eitaa logo
کانال تجارب طب اسلامی و سنتی حسین معارفی
19.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
24 فایل
درج تجارب خودم و همه اساتید طب ایرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
💊درمان فلج و بی‌حسی اعضا ✍کافیست۲۰گرم آویشن را در۴۰ سی‌سی عرق آویشن خیس نموده سپس ۲۰۰ گرم روغن کنجد به آن اضافه کرده و بجوشانید ✍سپس صاف نموده و روغن بدست آمده را به موضع بمالید 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔶سوزش گلو🔶 🔹غرغره دم کرده پونه + آویشن روزی سه مرتبه 🔹غرغره عرق عناب + آب پیاز 🔹دم کرده ترکیب مساوی ختمی + پنیرک + شقایق + بنفشه روزانه سه استکان ۲۰ دقیقه بعد از هر غذا میل کنید 🔹آش جو و سوپ جو همراه با سبزی فراوان بدون سیرداغ و کشک 🔹سوپ شلغم و آب شلغم پخته شده همراه کمی عسل 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 مضرات ♻️ (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شفاء، دوا و گوشت آن مرض است به شدت بوده و خون را می ‌کند و برای مضر است و استفاده از آن سبب ، ، ، ، ، بزرگ شدن و ورود زرد آب به و بیماری‌های سوداوی می‌شود. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 درمان لاغری مفرط ♻️ یکی از بهترین راهکارهای بهبود رشد کودکان و استفاده از است. یک قاشق مرباخوری بارهنگ را با مقداری آب و جوشانده و صبح و شب میل شود پس از مدت کوتاهی متوجه درمان لاغری خواهید شد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 میوه ای پرخاصیت بنام هلو ♻️ کمتر کسی میتونه تو این هوای گرم در برابر این میوه وسوسه انگیز و آبدار مقاومت کنه، علاوه بر عطر و طعم منحصر به فردش، خواص زیادی هم داره که در ادامه با اون آشنا میشیم.. 🖋 مرحوم عقیلی خراسانی در کتاب مخزن الادویه خواص آنرا اینگونه معرفی میکند 🔶 طبیعت آن سرد و تر نوع مناسب آن: رسیده، شاداب و لطیف 🔶 خواص: و تسکین بخش حرارت بدن و تشنگی و برای رفع دهان و صفراویِ خالص مفید است. در افراد گرم‌مزاج قوای جنسی است. اگر قبل از غذا میل شود و تا نیم ساعت، آب یا هیچ خوراکی نخورید است. 🔶 برای ، آب رسیده آنرا گرفته شب تا صبح اجازه دهید دُردِ آن ته‌نشین گردد، سپس صافی آنرا با شکرسرخ، ترنجبین یا شیرخشت بیاشامید. 🔶 خوردن هسته آن برای بویژه هنگام کوهنوردی، در پیشگیری و درمان، است. 🔶 روغن هسته آن برای سردردهای یکطرفه و درمان مفید است. ❗️ مصلح آن: عسل، مربای زنجبیل 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 علت پدید آمدن و درمان آن ♻ سبب بروز آن دم(خون) سیاه است که از دهانه عروق خارج شده و زیر می‌افتد، در آنجا محتبس شده و غلیظ و منجمد و سفت می‌گردد. 🔹 علاج: ۱. با غذاهایی که خون صالح تولید می‌کنند مانند با گوشت جوجه‌مرغ محلی و گوسفند، زرده . ۲. افتیمونی یک لیوان صبح ناشتا(اگر بدن خیلی گرم بود شربت با آب گرم را جایگزین کنید) ۳. دمنوش دو ساعت بعد از ناهار و شام ۴. خنک کردن بدن با حمام ۵. فصد قیفال(به صلاحدید متخصص طب ایرانی‌اسلامی) ۶. اگر غلظت ماده زیاد بود و خال با موارد فوق برطرف نشد میتوانید با تیغ بیستوری ۱۱ موضع را تیغ بزنید و با لیوان کوچک مکش ایجاد کنید تا خون منجمد در آن خارج شود و پس از آن موضع را با طبیعی بشویید تا دهانه عروق بسته شود و ماده به آنجا نریزد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 اندر خواص خیار ♻️ یکی دیگر از میوه‌های پرطرفدار در فصل بهار و تابستان مخصوصا نزد کودکان است. طبیعت: سرد و تر در کافی حضرت امام حسین ع به نقل از رسول اکرم ص میفرمایند خیار را با بخورید. در سنتهای دیرینه توصیه به خوردن خیار با نیز شده است که از شدت سردی آن می‌کاهد و برای درمان سوداوی کاربرد دارد. ✳️ خواص: 🔸 مسکن و صفرا بوده، جالی و پاک کننده است. موجب و پاکسازی رسوبات اوره و اسیداوریک و نیز میگردد. آب جوشانده پوستش باعث درمان و پاکسازی کبد است. 