور در جمع مومنین ندارند و لذا قرآن گوید گاهی با مومنان می کنند و به دروغ و برای مسخره کردن می گویند که مومنند «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا» اما همینها برای حضور در جمع و مجالس خصوصی کفار اشتیاق دارند پس قرآن این اشتیاق را بصورت ایشان با (شیاطین انسانی) که کفار و مشرکین باشند و همراهی آنها نشان می دهد. «و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم» 👺شیطان چیست؟ آن موجودی که شعور و انسان را احیا می کند. اصل شیطان که باشد جن است اما اطرافیان او را شیاطین دیگر جنی و انسی گرفته اند و گوش به فرمان او برای گمراه کردن انسانها هستند. «الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنّه و الناس» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_35L.mp3
3.93M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۵ 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۱۴ و ۱۵ بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون» (و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم!-خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند) 💠💠💠💠💠 ⛔️یکی از رذیلتهای اخلاقی منافقان این است که برخوردشان با مومنین عادی است و علاقه ای به حضور در جمع مومنان ندارند (و اذا لقوا الذین) و اگر هم برخوردی داشتند می گویند ما ایمان داریم. اما با کفار و مخفی دارند (و اذا خلوا الی شیاطینهم) که نشان از اشتیاقشان به همراهی با کفار دارد و در جمع آنها گویند ما با شماییم و ایمان آوردن ما بوده است! 🍄🍄🍄🍄 🔴تعبیر قران از گروه کفار و منافقان به «شیطان» یک عبارت مجازی و از روی مسامحه نیست بلکه آنها حقیقتاً می باشند. شیطان موجودی است که داشته و تمرد و گریز دارد. حال اگر صفتی در جان انسان رسوخ کرد و تبدیل به شد می شود ؛ و انسان در قیامت با آن شکل محشور می شود. حقیقت انسان را انسان تشکیل می دهد نه جسم او. 🎯🎯🎯🎯 🍄انسان با بصیرتی که و را به او نشان می دهد خلق می شود (شمس_۸) و در یک دو راهی قرار می گیرد. یک راه است و راه دیگر . آن راه بیراهه، خود به شعب دیگری تقسیم می شود. لذا در ابتدای تولد همگی از جهت برابرند اما در ادامه باید دید که کدامیک از عقل، شهوت یا غضب بر انسان حاکم می شود.👇 ❌حال با توجه به فرموده رسول اکرم که «عقل را از این جهت عقل گویند که قوای دیگر را (زانوبند) می زند تا چموشی نکنند.» و نیز این اصل اساسی که صفات پس از ملکه شدن با جان یکی می شوند و به منزله و که حقیقت انسان است در میاید؛ به این نتیجه می رسیم که: 1⃣اگر شهوت بر عقل عقال زد آن شخص می شود و در روز قیامت به شکل حیوان محشور می شود. 2⃣ اگر غضب بر عقل عقال زد شخص ابتدا انسانی عصبانی است و در ادامه که غضب بصورت ملکه درامد و ملکه نفس او شد حقیقتاً می شود و در قیامت هم به شکل محشور می شود. 3⃣اگر هم خواست با فریب زندگی کند ابتدا تنها شیطنت کرده است اما پس از ملکه شدن آن، حقیقتاً نفسش به تبدیل می شود. (آل عمران_۱۷۵) 🍁لذا انسان بر اساس حقیقت و فصل اخیرش چهار نوع است: ۱. فرشته خوی و ملک (حیوانٌ ناطقٌ ملکٌ) ۲. بهیمه (حیوانٌ ناطقٌ بهیمهٌ) ۳. درنده خوی (حیوانٌ ناطقٌ سبؤٌ) ۴. مکار (حیوانٌ ناطقٌ مکارٌ) 🔰🔰🔰🔰 🎖انسان می تواند به مقامی از ولایت برسد که بجایش صحبت کند و کارها را انجام دهد و از طرفی می تواند آنقدر پایین بیاید که خود را فراموش کرده و بجای او سخن بگوید و عمل کند و او تنها جسمی برای افعال شیطان می شود. 