eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
@tafsire_tasnim1 |۱۱.mp3
9.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۱ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: اگر خیر و شر جهان از خداست آیا خدا ظالم نیست؟ در مورد مساله جبر و اختیار، خدا راه ها را مشخص کرده که هر کدام به کدام مقصد می رسد و کدام نمیرسد و عقل و شرع برای او معین کرده است . حال اگر کار خیر کرد چون امر وجودی است پس به ذات وجود که علت همه موجودات است باز می گردد اما معصیت چون فقدان و شر و نقص است به مبادی عالیه بر نمی گردد. یعنی در صورتی میگوییم خدا آن کار را انجام داد که واقعا یک فعل باشد نه اینکه کاری که انجام نشده(فقدان و نقص) را به خدا نسبت دهیم. اینگونه است... بخش 2️⃣: آیا بیمار را دارو 🏥 درمان می کند یا ؟! گاهی انسان خود را گول می زند و در پناه «من لم یشکر الخالق من لم یشکر المخلوق» زیر چتر دیگری🙏 پناهنده می شود اما فردا می فهمد که کار به دست دیگری بوده است. باید توجه داشت که ذیل همین آیه سوره یوسف خداوند می فرماید: «و ما یؤمن اکثرهم بالله و هم مشرکون» یعنی که اکثر مومنین شکر خدا نکرده و مشرک می شوند. منظور این آیه، شرک خفی است که دیگران را موثر در کارها می دانند. 🔺ما در این دنیا وسایل و ابزار حاکمیت🏛 خدا بر جهان را که علل وسطی هستند می بینیم نه علت غایی و اولیه را پس خیال می کنیم خودمان کاری کرده ایم💪. عباراتی همچون «اول خدا و دوم فلانی» عباراتی شرک آلود است.( انسان موحد همه چیز را از خدا می داند. ) 📣اینکه خدا تاثیر اشیا بر هم را در آنها قرار داده و بوسیله قوانینی آنها را مؤثر قرار داده است در مقام فعلیت اوست یعنی با این وسایل کار را انجام می دهد اما ذات خدا دیگر اینطور نیست که برای ایجاد اثر، نیاز به این وسایل🖌 داشته باشد پس اگر دارو اثر می کند در اثر کردنش مستقل نیست بلکه این اثر را خدا در آن دارو قرار داده و اگر خدا نخواست هیچ گاه اثر نمی کند یا آب رفع عطش می کند. مقام فعل خدا غیر از مقام ذاتش است. 🔻موحد کامل، سلطه مطلق خدا را هم اکنون مشاهده می کند(عین الیقین) و نیازی نیست که بمیرد و بعدا مشاهده کند. این اثر توحید افعالی در انسان است. بخش 3️⃣: مالک یوم الدین: به دو صورت خوانده میشود. مالک و مَلِک. اما بیشتر آنرا مَلِک خوانده اند. : دارنده اصل یک شیء اقسام مالکیت : 1. مالکیت اعتباری: مثلا اعتبار و قرارداد📝 میکنیم که امروز علی مالک فلان لباس🙎♂ باشد و فردا به دیگری بفروشد و دیگری مالکش باشد. این مالکیت اعتباری است که برای تنظیم کارهای انسانی اعتبار می شود. 2. مالکیت حقیقی محدود: مثل مالکیت انسان بر گوش👂 و چشم👁 خود. این مالکیت را انسان ها اعتبار نکرده اند بلکه او ذاتاً مالک آنهاست اما چون ذات انسان محدود است پس مالکیتش هم بر اعضایش محدود است. 3. مالکیت حقیقی نامحدود: مانند مالکیت پروردگار بر همه موجودات همانند علت که مالک معلول است که اگر خدا نباشد هیچ موجودی نخواهد بود. : از مٌلک گرفته شده (همانطور که مالک از مِلک گرفته شده است): آنکه دارای نفوذ است مَلِک و آنکه دارای اصل شیء است مالک است. مثلا ممکن است اصل مال برای انسان نباشد اما وی بر آن و نفوذ داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند. دلیل ترجیح مَلِک بر مالک: گویند مالک به زمان اضافه نمی شود پس نمی توان گفت مالک روز جزا. دلیل ترجیح مالک بر مَلِک: مالک اعم از ملک است و در مورد خدا که علت همه چیز است مالکیت بر زمان⏰ هم صدق می کند. چون خدا مالک بر نفوذ بر هر چیز نیز هست. (قل اللهم مالک الملک) (تبارک الذی بیده الملک) در آیه 4 سوره حمد، بحث در فرمانروایی است نه بر صاحب بودن. 