✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۳۴
🔖 آیه: ۱۳ و ۱۴
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
📚 آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون- الله یستهزء بهم و یمُدُّهم فی طغیانهم یعمهون»
(آنگاه که منافقان با مومنان برخورد کنند، گویند ایمان آوردیم و زمانی که با شیطانهایشان(از کفار و مشرکین) خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ جز این نیست که ما با تظاهر به ایمان، مومنان را مسخره می کنیم – خدا آنان را بخاطر این کار منافقانه مسخره و عذاب می کند و آنان را در سرکشی و تجاوزشان مهلت می دهد تا در گمراهیشان حیران بمانند.)
🍁🍁🍁🍁
🔰3 طایفه از آیات داریم و یک نتیجه:
1⃣خداوند همه را می آمرزد غیر #مشرک را؛ مگر اینکه توبه کرده و مسلمان شود. (نساء_48 و 116)
2⃣اگرچه پیامبر حق #شفاعت در دنیا را نیز در کنار شفاعت در آخرت دارد اما خدا به او می گوید برای مشرکین دعا نکند. (توبه_113)
3⃣در جای دیگر فرمود برای مشرکین و منافقین اگر دعا هم بکنید اثر ندارد. (توبه_80 و منافقون_6)
✅نتیجه: منافق نیز جزو کفار و مشرکین است زیرا ابتدا گوید مشرکین قابل آمرزش نیستند پس نباید برایشان دعا کرد و در بخش سوم می گوید اگر در حق #منافقین دعا کنید و آمرزش بخواهید اثری ندارد و بخشوده نمی شوند. پس مشخص است که قرآن، منافقین را عین مشرکان دانسته است. پس سبب عدم هدایت کفار و مشرکان، سبب عدم هدایت منافقان نیز هست بدین صورت که انذار و عدم انذارشان اثری ندارد و قلبشان زیر شهوت و غضب دفن شده و جایی برای هدایت در آن باقی نمانده است.
🍄🍄🍄🍄
💠 از ابتدا کفار و منافقین خود را #روشنفکر و مومنین را #سفیه و ساده لوح می دانستند. در آیه 17 هود، اقوام پیشین به نوح و غیره می گفتند که ای نوح، افرادی فرومایه و رذل که «بادی الرأی» بوده و زود تصمیم می گیرند دورت را گرفته اند. اما خدا در آیه 13 بقره گوید: #عقل را ما می دهیم و لذا عقل در کفار و منافقان نبوده و ایشانند که سفیهند و خود نمی دانند.
🌳🌳🌳🌳
🔴🔵یکی دیگر از رذایل اخلاقی منافقین این است که علاقه ای به حضور در جمع مومنین ندارند و لذا قرآن گوید گاهی با مومنان #برخورد می کنند و به دروغ و برای مسخره کردن می گویند که مومنند «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا» اما همینها برای حضور در جمع و مجالس خصوصی کفار اشتیاق دارند پس قرآن این اشتیاق را بصورت #خلوت_کردن ایشان با (شیاطین انسانی) که کفار و مشرکین باشند و همراهی آنها نشان می دهد. «و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم»
👺شیطان چیست؟
آن موجودی که شعور و #احساس_سری انسان را احیا می کند. اصل شیطان که #ابلیس باشد جن است اما اطرافیان او را شیاطین دیگر جنی و انسی گرفته اند و گوش به فرمان او برای گمراه کردن انسانها هستند. «الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنّه و الناس»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_35L.mp3
3.93M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۳۵
🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۱۴ و ۱۵ بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون»
(و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم!-خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند)
💠💠💠💠💠
⛔️یکی از رذیلتهای اخلاقی منافقان این است که برخوردشان با مومنین عادی است و علاقه ای به حضور در جمع مومنان ندارند (و اذا لقوا الذین) و اگر هم برخوردی داشتند می گویند ما ایمان داریم. اما با کفار #مجالس_خصوصی و مخفی دارند (و اذا خلوا الی شیاطینهم) که نشان از اشتیاقشان به همراهی با کفار دارد و در جمع آنها گویند ما با شماییم و ایمان آوردن ما #مسخره_کردن_مومنان بوده است!
🍄🍄🍄🍄
🔴تعبیر قران از گروه کفار و منافقان به «شیطان» یک عبارت مجازی و از روی مسامحه نیست بلکه آنها حقیقتاً #شیطان می باشند. شیطان موجودی است که #شیطنت داشته و تمرد و گریز دارد. حال اگر صفتی در جان انسان رسوخ کرد و تبدیل به #ملکه شد می شود #حقیقت_انسان؛ و انسان در قیامت با آن شکل محشور می شود. حقیقت انسان را #نفس انسان تشکیل می دهد نه جسم او.
🎯🎯🎯🎯
🍄انسان با بصیرتی که #فجور و #تقوایش را به او نشان می دهد خلق می شود (شمس_۸) و در یک دو راهی قرار می گیرد. یک راه #مستقیم است و راه دیگر #بیراهه. آن راه بیراهه، خود به شعب دیگری تقسیم می شود. لذا در ابتدای تولد همگی از جهت #فطرت برابرند اما در ادامه باید دید که کدامیک از عقل، شهوت یا غضب بر انسان حاکم می شود.👇
❌حال با توجه به فرموده رسول اکرم که «عقل را از این جهت عقل گویند که قوای دیگر را #عقال (زانوبند) می زند تا چموشی نکنند.» و نیز این اصل اساسی که صفات پس از ملکه شدن با جان یکی می شوند و به منزله #صورت و #فصل_اخیر که حقیقت انسان است در میاید؛ به این نتیجه می رسیم که:
1⃣اگر شهوت بر عقل عقال زد آن شخص می شود #بهیمه و در روز قیامت به شکل حیوان محشور می شود.
2⃣ اگر غضب بر عقل عقال زد شخص ابتدا انسانی عصبانی است و در ادامه که غضب بصورت ملکه درامد و ملکه نفس او شد حقیقتاً می شود #گرگ_خون_آشام و در قیامت هم به شکل #درنده محشور می شود.
3⃣اگر هم خواست با فریب زندگی کند ابتدا تنها شیطنت کرده است اما پس از ملکه شدن آن، حقیقتاً نفسش به #شیطان تبدیل می شود. (آل عمران_۱۷۵)
🍁لذا انسان بر اساس حقیقت و فصل اخیرش چهار نوع است:
۱. فرشته خوی و ملک (حیوانٌ ناطقٌ ملکٌ)
۲. بهیمه (حیوانٌ ناطقٌ بهیمهٌ)
۳. درنده خوی (حیوانٌ ناطقٌ سبؤٌ)
۴. مکار (حیوانٌ ناطقٌ مکارٌ)
🔰🔰🔰🔰
🎖انسان می تواند به مقامی از ولایت برسد که #خدا بجایش صحبت کند و کارها را انجام دهد و از طرفی می تواند آنقدر پایین بیاید که خود را فراموش کرده و #شیطان بجای او سخن بگوید و عمل کند و او تنها جسمی برای افعال شیطان می شود.
🐥شیطان مانند پرنده است که ابتدا برای تخم گذاری جایی آرام پیدا می کند آنگاه روزانه تکه ای از چوبها و مصالح را برای ساختن لانه به آنجا میبرد تا وقتی که مطمئن شد #امن است و کسی کار بکارش ندارد آنگاه روند سخت لانه را سرعت می بخشد و پس از ساخت لانه تخم گذاری کرده و از آنها مراقبت می کند تا تخمها به جوجه تبدیل شوند.
🔺شیطان نیز ابتدا در #صدور (دلها)ی انسانها لانه سازی و تخم گذاری می کند و پس از جوجه شدن از صدر به سمت دامنه و #اعضای_بدن حرکت کرده و آنها را به حرکت در می آرد که علت ابتدایی همه آنها نظر به نامحرم است. لذا در روایات است که مومن کسی است که تا در دلش (فی صدورهم) وسوسه ای دید بیدار شده و شیطان را از خود دور کند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰سوالی که در ذهن بسیاری از عزیزان وجود دارد این است که بین تفاسیر مختلف چرا تفسیر تسنیم برای ارائه صوت و خلاصه ها انتخاب شده است؟
در پاسخی کوتاه باید گفت که
1⃣اولا این تفسیر، کاملترین تفسیر قرآن کریم تا امروز میباشد که علامه جوادی سعی کرده اند از نکته مهمی فروگذار نکنند.
2⃣اما دلیل مهمتر این است که عکس باقی تفاسیر، این تفسیر نگاهی راهبردی و نظام ساز به قرآن کریم داشته است.
علامه جوادی با پشتوانه عظیم علمی خود، آنگاه که وارد دوران انقلاب اسلامی و شکست نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی میشوند و حرکت بزرگ و بنیادین این نظام علیه نظم جهانی موجود به رهبری کشورهای استعمارگر را مشاهده میکنند تصمیم به تفسیری متفاوت از قرآن میگیرند که مبانی علوم اسلامی در آن روشن شود تا دیگران با بهره گیری از این مبانی، جنبش علمی-تمدنی جدیدی رقم زنند. این جنبش که نیاز اولیه اش، تغییر در بنیانهای فکری انسان بود باعث شد تفسیر تسنیم، تغییر در انسان و جهان را به موازات هم به پیش برد.
❗️گویا بعد از ۴۰ سال زمان آن رسیده که با استفاده از این تفسیر، شورشی علیه علوم مدرن با مبانی غیر توحیدی صورت گیرد که ثمره آن، خلاص شدن ایران و سپس جهان از بند کفر و ناعدالتی در تمام زمینه ها خواهد بود.
🔴تمام بحث در یک کلمه است: #توحید
@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_36L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_36
🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۳۶
🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه 14 و 15 بقره: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزئون-الله یستهزئ بهم و یمدِهم فی طغیانهم یعمهون»
(و آنگاه که با اهل ایمان برخورد کنند گویند ایمان آوردیم و زمانیکه با شیاطین خود خلوت کنند گویند قطعاً ما با شماییم؛ حقیقتاً ما برای مسخره کردن به مومنان گفتیم ایمان آورده ایم! – خدا آنان را مسخره و عذاب می کند و آنان را در تجاوزشان مهلت می دهد تا حیران بمانند)
💠💠💠💠💠
💠منافقان دو رو بوده، برخورد سردی با مومنین داشته اما با کفار با گرمی و اشتیاق برخورد می کنند. لذا به #کفر نزدیکترند. اینها طبق آیه 14 بقره وقتی که به کفار می رسند با چند تاکید می گویند ما در برابر مومنین کاری جز #مسخره_کردن نداریم. پس قرآن نمی تواند در چنین شخصی تاثیر بگذارد.
🎯🎯🎯🎯
🎯خدا در آیه 75 به مومنان گوید که آیا شما طمع و امید دارید که این منافقین ایمان بیاورند؟! درحالیکه اینها #یهودی و اهل کتاب بوده و #تورات و #انجیل را خوانده و فهمیده و عالمانه #تحریف کرده اند. بعلاوه با برنامه ریزی مسلمان شده اند تا از داخل اسلام را نابود کنند.
🍄در آیه 76 بقره این راز آشکار می شود که این منافقین در جلسات خصوصیشان از یکدیگر اشکال می گیرند که چرا پیش مسلمانان از آیات و اسرار تورات و انجیل که از #عظمت_اسلام و مسمانان میگوید حرف می زنید؟! چون مسمانان با شنیدن این آیات از زبان شما، پیش خدا #احتجاج می کنند که خدایا با اینکه در تورات و انجیل از عظمت و درستی اسلام صحبت شده و اینها آنرا می دانند اما باز هم ایمان نمی آورند...
🍁🍁🍁🍁
🍁منافقین در آیه ۷۶ بقره دو گروهند:
۱. گروهی از ابتدا تنها بصورت #ظاهری اسلام آوردند اما باطناً یهودی و کافر بودند.
۲. گروه دوم بخاطر منافقی که در میان بود حقیقتاً اسلام آوردند اما بعداً دوباره کافر شده و #ظاهر اسلامی خود را حفظ کردند.
🍀🍀🍀🍀
🍀حال آیا منافقان نمی دانند که خدا آشکار و پنهان را دانسته و از جلسات مخفیشان آگاه است؟(بقره_77) اینها فکر می کنند خدا #غیب و نهان را نمی بیند در حالیکه برای خدا غیب معنا ندارد چون خودش غیب را بوجود آورده است و همه چیز برایش آشکار است.
‼️یهودیان اصولاً کاملاً #مادی_گرا هستند و غیر ماده را موجود نمی دانند لذا به موسی گفتند تا خدا را با چشم نبینیم ایمان نمی آوریم (بقره_55) پس #بتی همانند بتِ بت پرستان برایمان قرار بده تا بپرستیم! (اعراف_138)
🔵🔵🔵🔵
🔴آیه 36 زخرف بیان داشته که اگر کسی از خدا روی برگرداند خدا #شیطان را بر او مسلط می کند و شیطان همراه او در دنیا و آخرت می شود. در اینباره آیه 64 اسراء گوید: ما شیطان را در #اموال و #اولاد آنهایی که از خدا غافلند شریک می کنیم پس مال و فرزاندشان حرام می شود.
🔴در توضیح آیه بالا ابتدا باید دانست که هر کاری یک #صورت دارد و یک #روح (که اراده و نیت از کار است). اگر مال از راه حرام کسب شد جسم کار برای انسان است اما در روح کار، #شیطان شریک می شود و اگر کار خیری کرد #فرشتگان شریک در روح کار خواهند بود.
🍄همچنان که جسم و روح هیچ چیز از هم جدا نیستند پس شیطان همیشه با او همراه است و در قیامت نیز وی با شیطان محشور می شود (مریم_68) شریک شدن در فرزندان و حرامزاده شدن نیز بهمین صورت است.
📚📚📚📚
📚خدا گوید اینها می خواهند ما را مسخره کنند در حالیکه حقیقتاً ما اینها را «استهزاء» و مسخره می کنیم. #استهزاء یعنی سبک گرفتن. در حقیقت منظور از استهزای خداوند این است که خدا توفیق #حق_شناسی را به منافقان نمی دهد و اینها را خفیف و تهی مغز می کند. در قیامت مشخص می شود که فؤاد و قلبشان تهی است و در دنیا نیز کارهای سبک و بی نتیجه انجام می دهند.
🌲🌲🌲🌲
🌺خلاصه: خدا منافقین را 3 کیفر می دهد:
1⃣آنها را با کوری رها می کند تا بیشتر گمراه شوند که بدترین کیفر است.
2⃣مسلمین را در #جنگ های نظامی بر آنها پیروز می کند.
3⃣منافقین را با اولیایشان که شیطانند یکجا به جهنم می برد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
جلسات تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_20704141.mp3
5.08M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی
📆 تاریخ: ۹۷/۵/۱۱
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_37L.mp3
3.92M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_37
🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۳۷
🔖 آیه: ۱۴ و ۱۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
🔰یکی از ویژگی های زشت منافقین این است که مومنان و دین خدا را #مسخره می کنند.
💠خداوند برای #استهزاء درجاتی قائل شده است که با توجه به متعلق استهزاء است که می تواند یک مومن، ولی خدا یا امام باشد. مسخره کردن بطور کلی توسط قران نهی شده و می فرماید: کسی را مسخره نکنید شاید آن چیز نزد خدا از شما باارزشتر باشد. (حجرات_11) اما مسخره کردن دین خدا بسیار بدتر از اینهاست لذا کفر بوده و قابل بخشش نیست.
🍁🍁🍁🍁
🍁خدا در آیه ۶۵ توبه گوید اگر از منافقان بپرسی که در #جلسات_خصوصی مشغول چه چیزی بوده اند گویند مشغول به بازی گرفتن دین خدا (نخوذ و نلعب)! لذا اینها گرفتار «#عَمَهْ » یعنی کوری دلند که در برابر «عَمیٰ» یا کوری چشم است. «و یمدّهم فی طغیانهم یعمهون»
🍄🍄🍄🍄
🔴تعریف استهزاء: استهزاء یعنی خفیف و سبک کردن. اگر استهزاء از سوی انسان صورت گیرد به معنای #سبک_مغز_پنداشتن دیگری است زیرا مسخره کردن در دنیا و توسط انسانها یک #امر_قرارداری است و اثر حقیقی ندارد بلکه تنها سبب ناراحتی می شود. اما اگر استهزاء از سوی خدا صورت گیرد یک #امر_تکوینی است که اثر حقیقی دارد و انسان را #سبک_سر می کند.
🔰حقیقتِ سبکسرکردن، در قیامت معلوم می شود به این صورت که خداوند اصلاً برای کفار و منافقین ترازویی قرار نمی دهد چون در قیامت #وزن و #میزان یکی است. یعنی وزن در آنجا، #حق است و اعمال انسان به مقداری که حق باشد در این ترازو وزن خواهد داشت. اما اعمال کفار و منافقین تماماً #باطل و #سراب است «و الذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة/نور_۳۹» پس به خواست خدا اینها سبک سر و بی ارزش شده اند. لذا چون کالایی برای سنجش ندارند نیاز به ترازو نیست پس برایش میزانی قرار نمی دهند «فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً/کهف_۱۰۵» بلکه ترازو برای مسلمانان است که مقداری کار حق و مقداری باطل دارند.
💠💠💠💠
📚علی (ع) در #نهج_البلاغه پس از بررسی جریان جنگ بصره گوید دین منافقان، #نفاق است. پس در خطبه ۱۹۴ اوصاف منافقین را برمیشمرد بدین نحو که اینها گمراه و گمراه کننده هستند، به رنگ های گوناگون در می آیند و هر روز فنی جدید دارند – به هر دلی راه دارند و جامعه شناس خوبی هستند – در برابر هر حقی #باطلی می سازند – اینها باند شیطانند – خود را #زاهد نشان می دهند تا درونشان لو نرود – همه این کارها را برای بازار گرمی می کنند تا آنچه را که نفیس می پندارند به فروش برسانند.
اینها مومنان را مرتباً آزار داده و با آنها بدرفتاری می کنند. اینها بالاترین تهمت و توطئه را که #تهمت_ناموسی است به پیامبر اسلام زدند!
⛔️لذا امیرالمومنین گوید چطور شد که منافقین که در دوره پیامبر این همه توطئه کردند؛ با مرگ ایشان و #خانه_نشین کردن من همگی ساکت شدند؟! آیا همگی یکباره توبه کردند یا با سهیم شدن در #حکومت و توافق با آنها سکوت پیشه کردند؟
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔰 بشارت قرآن به مسلمانان:
اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) هرگز نخواهند توانست به شما آسیبی بزنند.
♿️اگر هم به جنگ شما بیایند #فرار خواهند کرد.
#تهدید_به_حمله
#امریکا #اسراییل
💠 قرآن، پاسخ میدهد...
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_38L.mp3
4.03M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_38
🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 38
🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶(بخش اول)
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۱۵ بقره: «الله یستهزء بهم فی طغیانهم یعمهون»
(خداوند بواسطه کارهایشان آنها را استهزا می کند و آنان را در طغیانشان مهلت می دهد تا سرگردان بمانند)
🍀🍀🍀🍀
🍄خدا می فرماید «خدا آنها را در طغیانشان امتداد می دهد».
توضیح آنکه در آیه 202 اعراف آمده: «و اخوانُهم یَمُدُّونهم فی الغیّ ثمّ لا یُقصِرون» یعنی اخوان آنها، آنها را در #طغیان امتداد داده و به پیش می برند اما آنها این را نمی بینند و نمی فهمند.. منظور از #اخوان، برادران نیست بلکه معنای کلی اخوان، یعنی فردی از افراد چیزی بودن. مثلا اخوان شیاطین یعنی یکی از شیاطین یا (کانَ و اخواتها: یعنی کان و امثال کان). پس اخوانهم در آیه یعنی افرادی مثل خودش او را در طغیان به جلو می کشند.
🍄برای مثال در این زمینه آیه 27 اسراء بیان داشته: «إنّ المُبَذِّرین کانوا اخوان الشیاطین» #مبذّر کسی است که بذر افشانی بیجا می کند. بذر را هدر داده و اسراف می کند بلکه باید بذر را در شرایط #مساعد و در جای مناسب بریزد. حال طبق آیه مُبذّران برادران و افرادی از شیاطین هستند.
🍄تبذیر در دو مرحله است: تبذیر در اعتقاد به خدا که به #کفر_اعتقادی می انجامد و تبذیر در مرحله عمل که به #کفر_عملی می انجامد.
🔰🔰
🍁خداوند چگونه این کار را می کند؟
چیزی در عالم بصورت #مستقل عمل نمی کند بلکه همه چیز در هم اثر داشته و مامور خواست خدا هستند. لذا در آیه 27 اعراف گوید «انّا جعلناه الشیاطین اولیاء للّذین لا یومنون» (ما شیاطین را ولی و سرپرست کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند.) شیاطین پس از مرحله #وسوسه که #نعمتی برای همه انسانهاست کم کم بر بعضی انسانها به سبب عدم ایمان به خدا #ولایت پیدا می کنند اما آنچه مهم است این است که بدانیم این تسلط و ولایت مستقل از خدا نیست. اگرچه شیطان در اینجا، جای ولایت خدا بر انسان را می گیرد اما این به #اذن و خواست خود خداست.
🎯دلیلش این است که انسان به سمت #فضیلت آماده تر است اما اگر به سمت رذیلت ها رفت دیگر مشمول رحمت خدا نیست و لذا خدا، شیطان را برای افزایش قهر و عذاب خود بر انسان مسلط می کند چون شیطان، #مامور_قهر خداست.
🎯پس امتداد در «غیّ» و طغیان توسط شیطان به خواست خداست که نشان می دهد افعال شیطان نیز به اذن خدا بوده و #توحید_افعالی خدا همیشه پاربرجاست.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 38
🔖 آیه: ۱۵ و ۱۶(بخش دوم)
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔴آیه ۱۶ بقره و #دکترین_تجارت_قرآنی :
✅آیه ۱۶ بقره: «اولئک الذین اشتروا الضلالة بالهدی و ما ربحت تجارتهم و ما کانوا مهتدین»
(آنها کسانیند که گمراهی را بجای هدایت خریدند پس تجارتشان سود نکرده و از راه یافتگان به سوی حق نبودند.)
💰💰💰💰
⏰خدا می فرماید ما هدایت فکری را به همه دادیم اما تنها #مؤمنین آن را حفظ کردند به این صورت که #سرمایه_موقت_مال_و_جان را به خدا فروخته و در عوض، #آمرزش_گناهان و #بهشت_ابدی که به رستگاری بزرگ می انجامد را می خرند. اما منافقین و کفار در بازار دنیا، سرمایه اصلی خود یعنی #عمر_و_مال را فروخته و #ضلالت و گمراهی که ذاتاً امری #عدمی (وجود نداشتن) است را خریده اند.
⏳⏳⏳⏳
🎁توضیح کاملتر:
انسان ذاتاً #سوداگر است. این سوداگری با تعابیری چون بیع، اشتری، تجارت، نفع، ضرر و غبن در قرآن تبیین شده است. این بیع دنیوی، منظورش خرید و فروش عادی میوه و غیره در برابر پول که تنها #امری_فقهی می باشد نیست بلکه #امری_اخلاقی_و_راهبردی یعنی خرید و فروش سرمایه مال و جان در برابر خدا و دیگران است.
💊💊💊💊
🏳🌈خدا، عمر و نیروی فهم و کار را #سرمایه می داند. اگر عمر و نیروی فهم را #در_راه_خدا بکار بست سود کرده است وگرنه سرمایه را باخته و به #خسران رسیده است. «ان الانسان لفی خسر الّا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»
🖌🖌🖌🖌
1⃣ #سرمایه ای که در این تجارت می فروشیم چیست؟
قرآن در آیه 10 سوره صف گوید شما سرمایه ای دارید. می خواهید تجارتی به شما بگویم که از عذاب خدا برهید؟ 1. ایمان به خدا و رسولش(در مرحله اعتقاد) 2. جهاد در راه خدا با جان و مال (در مرحله عمل)
پس سرمایه، #جان و #مال است که به خدا می فروشیم. وقتی جان و مال را فروختیم دیگر باید در هر عملی از مالکش یعنی خدا اجازه بگیریم و گرنه این جان و مال را #غصب کرده ایم. این اجازه را نیز خدا بدین صورت داده که گفته با #جهاد_در_راه_خدا صرف کنید.
♻️♻️
2⃣ #ثمن معامله در این تجارت پرسود چیست؟
انسان چند چیز میخرد:
۱. #آمرزش_گناهان
۲. #بهشت_ابدی (جنات عدن) که دارای مساکن طیب و پاک است. #عدن یعنی قرارگاه و جنات عدن یعنی بهشتی که انسان در آن آرام می گیرد. اینها فوزی عظیمند.(صف_۱۲)
۳. یاری خدا و #پیروزی در دنیا: چون ارزش این مورد از دو مورد قبلی کمتر است در آیه ای جدا و پس از آنها آورد.(صف_۱۳)
♻️♻️
3⃣ #فروشنده و #خریدار کیست؟
تنها، #مومن است که می تواند سرمایه اش را در این معامله بفروشد و از غیر مومن پذیرفته نمی شود. خریدار نیز #خدا است که در برابر سرمایه مومن، به او سه چیز می فروشد. (توبه_۱۱۱)
♻️♻️
4⃣ #سند درستی این معامله کجاست؟
خدا در #قرآن، #تورات و #انجیل این معامله را مطرح کرده است.(توبه_۱۱۱) پس برای هر سه دین، این معامله صدق کرده و از گذشته های دور بوده است.
🔰🔰🔰🔰
💠پس خدا بشارت می دهد به مومنان، با این تجارت پر سودی که کرده اند چون به #رستگاری_عظیم(فوزٌ عظیم) می رسند. (توبه_111)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_39L.mp3
4.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_39
🔖 آیه: ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 39
🔖 آیه: ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅دکترین #تجارت قرآنی(ادامه):
آیه ۱۶ بقره: «اولئک الذین اشتروا الضلالة بالهدی و ما ربحت تجارتهم و ما کانوا مهتدین»
⭕️⭕️⭕️⭕️
🅰دنیا یک #بازار است که در آن انسان دائماً در حال تبادل سرمایه است. در قرآن از این خرید و فروش گاهی به #بیع و گاهی به #شراء یاد می شود. تجارت ارکانی دارد مانند خریدار و فروشنده.
❌❌❌❌
🔰از جهت #استقلال ارکان تجارت، قرآن دو مقام را تصویر می کند.
1⃣مقام اول: گاهی ارکان تجارت #حقیقتاً از هم جدا و مستقل هستند. خدا گوید در داد و ستد های غیر مهم ۴ رکن وجود دارد شامل #خریدار، #فروشنده، #مبیع(کالا) و #ثمن (عوض). اما در داد و ستدهای مهم ۲ رکن دیگر نیز اضافه میشود که عبارتند از #قباله(سند) و شاهد.
🔺آیه ۱۱۱ توبه گوید: خدا (خریدار) از مومن(فروشنده) جان و مالش(مبیع) را خریده و در عوض، بهشت ابدی(ثمن) را می دهد. موسی و ابراهیم(شاهد) نیز بر این بیع شهادت داده و در قرآن و تورات و انجیل(سند) نیز این تجارت آمده است.
♦️♦️♦️♦️
💰تجارت از نظر قرآن دو قسم است:
الف) تجارت #رابحه و سود آور(بقره_۱۶)
ب) تجارت #بائره و غیر سود آور: بائر به سرزمینی گویند که چیزی از آن نمی روید. هم شخص بائر می شود(فرقان_۱۸) و هم تجارت(فاطر_۲۹)
💸در این تجارت بزرگ، برخی سرمایه را باخته و #خسارت می بینند «انّ الانسان لفی خسر/عصر_۲» برخی نیز یا سرمایه را باخته و یا از آن درست استفاده نمی کنند که قرآن آنها را #مغبون می داند. غبن زمانی اتفاق می افتد که فروشنده یا خریدار، معادل مقدار مالی که داده عوض نگرفته باشد لذا متضرر شده است. قیامت، #روز_تغابن و مشخص شدن غبن همه انسانها است. (تغابن_۹)
🔋🔋🔋🔋
2⃣ مقام ثانی: گاهی ارکان تجارت #اعتباراً جدا و در حقیقت یکی هستند. مثلاً یک مولا به عبدش اجازه دهد که خودش را به مولی یا به دیگران بفروشد. مولا گوید اگر خودت را به من فروختی آزادی اما اگر به دیگران فروختی برده آنها می شوی.
🕳اولاً) در اینجا #بایع عین #مبیع است یعنی عبد خودش را می فروشد. حتی می توان او را عین #ثمن نیز دانست زیرا در عوض فروش خود، آزادی خودش را از دست هوای نفس به دست می آورد.
🕳ثانیاً) #مشتری و #ثمن عین همند. گاهی مشتری، بهایی مانند پول یا باغ را در برابر کالایی به فروشنده می دهد که از خود مشتری جداست. اما اگر مشتری، خدا باشد #لقای خود را نصیب بایع(مومن) می کند پس مشتری و ثمن یکی می شود. اولیاء الله اینطورند و در برابر فروش نفس خود، لقای حق را طلب می کنند نه بهشت را. در آیه ۲۰۷بقره حضرت علی اینطور است.
🛎🛎🛎🛎
🎁اگر انسان نتوانست #هوس خود را رام کند بداند که خود را فروخته است و اینطور نیست که انسان این را نفهمد. آیه ۹۰ بقره گوید منافقان خود را به شیطان فروختند.
⚔🛡آیه ۴۰ حج #فلسفه (جهاد را معین می کند. طبق این آیه، متجاوز برای زیر سلطه بردن انسانها ابتدا به مراکز عبادی مانند مسجد، کنیسه و کلیسا حمله می کند. اینها #بازار_عبادی انسانها هستند و تنها مراکزی هستند که جلوی برده شدن انسان را می گیرد چون درونش انسان به بندگی خدا سوق داده می شود تا خود را جز به خدا نفروخته و برده هیچ کس نشود. وقتی این بازار را نابود کردند باقی آسان است که به سراغ #بازار_مالی و غیره می روند. حتی این آیه از لفظ (بِیَع) برای معبد مسیحیان و یهودیان نام برده که خود به #بیع و خرید و فروش در این بازار عبادی اشاره دارد. در مورد این بازار حضرت علی(ع) نیز در نهج البلاغه فرازهایی دارد مانند کلمه 37 قصار.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
⁉️آیا قرآن مخصوص اعراب زمان پیامبر است؟
🔵در مقابل افرادی (همچون دکتر سروش) که معتقدند قرآن برای #اعراب زمان پیامبر و با آن فرهنگ نازل شده، خداوند قرآن را برای تمام مردم #دو_جهان میداند.
🔴قرآن به پیامبر گوید: به اعراب بگو من از شما #مزدی نمیخواهم چون قرآن تذکری برای جهانیان است نه فقط مخصوص شما که در برابرش مزد بگیرم.(تفسیر المیزان)
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_40L.mp3
3.88M
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 40
🔖 آیه: ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ چرا منافقان طبق آیه ۱۶ بقره از تجارتشان بهره ای نمیبرند؟
چون بهره برداری یک #کسب است و کسب بدون سرمایه ممکن نیست. منافق سرمایه فطری خود یعنی فهم #حق و #باطل را باخته است. این سرمایه که گرفته شد دیگر انسانیتی نمی ماند و جایش را #بهیمیت پر میکند.
🔋خدا نفس و روح انسان را «مستوی» و کامل و متعادل خلق کرد «و نفسٍ و ما سوّاها». تسویه #نفس آدمی مانند #جسم او نیست که در مورد عدم نقصان گوش و چشم و غیره باشد بلکه مربوط به آگاهی و معرفت انسان از #فجور و #تقوای خود است «فالهمها فجورها و تقواها». ♦️اگرچه انسان از ابتدای تولد علمی نداشته و تنها ابزارهای کسب علم مانند گوش و چشم را داشته است اما #معرفت_حضوری و شناخت بدی و خوبی خود را داشته است. اگر این علم حضوری و بدون واسطه، از یاد انسان رفت، انسانیتش را فروخته و حیوانیت و بهیمیت خریده است.
🔰خداوند با دو مقدمه این موضوع را روشن میکند:
۱. منافقان خدا را فراموش کرده اند(توبه_۶۷)
۲. هر کس خدا را فراموش کند، خدا او را از یاد خودش خواهد برد(حشر_۱۹)
🔺پس فراموش کردن خدا باعث میشود، انسان خودش را فراموش کند و بهیمیت را بجایش بخرد.
🔵در آیات مختلف آمده که منافقان #یقین را به شک فروختند، #نور را به ظلمت و یا #آخرت را به دنیا! همه اینها درست است چون وقتی سرمایه انسانیت خود را فروخت و از دست داد نور و یقین و آخرت و ... را نیز بالتبع فروخته است.
🔷حضرت امیر میفرماید: خود را به «لمازه» نفروشید. #لمازه، ته مانده غذایی را گویند که لای دندانها گیر میکند و منظور، فروختن خود به زرق و برق دنیاست که از نسل قبل بجا مانده است. گوید جان شما ارزش #بهشت را دارد. پس جهنم نرفتن افتخاری نیست چون دیوانه و کودک هم جهنم نمیروند، خود را به بهشت برسانید.
🔷امام کاظم گوید: ارزش #بدنهای شما به اندازه بهشت است اما ارزش #نفس و روحتان بیشتر از بهشت بوده و باید به جنت القاء برسد. پس جایگاه روح و تن یکی نیست.
🔴امیرالمومنین در کلمه ۱۳۳ قصار گوید: دنیا جای عبور است. مردم در دنیا دو قسمند:
۱. گروهی که خود را فروخته و به هلاکت انداختند. (به شیطان فروختند)
۲. گروهی که خود را از مولای خود خریده و آزاد کردند.
❗️(پ.ن: چگونه ممکن است که انسان در آن واحد بتواند هم خود را بفروشد و هم خود را بخرد؟)
❌انسان خودش را مالک نمیشود بلکه تنها آنرا #آزاد میکند. لذا کسی که میگوید من مالک خودم هستم، خود را به #هوس فروخته و هرچه هوس بگوید انجام می دهد.
♻️بدن، حرام نمیخواهد بلکه میخواهد نیازهایش را رفع کند. غریضه، #همسر میخواهد نه زِنا و حرام، شکم #غذا میخواهد نه مال دیگری و حرام.
💠در جنگ با هوس، اگر انسان اسیر شد دیگر مانند جنگهای بیرونی نیست که یا آزاد شود یا فدیه دهد و یا کشته شود بلکه تا قیامت با شیطان همراه خواهد بود و شیطان او را همواره #گول خواهد زد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 بدون تعقل، انسان به مرز #حیوانیت وارد میشود.
🐶 انسانی که از تواناییهای عقلیش شامل ابزارهای حسی و قوه تفکر برای شناخت جهان و خالق آن استفاده نمیکند وارد مرز حیوانیت شده و از آن هم پستتر میشود. (اعراف، ۱۷۹) و قرآن او را شرترین جنبندگان عالم میداند. (انفال، ۲۲)
‼️لذا در یک سخن بیاد ماندنی، شهید مطهری گوید اعتقاد من اینست که خدا فردی را که با تفکر به بی خدایی رسیده میبخشد.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_41L.mp3
3.83M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_41
🔖 آیه: ۱۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 41
🔖 آیه: ۱٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۱۷ بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون»
مثل منافقان همانند مثل کسی است که آتشی روشن می کند (تا بوسیله آن راهش را در بیابان تاریک بیابد درحالیکه ) آن آتش اطرافش را روشن می کند. خدا نورشان را خاموش کرده و آنها را در تاریکی ها ترک می کند که راه را نیابند.
🛎🛎🛎🛎
🔰خاصیت مَثَل این است که #معقول را به #محسوس تنزل می دهد یعنی مطالب عمیق عقلی را به سطح حس و خیال می رساند تا افرادی که فهم عمیق ندارند نیز مطلب را دریابند لذا اگر انسان عمیقتر و عاقلتر شد نیازش به مثال کمتر می شود.
❌(فلسفه هنر: تنزل معقول به محسوس جهت درک آسان مطالب عمیق عقلی)
🎁🎁
🔋مَثَل برای فهم #مُمَثّل است و تنها دانشمندان از مثل به ممثّل رسیده و به فهم کامل آن می پردازند.«و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الّا العالمون/عنکبوت_43» لذا مَثَل برای علم یافتن به عقل و عاقل شدن است بدین معنی که علم مقدمه عقل است پس آنچه هدف است، #عقل است نه علم.
🎁🎁
💠علم همانند #نردبان است برای رسیدن به عقل (انّ العلم وسیله التعقل) حال اگر کسی تمام عمر را به کسب علم گذراند گویی عمری را در حال نردبان سازی بوده است (و لا یعقلها الّا العالمون، العلم یقدّم علی العقل)
🎁🎁
🎯 عقل: آن چیزی است که بوسیله آن، انسان خدا را #عبادت کند وگرنه عقلی که همه می پندارند چیزی جز وسیله کسب علم و نردبان سازی نیست. ( #رابطه_ذهن_و_عقل)
🎁🎁
🔴آیه گوید انسان از خود #نور ندارد و برای یافتن راه سعادت باید از نور آسمان و زمین یعنی خداوند نور بگیرد. حال منافقین آتشی روشن می کنند که تنها اطرافشان را روشن می کند و می خواهند با آن چراغ راه را یابند. خدا آن نور را خاموش کرده و او را به حال خود رها می کند. پس اینها خدا را فراموش کرده و خدا نیز اینها را فراموش می کند.
🎁🎁
♦️(نکته اخلاقی: تنها زمانی خداوند انسان را فراموش کرده و به حال خود رها می کند که انسان خدا را فراموش کند و به خدا اهمیت ندهد وگرنه در همه حال می توان #توبه کرد و به سمت خدا برگشت.)
🎁🎁
🔷خدا چگونه انسان را فراموش می کند؟
می دانیم که خداوند، #علم_مطلق است و فراموشی در او راه ندارد. این فراموشی همان گرفتن لطف و رحمت خاص خداوند از منافقین است.
خدا هم نور عمومی است «الله نور السماوات و الارض/نور_35» و هم نور خاص هم دارد که هدایت و رحمت خاص است که در مساجد و خانه های اهل بیت یافت می شود.(نور_36)
🎁🎁
💠اینکه بجای (الذین) گوید (الذی) بدین دلیل است که در یک سرزمین کبریت #نفاق را ابتدا یک نفر زده و بقیه را به دنبال خود می کشاند اما خدا نور همگی آنها را با هم خاموش می کند «ذهب الله بنورهم»
⭕️نور الهی را هیچگاه نمی توان خاموش کرد. قرآن گوید این کار مثل این است که کفار و منافقین می خواهند با فوت، نور #خورشید را خاموش کنند! مگر ممکن است؟ «آنها می خواهند نور خدا را با فوت (و تبلیغات) خود، خاموش کنند ولی خدا چیزی جز کامل کردن نور خود را نمی خواهد اگرچه کافران خوش نداشته باشند./توبه_32» پس در اینجا خدا نور آنها را خاموش کرده و نور خود را کامل می کند.
🎁🎁
🏮حضرت علی (ع) می فرماید زرق و برق دنیا تنها مانند رعدی است که لحظه ای جلوی پای آدم را روشن می کند اما برای یافتن راه دراز قیامت این نور کارایی ندارد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_42L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_42
🔖 آیه: ١٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 42
🔖 آیه: ۱٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه 17 بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون»
♦️گفتیم که مَثَل آوردن برای تنزل مطلب از #معقول به #محسوس است. امام رازی در تفسیر گوید سوره ای در #انجیل است به نام سوره الامثال. پس در دیگر کتب الهی نیز مثلها آورده شده است تا فهم مطالب برای عموم مردم آسانتر شود.
💠مثل را پس از #برهان می آورند تا دستیاری برای فهم مطلب باشد. سوره بقره نیز پس از استدلال منفی و مثبت بر چرایی هدایت نشدن منافقین این مثال را ذکر کرده است.
🕳🕳🕳🕳
🔰اگر انسان دو چیز را بداند راه درست را طی خواهد کرد: راه و هدف
❌در این مورد قران گوید منافقان یا با سرعت به سمت #سراب می روند یا اصلاً قدرت رفتن ندارند یعنی یا #هدف را نمی دانند که با سرعت راه اشتباهی و سراب را طی می کنند و در آخر میفهمند که اشتباه بوده و تمام انرژیشان مصروف این اشتباه شده و دیگر قدرتی برای برگشت ندارند و یا اینکه اصلا #راه را نیز نمی شناسند که در این صورت از حرکت بازخواهند ایستاد.
🔷اینکه منافقان گاهی هدف را نمی دانند و اشتباهاً سرابی را هدف پنداشته و به سرعت به سمتش می روند در آیه 39 سوره نور آمده «و الذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه...» اما گاهی نیز اصلا راه را نمی بینند که آیه مورد بحث ما یعنی آیه 17 بقره این مورد را روشن می کند.
⭕️خدا گوید ما ابتدا می گذاریم منافقان کمی از راه را بروند و سپس با خاموش کردن چراغشان سردرگمشان می کنیم چون کسی که در ابتدای راه حرکت نکرده دچار #سردرگمی نمی شود اما کسی که در میانه راه از حرکت می ماند سردرگم می شود.
🔹🔹🔹🔹
🔴حال اگر نه راه را دانستیم نه هدف را، در اینجا آیه 26 سوره تکویر گوید: به کجا می روید؟! «فأین تذهبون؟» کفر و نفاق یک راه #تجربی نیست که اگر به نتیجه نرسید بازگردید و دوباره راه دیگری بروید. اگر #عمر و #فطرت انسانی از دست رفت دیگر قابل بازگشت نیست.
🔸🔸🔸🔸
♦️قران گوید #رنج از سوی خداست تا برای انسانها تذکری شده و به سوی خدا بازگردند. مومنان از رنجها به یاد خدا می افتند و غیر مومنان متذکر نمی شوند. در اینجاست که خداوند درهای نعمت ها را به روی کافران و منافقان باز می کند تا مغرور و مست در کفر خود فرو روند تا به یکباره آنها را در عذاب خود داخل کنیم (انعام_44). اما کافران فکر می کنند این #فرصتی که خدا به آنها داده برایشان خیر است در حالیکه این قدرت دادن، برای این است که هر چه بیشتر در #کفر خود فرو روند و به #قهر خدا نزدیکتر شوند.
🔴یزید برای اثبات حقانیت سلطنت خود در برابر حضرت زینب به آیه 26 آل عمران استدلال کرد که می گوید: خدا به هر کس که بخواهد #حکومت و پادشاهی میدهد «تؤتی المُلک من تشاء» و حضرت زینب در پاسخ به او به آیه 178 همان سوره اشاره کرد که دادن قدرت به کفار و دادن مهلتی به آنان برای بهره مند شدن از نعمات الهی را نه علامت خوبی و خیر، که #علامت_کفر بیشتر و فرو رفتن در عذاب خداوند دانسته است چون پایان کار کافر، عذاب الهی است.
🔹🔹🔹🔹
🔰اگر چشم در دنیا عادت به دیدن #باطل کرد و حق را ندید در آخرت کور محشور می شود چون در آخرت دیگر باطلی نیست که بتواند ببیند و همه چیز #حق است و لذا او که چشمم عادت به دیدن حق ندارد کور محشور می شود. بدین جهت #کافر و #منافق نه بهشت را در آنجا می بینند و نه جهنم را. لذا ندانستن راه جهنم برای ورود به آن باعث سردرگمی بیشتر بوده و خود عذابی فوق عذاب است اما #مومنان در جلو و سمت راست خود نوری دارند که پیشاپیش آنها می رود تا راه را ببینند. مومنان جهنم را نیز می بینند چون حق است.
❎❎❎❎
♻️سِرِّ اینکه انسان می تواند از بهائم (درندگان) نیز گمراهتر شود این است که او #انسانی است که درنده شده و لذا تمام هوش و استعداد خود را در راه این درندگی مصرف خواهد کرد و لذا کسی از شرِّ او در امان نخواهد بود مثل اینکه علم می آموزد تا بمب شیمیایی بسازد! اما اگر واقعا بهیمه بود انسانها می توانستند از شر او در امان باشند و لذا از بهائم نیز گمراهتر و پستتر می باشند. (بل هم اضلّ سبیلاً)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_43L.mp3
3.24M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_43
🔖 آیه: ۱۷ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 43
🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
❎آیه ۱۷ و ۱۸ بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون-ثمٌّ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون»
🎁🎁🎁🎁
🔰اول اینکه چرا آیه، جمع را به مفرد تشبیه کرده است (مثلهم کمثل الذی)؟ باید دقت کرد که در مثالها نیاز به اینجور تکلفهای ادبی جهت هماهنگی دو طرف تشبیه نیست بلکه در همه این مثالها، یک #جریان به جریان دیگری تشبیه شده است اگرچه به صیغه مفرد یا جمع بیاید.
♦️مثلا آیه 264 بقره مفرد را به مفرد تشبیه کرده است اما باز هم منظورش تشبیه یکی جریان به یک جریان دیگر است. در این آیه گوید: مثل #ریاکار (مَثَلُه) مَثل سنگ سختی است (کمَثَلِ صفوانٍ) که بر روی آن مقداری خاک نشسته باشد و بر آن باران تند و درشتی ببارد (فأصابه وابِلٌ) که باعث می شود تمام خاک رفته و تنها سنگی صاف باقی بماند (فترکَه صَلداً).
♦️یا مثلا آیه 20 سوره محمد(ص) جمع را به مفرد تشبیه کرده و گوید: وقتی در قرآن فرمان جهاد آمد آنهایی که در دلشان #بیماری بود همانند فرد رو به موت به تو نگاه می کنند (ینظرون الیک نظر المغشیِّ)!
💠💠💠💠
🔷درباره #ماهیت_مَثَل دو نظر است: عده ای گویند منظور از مثل، #تشبیه چیزی به چیزی دیگر است نه بیان حقیقت آن چیز. اما نظر دوم گوید تمثیل، #توصیف است و لذا مَثَل های قرآن زمانی که قیامت شود و حقیقت همه چیز آشکار شود می بینیم که این مَثَلها همه عین #حقیقت بوده اند و حقیقت اشیا و انسانها را بیان می کرده اند.
❌طبق نظر دوم، آیه 18 بقره حقیقت منافقین و کفار را که در قیامت آشکار می شود نشان می دهد که اینها چون #حق را نمی فهمند کر و لال و کورند.
خدا آن نور درونی که لازمه شناخت مسیر وراه است را از کفار و منافقین گرفته لذا اینها راه را پیدا نمی کنند و تنها به دور خود می گردند. انسان خودمحور به جایی نمی رسد! (نفی اندیشه #انسان_خود_بنیاد)
🔋🔋🔋🔋
⭕️اینها تلاش می کنند راه را پیدا کنند چون خداوند انسان را #تشریعاً اینطور خلق کرده است اما چون نورشان را از دست داده و در ظلمات درونی گرفتارند، #تکویناً و عملاً توفیق یافتن راه را از دست داده اند و لذا در طغیانشان بدون نور درونی ادامه می دهند و به مقصد هم نمی رسند. (فی طغیانهم یعمهون/بقره_15).
📌نیافتن راه، #تحریم_تکوینی است. مانند جریان نوزادی حضرت موسی که خداوند فرمود برای اینکه این طفل را به مادرش برسانیم پذیرش پستان همه دایه ها را برایش حرام کردیم پس جز پستان مادرش را نتوانست بخورد (و حرَّمنا علیه المراضع من قبل/قصص_12).
همچنین ماجرای #بنی_اسراییل که بخاطر گناهانشان، سرزمین #بیت المقدس برایشان حرام شد 40 سال در بیابان های سینا سرگردان بودند (فَإنّها محرّمَةٌ علیهم اربعین سنةً یتیهون فی الارض/مائده_26)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190