eitaa logo
تاریخ فردا
244 دنبال‌کننده
671 عکس
327 ویدیو
34 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 ✡️ مسیحیان صهیونیست و عملکرد آنان در شرق اسلامی ✍️ نویسنده: استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 🎙 راوی: علی الله دانه 💥 فصل چهاردهم: از پروتکل صهیون تا آنفلوانزای خوکی @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 ✡️ مسیحیان صهیونیست و عملکرد آنان در شرق اسلامی ✍️ نویسنده: استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 🎙 راوی: علی الله دانه 💥 فصل پانزدهم: طرح نوین مهاجرت‌ها @tarikh_farda
🔸 قبیله رحمت ▫️رحمت در مقابل لعنت، به معنی بخشش مخصوص خداوند، یکی از بارزترین صفات حضرت حق است که در بیش از ۵۰۰ آیه از قرآن کریم آمده است. ▪️طبق آیه ۱۲سوره انعام، خداوند رحمت آوردن بر بندگان را بر خود واجب کرده است. به عبارتی حکمت خلق عالم و آدم، رحمت آوردن بر مخلوق است. ▫️ هیچ کس نمی تواند مانع نزول رحمت الهی بر بندگان شود چنان که اگر شخصی مستحق لعنت شود، هیچ کس نمی تواند بر او‌ رحمت نازل کند. ▪️ خداوند خطاب به حضرت رسول(ص) فرمود: «ما تو را جز رحمتی بر جهانیان نفرستادیم‌.» این آیه نشان می دهد که قبیله رحمت (خاندان نبوت) فرستاده شدند تا نشانه هایی برای رحمت پروردگار باشند بر همه بندگان. ▫️ برپاکننده دولت کریمه، دولت رحمت و برکت، امام مهدی(ع)، هم نام و هم سیره حضرت رسول است و در در وصف ایشان آمده است: «سپس این راه رابه فرزندش که رحمة للعالمین است، تکمیل می نمایم.» 📚 @tarikh_farda
🔸 رفاقت با امام ▫️ امروز، مطالبه مؤمنانه ورود به حصن حصین و اتصال به ولایت امام عصر(ع)، برخورداری از وجود ایشان و مصونیت از هجمه های ابلیس است. حجت خداوند نیز بیش از سرباز، رفیق می طلبد؛ چراکه در مسیر تحقق رفاقت، مجال توحید و یگانگی در صفت کمالی فراهم می شود. ▪️ وِلایت پذیری به نحو تام، ماحصل وَلایت و مهرورزی به ساحت قدسی ائمه(ع) است، چنانکه حضرت رسول(ص) مزد رسالتشان را در مودت خویشاوندانشان می دانند. در مودت و محبت، نشانه ای از معامله گری نیست. ▫️ مولا امیرالمؤمنین(ع) در توصیف وضعیت امام عصر(ع) می فرمایند: «صاحب این امر آواره، رانده شده، تک و تنهاست.» ما در مسیری اشتباه، قطعه زمینی را وطن و هر از راه رسیده ای را هم ولایتی و رفیق فرض کرده ایم، با تعلق خاطری تمام به عالم فانی. ▪️اما به راستی فکر کرده ایم ولایت و شهری که امام طرید، فرید و شرید ما در آن شب و روز می کند، کجاست؟ امام و یاران پیوسته به ایشان هیچ تعلق خاطر و بستگی به دنیا ندارند. به فرموده امام صادق(ع)‌ هم ولایتی های امام، دل هایشان پاره های آهن است، هیچ تردیدی در خداوند ندارند و سرشار از محبت و اعتقاد راسخ به امام هستند. 📚 @tarikh_farda. 📚 @tarikh_farda
هدایت شده از ف. افخمی
🟢 در جست و جوی کمال 🔺 طلب کمال، جاری در خانه جان آدمی را در میل باطنی انسان به قرب الی الله باید جست وجو کرد. در واقع، این کمال طلبی از مسیر تمایل به قرب اتفاق می افتد؛ به جز انسان، جمیع موجودات نیز واجد سیری هستند که از دانی ترین مرتبه شروع شده و به کمال خودش می رسد؛ اما در انسان به نحو خاص این سیر منتهی به انسان کامل است تا قرب محض و فنای محض در آستان حضرت پروردگار. 