🔷🔶🔻 معنای آیه این نیست که خدا فرمانروای روز جزاست و فرمانروای دنیا🏕 نیست بلکه در مقام اثبات فرمانروایی خداست و می گوید در روز قیامت همه می فهمند و حتی می بینند که در دنیا هم خداوند مَلِک و صاحب نفوذ بوده اما آنها در دنیا به زید و عمرو متوسل🙌 می شدند تا کارهاشان را حل کند! بخش 4️⃣: دلایل اختصاص به خداوند: 1. او جامع همه کمالات است و ناقص به سمت کمال میل کرده و کامل را حمد می کند و چون همه ناقصند پس حمد (تنها) برای خداست. 2. خداوند، مدبر جهان است. هر مدبر و پرورش دهنده ای محمود🙏 است پس خدا محمود همه موجودات است. 3. ربوبیت خداوند، ربوبیت محموده است زیرا بر اساس خاصه و عامه است. (الرحمن الرحیم) پس ستمی در کار نبوده و ربوبیت وی، روا و رحمت است. 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۲.mp3
3.4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۲ ▫ مفسر : علامه جوادی آملی بخش1️⃣: مومن کسی است که و خود را به خدا می فروشد! ﺑﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻳﻌﻨﻲ (ﺑﻴﻊ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ) . ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻮﺣﺪ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩ . ﻛﺮﺩ ﻳﻌﻨﻲ ﭼﻪ؟ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﻉ ﻧﻔﺴﻪ ﻭ ﻣﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ . ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﻴﻌﺖ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺟﺎﻥ👨 ﻭ ﻣﺎﻝ👑 ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﻴﻌﺖ، ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧدا ﻓﺮﻭﺧﺖ ﺣﺮﻓﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ «ﻻ ﺍﻣﻠﻚ ﻟﻨﻔﺴﻲ ﻧﻔﻌﺎً ﻭ ﻻ ﺿﺮﺍ» ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺑﻴﻊ ﻧﻜﺮﺩه ﭼﻮﻥ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﺜﻤﻦ(کالا) ﺑﻮﺩﻥ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ . ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺜﻤﻦ(کالا) ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﺜﻤﻦ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ نمی شود! ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻣﺎﻟﻜﻴﻢ ﻭ ﻣَﻠِﻜﻴﻢ، ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﺷﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﻧﻜﺮﺩﻩﺍﻳﻢ . ﭼﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﺎﺩﻱ ﺍﮔﺮ ﻳﻚ ﻛﺘﺎﺑﻲ📔 ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ ﻳﺎ ﻓﺮﺷﻲ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﺁﻥ ﻓﺮﺵ ﻳﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻴﻢ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺧﺘﻴﻢ ﺑﻌﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﻲﺩﺍﻧﻴﻢ؟! بخش 2️⃣: خیلی از کارهایمان فرعونیست! ﺧﻴﻠﻲ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﻜﻨﻴﺪ، ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ ﺭﺍﻩ، ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻝ ﻣﻦ🚗 ﺍﺳﺖ ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻡ ﺯﺣﻤﺖ ﻛﺸﻴﺪﻡ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ . ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﻳﻨﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎﻧﺪﻳﺸﺪ . ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪﺍﺵ ﺩﺭﺳﺖ نیست.ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎﻧﺪﻳﺸﺪ، ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺩﺍﺭﻡ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﻄﻊ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ . ﭼﻮﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﺸﻜﻞﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﻫﻢ ﭘﺮ ﻓﻀﻴﻠﺖﺗﺮ🙏 ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ! (ﻣﺎ ﻗﻠﺖ ﻭ ﻻ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻘﺎﺋﻠﻮﻥ ﻗﺒﻠﻲ ﻣﺜﻞ ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻻ ﺍﻟﻠﻪ «پیامبر اکرم») بخش 3️⃣: چیست؟ خداوند میفرماید اگر غیرخدا بخواهد مالک چیزی باشد ۴ صورت دارد: ۱. به و مستقلا👤 مالک باشد: محال است که کسی مالک چیزی باشد که خدا مالک آن نیست. چون (ﺯﻋﻤﺘﻢ ﻣﻦ ﺩﻭﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﻳﻤﻠﻜﻮﻥ ﻣﺜﻘﺎﻝ ﺫﺭﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭ ﻻ ﻓﻲ ﺍﻻﺭﺽ ){۲۳ سبا} ۲. نه استقلال بلکه به با خدا در مالکیت چیزی شریک👥 باشد: این هم محال است چون (ﻭ ﻣﺎ ﻟﻬﻢ ﻓﻴﻬﻤﺎ ﻣﻦ ﺷﺮﻙ){۲۵ سبا} ۳. نه استقلال و اشتراک بلکه تنها پشتیبان و کمک و خدا در مالکیت بر چیزی باشند: محال است. (ﻭ ﻣﺎ ﻟﻪ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﻦ ظهیر){سبا- ۲۶} ۴. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ🌍 ﻛﺎﺭﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﺪ: ممکن است اما با اذن خدا. یعنی ﺑﺎ ﺗﻀﺮﻉ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﺑﺸﻮﺩ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﻔﻊ ﻭ ﺟﻔﺖ ﺷﺪﻥ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻜﻨﻨﺪ . ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻓﻘﻂ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﻝ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﻜﻨﺪ ﻛﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ است. (ﻭ ﻻ ﺗﻨﻔﻊ ﺍﻟﺸﻔﺎﻋﺔ ﻋﻨﺪﻩ ﺍﻻ ﻟﻤﻦ ﺃﺫﻥ ﻟﻪ) {سبا-۲۸} .................... 📚به کانال «تفسیر تسنیم» بپیوندید👇 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۳.mp3
4.87M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۳ ▫مفسر: علامه جوادی آملی ❗ ️ویژگی های ر‌وز : 🔸ممنظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔺در برابرش، شب🌚 نیست. 🔺در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. 🔺طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. 🔺خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که دو روزش برای خلق آسمان، دو روز دیگرش برای خلق زمین و دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) 🔺منظور از روز قیامت، است(مالک یوم الدین). ان الدین لواقع(ذاریات-۶) در آن زمان و حقیقت که دین خداست نمایان می شود. دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست.(یومٌ لا یملک لنفس شیئا) در دنیا انسان به دو صورت مالک است: ضابطه و با کار و معامله یا رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و میپذیرند. ................................... 📚کانال «تفسیر تسنیم» ☑ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۴.mp3
4.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۴ ▫ مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: خدای سبحان، محجوب و مخفی نیست بلکه انسان، تبهکار است که نمیبیند. الله نور السماوات و الارض(نور-۳۵) حال مگر میشود که آنچیزی که ظهور و روشنی آسمان و زمین، به وجود اوست، مخفی باشد؟ خیر این خود انسان است که با گناه پرده می افکند بر دیدگان، وگرنه اولیاء الله میبینند. 📣خدا را با می توان دید. خداوند در توضیح کفار گوید: «ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﺎﻧﺖ ﺃﻋﻴﻨﻬﻢ ﻓﻲ ﻏﻄﺎﺀ ﻋﻦ ﺫﻛﺮﻱ» (کهف-۱۰۱) یعنی چشم کفار غطاء و حجاب دارد که ذکر خدا را نمی بیند. 🔺 حال، یاد که دیدنی نیست! پس معلوم است که انسان در درونش چشمی دیگر دارد که یاد و ذکر خدا را میبیند. این چشم درون همان است که خدا فرمود چشم ظاهرشان کور نیست اما چشم باطنشان کور است «ﻻ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻷﺑﺼﺎﺭ ﻭﻟﻜﻦ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏُ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» (حج-۴۶) اگر گناه کردی آن چشم درون بسته می شود و دیگر خدا را نمی بینی و فکر میکنی خدا نیست! بخش 2️⃣: در غیب زمان وجود ندارد. 🔺اگر کسی از زمان بالاتر آمد وارد غیب میشود و گذشته و آینده را میبیند چون در غیب زمان مطرح نیست. خدا به پیامبر داستانهای گذشتگان را میگوید و سپس می فرماید «تو در آن زمان نبودی» اما جریان را به پیامبر نشان میدهد و او میبیند در حالیکه گذشته قابل دیدن نیست! «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» اگر علم یقین را بدانید(به مقام علم یقین برسید) جهنم را خواهید دید. بخش 3️⃣: ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻧﻘﻠﻲ ﺑﺮ اینکه قیامت همین حالا هم وجود دارد: 🔺ﺍﻟﻒ . ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٴ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ: «ﻟﻘﺪ ﻛﻨﺖ ﻓﻲ ﻏﻔﻠﻪ ﻣﻦ ﻫﺬﺍ ﻓﻜﺸﻔﻨﺎ ﻋﻨﻚ ﻏﻄﺎﺀﻙ ﻓﺒﺼﺮﻙ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺣﺪﻳﺪ» (ق-۲۲) وقتی شخص را در قیامت آماده سوال جواب کردند جهنم را به او نشان میدهند و میگویند تو ازینها در غفلت بودی و فکر میکردی وجود ندارد. خب در صورتی گفته میشود «تو از این غافل بودی» که آن چیز در همان زمانِ غفلت موجود بوده باشد وگرنه غفلت معنا ندارد. پس اگر چشم باطن شخص بواسطه پاکی از گناه باز باشد همین الان جهنم و بهشت را میبیند. 🔺ب . ﻣﺸﺎﻫﺪﻩٴ ﺩﻭﺯﺥ ﺑﺮﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ قرآن ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» ‏(تکاثر_۵و۶) ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻫﻞ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ . ﭘﺲ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﻻﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. 🔺ﺝ . ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ﴿ﺹ﴾ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ: ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ . ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ نیز ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻏﺬﺍﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﭼﺸﻴﺪﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺩﻳﺪ . ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺪﻭﻡ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﻲﻛﺮﺩ! 🔺د . ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﺔ ‏( 33 ‏) ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ‏( ﺃﺻﺒﺤﺖ ... ﻣﻮﻗﻨﺎً ‏) یعنی در حالی صبح کردم که به یقین رسیده بودم ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻘﻴﻨﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ صدای ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﻮﻡ . ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﺘﻨﻌﻤﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻢ . ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﻋﺒﺪ ﻧﻮّﺭ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﻠﺒﻪ) خدا قلبش را نورانیت💡 بخشیده است. پس بهشت و جهنم هست اما در مکانی دیگر و ما هنوز وارد آن نشده ایم. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۵.mp3
3.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۵ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: جهنم و بهشت همین حالا وجود دارد... جهنم و بهشت همین حالا هم وجود دارد اما تنها اولیای خدا و عارفان میبینند. روایت است وقتی امام سجاد در سوره حمد به مالک یوم الدین میرسید آنقدر تکرار میکرد که بیهوش میشد. خب پس حتما چیزی میدیده که عظمتش او را بیهوش میساخته وگرنه صرف مفهوم و گفتن آن که آدم را از پا نمی اندازد! گویند آن است که انسان، جهنم🔥 را حالا ببیند! بخش 2️⃣: انسان را یک بعدی بار آوردن درست نیست. 🔺 اگر فقط به انسان، رحیم بودن خداوند را نشان دهیم جرات پیدا کرده و مغرور می شود. لذا باید صفت «مالک یوم الدین» بودن خدا را هم نشان داد که بداند خدا مالک روز جزا هم هست. جهنمِ روز جزا به فرموده حضرت امیر، جاییست که هیچ رحمتی در آن نیست. بدین صورت انسان در مسیری بین خوف و رجا حرکت می کند. بخش 3️⃣: علم، ابزار است و قبل از آن تهذیب است. خداوند، علم📖 را یک ابزار میداند و نه یک هدف. به همین دلیل در آیه ۹ سوره زمر میفرماید اول باید تهذیب داشته باشید و بعد به سراغ علم بروید. «ﺃَﻣَّﻦْ ﻫُﻮَ ﻗَﺎﻧِﺖٌ ﺁﻧَﺎﺀَ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﺳَﺎﺟِﺪﺍً ﻭَﻗَﺎﺋِﻤﺎً ﻳَﺤْﺬَﺭُ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓَ ﻭَﻳَﺮْﺟُﻮﺍ ﺭَﺣْﻤَﺔَ ﺭَﺑِّﻪِ ﻗُﻞْ ﻫَﻞْ ﻳَﺴْﺘَﻮِﻱ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺘَﺬَﻛَّﺮُ ﺃُﻭﻟُﻮﺍ الالباب» تهذیب هم همان حرکت در مسیر بین خوف و رجاست. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
آیت‌الله جوادی آملی: 🔹آن که روسری خود را بر سر چوب می کند، با قرآن مخالف نیست بلکه با شرایط کشور مخالف است! 🔹کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است. ☑️ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۶.mp3
3.7M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۶ ▫️مفسر: علامه جوادی آملی ⏱ مدت مطالعه: ۳ دقیقه 1⃣: اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید «ایاک نعبد و ایاک نستعین» 2⃣: چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 3⃣: آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔺خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. 4⃣: منظور از ما در «نعبد» چیست؟ 🔺این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 5⃣: چرا پس از نعبد سریعا «ایاک نستعین» آورده؟ 🔺تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. 6⃣: چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺بدان جهت که نشان دهد که هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. 7⃣: استکبار چیست؟ 🔺 در برابر عبادت تشریعی است. همینکه ما بدانیم همه چیز از خداست عبادت تشریعی است و اگر ندانیم و خود را در بخشی از افعال و افکار و تصمیمات و قوانینمان، مستقل از خدا دانستیم و گفتیم (من یا دیگری این قانون را گذاشتیم یا من در برابر خدا مستحق فلان چیزم) این استکبار است که با سازگار نیست. ♦️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/8gG1Qq ____________ ✅کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۷.mp3
3.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۷ ▫️مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ خداوند در مورد نماز میفرماید «استعینوا بالصبر و الصلاة، انها لکبیرة الّا علی الخاشعین» 🔺نماز خواندن نه زمان بر است نه سخت. اما همین اظهار خشوع و تعظیم و سر بر خاک نهادن در برابر خدا، برای انسانی که داعیه استقلال داشته و خودخواه است سخت میباشد. 2⃣ اگرچه شیطان در همه حالات در صدد وسوسه انسان است اما در نماز تمام نیروهایش را جمع می کند تا حتی لحظه ای انسان به یاد خدا نیفتد. لذا خداوند فرمود بگو معبود من یکیست (ایاک نعبد) تا شیطان نتواند چیز دیگری را معبود ما سازد. 3⃣ عبارت «کسی که برای بهشت یا دوری از جهنم عبادت می کند عبادتش پذیرفته است» در مورد کسیست که خدا را عبادت کرده اما همت کمش باعث شده که در مصداق چیزی که میخواهد، مواردی کم ارزش چون بهشت را طلب کند. پس بجای لقاء خدا، بهشت را خواسته و اکثر مردم اینگونه اند. اما اگر هدف بهشت بوده و خدا وسیله باشد عبادتش باطل است و مثلا نماز و روزه ی اینگونه را باید دوباره انجام دهد. لذا «ایاک نعبد» 3⃣ عبادت ۳ رکن دارد: عابد، معبود و عبادت. 🔺اگر انسان تنها خدا را که اصل است نببیند موحد نخواهد بود یعنی ر هر سه رکن را در نظر داشت دچار تثلیث شده و اگر به معبود(خدا) و عابد(خودش) توجه داشت دچار ثنویت شده و این شرک است لذا در عبادت نه باید خود را دید و نه عبادت را بلکه تنها و تنها به معبود توجه داشت. 4⃣ کلیم خدا (حضرت موسی) گوید اول خود را میبیند و بعد خدا را و گوید: همانا با من، خدای من است «ان معی ربی سیهدین» اما حبیب خدا (حضرت محمد) ابتدا خدا را دیده و او را آیت و نشانه خود میداند و گوید: همانا خدا با ماست «ان الله معنا». 🔺لذا حبیب خدا یعنی پیامبر اسلام (ص) بر کلیم خدا یعنی موسی (ع) برتر بوده و مقام بالاتری دارد. __________ ✅ کانال تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۸.mp3
3.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۸ ▪️مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ غیر خدا تنها در محدوده عبادت خداست و لذا اگر پدر و مادر یا پیامبر اکرم را اطاعت میکنیم به علت دستور خداوند است و در اصل این عبادت خداست لذا اطاعت از دستورات حرام آنها، جایز نیست. 🔺پس «انِ الحکمُ الّا لله» قابل تخصیص نیست چون اطاعت تنها برای خداست و دیگران استقلالی در تبعیت شدن ندارند. 2⃣ جمله «لا اله الّا الله» تنها یک مفهوم دارد نه اینکه شامل یک مفهوم نفی و یک مفهوم اثبات باشد زیرا می گوید: (جز خدایی که فطرت همه شما پذیرفته، خدایی نیست). یعنی وجود خدا توسط هر فطرتی پذیرفته شده و مشخص است و نیاز به تذکر ندارد و این جمله، تنها غیر خدایِ مقبولِ را نفی می کند. لذا همه پیامبران از جمله هود و صالح و شعیب در قرآن گفته اند: ما لکم من الهٍ غیره. 3⃣ دو عامل باعث میشود انسان نتواند عابد و موحد شود: عامل درون یعنی و عامل بیرون یعنی 🔺هوس به عنوان عامل درونی، بزرگترین دشمن انسان است، او را از عبادت، تحصیل و سایر کمالات باز میدارد و جز افسوس در پیری چیزی برایش باقی نمیگذارد لذا هوس کاری با انسان می کند که هیچ دشمنی نمیتواند بکند. 🔺شیطان به عنوان عامل بیرونی و ضعیف برای تاثیر بر انسان، راهی جز نفوذ از طریق عامل درونی یعنی هوس ندارد. 4⃣ وقتی انسان بگوید: «من هر کاری دلم بخواهد میکنم» مشخص است که مشرک بوده و مطیع الهه درونیست و لذا گفتنِ «ایاک نعبد» توسط او در نماز، جز لفظی مجازی و غیر حقیقی نیست. 5⃣ واقعی کسی نیست که خدا را تنها بخاطر ایجاد گندم شکر کرده و خود را سازنده و خورنده نان میداند. 🔺 غیر از ایجاد گندم، پخت نان و خوردن آن نیز فعل خداست که از طریق وسیله ای چون ما صورت میگیرد. قدرت سیر شدن از آن خداست و به همین جهت وی در مورد جهنمیان میفرماید: «لیس لهم طعامٌ الّا من ضریع، لا یُثمِنُ و لا یُغنی من جوع» یعنی غذایی که به آنها داده میشود آنها را سیر نمیکند و خاصیت سیر کنندگی در آن نیست! لذا تمام صفات و افعال در جهان تنها برای خداست و برای دیگران در هیچ فعلی، وجود ندارد. پس توحید در این است که او را تنها فاعل مستقل بدانیم. ♦️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/DmC1y3 ________ ✅ کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
🌺سالروز مبعث پیامبر عدل و رحمت مبارک...☘ 🔥سالروزی که همزمان شده با حمله تروریست بالذات (آمریکا) به سوریه برای حمایت از تروریست ساختگی خود(داعش) و ایجاد جنگهای جدید در منطقه 🌷 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |970123.mp3
4.13M
