eitaa logo
تربیت تمدنی
933 دنبال‌کننده
225 عکس
37 ویدیو
7 فایل
نوشته های احمد سعیدی و بانو سعی ما در تبیین و روشنگری پیرامون مسائل تربیتی و تربیت انقلابی_تمدنی است اما از اندیشه ها و نوشته های دیگر حیطه ها بی نصیب نمیمانیم. راه ارتباطی: @admin_t_t "الیه یصعد الکلم الطیب"
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ خلاصه ای از دو جلسه ای که با دانش آموزان پایه نهمی مدرسه تیزهوشان دکتر خرمی داشتم تحت عنوان 🔸اسلام ناب: فلسفه قیام امام حسین ع: احیای امر اهل بیت علیهم السلام (حکومت) 🙏 با زحمت آقای مهدی گایینی و گروه همراهشون
روش های تربیت باطل در فضای مجازی تلاشی برای روش شناسی تربیتی در فضای مجازی، منتشر شده.pdf
267.4K
مقاله ای تحت عنوان "روش شناسی تربیت باطل در فضای مجازی، تلاشی برای روش شناسی تربیتی در فضای مجازی" از بنده که در نشریه معرفت چاپ شده است. سعی در این است که روش هایی که جبهه باطل و دشمن با آن روش ها سعی در تربیت وهمانی و شیطانی از طریق فضای مجازی دارد بیان شده تا با تبیین و بصیرت افزایی نسبت به آن ها، بتوان کمتر از خطرات فضای مجازی آسیب دید. 🌐@tarbiat_taktiki🌐
تربیت تمدنی
مقاله ای تحت عنوان "روش شناسی تربیت باطل در فضای مجازی، تلاشی برای روش شناسی تربیتی در فضای مجازی" ا
🔸چکيده: 🔻 بسياري از انسان‌ها بعد از مدتي، اثر ناپسندي که جبهه باطل از طريق فضاي مجازي بر آنها و زندگي‌شان گذاشته را متوجه مي‌شوند؛ اما نمي‌دانند که چگونه اين تغييرات سوء در آنها پديد آمده است. سؤال اصلي اين نوشتار این است که جبهۀ باطل اين اثرات را با چه روش‌هايي روي انسان‌ها و جوامع انساني ايجاد مي‌کند؟ شناخت اين روش‌ها کمک شاياني به تشخيص نوع تربيت او سر صحنه واقعيت مي‌کند. 🔻 براي پي ‌بردن به روش‌هاي مذکور و تحليل کارکرد آنها، هم از عينک تجربه استفاده شده و هم از پنجره دين به اين مقوله نگاه شده است. دو روش تلقين و تقليد (الگوپردازي)، روش‌های عمده‌اي هستند که جبهۀ باطل در مسير تربيت وهماني و باطل خود از آن استفاده مي‌کند. نقش سلبريتي‌ها و همچنين هدفي که دشمن از بمباران اطلاعات دارد در اينجا مشخص می‌شود. 🔻 جالب آنجاست که جداي از علم روان‌شناسي و جامعه‌شناسي روز، نظر اسلام و متن آيات و روايات نشان مي‌دهد که اين دو روش در نظر خداوند نيز از روش‌های عمده براي تربيت الهي حساب مي‌شوند. 🌐@tarbiat_taktiki🌐
💠وسواس و شیطان💠 🚫 شاید گوشه آرنجم هنوز آب نرسیده، شاید روی ناخن پایم خیس نشده، شاید گوشه ناخنم کثیف بوده و مانع وضو شده، شاید حاشیه صورتم هنوز مانده و هزاران شاید دیگر چه در نماز ، چه در وضو و چه در طهارت... 💥 این ها اگر زیاد باشد میشود . و اگر شدیم، زیادتر میشود. و وقتی زیادتر شد را زیادتر میکند و این چرخه ادامه دارد تا جایی که دیگر نمیتوانی از دستش رها شوی... 📿 این را امام صادق علیه السلام ✨ میفرماید: "لا تعوّدوا الخبيث من أنفسكم بنقض الصّلاة ..." 🌐@tarbiat_taktiki🌐
‎⁨نشست فعالین تعلیم و تربیت با رهبر معظم انقلاب⁩.m4a
7.69M
گزارش اولیه از امروز با ⏰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ اهم نکات در این نشست: 1️⃣ دیدگاه معظم له در خصوص تشکیل یک نهاد فراقوه ای در امر تربیت 2️⃣ دیدگاه ایشان در نسبت ساختار رسمی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن 3️⃣ ماموریت آقا به فعالین مردمی تعلیم و تربیت در خصوص طراحی نقشه راه تحول به نقل از آقای محمد رحمانی 🌐@tarbiat_taktiki🌐 🆔 @m_rahmani_g
💠بچه ها را وابسته بار نیاورید💠 ❗️باید به فرزند خودمان یا شاگرد خودمان فرصت و را بدهیم. اگر همیشه به جای او کار کرده و یا در ظاهر کاری کنیم که او فکر کند خودش کاری را انجام داده اما در واقع ما آن کار را برایش انجام داده باشیم، نتیحه اش این میشود که در بچگی و خود مانده و بزرگ نمیشود. در زندگی و کار آینده خود نیز وابسته باقی مانده و بالا نمیرود. 🔸 حتی نیز در سیر تربیتی علیهما السلام به این نکته توجه داشته اند و با اینکه خود میتوانستند برخی از کار ها را انجام دهند اما آن ها را به امام حسن میسپردند. 🔮 در روایت آمده که چند نفر برای دعوا نزد امیرالمومنین آمده و آقا با اینکه خود بودند اما قضاوت را بر عهده گذاشتند و به ایشان فرمودند که تو قضاوت کن. امام حسن بین آن ها کرده و امیرالمومنین هم قضاوت او را (کافی شریف). 🖇 کلیدواژه: و كان الحسن عليه السّلام بين يدي أبيه 🌐@tarbiat_taktiki🌐
جدای از اینکه بنده نویسنده کتاب هستم، فکر میکنم حرف نو و نگاه نویی که در کتاب هست میتونه جرقه یک تحول در تحلیل بیانات رهبری و همچنین راهبرد کنشگری دانشجویان رو داشته باشه. نگاهی که به خاطر همین نگاه و تحلیل، انتشاراتی هایی که مسول مستقیم تبیین بیانات رهبری بودند، از چاپش خودداری کردن، چون معمولا فقط به دسته بندی بیانات میپردازن نه تحلیل در بستر زمان و با اصول استنباط متن. بنده کتاب رو با این دغدغه به رشته تحریر دراورم که میدیدم ساعت ها، روز ها و سال ها روی اینکه شیخ انصاری و مرحوم آخوند چی گفتن بحث میشه، از حاشیه های سفید کتاباشونم مطلب بیرون کشیده میشه، مبانی اصولی و فقهی و حتی نظام فکریشون استخراج میشه، تطورات فکری و نظریشون مقاله و کتاب میشه، اما وقتی نوبت به حضرت آقا میرسه، انگار میخوایم شب امتحانی بخونیم، یه نموداری میکشیم و یه دسته بندی و حفظ کنید و و السلام. به نظرم اگه جسارت نباشه حضرت آقا هم یه فقیه هستن، یه اصولی هستن، مطالبی که دارن، بیاناتی که دارن مثل رسائل و مکاسب توضیح المسائل اسلامه، اما نه مشتق و فروعات عدیده استصحاب که بحث باشه که اصلا اثر داره یا نه، نه حتی تو بیع و معاطات که بخش خیلی کوچیکی از اسلامه. بلکه تو نحوه کشور داری، تو نحوه اقامه دین حق، تو کل هیکل اقتصادی کشور و جهان نه یه بخشش، تو فرهنگ و سیاست، تو راهبری ملت، تو تربیت، تو هدایت امت به سمت غایت القصوای توحیدی. خوب چرا ما طلبه ها حضرت آقا رو اندازه شیخ انصاری فقیه و صاحب نظر نمیدونیم؟ چرا فقط بسنده کردیم به شنیدن یا در حالت بهتر خوندن تیتروار صحبت هاشون؟ چرا بیاناتشون رو بالا و پایین نمیکنیم؟ چرا مطلق مقیداتش رو بیرون نمیاریم؟ چرا تخصیص و عموماتش رو درنمیاریم؟ چرا نوع ورود و خروجشون به مسایل و شیوه استنباط تو مسائل مهمه اجتماعی اسلام رو استخراج نمیکنیم؟ چرا مستندات قرآنی و روایی و حاشیه های سفید استنباط فقهیشون رو نمیگردیم پیدا کنیم؟ به نظرم مهم ترین نقطه قوت کتاب تحلیل مستند و در بستر زمان صحبت های ایشون هست. استخراج نظام فکری اون هم در قسمتی خاص که برگرفته از تحلیل اجتهادی و متن محور و برخاسته از اصول استنباط حوزوی هست، ادعایی هست که تو این کتاب به نظرم محقق شده. ادعا بر بی نقص بودن کتاب اصلا نیست، این نوشته شاید نقاط ابهام داشته باشه یا بعضی جاها نیاز تکمیل و اصلاح داشته باشه و قطعا داره، اما نقطه شروع و جرقه ای برای اون مواردی هست که عرض شد. احمد سعیدی، طلبه حوزه علمیه قم مولف کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی 🌐@tarbiat_taktiki🌐
تربیت تمدنی
جدای از اینکه بنده نویسنده کتاب هستم، فکر میکنم حرف نو و نگاه نویی که در کتاب هست میتونه جرقه یک تحو
شقشقه هدرت بخشی از درد دلی بود با یکی از فضلا درباره کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی، دغدغه نوشتن و اثرات مطالعه و تبلیغ آن در بین قشر انقلابی
💠حیا را به فرزند خود نشان بده💠 ❗️باید در صحبت کردن هم انسان داشته باشد. نباید هر حرفی را راحت زد، حتی اگر آن حرف، حرف حقی باشد. در نسبت با فرزند و شاگرد نیز همین طور. نباید همه چیز ها را به او گفت. باید با کاری کرد که او متوجه قبح مطلب و یا در مرز حیا بودن آن باشد. 🔮 کسی آمد پیش ع و از حکم فقهی عملی پرسید که خیلی بد بود. آقا از اینکه جواب سوالش را بدهند، دو دستشان را روی صورتشان گرفته و شرم و خود را از عملی که نامش برده شد نشان دادند. (کافی شریف) 💡 پس وقتی فرزند و یا شاگرد شما از سر کنجکاوی یا ابتلای خودش از موضوعی سوال میکند که در قرار دارد، متوجه باشید که اگر حتی سوال باشد اما پاسخ شما باید بوده و در عین جواب دادن به سوالش، قبح آن فعل هم به او نشان داده شود. 🖇 کلیدواژه: و هو مستتر بذراعيه 🌐@tarbiat_taktiki🌐
💠لذت های حلال، سوپاپ اطمینان معنویت💠 ❌ یکی از ایراد هایی که بعضی از مربی ها و پدر و مادر ها دارند این است که میخواهند فرزند یا متربی آن ها مراتب را پله به پله بپیماید و روز به روز بر او اضافه شود و از خودش آیت الله بهجتی بسازد. اما توجه نمیکنند که همین بچه و نوجوان و حتی جوانش نیاز به و دارد. نیاز به بردن های مادی دارد. ❗️باید فوتبال و والیبال بازی کند، باید استخر برود، باید دور هم سن و سال های خود بنشیند و جوک بگوید و بخندد، از این بازی فکری هایی که باب شده بازی کنند، باید را تجربه کند. البته همه این ها به شرط آن است که 1. خدا را حلال نکند 2. بعضی از امور برایش عادی نشود. 3. نکند و به درس، معنویت و فعالیت اجتماعیش هم برسد. 🔮 امام صادق علیه السلام میفرمایند که انسان کسی است که زمانش را در سه مورد صرف کند، زمانی برای و ارتباط با خدا، زمانی برای به مومنین و زمانی برای . در ادامه نکته مهمی میگویند و آن اینکه زمانی که برای میگذارد آن چیزی است که هم به معنویت او و هم به انجام وظیفه اجتماعی او کمک میکند. 🖇 کلیدواژه: فإنها عون على تلك الساعتين 🌐@tarbiat_taktiki🌐
💠شکایت به خدا یا شکایت از خدا💠 ❌ بعضی ها خیال میکنند اینکه میگویند شکایت خود را به اجانِب و نبرید، جلوی چشم رسانه های آن ها از غم ها و درد ها نگویید، حرف است و میگویند تا همه فکر کنند همه چیز گل و بلبل است. اما اینطور نیست. این . 🕋 خدا گفته که اگر دردی داری، از چیزی شاکی هستی و اعتراض داری به بگو نه به ، چه برسد به اینکه این اجنبی تو هم باشد. 🔮 حدیث خیلی قشنگی دارد آقا امام صادق ع که هم در قرب الاسناد آمده و هم در معانی الاخبار و آن این است: 📿 «مَنْ شَكَا إِلَى أَخِيهِ فَقَدْ شَكَا إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ شَكَا إِلَى غَيْرِ أَخِيهِ فَقَدْ شَكَا اللَّه‏» ✍ هر کسی نزد شکایت کند گویا شکایت برده و هر کس به شکایت کند گویا شکایت کرده. 🌐@tarbiat_taktiki🌐
یکی از بایسته های تربیت فرزند، انتخاب اسم برای فرزند هست و چه خوب است اسمی هویت ساز برای او انتخاب کرد. اسمی که هم جای الگوگیری برای او داشته و هم اینکه رواج دادن آن اسم کمک به جبهه حق باشد. لذا باید در این راستا اسم حضرت خدیجه س را مانند سایر اسامی ائمه ع بین شیعیان از این غربت خارج کرد. آیا اسم خدیجه در مقابل اسامی بی معنی امروزی ارزشمند نیست؟ به نظر شما کدوم قشنگ تره؟ خدیجه نازنین خدیجه خدیجه بانو فاطمه خدیجه شما میتونید در این راستا مؤمنین رو دعوت کنید اجرتون با مادر❣
💠فکر، فکر، فکر... امان از این فکر💠 ❗️این است که هم باعث سعادت انسان میشود و هم باعث بدبختی او. شاید خیلی ها از گناه کردن خسته شده اند و هزاران بار به این اندیشیده اند که چه چیزی باعث شد که به سراغ گناه بروند؟ چگونه از حال خوش روز های اربعین فاصله گرفته و خداوند کردند؟ 💡یکی از جواب های ساده اما خیلی خیلی مهم همین است. انسان با به ، درون میفتد. فکر درباره گناه، مثل طعم گناه است. خودِ گناه نیست اما است و مزه گناه را یاد انسان میندازد. پس باید از آن دوری کرد. 🔮 امیرالمومنین میفرمایند: "مَنْ كَثُرَ فِكْرُهُ فِي الْمَعَاصِي دَعَتْهُ إِلَيْهَا" ✍ کسی که فکر کردنش به گناه زیاد شد، همین فکر زیاد او را به سمت گناه میکشاند. 📚 (غرر الحکم و درر الکلم) 🌐@tarbiat_taktiki🌐
💠فساد موفقیت💠 ❓شما هم تا به حال تجربه کرده اید که وقتی قرار است اتفاق خوبی برایتان بیفتد، به جایی برسید یا چیزی به دستتان برسد و یا اینکه در کاری موفق شوید و قبل از آن، به که میرسید از آن اتفاق مبارک و موفقیت میگویید، یک دفعه میبینید که همه چیز به قول معروف رفت هوا؟!انسان خوب نیست قبل از اینکه چیزی شود، آن را به بقیه بگوید. بله یک موقع هست که برای از برادر مومن و یا او برای امر مهمی که هنوز اتفاق نیفتاده آن هم به میگوید، این ایراد ندارد اما به هر کسی رسیدن و از آن گفتن کار خوبی نیست و کار را . 🔮 امام صادق ع میفرماید: اِظْهَارُ الشَّيْ‏ءِ قَبْلَ أَنْ يَسْتَحْكِمَ مَفْسَدَةٌ لَه‏آشکار کردن چیزی قبل از اینکه قطعی شده و استحکام یابد باعث آن میشود. (المحاسن) 🌐@tarbiat_taktiki🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایران برای مداخله در غزه نیاز به پشتوانه مردمی محکم دارد هر چه این پشتوانه محکم تر، دخالت و نُطُق کشی از این حرامی های صهیون و سگ های آمریکایی بیشتر و پر قدرت تر هر کسی باید اطرافیانش را به قیام دعوت کند، قیامِ مطالبه ی دخالت ایران در ماجرای غزه. هر چه این مطالبه تُن صدایش بیشتر، موشک های ایران هم سنگین تر و خانه خراب کن تر مطالبه هم با گفتن و تبیین است، بگویید، در همه جا از غزه و شغالان بی ناموسی که کودکان را به چنگال مرگ و خون میفرستند دم بزنید، جمع شوید، فریاد کنید... 🌐@tarbiat_taktiki🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسلام ناب
🔹 جوانان لوکوموتیو و موتور محرک جامعه هستند. امام خامنه ای(مدظله العالی) 📚 کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی با نظر به شخصیت راهبردی و سیاسی مقام معظم رهبری که با عملی کردن نظریه های خود سی سال است اداره معجزه گون انقلاب اسلامی را برعهده دارند، به توضیح یکی از نظریه های بسیار مهم ایشان با عنوان «تصمیم سازی پنج مرحله ای» پرداخته است. 🔸 این نظریه با تبیین رسالت پنج مرحله ای جنبش دانشجویی به درستی نشان می‌دهد که چگونه جوانانی که نه مالی و نه مسئولیتی دارند و نه کسی مطیع حرف ایشان است، میتوانند با تکیه بر این مراحل پنجگانه نقش پیشرو و بی بدیلی را در حرکت تحولی انقلاب ایفا کنند. ◻️ احمد سعیدی با توجه به سابقه دانشجویی و کسوت طلبگی امروز با پژوهش دقیق در تمام بیانات رهبر انقلاب در دیدار جوانان و دانشجویان و بدون دخل و تصرف، تنها با چینش منطقی و اصولی بیانات به استخراج این نظریه نائل آمده است. 🔻 این کتاب می‌تواند ره توشه مهمی برای بالندگی کنشگران تشکل های دانشجویی و همچنین فعالان عرصه تبلیغ در فضای دانشجویی باشد. 💢 علاقه مندان برای تهیه کتاب با تخفیف ۳۵ درصد با قیمت ۶۴.۰۰۰ تومان به لینک زیر مراجعه کنند: (تعداد محدود) https://eitaa.com/Mimebnera 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از اسلام ناب
🖋 به قلم حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا 💠رستاخیز جهانی غزّه و جای خالی لوکوموتیو دانشجویی یا 💠چند خطی در استقبال از کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» بخش1⃣ 🔰برای غزه چه باید کرد؟ هُرم و حرارتی دارد این سوال در فضای تشکل های دانشجویی امروز و پاسخ های فراوانی است که رد و بدل میشود. در این ایام پر تپش که جهان آبستن حوادث است؛ در این فرصتی که ؛ گرچه در جغرافیای مادی کوچک، اما در جهان حقیقت و شرافت بسی بزرگ و بالابلند، پیش روی احرار و آزادگان جهان گشوده؛ در این موقعیت که و از پس سال‌ها تزویر، این چنین چهره شنیع رذالت خویش را در قاب چشم جهان به تصویر کشیده است؛ در این دوران بلوغ که حجاب تعویق‌ و تفرقه‌ها به کناری رفته و اتحاد و قدرت در شخصیت بین‌المللی مقاومت موج می‌زند؛ در زمانه‌ای که گویی نسیم الهی وزیدن گرفته و جهان با نوای نامیرای غزّه به خروش آمده و گوش‌ها و قلب‌ها از پس یک تاریخ غفلت، آماده‌ی شنیدنی دیگر شده‌اند... 🔸 در این آوردگاه، به مثابه فرهیخته‌ترین صورت ، از که ورای عاطفه دردمندی توده‌ی و فراتر از پیشه‌ی اندیشمندی و فرای وظیفه‌ی سازمانی ، مسئولیت پرچمداری و پیشقراولی این هر سه و چون لوکوموتیوی مسئولیت پیشرانی قطار جامعه را بر دوش دارد، باید که... و از جنبش دانشجویی انتظار است که... و‌ جنبش دانشجویی می‌تواند که... 🔺 و اما واقعیت تلخی است که جنبش دانشجویی با وجود همه‌ی چشم‌هایی که ملتمسانه و امیدوار در انتظار اویند، مشغول ایفای نقش ویژه‌ی خویش نیست. یا در مدار عاطفه همچون توده در انفعال تماشا، حرص می‌خورد، یا مخلصانه تلاش می‌کند با خرده اقداماتی کوچک و بزرگ از سد انفعال بگذرد؛ اما باز در هر صورت به نقش یکتا و یگانه‌ی خویش نمی‌رسد. 🔻 داستان غزّه هم می‌گذرد و بدین منوال برگی دیگر بر صفحات دفتر انفعال افزوده می‌گردد. صفحاتی چون: ، ، ، ، ، و... 🔹 در چند سال اخیر که از پس سال‌های دور دانشجوییِ خود و در لباسِ طلبگی، باری دیگر توفیق حضور و تجربه‌ی نزدیک فضای دانشجویی را یافته و با تشکل‌های زیادی الفت و انس گرفته‌ام، ضمن افتخار به این رفاقت و در عین امیدواری و تعظیم و تجلیل از این نسلِ مومن، انقلابی، متین، خوش‌اندیشه و پرظرفیت جنبش دانشجویی که از بسیاری از آفات دوران قبل عبور کرده، اما شوربختانه باید گفت کماکان گرفتار است؛ انفعالی که بیش از همه باطن غیور و مجاهد خود این جنبش را رنج می‌دهد و پیش از همه خود او، اشتیاق خَرق این انفعال را دارد. ❇️ به نظر، ریشه‌ی این انفعال را در دو امر باید جستجو کرد: امری محتوایی و امری روشی. 🔺 از یک سو فاصله‌ی ذهنی با ، یعنی اندیشه‌ی حیات‌بخش رضوان‌الله تعالی علیه که یگانه راه برون رفت از انفعال‌هاست. و از سوی دیگر فقدان درکی روشن و کامل از که یعنی جنبش دانشجویی رسالت و نقش ویژه‌ی خویش را کمتر می‌شناسد و نسبت به امکانات و توانمندی‌های بی‌بدیل خویش در فضایِ کشور کمتر آگاه است. 🔻 در امر نخست، تلاش‌های خوبی در سال‌های اخیر برای ارتباط و انس فضای دانشجویی با مکتبِ امام ره صورت گرفته که گرچه نسبت به نیاز، بسیار کوتاه و نارساست؛ اما به هر جهت حرکتی آغاز شده است. 🔸 امّا در فضای فهم رسالت دانشجویی با برهوت و سکوتی آزار دهنده رو‌به‌رو هستیم و همین یکی از بزرگترین موانع بالندگی‌ها و نقش‌آفرینی های درخور جنبش دانشجویی گردیده است. 🔺 علی‌رغم اینکه به عنوان شاید تنها کسی که در ایرانِ امروز؛ اولا دارای منسجمی پیرامون جنبش دانشجویی است و ثانیا اعتقاد عمیقی به نقش این جنبش در پیشبرد انقلاب اسلامی دارد؛ اما فضای دانشجویی جز چند کلیدوآژه و خرده‌گزاره هایی پراکنده‌، چیز درخوری از این اندیشه در ذهن و جان خود ذخیره نکرده است و اتصالی به نگاه راهبردی و نقشی که ایشان برای جنبش دانشجویی تعریف می‌کنند، ندارد. ✅ ادامه دارد... 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از اسلام ناب
🖋به قلم حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا 💠 رستاخیز جهانی غزّه و جای خالی لوکوموتیو دانشجویی یا 💠چند خطی در استقبال از کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» بخش2⃣ 🔰 لذا شدیدا نیازمند متونی در این وادی هستیم که بتواند با مطالعه‌ی دقیق در و نقاط فراز و فرودش در تاکنون و در عین حال با نظر به بیانات مفصل رهبر حکیم انقلاب در این رابطه که در دیدارهای مکرر دانشجویی منعکس است، ایشان پیرامون جنبش دانشجویی را استخراج و در صورت‌بندی منسجمی در اختیار فضای دانشجویی قرار دهد. ❇️ با توجه به این ضرورت، برای نگارش اثری در این وادی، با کمک تنی چند از طلاب فعال در عرصه دانشجویی گام‌های مقدماتی را در سال گذشته فراهم آورده بودیم که در تصادم مشغله‌های ایام این توفیق از میان رفت و حسرت به دل در انتظار فرصتی بودیم که شگفتانه در بازار نشر با اثری رو‌به‌رو شدیم با عنوان "" که از قضا دقیقا با همین مساله به سراغ رفته و بادقت و انضباط و صرف وقت مفصل، و ایشان پیرامون را در قالب یک منسجم، استخراج و به شکلی وزین و ساده تدوین نموده است. 🔻 این اثر به قلم طلبه فاضل؛ حجت‌الاسلام که در سال‌های نه چندان دور، سابقه‌ی دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر را داشته و به همت علیه‌السلام به مدیریت حجت‌الاسلام که خود از پیشتازان جنبش دانشجویی در سال‌هایی دورتر است، به چاپ رسیده است. 🔺 این کتاب که با مطالعه‌ی مفصل تمام سخنرانی‌های رهبر انقلاب در جمع‌های دانشجویی و جوانان از سال 77 تاکنون به دست آمده، رسالت جنبش دانشجویی را در پنج مرحله پیوسته ی: ، ، ، و در قالب طرحی منسجم نمایش داده و هر یک از این مراحل را در فصلی جداگانه و با تاکید بر فیش‌هایی دقیق از بیانات رهبر انقلاب، تبیین و اتصال آن به سایر مراحل را به توضیح نشسته است. 🔸 به نظر می‌رسد استقبال از این کتاب و مطالعه و مباحثه دقیق و جدی آن توسط ، می‌تواند زمینه‌ی فوق‌العاده مناسبی برای بازخوانی و بازطراحی کنش‌های دانشجویی باشد تا به مرور، این جنبش گرانقدر بتواند نقش تاریخی خود در پیشبرد انقلاب اسلامی را به احسن وجه ایفا نماید. 🔹 به نوبه‌ی خود بالاترین تشکر صمیمانه و قلبی خود از صاحب این قلم، برادر خوب و فاضل؛ حجت‌الاسلام احمد سعیدی و استاد عزیز و گرانقدر؛ حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، ریاست محترم پژوهشکده باقرالعلوم‌ علیه‌السلام را ابراز نموده و توفیق روزافزون ایشان در تولید آثاری گره گشا را مسألت دارم. و در آخر، ضمن دعوت از دوستان و فعالان دانشجو برای مطالعه، تأمل و مباحثه این اثر، مشتاقانه آمادگی خود برای حضور و همراهی با حلقه های مطالعاتی دانشجویی پیرامون این کتاب و این موضوع را اعلان می‌نمایم. ✅ به امید پیروزی مجاهدینِ بین‌المللی در محو ، و به امید توفیق درک طرح و اندیشه‌ی پیروز رهبران حکیم انقلاب و به امید بالندگی و پیشتازی‌های جنبش دانشجویی انقلاب اسلامی. 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
💠 قانون و تربیت 💠 💢 نقش در مردم یک امت یک بحث مفصل است اما اینجا به یک نکته اشاره میکنیم. قانون میتواند های مردم را عوض کند. قانون یعنی بها دادن یا بها ندادن به کار هایی که مردم انجام میدهند. اگر قانون کلاهبرداران را مجازات نمیکرد یعنی ناخودآگاه صداقت را بی بها کرده بود و از صداقت فاصله میگرفت. قانون اگر متجاوزان را حد نمیزد یعنی غیرت را بی بها کرده بود و در نتیجه از غیرت فاصله میگرفت. ♻️ زمان صلی الله علیه و آله، بعضی از مردم جنس های نامرغوب را به عنوان زکات میدادند. پیغمبر اسلام برای اینکه این خصلت بد اخلاقی را درست کند دست به زد. به این صورت که جنس های نامرغوب را از لیست کالاهایی که زکات به آنها تعلق میگرفت خارج کرد تا با این قانون نشان دهد که انگار اجناس نامرغوب ندارد تا در لیست قرار بگیرد. ❗️جالب است که ایشان در علت این قانونگذاری میفرمایند که این قانون را گذاشتم تا آن هایی که کالای نامرغوب را به عنوان زکات میدادند و دیگر این کار را نکنند. «لَعَلَّهُمْ يَسْتَحْيُونَ لَا يَأْتُونَ بِهِمَا». یعنی با عملیات اجناس نامرغوب، دیگر آن ها رویشان نشود که جنسی که حتی در قانون بی ارزش شمرده شده را به عنوان زکات دهند. 🌐@tarbiat_taktiki🌐
مقاله تحریم اجتماعی 🔻حدیثی خواندم که خیلی برایم جالب بود. آن حدیث این بود که رسول خدا ص بر کسانی که مدیون بودند نماز نمی‌خواندند. برای اصحاب امام صادق ع سوال شد که چرا این گونه بود؟ امام جواب دادند که این رفتار رسول خدا مقطعی و‌در زمانی بوده که مسلمانان اوضاع مالی خوبی نداشتند. حضرت رسول این کار را کردند که مدیون بودن قبیح شمرده شده و مردم به راحتی خود را زیر بار دین نبرند همچنین مدیون‌ها سعی خود را در پرداخت دین خود بیشتر کنند. 🔻این روایت جرقه‌ای شد تا به نگارش مقاله‌ای با عنوان «تحریم اجتماعی به مثابه روشی تربیتی در قرآن و روایات» دست بزنم. این نوع تحریم اجتماعی برای تربیت مردم جامعه، مسئله‌ای است که به کرات در روایات و در ابواب مختلف فقهی آمده است اما حیف که دغدغه‌مندی پیدا نشده تا به صورت علمی و متقن آنها را دسته‌بندی کرده و حکمت‌های موجود در روایات را تحلیل کند. 🔻این دسته کارها ذیل «فقه التربیة» تعریف شده و جای خالی این قبیل پژوهش‌ها به شدت احساس می‌شود. مقوله‌هایی که غربی‌ها در کتب خود آورده و به آن می‌بالند اما مایی که ۱۴۰۰ سال پیش زعیمانمان به کرات به آنها اشاره کرده و جزئیات و زوایای گوناگون آن را ارائه داده‌اند قدر آنها را ندانسته و یا نمی‌خوانیم و یا راحت از کنار آنها عبور می‌کنیم 🔺این مقاله به زودی انشاالله در دو فصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات فقه تربیت» با رتبه «ب» وزارت علوم به چاپ خواهد رسید پیش نمایش مقاله: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_8625.html
مقاله اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز 🔻حدود ۱۲ سال است مشغول کار با نوجوانان در مدارس و مجموعه های فرهنگی هستم. همیشه این سؤال برایم بوده که باید این نهال های مستعد را به چه سمت و سویی سوق داد؟ از بین کار ها و خصلت های مختلف باید روی کدام کار کرد؟ 🔻بله میشود تپه ای از ویژگی های مثبت را روی هم تلنبار کرد و گفت که اینها... اما کسی که ذره ای وارد کار تربیتی روی زمین بوده نه اینکه در اندیشه های کتابخانه ای دچار علامه پنداری شده است میداند که این تپه به هیچ دردی نمیخورد بلکه باید دنبال چشمه رفت، یعنی خصلت هایی که چشمهِ خصلت ها و ویژگی های دیگرند. 🔻برای همین، دعوا باید سر اولویت ها باشد. به عبارت دیگر باید دعوا سر این باشد که کدام خوب است و کدام خوبتر، نه اینکه کدام خوب است و کدام بد. 🔻در این دوازده سال بار ها و بار ها روی بیانات مقام معظم رهبری خیمه پژوهشی زده و سعی در فهمیدن این نظام اولویت نموده ام، که شکر خدا بعد از این سال ها توانستم به ساز و کار و الگوریتم قابل قبولی برای استخراج «نظام اولویات شاخصه های دانش آموز» در نظر ایشان برسم. 🔻حاصل کار مقاله ای شد تحت عنوان «اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نظر مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کیفی و کمی» که با نمره بالا در دوفصلنامه علمی_پژوهشی «اسلام و پژوهش های تربیتی» با مدیر مسؤلی آیت الله اعرافی پذیرفته شده‌ و به زودی به چاپ میرسد ان شاء الله. 🔸میتوانید پیش نمایش مقاله را در آدرس زیر مشاهده نمایید: http://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/281 🌐@tarbiat_taktiki🌐
مقاله تحریم اجتماعی ۲ 🔻از جمله کارویژه هایی که لازم است در به آن پرداخته شود، بازخوانی روایات اهل بیت علیهم السلام اما از دریچه دغدغه های تربیتی و ناظر به سؤالات و نه است. 🔻چنانچه فقیهان با سؤالات فقهی رو به رو شده و با زیر و رو کردن قرآن و سنت دست به پاسخ آن زده و آرام آرام هم فقه از آب درآمده و هم اصول آن، در نیز باید چنین کاری صورت بگیرد تا هم شکل بگیرد و هم ... 🔻مقاله ذیل با عنوان «تحریم اجتماعی به مثابه روشی تربیتی در قرآن و روایات» که در دو فصلنامه علمی_پژوهشی «» به چاپ رسیده است از این قبیل کار ها و جزو این کارویژه هاست. 🔻این نوع تحریم اجتماعی برای تربیت مردم جامعه، مسئله‌ای است که به کرات در روایات و در ابواب مختلف فقهی آمده است و عبارت از ایجاد نوعی فشار روانی، در بستر اجتماع و در اثر محرومیت‎های خاصی است که برای شخص ایجاد می‎شود. 🔺میتوان از این راهکار تربیتی در بستر تغییر فرهنگی جامعه مخصوصا در این دوران نیز استفاده کرد. در آدرس ذیل میتوانید آن را مشاهده نمایید: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_8625.html 🌐@tarbiat_taktiki🌐