#حدیث_تربیتی
🔻أنَّ النَّبِيَّ صَلّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ كَانَ يَرُشُّ عَلَى أَهْلِهِ الْمَاءَ لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ يَعْنِي مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ🔺
📌 رسول اکرم صلّی الله علیه و آله همیشه در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانوادهشان آب میپاشیدند تا به خواب نروند (و از فضیلت این شب بهره بگیرند)
📝 در حدیث لفظ «أَهْلِهِ؛ خانوادهشان» آمده است که شامل فرزندان ایشان هم میشود. علت این کار این است که روایات شب بیست و سوم همان شب قدر است و فضیلت بسیاری دارد.
نکته تربیتی حدیث این است: پدر و مادر کاری انجام بدهند تا اعضای خانواده در این شب بیدار بمانند. این بیدار ماندن با کارهای مختلفی می تواند باشد، مثل اینکه در طول روز استراحت کافی را داشته باشند یا مانند پیامبر صلی الله علیه و آله به سر و روی آنها آب پاشیده شود تا خواب از سرشان برود (البته منظور این نیست که در حالتی آب بپاشید که آنها حواسشان نیست و باعث اذیتشان بشود، بلکه در حالتی انجام بشود که خود آنها متوجه باشند و علت این کار را بدانند) یا کارهای دیگری که به ذهنتان میرسد انجام بدهید.
در حدیث دیگری آمده: «حضرت زهرا علیها السلام همیشه نمیگذاشتند کسی از خانوادهشان در این شب بخوابد و جهت جلوگیری از خواب با کم غذادادن، آنان را بیدار نگه می داشتند و از روز برای آن شب آماده میشدند و میفرمودند: محروم واقعی کسی است که از برکات این شب محروم بماند.»(1)
باید دقت داشت که فرزندان حضرت زهرا علیها السلام در آن زمان همهشان زیر 8 سال سن داشتند، پس این بیدار نگه داشتن برای همه فرزندان نیاز است و مربوط به سن خاصی نیست
(1) دعائم الاسلام، ص 282 - كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَیها السَّلامُ لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا يَنَامُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ وَ تُدَاوِيهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا
📚 اقبال الاعمال، ص 207
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام جلسه بیست و سوم:👇 مبانی تربیت واژه مینا که جمع آن مبانی است به
🔔قابل توجه مبلغان و مربیان گرامی
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امیر المومنین علیه السلام
سوالات مسابقه ان شاءالله شب ۲۸ ماه رمضان ساعت ۸ شب در همین کانال بار گذاری و نتیجه بعد از عید فطر اعلان خواهد شد
تربیت دینی کودک و نوجوان
بسم الله رحمن الرحیم ؛ قابل توجه مبلغان و مربیان و والدین گرامی ✳️ سلسله مباحث #کودک_از_نظر_وراثت_
⁉️نکته:فرصت شرکت در قرعه کشی تا ۲۹ رمضان وجود دارد لذا حتی المقدور پوستر شرکت در مسابقه را برای اقوام و خويشاوندان خود بفرستید و تنها شرط شرکت در مسابقه و قرعه کشی حضور در کانال تربیت دینی میباشد.
لینک کانال :
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و چهارم:👇
انواع مبانی تعلیم و تربیت
یک از ضرورت های تربیت شناخت مبانی است شناخت مبانی به مربی کمک می کند چگونه هدف گذاری کند و اصول رفتاری در تربیت باید چی باشدو از طرفی روشهای تربیتی بایدچگونه باشد و...
همه ی این مباحث در گروه شناخت مبانی است.
ما در ادامه به انواع مبانی اشاره خواهیم کرد.
از نظر متخصصان تعلیم و تربیت مبانی به انواع ذیل تقسیم می شود:
۱. مبانی معرفت شناختی؛
۲. مبانی هستی شناختی؛
۳. مبانی الهیاتی؛
۴. مبانی انسان شناختی؛
۵. مبانی ارزش شناختی؛
با توجه اهمیت شناخت انسان ما در این جلسات به مبانی انسانشناختی اشاراتی خواهیم داشت.
شناخت انسان و ویژگی های او از پیش نیازهای اصلی تعلیم و تربیت است. هر چه شناخت ما از انسان عمیق تر و دقیق تر باشد برنامه ریزی برای تربیت او دارای اتقان بیشتری خواهد بود بر این اساس در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداختن به مبانی انسان شناختی امری اجتناب ناپذیر مینماید. این مبانی که بر بنیانهای عقلی استوارند، گاه با شواهد تجربی نیز تأیید میگردند؛ چنان که در آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم نیز نکاتی درخور توجه در این باره آمده است. در این جا به مهم ترین مبانی اشاره می کنیم:
ادامه دارد...👇
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و پنجم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (1)
۱. انسان موجودی مرکب از روح و بدن است.
پرسش از ابعاد وجودی انسان پیشینه ای دیرینه دارد از هزاران سال پیش اندیشمندان بسیاری به دو بعدی بودن انسان و ترکب وجود او از روح و بدن اشاره کرده اند. هر چند کسانی را نیز میتوان یافت که انسان را چیزی جز همین مجموعه مشاهده پذیر نمی دانند. به هر حال وجود جسم امری بدیهی به شمار می آید. بنابراین مهم آن است که وجود روح به اثبات رسد برای اثبات وجود روح دلایل عقلی گوناگونی به کار می آیند که یکی از آنها چنین است. همه انسانها از هنگام تولد تا مرگ «من» خود را یگانه می یابند و با وجود دگرگونی در سلولهای بدن تغییر در برخی از ویژگی های جسمی و روانی و گاه از دست دادن برخی از اندامها و جایگزینی آنها با اعضای دیگر تفاوتی در آنچه «من» نامیده می شود، احساس نمیکنند. این حقیقت که با علم حضوری دریافت می شود. نشان دهنده آن است که واقعیتی یگانه به همه مراحل زندگی انسان وحدت می بخشد و با وجود تغییرات گسترده در جسم آدمی همواره ثابت می ماند حالت فرضی زیر نیز بیان لطیفی است که اگر به درستی تصور شود، چاره ای جز تصدیق آن باقی نمی ماند فرض کنید که در یک لحظه با اعضا و جوارحی کامل و عقل و
هوشی طبیعی قدم به دنیا نهاده ایم و به دلایلی از حواس ظاهری خود نیز بهره نمی بریم. برای این منظور میتوان تصور کرد که در فضایی کاملاً تاریک معلق هستیم هوا چنان معتدل است که گرمی یا سردی آن بدن ما را نمی آزارد صدایی به گوش نمی رسد و اعضای بدن نیز تماسی با یکدیگر ندارند. بی تردید در این حالت با این که از وجود بدن آگاهی نداریم از اصل هستی خود عاقل نیستیم بنابراین آنچه در اینجا به عنوان «من» درک می شود. چیزی غیر از بدن است؛ زیرا فرض بر این است که هنوز درکی از بدن خود به وسیله ابزارهای حسی نداریم پس روح که از آن به «من» تعبیر می کنیم - متمایز
از بدن است.
وجود روح از منظر آیات و روایات نیز امری مسلم و تردید ناپذیر است؛ چنان که در قرآن کریم چنین میخوانیم: "فإذا سويته ونفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدين" . پس چون او را استوار بپرداختم و در آن از روح خود دمیدم برای او به سجده در افتیده با توجه به این مبنا در تبیین اهداف،اصول، ساختها، عوامل، موانع و روشهای
تعلیم و تربیت باید هر دو بعد وجود انسان جسم و روح) را در نظر گرفت.
منبع:
کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی گروه نویسندگان زیر نظر آیت الله مصباح
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام جلسه بیست و پنجم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (1) ۱. انسان
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و ششم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (2)
۲. ویژگی های روحی و بدنی انسان به صورتی تدریجی قابل تغییرند.
انسان در دو بعد جسم و روح تغییر پذیر است. این تغییر میتواند در جهت مثبت یا منفی باشد. تأثیر نوع تغذیه و مقدار تحرک اندام های بدن و حتی برخی از حالت های روانی بر سلامت یا بیماری جسم دارای پشتوانه ای علمی و برخوردار از شواهدی تجربی است. تغییر در ویژگیهای روحی نیز میتواند جایگاه انسان را در سیری صعودییا نزولی فراتر از فرشتگان با فروتر از حیوانات قرار دهد.