🎙درس اخلاق ▫️ آیت الله جوادی آملی 📆تاریخ: 1397/01/23 🔰کانال تفسیر تسنیم 💠 @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۹ ▪️مفسر: علامه جوادی آملی 🔰 یکی از فواید «ایاک نعبد» این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه آنها را. 🔰 در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 1⃣ در آیه ۲ سوره مائده گوید : «تعاونوا علی البر و التقوی» در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست. اوصاف فعلی با اوصاف ذاتی متفاوتند. قابل تفویذ یا وسیله قراردادن نیستند اما افعالِ جهان همگی از خدایند که بطور معمول به وسیله ی موجودات انجام میشوند. 2⃣ در آیه ۴۵ و ۱۵۳ بقره میفرماید: «استعینوا بالصبر و الصلاة» همانند مورد قبل در اینجا نیز استقلالی قابل فرض نیست زیرا فعل و تدبیر خدا نامحدود است. در اینجا صبر و صلاة، از شؤون الهی هستند و خود، عبادت محسوب میشوند. به این معنا که اگر میخواهید خدا مشکلتان را حل کند از صبر و نماز کمک بگیرید. 3⃣ خدا به مومنین و غیر مومنین وسایل انجام امور خیر و شر را می دهد و اینطور نیست که وسایل غیبت و دروغ یعنی دهان و گوش را به طرفین ندهد یا آنها را از کار بیندازد، اما تصمیم با خود انسان است و نتیجه امور شر به خدا برنمیگردد. معاصی از هستند و ناشی از یا هستند که تحت قوه غضبیه انسان انجام میشوند و بنابر این چون امر فعلی نبوده و جهل و نقص در خدا راه ندارد پس افعال شر به خدا برنمیگردند. «ما اصاب من سیِّئةٍ فَمِن نفسِک». نفس همان قوه غضبیه وجود انسان است. 4⃣ انسان حتی اگر کار نیکی کرد تازه مدیون و بدهکار خدا میشود چون انجام این کار خیر، خود، نعمتی از خداوند است. پس باید با شکر یا غیره، او را شکر کند. ♦️ متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/vmPi6b _________ ✅کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
akhlagh 3.mp3
8.63M
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/01/30 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1 💠 Sapp.ir/tafsire_tasnim
@tafsire_tasnim1 |۲۰.mp3
4.03M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۰ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است. 2⃣ شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است: ۱. توفیق انجام عمل ۲. دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت) لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد. ♦️انسان در هر توفیق، میان قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است. (ما بکم من نعمةٍ فمن الله) ♦️ بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر. 3⃣ در روایت است که «یقبل التوبة عن عباد الله» (خدا از بندگان خود، توبه را میپذیرد) 🔺اینکه بجای «من الله» از «عن الله» استفاده کرده یعنی خدا نه تنها از گناهان توبه کنندگان میگذرد بلکه اگر خودِ توبه نیز داشت از توبه هم میگذرد. پس خدا تواب رحیم است و لازم نیست توبه کاملاً خالص باشد تا پذیرفته شود. 4⃣ امام سجاد در دعاهای خود به خدا میگوید: قبل از اینکه انسان ها بگویند تو را عبادت میکنند، تو ثواب و بهشت را برای آنها آماده کرده ای. 🔺 گوید خدایا منت های تو و پاداشهایت همگی هستند نه در پاسخ به اعمال انسانها! (مِنَنُکَ ابْتداء). تو منتظر نمیمانی که انسان کار خیری انجام دهد و آنگاه به او جزاء دهی بلکه تمام ثوابها نیز از سوی توست که قبل از انجام هر عمل نیک برای آن شخص آماده کرده ای و او را به سوی خیر سوق میدهی تا سپس آن پاداش آماده شده را به او بدهی. 🔺لذا اینطور نیست که ابتدا انسان عبادت را بصورت مستقل از خدا انجام دهد تا خدا جزا دهد بلکه پاداش خدا از قبل آماده شده و همین توفیق کار خیر نیز از سوی خداست. 5⃣ حضرت امام سجاد می فرمایند: گناه با سازگار نیست. آنچه که باعث گناه در انسان میشود عادت کردن به گناه و دوری از فطرت است که بین انسان و بهشت آماده شده برای او، مانع ایجاد می کند. 🔺 بهشت برای انسان، اصل است و اگر انسان طبق فطرت و بصورت طبیعی رشد کند بهشتی خواهد بود و تنها عادت به گناه مانع بهشتی شدن می شود. 6⃣ «انّ الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بِاَنّ لهم الجنة» 🔺(انسان، فروشنده و خدا خریدار است.) اما انسان آنچه را که میفروشد مال خودش نیست بلکه مال خداست که به خدا برمی گرداند لذا این فروش، است. اما خدا حتی در برابر برگرداندن مال خود نیز به انسان پاداش می دهد و آنرا خرید و فروش به حساب می آورد. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/QAxZAd ___ ✅ کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۱.mp3
4.56M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۱ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: رابطه عبادت با عبد 1⃣ عبادت هدف است، نه هدف آفریننده. 🔺تا جلسه قبل بحث بر سر رابطه عبادت و معبود بود و حالا عبادت با عبد. (و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون) [ذاریات-۴۶] عبادت، هدف خلق است لذا انسان است که باید به هدفش برسد نه خداوند. اگر انسان و جن به هدفشان یعنی عبادت نرسیدند مانند هسته ای هستند که سر از خاک درنیاورده و در خاک پوسیدند. 2⃣خدا است پس کارش هدف دارد و نیز و است پس نیازی به هدف برای خود ندارد. 🔺خدای سبحان چون و است پس فرض ندارد که کاری برای مخلوقی انجام دهد که اگر آن مخلوق به هدف آن کار نرسید خدا به هدفش نرسیده باشد و شکست بخورد. 🔺خدا نقصی ندارد که بخواهد با انجام کاری و به قصد رسیدن به یک هدف، به کمالی برسد. شاهد آن آیه ۸ سوره ابراهیم است: «و قال موسی اِن تکفُروا انتم و من فی الارض جمیعاً اِنّ الله لغنیٌ عن العالمین» اگر همه جهانیان هم کافر شوند برای خدا تفاوتی نمی کند و اینطور نیست که خدا به مقصدش نرسد. مانند جایی که انسان به قصد خیر، برای سکونت دیگری خانه ای بسازد که در اینجا هدف ساختن، استفاده آن شخص دیگر است و اگر در آن سکونت نکرد ضرری به سازنده نمیرسد. 3⃣ ثبوت عبادت به آن است و اگر از جایی قطع شد شخص دیگر به هدفش نمیرسد. پیامبر میفرمایند: «ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» یعنی در همه حال همه اعمالم برای خداست. 4⃣ عبادت یک هدف واسط برای رسیدن به یقین است، نه اینکه خود هدف غایی و اصلی باشد. 🔺آیه آخر سوره حجر گوید: «و اعبُد ربّک حتی یعطیَک الیقین» یقین به عنوان هدف غایی، تام و اصلی انسان تنها از طریق عبادت قابل دستیابیست. البته معنایش این نیست که اگر به یقین نرسیدی دیگر عبادت لازم نیست! چون آیه تنها هدف را نشان میدهد نه اینه حد عبادت را اعلام کرده و بگوید اگر به یقین رسیدی دیگر عبادت نیاز نیست چون با قطع عبادت انسان به کفر و ارتداد کشیده میشود. 5⃣ رابطه خلق انسان، عبادت و یقین مانند بذر، درخت و میوه است. زندگی 🔺بذر انسان با خلقش کاشته میشود تا از طریق عبادت خدا به درخت تبدیل شده و نهایتا به میوه یقین دست یابد. اگر عبادت نکرد بصورت در خاک میپوسد، اگر عبادت کرد اما لذت نبرد و به صفای دل و یقین و شهود نرسید تنها سبز شده که می آراید اما بار ندارد (ویلٌ للمطففین-وای بر نمازگذاران) و تنها پس از یقین است که می دهد. 6⃣ یقین حاصل از عبادت متفاوت از یقین ناشی از بحث و درس یا مشاهده معجزه است. 🔺فرعون هم معجزه دید و یقین به درستی ادعای موسی کرد اما چون ناشی از عبادت در قلبش نبود، کفر آن یقین را پوشاند و نهایتا خدا را انکار کرد. یقین آیه آخر حجر، یقین با عبادت است که نور بوده، راه را روشن ساخته و انسان را بدون شک از گناه و جهنم نجات می دهد. 7⃣ هدف انسان به تبع یقین، دارای درجات و بدون نهایت است پس انسان باید مرتبا در پی عمیق شدن یقین و درجه خود باشد. 🔺حضرت فرمود: «کلّ الناسِ الهاهم التکاثر» (همه مردم در حال تکاثر و جمع آوریند.) انسان در هر شغل و جایگاهی گرفتار است که می تواند جمع آوری و افزایش مال، فرزند، شهرت، شاگرد، پای منبری (حتی اعضای کانال و گروه!) باشد. 🔺«ثم کلّا سوف تعلمون» همگی اینها بعدا در قیامت خواهند فهمید که چقدر اشتباه فکر می کردند. 🔺«کلّا لو تعلمون علم الیقین لترونَّ الجحیم» اگر انسان به علم یقین (ناشی از عبادت و نور) دست یافت بهشت را و جهنم ناشی از تکاثر مال و فرزند و غیره را خواهید دید. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/D76rJk ______________ ♻️کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1