eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
210 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چگونه خسروپرویز، مسلمان شد؟ آمیزه شگفت هویت ایرانی و اسلامی در حکمت نظامی ✍ سیدحسین شهرستانی حقیر در این سالها درگیر زوایا و بنیادهای فرهنگی و معرفتی پیوند میان هویت ایرانی و اسلامی بوده و هستم. این جستجو مستلزم کاوشی عمیق است هم در تاریخ فلسفه و هم در تاریخ ادبیات. بر همین اساس سراغ خاستگاه شعر و فلسفه در فرهنگ ایرانی‌اسلامی رفتم و و را به‌قدر وسع اندک خود پژوهیدم. اما در اینجا می‌خواهم به لحظه‌ی شگفت‌انگیزی از این پیوند تاریخی اشاره کنم: شاعر و حکیم بزرگ ما، نظامی در تاریخ ادبیات همچون فردوسی ملقب است به لقب حکیم، چون فردوسی داستانهای اساطیری را به نظم آورده و راهی که استاد طوس گشود را پی‌گرفته است. سبک و طرز ادبی او اما گرچه ادامه کار فردوسی است اما تکرار آن نیست، بگذریم! اما مغز سخن من در منظومه "خسرو و شیرین" اوست؛ قهرمان داستان کیست؟ خسروپرویز، شاه ساسانی که نماد برجسته آیین شهریاری ایران است که زندگی‌اش در هاله‌ای از حکایات افسانه‌ای روایت شده است. اما خسروپرویز همچنین چهره‌ای تاریخی دارد که در صحنه مواجهه اسلام و ایران بسیار مهم و خطیر است. او مخاطب نامه رسول‌الله است در دعوت به اسلام و در میان مخاطبان این دعوت‌نامه‌ها، پاسخ او از همه تندتر و بی‌ادبانه‌تر بود: پاره‌کردن نامه دعوت اوج بی‌احترامی بدان است. حال آیا سرایش منظومه‌ای عاشقانه به‌نام این شهریار، رجوع به هویت ملی در تضاد و تقابل با سنت اسلامی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید سراغ خود نظامی رفت. نکته شگفت و ظاهراً متناقص آنکه خسرو و شیرین در دیباچه خود پس از ذکر توحید و نیایش با حق تعالی، فصلی دارد در نعت رسول اکرم: محمد کآفرینش هست خاکش هزاران آفرین بر جان پاکش ممکن است گفته شود که این مقدمات به‌رسم زمان سروده شده و همچون مدح سایر ممدوحان، خارج از غرض اصلی شاعر است. اما کسی که اندک آشنایی با نظامی داشته باشد چنین نمی‌پندارد. به زعم من در تاریخ شعر فارسی کسی همتای نظامی چنین شیدا و شورانگیز رسول‌الله را ستایش نکرده است. در مخزن‌الاسرار، علاوه بر معراجیه، پنج بار غزلسرای عشق خود به رسول است، چون مستی که نمی‌تواند دست از باده بدارد و عاشقی که نمی‌تواند از سخن معشوق فارغ شود. پس این تناقض چگونه قابل حل است؟ ستایش پیغمبر در مقدمه دفتری به نام دشمنی بیگانه با او! این رازی است که حکیم خود رندانه و پوشیده درفصلی بعنوان "عذرانگیزی در نظم کتاب" بدان می‌پردازد. در این فصل سخن از گفتگویی است میان او و دوستی زاهد که "تعصب را کمر دربسته چون شیر" که نظامی را نکوهش می‌کند به اینکه چرا حکمت و ذوق خود را صرف داستانهای ملتهای کهن و آیینهای باطل می‌کند: در توحید زن کآوازه داری چرا رسم مغان را تازه داری؟! اما نظامی در خسرو و شیرین، پرده از حقیقتی برمی‌دارد که سبب حیرت و تحسین رفیق متعصب اوست. شیرین‌کاری شاعر، تاسیس بنایی تازه بر زمینی کهن است. بنای توحید محمدی در خاک زبان و فرهنگ فارسی. ژرف‌ترین صورت پیوند میان فرهنگ ملی و دینی همین است که بنای حقیقت نو بر پایه‌های حقیقت کهنه استوار گردد. به عبارت دیگر در این سنتز جدید، تز و آنتی‌تز به سازش می‌رسند و خسرو پرویز تسلیم عهد محمدی می‌شود و بیگانگی به آشنایی مبدل می‌گردد. این کار شگفت، ازمسیر عشق و با میانجی‌گری "شیرین" واقع می‌شود تا بدین ترتیب نظامی از واقعیت تاریخی خصومت شاه ایران با رسول‌خدا به لطف حکمت شاعرانه خود عبور کرده و پایه‌گذار عهدی جدید گردد. از همین روست که رفیق متعصب نظامی در تحسین او می‌گوید: چنین سحری تو دانی یاد کردن بتی را کعبه‌ای بنیاد کردن شیرین‌کاری حکیم بزرگ ما آنست که بنیاد کعبه را بر بتی استوار می‌کند و بدینسان فرهنگ ایرانی را ماده‌ی صورت حقیقت نبوی می‌سازد. بدین ترتیب دقیقا از متن تضاد هویتی، وحدت فرهنگی زاده شده و کار فردوسی به نحو رادیکالی به تمامیت می‌رسد. چنانچه نظامی در شرف‌نامه و خردنامه، به همین شیوه در صدد سازش فرهنگ یونانی با هویت اسلامی برمی‌آید و کار فارابی را به سرحد کمال می‌رساند. به گمان من این توفیق و جمع بین صورتهای متضاد معرفت و فرهنگ، به میانجی گفتگویی که در متن سخن شاعرانه جریان دارد ممکن است. ایرانیان از راه شعر به ژرفای بحر سیال و درعین‌حال وحدانی "سخن" راه جستند و در آنجا قلب هستی انسانی را یافتند، قلبی که فراتر از همه قوانین و آیینها، آیین و قانونی دارد که همانا قانون و آیین "عشق" است و آیین عشق، آیین "آشنایی" و رفع حجاب "بیگانگی" است... نظامی درآغاز شرف‌نامه درمناجات با خدا می‌گوید: گه آری خلیلی ز بت‌خانه‌ای گهی آشنائی ز بیگانه‌ای گویی خویشکاری شعر و حکمت به‌ظهور رساندن این صفت الهی است که خلیلی از بتخانه می‌آورد و بیگانگی را به آشنایی بدل می‌کند. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد موسیقی فاخر/ مطالبی که رسانه‌ها آن را سانسور کرده‌اند @tamadone_novine_islami
📚فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی 🔻 : 🔸فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی، فرهنگ‎نامه فارسی - انگلیسی اصطلاحات علوم و فنون تمدن اسلامی است که توسط محمدتقی اکبری با همکاری علی آخشینی، احمد رضوانی و عبدالله عظیمایی، زیر نظر جواد قاسمی گردآوری شده است. در این نسخه از کتاب (چاپ دوم) علاوه بر 129 منبع استفاده‌شده در چاپ قبلی، از 41 منبع جدید استفاده شده است.‏ فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی با همت و تلاش تنی چند از اعضای گروه ترجمه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و به ویراستاری بهاء الدین خرمشاهی انتشار یافته است. 🔹گروه تاریخ تمدن اسلامی مجمتع تاریخ،سیره و تمدن @tarikhtamadoneslami @tamadone_novine_islami
💢درس دیروز برای سیاست امروز/ چگونه تغییر سران مستکبر می‌تواند مفید باشد؟ ✍️دکتر موسی نجفی 🔸در زندگی امامان معصوم و دشمن‌شناسی آنان یک نکته قابل توجه‌است و آن این است که در زمان امامت یک امام، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جابه‌جا شده، ولی اصل خلافت و جریان باطل سرجایش می‌ماند. نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می‌ماند، اما نفسِ این تغییر اشخاص، خودش می‌توانست تا مدتی ولو کوتاه[مدت]، فضای مناسبی برای جبهۀ حق ایجاد نماید و ائمه علیهم‌السلام و شیعیان در این مواقع می‌توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی‌اثر نمایند؛ شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط یدِ شیعیان ایجاد نمود. نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند. 🔹این صورت‌مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می‌شود؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش، محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر نکرد، ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی‌ها توانستند از این تغییر اشخاص و غالباً ناصالح استفاده کنند و به بازسازی خود بپردازند. شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران، افراد و سلیقه‌ها، منافع‌شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می‌کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه‌های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می‌افتد. 🔸این موضوع می‌تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در آمریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه‌ریزان استرتژیک و مدیران اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند، می‌توانند از این رهگذر‌، رخنه (و نه وابستگی و دلخوش نمودن) در سیاست‌های شیطانی دشمن، ایجاد نمایند. @drmousanajafi @tamadone_novine_islami
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. گزاف نخواهد بود، اگر جنابِ حجت‌الاسلام داود فیرحی را مصداق این حدیث شریف بدانیم. ایشان از عالمانِ اندیشمندی بود که افکار نوگرایانه و عمیق‌اش ریشه در میراث سترگِ دینی و فکری تشیُّع داشت. کانالِ "به‌سوی تمدن نوین اسلامی" ضایعه‌ی درگذشت ناگهانی این استادِ اندیشمند را به جامعه‌ی علمی کشور، به‌یژه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌کند. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد. @tamadone_novine_islami
وقتی ما می‌گوييم انقلاب اسلامی هدف‌اش تمدن نوين اسلامی است، يعنی نبايد آن‌را به يك پديده سياسی تقليل دهيم. انقلاب اسلامی سعی كرد حيات و زندگی را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابی درست كنيم، بلكه می‌خواستيم يك پديده‌ای ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش تشكيل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدن‌پژوهان - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷) @tamadone_novine_islami
🔺برگزاری وبینار «بازشناسی میراث ایرانی در تمدن اسلامی» با ارائه سید احمد رضا خضری ۲۵ آبان ماه ۹۹ 🔸اطلاعات بیشتر در پیوند زیر: https://b2n.ir/020963 @TamadonEN @tamadone_novine_islami
در سوگ نشسته‌ایم با رخت امید جاری شده در رگ رگِ ما خون شهید هر داغ، برای شیعه جانی تازه‌ست از لشکر داغدار باید ترسید محمد میرزایی بازرگانی @tamadone_novine_islami
🌷۲۲ بهمن ✍️ اکبر نبوی در سال ۵۷ با آرزوهایی بزرگ برای کشور در راه‌پیمایی‌ها شرکت می‌کردیم. بخشی از آن آرزوها تحقق یافته، (هم‌چون استقلال سیاسی کشور، حاکمیت مردم و احیای شخصیت ایرانی) بخشی در آغاز راه است اما با قدرت به پیش می‌رود، (مثل جنبش پرشتاب علمی و فناوری) بخشی از آرزوها ناقص اجرا شده (هم‌چون آزادی و عدالت اجتماعی)، بخشی در چرخه‌ی دنیاطلبی شماری از مسوولان و روحانیان، گرفتار شده و ... و آرمان وآرزوها هم‌چنان زنده‌اند. ۲۲ بهمن سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک بادا... 🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️ @ganjeonline @tamadone_novine_islami
👆پیشرفت و توسعۀ اسلامی یعنی چه؟ @tamadone_novine_islami
در شهر لندن که حدود ١٦ کرور جمعیت دارد (هر کرور برابر با نیم‌میلیون نفر است)، ده سالی هست که نرخ نان به یک قیمت مانده و این مطلب به این واسطه است که آنها از روی علم کار می‌کنند. اما در اینجا نمی‌توانند برای شش ماه نان را به یک قیمت بفروشند، یکی میگوید تقصیر از شاطر است، یکی میگوید از دولت است. اما نه این‌طور نیست، آفت این مملکت فقط بی‌علمی است... (نقل از سیدجمال‌الدین اسدآبادی) @tamadone_novine_islami
💢نزاع دو اسلام! 🔸نزاع امام کاظم(ع) با هارون‌الرّشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی‌درد! عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود! آن کاخ‌ها و شب‌نشینی‌ها، ۱۰۰ندیمه‌ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت‌الله پیاده رفتن را هم داشت! اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! 🔸اسلام هارون‌الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب‌انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ (فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی. اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه‌های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می‌گوید. امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین می‌کرد. 🔸عجیب‌تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است! برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی و دائم در زندان و تبعید، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه‌گذاری کردند! حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید! عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد! خطر بازتولید اسلام مرفهین بی‌درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت. (گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸) 🏴 @m_ghanbarian @tamadone_novine_islami
امشب قلم زدند پریشانی مرا با تو رقم زدند مسلمانی مرا قرآن بخوان و راه خدا را نشان بده توحید را نشان زمین و زمان بده قرآن بخوان و با نفس آسمانی‌ات این مرده‌های روی زمین را تکان بده قرآن بخوان و بال مرا از قفس بگیر اندازه شعور پرم، آسمان بده آخر چه قدر قوم پسردار می‌شوند دختر به دست دامن این مادران بده جز با صدای عشق مسلمان نمی‌شوم پس لطف کن خودت درِ گوشم اذان بده  قرآن بخوان بگو که خدا واحد است و بس هر که ادلّه خواست علی را نشان بده تو آسمان مکه‌ای و ماه تو علی ست تنها دلیل روشنیِ راه تو علی ست مکه گرفته بوی خدا از دعای تو پیچیده در زمانِ همیشه صدای تو پایین بیا ز کوه دخیلی بیاورند دست توسل همگان بر عبای تو امشب فرشته‌ها همه پرواز می‌کنند اطراف آستانه غار حرای تو از این به بعد چشم تمام قنوت‌ها ایمان می‌آورند به یا ربّنای تو از این به بعد شمس و قمر روی دست تو از این به بعد مُلک و مکان زیر پای تو پرواز با دو بال میسر شود، بلی قرآن برای توست، علی هم برای تو احمد شدی، کتاب شدی، مصطفی شدی حالا تمام دار و ندار خدا شدی (شعر از علی اکبر لطیفیان) 💐💐💐 @tamadone_novine_islami
💢 علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی چیست؟ 🔸علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی و شکست کشورها در نیل به توسعه در یک جمله نهفته است؛ دوراهی سیاستمدار! حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروه خاص؟ 🔸مشکل سیاستمدار عمومأ کمبود علم و دانش نیست. مشکل دوراهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی با تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این دوراهی سیاستمدار است که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند. 🔸سیاستمدار می‌داند اگر امکان استفاده از فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی برای همگان میسر باشد رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. دسترسی برابر به قدرت اقتصادی و فرصت‌های اجتماعی برای بهبود عملکرد اقتصادی مفید و حتی ضروری است، اما برای سیاستمدار خطرناک است، زیرا قدرت اقتصادی به تدریج به حوزه‌های دیگر سرایت خواهد کرد و قدرت سیاسی او را به خطر خواهد انداخت. 🔸سیاستمدار می‌داند که کارایی بیشتر به معنای رفاه بیشتر مردم و حتی مالیات بیشتر است، اما این کارایی مقدمات و نتایجی سیاسی دارد که برای سیاستمدار ممکن است پرهزینه باشد. سیاستمداران بر سر این دو راهی عموماً ترجیح می‌دهند که اقتصاد و سیاست را به گروهی معدود واگذار کنند. گروهی که حافظ منافع سیاسی آنها باشند. این مسیر همان اندک سالاری یا الیگارشی است. 🔹کتابِ چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، صفحۀ 19. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسی قرار است که بیاید... در کتاب‌های «معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد»، نوشته‌اند که شیعیان کاشان در قرن هفتم، هر صبح جمعه اسبی را زین کرده به بیرون از دروازۀ شهر می‌بردند و انتظار ظهور می‌کشیدند. تاریخ «حبیب السیر» و تاریخ «روضة الصفا» هم از اجرای همین برنامه در زمان دولت سربداران در سبزوار خبر داده‌اند. این تصویر در سریال «سربداران» (محمدعلی نجفی، ۱۳۶۲) بازسازی شده. جایی که شیخ حسن جوری (امین تارخ) و شاگردش، عزیزالدین مجدّی (بهروز بقایی) در حال هجرت از باشتین هستند و جماعتی را می‌بینند که با پرچم و طبل و نقاره و اسبی سفید ظاهر می‌شوند و آهنگی می‌نوازند که موسیقی تیتراژ خود سریال (کار فرهاد فخرالدینی) است. با متنی که کیوان رهگذار نوشته و بنا به روایتی، محمود دولت‌آبادی دیالوگهای آن را بازنویسی کرده است. تماشای این صحنه در ایام نیمه شعبان، لطف دیگری دارد. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز اول ماه رمضان ❇️ خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و زشتی‌هایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم. @tamadone_novine_islami
فراخوانِ مقاله به همراه کمک‌هزینه‌ی پژوهشی از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب @tamadone_novine_islami
🔺سی‌شب، سی‌مدخل سی‌شب نشست رمضانی- قرآنی دین‌آنلاین برپایهٔ مدخل‌های برگزیدهٔ کتاب دایره‌المعارف قرآن دانشگاه لایدن هلند (۵جلد). در این سی شب ماه مبارک رمضان، مدخل‌های برگزیدهٔ ذیل در هر شب (ساعت ۱۰) در میان صاحب‌نظران نشست گزارش و به بحث گذاشته خواهد شد. @dinonline @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز دوم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم و غضبت دور کن و بر قرائت آیات قرآنت موفق گردان، به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم. @tamadone_novine_islami
💢اهمیّت شناخت قرآن از منظر استاد شهید مرتضی مطهری/ بخش اول 🔸شناخت قرآن برای هر فرد عالم به عنوان یک فرد عالم و برای هر فرد مؤمن به عنوان یک فرد مؤمن، امری ضروری و واجب است. اما برای یک عالم انسان‏‌شناس و جامعه‌‏شناس، شناخت قرآن از آن جهت ضروری است که این کتاب در تکوین سرنوشت جوامع اسلامی و بلکه در تکوین سرنوشت بشریت مؤثر بوده است. 🔸نگاهی به تاریخ این نکته را روشن می‌کند که عملًا هیچ کتابی به اندازه قرآن بر جوامع بشری و بر زندگی انسانها تأثیر نگذاشته است‏ و به همین جهت است که قرآن خود به خود وارد حوزه بحث جامعه‌‏شناسی می‌شود و جزو موضوعات مورد بررسی این علم قرار می‌گیرد. معنای این سخن این است که بررسی و تحقیق پیرامون تاریخ جهان در این چهارده قرن عموماً و شناختن جوامع اسلامی خصوصاً، بدون شناخت قرآن میسر نیست. و اما ضروری بودن شناخت قرآن برای یک مؤمن مسلمان از آن جهت است که منبع اصلی و اساسی دین و ایمان و اندیشه یک مسلمان و آنچه که به زندگی او حرارت و معنی و حرمت و روح می‌دهد قرآن است. 🔸قرآن مثل بعضی کتاب‌های مذهبی نیست که یک سلسله مسائل رمزآسا در مورد خدا و خلقت و تکوین مطرح کرده باشد و حداکثر یک سلسله اندرزهای ساده اخلاقی هم ضمیمه کرده باشد و بس، به طوری که مؤمنین ناچار باشند دستورها و اندیشه‌ها را از منابع دیگر اخذ کنند. قرآن اصول معتقَدات و افکار و اندیشه‌هایی را که برای یک انسان به عنوان یک موجود «باایمان» و صاحب عقیده لازم و ضروری است و همچنین اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعی و خانوادگی را بیان کرده و تنها توضیح و تفسیر و تشریح و احیاناً تطبیق اصول بر فروع را بر عهده سنت و یا بر عهده اجتهاد گذاشته است. این است که استفاده از هر منبع دیگر موقوف به شناخت قبلی قرآن است. قرآن مقیاس و معیار همه منابع دیگر است. ما حدیث و سنت را باید با معیار قرآن بسنجیم تا اگر با قرآن مطابق بود بپذیریم و اگرنه نپذیریم. 🔸معتبرترین و مقدس‌ترین منابع ما، بعد از قرآن، در حدیث، کتب اربعه است، یعنی‏ کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، و در خطب، نهج‌البلاغه و در ادعیه‏ صحیفه سجادیه‏ است. اما همه اینها فرع بر قرآنند و به اندازه قرآن قطعیت صدور ندارند؛ یعنی حدیث‏ کافی‏ آن قدرمی‌تواند معتبر باشد که با قرآن منطبق باشد و با تعلیمات آن جور درآید و اختلاف نداشته باشد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار می‌گفتند احادیث ما را بر قرآن عرضه بدارید، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانید که ساختگی و جعلی است و آن را به ما بسته‌اند؛ ما چیزی خلاف قرآن نمی‌گوییم. 🔹کتاب آشنایی با قرآن جلد ۱، ص ۷-۹ @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز سوم ماه رمضان ❇️ خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم. @tamadone_novine_islami
💢 قلبت را شارژ کن! ✍ اسامه صالح حریری ما چند رمضان را بدون تقوا روزه گرفته‌ایم؟! چرا بعد از رمضان به حالت گذشته باز می‌گردیم، بلکه در برخی از روزهای اندک این ماه مبارک، دچار سستی و خستگی می‌شویم؟ چه چیزی سبب شده تا روزه‌های ما خالی و بی‌روح شود؟! کدام‌یک از ما چشمانش به خاطر خشوعی که روزه (نه نماز) در او ایجاد کرده اشکبار شده و در لحظه‌ی افطار به گریه افتاده است؟! روزه تقوا و پرهیزکاری است و تقوا توشه‌ی انسان است… وضعیت ما چگونه است؟! چه کسی در رمضان قلبش به صورت واقعی برای یک سال شارژ شده است؟ مگر پروردگارمان جل وعلا نفرموده: {وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى}[بقره:۱۹۷] (و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت، بهترين توشه، پرهيزگارى است). علت، بیماریِ عادت است که ما دچارش شده‌ایم، و عبادت‌هایمان را به عادت و روتینی تبدیل کرده که معنایی در زندگی‌مان ندارند. در نتیجه رمضان، برای ما معنای محرومیت به خود گرفته است حال آنکه رمضان ـ برای آنکه درک درستی داشته باشد ـ وسیله‌ی ترقی و پرورش است. @tamadone_novine_islami متنِ کامل مطلب:↙️ https://bit.ly/3ggzXn1
🤲 دعای روز چهارم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این روز برای اقامه و انجام فرمانت قوت بخش و حلاوت و شیرینی ذکرت را به من بچشان و برای ادای شکر خود به کرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده پوشی مرا از گناه محفوظ دار ای بصیرترین بینایان عالم. @tamadone_novine_islami
💢مرکل دستور داد: مالیات از اغذیه‌فروشی‌های مسلمان دریافت نشود 🔸خانم مرکل، صدراعظم آلمان، دستور داد به مدت یکماه از اغذیه‌فروشی‌های مسلمان مالیات دریافت نشود تا آنها بتوانند مواد غذائی را در ماه مبارک رمضان با قیمت ارزان‌تر به مسلمانان بفروشند. این اقدام خانم مرکل، با تحسین مسلمانان آلمان مواجه شده است مطالعه مطلب در اینک زیر ↙️ https://fa.shafaqna.com/news/1131477/ @shafaqna_farsi @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاله طاهره کجایی؟ ما به تو نیاز داریم. کلاس قصه حق مسلم ماست... تجمع شبانه کودکان روستای سرآسیاب شهر لنده [کهگلویه و بویر احمد] در اعتراض به تعطیلی کلاس قصه توسط والدین‌شون! اگر چه کلاس‌ها با ماسک و فاصله و در هوای آزاد برگزار می‌شد اما فعلا تعطیل شد. @qesekodak @tamadone_novine_islami