🔸 ملین و ادرارآور بوده، در درمان ، سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد. 🔸 خواص درمانی تخم آن قویتر است و پاک کننده عروق از مواد لزج میباشد. 🔸 : نفاخ و دیرهضم و گاهی محرک تبهای مزمن است. 🔸 : نمک، کشمش و رازیانه در سردمزاجان و سکنجبین در گرم‌مزاجان‌ می باشد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 برای جلوگيری از التهاب و آبريزش بينی، ميوه‌ی خشک را با آتش سوزانده و دود آن را كنيد. 🔹 باعث باز شدن بينی و رفع ريزش آب آن می‌گردد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 علت و درمان ♻ سبب بروز تبخال، غلبه‌ی خلط صفراست که معمولا در افراد صفراوی یا هر مزاج دیگری که دارند آشکار میشود و بیشتر بعد از مصرف گرمیجاتی همچون ، زنجبیل، و غیره پدید می‌آید. 🔹 پیشگیری و علاج: ۱. یک مرحله ۲. (زیر چانه) یک هفته بعد از حجامت عام ۳. غرغره کردن آب با جوشانده پوست انار یا جوشانده ۴. قرار دادن گاز استریل آغشته به روی موضع ۵. مصرف غذاهای خنک مانند آش جو، خوراک کدوی آب‌پز و (مشروط به اینکه دوغ شور نباشد) و مواردی از این دست. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 نسخه‌ای عالی برای بیماریهای گرم: ♻ یکی از بهترینها در بیماریهای گرم است. از این جهت که: ۱. طبیعت آن سرد است. ۲. هست. ۳. پاک کننده است. ۴. براحتی در بدن میکند. ۵. و معتدل الغذاست. ۶. تسکین دهنده‌ی است. ۷. باوجود اين همه خصايل، اخلاط فاسد را نیز به هیجان نمی‌آورد، موجب سنگینی و نمی‌شود، خصوصا اگر جو خوب و پاکیزه‌ای باشد. و علامت نیکویی آن است كه هنگام پختن گردد و متعفن نشود و آب آن، سرخ‏رنگ شود. و چاقی جو نيز نشان از خوب بودن ان دارد. 🔹 روش پخت آن: یک پیمانه جو خوب و پاکیزه‌ی پوست‌کنده را درون ۱۴ پیمانه آب شیرین روی حرارت ملایم و مرتب کف آن را گرفته تا پخته شود، سپس آب آن را صاف کرده و استفاده میکنند. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 ناشی از حرارت و ♻️ علامت آن: 1. قابل لمس است 2. اعتدال در ادرار و مدفوع 3. خشكى دهان و بينى 4. 5. عدم سنگینی در سر 6. آرام شدن سردرد با‏ چيزهاى ✳️ درمان: 1. تعديل و هوا 2. نشستن در اماکن سرد و تر 3. استشمام ، مانند صندل و و و و . ✅ اگر با تدابير فوق سردرد آرام نشد، از داروهایی كه بالفعل و بالقوه خنک باشد باید بهره برد: مانند روغن گل با آب سرد آميخته، و روغن بنفشه و نيلوفر و كه در یخچال سرد کرده باشند، روی سر بريزید. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 هندوانه و فصل گرم ♻️ به گفته مرحوم حکیم عقیلی خراسانی، بهترین آن: رسیده، شیرین، شاداب و شکننده(ترد) است. 🔹 طبیعت آن: در اول دوم و در آخر دوم است. ✳️ خواص آن: * مسکن شدت صفرا و و تشنگی است * بول و و بلغم شیرین است * موجب رطوبت بخشیدن به بدن است، * برای تبهای سوزان و کسانی که بدن آنها صفرا ساز است مفید میباشد. * در ترکیب با سایر داروهای مناسب در درمان و صفرای سوزان مفید و کمک به هضم غذا نموده و ادرارآور بوده و همینطور موجب خرد کردن و درمان امراض سوداوی است. 🕓 بهترین زمان برای تناول، بین دو وعده غذایی است (ناشتا و در هنگام گرسنگی مصرف نشود). تخم آن در دوم سرد و تر و فعل وانفعال آن مثل تخم کدو میباشد محرک کافی جهت خارج شدن سنگ مثانه و کلیه است، ❗️ برای طحال و شخص سرد مزاج و دارای معده سرد مضر است.( کسانیکه دچار نفخ یا ترش کردن معده میشوند) و عسل و گل‌قند میباشد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 اندر خواص پوست هندوانه ♻️ را دور نریزید چون فواید و خواص آن برای بدن بیشمار است. از در مردان تا کاهش سریع و جلوگیری از بخشی از این فواید جالب است. 🔸 همچنین یکی از بهترین داروهای صفرای عفونی از معده می‌باشد. 🔸 خواص فراوان دیگر ازجمله: 🔹 بهبود زخم و رفع از پوست با کمک به رشد ماهیچه‌ها، با اثر گشادکنندگی روی عروق قلب کمک به بهبود علمکرد آن و درمان آنژین و پیشگیری از سکته می نماید. 🔸افرادی که قصد دارند توانایی‌ها و خود را در رشته ورزشی خود افزایش دهند پوست هندوانه مصرف کنند. این روش در ایالت غربی امریکا از سالهای دور در میان ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گرفته. 🔸 باعث تقویت سیستم ایمنی میگردد و حاوی ترکیباتی است که از جلوگیری میکند. 🔸 پوست هندوانه معده را تقویت میکند. پس تا دیرنشده از مصرف این داروی چند منظوره و مفید غفلت نورزید. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
✅ سردردهای بلغمی ✍️ درد معمولا از گردن و پشت سر شروع میشود ؛ هنگام سردی و استرس تشدید می شود ؛ با بوهای گرم آرام می شود ؛ بعضی مواقع همراه با حالت تهوع می باشد ؛ در زنان معمولا بیشتر دیده می شود. بسته به شدت سردی سر ، درمان بین 40 تا 120 روز طول میکشد. ① حجامت گرم کتف (بادکش) 21 مرحله ② ارده با شیره انگور هفته ای 5 وعده صبحانه ③ استشمام عطر گرم شب ها موقع خواب جلوی بینی ④ روغن مالی با روغن کنجد روی ملاج سر ⑤ ترک و یا کاهش سردی ها مخصوصا شبانگاه 👌 اگر سردرد در خانم بود ، استفاده شبی یک لیوان عرق رازیانه با عسل توصیه می شد. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 درمان ورم صورت ♻ اگر با همراه هست و قرمز رنگ روی صورت پدید آمده، ناشی از صفراست که میتوان آن را به سادگی با نوشیدن تحلیل برد. دو ساعت بعد از صرف غذایی که تند، شور، تلخ و چرب و شیرین نباشد میتوانید شروع به نوشیدن کنید، به گونه‌ایکه هر نیم ساعت یک لیوان آب هندوانه میل کنید. این دستور بسیار در کاهش ورم و رفع خارش صورت است. 🔸 : اگر ورم همراه با خارش و قرمزی پوست نبود، دستور فوق میتواند بگذارد، بنابراین یا از بودن ورم اطمینان حاصل کنید یا به پزشک متخصص طب ایرانی‌اسلامی مراجعه کنید. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
☘ سرکه‌ سیب را برای مو استفاده کنید. سرکه‌ سیب موخوره و شکنندگی مو را از بین می‌برد، تارهای آن را محکم‌ کرده، مانند اسپری مو عمل می‌کند.⚡🌟 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.⚡
🔴 مویز ؛ دوست کبد و معده ♻️ در طب سنتی خوراکی‌هایی مانند مویز و کشمش در عین حال که یک غذای سالم و طبیعی هستند اثر درمانی نیز دارند. ▫️ مویزهای پر گوشت که هسته‌های کم و کوچک دارند، بهترند. ▪️خود مویز طبع گرم و دانه آن طبع سرد و خشک دارد مویز هر چه شیرین‌تر باشد گرم‌تر است. ▫️مویز بر ، تقویت قلب، ،معده و حافظه موثر بوده و برای و مفید دانسته شده است به طوریکه ابن سینا در کتاب قانون مویز را دوست کبد و معده می‌داند. ▪️ مویز برای کسانی که می‌خواهند به طور سالم شوند غذایی مناسب است. ▫️خوردن گاه به گاه مویزی که دانه آن خارج شود برای مناسب است. ❗️اگر مویز با دانه‌اش خورده شود باید دانه به خوبی جویده شود در این صورت مویز برای و مفید است ولی خوردن دانه آن برای کسانی که دستگاه گوارش دارند مضر است. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 بر روی یا با ⁣صورت می‌تواند باعث ایجاد و چروک در شود و فرآیند پیری را تسریع نماید. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊✅ درمان آبسه و عفونت دندان ✍️ عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی 3 بار تکرار کنید. 🔻 غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی 2 بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد. برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 ترمیم مینای دندان: ♻ برای ترمیم مینای دندان ابتدا بایستی صورت گیرد تا غلبه خلط ناسالم از خون برطرف شود.(با تغذیه و ورزش) و در موضع، می‌توان با مالیدن روغن به دندان‌ها و همچنین پرهیز از خوردن از قبیل انجیر، شیرینی‌جات صنعتی، مسقطی و... و همچنین 2 الی 3 ساعت یکبار عسل را مزمزه کردن. (البته منوط به اینکه خیلی تخریب، و سطحی باشد.) 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
💊🔴 بی‌تابی و در کودکان ♻ کودکی که دچار و غلتیدن در بستر هست، ، ترشی‌ها را دوست دارد و از شیرینی و چربی متنفر است، دچار . ✅ برای درمان باید غذاهای گس‌مزه، آب انار و ترشیجات دیگر به او داد. ✅ اما اگر کودک عصبی، و بود، ناخن می‌جوید، جیغ می‌کشید یا حتی خودزنی می‌کرد، دلیل آن و است. ✅ برای درمان باید پسته، گردو و مخصوصا بادام، فسنجان و سوپ گندم بخورد. ضمن آنکه دمنوش و شبانگاه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🔴 رنگ موی طبیعی ♻ آثار درمانی آن: ۱. کاهش ۲. تقویت پیاز موها ۳. رفع سر و موها ۴. رفع و مانند اینها ضمن اینکه زیبایی می‌آفریند که برای بسیاری دلخواه است. 👇 🌀مواد لازم: ۱. زرده رسمی: ۱ عدد ۲. روغن : ۱ قاشق غذاخوری ۳. روغن : ۱ قاشق غذاخوری ۴. : ۱ قاشق غذاخوری ۵. : نصف قاشق غذاخوری ۶. پودر : ۱ قاشق مرباخوری ابتدا حنا را در آب خوب بخیسانید تا مانند ماست نرم‌شود. سپس وسمه را کم‌کم بیفزایید و هم‌بزنید و وقتی یکدست شد، بقیه مواد را به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را به همه موها تا کف سر بمالید و سر را با کلاه رنگ بپوشانید و بگذارید دست‌کم ۴ ساعت روی سر بماند، سپس با آب ولرم بشویید. 💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇 لینک کانال @noskhesonati نشر دهید.
🍑🍑 در سود و زیان میوه‌های تابستانی 🖋 دکتر انوشیروانی، استادیار دانشکده طب ایرانی مشهد ⚙ برخی از میوه‌های تابستانی مانند زردآلو، هلو، آلو، و شلیل از خانواده گل‌سرخیان هستند. این میوه‌ها در حالت رسیده آبدار شیرین، هم غذای لطیف محسوب می‌شوند و هم به تامین رطوبت بدن کمک می‌کنند؛ و ضمناً مواد قندی موسیلاژی آنها این آبرسانی را پایدارتر می‌کند. @hikmatbasedmedicine ⏺ میوه‌های یادشده برای کسانی که لاغر خشکیده و نحیف هستند سودمند می‌باشند؛ اما حتی در همین افراد اگر معده رطوبت غیرطبیعی داشته باشد مصرف آنها بی‌زیان نیست و می‌تواند ریفلاکس و نفخ و آبریزش دهان را افزایش دهد. ✔ در چنین مواردی پیشنهاد می‌کنم دو ساعت پیش و پس از این میوه‌ها نوشیدنی یا غذای آبکی مصرف نشود، و تا جایی که ممکن است جایگزین یک وعده غذا شوند یا بعنوان یک میان‌وعده غذایی مصرف گردند. ✔ کسانی که نفخ و ریفلاکس شدید دارند، بهتر است بجای زردآلوی تازه و هلوی تازه از برگه خشک آنها استفاده کنند. @hikmatbasedmedicine
🔸 گرمازدگی در کشاکش کرونا 🖊 بقلم‌ دکتر مجید انوشیروانی، دکترای تخصصی طب ایرانی. 🔸 فراز نخست: هرچه هوای اردی‌بهشت ۹۹، سازگار و نازش‌‌آور و نوازشگر بود خرداد با گرمایی گدازان و سوزنده به میدان آمده است و بویژه در این روزها گویی آتش در هر کران می‌دمد. حالا همه -چه کسانی که حرارت بنیادی اندکی دارند مانند خردسالان و سالخوردگان، و چه جوانان گرم‌مزاج- باید برای رویارویی با گرمازدگی آماده باشند. اما امسال ممکن است وضع قدری متفاوت‌ باشد و چالش‌های تشخیصی دیگری برای گرمازدگی رخ دهد زیرا برخی شباهت‌ها میان علایم گوارشی/عصبی گرمازدگی و علایم گوارشی/عصبی کووید-۱۹ ممکن است کار را دشوار کند. می‌دانم که بیشتر مردم این موضوع را جدی نمی‌گیرند ولی البته کروناویروس با رفتار پیچیده و غافلگیرکننده‌اش هنوز و پس از این هم برای ما درس‌ها و عبرت‌هایی خواهد داشت... @hikmatbasedmedicine 🔸فراز دوم: گرمازدگی با افزایش دمای بدن، بی‌حالی و خستگی، احساس ناخوشی، و چندین علامت دیگر در سیستم‌های گوناگون بدن پدیدار می‌شود از جمله: - علایم گوارشی (تشنگی شدید و خشکی مخاط‌ها، تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی) - علایم مغزی‌عصبی (گیجی و منگی، سرگیجه، سردرد) - علایم قلبی‌عروقی (کاهش فشارخون، افزایش ضربان قلب) @hikmatbasedmedicine در این‌ میان، علایم گوارشی مانند تهوع و اسهال اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا اختلال سد مخاطی لوله گوارش در فرآیند گرمازدگی، می‌تواند به پیامدهای التهابی دیگری منجر شود که گاه مزمن یا عودکننده خواهند شد و چنان‌که گفتم تشابه بالینی آنها با علایم ابتلا به کووید-۱۹ نیز می‌تواند چالش جدیدی ایجاد کند.‌ 🔸فراز پایانی: با ملاحظه امکان دینامیزم‌های یادشده، توجه به این نکات را ضروری می‌شمارم: ۱. نشانه‌های مشترک میان گرمازدگی و کووید-۱۹ را بویژه در سالمندان باید جدی گرفت. ۲. کسانی که در گرمازدگی دچار تهوع، استفراغ، یا اسهال می‌شوند برای پیشگیری و کمک به بهبود، باید به این نکات توجه کنند: - بهترین‌ نوشیدنیِ مناسب این وضع، آب سیب ترش‌وشیرین، یا دمنوش سیب یا دمنوش به (با دمای خنک) است. - خیسانیده تخم بارهنگ همراه با گلاب با مقدار بسیار اندکی شیرین‌کننده نیز سودمند است. - رب انار ترش‌وشیرین بجای رب گوجه بسیار مناسب است. - بهترین غذا در این حال، چلوگشنیز با تخم گشنیز و قدری سماق است. - خوردن گوشت در این وضع باید بسیار کم شود و در حداقل مقدار بصورت گوشت کبابی یا جوجه‌کباب با رب انار مصرف گردد. ‐---------------- نقل و همرسانی این نوشتار با حفظ امانت، بدون کم و افزون، با ذکر لینک‌های کانال و نام نویسنده مجاز است. https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine
درباره جان، و تن بقلم دکتر مجید انوشیروانی، PhD طب سنتی ایران 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ✅ درباره سبب بیماری، حرفهای بسیار می گوییم و می شنویم و می نویسیم و می خوانیم. بیماریهای قلب و عروق، بیماریهای سیستم ایمنی، بیماریهای متابولیک، بیماریهای عفونی، و بدخیمی ها را به نمک و چربی و آلرژنها و قند و شکر و ویروس و میکروب و پرتوهای خطرناک و ظروف نامناسب و فلزات سنگین و بقایای شیمیایی تباه و ... نسبت می دهیم و در حیطه زیستی بدنبال عامل تهدیدکننده تندرستی می گردیم. گویی که فقط سازوکارهای زیستی محض در وجود ما کارگرند... وقتی هندوانه ای نارس یا اناری ترش و گس نصیبمان شود خوردن آن را خوش نمی داریم، وقتی بادامی تلخ در زیر دندان می آوریم آن را نمی جویم، غذای مانده بویناک را نمی خوریم و به مهمان تعارفش نمی کنیم... اما دریغ که بسیار دل و جان و خرد آدمی را فراموش می کنیم... در نگاه حکیمان، وجود ما در این مجال کوتاه زندگی زمینی، پیوستاری ممتدّ از عالم بالا، تا جان، تا تن است و هر چه بر آگاهی و جان ما بگذرد ناگزیر اثری بر تن دارد و کنش پنهان در روح و روان، در تن ما آشکارا تجلی می کند. چه بسیارند بیماری هایی که گرچه پدیداری ظاهر در تن ما دارند ولی خود از جایگاهی فراتر از تن منشا می گیرند: آنجا که جان و آگاهی و دل ماست... ✅ مثالی بیاورم از همین پزشکی رایج، که مدعیان سنت، بخلاف حکمت آن را یکسر فرو می کوبند: * میان سندرمهای توصیف شده در طب نوین، سالیانی ست که سندرمی موسوم به سندرم قلب شکسته شناخته شده است، بیمار با احوال بالینی شبیه به انفارکتوس قلبی به اورژانس می رسد ولی نه در نوار قلب و نه در بررسی آنزیمهای قلبی نشانی مطمئن از یافته های کلاسیک سکته قلبی بدست نمی آید؛ ولی به زبان ساده قلب از حرکت و تپش بازمانده است، بی آنکه انقباضی در رگ رخ داده یا لخته ای راه را بر خون بسته باشد؛ بلکه استرس عاطفی شدیدی مانند اندوه عمیق در مرگ محبوب، یا مشاجره ای شدید و جانکاه با همسر، یا شکستی مالی، یا روابط پر از تخالف و آشفته، یا حتی ترس از ایراد سخنی در جمعی موجب شده است که بطن چپ قلب از جنبش بایستد و خونی از آن به عروق گسیل نشود... در این حال، بطن چپ قلب دچار آکینزی یا سکون می شود. در فرهنگ عمومی، ایستادن قلب از ترس و غم مفهوم شناخته شده ای بوده و هست، و حالا این سندرم با شواهد واضح خبر از درستی این دریافت می دهد... ✅ در تجربه پزشکانه خود هر آن می بینم که بسیاری از بیماران بیش از هر چیز، از ملال و اندوه و آزار و دلشکستگی و دلتنگی زخم خورده اند و اغلب در پی ضربتی عاطفی دچار گسست یا فروپاشی نیروی حیاتی شده و جان مایه شفابخش درون را از کف داده اند: در ظاهر مبتلا به تیروئیدیت شده اند اما این پنجه آتشین غم است که گلو و سینه شان را می فشارد، بنا به تشخیص رایج، دچار کولیت زخمی و کرون هستند اما این سایش تیغ زنگاری خشم پنهان است که دل و رودگان را می خراشد ؛ گویا و بظاهر که به آسم دچارند اما این تنگنای تنهایی است که دم زدن را دشوار کرده است؛ و بسا نشانهای دگر و تاویلات دگر... ✅ به گمان من، طعم زندگی این جهانی همچون سکنجبین است: آمیزه ای از عسل و سرکه... گاه سهم عسل در آن بیشتر است و گاه بهره سرکه، گاه فراوانتر از شیرینی نرم و دلپذیر که راحت ذائقه است، و گاه بیشتر از ترشی و گسی آزارنده زمخت که زحمت عصب و پیوند است... شادی و آشتی و مهر و دوستی بمثابه عسل اند، و اندوه و خشم و ترس و کین و جدل و لجاجت بمثابه سرکه... ✅ بیاییم به دل و جان و خرد بازگردیم، به منطق زندگی آدمیزادی بدون لجاجت و خودخواهی. در کام هم شرنگ نریزیم، به یکدیگر زهر ننوشانیم، پتک بر خرد نکوبیم، گلوله خشم را بر قلب هم شلیک نکنیم، خار در چشم هم نخلانیم... این گونه سالم تر زندگی می کنیم، جوانتر پیر می شویم، آسان تر می میریم، و باشد که رستگار شویم. ---------------------------------- * عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند (لسان الغیب، حافظ) =============================== https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine