eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
223 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پاسخ به ۱۵ مسئله در به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی () 🎙حجت الاسلام دکتر رضا غلامی 🔻: در بخش قبل گفته‌شد که حجت الاسلام دکتر رضا غلامی؛ ریاست مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در گفتاری ضمن بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی به بررسی موانع پیش روی شکل‌گیری و واقعیت در مسیر حرکت پرداخته است. ایشان در این مجال با پرده‌برداری از پانزده مسأله و مصیبت‌ جوامع اسلامی، روشن می‌کند که با وجود چنین ناسازگاری جدی و عمیق در جامعه اسلامی، همواره موتورهای بزرگی برای ایجاد مشکل و گرفتاری در جامعه اسلامی روشن است که با رفع یک مشکل و گرفتاری، یک مشکل و گرفتاری تازه خلق می‌شود. متن این گفتار بعلت طولانی بودن طی چند بخش تقدیم مخاطبان فرهیخته‌ی کانالِ «به‌سوی تمدن نوین اسلامی» می‌گردد، اینک بخش دوم این گفتار: 🔰 2⃣بازگردانی خودباوری از دست‌رفته میان مسلمانان: دومین توفیق عظیم انقلاب اسلامی این است که انقلاب توانست خودباوری از دست رفته میان مسلمانان را از طریق یک روشنگری عظیم و بیدارسازی جهان به اسلام بازگرداند. قبل از تولد انقلاب اسلامی، تقریباً یأس همه جهان اسلام را فراگرفته بود و کسی تصور نمی‌کرد امکان احیاء اسلام به معنای دقیق کلمه و جبران عقب ماندگی‌ها وجود داشته باشد ضمن اینکه عمده مسلمانان مرعوب تمدن غرب بودند و حتی این مرعوبیت آن‌ها را نسبت به حقانیت اسلام به تشکیک انداخته بود. البته برگرداندن خودباوری به دنیای اسلام، مرهون اصلاح تصویر جعلی یا کاریکاتوری از اسلام بود که هم از طریق القائات جریان غرب‌زده، و هم با جهل‌ورزی متحجران قشری‌گرا در جهان اسلام نهادینه شده بود. یک بحث مهم در اینجا به وحدت جهان اسلام برمی‌گردد که انقلاب اسلامی از ابتدا منادی آن بوده است؛ بعضی تصور می‌کنند که طرح وحدتِ جهان اسلام به ویژه با تحولات اخیر جهان اسلام به شکست کشیده شده است، لکن نه تنها مشاهدات بلکه مطالعات ژرف جامعه شناختی در درون دنیای اسلام نشان می‌دهد که امروز سطح و عمق وحدت امت اسلامی به مراتب از دوران پیش از ظهور انقلاب اسلامی بالاتر است هرچند همچنان عمده دُول اسلامی به دلایلی که اگر فرصت شد به دلایل آن خواهم پرداخت، به وحدت‌گریزی و وحدت سوزی ادامه می‌دهند. 3⃣تغییر معادلات مسلط بر جهان: سومین توفیق عظیم انقلاب اسلامی را باید در تحولات عظیم بین‌المللی جستجو کرد. در واقع، انقلاب اسلامی توانست معادلات مسلط بر جهان که از سوی غرب به‌ویژه دو ابرقدرت آن زمان یعنی آمریکا و شوروی مبتنی بر دکترین «سلطه» دیکته می‌شد را تغییر دهد. این تغییر معادلات، در شرایطی رخ داد که انقلاب اسلامی به سمت هیچ یک از قدرت‌های شرق و غرب گرایش پیدا نکرد و توانست بر اساس عقلانیت اسلامی یک مسیر تازه را در مناسبات جهانی نشان‌دهد که البته می‌توانست حیات جریان نظام سلطه را با خطر جدی روبرو کند. شما به آنچه در این چهل سال رخ داده‌است دقت‌ بفرمایید، انقلاب اسلامی توانست به جز به‌ذلت کشیدن اسرائیل – به عنوان دشمن درجه یک مسلمانان- نقشه جامع غرب به‌ویژه آمریکایی‌ها در جنوب شرق آسیا که برای تداوم حیات نظام سرمایه‌داری فوق‌العاده اهمیت دارد را به شکست بکشاند. غرب در این اواخر، تمام توان و آبروی خود را برای تحقق آن نقشه به‌میدان آورد و حتی مجبور شد در یک خودزنی عظیم، داعش را تأسیس کند، اما همه دیدند که قدرت جریان انقلاب اسلامی همه چیز را تغییر داد. ... @tamadone_novine_islami
ستاره‌ای بدرخشیدو ماه مجلس شد دل رمیده ما را رفیق‌و مونس شد نگار من که به‌مکتب نرفت‌و خط‌ننوشت به غمزه مسئله‌آموز صد مدرس شد 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @tamadone_novine_islami
ولادت رسول مُکرم، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ص) مبارک‌باد 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: امروز دشمن اسلام استکبار و صهیونیسم است/کاریکاتوریستی در فرانسه یک غلطی کرد؛ پشت سر این حادثه دست هایی وجود دارد 🔰رهبرانقلاب اسلامی در سخنرانی به‌مناسبت ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع): 🔸امروز دشمن اسلام و دشمن اصلی، همین استکبار و صهیونیسم است که با اسلام با همه وجودشان مقابله و معارضه می‌کنند که آخرین نمایش این معارضه هم همین موضوعی است که هفته قبل در پاریس اتفاق افتاد که یک کاریکاتوریستی یک غلطی کرده و دشنامی را به پیامبر(ص) داده است. 🔸این فقط انحراف و فساد یک هنرمند نیست، بلکه پشت سر این حادثه دست‌هایی وجود دارد که دلیلش این است که در دفاع از این کار معمولی، یک رئیس جمهور و یک دولت می‌ایستد و از او حمایت می‌کند. 🔸مسئله سیاست دولتی است که از این کار غلط حمایت می‌کند و مقام سیاسی صریحا پشتیبانی خود را اعلام می‌کند. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش برجسته علمی امام صادق(ع) در شکوفایی تمدن اسلامی 🎙محمدحسین رجبی‌دوانی 🔻 محمدحسین رجبی‌دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و محقق تاریخ اسلام در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از ویژگی‌های امامت امام صادق علیه‌السلام و تفاوت دوره آن حضرت با سایر ائمه(ع)، این بود که آن حضرت هم اواخر دوران حکومت بنی‌امیه را درک کردند و هم اوایل دولت بنی‌عباس را. وی افزود: ایشان به سبب فرصت‌هایی که در تضعیف این دو دولت در اختیارشان قرار گرفت، توانستند گوشه‌هایی از اقیانوس بی‌پایان علوم و معارف الهی را به روی جویندگان دانش و معرفت بگشاید. لذا آنچه در مسائل اعتقادی و فروع عملی و اخلاق از امام صادق علیه‌السلام داریم، بیش از آن چیزی است که از سایر ائمه اطهار به دستمان رسیده است. این محقق تاریخ اسلام اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام در حقیقت بنیانگذار مکتبی شد که در آن علم و دانش و همچنین شیوه‌های ترویج علم اعم از مباحثات، مناظرات و بحث‌های جدل با مخالفان رونق پیدا کرد و زمینه‌ساز بروز شد. «پیغمبر اکرم(ص) زیربنای تمدن در اسلام را پایه‌ریزی کرد اما متأسفانه با انحرافی که بعد از رحلت آن وجود مقدس نسبت به رخ داد، اسلام و تمدنی که پیامبر(ص) پایه‌ریزی کرده بود، از مسیر اصلی خود منحرف شد. اگرچه امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگام رسیدن به خلافت تلاش‌هایی برای بازگرداندن اسلام و ارزش‌های دینی دوران پیامبر انجام دادند، اما به سبب دشمنان با فتنه‌های مختلف، نگذاشتند آنطور که مورد نظر حضرت بود، این امر عملی شود.» رجبی‌دوانی با بیان مطلب فوق گفت: در عصر امام صادق علیه‌السلام اگرچه قدرت و حکومت در اختیار آن وجود مقدس نبود اما روش‌ها و علومی که از آن حضرت صادر شد، هزاران شاگرد تربیت شدند و  آنچه را که بعدها خوانده شد شکل دادند. وی خاطرنشان کرد: اگر امام جعفر صادق(ع)، خود در رأس قدرت می‌بود و قدرت را به دست می‌داشت، تمدنی که پدید می‌آمد، چقدر شکوفاتر و عظیم‌تر می‌بود. بنابر تحقیق دانشمندان به خصوص علامه سیدحسن صدر در کتاب "تأسیس الشیعه علوم الاسلام"، تمام علومی که در بین مسلمانان پدید آمد ـ علم مبنای تمدن‌سازی است ـ مستقیم یا با واسطه به امامان دیگر رسید و سهم امام صادق علیه‌السلام بیش از تمام ائمه دیگر بود، لذا نه تنها بلکه تمام علوم دیگر ریشه در شاگردان امام صادق علیه‌السلام دارد. @tamadone_novine_islami
🔺گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام و انجمن ایرانی تاریخ برگزار می‌کند: "سمینار نقشه‌خوانی و نقشه‌های تاریخی" 📜همراه با اعطای گواهی معتبر به شرکت‌کنندگان 🔰مدرسین: ✔️دکتر محمدتقی رهنمایی ✔️مهندس محمدرضا سحاب 🔸مهلت ثبت‌نام: سه‌شنبه ۹۹/۸/۲۷ 🔹زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۹۹/۸/۲۹ @tamadone_novine_islami
💢 آیا یک مسلمان می‌تواند به جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) معتقد باشد؟ 🔰نظر اهل سنت: 🔸بی‌گمان شریعت خداوند و آنچه نازل گردانده، مختص احکام فردی نیست. سعادت افراد یک جامعه تنها با سعادت فردی متحقق نمی‌شود، بلکه حکومتی لازم است تا آنان را بر استقامت یاری دهد و دستورات خداوند را در زمین اجرا کند. حتی بی‌دینان هم دنبال گسترش حکومت مورد نظر خود - از هر مدلی که باشد - در سراسر زمین هستند، چه رسد به پیروان دینی که احکام خداوند را از وحی گرفته‌اند و آن را بهترین و مناسب‌ترین قوانین می‌دانند؟ 🔸خداوند متعال فرموده است: {فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا} [النساء: ۶۵] «اما نه، به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن به شمار نمی‌آیند مگر اینکه تو را در اختلافات خود به داوری بطلبند و سپس ملالی از داوری تو نداشته باشند و کاملاً تسلیم آن گردند.» 🔸 و پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرموده‌اند: «اگر الله و پیامبرش عدالت نکنند، دیگر چه کسی عدالت می‌کند؟!» [۱] 🔸همچنین در قرآن می‌خوانیم: {أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ} [المائدة: ۵۰]، «آیا جویای حکم جاهلیت هستند؟ برای کسانی که یقین دارند، حکم چه کسی می‌تواند از حکم خداوند بهتر باشد؟». 🔸حافظ ابن کثیر در تفسیر این آیه می‌گوید: «خداوند در این آیه بر هرکسی که از حکم الهی که هر خیری را داراست و از هر شری بازمی‌دارد خارج شود، انکار کرده است؛ مانند دیگر آراء و هواها و اصطلاحاتی که مردانی بدون دلیلی از جانب شریعت الله وضع کرده باشند. اهل جاهلیت به آنچه از نظریات خود تراشیده‌اند حکم می‌کنند و تاتارها نیز سیاستِ حکومت خود را از آنچه پادشاهشان چنگیزخان وضع کرده بود، می‌گیرند... و حکم چه کسی از خداوند عادلانه‌تر است؟! خداوند به هر چیزی داناست، بر هر چیزی تواناست و در هرچیزی دادگر است!». [۲] 🔸پس قانونی بهتر و عادلانه‌تر از قوانین خداوند وجود ندارد؛ اوست که بشر را آفریده است و به آنچه سعادتش را تأمین می‌کند آگاه‌تر می‌باشد و محال است که مسلمانی خلاف این را معتقد شود، زیرا با آیات صریح قرآن در تناقض است. 🔸کسی که به سکولاریسم باورمند باشد، اقلاً به زبان حال می‌گوید که من به خدا ایمان دارم ولی او حق ندارد برای زندگی من تعیین تکلیف کند، چگونه چنین کسی می‌تواند مسلمان باشد؟ کسی که قائل به جدایی دین از سیاست باشد، به حکم بشر رغبت دارد و از حکم خداوند کراهت و حکم بشر را بهتر از حکم خالقِ بشر می‌داند، چگونه چنین کسی مسلمان نامیده شود؟ «ناگفته پیداست که سکولاریسم، یعنی حکومت‌کردن به غیر قوانین الهی، که چنین چیزی در منظومه‌ی اسلامی جایی ندارد و باورمند به آن به نص قرآن کریم کافر می‌باشد.» [۳] 🔸شیخ عبدالعزیز طریفی چه خوب گفته است: «آنها حکومت‌کردن بر اساس آنچه الله نازل کرده را به بهانه‌ی مناسب‌نبودن برای زمان ما رها می‌کنند، حال آنکه زمانی می‌رسد که عیسی پسر مریم (علیهما السلام) می‌آید و تنها بر اساس شرع حکم می‌کند؛ پس مشکل از زمان نیست، مشکل در حکمرانان است». [۴] السلام علیکم ورحمة اللّه و برکاته تهیه‌شده در: «کانالِ رد شبهات ملحدین» 📚پی‌نوشت‌ها: [۱] صحيح البخاري (۳۱۵۰) وصحيح مسلم (۱۰۶۲). [۲] تفسير القرآن العظيم، ابن كثير الدمشقي، دار طيبة، ج۳، ص۱۳۱. [۳] العلمانية نشأتها وتطورها، سفر الحوالي، دار الهجرة، ص۶۸۱. [۴] أسطر في العقل والنقل والفكر، عبدالعزيز الطريفي، دار المنهاج، ص۵۱. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ @tamadone_novine_islami
🔰دیوید بروکس: در جامعه‌ای که روز به روز بیشتر به سمت سکولار شدن پیش می‌رود، باید بیشتر از تعصب سیاسی بترسیم تا تعصب دینی. باید از کسانی بترسیم که اجازه می‌دهند عقاید سیاسی‌شان شکل‌دهنده باورها و اعمال دینی‌شان باشد و گروه‌های مذهبی خود را تبدیل به ارتش سیاسی می‌کنند. باید از کسانی بترسیم که سیاست را جایگزینی برای دین می‌دانند. و در نتیجه ما باید از جامعه‌ای بترسیم که باورهای معنوی در آن روز به روز کمرنگ می‌شود و جوانان در فضایی بزرگ می‌شوند که در آن زیست‌بوم اخلاقی منسجمی شکل نگرفته است. 🔻توضیح: دیوید بروکس، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. @tamadone_novine_islami
💢چگونه خسروپرویز، مسلمان شد؟ آمیزه شگفت هویت ایرانی و اسلامی در حکمت نظامی ✍ سیدحسین شهرستانی حقیر در این سالها درگیر زوایا و بنیادهای فرهنگی و معرفتی پیوند میان هویت ایرانی و اسلامی بوده و هستم. این جستجو مستلزم کاوشی عمیق است هم در تاریخ فلسفه و هم در تاریخ ادبیات. بر همین اساس سراغ خاستگاه شعر و فلسفه در فرهنگ ایرانی‌اسلامی رفتم و و را به‌قدر وسع اندک خود پژوهیدم. اما در اینجا می‌خواهم به لحظه‌ی شگفت‌انگیزی از این پیوند تاریخی اشاره کنم: شاعر و حکیم بزرگ ما، نظامی در تاریخ ادبیات همچون فردوسی ملقب است به لقب حکیم، چون فردوسی داستانهای اساطیری را به نظم آورده و راهی که استاد طوس گشود را پی‌گرفته است. سبک و طرز ادبی او اما گرچه ادامه کار فردوسی است اما تکرار آن نیست، بگذریم! اما مغز سخن من در منظومه "خسرو و شیرین" اوست؛ قهرمان داستان کیست؟ خسروپرویز، شاه ساسانی که نماد برجسته آیین شهریاری ایران است که زندگی‌اش در هاله‌ای از حکایات افسانه‌ای روایت شده است. اما خسروپرویز همچنین چهره‌ای تاریخی دارد که در صحنه مواجهه اسلام و ایران بسیار مهم و خطیر است. او مخاطب نامه رسول‌الله است در دعوت به اسلام و در میان مخاطبان این دعوت‌نامه‌ها، پاسخ او از همه تندتر و بی‌ادبانه‌تر بود: پاره‌کردن نامه دعوت اوج بی‌احترامی بدان است. حال آیا سرایش منظومه‌ای عاشقانه به‌نام این شهریار، رجوع به هویت ملی در تضاد و تقابل با سنت اسلامی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید سراغ خود نظامی رفت. نکته شگفت و ظاهراً متناقص آنکه خسرو و شیرین در دیباچه خود پس از ذکر توحید و نیایش با حق تعالی، فصلی دارد در نعت رسول اکرم: محمد کآفرینش هست خاکش هزاران آفرین بر جان پاکش ممکن است گفته شود که این مقدمات به‌رسم زمان سروده شده و همچون مدح سایر ممدوحان، خارج از غرض اصلی شاعر است. اما کسی که اندک آشنایی با نظامی داشته باشد چنین نمی‌پندارد. به زعم من در تاریخ شعر فارسی کسی همتای نظامی چنین شیدا و شورانگیز رسول‌الله را ستایش نکرده است. در مخزن‌الاسرار، علاوه بر معراجیه، پنج بار غزلسرای عشق خود به رسول است، چون مستی که نمی‌تواند دست از باده بدارد و عاشقی که نمی‌تواند از سخن معشوق فارغ شود. پس این تناقض چگونه قابل حل است؟ ستایش پیغمبر در مقدمه دفتری به نام دشمنی بیگانه با او! این رازی است که حکیم خود رندانه و پوشیده درفصلی بعنوان "عذرانگیزی در نظم کتاب" بدان می‌پردازد. در این فصل سخن از گفتگویی است میان او و دوستی زاهد که "تعصب را کمر دربسته چون شیر" که نظامی را نکوهش می‌کند به اینکه چرا حکمت و ذوق خود را صرف داستانهای ملتهای کهن و آیینهای باطل می‌کند: در توحید زن کآوازه داری چرا رسم مغان را تازه داری؟! اما نظامی در خسرو و شیرین، پرده از حقیقتی برمی‌دارد که سبب حیرت و تحسین رفیق متعصب اوست. شیرین‌کاری شاعر، تاسیس بنایی تازه بر زمینی کهن است. بنای توحید محمدی در خاک زبان و فرهنگ فارسی. ژرف‌ترین صورت پیوند میان فرهنگ ملی و دینی همین است که بنای حقیقت نو بر پایه‌های حقیقت کهنه استوار گردد. به عبارت دیگر در این سنتز جدید، تز و آنتی‌تز به سازش می‌رسند و خسرو پرویز تسلیم عهد محمدی می‌شود و بیگانگی به آشنایی مبدل می‌گردد. این کار شگفت، ازمسیر عشق و با میانجی‌گری "شیرین" واقع می‌شود تا بدین ترتیب نظامی از واقعیت تاریخی خصومت شاه ایران با رسول‌خدا به لطف حکمت شاعرانه خود عبور کرده و پایه‌گذار عهدی جدید گردد. از همین روست که رفیق متعصب نظامی در تحسین او می‌گوید: چنین سحری تو دانی یاد کردن بتی را کعبه‌ای بنیاد کردن شیرین‌کاری حکیم بزرگ ما آنست که بنیاد کعبه را بر بتی استوار می‌کند و بدینسان فرهنگ ایرانی را ماده‌ی صورت حقیقت نبوی می‌سازد. بدین ترتیب دقیقا از متن تضاد هویتی، وحدت فرهنگی زاده شده و کار فردوسی به نحو رادیکالی به تمامیت می‌رسد. چنانچه نظامی در شرف‌نامه و خردنامه، به همین شیوه در صدد سازش فرهنگ یونانی با هویت اسلامی برمی‌آید و کار فارابی را به سرحد کمال می‌رساند. به گمان من این توفیق و جمع بین صورتهای متضاد معرفت و فرهنگ، به میانجی گفتگویی که در متن سخن شاعرانه جریان دارد ممکن است. ایرانیان از راه شعر به ژرفای بحر سیال و درعین‌حال وحدانی "سخن" راه جستند و در آنجا قلب هستی انسانی را یافتند، قلبی که فراتر از همه قوانین و آیینها، آیین و قانونی دارد که همانا قانون و آیین "عشق" است و آیین عشق، آیین "آشنایی" و رفع حجاب "بیگانگی" است... نظامی درآغاز شرف‌نامه درمناجات با خدا می‌گوید: گه آری خلیلی ز بت‌خانه‌ای گهی آشنائی ز بیگانه‌ای گویی خویشکاری شعر و حکمت به‌ظهور رساندن این صفت الهی است که خلیلی از بتخانه می‌آورد و بیگانگی را به آشنایی بدل می‌کند. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد موسیقی فاخر/ مطالبی که رسانه‌ها آن را سانسور کرده‌اند @tamadone_novine_islami
📚فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی 🔻 : 🔸فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی، فرهنگ‎نامه فارسی - انگلیسی اصطلاحات علوم و فنون تمدن اسلامی است که توسط محمدتقی اکبری با همکاری علی آخشینی، احمد رضوانی و عبدالله عظیمایی، زیر نظر جواد قاسمی گردآوری شده است. در این نسخه از کتاب (چاپ دوم) علاوه بر 129 منبع استفاده‌شده در چاپ قبلی، از 41 منبع جدید استفاده شده است.‏ فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی با همت و تلاش تنی چند از اعضای گروه ترجمه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و به ویراستاری بهاء الدین خرمشاهی انتشار یافته است. 🔹گروه تاریخ تمدن اسلامی مجمتع تاریخ،سیره و تمدن @tarikhtamadoneslami @tamadone_novine_islami
💢درس دیروز برای سیاست امروز/ چگونه تغییر سران مستکبر می‌تواند مفید باشد؟ ✍️دکتر موسی نجفی 🔸در زندگی امامان معصوم و دشمن‌شناسی آنان یک نکته قابل توجه‌است و آن این است که در زمان امامت یک امام، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جابه‌جا شده، ولی اصل خلافت و جریان باطل سرجایش می‌ماند. نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می‌ماند، اما نفسِ این تغییر اشخاص، خودش می‌توانست تا مدتی ولو کوتاه[مدت]، فضای مناسبی برای جبهۀ حق ایجاد نماید و ائمه علیهم‌السلام و شیعیان در این مواقع می‌توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی‌اثر نمایند؛ شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط یدِ شیعیان ایجاد نمود. نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند. 🔹این صورت‌مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می‌شود؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش، محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر نکرد، ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی‌ها توانستند از این تغییر اشخاص و غالباً ناصالح استفاده کنند و به بازسازی خود بپردازند. شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران، افراد و سلیقه‌ها، منافع‌شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می‌کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه‌های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می‌افتد. 🔸این موضوع می‌تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در آمریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه‌ریزان استرتژیک و مدیران اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند، می‌توانند از این رهگذر‌، رخنه (و نه وابستگی و دلخوش نمودن) در سیاست‌های شیطانی دشمن، ایجاد نمایند. @drmousanajafi @tamadone_novine_islami
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. گزاف نخواهد بود، اگر جنابِ حجت‌الاسلام داود فیرحی را مصداق این حدیث شریف بدانیم. ایشان از عالمانِ اندیشمندی بود که افکار نوگرایانه و عمیق‌اش ریشه در میراث سترگِ دینی و فکری تشیُّع داشت. کانالِ "به‌سوی تمدن نوین اسلامی" ضایعه‌ی درگذشت ناگهانی این استادِ اندیشمند را به جامعه‌ی علمی کشور، به‌یژه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌کند. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد. @tamadone_novine_islami
وقتی ما می‌گوييم انقلاب اسلامی هدف‌اش تمدن نوين اسلامی است، يعنی نبايد آن‌را به يك پديده سياسی تقليل دهيم. انقلاب اسلامی سعی كرد حيات و زندگی را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابی درست كنيم، بلكه می‌خواستيم يك پديده‌ای ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش تشكيل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدن‌پژوهان - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷) @tamadone_novine_islami
🔺برگزاری وبینار «بازشناسی میراث ایرانی در تمدن اسلامی» با ارائه سید احمد رضا خضری ۲۵ آبان ماه ۹۹ 🔸اطلاعات بیشتر در پیوند زیر: https://b2n.ir/020963 @TamadonEN @tamadone_novine_islami
در سوگ نشسته‌ایم با رخت امید جاری شده در رگ رگِ ما خون شهید هر داغ، برای شیعه جانی تازه‌ست از لشکر داغدار باید ترسید محمد میرزایی بازرگانی @tamadone_novine_islami
🌷۲۲ بهمن ✍️ اکبر نبوی در سال ۵۷ با آرزوهایی بزرگ برای کشور در راه‌پیمایی‌ها شرکت می‌کردیم. بخشی از آن آرزوها تحقق یافته، (هم‌چون استقلال سیاسی کشور، حاکمیت مردم و احیای شخصیت ایرانی) بخشی در آغاز راه است اما با قدرت به پیش می‌رود، (مثل جنبش پرشتاب علمی و فناوری) بخشی از آرزوها ناقص اجرا شده (هم‌چون آزادی و عدالت اجتماعی)، بخشی در چرخه‌ی دنیاطلبی شماری از مسوولان و روحانیان، گرفتار شده و ... و آرمان وآرزوها هم‌چنان زنده‌اند. ۲۲ بهمن سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک بادا... 🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️ @ganjeonline @tamadone_novine_islami
👆پیشرفت و توسعۀ اسلامی یعنی چه؟ @tamadone_novine_islami
در شهر لندن که حدود ١٦ کرور جمعیت دارد (هر کرور برابر با نیم‌میلیون نفر است)، ده سالی هست که نرخ نان به یک قیمت مانده و این مطلب به این واسطه است که آنها از روی علم کار می‌کنند. اما در اینجا نمی‌توانند برای شش ماه نان را به یک قیمت بفروشند، یکی میگوید تقصیر از شاطر است، یکی میگوید از دولت است. اما نه این‌طور نیست، آفت این مملکت فقط بی‌علمی است... (نقل از سیدجمال‌الدین اسدآبادی) @tamadone_novine_islami
💢نزاع دو اسلام! 🔸نزاع امام کاظم(ع) با هارون‌الرّشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی‌درد! عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود! آن کاخ‌ها و شب‌نشینی‌ها، ۱۰۰ندیمه‌ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت‌الله پیاده رفتن را هم داشت! اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! 🔸اسلام هارون‌الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب‌انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ (فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی. اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه‌های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می‌گوید. امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین می‌کرد. 🔸عجیب‌تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است! برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی و دائم در زندان و تبعید، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه‌گذاری کردند! حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید! عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد! خطر بازتولید اسلام مرفهین بی‌درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت. (گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸) 🏴 @m_ghanbarian @tamadone_novine_islami
امشب قلم زدند پریشانی مرا با تو رقم زدند مسلمانی مرا قرآن بخوان و راه خدا را نشان بده توحید را نشان زمین و زمان بده قرآن بخوان و با نفس آسمانی‌ات این مرده‌های روی زمین را تکان بده قرآن بخوان و بال مرا از قفس بگیر اندازه شعور پرم، آسمان بده آخر چه قدر قوم پسردار می‌شوند دختر به دست دامن این مادران بده جز با صدای عشق مسلمان نمی‌شوم پس لطف کن خودت درِ گوشم اذان بده  قرآن بخوان بگو که خدا واحد است و بس هر که ادلّه خواست علی را نشان بده تو آسمان مکه‌ای و ماه تو علی ست تنها دلیل روشنیِ راه تو علی ست مکه گرفته بوی خدا از دعای تو پیچیده در زمانِ همیشه صدای تو پایین بیا ز کوه دخیلی بیاورند دست توسل همگان بر عبای تو امشب فرشته‌ها همه پرواز می‌کنند اطراف آستانه غار حرای تو از این به بعد چشم تمام قنوت‌ها ایمان می‌آورند به یا ربّنای تو از این به بعد شمس و قمر روی دست تو از این به بعد مُلک و مکان زیر پای تو پرواز با دو بال میسر شود، بلی قرآن برای توست، علی هم برای تو احمد شدی، کتاب شدی، مصطفی شدی حالا تمام دار و ندار خدا شدی (شعر از علی اکبر لطیفیان) 💐💐💐 @tamadone_novine_islami
💢 علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی چیست؟ 🔸علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی و شکست کشورها در نیل به توسعه در یک جمله نهفته است؛ دوراهی سیاستمدار! حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروه خاص؟ 🔸مشکل سیاستمدار عمومأ کمبود علم و دانش نیست. مشکل دوراهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی با تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این دوراهی سیاستمدار است که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند. 🔸سیاستمدار می‌داند اگر امکان استفاده از فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی برای همگان میسر باشد رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. دسترسی برابر به قدرت اقتصادی و فرصت‌های اجتماعی برای بهبود عملکرد اقتصادی مفید و حتی ضروری است، اما برای سیاستمدار خطرناک است، زیرا قدرت اقتصادی به تدریج به حوزه‌های دیگر سرایت خواهد کرد و قدرت سیاسی او را به خطر خواهد انداخت. 🔸سیاستمدار می‌داند که کارایی بیشتر به معنای رفاه بیشتر مردم و حتی مالیات بیشتر است، اما این کارایی مقدمات و نتایجی سیاسی دارد که برای سیاستمدار ممکن است پرهزینه باشد. سیاستمداران بر سر این دو راهی عموماً ترجیح می‌دهند که اقتصاد و سیاست را به گروهی معدود واگذار کنند. گروهی که حافظ منافع سیاسی آنها باشند. این مسیر همان اندک سالاری یا الیگارشی است. 🔹کتابِ چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، صفحۀ 19. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسی قرار است که بیاید... در کتاب‌های «معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد»، نوشته‌اند که شیعیان کاشان در قرن هفتم، هر صبح جمعه اسبی را زین کرده به بیرون از دروازۀ شهر می‌بردند و انتظار ظهور می‌کشیدند. تاریخ «حبیب السیر» و تاریخ «روضة الصفا» هم از اجرای همین برنامه در زمان دولت سربداران در سبزوار خبر داده‌اند. این تصویر در سریال «سربداران» (محمدعلی نجفی، ۱۳۶۲) بازسازی شده. جایی که شیخ حسن جوری (امین تارخ) و شاگردش، عزیزالدین مجدّی (بهروز بقایی) در حال هجرت از باشتین هستند و جماعتی را می‌بینند که با پرچم و طبل و نقاره و اسبی سفید ظاهر می‌شوند و آهنگی می‌نوازند که موسیقی تیتراژ خود سریال (کار فرهاد فخرالدینی) است. با متنی که کیوان رهگذار نوشته و بنا به روایتی، محمود دولت‌آبادی دیالوگهای آن را بازنویسی کرده است. تماشای این صحنه در ایام نیمه شعبان، لطف دیگری دارد. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز اول ماه رمضان ❇️ خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و زشتی‌هایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم. @tamadone_novine_islami