eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
@tafsire_tasnim1 |۲۶.mp3
4.44M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔺بجای «اهدنی» گوییم «اهدنا» (ما را هدایت کن) پس را تنها برای خود نمیخواهیم بلکه برای همه میخواهیم زیرا همگان باید به یک سمت حرکت کنند تا اختلاف بین راه افراد پیش نیاید و همه راحت راه را طی کنند. 🔺این هدایت، تکوینی است نه تشریعی چون صالحان نیز گویند اهدنا! 🔰 بحث در مورد «صراط مستقیم» 🔺صراط یعنی راه که یا مستقیم است یا معوج و دارای اختلافات. 🔺خداوند در سوره انعام، صراة را «» و در سوره حجر «» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. 🔺خدا گوید صراط مستقیم همان دین و راه ابراهیم حنیف است. در برابر جنیف است که به رونده ای گویند که میل به کنار جاده و پیاده رو دارد. پس حنیف همان مایل به حرکت در وسط جاده است تا در بلند مدت منحرف نشود. 🔺چرا صراط نیاز است؟ انسان ذاتاً سالک و رونده است پس نمی ماند که بپوسد. اگر است هدف میخواهد که خداست. چون هدف نامحدود است پس راههای رسیدن به آن هم نامحدود است. پس تمام راهها بدون شک به خدا میرسد اما یک راه به خدای غفار و بخشنده و دیگری به خدای قهار و انتقام گیر. پس راه فراری از رسیدن به خدا نیست اما انسان باید راهی را برود که به خدای رحیم برسد! 🔺صراط مستقیم، محفوظ است و خدا، حافظِ آن است پس جز یک ، راه دیگری نیست اما شیطان میتواند افرادِ درراه را منحرف کند. 🔺راه مستقیم، روشن و معلوم است و قابل طی کردن. یک سر این بزرگراه در دست خداست و سر دیگر در هر انسان. پس اگر گاهی انسان گوید راه را نمیداند بدین معناست که راهی را که درست است و میداند را نمیخواهد طی کند! ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۷.mp3
3.1M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 💠 صراة در «اهدنا الصراط المستقیم» تنها یکیست اما در سوره عنکبوت خداوند گوید: «الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» یعنی خداوند، و راههایی دارد پس راههای خدا متعدد است. حال آیا بین آن وحدت صراط با این تعدد سُبُل، اختلاف است؟ خیر، دو جواب دارد: ۱. سبل یا راههای خدا، همان راههای فرعیست که به بزرگراه صراط مستقیم میرسند. ۲. یا اینکه صراط مستقیم با وحدت و گستردگی خود، این راههای فرعی را نیز در بر دارد. 🔺 چرا صراط مستقیم، تعددپذیر و کثرت بردار نیست؟ چون به فرموده قرآن، آنچه از خداست یا به سوی خداست، واحد است و اختلاف و تعارض نمیپذیرد اگرچه در ظاهر و متعدد باشند اما در باطن همه یک چیز واحدند. اما اگر چیزی از غیر خدا باشد حتما تعدد پذیر و دارای اختلاف است. لذا سبل و راههای خدا در معنا همگی یکی هستند و در مستقیمند. بدین صورت قرآن میفرماید بهشتیان در بهشت هم با هم اختلافی ندارند و همگی حمد خدا می کنند اما جهنمیان در جهنم با هم اختلاف دارند. 🔰 صراط مستقیم در قرآن گاهی یک مسیر عمودی پایین به بالا تصویر شده و گاهی یک مسیر افقی. ♦️شعیب پیامبر، در قرآن میفرماید: «بر سر راه مردم ننشینید» یعنی همانند راهزنان، مانع مردم در مسیرشان به خدا نشوید. پس انسان هم مانند شیطان میتواند راهزن انسان باشد اما این زمانیست که انسان، خودش در مسیر خدا بوده و پس از سقوط دیگر توبه اش هم پذیرفته نمیشود لذا بر سر راه میماند تا جلوی دیگران را نیز بگیرد. اما مورد قبول خدا برای این شخص هم سخت است چون خدا در قرآن گوید این شخص باید ۳ کار بکند: اول ، دوم کارهایش و سوم اشتباهاتش در حضور مردم تا مردم بدانند راه او اشتباه بوده و گمراه نشوند. ✅کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ کانال «تفسیر تسنیم» آیت الله جوادی آملی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 1⃣تلگرام: 💠 t.me/tasnim_javadi 2⃣سروش: 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 3⃣ایتا: 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۸.mp3