گفتنی است که از یک سو روح امری غیر مادی (مجرد) است و از سوی دیگر بنا بر مبانی هستی شناختی امور غیرمادی تغییر نمی پذیرند. با این همه نکته درخور توجه آن است که این تغییر ناپذیری مخصوص مجرداتی است که هیچ وابستگی و تعلقی به ماده ندارند نه موجودی چون انسان که برای انجام افعال خود نیازمند بدن است.
از سوی دیگر موجودات مادی مانند بدن و وابسته به ماده مانند (روح) وجودی تدریجی دارند. این سخن به این معناست که کمالات جسمی و روحی انسان به تدریج و با گذشت زمان به دست می آیند. انسان در هر مقطع از حیات خود دارای استعداد و قابلیتهای خاصی است؛ چنان که کمالات طبیعی و اکتسابی به دست آمده در هر مقطع آدمی را برای پذیرش کمالات بعدی آماده می سازند. از سوی دیگر در فرایند رشد تدریجی انسان، مشابهت هایی میان مقاطع نزدیک به یکدیگر میتوان یافت که بر اساس آنها مراحلی چون نوزادی کودکی نوجوانی جوانی میان سالی و کهن سالی را از یکدیگر تفکیک میکنیم همین نکته گروهی از روان شناسان را بر آن داشته است که درباره مراحل رشد انسان نظریه پردازی کنند و گاه برای این مرحله ها زمانهایی تقریبی نیز در نظر گیرند در روایات اسلامی نیز نکاتی درخور توجه در این باره میتوان یافت؟
از این مبنا برای اثبات امکان تربیت استفاده میشود. روشن است که اگر ویژگی های روحی و بدنی انسان تغییر پذیر نبودند. سخن از تربیت بی معنا بود. همچنین با توجه به این مبنا تربیت انسان امری تدریجی و زمان بر است و نیز برای تربیت باید مراحلی را در نظر گرفت. البته چنان که اشاره شد . هر گونه زمان بندی برای مراحل تربیت و مرزبندی میان آنها امری تقریبی است. زیرا گذر از یک مرحله به مرحله ای دیگر نیز نه به صورت دفعی و آنی بلکه به تدریج روی می دهد. افزون بر این در تعیین اهداف اصول ساختها عوامل موانع و روشهای تعلیم و تربیت نیز باید به تدریجی بودن این فرایند توجه نمود.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست وهفتم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (3)
۳. روح و بدن بر یکدیگر تاثیر میگذارند.
بی تردید روح و بدن بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند چنان که بیماری های جسمانی روان انسان را نیز آزرده می سازند و فشارهای روانی در بدن انسان نیز بازتاب می یابند. این ارتباط به گونه ای است که امروزه بخش عمده ای از تحقیقات پزشکی و روان پزشکی به بیماری های موسوم به «روان تنی اختصاص یافته است.
بر اساس این مبنا در تعیین اهداف و ساحتهای تربیت - با وجود اصالت دادن به روح - نباید بدن را از یاد برد؛ چنان که هنگام شناسایی عوامل و موانع و تربیت، از تأثیرگذاری دو بعد جسمی و روحی بر یکدیگر نباید غفلت کرد. طبیعی است که اصول و روشهای تربیت اسلامی نیز باید بر همین اساس سامان یابند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و هشتم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (4)
۴. همه انسانها سرشتی مشترک و فطرتی الهی دارند.
آدمیان با وجود تفاوتهایی که با یکدیگر دارند از سرشتی مشترک برخوردارند. از شواهد وجود چنین سرشتی آن است که همه انسانها - از نژادها و فرهنگهای مختلف در احکام اولیه عقل نظری،مانند اجتماع دو نقیض محال است و عملی، مانند باید عدالت ورزید با یکدیگر اتفاق نظر دارند و از تمایلاتی فراحیوانی مانند حقیقت جویی فضیلت خواهی و کمال طلبی بهره میبرند. همچنین با مراجعه به آیات و روایات این نکته به دست می آید که درجاتی از شناخت شهودی خداوند و گرایش به او از آغاز آفرینش در وجود همه انسانها نهاده شده است.
چنان که قرآن کریم می فرماید:فَأَقِمۡ وَجۡهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفٗاۚ فِطۡرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِي فَطَرَ ٱلنَّاسَ عَلَيۡهَاۚ لَا تَبۡدِيلَ لِخَلۡقِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلۡقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعۡلَمُونَ: پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خدا تغییر پذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند. برخی از روایات این آیه را بیانگر فطری بودن توحید دانسته اند. از روایتی دیگر که در تفسیر آیه معروف به میثاق (در) آمده است. چنین برداشت میشود که شناخت قطری خدا نه شناختی حصولی و با واسطه مفاهیم بلکه علمی حضوری و بی واسطه است.
بر اساس این مبنا طراحی و تدوین یک نظام مشترک تعلیم و تربیت برای همهانسانها امری ممکن و مطلوب است. همچنین هدف نهایی تعلیم و تربیت همه انسانها امری واحد است؛ هر چند نیازهای خاص گروه های مختلف ناشی از تفاوت های تکوینی یا اکتسابی، موجب پدید آمدن تفاوتهایی در برخی از اهداف میانی خواهد شد. نیز در برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت همواره باید این نکته را در نظر داشت که یکی از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی بارور کردن فطرت الهی انسانها و زدودن غبار غفلت از آن است.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام جلسه بیست و هشتم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (4) ۴. همه ا
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و نهم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (5)
۵. انسان موجودی دارای اختیار است.
۶. انسان موجودی هدفمند است.
۷. انسان دارای حب ذات است .
۸. انسان همواره در پی دستیابی به کمال است.
۹. انسان بینهایت کمال طلب است
۱۰. کمال نهایی انسان قرب به خداوند است.
۱۱. زندگی دنیوی انسان مقدمهای برای زندگی اخروی است.
۱۲. کمال حقیقی انسان جز با انجام افعال اختیاری به دست نمیآید.
۱۳. تحقق اعمال اختیاری در گرو برخورداری از توانایی و بینشها و گرایشهاست.
۱۴. انسان در توانایی بینش و گرایش کاستیهایی دارد.
۱۵. انسان بر موجودات عالم طبیعت تاثیرگذار است و از دیگر موجودات اعم از مادی و غیر مادی هم تاثیر پذیر است.
۱۶. انسان موجودی اجتماعی و به اصطلاح مدنی بالطبع است.
۱۷. انسان برای دستیابی به کمال حقیقی نیازمند وحی است.
۱۸. کمال حقیقی انسان در گرو استفاده از همه قابلیتهای اوست.
۱۹. کمال حقیقی انسان وابسته به رشد هماهنگ و متناسب قابلیتهای اوست.
۲۰. انسان در راه رسیدن به کمال با موانعی روبرو است.
۲۱. انسان در ظرفیتها و قابلیتها با یکدیگر تفاوت دارند.
۲۲. انسان بنده خداوند است.
۲۳. انسان در برابر خدا در برابر خود و همه موجودات دیگر مسئول است.
۲۴. انسان دارای کرامت تکوینی و اکتسابی است
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام #جلسه_اول👇 از نظر اسلام #سعادت و #شقاوت انسان از درون شکم مادر
با سلام و وقت بخیر
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات
قابل توجه اعضاء بزرگوار #کانال_تربیت_دینی_کودک📣📣📣📣
عزیزانی که دنبال کننده سلسله مباحث کودک از نظر وراثت و تربیت در اسلام هستند.....
لطف کنند کلیه جلسات بارگذاری شده را با دقت مطالعه نموده تا با آمادگی کامل در آزمون و مسابقه پایان دوره شرکت کنند✅
جهت دسترسی به جلسات دوره روی لینکها کلیک کنید👇👇👇👇
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
جلسه شانزدهم
جلسه هفدهم
جلسه هجدهم
جلسه نوزدهم
جلسه بیستم
جلسه بیست و یکم
جلسه بیست ودوم
جلسه بیست و سوم
جلسه بیست و چهارم
جلسه بیست وپنجم
جلسه بیست و ششم
جلسه بیست و هفتم
جلسه بیست و هشتم
جلسه بیست و نهم
با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما بزرگواران
اللهم عجل لولیک الفرج
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan