فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میگه فلسطین کشور سنی است ولی همه حکام سنی رهایش کردهاند مگر ایران!
همهمون باید شیعه شویم!😀
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
🆔@tammolaat
✅ نشست علمی «مقایسهی پیادهروی اربعین با سایر زیارتهای پیاده در جهان معاصر»
♦️دکتر محمدرضا پویافر- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین و مؤلف کتابهای «زیارتهای پیاده در جهان معاصر» و «آیین نیکی: مطالعه جامعهشناختی خیر دینی در آیین پیادهروی اربعین» - در این نشست مطالعات و پیمایشهای دینداری در حوزه جامعهشناسی را در سه بُعد قابل بررسی و پژوهش دانست:
🔸بعد شناختی،
🔸بعد كنش دینی و
🔸بعد تجربه و عواطف
در جهان زیارتهایی وجود دارد که بخشی از عمل زیارت با پیادهروی و طی کردن مسیر زیارت محقق میشود. این موارد عبارتند از:
1️⃣ کومبهملا در هند،
2️⃣ شیکوکو در ژاپن،
3️⃣ سانتیاگو د کامپوستلا در اسپانیا،
4️⃣ فاطیما در پرتغال،
5️⃣ فرانسیگنا در ایتالیا،
6️⃣ گوادالوپ در مکزیکو
7️⃣ پیادهروی اربعین در عراق.
⚠️به نظر ایشان: آئینهای زیارتی واجد سیالیت هستند و تجربه دینی در پیادهروی زیارتی در طول مسیر اتفاق میافتد، نه صرفا در مکان مقدس.
❇️به همین دلیل، هنگامی که عراقیها به زیارت اربعین میروند ممکن است حدود ۲۵۰ کیلومتر پیاده بروند و از راه دور سلامی دهند. به عبارتی، زیارت حرم را لزوما رفتن داخل صحن و حائر حسینی نمیدانند.زیرا تجربه زیارت در طول مسیر برای او حادث شده است.
✅ایشان مهترین ویژگی پیادهروی اربعین و وجه تمایز آن با دیگر زیارتهای پیاده در جهان را فراوانی امر خیر دینی در این مراسم دانست.
#مسیر_زیارت
#تجربه_دینی
#تجربه_زیارت
#سیالیت_زیارت
#امر_خیر_دینی
#محمدرضا_پویافر
🆔@tammolaat
تأملات
✅ نشست علمی «مقایسهی پیادهروی اربعین با سایر زیارتهای پیاده در جهان معاصر» ♦️دکتر محمدرضا پویا
🌖حاشیه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
✍️سید رضا شیرازی
✅رویکرد تطبیقی در پژوهش،دیدگاه همهجانبهنگر به موضوع را به دنبال دارد. رویکرد تکجهتی در شناخت یک پدیده، پژوهشگر را از دیدن ابعاد مختلف آن محروم میسازد و او را سطحینگر بار میآورد.
⚠️اما بهکارگیری عالمانه رویکرد تطبیقی در پژوهش نیازمند عبور از موارد شباهت و تفاوت ظاهری به مواضع خلاف و وفاق واقعی در موارد زیر است:
1️⃣سؤالهای اساسی و رخنههای معرفتی
2️⃣پیشینه و بستر معرفتی
3️⃣مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی
4️⃣ادله، رویکردها و روشها
5️⃣لوازم، آثار و نتایج
6️⃣رقبا، امثال و اغیار
7️⃣پارادایمها، سیستمها و نظامهای فکری
8️⃣ادبیات و زبان
(بنگرید: قراملکی، روششناسی مطالعات دینی ص 313)
♦️تا آنجایی که من مطلع هستم، تا کنون سه نظریه نسبت به زیارت در دنیای غرب ارائه شده است:
1️⃣نظریه جماعتوارگی(کامیونتاس) یا آستانگی توسط ویکتور ترنر
2️⃣نظریه رقابت توسط مایکل سالنو
3️⃣نظریه حرکت توسط سایمن کولمن
(کتاب اخیر کولمن با عنوان
Powers of Pilgrimage: Religion in a World of Movement
باید خواندنی باشد)
🔺ظاهرا، استعاره سیالیّت در ادبیات دینپژوهی و جامعهشناسی دنیای غرب به معنای دارای ویژگیهای سیّالات(مایعات) بودن است. ویژگیهایی از قبیل روان بودن، نفوذ کردن(همانند نفوذ آب در اسفنج)، جذب و حل کردن مواد در خود، تغییر شکل و ... است.
🔥بنابراین سیالیّت تجربه دینی بدین معناست که دائما در حال تغییر شکل است. به عبارتی دیگر، دینپژوهان غربی همانند هرویولوژه که دین و دینداری در دنیای معاصر را امری سیّال میدانند، قائل به تغییر دین و دینداری هستند.
💥در نظر هرویولوژه دین در پسزمینه مفهوم «حرکت» قابل درک است. به همین جهت او تمرکز صرف بر مناسک مکانبنیاد و یا توجه صرف بر «مکان» در مناسک را به چالش میکشد. در دیدگاه او حتی در زیارت که همواره با «مکان» پیوند خورده بود، نیز این تحول قابل رؤیت است. خود «سفر» و حرکت تبدیل به ویژگی اساسی زیارت میشود.
☄️اهمیت «حرکت» از نظر هرویولوژه تا حدی است که به نظر او میتواند به عنوان استعاره در مفهوم دینداری معاصر استفاده شود و گونه «دینداری زائرانه» در برابر گونه «دینداری گرویده» قرار میگیرد. در گونه دینداری زائرانه، دین امر فردی، داوطلبانه، تجربی و عاطفی است. در گونه دینداری گرویده، هویت دینی در شخص پررنگ است و خود را به یک جماعت دینی مشخص متعلق میداند.
✅برخلاف برخی از پژوهشگران(که تعداد آنها کم نیست) دکتر پویافر بحث خود را بر اساس نظریه منسوخ شده ترنر مبتنی نکرده است. برعکس پژوهش ایشان مبتنی بر آخرین نظریات نسبت به زیارت است.
💫انواع و اقسام استعارههایی که برای دین و دینداری بهکار برده میشود بر اساس فضای دین و دینداری در غرب است و تفاوت محسوسی با دینداری در جوامع اسلامی و مخصوصا جامعه شیعی و بالاخص ایران که دارای حکومتی مبتنی بر دین است، دارد.
⛔️خطای راهبردی برای دینپژوه؛ تحلیل مناسک زیارت اربعین بر اساس نظریههای غربی است. علاوه بر این که چنین مطالعه تطبیقی از سطح و عمق کافی برخوردار نخواهد بود.
❇️عمیقا معتقدم که باید دینپژوهان معاصر، به نظریهپردازی روی آوردند و جامعه علمی ما را از دام مصیبتبار نظریههای غیربومی که با جامعه و فرهنگمان ناسازگارند، برهانند. کاری که زیبنده آقای دکتر محمدرضا پویافر و امثال ایشان است و با توجه به قدرت فکری و مایه علمی که دارند، دشواری چندانی برایشان ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌پینوشت:
همه را به خواندن مقاله خانم دکتر شریعتی با عنوان «سیالیت و مناسک دینی» توصیه میکنم.
#نظریهپردازی_زیارت
#محمدرضا_پویافر
#سیالیت_زیارت
#تجربه_دینی
#دینپژوهی
#سید_رضا_شیرازی
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بچهها دارن با هم حرف میزنن یکیشون میگه سید حسن نمیذاره اسرائیلیها ما رو بکشن
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸سید حسن نصرالله: با هر برچسبی(رافضی، تروریست، مجرم و ...) شیعه از حمایت فلسطین دست برنمیدارند
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کودکی زنده از زیرِ آوارِ بمباران پیدا شد، و مادرش از شدّتِ خــوشحالی غَــش میکند
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔@tammolaat
هدایت شده از خبر فوری
اقدامی بیسابقه در حرم رضوی
🔹در اقدامی بی سابقه و با دستور تولیت آستان قدس رضوی، فردا در واکنش به جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به ویژه بمباران بیمارستان المعمدانی بود، پرچم گنبد منور و مطهر رضوی مشکی خواهد شد و نقاره خانه نواخته نمیشود.
@AkhbareFori
🔴برای دفاع از انسانیت و حمایت از مظلومانِ #فلسطین کاری کنید
تا دیر نشده، جنایات اسرائیل در فلسطین مخصوصا جنایت بیمارستان غزه را در صفحات اینستاگرام ، فیسبوک و توئیتر، به زبان انگلیسی و دیگر زبانها نشر دهید (از ترجمه گوگل استفاده کنید) و وجدانهای بشری را تحریک کنید تا این نسل_کشی متوقف شود ...
☄️این کمترین کمک_فوری به مظلومان بیپناه است...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🩸بر ظلم ساکت نمانیم؛ حداقل این پیام را بازنشر حداکثری دهیم و در ثواب آن شریک شویم.
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔@tammolaat
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی(1).pdf
2.68M
📗 معرفی مجلات خارجی در حوزۀ مطالعات دینی
👨🎓نویسنده: سید مجید نبوی
#مجلات_خارجی
#منابع_علمی_زیارت
🆔@tammolaat
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐مناسک مذهبی در غرب آفریقا
♨️رقص جن
#مناسک مذهبی
🆔@tammolaat
🔰نماینده ولی فقیه در مشهد :
❇️همه فعالیتهای هنری را با هویت زیارتی مشهد تطبیق دهید
#زیارت_هنر
#فعالیتهای_هنری
#احمد_علمالهدی
🆔@tammolaat
تأملات
🔰نماینده ولی فقیه در مشهد : ❇️همه فعالیتهای هنری را با هویت زیارتی مشهد تطبیق دهید #زیارت_هنر #
❇️ماهیتشناسی شهرزیارتی
فرسته 1 از 2
✍️سید رضا شیرازی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰〰
🔺یکی از انواع موضوعات مستحدثه، موضوعاتی است که در گذشته وجود داشته است، اما در شرایطی قرار گرفتهاند که به مرور زمان دچار انقلاب ماهیتی یا تغییر کارکردی شدهاند(نک: اینجا).
🔺موضوع «شهر» از جمله این نوع موضوعات مستحدثه هستند. در تعریف شهر اتفاق نظری وجود ندارد. در تعریفی شهر را در مقابل روستا، بر معیار عدد ساکنین قرار میدهند و مکانی که تراکم جمعیت در آن، از حد معینی پایینتر نباشد شهر شمرده میشد. امروزه تاکید بر یک عامل در شناخت شهر کفایت نمیکند.
🔺طبق ماده ۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایران، شهر. محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل، دارای سیمایی با ویژگیهای خاص خود بوده به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیتهای اداریاشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد.
🔺همانگونه که مشهود است در تعریف فوق بر مواردی نظیر تعداد جمعیت، نوع فعالیتهای اقتصادی، حوزه اداری و موارد دیگری اشاره شده است.
🔺معنای خاص شهر در دنیای معاصر با متغیر تقسیم کار در ارتباط است. یعنی شهر جایی است که مردمان آن با یک تقسیم کار بسیار پیشرفته با هم در ارتباط هستند و بر اساس یک زندگی سازمانی با هم زندگی میکنند. در این نگاه روستا مکانی است که مردمان ساکن در آنجا دارای ارتباط ساده سنتی هستند. بر این اساس شهرها بر اساس مشابهت افراد با یکدیگر شکل نمیگیرند. روستاها معمولا بر اساس مشابهت افراد به اضافه با مشابهت کیش و مذهب شکل میگیرند.
🔺در شهرهای جدید با پدیدهی چندفرهنگی(multicultural) مواجهیم. شهروندان در شهر با افرادی که از لحاظ فرهنگ و مذهب تفاوت جدی دارند به خاطر تقسیم کار پیچیده موجود در ارتباط هستند.
🔺«مزار» نیز موضوعی است که شرعی بودن یا عرفی بودن آن جای سوال دارد؟ در صورت عرفی بودن «مزار» آیا تغییر ماهیتی داده است؟ بر اساس روایات :
💎قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ- وَ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَسْجِدِ الْكُوفَة (الفقیه ج1 ص 231)
💎قالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَى شَيْءٍ مِنَ الْقُبُورِ إِلَّا إِلَى قُبُورِنَا(عیون اخبار الرضا ع ج2 ص 254-255)
آیا مزار همان مکان مقدس یا قبرستان بزرگمردانی است که شرع آنها را زیارتگاه دانسته است؟ در حقیقت مزار قسمتی از شهر است که کارکردی خاص دارد.
❓ترکیب این دو موضوع و ایجاد موضوع «شهر زیارتی» دارای چه ماهیتی است؟ آیا شهر زیارتی به امثال مکه و واتیکان گفته میشود؟ یا اعم از آنهاست و شامل شهرهایی مانند مشهد و کربلا و نجف میشود؟
❓آیا شهر زیارتی شهری است که در آن زیارتگاه وجود دارد؟ آیا تهران با وجود امامزاده صالح و شهر ری در آن شهر زیارتی است؟
#برنامهریزی_شهری
#موضوعات_مستحدثه
#پدیده_چندفرهنگی
🆔@tammolaat
❇️ماهیتشناسی شهرزیارتی
فرسته 2 از 2
✍️سید رضا شیرازی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔺معمولا به شهرها نیز از بعد کارکردی (فعالیت و نقش) دقت میشود. شهرها بر اساس فعالیتی که سایر فعالیتهای شهر را تحت شعاع خود قرار داده و بر اساس آن نوع فعالیت خاص، شهر شناخته میشود، طبقهبندی میشوند: مانند شهرهای صنعتی(مثل عسلویه و سیلیکون ولی)، شهرهای گردشگری(مانند شهرهای شمال و شهرهای استانبول و آنتالیا)، شهرهای زیارتی، شهرهای اداری-سیاسی و ...
❇️بنا بر تصورمان از «شهر» و «مزار» و تعریفمان از «شهر زیارتی» پاسخ به سوال «مناسبات شهر و مزار چگونه است؟» متفاوت است:
1️⃣شهر زیارتی را معادل مزار بدانیم و در نتیجه مصداق شهر زیارتی فقط امثال مکه و واتیکان میتواند باشد.
2️⃣شهر زیارتی، شهری است که مزار را دربردارد. در حقیقت سبب پیدایش و توسعه شهر، مزار بوده است. این تعریف علاوه بر مکه و واتیکان شامل نجف و کربلا و مشهد نیز میشود.
3️⃣مزار، قسمتی از شهر است. همانگونه که پارک، قبرستان، محیطهای آموزشی، ادارات، منازل مسکونی، بازارها و ... قسمتهای دیگر شهر میباشند. در این نگاه شهرهایی مانند تهران به خاطر وجود امامزاده صالح یا شهرری را میتوان شهر زیارتی دانست.
♦️بنا بر هر کدام از دیدگاه اول و دوم نسبت به مشهد، بایستی فعالیتهای زیارتی بر دیگر فعالیتهای شغلی در این کلانشهر غلبه داشته باشد و سایر مشاغل را تحتالشعاع قرار دهد. همانگونه که در شهرهای توریستی، فعالیتهای مرتبط به گردشگری بر دیگر مشاغل غلبه دارند و آنها را تحت الشعاع قرار میدهند یا در شهرهای صنعتی، فعالیتهای صنعتی بر دیگر مشاغل چیرگی خاصی دارند. اما بنا بر دیدگاه سوم و تعریف سوم از شهر زیارتی، دیگر الزامی برای این امر در مناسبات میان شهر و مزار وجود ندارد.
✅با توضیحات فوق، سخن نماینده محترم ولی فقیه را میتوان بهتر فهمید.
همچنین پاسخ به سوالاتی مانند:
❓در شهر زیارتی معماری و ساختوساز چگونه باید باشد؟
❓بازارها یا مراکز خرید گسترده در شهرهای زیارتی چکونه باید باشند؟
❓آیا تهیه و تدارک مراکز تفریحی گسترده در شهرهای زیارتی منعی ندارد؟
❓تهیه و تدارک مراکز بهداشتی گسترده در شهرهای زیارتی که موجب رونق گردشگری پزشکی میشود، منعی ندارد؟
❓آیا ایجاد و احداث مراکز علمی کلاسیک گسترده در شهرهای زیارتی منافاتی با زیارتی بودن شهر ندارد؟
❓آیا چند کاربره کردن شهرهای زیارتی و دادن صبغه گردشگری، سلامت، صنعتی و... در مناسبات شهر و مزار چالشی ایجاد نمیکند؟
❓چرا برخی مخالف برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی هستند؟
در گروه ماهیتشناسی شهرزیارتی و کنکاش مناسبات شهر و زیارتگاه است.
#برنامهریزی_شهری
#شهر_زیارتی
#مزار
#مناسبات_شهر_مزار
🆔@tammolaat
🔴فرهنگسازی هدفمند
✅نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز : تبلیغاتی که از تلویزیون انجام میشود باید هدفمند باشد. هرچه که ایران دارد زیر سایه حضرت رضا علیهالسلام است.
❌خیلی بد است که تلویزیون تبلیغ و تشویق کند که برای موجهای آبی بروید مشهد. تبلیغ اینگونه خیلی بد است. در ذهن کودک آرامآرام نقش میبندد.
❇️باید برای زیارت حضرت رضا علیهالسلام به مشهد رفت. با دقت باید تبلیغ انجام داد.
❌در طول شبانهروز ۵۰ بار تکرار میشود که موجهای آبی به مشهد سفر کنید. کودک یادش میرود که اصلاً باید برود مشهد که چهکار کند؟ این خلاف است.
⚠️دوستانی که دارند کار تبلیغاتی انجام میدهند در صداوسیما مواظب این قصه باشند.
#فرهنگسازی
#تبلیغات_هدفمند
#موجهای_آبی
#شهر_زیارتی
#امام_جمعه_کرج
#سیدمحمدمهدی_حسینیهمدانی
#نماینده_ولی_فقیه_استان_البرز
#تبلیغات_صداوسیما
🆔@tammolaat