🐥شیطان مانند پرنده است که ابتدا برای تخم گذاری جایی آرام پیدا می کند آنگاه روزانه تکه ای از چوبها و مصالح را برای ساختن لانه به آنجا میبرد تا وقتی که مطمئن شد است و کسی کار بکارش ندارد آنگاه روند سخت لانه را سرعت می بخشد و پس از ساخت لانه تخم گذاری کرده و از آنها مراقبت می کند تا تخمها به جوجه تبدیل شوند. 🔺شیطان نیز ابتدا در (دلها)ی انسانها لانه سازی و تخم گذاری می کند و پس از جوجه شدن از صدر به سمت دامنه و حرکت کرده و آنها را به حرکت در می آرد که علت ابتدایی همه آنها نظر به نامحرم است. لذا در روایات است که مومن کسی است که تا در دلش (فی صدورهم) وسوسه ای دید بیدار شده و شیطان را از خود دور کند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰سوالی که در ذهن بسیاری از عزیزان وجود دارد این است که بین تفاسیر مختلف چرا تفسیر تسنیم برای ارائه صوت و خلاصه ها انتخاب شده است؟ در پاسخی کوتاه باید گفت که 1⃣اولا این تفسیر، کاملترین تفسیر قرآن کریم تا امروز میباشد که علامه جوادی سعی کرده اند از نکته مهمی فروگذار نکنند. 2⃣اما دلیل مهمتر این است که عکس باقی تفاسیر، این تفسیر نگاهی راهبردی و نظام ساز به قرآن کریم داشته است. علامه جوادی با پشتوانه عظیم علمی خود، آنگاه که وارد دوران انقلاب اسلامی و شکست نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی میشوند و حرکت بزرگ و بنیادین این نظام علیه نظم جهانی موجود به رهبری کشورهای استعمارگر را مشاهده میکنند تصمیم به تفسیری متفاوت از قرآن میگیرند که مبانی علوم اسلامی در آن روشن شود تا دیگران با بهره گیری از این مبانی، جنبش علمی-تمدنی جدیدی رقم زنند. این جنبش که نیاز اولیه اش، تغییر در بنیانهای فکری انسان بود باعث شد تفسیر تسنیم، تغییر در انسان و جهان را به موازات هم به پیش برد. ❗️گویا بعد از ۴۰ سال زمان آن رسیده که با استفاده از این تفسیر، شورشی علیه علوم مدرن با مبانی غیر توحیدی صورت گیرد که ثمره آن، خلاص شدن ایران و سپس جهان از بند کفر و ناعدالتی در تمام زمینه ها خواهد بود. 🔴تمام بحث در یک کلمه است: @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_36L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۶ 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون» (و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم! – خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند) 💠💠💠💠💠 💠منافقان دو رو بوده، برخورد سردی با مومنین داشته اما با کفار با گرمی و اشتیاق برخورد می کنند. لذا به نزدیکترند. اینها طبق آیه 14 بقره وقتی که به کفار می رسند با چند تاکید می گویند ما در برابر مومنین کاری جز نداریم. پس قرآن نمی تواند در چنین شخصی تاثیر بگذارد. 🎯🎯🎯🎯 🎯خدا در آیه 75 به مومنان گوید که آیا شما طمع و امید دارید که این منافقین ایمان بیاورند؟! درحالیکه اینها و اهل کتاب بوده و و را خوانده و فهمیده و عالمانه کرده اند. بعلاوه با برنامه ریزی مسلمان شده اند تا از داخل اسلام را نابود کنند. 🍄در آیه 76 بقره این راز آشکار می شود که این منافقین در جلسات خصوصیشان از یکدیگر اشکال می گیرند که چرا پیش مسلمانان از آیات و اسرار تورات و انجیل که از و مسمانان میگوید حرف می زنید؟! چون مسمانان با شنیدن این آیات از زبان شما، پیش خدا می کنند که خدایا با اینکه در تورات و انجیل از عظمت و درستی اسلام صحبت شده و اینها آنرا می دانند اما باز هم ایمان نمی آورند... 🍁🍁🍁🍁 🍁منافقین در آیه ۷۶ بقره دو گروهند: ۱. گروهی از ابتدا تنها بصورت اسلام آوردند اما باطناً یهودی و کافر بودند. ۲. گروه دوم بخاطر منافقی که در میان بود حقیقتاً اسلام آوردند اما بعداً دوباره کافر شده و اسلامی خود را حفظ کردند. 🍀🍀🍀🍀 🍀حال آیا منافقان نمی دانند که خدا آشکار و پنهان را دانسته و از جلسات مخفیشان آگاه است؟(بقره_77) اینها فکر می کنند خدا و نهان را نمی بیند در حالیکه برای خدا غیب معنا ندارد چون خودش غیب را بوجود آورده است و همه چیز برایش آشکار است. ‼️یهودیان اصولاً کاملاً هستند و غیر ماده را موجود نمی دانند لذا به موسی گفتند تا خدا را با چشم نبینیم ایمان نمی آوریم (بقره_55) پس همانند بتِ بت پرستان برایمان قرار بده تا بپرستیم! (اعراف_138) 🔵🔵🔵🔵 🔴آیه 36 زخرف بیان داشته که اگر کسی از خدا روی برگرداند خدا را بر او مسلط می کند و شیطان همراه او در دنیا و آخرت می شود. در اینباره آیه 64 اسراء گوید: ما شیطان را در و آنهایی که از خدا غافلند شریک می کنیم پس مال و فرزاندشان حرام می شود. 🔴در توضیح آیه بالا ابتدا باید دانست که هر کاری یک دارد و یک (که اراده و نیت از کار است). اگر مال از راه حرام کسب شد جسم کار برای انسان است اما در روح کار، شریک می شود و اگر کار خیری کرد شریک در روح کار خواهند بود. 🍄همچنان که جسم و روح هیچ چیز از هم جدا نیستند پس شیطان همیشه با او همراه است و در قیامت نیز وی با شیطان محشور می شود (مریم_68) شریک شدن در فرزندان و حرامزاده شدن نیز بهمین صورت است. 📚📚📚📚 📚خدا گوید اینها می خواهند ما را مسخره کنند در حالیکه حقیقتاً ما اینها را «استهزاء» و مسخره می کنیم. یعنی سبک گرفتن. در حقیقت منظور از استهزای خداوند این است که خدا توفیق را به منافقان نمی دهد و اینها را خفیف و تهی مغز می کند. در قیامت مشخص می شود که فؤاد و قلبشان تهی است و در دنیا نیز کارهای سبک و بی نتیجه انجام می دهند. 🌲🌲🌲🌲 🌺خلاصه: خدا منافقین را 3 کیفر می دهد: 1⃣آنها را با کوری رها می کند تا بیشتر گمراه شوند که بدترین کیفر است. 2⃣مسلمین را در های نظامی بر آنها پیروز می کند. 3⃣منافقین را با اولیایشان که شیطانند یکجا به جهنم می برد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_20704141.mp3
5.08M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی 📆 تاریخ: ۹۷/۵/۱۱ ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_37L.mp3
3.92M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۳۷ 🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔰یکی از ویژگی های زشت منافقین این است که مومنان و دین خدا را می کنند. 💠خداوند برای درجاتی قائل شده است که با توجه به متعلق استهزاء است که می تواند یک مومن، ولی خدا یا امام باشد. مسخره کردن بطور کلی توسط قران نهی شده و می فرماید: کسی را مسخره نکنید شاید آن چیز نزد خدا از شما باارزشتر باشد. (حجرات_11) اما مسخره کردن دین خدا بسیار بدتر از اینهاست لذا کفر بوده و قابل بخشش نیست. 🍁🍁🍁🍁 🍁خدا در آیه ۶۵ توبه گوید اگر از منافقان بپرسی که در مشغول چه چیزی بوده اند گویند مشغول به بازی گرفتن دین خدا (نخوذ و نلعب)! لذا اینها گرفتار « » یعنی کوری دلند که در برابر «عَمیٰ» یا کوری چشم است. «و یمدّهم فی طغیانهم یعمهون» 🍄🍄🍄🍄 🔴تعریف استهزاء: استهزاء یعنی خفیف و سبک کردن. اگر استهزاء از سوی انسان صورت گیرد به معنای دیگری است زیرا مسخره کردن در دنیا و توسط انسانها یک است و اثر حقیقی ندارد بلکه تنها سبب ناراحتی می شود. اما اگر استهزاء از سوی خدا صورت گیرد یک است که اثر حقیقی دارد و انسان را می کند. 🔰حقیقتِ سبک‌سر‌کردن، در قیامت معلوم می شود به این صورت که خداوند اصلاً برای کفار و منافقین ترازویی قرار نمی دهد چون در قیامت و یکی است. یعنی وزن در آنجا، است و اعمال انسان به مقداری که حق باشد در این ترازو وزن خواهد داشت. اما اعمال کفار و منافقین تماماً و است «و الذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة/نور_۳۹» پس به خواست خدا اینها سبک سر و بی ارزش شده اند. لذا چون کالایی برای سنجش ندارند نیاز به ترازو نیست پس برایش میزانی قرار نمی دهند «فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً/کهف_۱۰۵» بلکه ترازو برای مسلمانان است که مقداری کار حق و مقداری باطل دارند. 💠💠💠💠 📚علی (ع) در پس از بررسی جریان جنگ بصره گوید دین منافقان، است. پس در خطبه ۱۹۴ اوصاف منافقین را بر‌می‌شمرد بدین نحو که اینها گمراه و گمراه کننده هستند، به رنگ های گوناگون در می آیند و هر روز فنی جدید دارند – به هر دلی راه دارند و جامعه شناس خوبی هستند – در برابر هر حقی می سازند – اینها باند شیطانند – خود را نشان می دهند تا درونشان لو نرود – همه این کارها را برای بازار گرمی می کنند تا آنچه را که نفیس می پندارند به فروش برسانند. اینها مومنان را مرتباً آزار داده و با آنها بدرفتاری می کنند. اینها بالاترین تهمت و توطئه را که است به پیامبر اسلام زدند! ⛔️لذا امیرالمومنین گوید چطور شد که منافقین که در دوره پیامبر این همه توطئه کردند؛ با مرگ ایشان و کردن من همگی ساکت شدند؟! آیا همگی یکباره توبه کردند یا با سهیم شدن در و توافق با آنها سکوت پیشه کردند؟ 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔰 بشارت قرآن به مسلمانان: اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) هرگز نخواهند توانست به شما آسیبی بزنند. ♿️اگر هم به جنگ شما بیایند #فرار خواهند کرد. #تهدید_به_حمله #امریکا #اسراییل 💠 قرآن، پاسخ میدهد... ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_38L.mp3
4.03M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 38 🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶(بخش اول) 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۱۵ بقره: «الله یستهزء بهم فی طغیانهم یعمهون» (خداوند بواسطه کارهایشان آنها را استهزا می کند و آنان را در طغیانشان مهلت می دهد تا سرگردان بمانند) 🍀🍀🍀🍀 🍄خدا می فرماید «خدا آنها را در طغیانشان امتداد می دهد». توضیح آنکه در آیه 202 اعراف آمده: «و اخوانُهم یَمُدُّونهم فی الغیّ ثمّ لا یُقصِرون» یعنی اخوان آنها، آنها را در امتداد داده و به پیش می برند اما آنها این را نمی بینند و نمی فهمند.. منظور از ، برادران نیست بلکه معنای کلی اخوان، یعنی فردی از افراد چیزی بودن. مثلا اخوان شیاطین یعنی یکی از شیاطین یا (کانَ و اخواتها: یعنی کان و امثال کان). پس اخوانهم در آیه یعنی افرادی مثل خودش او را در طغیان به جلو می کشند. 🍄برای مثال در این زمینه آیه 27 اسراء بیان داشته: «إنّ المُبَذِّرین کانوا اخوان الشیاطین» کسی است که بذر افشانی بیجا می کند. بذر را هدر داده و اسراف می کند بلکه باید بذر را در شرایط و در جای مناسب بریزد. حال طبق آیه مُبذّران برادران و افرادی از شیاطین هستند. 🍄تبذیر در دو مرحله است: تبذیر در اعتقاد به خدا که به می انجامد و تبذیر در مرحله عمل که به می انجامد. 🔰🔰 🍁خداوند چگونه این کار را می کند؟ چیزی در عالم بصورت عمل نمی کند بلکه همه چیز در هم اثر داشته و مامور خواست خدا هستند. لذا در آیه 27 اعراف گوید «انّا جعلناه الشیاطین اولیاء للّذین لا یومنون» (ما شیاطین را ولی و سرپرست کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند.) شیاطین پس از مرحله که برای همه انسانهاست کم کم بر بعضی انسانها به سبب عدم ایمان به خدا پیدا می کنند اما آنچه مهم است این است که بدانیم این تسلط و ولایت مستقل از خدا نیست. اگرچه شیطان در اینجا، جای ولایت خدا بر انسان را می گیرد اما این به و خواست خود خداست. 🎯دلیلش این است که انسان به سمت آماده تر است اما اگر به سمت رذیلت ها رفت دیگر مشمول رحمت خدا نیست و لذا خدا، شیطان را برای افزایش قهر و عذاب خود بر انسان مسلط می کند چون شیطان، خداست. 🎯پس امتداد در «غیّ» و طغیان توسط شیطان به خواست خداست که نشان می دهد افعال شیطان نیز به اذن خدا بوده و خدا همیشه پاربرجاست. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 38 🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶(بخش دوم) 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔴آیه ۱۶ بقره و : ✅آیه ۱۶ بقره: «اولئک الذین اشتروا الضلالة بالهدی و ما ربحت تجارتهم و ما کانوا مهتدین» (آنها کسانیند که گمراهی را بجای هدایت خریدند پس تجارتشان سود نکرده و از راه یافتگان به سوی حق نبودند.) 💰💰💰💰 ⏰خدا می فرماید ما هدایت فکری را به همه دادیم اما تنها آن را حفظ کردند به این صورت که را به خدا فروخته و در عوض، و که به رستگاری بزرگ می انجامد را می خرند. اما منافقین و کفار در بازار دنیا، سرمایه اصلی خود یعنی را فروخته و و گمراهی که ذاتاً امری (وجود نداشتن) است را خریده اند. ⏳⏳⏳⏳ 🎁توضیح کاملتر: انسان ذاتاً است. این سوداگری با تعابیری چون بیع، اشتری، تجارت، نفع، ضرر و غبن در قرآن تبیین شده است. این بیع دنیوی، منظورش خرید و فروش عادی میوه و غیره در برابر پول که تنها می باشد نیست بلکه یعنی خرید و فروش سرمایه مال و جان در برابر خدا و دیگران است. 💊💊💊💊 🏳🌈خدا، عمر و نیروی فهم و کار را می داند. اگر عمر و نیروی فهم را بکار بست سود کرده است وگرنه سرمایه را باخته و به رسیده است. «ان الانسان لفی خسر الّا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» 🖌🖌🖌🖌 1⃣ ای که در این تجارت می فروشیم چیست؟ قرآن در آیه 10 سوره صف گوید شما سرمایه ای دارید. می خواهید تجارتی به شما بگویم که از عذاب خدا برهید؟ 1. ایمان به خدا و رسولش(در مرحله اعتقاد) 2. جهاد در راه خدا با جان و مال (در مرحله عمل) پس سرمایه، و است که به خدا می فروشیم. وقتی جان و مال را فروختیم دیگر باید در هر عملی از مالکش یعنی خدا اجازه بگیریم و گرنه این جان و مال را کرده ایم. این اجازه را نیز خدا بدین صورت داده که گفته با صرف کنید. ♻️♻️ 2⃣ معامله در این تجارت پرسود چیست؟ انسان چند چیز میخرد: ۱. ۲. (جنات عدن) که دارای مساکن طیب و پاک است. یعنی قرارگاه و جنات عدن یعنی بهشتی که انسان در آن آرام می گیرد. اینها فوزی عظیمند.(صف_۱۲) ۳. یاری خدا و در دنیا: چون ارزش این مورد از دو مورد قبلی کمتر است در آیه ای جدا و پس از آنها آورد.(صف_۱۳) ♻️♻️ 3⃣ و کیست؟ تنها، است که می تواند سرمایه اش را در این معامله بفروشد و از غیر مومن پذیرفته نمی شود. خریدار نیز است که در برابر سرمایه مومن، به او سه چیز می فروشد. (توبه_۱۱۱) ♻️♻️ 4⃣ درستی این معامله کجاست؟ خدا در ، و این معامله را مطرح کرده است.(توبه_۱۱۱) پس برای هر سه دین، این معامله صدق کرده و از گذشته های دور بوده است. 🔰🔰🔰🔰 💠پس خدا بشارت می دهد به مومنان، با این تجارت پر سودی که کرده اند چون به (فوزٌ عظیم) می رسند. (توبه_111) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_39L.mp3
4.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 39 🔖 آیه: ۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅دکترین قرآنی(ادامه): آیه ۱۶ بقره: «اولئک الذین اشتروا الضلالة بالهدی و ما ربحت تجارتهم و ما کانوا مهتدین» ⭕️⭕️⭕️⭕️ 🅰دنیا یک است که در آن انسان دائماً در حال تبادل سرمایه است. در قرآن از این خرید و فروش گاهی به و گاهی به یاد می شود. تجارت ارکانی دارد مانند خریدار و فروشنده. ❌❌❌❌ 🔰از جهت ارکان تجارت، قرآن دو مقام را تصویر می کند. 1⃣مقام اول: گاهی ارکان تجارت از هم جدا و مستقل هستند. خدا گوید در داد و ستد های غیر مهم ۴ رکن وجود دارد شامل ، ، (کالا) و (عوض). اما در داد و ستدهای مهم ۲ رکن دیگر نیز اضافه میشود که عبارتند از (سند) و شاهد. 🔺آیه ۱۱۱ توبه گوید: خدا (خریدار) از مومن(فروشنده) جان و مالش(مبیع) را خریده و در عوض، بهشت ابدی(ثمن) را می دهد. موسی و ابراهیم(شاهد) نیز بر این بیع شهادت داده و در قرآن و تورات و انجیل(سند) نیز این تجارت آمده است. ♦️♦️♦️♦️ 💰تجارت از نظر قرآن دو قسم است: الف) تجارت و سود آور(بقره_۱۶) ب) تجارت و غیر سود آور: بائر به سرزمینی گویند که چیزی از آن نمی روید. هم شخص بائر می شود(فرقان_۱۸) و هم تجارت(فاطر_۲۹) 💸در این تجارت بزرگ، برخی سرمایه را باخته و می بینند «انّ الانسان لفی خسر/عصر_۲» برخی نیز یا سرمایه را باخته و یا از آن درست استفاده نمی کنند که قرآن آنها را می داند. غبن زمانی اتفاق می افتد که فروشنده یا خریدار، معادل مقدار مالی که داده عوض نگرفته باشد لذا متضرر شده است. قیامت، و مشخص شدن غبن همه انسانها است. (تغابن_۹) 🔋🔋🔋🔋 2⃣ مقام ثانی: گاهی ارکان تجارت جدا و در حقیقت یکی هستند. مثلاً یک مولا به عبدش اجازه دهد که خودش را به مولی یا به دیگران بفروشد. مولا گوید اگر خودت را به من فروختی آزادی اما اگر به دیگران فروختی برده آنها می شوی. 🕳اولاً) در اینجا عین است یعنی عبد خودش را می فروشد. حتی می توان او را عین نیز دانست زیرا در عوض فروش خود، آزادی خودش را از دست هوای نفس به دست می آورد. 🕳ثانیاً) و عین همند. گاهی مشتری، بهایی مانند پول یا باغ را در برابر کالایی به فروشنده می دهد که از خود مشتری جداست. اما اگر مشتری، خدا باشد خود را نصیب بایع(مومن) می کند پس مشتری و ثمن یکی می شود. اولیاء الله اینطورند و در برابر فروش نفس خود، لقای حق را طلب می کنند نه بهشت را. در آیه ۲۰۷بقره حضرت علی اینطور است. 🛎🛎🛎🛎 🎁اگر انسان نتوانست خود را رام کند بداند که خود را فروخته است و اینطور نیست که انسان این را نفهمد. آیه ۹۰ بقره گوید منافقان خود را به شیطان فروختند. ⚔🛡آیه ۴۰ حج (جهاد را معین می کند. طبق این آیه، متجاوز برای زیر سلطه بردن انسانها ابتدا به مراکز عبادی مانند مسجد، کنیسه و کلیسا حمله می کند. اینها انسانها هستند و تنها مراکزی هستند که جلوی برده شدن انسان را می گیرد چون درونش انسان به بندگی خدا سوق داده می شود تا خود را جز به خدا نفروخته و برده هیچ کس نشود. وقتی این بازار را نابود کردند باقی آسان است که به سراغ و غیره می روند. حتی این آیه از لفظ (بِیَع) برای معبد مسیحیان و یهودیان نام برده که خود به و خرید و فروش در این بازار عبادی اشاره دارد. در مورد این بازار حضرت علی(ع) نیز در نهج البلاغه فرازهایی دارد مانند کلمه 37 قصار. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
⁉️آیا قرآن مخصوص اعراب زمان پیامبر است؟ 🔵در مقابل افرادی (همچون دکتر سروش) که معتقدند قرآن برای #اعراب زمان پیامبر و با آن فرهنگ نازل شده، خداوند قرآن را برای تمام مردم #دو_جهان میداند. 🔴قرآن به پیامبر گوید: به اعراب بگو من از شما #مزدی نمیخواهم چون قرآن تذکری برای جهانیان است نه فقط مخصوص شما که در برابرش مزد بگیرم.(تفسیر المیزان) 🆔 @tafsire_tasnim1