eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
778 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره موج جدید افغانی هراسی این روزها 🔶 توافق دوحه بر ما روشن نیست و لذا آنچه گفته می شود گمانه زنی است. ورود افغانی مجرد عدد معلومی دارد و به جای آن باید گفت افغان هایی که بدون خانواده به ایران آمده اند که در همه جا عمده نیروی کار بدون خانواده می آیند و این طبیعی است. ورود سه میلیون مرد مجرد که اکثر آن ها از اعضای سابق ارتش افغانستان بوده اند عجیب است هم سه میلیون غلط است و هم عضویت عمده آنان در ارتش سابق این کشور. عدد اعضای ارتش افغانستان هیچگاه به ۱۵۰ هزار نفر نرسیده است. 🔶 خروج زنان و بچه های افغان از ایران در دو سال اخیر روند شتابانی نداشته است و همیشه عده ای آمده و عده ای رفته اند. طالبان بخصوص دولت طالبان هیچگاه ادعای خراسان بزرگ نداشته است اگر فردی منتسب به آنان حرفی زده حاکی از سیاست طالب نیست. این گروه بر خلاف القاعده و داعش انترناسیونالیسم نیست. ایده طالب تشکیل پشتونستان با ترکیب حدود چهل میلیون پشتون پاکستان و حدود ۱۶ میلیون پشتون افغان می باشد. 🔶 نمی توان ثابت کرد که حمله‌کنندگان تحت فرمان محمود افغان همه پشتون بوده و پشتون های امروز هم در فکر حمله به ایران هستند. افغان های داخل ایران برای فرار از وضع کشورشان و کار به ایران آمده اند و هیچ خبر قابل اتکایی مبنی بر قصدشان بر شورش علیه حکومت‌مرکزی ایران وجود ندارد. اصولا" یک جمعیت مهاجر ولو در کشوری در اکثریت باشد چگونه قدرت شورش علیه کشوری که به او پناه داده دارد الان جمعیت بومی قطر حدود ۲۶۰ هزار نفر و جمعیت غیر بومی آن بیش از سه میلیون نفر است و هکذا جمعیت امارات. الان در سعودی دو میلیون زیدی یمنی حضور دارد و سعودی هم با کشورشان در جنگ است آیا در این ۹ سال خبری از شورش آن ها علیه دولت سعودی شنیده اید تا فرض شورش شش میلیون افغانی علیه ۸۷ میلیون ایرانی با این قدرت عظیم نظامی قابل تصور باشد؟ 🔶 خبری از روابط گسترده افغان های داخل ایران و حتی داخل افغانستان با داعش وجود ندارد. ضمنا" بین ایران و طالبان رابطه بسیار فعالی در زدن داعش در داخل افغانستان وجود دارد. افغان ها در ۵۰ سال گذشته شریک هیچ اقدام ضد ایرانی نبوده اند تا ظن شرکت شان در پروژه های ضد ایرانی آینده قابل پذیرش باشد. 🔶 افغان های داخل ایران زیر چشم تیز نیروهای نظامی امنیتی ایران به هیچ وجه نمی توانند بطور گسترده و یا معتنابهی مسلح شوند. اگر اندک اتفاقی بیفتد فاطمیون مهار می کنند تا نیازی به دخالت ما هم نباشد. ورود افغان ها به ایران نیاز به ویزا دارد و روزانه بطور میانگین ۵۰۰ ویزا از سوی مراکز کنسولی ایران در افغانستان صادر می شود. بله ورود غیر قانونی هم داریم که دستگاه های انتظامی و امنیتی کنترل می کنند. 🔶 آماری از اینکه افغان های مقیم ایران در موارد زیاد دست به جرم و جنایت زده اند وجود ندارد. تبعه خارجی در بحث اعمال قوانین آسیب‌پذیرترین هستند چرا که قوانین درباره آن ها با شدت بیشتر نسبت به شهروندان کشور اعمال می شود و کمترین پیامد، اخراج می باشد. ضمن آنکه در مقایسه با اتباع کشورهای همسایه ایران، افغان ها نجیب ترین هستند. افغان ها هم مثل من و شما در خریدهایی که می کنند‌ مالیات به ایران می دهند و استثنا نیستند. سرباز یا نظامی گرفتن از اتباع خارجی در اداره ایران منع قانونی دارد. 🔶 تقریبا" هویت همه افغان هایی که قانونی یا غیر قانونی وارد کشور شده اند مشخص است و مشکل عمده ای در این خصوص وجود ندارد. برای رفت و آمد ما در کشورهای خارجی از جمله همسایگان، افغانستان آزادترین کشور است و طالب حداکثر توجه را دارد. بسیاری از مشاغلی که جوانان افغان در ایران انجام می دهند مورد استقبال جوانان ایرانی نیست. الان مشاغل زیادی در ایران است که جویای ایرانی ندارد. فرزندان خودمان را نگاه بفرمایید. 🔶 قانون ایران مانع سپردن مناصب عالی، متوسط و حتی ضعیف کشور به اتباع خارجی است و در این بین، ایران سختگیرانه ترین قوانین را دارد. جالب است بدانید افغان های مقیم ایران حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه دارند که می توان از ِآن در سرمایه گذاری ایران استفاده کرد. در دولت رئیسی یک سازمان تحت عنوان اتباع و‌ مهاجرین تاسیس شده که فراقوه است و بطور خاص روی اتباع افغان تمرکز دارد و خوب هم کار می‌کند. سیاست افغان هراسی و عراق هراسی و ... یک سیاست ضد ایرانی است که همزمان با سیاست ایران هراسی توسط سرویس های خارجی مدیریت می شود و مهمترین بسترش هم فضای مجازی و نیز محیط های غیر انقلابی است. 🔸 : آقای سعدالله زارعی؛ کارشناس مسائل منطقه 🆔 @tahlil_shjr
چطور دوقطبی می سازیم؟ چطور نسازیم؟ 🔶 اخیرا یک سخنران مشهور در ذم دوقطبی نکاتی داشتند که محل اختلاف شده است. اختلاف سر چیست؟ یعنی عده ای موافق و عده‌ای مخالف دوقطبی اند؟ خیر؛ یعنی ظاهرا بله. ولی اساسا محل اختلاف اینجا نیست. خیلی بعید است کسی موافق دوقطبی باشد. در غیر اینصورت یا جاهل تودرتو است یا دارای خباثت درونی است. 🔶 دوقطبی آنقدر شنیع است که شاید کمتر نهی و انذار سیاسی در کلام رهبرانقلاب این میزان بسامد داشته باشد. دوقطبی آنقدر زیانده است که حتی افزایش مشارکت انتخاباتی از طریق دوقطبی نیز مذموم است. پس اختلاف کجاست؟ اختلاف در مرز انتقاد و رقابت با دوقطبی سازی است. مصداق امروزش تعامل با دولت است. خیلی ها نمی دانند چطور می شود هم منتقد و مطالبه کننده از دولت باشیم و هم اهل وفاق و همدلی. مرز این دو کجاست؟ 🔶 اولا اجازه دهید این جمله را بنویسم. این اختلاف بین کسانی است که این روزها دغدغه انقلاب اسلامی دارند. چه آنکه فراموش نکردیم آنها که اهل کاسبی و مکر و دغلکاری بودند با دولت شهید رئیسی چه کردند و چه دل ها از این حقد و کینه ها سوزاندند. بگذریم. اما این اختلاف اصلش ارزشمند است. نشان می دهد در جبهه انقلاب هر دو دغدغه وجود دارد هم نقد و هم وفاق. 🔶 اما دوقطبی؛ اگر قدر و اندازه دوقطبی دقیق شود و از یک مفهوم کلی و بدون مرز خارج شود، بسیاری از مشکلات رفع می شود. دوقطبی چه نیست؟ هر دوئی و دوگانه ای دوقطبی نیست. هر اختلاف و رقابتی هم. دوقطبی چیست؟ دوقطبی زمانی شکل می گیرد که یک سوی ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبهه بندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست می کند. 🔶 کسی که دوقطبی می سازد دنبال چیست؟ پروژه اهریمن سازی برای قطب مقابل. به نحوی که کاملا حذف شود. رقابت نه؛ حذف. این تعاریف کافی نیست؟ بسیار خب. باید به نتیجه و ثمره دوقطبی نزدیک تر شویم تا روشن تر شود. 🔶 دوقطبی از کجا شناخته می شود؟ 1⃣ نزاع ساز است. دوقطبی ها تا پائین ترین سطح نهاد اجتماعی یعنی خانواده امتداد دارد. در میان شخصیت های سیاسی و رسانه ها متوقف نمی شود و تا سر سفره مردم کشیده می شود. 2⃣ رخوت ساز است. افراد یا در نزاعند یا ساکت و گوشه نشین در سیاست. هرکس خود را در دوقطبی ها نبیند دچار مارپیچ سکوت شده و خود به خود حذف می شود. 🔶 با مخاطب چه می کند؟ ذهن در دوقطبی ها قالب بندی می شود بین این و آن. صفر یا یک. سیاه یا سفید. استقلال یا پرسپولیس. نتیجه اینکه ذهن نمی تواند طیفی تحلیل کند. مخاطب هر نوع فرد یا فکری را تنها در این دو دسته تحلیل می کند. یا با منی یا با او. یا اهل جنگ یا سازش. یا وفاق یا نفاق. یا مرگ یا زندگی. یا اصلاح طلب یا اصولگرا. در نهایت اینکه ذهن هیچ کس و هیچ موضوعی را بدون برچسب نمیتواند تحلیل کند. کور رنگی تحلیلی ایجاد می شود. در نهایت اینکه قضاوت ها حدی و هیجانی می شود و اراده و رفتارها و واکنش ها عصبی و نابخردانه میشود. 🔶 تا حدی اثر دوقطبی روشن شد. حالا یک قاعده؛ هرکس به اثر کلام و نقد و مطالبه و کامنت و توئیت و متنش توجه کند. اگر نقطه پایان را گذاشتیم و بجای رشد قوه تحلیلی و استدلالی مخاطب، عصبیت او را بیشتر کردیم یعنی خطا رفتیم. 🔶 روشنتر؟ اگر در پایان متن، مخاطب نتوانست گزاره های ظاهرا متعارض را با هم جمع کند یعنی خطا کردیم، ولو با هر نیتی. مثلا بین نقد و وفاق. بین همدلی و مطالبه گری. بین رقابت با دوستی. بین آرمان با واقعیت. بین اصلاح طلبی با اصولگرایی. بین جلیلی با قالیباف. بین اخلاق و عقلانیت با مصلحت. بین عدالت با قانون و اخلاق. بین دفاع از ارزش ها با مدارای تربیتی و .... 🔶 یک نکته هم در انتها آیا دوقطبی مقدس هم داریم؟ بله. به تعبیر رهبرانقلاب تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس در داخل وحدت می سازد و کل جامعه را با همه اختلافات رنگین کمانی مقابل دشمن به وحدت می برد. چه باید کرد؟ این ۲ گزاره را به خاطر بسپاریم. 1⃣ هر کس با هر نوع گرایش در جبهه انقلاب تعریف می شود. قطب مقابل تنها و تنها ضدانقلاب است نه حتی غیرانقلابی. یعنی کسی که مقابل انقلاب شمشیر کشیده است. جبهه انقلاب طیف است. یک سویش مجاهدین و یک سو قاعدین. اما همه در سایه انقلابند. 2⃣ هیچ موضوع یا راه حلی حیثیتی نیست و قابل بحث و گفت وگو است. هر کس ممکن است یک موضوع را از زوایای مختلف ببیند. بنابراین رقیب نباید حذف شود. به روشنگری اندیشه نیاز داریم و نه حذف اندیشه. 🔸 : آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
دوقطبی چیست؟ 🔶 اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله‌ی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند، با هم چایی می‌خورند، با هم سر سفره می‌نشینند، اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه می‌خواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هر چه صادر می‌شود از طرف او محکوم است؛ اسم این «دوقطبی» است. دوقطبی در جامعه ایجاد می‌کنند. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم می‌کند، ولو خوب باشد. اینها از کارهایی است که امروز مخالفین ملّت ایران و دشمنان ملّت ایران مشغولند. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ (بیانات در دیدار مردم قم) 🔶 اینکه می‌گویند دوقطبی دوقطبی، معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست؛ خب اختلاف سلیقه همیشه هست، همیشه بوده. معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر می‌کنیم؛ دستۀ ما این‌جوری می‌خواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست فرقی نمی‌کند؛ معنای دوقطبی این است. ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ (بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی) 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #مسائل_اولویت_دار #وحدت_اسلامی #استکبار #فضای_مجازی #غدیر #ولای
خط‌حزب‌الله۴۶۰.pdf
1.6M
فضای مجازی؛ پنجمین قلمرو حکمرانی 🔶 چهارصدوشصتمین شماره خط‌حزب‌الله با گزارشی درباره مطالبه رهبر انقلاب از دولت چهاردهم در زمینه‌ی حکمرانی مجازی منتشر شد. 🔸 خط حزب الله؛ شماره ۴۶۰ 🆔 @tahlil_shjr
چند نکته درباره وفاق 🔶 اولا مساله وفاق مهم است، چون رهبری تقریبا در تمام سخنرانی‌های خود در این چند ماه اخیر به گونه ای به این مقوله اشاره کرده. وفاق مهم است چون تاکید رسانه های دشمن روی این نقطه است. وفاق مهم است چون اگر دولت موفق نشود همه ضرر میکنیم، حرکت انقلاب ضرر میکند. وفاق مهم است چون جریان دوقطبی‌زی که هویتش به دشمنی است در این انتخابات فرصت جولان و یارگیری پیدا کرد و راه سر به راه کردن بخشی از آن و همینطور روشنگری مردم نسبت به آنها تمرکز بر مقوله وحدت و رسوا کردن وحدت شکنان است. این جریان هم وحدت بین انقلابیون و هم وحدت بین مردم را نابود می‌کنند به اسم انقلاب. وفاق مهم است چون جنگ با اسرائیل به نقطه های مهمی رسیده، پیام ضعف به آنها رساندن، ضربه به کل جبهه مقاومت است. خلاصه وفاق مهم است چون مردم مهمند چون اسلام مهم است. 🔶 ثانیا اگر عده ای خیال می‌کنند فقط با شعار وفاق، این دولت موفق می‌شود اشتباه میکنند. این دولت باید جوان گرایی کند، متعهدین انقلابی را پای کار آورد، عدالت را جدی بگیرد، مشکلات اقتصادی و سفره مردم را چاره کند، پیرمرد بازی، جناحی‌گری، رها کردن اصول به نفع فروع و در یک کلام جدی نگرفتن بیانات رهبری، باعث می‌شود همه ضرر کنیم. سخنان رهبری در اولین جلسه هیات دولت مهم بود. همه اش. جریان انقلابی هم موظف است خواسته های رهبری را مطالبه کند، مطالبه امروز ما، کمک به دولت است، اگر عده ای وفاق را بهانه خاموش کردن مطالبه گری کنند کژراهه می‌روند و موتور حرکت کشور را که جوانان انقلابی اند، خاموش می‌کنند. 🔶 ثالثا مراقب داشته هایمان باشیم، بسیاری از نخبگان انقلابی و مدیران خود را قدر بدانیم و نگذاریم در فضای بی اخلاق مجازی، مورد بی اعتمادی قرار بگیرند. نقد کنیم اما اعتمادها را از بین نبریم. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
چرا ایران هنوز "حمله تلافی جویانه" انجام نداده است؟ 🔶 بسیاری از تحلیلگران و مردم کوچه و بازار پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، انتظار واکنش سریع و قاطع ایران را داشتند. رهبری معظم هم دستوراتی برای انتقام از اسرائیل داده بود. بسیاری از مقامات غربی و رژیم صهیونیستی هم انتظار این اقدام را داشتند، اما وضعیت به گونه دیگری رقم خورد. 🔶 هفته گذشته، سخنگوی سپاه پاسداران گفت که آنها «اقدام عجولانه» انجام نخواهند داد. اما چه اتفاقاتی افتاد که تاکتیک ایران تغییر کرد؟ تهدیدهای اولیه که وعده حمله سریع را می‌داد جای خود را به استدلال سنجیده داده است. 🔶 احتمالاتی وجود دارد: 1⃣ تلاش‌های دیپلماتیک رهبران جهان ممکن است نقشی در متقاعد کردن ایران برای تأخیر یا تجدید نظر در واکنش خود داشته باشد. 2⃣ ترفند پیشنهاد مذاکره برای آتش بس از طرف آمریکا میتواند ترمز ایران را کشیده باشد چرا که اگر حمله ای صورت بگیرد جهانیان و حتی مردم غزه ایران را مانع آتش بس خواهند شناخت! 3⃣ ترس از افتادن در دام اسرائیل. تل آویو در تلاش است تا درگیری مستقیم با ایران را شروع کند، چرا که رژیم صهیونیستی فقط از این طریق به راحتی می تواند ایالات متحده را در این درگیری مستقیم در کنار اسرائیل قرار دهد و تعادل نظامی را تا حد زیادی تغییر دهد. 4⃣ شروع درگیری و مداخله نظامی آمریکا میتواند شانس ترامپ را در انتخابات پیش رو برای برنده شدن بالا ببرد و این خواست و مطلوب ایران نیست. 5⃣ عدم وجود مدرک محکمه پسند علیرغم قطعی بودن این موضوع برای نقش داشتن اسراییل در ترور شهید هنیه که در صورت وقوع شروع جنگ از طرف ایران میتواند هزینه های بین المللی این اقدام را در حین و بعد از جنگ علیه ایران بالا ببرد. 6⃣ شروع درگیری از طرف ایران میتواند همبستگی را در بین ساکنین سرزمین های اشغالی بالا ببرد این در حالیست که اعتراضات مردمی در این رژیم شکل گرفته که خود باعث تحلیل رفتن دولت نتانیاهو خواهد شد و کنترل آن در توان سران این رژیم نیست. 7⃣ حمله ایران میتواند محاکمه نتانیاهو رو به تعویق بیندازد و این خود کمکی غیر مستقیم برای ابقا نتانیاهو خواهد بود. 🔶 با اینحال ایران در حال ارزیابی چشم انداز یک جنگ تمام عیار است و آگاه است که چگونه یک درگیری نظامی طولانی مدت با اسرائیل با توجه به روی کار آمدن یک دولت غربگرا می تواند اولا مشکلات اقتصادی داخلی را بدتر کند دوما نارضایتی عمومی را هم دامن بزند. 🔶 اما ایران تا الان یک استراتژی برنده را برای خود انتخاب کرده است و آن حفظ احتمال انتقام و در تعلیق نگه داشتن اسرائیل و متحدانش در ترس که هنوز تیغ بُرندگی این تاکتیک در وارد کردن آسیب به رژیم صهیونیستی، کند نشده است و اثرگذاری دارد. اثرگذاری که کمتر از حمله نظامی نیست. 🆔 @tahlil_shjr
الگوی سوم و سهم مردان؛ پدیده اَبرزن محصول کدام الگوی خانواده است؟ 🔶 انقلاب اسلامی طرحی را برای بازسازی نسبت زن و جامعه ارائه کرد که ما امروزه تحت عنوان «الگوی سوم» می‌شناسیم. این الگو اگرچه برای حیات فردی و خانوادگی زن هم سخن تازه‌ای دارد اما وجه تمایز اصلی آن با الگوهای دیگر، عنصر «رسالت اجتماعی» زن است. طرح اجتماعی کلان انقلاب اسلامی زوجیت‌پایه بوده و مرد و زن را برای دخالت در مقدّرات اساسی کشور و اهتمام به امور مسلمین «مکلّف» می‌داند. به این جملات مقام معظم رهبری (مدظله) دقت کنید: 🔶 «اینکه می‌فرماید من اصبح ولایهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم. مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه اسلامی و امور جهان اسلام و همه مسائلی که در دنیا می‌گذرد، احساس مسئولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه اسلامی است.» (30/7/1376). این سخن دلالت بر اصل تکلیف اجتماعی زن و مرد به نحوی مشترک دارد. یعنی اگر برای جامعه اسلامی کاری از آنها بربیاید و امکان و ظرفیتی دارند نباید دریغ کنند وگرنه باید در محضر خداوند پاسخگو باشند. 🔶 مصادیق اهتمام به امور مسلمین فی زماننا هذا به عدد ریگ‌های بیابان است. فقط مسائل اجتماعی جامعه خودمان ضرورت مشارکت فعال بانوان را بلا تردید می‌نماید. اگرچه نقطه عزیمت حل مسائل اجتماعی خانواده است و بانوان در این عرصه نقش محوری دارند اما سطحِ مشارکت برای حل مسائل اجتماعی کشور به هیچ عنوان قابل تقلیل به خانواده نیست و حضور در ساحتِ جامعه و کنشگری فعال در میدان در بسیاری از امور ناگزیر است. میدانِ سیاست، فرهنگ، سلامت و... به مشارکتِ مستقیم بانوان نیاز مبرم دارند. 🔶 درباره اهمیت و محوریت نقش بانوان در خانواده نیز که بحثی وجود ندارد و تاکیدات فراوانی در ادبیات دینی و طرح انقلاب اسلامی برای زن در این زمینه به چشم می‌خورد. حال باید پرسید مشارکت فعال در عرصات مختلف جامعه در کنار نقش‌های محوری بانوان در خانواده چگونه امکان‌پذیر است؟ تجربه تاریخی ما الگوی «اَبرزن» را برای پاسخ به این مساله معرفی می‌کند. یعنی اگر قرار به حذف یکی به نفع دیگری نباشد، تنها گزینه جمعِ جبری خانه و جامعه با پذیرش فشارهای نقشیِ مضاعف برای زن است. باید پرسید چرا ما در پاسخ به فراخوان انقلاب اسلامی برای اهتمام به امور جامعه تنها به این دو گزینه اکتفا کردیم؟ 🔶 یعنی یا به تحریف ایده الگوی سوم به نفع منویات سنت پرداختیم و به بانوان گفتیم رسالت اجتماعی شما همان ایفای مطلوب نقش‌های خانوادگی و یا در نهایت امتداد همان نقش‌ها در موقعیت‌های اجتماعی خاص مانند معلمی و پرستاری و... است و یا به زنان گفتیم فرداً وحیدا به جمع این دو عرصه مبادرت ورزند. نتیجه این شد که یا عطای مشارکت اجتماعی را به لقایش بخشیدند و یا مانند یک سوپرمن هر دو عرصه را نگهداشتند. اما آیا گزینه دیگری برای برخورداری از ظرفیت بانوان در جامعه در عین تعهد به خانواده وجود ندارد؟ حتما وجود دارد. گزینه جایگزین، ارتقاء مسئولیت‌پذیری مردان در قبال خانواده است. واقعیت این است که سازمانِ خانواده در موقعیت اکنون ما تنها یک مسئول دارد و آن هم زن است. مخاطبِ نظم هنجارین خانواده در این فضا صرفاً بانوان هستند و آقایان فقط در ساحت تامین و حمایت، خود را به خانواده متعهد و مسئول می‌دانند. غیبت مردان در خانه واقعیتِ انکارناپذیرِ الگوی خانواده معاصر ماست. 🔶 در حالی که خانواده نیاز به دو متصدّی به نحو توامان و هم‌افزا دارد. رسیدگی به امور خانه، تمشیّت و تربیت فرزندان، تدبیر اقتصاد و مصرف خانوار، مدیریت عواطف اعضاء و... همگی نیازمند مشارکت مسئولانه و هم‌افزایی زن و مرد بوده و غیبت مردان و جبران افراطیِ زنان، هم کارکردهای خانواده را مختل کرده و هم زمینه محرومیت جامعه از ظرفیت بانوان را فراهم می‌سازد. اساسا در این حالت، خانه تبدیل به «وبال» زن می‌گردد و هیچ فردی در قبال وبال احساس تعهد و علاقه نخواهد داشت. ارتقاء مسئولیت‌پذیری مردان نسبت به امور خانه به هیچ عنوان اقتضاء اختلاط نقش‌ها و برهم خوردن ساختار خانواده به نفع رویکردهای فمینیستی ندارد. بلکه منجر به بازنگری در کلیشه‌های پوسیده و مفروضات ناکارآمد درباره جایگاه مرد در خانه و در نهایت بازسازیِ موقعیت «اقتدار» می‌گردد. کنشگری ضامن اقتدار و حاشیه‌نشینی زمینه‌ساز انفعال مرد در مناسبات خانواده است. پدیده ابرزن تنها در غیاب مردانِ مقتدرِ موثر در خانه شکل می‌گیرد. ما ناگزیر از گفتگوی با مردان درباره خانواده و زنان هستیم... 🔸 : آقای دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر حوزه جنسیت 🆔 @tahlil_shjr
تعریف وفاق چیست؟ 🔶 این روزها کلیدواژه «وفاق» به یکی از پربسامدترین واژه‌های سیاسی کشور بدل شده است. رئیس‌جمهور منتخب مردم با انتخاب عنوان «دولت وفاق» تلاش کرده است خود را فراتر از جناح‌بندی‌های موسوم سیاسی کشور نشان دهد. تعبیر دولت وفاق مدنظر او البته مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی گوناگون کشور است. کابینه‌ای که در آن افراد با گرایش‌های سیاسی متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند. 🔶 اما واژه وفاق، واژه‌ای نیست که آقای پزشکیان مبدع آن در ادبیات سیاسی کشور بوده باشد و بارها این واژه و واژه‌های مشابه آن، همچون همدلی و وحدت و ... از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کار گرفته شده است. معظم‌له در سخنرانی‌های متعددی ابعادی از مفهوم وفاق را شرح داده‌اند که این روزها می‌تواند مورد استفاده و استقبال دست‌اندرکاران و طراحان ایده دولت وفاق قرار گیرد. 🔶 رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی تلاش‌های مستمری را برای همدلی و وفاق میان همه ملت و جریان‌های سیاسی و مسئولان کشوری دنبال کرده‌اند. در دوران دوم خرداد که با میدان‌داری رادیکال‌ها، فضای دوقطبی‌سازی جامعه تشدید شده و برخی از تفرقه‌افکنان میدان‌دار شده بودند، حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام اسلامی فرمودند: «خیلی از کارهایی که به نظر نشدنی می‌آید، شدنی است؛ در صورتی که مسئول، برای این کار متفرّغ باشد. این اختلافات و دعواها نمی‌گذارد شما متفرّغ باشید. وجود اینها در دولت، مجلس، قوّه‌ قضائیه، داخل یک قوّه، بین دو قوّه، چیز بسیار بدی است. از جمله چیزهایی که بسیار بد است، این‌گونه اختلاف‌هاست. اینها را باید علاج کنید. البته الان بنده دوستانه و برادرانه عرض می‌کنم و واقعاً به عنوان نصیحت عرض می‌کنم که اینها را علاج کنید؛ اما اگر آدم ببیند همه می‌خواهند علاج کنند، ولی چند نفر نمی‌گذارند - چهار نفر این‌جا، چهار نفر آن‌جا نمی‌گذارند - مجبوریم کسانی را که نمی‌گذارند وفاق به وجود آید، به‌گونه‌ای علاج کنیم!» (21/9/1380) 🔶 دعوت رهبری منحصر به اصلاح‌طلبان نبوده است و معظم‌له بارها از اصولگرایان نیز طلب وفاق و همدلی کرده است که برجسته‌ترین آنها در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که به آیت‌الله شهید رئیسی تعلق گرفت، است. معظم‌له در آن دیدار با صراحت اعلام داشتند: «دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود، لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.» (12/5/1400) 🔶 «وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس جمهور باید در این مسیر پیشگام باشد و اجازه ندهد دیگرانی به جای او در مقام تعریف قرار گیرند و آن را تحریف کنند. آقای پزشکیان که ارادت و تعلق خود را به رهبری و گفتمان او بارها ابراز داشته است، خوب است که در تعریف وفاق مدنظر خود نیز همین مسیر را طی کند و بر تفسیر رهبری از وفاق صحه بگذارد و همان مسیر را مبتنی بر همان اصول و چارچوب ادامه دهد که حاصل آن همدلی و وفاق واقعی در کشور خواهد شد. 🔸 : آقای مهدی سعیدی 🆔 @tahlil_shjr
چگونه می‌توان پیوست عدالت را به قاعده‌ای در حکمرانی کشور تبدیل کرد؟.pdf
112.9K
چگونه می‌توان پیوست عدالت را به قاعده‌ای در حکمرانی کشور تبدیل کرد؟ 🔶 نیازمند ساخت اکوسیستم پیوست عدالت اجتماعی و تشکیل درست زنجیره تولید علم و تربیت نیرو تا نهادسازی در این عرصه هستیم. پیوست عدالت، هر نوع نقد از منظر عدالت نیست. نظام‌مندی و چند بعدی بودن، وجه ممیزه پیوست عدالت از بررسی خبرگانی و نقادی تخصصی است. حرکت همزمان در دو نهاد سیاست و اداره و نهاد علم، برای تحقق پیوست عدالت ضرورت دارد و این جریان تقاضای پیوست‌نگاری از سوی نهاد سیاست و اداره است که می‌تواند نهاد علم را به حرکت درآورد. سفارش پروژه‌های واقعی در مورد برنامه‌های واقعی به نهاد علم و نهادهای واسط علم-عمل برای پروژه‌های مهم و منتخب دستگاه‌ها بر اساس فناوری‌های تولید شده، می‌توانند زمینه یادگیری و تکرار پیوست‌نگاری در دستگاه‌های مختلف را فراهم کنند. از جمله این فناوری‌ها، نرم افزار عمومی پیوست عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است که در دیدار ۶ شهریور ۱۴۰۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی با دولت چهاردهم مورد اشاره قرار گرفت. 🔸 : آقای محمدصادق تراب‌زاده جهرمی؛ پژوهشگر عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🆔 @tahlil_shjr
جمعه سیاه یا سپید؟! 🔶 امروزه بازار جنگ روایتها در کشور ایران اسلامی ما بسیار گرم و داغ است و این جنگ به طرزی افکار عمومی جامعه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد که گویی عده‌ای سیاه را سفید و سفید را سیاه می‌بینند. یکی از دلایل ضربه خوردن کشور و ملت ما از دشمنان در مقاطع زمانی مختلف، فراموشی تاریخ واقعی دوران قبل از انقلاب در گذر زمان بوده است، دورانی که سرشار از حوادث گوناگون، سرکوب‌ها، تظاهرات، شکنجه‌ها و کشتار بوده است‌. 🔶 یکی از حوادث مهمی که مهر تاییدی بر دیکتاتوری و جنایت محمدرضا پهلوی بوده قیام خونین روز جمعه ۱۷ شهریور در میدان شهدا (ژاله سابق) است که تعداد زیادی از مردم با فشنگهای سربی داغ ارتش رژیم شاهنشاهی سرکوب و شهید شدند. البته تا پیش از این نیز شاهد قیامهای متعدد مردمی نیز بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به قیامهای ۱۵ خرداد سال۴۲، قیام ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ قم، قیام ۲۹ بهمن تبریز سال ۱۳۵۶ و ... اشاره نمود. 🔶 قیامهایی که حکایت از ظلمها، ستمها و فسادهای درباری محمدرضا پهلوی و اطرافیانش می‌باشد که با پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه خائن، مردم کشورمان، خوشحالی وصف‌ناپذیری را از خود ابراز نمودند. انقلاب اسلامی از زمان پیروزی تا به اکنون تهدیدات و حوادث سختی را گذرانده و می‌گذراند اما آنچه که مهم است اینکه باید در خصوص تاریخ واقعی در قبل و بعد از انقلاب روایتگری صحیح صورت گیرد. 🔶 امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که دشمنان ایران و اسلام با غول های رسانه‌ای خود اعم از ماهواره‌، فضای مجازی و ... سعی دارند از دوران پس از انقلاب، دورانی سیاه و سرشار از عقب‌ماندگی، بدبختی، ظلم و ستم و دوران قبل از انقلاب را سراسر زیبایی و پیشرفت، دموکراسی و خوشبخت بودن مردم معرفی نمایند. بنابراین لازم و واجب است بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله) جهاد تبیین جدی گرفته شود و در خصوص وقایع قبل از انقلاب بخصوص قیام خونین ۱۷ شهریور و سایر اتفاقات از این دست، تبیین و روشنگری خلاقانه‌ای صورت گیرد و الا ملّتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار دوباره آن خواهد بود. در پایان، عرایضم را با سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) به پایان می‌رسانم که فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸 : آقای محسن صیاد قنبری 🆔 @tahlil_shjr
بحران‌های عمیق، متوالی و متعدد رژیم صهیونیستی 🔶 با توجه به پایان اعتراضات و اعتصابات در سرزمین‌های اشغالی و عدم گسترش یا تداوم آن، به نظر نتانیاهو با پافشاری بر خواسته‌های خود در مذاکرات، خطر دیگری را پشت سر گذاشت. حقیقتاً هیچکس جز نتانیاهو نمی‌توانست و نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را تا این حد دچارهای بحران‌های عمیق، متوالی و متعدد کند و هیچکس نیز همانند وی نمی‌تواند خود را در این بحران‌ها حفظ کند! 🔶 فقدانِ انرژیِ لازمِ اعتراضات داخلی البته پیامد خطرناک دیگری نیز داشته و آن این است که نتانیاهو را به این نتیجه می‌رساند که می‌تواند دوره فرسایشی کم‌ هزینه‌تری را به جلو برده، به مرور، اسرا در داخل غزه در اثر بمباران‌ها یا دیگر شرایط کشته می‌شوند و این فضایی به نتانیاهو برای تداوم جنایت می‌دهد. 🔶 به هر روی، فقدان فشار لازم داخلی، عدم فشار جدی آمریکایی‌ها در مذاکرات و یک عامل دیگر، باند جنایتکار حاکم بر تل‌آویو را این روزها تحریک به دست زدن به ماجراجویی‌های تهاجمی جدیدی در سطح منطقه کرده است. چه از سوی ارتش و چه از سوی نهادهای امنیتی. 🔸 : محلل 🆔 @tahlil_shjr