🔻 هر موجود ساکن عالم امکان از آنجا که از سوی خالق خودش که در ذات واجد همه کمالات به نحو مطلق است، خلق شده، سر در پی کمال دارد و حسب وسعت وجودی و امکاناتش مراتبی از کمالات را طلب می کند و سعی در جلبش دارد. 🔺 از دیدگاه وحی و تفکر توحیدی، انسان حقیقی مرکب از دو ساحت جسمانی و روحانی است. ساحت جسمانی او که نسبتی به عالم فانی دارد و با مرگ متلاشی می شود؛ اما ساحت روحانی او که جوهره اصلی انسانیت او نیز هست، باقی مانده و به حیات ابدی و سیر خود در جهانی دیگر ادامه می دهد؛ از این رو، کمال نهایی پیش از آنکه به جسم انسان نسبت داشته باشد، به روح نسبت دارد و امری فناناپذیر است. 🔻 آیات قرآنی و روایات رسیده از حضرات معصومان(ع) مقصد نهایی حیات انسانی را «قرب الی الله» می دانند. موضوع تقرب در حوزه معنوی و ارتباط و نزدیکی به حضرت حق در صفات کمالی، از وجهه مادی خارج شده، از آن به مثابه به کمال رساندن استعدادها، شدت یافتن وجود انسان، نزدیک شدن به وجود لایتناهی حضرت حق، اتصاف به صفت ربوبی و مانند اینها یاد کرده اند. 📚 @tarikh_farda
هدایت شده از ف. افخمی
🟢 تقرب و صراط مستقیم 🔺 از آنجا که راه پر از راهزن است، خداوند از مسیر ارسال انبیاء و انزال کتب، معلمانی را سر راه فرزندان آدمی قرار داده تا به مقام قرب برسد. آدمی به تنهایی قادر به تشخیص راه های تقرب، مخاوف نیست و ابلیس نیست. به این مجموعه، نفس اماره را اضافه کنید تا از وضع آدمی آگاه شوید. به همین سبب و از روی رحمت، خداوند صراط مستقیم، رهزنان بین راه و نحوه رفتن و رسیدن را معرفی ساخته است. 🔻 هدایت همان سوق دادن آدمی در مسیر قرب الی الله است و پیامبر و امام(ع) در نسبت با انسان، واجد دو گونه هدایتند: هدایت ظاهری و هدایت باطنی. هدایت ظاهری (تشریعی) شامل موجودات صاحب عقل و اختیار است که به وسیله عوامل خارجی از ذاتشان به آنها افاضه می شود. این وظیفه را انبیاء، رسل، اوصیاء، کتب آسمانی و عالمان دین به عهده دارند. نوع دیگری از هدایت که مربوط به موجوداتی است که فاقد عقل و اختیار هستند، هدایت عامه تکوینی است. 🔺 جز این دو، هدایت باطنی پیامبر و امام، هدایت به امر است که طی آن، بر اساس ولایت و تسلط معنوی و احاطه غیبی ای که برای امام است، افرادی که از زمینه ها و استعداد های لازم برخوردارند و آمادگی برای جلب کمالات بیشتر دارند، به سوی مراتب عالی تر سوق داده می شوند. از این گونه هدایت، به عنوان هدایت به امر یاد می شود. 🔻 موضوع هدایت به امر، به یکی از شئون امام معصوم و پیامبر اکرم(ع) برگشت دارد؛ به معنی تصرفی تکوینی در نفوس افراد مستعد و راه بردن آنها در مسیر کمالی و سلوک در مراتب باطنی است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مرابطه وظیفه صاحبان مناصب 🔹 در از زبان رسول خدا ص چه وظیفه ای بر عهده مسئولان سرزمین های اسلامی گذاشته شده است؟ @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔸 گستره و ژرفای تبری جستن ▫️ تبری و تولی مثل دو بال برای پرنده اند که فرصت پرواز را برایش فراهم می آورند. تبری در زبان فارسی به معنی دوری و بیزاری جستن است. ▪️ این دوری کردن دو وجه دارد؛ وجهی در نهاد آدمی که هرچه برایش ناخوشایند باشد، از آن بیزار است. وجه دیگرش وجه کلامی است که ریشه در قرآن دارد. در قرآن کریم ۳۰بار از ماده برائت و مشتقات آن استفاده شده است. ▫️ مطالعه مصادیق تولی و تبری جاری در مناسبات فرهنگی، مذهبی و تمدنی نکات مهمی را برملا می سازد: ۱. برخی اظهار قهر و کین ها دارای مبانی، مبادی و منابع نظری خاصی هستند که از دیدگاه هستی شناسانه خود حمایت می کند. ▪️۲. هر یک از این دو، دارای سابقه و تاریخی معین هستند؛ ۳. زمینه سازان هر دو جریان خشم و محبت باعث شکل گیری مرام هایی شده اند که تا عصر حاضر ادامه یافته است؛۴. در اثر پاره ای از رخدادها قواعد جدیدی برای بودن و زیستن تعریف شده و گاه شکل گیری بدعت هایی را باعث شده است. ۵. و... ▫️ در ترکیب هوشمندانه و عقلایی، اظهار لطف و قهر و جایگیر شدن این اظهار تولی و تبری در صفحات جان آدمی، از مراتب پست عروج کرده، به مراتب عالی کمالی دست پیدا می کنند. 📚 @tarikh_farda
🔸 دامنه و گستره تبری و اظهار بیزاری در زیارت عاشورا ▫️ تمامی لعن های مندرج در زیارت عاشورا، ناظر بر امر تبری جستن و مصادیق نظری و عملی عمله های کفر و شرک و نفاق است که با بررسی دقیق می توان معلوم ساخت که در طول تاریخ، از کدامیک از اشخاص حقیقی و حقوقی و حوزه های فکری و فرهنگی حامل آن صفات، باید اظهار بیزاری کرد. ▪️ در این زیارت عاشورا، ساحت ها و مراتب تبری جستن مؤمنانه وارد شده است؛ از آن جمله: امتی که اساس ظلم را استوار ساختند؛ امتی که اولیاء و اوصیاء را از تصدی در مقاماتشان ممانعت کردند؛ امتی که اولیاء و اوصیای الهی را شهید کردند؛ جماعتی که زمینه ساز و فراهم کنندگان مقدمات لازم برای پیکار با اولیای الهی بودند؛ جمیع پیروان، تابعان و دوستداران ظالمان که راضی به ستم های رفته و موافق ستمگران بودند و ... (برای مطالعه دقیق به کتاب از قله عاشورا تا دریای ظهور مراجعه کنید.) ▫️ به همین ترتیب اولیای الهی در طول تاریخ، از زمان حضرت آدم(ع) و پس از آن تا به وقت ظهور منتقم خون اولیا و فرزندان اولیا، از رویکردی ثابت برخاسته و به سوی آن نیز در جریانند. مصادیق هر یک از گروه های ملعونین نیز از رویکردی ثابت برخوردار بوده اند. از این رو، گستره تبری جستن، از جمله مصادیق کفر و شرک و ضلالت، از یک سو به قابیل و فرزندانش معطوف است و از دیگر سو، در آخر الزمان و به وقت ظهور منجی موعود به جمیع جریاناتی که رویارو با حجت حق، علم مخالفت و کین ورزی برافراشته می دارند. ▪️ آنکه، حامل مأموریتی عظیم در تحقق اراده خداوندی است و در سیر و سفر آفاقی و انفسی جمیع انبیا و خاستگاه آنان، پایه های دولت کریمه جهانی را برمی کشد، ضرورتاً خون خواه جمیع مظلومان و مقتولان طول تاریخ نیز هست، از جناب هابیل تا امام حسین(ع)، از «کربلا» تا به وقت ظهور حضرت موعود(ع) 📚 @tarikh_farda
palestine last phase (1).mp3
10.59M
🔘 تحولات اخیر 🔸 در میان تحلیلگران کشور کمتر کسی با تفکر و مطالعات استاد یافت می شود؛ چرا که ایشان به مدت بیش از ۴۰ سال مطالعات ، و را در کنار یکدیگر نگریسته و جهان شناسی منحصر به فردی دارند. 🔸 همگی فرهیختگان و متفکران را به گوش فرا دادن سخنان ایشان دعوت می نماییم. 🔻 لینک سخنرانی در سایت https://fa.mouood.com/93777/ @mouood_org @mouood_multimedia
🟢 حدیث معرفت 🔺 آدمی در جاده تاریخ به راه می افتد؛ در حالی که فرصتی محدود و البته تعیین و تضمین نشده برای رسیدن به غایت مطلوب دارد و جز این نیست که ضرورتاً و از روی لطف می بایست پیام آوری امین او را متذکر بلد راه، سوی رفتن و مقصد شود. «حدیث معرفت» شناخته شده ترین حدیث نبوی در موضوع معرفت امام است. آن زمان که حضرت نبی اکرم(ص) فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهلی است.» 🔻 منابع اهل سنت و شیعه امامیه این حدیث را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان مراد از امام را، امامان معصوم از اهل بیت(ع)دانسته اند و اهل سنت مقصود از امام را حاکم جامعه اسلامی می دانند و موضوع معرفت الامام را به عنوان مدخل ورود به منظومه بی بدیل و حوزه نظری ولایی می شناسیم که در بنیاد، با تمامی حوزه های نظری موجود و مطرح در باب هستی شناسی و جهان شناسی متفاوت است. 🔺 راز دسیسه ابلیس و جنودش هم از همین جا برملاست که بندگان خدا را از پیرامون انبیاء و اوصیاء پراکنده ساخت و با جعل امامان کفر و شرک و نفاق، سبب سقوط مردمان در مغاک جهل و جهالت شد. 🔻 در میان همه ملل و نحل، شیعیان آل محمد(ص) و مسیحیان به نحو خاص به وجود و ظهور منجی موعود شخصی و حی قائلند و بر موجود بودن ایشان اصرار می ورزند ولی در بیان حکمت موجود و حی بودن منجی موعود، از نگرشی واحد برخوردار نیستند. مسیحیان، عروج مسیح(ع) پس از واقعه تصلیب و شیعیان، غیبت را باعث پنهان ماندن منجی از چشم مردمان می دانند و جز این، شیعیان به دلیل نوعی هستی شناسی خاص ولایی، حضور و وجود حی موعود(عج) را در هر زمان و تا برپایی قیامت کبرا، لازمه تداوم حیات بر ارض و سما شناخته اند. 🔺 به دلیل آنکه امام واجد همه شئونات الهی است و به عنوان باب الله، سبیل الله و صراط الله، دستگیر، رهنما، رفیق، مراد و روزی رسان در همه عوالم ارضی و سماوی است. معرفت به ایشان، امری ضروری در طی طریق است؛ بلکه تنها طریق نیل به سعادت دنیوی و اخروی و نجات از همه پلیدی ها و شر شیاطین است. 📚 @tarikh_farda
🟢 مراتب معرفت 🔺 خروج از مرگ جاهلی در گرو معرفت امام است، شناخت و شناسایی ‌دارای مراتب و مدارج بسیار می باشد. پر واضح است که مراتبی خاص از این معرفت و شناسایی درباره آن ذوات مقدسه است که می تواند متضمن نجات باشد. میان مراتب رویکرد به و میزان معرفت امام(ع) نسبتی مستقیم برقرار است. هر چه بر میزان معرفت درباره امام افزوده شود، مراتب رویکرد به امام، معارف مهدوی و فرهنگ مهدویت نیز افزونی می یابد. 🔻 مراتب شناخت امام را نمی توان محدود به چند مرتبه کرد اما با این حال حسب استعداد و توان درک معانی، این مراتب قابل بیان هستند: 1. معرفت به اسم: معرفت به اسم و مشخّصات ظاهری و نام آبا و اجداد امام(ع) و فرزندانش. اگر این میزان معرفت مانع مرگ جاهلی بود، همه ظالمان عالم، رستگار می شدند. 🔺 2. معرفت به اوصاف خلقی: آنکه از پارهای صفات خُلقی و کمالات امامان معصوم(ع) چیزی میداند نیز رستگار نمی شود مگر آنکه بخشی از آن صفات را در خود درونی کند. 🔻 3. معرفت به شرایط تاریخی و اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امامت هر امام. این شناخت نیز وجهی از زندگی ائمه را برملامی سازد اما معرفت الامام، شناخت شخص و حقیقت وجود امام است. 🔺 4. معرفت به ولایت تشریعی امام یعنی حق ولایت و سرپرستی برای امام قائل شدن. آگاهی درباره ولایت تشریعی امام و گردن نهادن به احکام صادر شده از سوی ایشان، خود وجهی از مراتب معرفت امام است. 🔻 5. معرفت تکوینی امام: ولایت تکوینی، بالاترین مرتبه از وِلایت و به معنی تسلط امام بر جهان هستی است که از جانب خداوند متعال به انسان کامل اعطا می شود. 📚 @tarikh_farda
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 یهود محدود به اسرائیل و صهیونیسم نیست! 🔺 هشدار استاد به مؤمنان درباره این موضوع مهم که و تنها صورتی از هستند و برنامه ریزان حقیقی جهان محدود به آنان نمی شود. @tarikh_farda @mouood_multimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 حیرت به خاطر ظلم به اهل بیت(ع) 🔸 بررسی رابطه ورود شيعيان به به علت به اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین. ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/W6nrf @tarikh_farda @mouood_multimedia
🟢 معرفت به نورانیت 🔺 موضوع معرفت به نورانیت، معطوف به هستی شناسی و شناخت خاصی از هستی، متکی و مبتنی بر تفکر ولایی شیعی است. 🔻 «معرفت به نورانیت»، اشاره به معرفت به حقایق پوشیده ای دارد که جز خواصی از اولیاء و انبیاء دارای ظرفیت و استعداد لازم در این باره نیستند. 🔺 هر چه بر مراتب ایمانی مؤمنان افزوده شده، بر ظرفیت وجودی ایشان نیز برای درک حقایق افزوده شده است. سخن بر سر علم و فضل اکتسابی نیست؛ وگرنه همه صحابی و شیعیان و محبان، با دست باز قادر به سیر و سفر به مراتب عالی می شدند؛ گویی که پرده ها، گام به گام و مرحله به مرحله و البته به اذن و اراده امام از جلوی چشم و قلب مؤمنان برداشته شده و هر یک ناگریز به تقیه و پرده پوشی و کتمان نیز بوده اند؛ مبادا که بر اثر افشای سر، موجب غلتیدن دیگران در کویر شک، انکار و ارتداد شوند. 🔺 امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر ابوذر بر آنچه در دل سلمان بود، اطّلاع می‌ یافت، او را به قتل می‌ رساند.» 🔻 معرفت به نورانیت اهل بیت(ع) و حقیقت وجودی ایشان در زمره عالی ترین مرتبه معرفت به ایشان است. در این مرتبه، اهل معرفت از ساحت جسمی، صفات ظاهری و خصال باطنی امام بالاتر رفته و واجد معرفت والا و معترف به مراتب عالی نوری و حقیقت باطنی امام(ع) می شوند. 📚 @tarikh_farda
🟢 پله های ایمان 🔺 ایمان در لغت یعنی اعتقاد به مفاهیم مذهبی و اصطلاحا یعنی اعتقاد در قلب، عمل به اصول عقاید و احکام فرعی و تمام مضامین حقیقی دین اسلام. 🔻 چون علم و عمل ارتقا پیدا کنند، ضرورتا ایمان نیز ارتقا می یابد. ضمن آنکه سیر در کمالات اعم از علم و معرفت، انتها و حد یقف ندارد. 🔺حسب تفاوت در استعدادها و قابلیت ها برای دریافت لقمه های نورانی، مراتب ایمان متفاوت است. همه درجات ایمان اعطایی است. آنان که خود واجد مراتب عالی هستند، به اذن الله، باب الله و مقسم لقمه های نورانی هستند. 🔻 بنا به فرموده امام صادق(ع) مراتب ایمان مثل پلکان نردبان، طولی است و تا سالک به کمال هر مرتبه نرسد، توفیق مرتبه بعدی را به دست نمی آورد. 🔺 ساحتی در پی ساحتی طی می شود تا ژرف ترین و باطنی ترین مرتبه، که مرتبه دهم ایمان است و مرد اهلی چون سلمان فارسی، در این مرتبه قرار دارد. بنا به فرموده پیامبر(ص):؛«سلمان از ما اهل بیت است.» 📚 @tarikh_farda
🔸 حرکت دو ارابه ▫️ از سپیده دم حضور و هبوط آدم(ع)، دو جریان و قبیله حرکت خود را آغاز کرده اند و تا پایان مهلت معلوم ابلیس و تحقق دولت کریمه، به حرکت خود ادامه می دهند. ▪️ از یک سو ابلیس و دیوان تحت امرش، فرزندان آدمی را جذب کرده و سوار بر ارابه لعنت نموده است. از سوی دیگر انبیا و اوصیا الهی ذریه آدم را به سوار شدن بر ارابه رحمت تشویق کرده اند. نشان این تاخت و تازها را در گذشته تمام اقوام می توان جست و جو کرد. ▫️راز تداوم حرکت این دو ارابه و غلبه ابلیس بر اهل ایمان، از یک سو به ضرورت امتحان مردم برمی گردد، به سنجیده شدن و پالایش مومنان. ▪️از یک سو به تداوم آمد و شد اهل ادعا، آنان که به غلط در خود توان تحقق عدالت می بینند و در عمل باعث تداوم سلطه ابلیس هستند. ▫️امام صادق(ع): «این امر اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نماند مگر اینکه بر مردم حکومت می کنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم می شدیم، عدالت را جاری می کردیم؛ سپس قائم به حق و عدالت قیام می کند.» 📚 @tarikh_farda
🔸 سنت های جاری الهی ▫️ پس از هبوط آدم(ع) سفر دراز آدم و ذریه اش در تاریخ آغاز شد، در گیر و دار با مجموعه از سنت ها و قوانین جعل شده الهی در میان مناسبات فردی و اجتماعی، بدون اینکه ملاحظه ای در کار باشد. ▪️ در طول تاریخ، این سنت های تعیین شده الهی هستند که فراز و فرود فرهنگ ها و تمدن ها را سبب شده و مسیر حرکت و تحولات تاریخ را مشخص کرده اند. ▫️ تنها اهل حکمت هستند که با شناخت این سنت ها، عبرت گرفته و از تبعات سوء آن، خودشان را مصون می دارند. ▪️بر هر صاحب خردی معلوم است که فقدان آگاهی، سهل انگاری و خودمداری آدمی باعث تعطیل شدن قوانین ثابت و ظهور پیامدهای الزامی اش نمی شود. ▫️از عوام مردم انتظار نمی رود با آگاهی از سنت های تاریخ، متوجه عواقب اعمال خود باشند؛ لذا افتتاح باب ثواب و عقاب اعمال در شرع مقدس، آنان را در مسیر سنت هایی قرار می دهد که به حسن عاقبت منتهی می شود یا نگون بختی را به ارمغان می آورد. 📚 @tarikh_farda
🔘 زیارت اربعین 1️⃣ 🔹 از میان سنن حسنه مانده از حضرات معصومان(ع)، سنت زیارت از جایگاه بلندی برخوردار است. زیارت، ملاقات مزور (زیارت شونده) است. مجالی برای نسبت یافتن و پیوند با آنکه زیارتش می کنیم، به خدمت در آمدن، یاد کردن و اعلام هم افقی با حجج الهی است، ذکر عظیمی که پرده های غفلت را از جلوی دیدگان سر و دل آدمی می درد. در میان 🔹 همه زیارات رسیده، «زیارت اربعین امام حسین(ع)» جایگاهی رفیع و ویژه دارد. اربعین، نقطه عطف مهم و اولین نقطه عطف پس از واقعه جانسوز «کربلا» در روز عاشوراست. اولین جوانه قیام اباعبدالله(ع) در اربعین بر شاخه نهال قیام عاشورا ظاهر شد. دانه قیام، احیاگری و پاسداشت عهد الله در روز عاشورا در زمین قتلگاه قرار گرفت. 🔹 عهدی که به واسطه غلبه اولیای کفر به فراموشی سپرده شده بود، عهد خدا و ولی خدا که بدل به عهد با طاغوت شده بود و امام حسین(ع) برای تجدید و تبدیل آن، در میدان کربلا ایستاد؛ چنان که، در این ماجرا، دین فسرده شده و سنت فراموش شده، احیا گردید تا واسپس رسوایی فرزندخواندگان ابلیس، مجال ظهور و بروز دوباره پیدا کند. 🔹 این همه و از جمله جریان ولایت‌مداری معصوم(ع) به برکت و در اثر خون حسین(ع) و شهیدان کربلا، به ثمر نشست و در اربعین، اولین جوانه خود را آشکار ساخت. زیارت اربعین، مسیری فراروی دیگران قرار داد تا امکان تداوم سنت احیاگری و حفاظت از عهد فراهم آید و مانعی در برابر تحریف کنندگان دروغزن باشد. از همین مجرا بود که امکان تفسیر و تبیین قیام نیز فراهم می آمد. 🔹 شاید به واسطه این مهم است که امام حسن عسکری(ع) «زیارت اربعین» را در کنار چهار عمل دیگر به عنوان نشانه شیعه بودن ذکر می‌کنند. زیارت، مجال پیوند قیام و زیارت شونده را با آینده ممکن می سازد. امر مهمی که مانع از رسیدن قیام به بن بست و فرسوده شدن آن می شود. 📚 @tarikh_farda