3.53M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۸ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔰 صراط در قرآن به دو شخص استناد پیدا کرده است: ۱. به خداوند: گوید صراط الله. توجیهش این است که این توسط خدا ایجاد شده و به سوی خداست. ۲. به انسان مومن: گوید صراط الذین انعمت علیهم. یعنی این صراط همان سالک است و سالک است که صراط را می سازد. 🔺صراط و راه، بالقوه است. و راهی، با حرکت کردن و رفتن، این صراط را به فعلیت میرساند. لذا چون سالک، راه را به فعلیت میرساند، راه به سالک استناد دارد و گویند سبیل المومنین. مانند میوه که با سیر و حرکت خود، رنگ و طعم را تولید کرده و میگوییم سیب خوش طعم و معطر. 🔺در اخلاق هم همینطور است. عدالت از ابتدا موجود نبوده که انسان بخواهد وارد آن شده و عادل شود بلکه انسان با حرکت خود، عدالت را می آفریند و با آن متصف و شناخته میشود. 🔺 دین از ابتدا موجود نبوده است و تنها یک سری است. انسان یکی سری دستورات را یاد گرفته و با عمل خود، دین را عینیت می بخشد و با او متحد میشود تا مومن گردد. لذا کسی که کاملا طبق دستورات حرکت کند خود میشود «صراط مستقیم» پس راه، جدای از رونده نیست و به همین جهت معصومین گفته اند «نحن صراط المستقیم» 🔹در آخرت، انسان چیزی را میگوید و عمل میکند که در دنیا بدان عادت کرده است لذا اگر کار بدی کرده و عادت به دروغگویی دارد در آنجا نیز حاشا میکند اما آنجا عملش در یک کاغذ ثبت نشده بلکه در روح و نفسش نقش بسته است و عیناً به او نشان میدهند، لذا اعضایش علیهش شهادت می دهند و او همه چیز را بیاد آورده و نمیتواند انکار کند. ✅ @tafsire_tasnim1
صوت درس اخلاق 06-02-1397_030170090346.mp3
6.91M
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/02/06 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۹.mp3
4.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 🔰اگر صراط مستقیم راهی برای همگان است پس چرا به سالکان استناد شده و صفت آنان است(صراط الذین انعمت علیهم)؟ 🔺چون رونده، سالک است. است که با رفتن و حرکت کردن، راه مستقیم را می سازد. 🔺مسافت و هر صفت کمی و کیفی دیگری، ابتدائاً بالقوه هستند و اشیا با حرکت کمی و کیفی خود، آن صفت را از قوه به در می آورد، آنگاه با آن متحد شده و موصوف به آن وصف شده، میشود نخل بزرگ یا سیب خوش طعم. 🔺 در آیه ۱۵ سوره حدید آمده که مصیر گنهکاران، جهنم است. (هی [جهنم] مولاکم و بئس المصیر) این با «ص» یعنی صیرورت و شدن. یعنی گنهکاران، خود میشوند جهنم و آتش جهنم. نه اینکه تنها به سمت و مسیر جهنم حرکت کنند و جهنم جدای از انسان باشد. 🔺در انسان نیز آنچه در نفس اوست بواسطه علم و ایجاد میشود و به آن موصوف میشود. حال اگر بواسطه تکرار، آن صفت برای شخص ملکه شد، شخص با صفت متحد شده و جدا شدنش سخت میشود. 🔺 تنها توالی علت و معلولها را درک میگند و از فهم اشیا و صفات ناتوان است. حس نمیتواند بگوید که گرما، ذات آتش است اما چون هر جا آتش دیده، گرما را نیز حس کرده پس ذات آتش را گرما زا میداند لذا معجزه ای مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم، تنها خِرَق و تغییر در عادت است نه اینکه ذات شیء عوض شود. 🔺ارزشمندترین کارها، سخت ترینشان است و سخت ترین کار، است چون نیت و اراده انجام عمل، کار هر کسی نیست. مثلا نیت در نماز یعنی لحظه ای از یاد خدا در نماز جدا نشوی و به فکر چیز دیگری نیفتی. اگر ثواب هر عملی را ۱۰ بخش کنیم ۹ بخش برای نیت است و تنها یک قسمت برای خود عمل. (نیت المؤمن خیرٌ من عمله) نیت، متحد با نفس میشود اما انسان با عملش یکی نمیشود. 🔺انسان با علم و معرفت یکی میشود، نه با معلوم. مثلا کسی که ویژگی های درخت را فهمید گیاه شناس میشود نه گیاه. عارف با عرفان یکی میشود نه به معروف (آنچه شناخته میشود). 🔺لذا در قیامت انسان گناهکار تنها به قیافه و صورت تبدیل به خوک و خنزیر نمیشود بلکه ذاتا تبدیل به خنزیر میشود زیرا فرق انسان و حیوان در و استفاده از عقل در تشخیص درست و نادرست است و اگر انسان عقلش را به تبعیت هوس و نفس دراورد ذاتا به حیوان و پایینتر از آن تبدیل شده است اما در دنیا در قیافه این حیوان شدن مشخص نیست که در آخرت چه صورتاً و چه ذاتاً حیوان میشود ( بل هم اضلّ). ♦️کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🍃 سالروز میلاد امام عصر بر همه ادامه دهندگان راه فکری و عملی انبیا و ائمه مبارک🌺 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۰.mp3
4.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 1⃣ دین چیست؟ شامل ۳ چیز است: ۱. عقیده (اصول دین) ۲. اخلاق (متوسطات دین) ۳. عمل (فروع دین) قرآن صراط مستقیم را همان دین میداند. پس سفر بر روی این صراط (دین)، در اصل سفر درونی نفس انسان است به سمت معتقد شدن، متخلق شدن و عامل شدن. پس سالک کسی است که نفسش معتقد، متخلق و عامل به عمل صالح باشد. 2⃣ دین دو مصداق در آیات و روایات دارد: ۱. احکام الهی که در قرآن و روایات است (چیستی دین) ۲. پیامبر و معصومین (کیستی دین) 3⃣ کفر نیز همان عقیده بد، خلق بد و عمل بد است. حال اگر این سه با نفس انسان گره خورد و نفس به آنها عادت کرد در نفس مستقر شده و نفس با آن سه میشود و در اینجا انسان، خود تبدیل به کفر میشود همانطور که معصومین تبدیل به دین شدند. 4⃣ قرآن گوید: ای مومنان، نفس و جانتان را رها نکنید زیرا سفرتان در همین جانتان است. (یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم) یعنی حواستان به بیرون از خودتان و زرق و برق دنیا نباشد. (، ویژگیِ_بارزِ_مدرنیته است.) 5⃣ زبان اهل جنت، عربیست و لذا مسلمانان پس از مرگ، تلقین را که به عربیست کاملا میفهمند اگرچه عرب نباشند چون در آن دنیا سیرت و حقیقت دین، با صورت دین یعنی عبارات قرآن می آید. 6⃣ دکترین خط مشی: طبق آیه سوره مبارکه ملک که میفرماید: «افمن یمشی مُکِبّاً علی وجهه اَمَّن یمشی سویّاً علی صراط مستقیم» یمشی (میرود) و رفتن یعنی معتقد شدن، متخلق شدن و عمل کردن. این رفتن، نه با پای فیزیکی که با پای نفس است و لذا بیرون از جان انسان هیچ چیزی که ارزشمند باشد نیست. آیه گوید خط مشی مومن، راست قامت رفتن و خط مشی غیر مومن، افتان و خیزان رفتن است. ( ) 7⃣ همانطور که صراط در قیامت از سنگ و چون نیست و عینیت یافته اعتقاد و خلق و عمل انسان است، آتش جهنم نیز از چوب و سنگ دنیایی نیست بلکه همان و و انسان است که عینیت یافته و به تصویر کشیده شده است. قرآن گوید این آتش نه تنها از بیرون که از درون و و روح انسان زبانه میکشد و روح را میسوزاند پس این آتش معمولی نیست و نتیجه حرکت نفس انسان در دنیاست. 8⃣ ما اصلا نمیدانیم جهنم چیست! قرآن در سوره فجر گوید «و جیءَ یومئذٍ بجهنّم» یعنی جهنم را می آورند! این چیست که می آورندش؟ در روایات آمده هزار نفر دهنه آنرا میگیرند و می آورند اما جهنم چیست و کیست و کجاست نمیدانیم. ♻️ پند: اگر یک عقیده و اخلاق و عمل در انسان مستقر و محکم نباشد در فشار قبر به راحتی فراموش میشود و تنها آن عقیده که بواسطه خلق و عمل مکرر در دنیا، در نفس انسان استحکام و استقرار یافته در یاد او میماند و او را نجات می دهد. 💠 کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
صوت درس اخلاق 13-02-1397.mp3
7.96M
صوت #درس_اخلاق تاریخ: 1397/02/13 @EsraTvEitaa
@tafsire_tasnim1 |۳۱.mp3
3.36M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۱ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم -غیرالمغضوب علیهم - ولا الضالین 🔹یاداوری: صراط به سالکین نسبت داده شده (صراط الذین ...) پس این راه، بیرون از سالک و طی کننده ی راه نیست. این صراط مستقیم بنابر نص قرآن همان است و لذا پیمودن این صراط امری بوده که سالک در اصول دین، با اعتقاد، در اوصاف دین، با تخلق و در اعمال دین با کردار، این صراط دین را سیر میکند. 🔅 مصداق صراط، تنها راه مادی نیست بلکه هر چیزی که انسان را به مقصد برساند صراط است حال اگر مقصد مادی بود راه هم مادیست و اگر مقصد همانند خدا، معنوی بود، راه هم مانند دین معنوی میشود. ♻️ قرآن گوید سبب پیمودن این راه معنوی، نه خواست انسان که است (صراط الذین انعمتَ علیهم). 🌱منظور از این نعمت، نعمت طی طریق و مسیر است نه اینکه نعمت مادی باشد چون نعمت مادی خدا، نصیب گمراهان و مغضوبان هم میشود اما این نعمت طی طریق، نمیشود. (غیر المغضوب علیهم و لا الضالین) 1⃣ منعَم الیه یا کسی که خدا به او نعمت طی طریق را داده کیست؟ آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نساء گوید اینها شامل (انبیا، صدیقین و شهدا) هستند که در قیامت، شاهد بر اعمال دیگر انسانها نیز خواهند بود. کسی که نه مانع دیگری شود و نه دیگری را غافل کند، خدا نعمت طی صراط مستقیم را بدو میدهد تا آنرا طی کند. 2⃣ نعمت چیست (صراط الذین انعمت علیهم)؟ همانطور که گفته شد این نعمت، معنویست. در آیه ۱۱۰ مائده است که خدا به مسیح (ع) فرمود «اذ اَیَّدْتُکَ بِروحِ القُدُس» یعنی تو را با تایید روح القدس، کمک کردم. این نعمت معنوی، همان طی صراط است. 🚷 حال اگر انسان نه مجرم بود و نه از مجرم حمایت کرد، خدا نعمت طی طریق به او میدهد. نوح در قرآن به خدا میفرماید که مگر تو نگفتی که من از اهل بیت تو حمایت میکنم پس چرا پسرم در گمراهی غرق شد و نجات نیافت؟ خدا در پاسخ گوید او از تو نیست چون اعتقاد و عمل صالح ندارد. در اینجا نوح از مجرم دیگر حمایت نمیکند و سریعاً میگوید خدایا من تو را تسبیح میکنم و تو پاکی از هر خطا و اشتباه، لذا ابراز پشیمانی از سوالش میکند. 🌹پند: چه مجرم بودن و چه از مجرم حمایت کردن، انسان را از طی طریق دین باز میدارد اما باید توجه داشت که حتی اگر سکوت هم به مجرم کمک کند، سکوت کننده، خود نزد خدا مجرم محسوب بوده و از طی طریق باز می ماند! 🍃«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی 🍀 eitaa.com/tafsire_tasnim1 🍀 sapp.ir/tafsire_tasnim
💯 کانال «تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی را در پیامرسانهای زیر دنبال کنید: ✅ سروش 💢 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 ایتا 💢 eitaa.com/tafsire_tasnim1 ☢ آیگپ 💢 igap.net/tafsire_tasnim
@tafsire_tasnim1 |۳۲.mp3
3.51M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم ❎ گفتیم که در آیه «صراط الذین انعمت علیهم» خدا صراط را به سالکان راه استناد داده است و سپس توفیق طی طریق را یک معرفی کرده است. 🗂 نعمت الهی دو گونه است: ۱. نِعَم ظاهری: که در قران، مصداقش، مال و بنون (فرزندان) است. کاربرد این نعمت نیز از نظر قرآن، دادن به زندگی دنیویست و هیچ سودی در آخرت برای انسان ندارد. ۲. نِعَم باطنی: این تنها نعمتیست که انسان را تبدیل به سالک راه و صراط مستقیم میکند. 📜 توفیق طی طریق، صرفا یک است. دلایل این نظر هم عبارتند از: 1⃣جمع آیات قرآن که تنها نعمت باطنی را برای آخرت، سودمند میدانند. 2⃣قرآن، منعَم علیه را به ۴ دسته نسبت داده است که عبارتند از انبیا، صدیقین، شاهدان و صالحین. لذا مشخص است که نعمتی که خدا به اینها داده و به بقیه نداده، نعمت باطنیست، نه ظاهری. 3⃣نعمت ظاهری خداوند به مغضوبین و ضالّین (گمراهان) نیز میرسد اما خدا در سوره حمد فرموده نعمت طی طریق، به ضالین و گمراهان نمیرسد. (صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-و لا الضالین) 🔰 اتفاقاً منشأ گمراهی و مورد غضب الهی قرار گرفتن افراد، همان است چون در قرآن بارها آمده که خداوند سرمایه داران و قدرتمندان را که گمراه یا مغضوب شدند مورد عذاب قرار داده و نابود کرده است در حالیکه سرمایه و قدرت، هر دو نعمت ظاهری خداوندند. مثلا خداوند در قرآن، بنی اسراییل را که مورد لطف و رحمت فراوان و نعمتهای انبوهِ ظاهریِ خداوند بودند، «مغضوب علیهم» خواند. 👑 اگر نعمت، مقید به قیدی نبوده و مطلق گفته شود، منصرف به الله است که مؤید آن، روایت امام هشتم در مورد نعمت بودن ائمه و معصومین و نیز آیه ی «اکملت لکم دینکم» است. ♦️سیره و روش منعَم علیه: نه مجرمند و نه حامی آنها، بلکه حتی در برابر آن جریان شورش می کنند. حضرت موسی فرمود: «ربِّ بِما انعمتَ عَلَیَّ فلن اکونُ ظهیراً للمجرمین» یعنی خداوندا بواسطه نعمتی که به من دادی، هرگز حامی مجرمین نخواهم بود. همچنین حضرت موسی در آیات ۲۱ تا ۲۳ مائده به بنی اسراییل گوید که اگه میخواهید از مصر نجات پیدا کرده و وارد ارض مقدس فلسطین شوید باید برخیزید، بجنگید و چند تن دهید تا پیروز شوید و در ادامه دو تن از یاران حضرت موسی نیز از میان آنان گفتند با نشستن چیزی حل نمیشود و همه باید بجنگیم. این شهامت، به گفته قرآن، بواسطه نعمت الهی برای موسی و دو یارش بود! 💠 پند: اگر کسی امروز نگوید «اهدنا الصراط المستقیم»، چاره ای جز آن ندارد که در فردای قیامت بگوید «یا لیتنی اتّخذْتُ مع الرسولِ سبیلا» یعنی فردا میگوید ای کاش راه همراهی پیامبر را در دنیا انتخاب میکردم و طی میکردم! (فرقان-۲۷) یا باید امروز این راه را طی کند یا فردا برای عدم طی این راه تاسف بخورد. 📚«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1 ♻️ igap.net/tafsire_tasnim
‼️حقوق کارمندان بانک، و حرام است. خب چرا عمداً جهنم میروند؟! 👌 کانال «تفسیر تسنیم» مکانی برای ۱: مرور سریع آیات تمدن ساز قرآن کریم ۲: بررسی نظریات انقلابی علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۳.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-ولا الضالین 🔹 گفتیم که طی کردن صراط مستقیم تنها مرهون نعمت الهیست و این نعمت ظاهری نیست چون نعمت ظاهری که در دست کفار نیز هست و اگر راهزن نباشد راهگشا نیست.در آیه ۱۱۹ نساء، شیطان گوید من انسانهارا با و تمنیاتشان گمراه میکنم و آیه ۳۹ حجر، قرآن این آرزوها و تمنیات را ناشی از زیبا نشان دادن های زمین از طرف شیطان به انسان میداند. 📍آیه ۷ و ۸ کهف، تمام زینتهای روی زمین را برای زمین میداند (زینةً لها) نه اینکه زینت انسان باشند. قرآن، زینت انسان را درونی و ایمانِ انسان میداند که خدا ایمان را زینت قلب قرار داده است. پس شیطان زینت حقیقیِ انسان را با نشان دادن زیبایی زینتهای زمین از انسان میگیرد. ♦️ بسیاری از چیزا اصلا نعمت نیستند اما شیطان آنها را الهی جلوه میدهد مانند جهاد نکردن در راه خدا و عدم همکاری با مسلمانان برای رفع شر دشمنان، با این تصور زیبا که نرفتن و نمردن در این جنگها یک نعمت الهیست! خدا در قرآن میفرماید: در میان شما کسانی هستند که کندی می کنند تا جنگیدن را به عقب بیندازند. حال اگر شما مسلمانان یا مجروح شوید اینها گویند خدا بر من نعمت داد که با اینها نرفتم و آسیبی ندیدم اما اگر فضل الهی و پیروزی نصیب شما شود آنها گویی اصلا شما را نمیشناسند و ندیدند که جنگیدید و میگویند ای کاش من هم به جبهه میرفتم تا پیروز شوم و غنایم ببرم! پس قرآن مواردی چون عدم جنگیدن با دشمنان اسلام و مسلمین را نعمت نمیداند اما زینتهایی چون مال و فرزند را نعمت میداند که انسان میتواند آنها را در راه خیر بکار گیرد یا در راه شر. 💠 حال چنین شخصی که عدم همکاری با مسلمین جهت رفع شر را یک نعمت الهی میداند اصلا نمیتواند حقیقت نعمت را بفهمد و لذا وقتی میگوید «صراط الذین انعمت علیهم» یک مجاز گفته نه یک چیز حقیقی! ❗️خدا به چنین افرادی، گوید «شما بنشینید» یعنی خدا نمیخواهد که اینها به جنگ بروند و از اسلام دفاع کنند بلکه میخواهد احیای دینش به دست باشد. دستورِ «نشستن» از سوی خدا، عین فعل اوست بدین صورت که وقتی گوید اینطور بشو، میشود(کُن فیکون) لذا شخص توفیق جنگیدن را با این خطاب از دست میدهد. «امر خدا، فعل اوست» پس اگر کسی دید به سمت چنین خیراتی نمیرود بداند این خواست خداست و باید ازین حالت بترسد و به خدا پناه ببرد. 🔴 : 1⃣انسانها در سوره حمد سه نوعند: ۱. مُنعم علیه: که خدا این نعمت طی طریق را که مایه تمام سعادت های انسان است، از سوی خود میداند. ۲ و ۳: مغضوب علیهم و ضالین: خدا این دو مورد را به خود نسبت نمیدهد و نمیگوید من اینها را گمراه یا مغضوب کردم بلکه مورد غضب قرار گرفتن و گمراهی را ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها میداند. کسی که مغضوب است گمراه و ضاله نیز هست و برعکس و رابطه این دو تابع درجات مختلف است. 2⃣ در تقسیم بندی دیگر، در سوره واقعه انسانها سه گروه معرفی شدند: ۱. : گروهی که با یُمن و برکت زندگی کردند چه برای خود و چه برای دیگران. ۲. : گروهی که کارشان مشئوم و زشت است چه برای خود و چه برای دیگران. ۳. و : اینها ممتازترین گروهند. 🔺 پس منعَم علیه که تحت نعمات الهیند، خود دو گروهند شامل اصحاب المیمنه و مقربان. 🔺پاداش دو گروه مذکور نیز در بهشت متفاوت است. هر دو از آب گوارای بهشت مینوشند اما درجه خلوص آب متفاوت است. گروهی آب همراه با مقداری مینوشند (کان مزاجها زنجبیلا) که مزه زنجبیل دارد وگروهی با مزه و مزاج تسنیم. 💎 چیست؟ عینً یَشرِبُ بها المقربون. چشمه ایست که بالاترین مرتبه بهشت یعنی از آن مینوشند. لذا مقام مقربون بسیار بالاتر از ابرار است که گوشه و چند قطره ای از چشمه مقربان را در آب ابرار میریزند. 💠کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
🔰علامه جوادی آملی: امروزه شبهاتی بیان می شود که قرآن، #رویای_پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است و قرائت شخص پیامبر از جهان است! این شبهات در گذشته نیز وجود داشته، این تهمت ها برای همه انبیا نیز مطرح شده است، خود قرآن کریم نیز همین مطلب را بیان می کند؛ ♦️ نظریه «قرآن، رویای پیامبر است» توسط #عبدالکریم_سروش، طرح شده است. 🌺کانال تفسیر تسنیم 🌺 @tafsire_tasnim1
✅آیت الله جوادی آملی: آقای ترامپ اگر کافری، باش؛ تو به هیچ دینی پایبند نیستی ولی انسان که هستی و اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی! 💯 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۴.mp3
3.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim