فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میگه فلسطین کشور سنی است ولی همه حکام سنی رهایش کردهاند مگر ایران!
همهمون باید شیعه شویم!😀
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
🆔@tammolaat
✅ نشست علمی «مقایسهی پیادهروی اربعین با سایر زیارتهای پیاده در جهان معاصر»
♦️دکتر محمدرضا پویافر- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین و مؤلف کتابهای «زیارتهای پیاده در جهان معاصر» و «آیین نیکی: مطالعه جامعهشناختی خیر دینی در آیین پیادهروی اربعین» - در این نشست مطالعات و پیمایشهای دینداری در حوزه جامعهشناسی را در سه بُعد قابل بررسی و پژوهش دانست:
🔸بعد شناختی،
🔸بعد كنش دینی و
🔸بعد تجربه و عواطف
در جهان زیارتهایی وجود دارد که بخشی از عمل زیارت با پیادهروی و طی کردن مسیر زیارت محقق میشود. این موارد عبارتند از:
1️⃣ کومبهملا در هند،
2️⃣ شیکوکو در ژاپن،
3️⃣ سانتیاگو د کامپوستلا در اسپانیا،
4️⃣ فاطیما در پرتغال،
5️⃣ فرانسیگنا در ایتالیا،
6️⃣ گوادالوپ در مکزیکو
7️⃣ پیادهروی اربعین در عراق.
⚠️به نظر ایشان: آئینهای زیارتی واجد سیالیت هستند و تجربه دینی در پیادهروی زیارتی در طول مسیر اتفاق میافتد، نه صرفا در مکان مقدس.
❇️به همین دلیل، هنگامی که عراقیها به زیارت اربعین میروند ممکن است حدود ۲۵۰ کیلومتر پیاده بروند و از راه دور سلامی دهند. به عبارتی، زیارت حرم را لزوما رفتن داخل صحن و حائر حسینی نمیدانند.زیرا تجربه زیارت در طول مسیر برای او حادث شده است.
✅ایشان مهترین ویژگی پیادهروی اربعین و وجه تمایز آن با دیگر زیارتهای پیاده در جهان را فراوانی امر خیر دینی در این مراسم دانست.
#مسیر_زیارت
#تجربه_دینی
#تجربه_زیارت
#سیالیت_زیارت
#امر_خیر_دینی
#محمدرضا_پویافر
🆔@tammolaat
تأملات
✅ نشست علمی «مقایسهی پیادهروی اربعین با سایر زیارتهای پیاده در جهان معاصر» ♦️دکتر محمدرضا پویا
🌖حاشیه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
✍️سید رضا شیرازی
✅رویکرد تطبیقی در پژوهش،دیدگاه همهجانبهنگر به موضوع را به دنبال دارد. رویکرد تکجهتی در شناخت یک پدیده، پژوهشگر را از دیدن ابعاد مختلف آن محروم میسازد و او را سطحینگر بار میآورد.
⚠️اما بهکارگیری عالمانه رویکرد تطبیقی در پژوهش نیازمند عبور از موارد شباهت و تفاوت ظاهری به مواضع خلاف و وفاق واقعی در موارد زیر است:
1️⃣سؤالهای اساسی و رخنههای معرفتی
2️⃣پیشینه و بستر معرفتی
3️⃣مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی
4️⃣ادله، رویکردها و روشها
5️⃣لوازم، آثار و نتایج
6️⃣رقبا، امثال و اغیار
7️⃣پارادایمها، سیستمها و نظامهای فکری
8️⃣ادبیات و زبان
(بنگرید: قراملکی، روششناسی مطالعات دینی ص 313)
♦️تا آنجایی که من مطلع هستم، تا کنون سه نظریه نسبت به زیارت در دنیای غرب ارائه شده است:
1️⃣نظریه جماعتوارگی(کامیونتاس) یا آستانگی توسط ویکتور ترنر
2️⃣نظریه رقابت توسط مایکل سالنو
3️⃣نظریه حرکت توسط سایمن کولمن
(کتاب اخیر کولمن با عنوان
Powers of Pilgrimage: Religion in a World of Movement
باید خواندنی باشد)
🔺ظاهرا، استعاره سیالیّت در ادبیات دینپژوهی و جامعهشناسی دنیای غرب به معنای دارای ویژگیهای سیّالات(مایعات) بودن است. ویژگیهایی از قبیل روان بودن، نفوذ کردن(همانند نفوذ آب در اسفنج)، جذب و حل کردن مواد در خود، تغییر شکل و ... است.
🔥بنابراین سیالیّت تجربه دینی بدین معناست که دائما در حال تغییر شکل است. به عبارتی دیگر، دینپژوهان غربی همانند هرویولوژه که دین و دینداری در دنیای معاصر را امری سیّال میدانند، قائل به تغییر دین و دینداری هستند.
💥در نظر هرویولوژه دین در پسزمینه مفهوم «حرکت» قابل درک است. به همین جهت او تمرکز صرف بر مناسک مکانبنیاد و یا توجه صرف بر «مکان» در مناسک را به چالش میکشد. در دیدگاه او حتی در زیارت که همواره با «مکان» پیوند خورده بود، نیز این تحول قابل رؤیت است. خود «سفر» و حرکت تبدیل به ویژگی اساسی زیارت میشود.
☄️اهمیت «حرکت» از نظر هرویولوژه تا حدی است که به نظر او میتواند به عنوان استعاره در مفهوم دینداری معاصر استفاده شود و گونه «دینداری زائرانه» در برابر گونه «دینداری گرویده» قرار میگیرد. در گونه دینداری زائرانه، دین امر فردی، داوطلبانه، تجربی و عاطفی است. در گونه دینداری گرویده، هویت دینی در شخص پررنگ است و خود را به یک جماعت دینی مشخص متعلق میداند.
✅برخلاف برخی از پژوهشگران(که تعداد آنها کم نیست) دکتر پویافر بحث خود را بر اساس نظریه منسوخ شده ترنر مبتنی نکرده است. برعکس پژوهش ایشان مبتنی بر آخرین نظریات نسبت به زیارت است.
💫انواع و اقسام استعارههایی که برای دین و دینداری بهکار برده میشود بر اساس فضای دین و دینداری در غرب است و تفاوت محسوسی با دینداری در جوامع اسلامی و مخصوصا جامعه شیعی و بالاخص ایران که دارای حکومتی مبتنی بر دین است، دارد.
⛔️خطای راهبردی برای دینپژوه؛ تحلیل مناسک زیارت اربعین بر اساس نظریههای غربی است. علاوه بر این که چنین مطالعه تطبیقی از سطح و عمق کافی برخوردار نخواهد بود.
❇️عمیقا معتقدم که باید دینپژوهان معاصر، به نظریهپردازی روی آوردند و جامعه علمی ما را از دام مصیبتبار نظریههای غیربومی که با جامعه و فرهنگمان ناسازگارند، برهانند. کاری که زیبنده آقای دکتر محمدرضا پویافر و امثال ایشان است و با توجه به قدرت فکری و مایه علمی که دارند، دشواری چندانی برایشان ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌پینوشت:
همه را به خواندن مقاله خانم دکتر شریعتی با عنوان «سیالیت و مناسک دینی» توصیه میکنم.
#نظریهپردازی_زیارت
#محمدرضا_پویافر
#سیالیت_زیارت
#تجربه_دینی
#دینپژوهی
#سید_رضا_شیرازی
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بچهها دارن با هم حرف میزنن یکیشون میگه سید حسن نمیذاره اسرائیلیها ما رو بکشن
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸سید حسن نصرالله: با هر برچسبی(رافضی، تروریست، مجرم و ...) شیعه از حمایت فلسطین دست برنمیدارند
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کودکی زنده از زیرِ آوارِ بمباران پیدا شد، و مادرش از شدّتِ خــوشحالی غَــش میکند
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat