eitaa logo
تاریخ فردا
244 دنبال‌کننده
671 عکس
327 ویدیو
34 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 صاحب بینش مهدوی چگونه می اندیشد؟ ▫️ آنکه پس از کسب ، ره توشه از بینش مهدوی حاصل می کند، به گونه ای خاص به عالم و آدم می نگرد و درباره شناسایی ابعاد و مختصات اندیشه ای او می توان به طور خلاصه اعلام داشت که: ▪️در عموم صحنه ها و مناسبات فرهنگی و تمدنی، آن زمان که عَلم حق برافراشته می شود، حاضر و گواه صادق است؛ ▫️ در عهد با امام هدایت زیست می کند و آن عهد را پاس می دارد و مستقر بر صراط مستقیم امیر المؤمنین(ع) و مشی کننده بر آن است و طالب جهاد و شهادت؛ ▪️ در عهد و پیمان هیچ صاحب پرچمی که مدعی برپایی دولت حق علوی پیش از ظهور باشد، وارد نمی شود و از بذل جمیع دارایی های مادی و معنوی خود در راه آن حضرت دریغ نمی ورزد؛ ▫️ جمیع حوزه های فرهنگی و تمدنی را، متفکرانه، با دیدی نقادانه و پیراسته از حب و بغض و هر گونه ایدئولوژی می نگرد، مبادی و مبانی هر حوزه را با معیارها و موازین حقیقی می سنجد و آنگاه اخذ موضع کرده و مجاهدت می کند تا به مدد آن همه، راهی برای گذار از بن بست ها و بحران ها و اتصال به ساحت قدسی مهدوی بیابد؛ ▪️ در هر زمان، جمله مواضع و عملکردهای ساکنان قبیله لعنت، یهودیت و بنی اسرائیل را رصد می کند تا مبادا فریفته، مجذوب یا مرعوب خاستگاه یهودیانه آنان شود و از رفتار بر جاده حق و صراط مستقیم بازماند؛ ▫️ خود را با جمیع منتظران و مجاهدان راستین در طریق مولا، هم ولایتی می خواند و منادی است؛ تاریخی که به نام حضرت موعود(ع) رقم می خورد؛ ▪️ هماره به سوی عدالت می دود و از همه صورت های ظالمانه بیزاری می جوید؛ ▫️ ناشر و مبشر معارف مهدوی، مبلغ صمیمی آموزه ها و مرام مهدویت و فراخواننده پیرامونیان به سوی آن است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ظلم به آل علی(ع) در 🔸 چگونه در امام زمان علیه السلام به آل ابوطالب عليهم السلام ستم می کنیم؟ ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/JWm9B @tarikh_farda @mouood_multimedia
📷 📚 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com 🔹کتاب «سیر اکمالی انسان با انسان کامل»، کتابی نیست که همانند رمان خوانده شود و در میان خاطرات قرار بگیرد و در کتابخانه رها شود؛بلکه کتابی است که باید جملات آن را چشید و با تأمّل و درنگ دربارة آن اندیشه کرد؛ اگر اینگونه این کتاب را بخوانید، دیگر آن انسان سابق نخواهید شد! 🔸 با این کتاب جهانی دیگر را می‌بینید و انسان دیگری را می‌شناسید غیر از چیزهایی که تا به حال دیده و شنیده و خوانده‌اید. 🔸 سیر اکمالی انسان با انسان کامل، اثر استاد اسماعیل شفیعی سروستانی در راستای معرفی و است. 🔸 با این کتاب، انسان می‌آموزد که در کدامین نقطه در میانة هستی قرار دارد و خداوند از او چه خواسته و چه وسایل و امکاناتی برای او فراهم آورده تا در مسیر نقشة الهی قرار بگیرد و مأموریت ولایی خویش را به انجام برساند. 🔸 و نصب به عنوان و از وسایل خداوندی برای رسیدن انسان به کمال است. 🔸 چرا رسیدن به کمال؟ آیا این خواستة هر انسانی نیست که «بهترین» باشد؟
🟢 مظهر تام 🔺 هر اسمی از اسماء مبارک مظهری دارد؛ بلکه مظاهری دارد با شدت و ضعف. با نظر به هر یک از موجودات، می توان پی برد که کدامیک از اسماء و صفات الهی، در آنها ظهور یافته و به عبارتی، آن موجودات مظهر آن اسم یا اسماء شده اند و بارزکننده صفاتی که به نحو تام در ذات حضرت باری تعالی حاضر است و آدمی گل سرسبد آفرینش، حامل امانت الهی، روح مجرد، برکشیده شده در احسن تقویم می باشد. 🔻 انسان بالقوه صاحب استعداد شدن است؛ یعنی به اذن الله توانمند برای ظاهر ساختن همه اسماء و صفات کمالی است. از این رو، در هر یک از انسان ها، مراتب مختلف و سهم بزرگی از صفات را مشاهده می کنیم. 🔺 هر فردی از افراد منتشر در عالم امکان، علامت و نشانه ای برای اسمی از اسماء الهی، بسته به وسعت وجودی اش است. 🔻 اشرفیت انسان، ناظر بر وسعت بیکران اوست؛ بالقوه برای به ظهور رساندن و آشکار ساختن اسماء و صفات الهی. بدین سبب، قادر به تسخیر و سلطه بر سایر موجودات منتشر بر عالم است و سایر موجودات مسخر او شده اند. 🔺 پس از خداوند تنها موجودی می تواند شایستگی آن را داشته باشد که همه آنچه در آسمان ها و زمین است، مسخر خود کند که واجد عالی ترین مرتبه اسمائی نیز باشد؛ یعنی مظهر همه اسماء و توانا در به فعلیت رساندن همه اسماء منتشر در عالم باشد. این به معنی ولایت داشتن بر سایر موجودات است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 شیعه گرفتار 🔸 وادی تیه یا سرگردانی در بیابان بلا و ، عذابی مختص نبود؛ امروز شيعيان آل محمد(صلوات الله علیهم اجمعین) گرفتار وادی تیه هستند... ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/qGytk @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔸 اسماء و القاب حقیقی اند! ▫️ اسماء و القابی که ما، بر خود یا فرزندانمان گذاردیم و خود و آنان را بدان منتسب و ملقب می سازیم، اعتباری اند؛ چنان که از میان هزاران مرد که آنان را شجاع، جواد و... می خوانیم، کمتر شخصی را می توان شناسایی کرد که به حقیقت مسمایی برای آن اسم ها باشد یا صفات در آنها به منصه ظهور و پیدایی رسیده باشد. ▪️ پدران و مادران، به امید آنکه صفات پسندیده موجود و حاضر در انبیا، رسل و معصومان(ع)، در فرزندانشان محقق شوند، نام های اولیا را بر فرزندانشان می گذارند و بدان نام ها آنان را می خوانند. محتمل است، به اذن الله و تحت مراقبت و مباشرت معلمان و مربیان، سهمی از آن صفات در پاره ای از آن اطفال محقق شود. ▫️ اما این معنا درباره حضرات معصومان(ع) صدق نمی کند؛ یعنی آنان متحقق به حقیقت اسمائی هستند که از آسمان بر آنان گذارده شده است؛ به عبارتی، ایشان واجد حقیقت اسمی هستند که ایشان را بدان موسوم ساخته اند و ما به ازای خارجی آن صفات پسنده و اسمای حسنی در عالم خارج و در عینیت تمامند. ▪️ حقیقت اسمای حسنی در ایشان به ظهور رسیده است. در مراتبی و در مسیر کسب معرفت درباره آن ذوات مقدسه، تأمل در اسماء و القاب ایشان و توجه به حقیقت مستور و نهفته در آن اسماء و القاب، مجال کسب معرفت و شناخت نسبی ایشان را باعث می شود. ▫️ تجلی و ظهور صفات متعالی کمالی در آن ذوات مقدسه بر نام گذاری ایشان که در زمان تولد اتفاق افتاده است، سبقت دارد؛ به عبارت دیگر، صفات کمالی ذاتی ایشان است و آنان مستغنی از اکتساب و تحصیل آن کمالات، چونان سایر مخلوقاتند. 📚 @tarikh_farda
🔹 پس از شناسایی مهدویت به منزله یک گفتمان، با چارچوب نظری خاص و نقشی که باور بدان در حیات فکری، فرهنگی و سرانجام جغرافیای حیات مادی و تمدنی اهل اسلام و ایمان داراست، باید مطالعه کرد و دریافت که چگونه می توان به وسعت و ژرفای این گفتمان رسید و مراتب عالی شناخت و معرفت لازم درباره آن را حاصل کرد. 🔸 در بیان اهمیت و فضیلت این معرفت در مقایسه با همه آنچه به عنوان دانش و علم برای ابنای آدمی شناسایی شده همین بس که رسول مکرم اسلام(ص) فقدان لازم در این باره را مساوق و مساوی با مرگ، آن هم مرگ جاهلی دانسته و فرمودند: «هر فرد که بمیرد؛ در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرده است.» 🔸 در این اثر اسماعیل شفیعی سروستانی تلاش خود را صرف افتتاح بحث درباره جایگاه گفتمان مهدوی در حوزه مطالعات دینی، البته به نحو خاص ولایی شیعی کرده است. 🖋 📚 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://B2n.ir/b12052 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: https://b2n.ir/n53610 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
🔸 خلق و امر ▫️انسان موجودی دو ساحتی و به واسطه حمل روح مجرد از ماده در وجهی به عالم مادی نسبت دارد و در وجهی به عالم ملکوتی. جمیع موجودات مخلوق خداوند متعال و به نسبت وسعت وجودی شان، رویی به عالم مادی و رویی به عالم ملکوتی دارند. ▪️ آنچه که متعلق به وجه ملکی موجودات است، وجه خلقی را شامل می شود و آنچه در باطن آنهاست، متعلق به عالم امر آنها. ▫️ قوام دهنده، برپای دارنده و جان بخش موجودات، وجه امری و ملکوتی آنهاست و هر دسته از آنها نیز با سهمی از آگاهی فطری یا غریزی درباره این نسبت و به وسعت وجودی خویش، تسبیح گوی خالق خویشند. ▪️ آنچه در صورت ظاهری موجودات بارز است، وجه خلقی و آنچه در باطن آنهاست، وجه امری معرفی شده است و همین وجه، پیوستگی انفکاک ناپذیر موجودات ساکن عالم امکان را به عالم نوری و خالق هستی، باعث و راه کسب فیوضات رحمانی و حق هستی و بودن را برایشان باز و برقرار ساخته است. ▫️ قرآن، وجه باطنی و همه آنچه که ورای عالم مادی، پیوستگی عالم و آدم را با روح کلی حاکم بر هستی سبب شده، نور آسمان ها و زمین معرفی کرده است. ▪️نور وجود، موجب پیدایی، دیده شدن، سیر و صیروریت موجودات است تا تقرب به ذات حضرت باری تعالی که مقصد غایی سیر و سفر موجودات در گستره هستی است؛ همان که موجودات از مسیر تسبیح و تنزیه آن را جست وجو می کنند. ▫️ لطیف ترین و زیباترین نکته آن است که جمیع موجودات، هر کدام متناسب با وسعت وجودی و استعدادشان متوجه آنند که باید خداوند را تسبیح کنند و در این باره هم، علم و آگاهی دارند. ▪️ زنجیره بزرگی از پست ترین اشیاء تا عالی ترین موجودات؛ منور به نور وجود و قوام گرفته از روح کلی جاری در عالم پنهان و پیدایند و چنانچه برای لحظه و آنی، ارتباط و اتصال موجودی با این نور و روح کلی منقطع شود، از هستی ساقط خواهد شد. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ، امنیتی ترین موضوع شیعه 🔸 مباحث مهدوی و از اسرار خاندان ولایت و شیعیان است و فاش کردن آن اثراتی دارد. ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/jMa2K @tarikh_farda @mouood_multimedia
🟢 صاحب ولایت 🔺 هر یک از انسان ها، حسب توانایی و استعدادی که در خود به فعلیت رسانده باشند، صاحب و حق تصرف جزئی در امور دارند؛ چنان که مکانیک در حوزه تخصصی خودش ولایت، حق تصرف و اظهار نظر دارد؛ 🔻 اما تنها کسی حق ولایت تام بر جمیع موجودات دارد که در مقام اسماء الحسنی، مظهر اسم جامع الله باشد و جمیع اسماء و صفات الهی در او به فعلیت رسیده باشد و این مقام مخصوص خاندان وحی است که بر همه اشیاء و موجودات احاطه دارند. 🔺 کلمه طیبه توحیدی لا اله الا الله، حصن حصین خاندانی است که در مراتب توحیدی به یگانگی تام در صفات جمالی و جلالی با حضرت حق رسیده اند؛ یعنی مظهر اسم جامع الله گشته و در آن داخل شده اند و ضرورتاً آنکه به دست مبارک خداوند متعال در وقت معراج، داخل در خلوت خاص و قرب خاص، اذن امنیت بخشی و مصون سازی سایر مخلوقات را هم دارد؛ یعنی خودش برای دیگران حصن حصین است؛ به شرط آنکه کسی در حصن و قلعه ولایت ایشان وارد شده باشد. 🔻 خداوند متعال مسیر طی مراتب توحیدی، لقاءالله و جلب رضایت خودش را برای جمیع مؤمنان از خاندان آل الله و البته منحصر و بی قید و شرط، از این طریق قرار داده است؛ به عبارتی حصن حصین امنیت بخش از هر گونه عذاب دنیوی و اخروی را، چنان که برای رسول الله و اهل بیتش(ع) از طریق کلمه طیبه «لا اله الا الله» تعریف کرده، برای سایرین از میان مؤمنان، ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) و فرزندانش مقرر فرموده است. 🔺 طی مراتب توحیدی تا مرتبه لقاء الله و فناء فی الله که عین حقیقت پس زدن هر گونه آسیب و مرگ است و بقا یافتن الی الابد و بقاء با الله، تنها از مسیر و با نردبان ولایت آل الله اتفاق می افتد. با این خاندان باید یکی شد. به حصن اینان باید داخل شد. 📚 @tarikh_farda
🟢 تولی و تبری، شرط دخول به حصن حصین 🔺 ضرورت پاسداشت امر واجب تولی و تبری، ما را ملزم به گفت وگو از امام عصر(عج) و البته معرفت امام می کند تا به حقیقت، این امر برپا داشته شود. 🔻 عالمان شیعی از تولی و تبری، به عنوان فروع دین و یکی از واجبات اسلامی یاد می کنند که در معنی، بیانگر دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است. 🔺 آیات و روایات، جغرافیای تولی و تبری جستن را تعریف می نمایند تا مؤمنان نحوه بودن و زیستن خود را در گستره حیات فرهنگی و تمدنی تنظیم کنند و راه پر فراز و نشیب حیات دنیوی و حیات اخلاقی را به سلامت پشت سر گذارند. 🔻 این دو قاعده به مثابه دو بال پرنده است برای پرواز تا بیکران آسمان دنیا؛ با این تفاوت که، دو بال تبری و تولی، مجال پرواز انسان تا بیکران آسمان معنوی را فراهم می آورند تا دیگرگونی و صیروریت تا مقام قرب الی الله اتفاق بیفتد. آنکه ادعای تولی و ورزی مؤمنانه دارد؛ اما تبری ندارد، منافق است. 🔺 شرط ولایت الهی و تقرب، ضرورتاً بسته به تبری و تولی است. تولی جستن به مظهر تام حضرت حق، خلیفه الله هر زمان و تبری جستن از مظاهر کفر و شرک و نفاق هر زمان. گفت وگو از امام زمان(عج)، مجرای تولی جستن به ایشان و تبری است از دشمنان ایشان و بدون این دو، قرب اتفاق نمی افتد. 🔻 در میان خودمان و در هر زمان و مکان می توان مردمی را یافت که در تولی جستن و اظهار مهر و محبت به اولیای الهی، ید طولایی دارند؛ اما فاقد تبری اند و در هر زمان با دشمنان آل الله نیز دست در یک کاسه دارند. در مقابل، می توان مردمی را سراغ گرفت که واجد مراتبی از تبری درباره معاندان و مخالفان آل الله هستند؛ اما واجد تولی نیستند. 📚 @tarikh_farda
50.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 نقشه بلند مدت یهود برای سلطنت جهانی 🔸 رژیم غاصب یک جریان برای قرون اخیر نیست؛ بلکه کینه جویی با سررشته ای چندهزار ساله دارد. 🔸 راز سلطنت جویی یهود در سخنان استاد . @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘 هر موجودی سهمی از نور دارد ▫️ هر موجودی نشانه ای از وجود خالق و پروردگار و مدبر عالم است. کلمه آیه، در معنی نشانه توحید، قدرت و خالق یگانه در آیات مختلف قرآن کریم وارد شده است. ▪️ آنچه موجودات را از هم جدا و متمایز می سازد، سهم مقدر شده برای هر یک از آنها، از نور و وجود است. حسب وسعت وجودی، هر موجود ظرفی است که سهمی از حقیقت هستی را دریافت کرده و به نمایش می گذارد؛ از این رو، با مشاهده هر موجود، یا تأمل و تفکر درباره آنها، می توان پی به حقیقت هستی برد و دریافت که هستی را خالقی عالم و حکیم و مدبر است. ▫️ در تفکر ولایی و توحیدی ارتباط سلسله موجودات در تمامیت هستی طولی است؛ از اسفل درجات تا اعلا درجه؛ جمادات، نباتات، حیوانات، انسان ها و... تا اعلا علیین و روح و نور مبارک حضرات چهارده معصوم عالی مقام(ع). ▪️صفات بارز شده در هر دسته از موجودات، متناسب سهم آنان از آن جان و حقیقت و نورانیت الهی است، مَثلِ اعلای موجودات، است که قابلیت و استعداد و ظرفیت تمام موجودات اسفل و اعلا را یک جا در خود دارد و می تواند آنها را به ظهور و فعلیت برساند. ▫️ انسان، افضل و اشرف از سایر موجودات شناخته می شود. از این رو از بالاترین وسعت و ظرفیت روحی و نوری برخوردار است و می تواند در کرانه های مختلف و غیر قابل شمار عوامل مادی و معنوی سیر و سفر کرده و به پرواز درآید؛ به اذن الله. 📚 @tarikh_farda
🔘 آیات الهی ▫️ در پرسش از سلسله مراتب مخلوقات و اولین و برترین موجود، در تفکر ولایی شیعی، مواجه با خلقت روحی و نوری حضرت رسول(ص) هستیم. خلق هستی از خلق اولین موجود در مقام نوری و روحی آغاز شده و در سلسله مراتب و مرتبه به مرتبه، پایین آماده و به خلق عالم مادی رسیده است. ▪️ میان نور حضرات معصومان تفاوتی نیست و طبق روایات، همگی نوری واحد و از نوری واحد هستند و جاری شده در کالبد هستی. ▫️خداوند متعال نقطه آغازین خلقت را از ازل، نور پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قرار داده است. سرچشمه ای جوشیدن گرفت و در هستی جاری شد. در ادعیه و زیارات از این سرچشمه ازلی با عنوان عین الحیات یاد شده است. ▪️عبارت نورالله، قطب عالم امکان و... توصیف قدسی چهارده معصوم در ادعیه و زیارات به اصل سرچشمه، محور و جان مایه عالم و آدم، تجسم عینی و مظهر همه صفات جمالی و جلالی خداوند متعال اشاره دارند. ▫️این مخلوقات، نشانی برای نمایش قدرت و علم خداوند متعال و قائم مقام خداوند با همه شئون در میانه هستی، هستند. 📚 @tarikh_farda
🔘 مقام خلیفة الله ▫️ در صبحگاه آفرینش حضرت آدم(ع) خداوند متعال حکمت خلقت گل سر سبد آفریده ها را جعل خلیفه بر زمین اعلام کرد. ▪️حکمت انتخاب آدم ابوالبشر برای قبول مقام خلیفة اللهی به ظرفیت وجودی آدم برای پذیرش این امر خطیر و اعطای علم به اسما الهی از جانب خداوند به ایشان برمی گردد. آدمی رویی به عالم سما داشت رویی به عالم زمین. ▫️علم به اسما آگاهی از حقایق عینی مستتر در پشت الفاظ، ظرفیت تجربه و به ظهور رساندن حقایق اسمائی و قوه پرکشیدن در ساحت زمین و آسمان بود. ▪️ در بین مخلوقات تنها انسان بود که می توانست و می تواند مظهر و محل تجلی همه اسما باشد و حقایق را در خود به ظهور برساند و بالاتر ازین، انسان می توانست مظهر اسم الله الاعظم باشد. این امر او را اشرف و افضل و اقوی از جمیع ساکنان عالم امکان می ساخت.. 📚 @tarikh_farda
🔘 خلیفة الله یعنی... ▫️خلیفه به معنای کسی است که به جای شخص دیگر می آید و به استناد مفسران قرآن، خلیفة الله به معنای جانشین مطلق خداوند در میانه هستی است. ▪️خلیفة الله ضرورتاً می بایست واجد همه شئون وجودی حضرت خداوندی باشد. ▫️از وجهی دیگر خلیفه می بایست از حیث وسعت وجودی، استعداد ذاتی و اسمائی در مقایسه با سایر ساکنان عالم امکان از عالی ترین مرتبه وجودی برخوردار باشد؛ در نقطه و جایگاهی میان ذات باری تعالی و عالم امکان. ▪️بدین سبب از سه ویژگی عصمت کلیه، علم کلی و اذن الله به عنوان مقدمه لازم جلب و جذب مقام خلیفة اللهی می توان یاد کرد. ▫️ آحراز مقام خلیفة ابلهی در انسان ضرورتاً به افضل و اکمل بودن انسان در مقایسه با سایر موجودات، وسعت وجودی و چند ساحتی بودن وی برگشت می کند. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 در انحصار آخرین وصی 🔸 دولت و حکومت به دست کسی جز امام عصر ارواحنا له الفداء تاسیس نمی شود. ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/xcvG7 @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘 ولایت، حق تصرف جزئی و کلی در امور ▫️ واژه را به معنای سرپرستی یا دوستی دانسته اند. آیت الله جوادی آملی، معنی اصلی ولایت را قرب و نزدیکی و لازمه آن را تصدی و سرپرستی امور یا نصرت و محبت دانسته است. ▪️ حق وِلایت و سرپرستی بر غیر خود، به شرط وجود مالکیت و آقایی یا افضل بودن شخصی بر دیگری محقق می شود؛ به همان سان که مالک هر ملک، اعم از عمارت یا برده و...، حق تصرف و تدبیر امور مملوک خود را برای خویش محفوظ می شناسد. ▫️ حضرت مالک یوم الدین، رب الارباب اولین و آخرین مخلوقات، بر جمیع آفریده ها حق ولایت دارد و هر فعل که از ایشان درباره بندگان صادر می شود، ناظر بر حق ولایت و سرپرستی علی الاطلاق ایشان است بر جمیع آفریده هایش. ▪️ ولی در معنی و مفهوم سرپرست، تدبیرگر امر و یاری کننده، به سبب قرب و نزدیکی بدون واسطه مالک و مملوکش مصداق می یابد. حضرت خداوندی، از حیث خالقیت و مالکیت علی الاطلاق و صاحب حق ولایت و امر و نهی بی قید و شرط است. ▫️ «اوست خدایی که (خلائق را) زنده می کند و می میراند و چون به خلقت چیزی حکم نافذ و مشیت کاملش تعلق گیرد، به محض اینکه گوید: موجود باش، بی درنگ موجود می شود.» ▪️ علامه طباطبایی از نظر اصطلاحی ولایت را چنین معرفی می کند: «ولایت عبارت است از نحوه ای نزدیکی و قرب که مجوز نوعی خاص از تصرف در امور مرتبط با دیگران می شود.» 📚 @tarikh_farda
🟢 ضرورت همنوایی با نقشه کلی الهی 🔺خداوند در صبحگاه خلقت آدم(ع) فرموده بود «می خواهم در زمین خلیفه ای جعل کنم.» وقتی ملائک گفتند: ما که هستیم و تو را حمد و ثنا می گوییم و... جواب آمد: «من چیزی می دانم و علمی دارم که شما ندارید.» در این عبارت، حکمت دار بودن خلقت معلوم است. 🔻بعد از آن، آدم آفریده شد و همه اسما به او تعلیم داده شد... نوبت به سجده بر آدم(ع) رسید. فرمان صادر شد و حاضران سجده کردند مگر ابلیس که به جرم نافرمانی و استکبارورزی از آستان قرب الهی رانده شد تا واسپس او، همه کسانی که از در اطاعت و فرمانبری در نمی آیند، بدانند که سرنوشتی مثل او خواهند داشت. 🔺 آدم(ع) در زیباترین و مناسب ترین صورت آفریده شده بود و اینک او حامل روحی متعالی و مجرد نیز بود که او را شایسته آن می ساخت که ملائک در پیشگاهش سجده آورند. 🔻 ابلیس که در پشت سر خود، سابقه هزاران سال عبادت خداوند متعال و پرواز بال به بال ملائک را داشت، از خداوند طلب ماندگاری تا روز حشر و نشر جمیع خلائق خواست؛ اما خداوند مهلت ماندن را محدود به وقتی معلوم ساخت. این روز، با موضوع جعل خلیفه در نسبت مستقیم بود. جعل خلیفه، حکمت خلقت بود و وقت معلوم، زمان تحقق عینی و خارجی آن در پهنه هستی. 🔺 انسان و فرزندانش در دو ساحت و مقام، مجال حضور و عرض اندام می یافتند: ۱. مقام خلیفه اللهی؛ خلیفه الله او برگزیده ترین فرزند آدمی بود که در کسوت خلیفه خداوند در عرصه زمین رخ می نمود تا خواست خداوند به دست مبارک او به ظهور رسد. 2. مقام یاریگران خلیفه الله، تکلیف همراهی با خلیفه و یاری رساندن به او تا به وقت معلوم و پس از آن، بر عهده فرزندان آدمی بود. 🔻 خلیفه الله قائم مقام خداوند بود که اگر مبسوط الید می شد، عرصه زمین به بهشتی تبدیل می شد که مثل اعلای بهشت وعده داده شده آخرتی بود؛ اما ابلیس دریافته بود که این مأموریت و موقعیت به فرزندانی خاص از فرزندان آدم ابوالبشر سپرده شده و از این رو، حسد درباره آدم(ع) و فرزندانش یافت و بر وی سجده نیاورد و عزم خود را برای اغوای فرزندان آدمی و ممانعت از تحقق آن نقشه کلی الهی جزم کرد و شد آنچه نباید می شد. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ، تازیانه خشم خداوند 🔸 از حضور و محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه، اصل است. ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/v7GTj @tarikh_farda @mouood_multimedia