eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 به مناسبت ۲۷ آذر، سالروز درگذشت حاج ✍ در ماه محرم ۱۳۴۲ طی تدابیر اتخاذ شده از سوی امام خمینی، چنین تصمیم گرفته شده بود که وعاظ تا شب هفتم محرم در منابر و مجالس خود چندان با صراحت و تندی علیه نظام سخن نگویند. هدف از این راهکار این بود که آنان به تدریج و با فراهم کردن زمینه‌ها، حملات اصلی خود را به حکومت پهلوی در شب‌های تاسوعا و عاشورا انجام دهند. حجت‌الاسلام فلسفی در روز یکشنبه ۴۲/۳/۱۲ مصادف با در مجلس سوگواری گروه کثیری  از اصناف و بازاریان و دیگر طبقات از مردم تهران در آن شرکت داشتند. جمعیت به اندازه‌ای زیاد بود که مرحوم فلسفی ناچار شد با نردبان از طریق پشت بام وارد مسجد شود. ایشان به منبر رفت و در سخنرانی خود ضمن انتقاد از دولت و اقدامات آن، بیاناتی ایراد نمود که کاملا بی سابقه بود؛ از جمله استیضاح دولت در مورد عدم اجرای قانون اساسی و تعویق انتخابات مجلسین، حادثه مدرسه فیضیه قم، دستگیری و بازداشت غیرقانونی، توقیف ناشرین اعلامیه‌های علما و مراجع تقلید، ایجاد محدودیت‌هایی در برپا کردن مراسم مذهبی و سوگواری و ممانعت از طبع و نشر اعلامیه‌های روحانیون و مراجع تقلید و جلوگیری از انتشار نظریات و فتاوی آن‌ها در جراید، و در پایان  اعلامیه‌هایی از امام خمینی(ره)  و دیگر علما  در میان مردم پخش شد. 🎙صوت کامل سخنرانی مرحوم فلسفی در شب عاشورای سال ۴۲ در مسجد شیخ عبدالحسین توسط تقدیم می‌شود:👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نامِ سخنران: مرحوم حاج شیخ محمّدتقی فلسفی رضوان الله تعالی علیه مکان: طهران، حوزه علمیّه شیخ عبدالحسین. زمان: شب عاشوراء ۱۳۴۲ش. 🎙توضیحات: موضوع این سخنرانی تاریخی، استیضاحِ دولتِ اسدالله عَلَم است. (از مجموعه اسناد صوتی مرحوم حاج شیخ هادی محقّق خراسانی) 💠 ارائه شده توسط 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح 📷 حضور ائمه جماعات در و به میزبانی شهید مفتح. نفر اول از چپ: ؛ نفر دوم از راست: آیت‌الله 🔹 شهید مفتح در سال ۵۴، امامت -که به قول «قرار بود یک امام فعال و پرجوش در آنجا باشد»- به عهده­ او گذاشته شد. 🍃ایشان در سالهای ۵۶ و ۵۷ مبارزاتش را گسترش داد و مسجد قبا را به عنوان سنگر مبارزاتی آماده کرده بود و در ساماندهی و شکل‌دهی مبارزات مردم نقش تعیین کننده داشت. در ماه رمضان همان سال جلسات باشکوهی در مسجد قبا برگزار گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️ارتحال مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدصادق روحانی (قدس سره) را تسلیت عرض می کنیم. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته در خیابان شهید نامجو (گرگان) گذر می‌کردم. چشمم به مسجد آیت‌الله صدر اراکی افتاد. وارد حیاط مسجد شدم. آثار قدمت بر کاشی‌های مسجد نمایان بود و البته از سر و وضع مسجد بوی بی‌مهری نسبت به این بنا استشمام می‌شد. تصویری از بانی مسجد آیت‌الله شیخ محمدتقی صدر اراکی (متوفای ۱۳۶۲ش) در حیاط نصب بود. 📚 صاحب گنجینه دانشمندان در شرح حال وی (ج۲ ص۳۷۹) می‌نویسد: «حاج شیخ محمدتقى صدراء اراكى از علماء اعلام و مبلغین گرام و وعاظ به نام معاصر است در تهران. در حدود سال ۱۳۱۹ق در اراك متولد شده و در آنجا مقدمات و ادبیات را آموخته و سطوح را در نزد مرحوم سلطان‏العلماء اراكى و آیت‏الله آقانور و علماء دیگر حوزه علمیه حوزه اراك خوانده و پس از انتقال حوزه علمیه از اراك به قم مهاجرت به قم نموده و چندین سال از محضر مرحوم آیت‏الله حائرى و آیات دیگر استفاده نموده آنگاه به وطن مراجعت و بالغ بر بیست سال اقامه جماعت و ترویج دین و تبلیغ احكام و خدمات دینى و روحى كرده؛ به واسطه بعضى از جهات و دعوت عده‏اى از مردم اراك مقیم تهران و دیگران مهاجرت كلى به تهران نموده و در خیابان گرگان در مسجد آبرومندى به اقامه جماعت و در هیئت محترم بنى‏فاطمه كه از هیئات باعظمت و مجد تهران و مجالس و مساجد دیگر تهران و شهر رى و حومه تهران و رى به منبر رفته و داد سخن داده انجام وظیفه دینى مى‏نمایند. معظم‏له از وعاظ با فضل و منبرى بسیار آموزنده و مفید دارد و عموم طبقات از منابر وى استفاده كرده و بهره‏مند مى‏شوند. داراى طبع شعر و ذوق سرشاریست و اشعارى در مراثى و مدایح و مواعظ و نصایح دارد...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 ۳۰ آذر ۹۸ آیت‌الله حاج شیخ عطاء الله انصاری از علمای تهران دار فانی را وداع گفت. ✍ پدر ایشان آیت‌الله حاج شیخ عباس انصاری همدانی برای تحصیل به اراک رفت و به جمع شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی پیوست. با هجرت حاج شیخ به قم، او نیز به قم آمد و در ادامه تحصیل محضر حاج شیخ، از دروس آیات شیخ ابوالقاسم کبیر و میرزا محمد فیض هم بهره برد. شیخ عباس انصاری پس از احراز رتبه اجتهاد به امر حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به تهران هجرت کرد و علاوه بر اقامه جماعت در یکی از مساجد، در واقع در بازار تهران (جنب تیمچه حاج الدوله) به تدریس کفایه و رسائل و کتب دیگر در فقه و اصول پرداخت. آیت‌الله حاج شیخ محی‌الدین انواری داماد حاج شیخ عباس بود که با حمایت و راهنمایی وی به تهران هجرت کرد و در به تحصیل پرداخت. حاج شیخ عطاء‌الله انصاری فرزند شیخ عباس، در تهران متولد شد و بعد از تحصیل مقدمات و سطوح در تهران به قم رفت از محضر آیات بروجردی و محقق داماد بهره برد و بعد از درگذشت پدرش به تهران بازگشت. حاج آقا عطاء که به علم و تقوا و مکارم اخلاق شناخته می‌شد در مدرسه عبدالله خان تدریس می‌کرد. 🍁 متأسفانه مدرسه عبدالله خان سالها است تعطیل شده و تنها مسجد آن جهت اقامه نماز فعال است. حجرات مدرسه به سرویس بهداشتی، انبار، خانه خادم، اتاق امام جماعت و... تبدیل شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تعدادی از طلاب در حرم امیرالمومنین علیه السلام 🔺دوران قاجار 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍در زمان زعامت حاج ملاعلی کنی یک شیخ و یک سید در تهران خود را قریب الاجتهاد می‌دانستند تا آنکه تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه نجف گرفتند. سید زودتر به نجف رفت و چندی بعد شیخ عازم نجف شد و بانوی مخدره‌ای از اهل تهران هم جهت زیارت عتبات با او همراه شد. (چیزی شبیه کاروان زیارتی). روزی شیخ در حرم امیرالمومنین (ع) عالم ژولیده‌ای را دید. با آنکه خود بوسیدن دست علما را جایز نمی‌دانست، ناخودآگاه رفت و دست آن عالم را بوسید و بعد به شدت از کار خود پشیمان شد. روز بعد که جهت بحث با طلاب در باب عدم جواز دست‌بوسی علما به حرم رفته بود، باز آن عالم ژولیده را دید و ناگهان به سوی او رفت و دست وی را بوسید. باز خود را توبیخ کرد و گفت: بر فرض هم که دست‌بوسی علما جایز باشد، او باید دست مرا ببوسد نه من! در پی آن عالم به بالاسر حرم رفت و آنجا سید رفیق تهرانی خود را دید که او نیز به آن عالم بسیار احترام کرد. با سید معانقه کرد و گفت: پیش از هرچیز بگو که این شخص کیست؟ سید گفت: فقط می‌گویم که پدر و مادرم فدای او باد! شیخ از این سخن ناراحت شد که مگر این شخص امام است که درباره اش چنین میگویی؟ و بعد درخواست کرد که ملاقاتی با این عالم ژولیده کند. روز بعد با هم نزد عالم رفتند. شیخ نزدیک وی نشست. عالم فرزانه مشغول سخن بود که رو کرد به شیخ و گفت: «به زن بیگانه تحکم می‌کنند و مجوز شرعی هم ندارند» و بعد با صراحت گفت: به تو می‌گویم! شیخ تکانی خورد و به یاد آورد که دیروز به آن زنی که از تهران با او آمده بود و کمی دیر از بازار برگشته بود با تحکم سخن گفته بود. روز بعد تصمیم گرفت باری دیگر به دیدن آن عالم برود. سوره‌ای را از خاطر گذراند و با خود نیت کرد که اگر آن عالم از سوره خبر داد، شخص مهمی است وگرنه نه. باز در جلسه، استاد خطاب به شیخ از باطن او خبر داد و گفت: «سوره‌ای را در نظر میگیرند و می‌گویند که اگر خبر داد که مردی است، و الا فلا.» موقع خروج، شیخ به آن عالم عرض کرد: از من دستگیری کن! فرمود: «من اگر بگویم پیغمبرم، یا امامم، یا قطب یا مرشدم، دروغ می‌گویم. من بنده‌ای از بندگان خدایم‌. اگر مایلی با ما راه بروی بیا و اگر هم نمی‌خواهی برو.» شیخ در خدمت آن عالم بماند و در سلوک به مراتبی رسید که برخی مخلوقات مطیع او می‌شدند. بعد از چند سال، از محضر استاد اجازه خواست که به تهران بازگردد. استاد مخالفت کرد. تا سه سال او اجازه می‌گرفت و استاد مخالفت می‌کرد. سرانجام استاد به او گفت: اگر بروی، به مرز که برسی این قدرت از تو گرفته خواهد شد و مرا نیز نخواهی دید. شیخ به تهران بازگشت و آن قدرت معنوی را از دست داد. 📚تاریخ حکما و عرفا ص۲۱۷ (بازنویسی شده) ............پی‌نوشت:.................. 🔹این حکایت دربردارنده نکاتی در باب وضعیت علمی حوزه تهران، تعامل حوزه‌های تهران و نجف، تأثیر مدارس عرفانی نجف در حوزه تهران، وضعیت معنوی حوزه نجف، و شیوه تربیتی آخوند ملاحسینقلی همدانی است. در این باره در آینده نزدیک نکاتی از باب جریان‌شناسی تقدیم خواهد شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☘ ولادت حضرت مسیح علی نبینا و آله و علیه السلام گرامی باد. 📷تصویری از کلیسای «گئورگ مقدس» در تهران؛ تأسیس شده در سال ۱۱۶۹ش. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📈 آماری از جمعیت تهران و تعداد هریک از اقلیتهای مذهبی در شهر در سال ۱۲۸۶ق برابر با ۱۲۴۸ش: تعداد کل ساکنان تهران: ۱۵۵۷۳۶ تعداد ارامنه ۱۰۰۶ نفر تعداد یهودیان ۱۵۷۸ نفر تعداد زرتشتیان ۱۱۱ نفر 💠 جدولی که در بالا می‌بینید مربوط به آمار اماکن شهر تهران به تفکیک محلات، در سال ۱۳۱۷ق برابر با ۱۲۷۸ش می‌باشد. 📚منبع: کتاب آمار دارالخلافه طهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 روزهایی که گذشت یادآور شهادت آیت‌الله در دی۱۳۵۳ بود. ✍ از برخی گزاره‌ها بخوبی میتوان نتیجه گرفت که (ره) کاملا حساب شده و هوشمندانه، عده‌ای از شاگردان خود را به تهران می‌فرستادند تا در عین حضور در ، با مردم هم ارتباط گیرند و با پیوند میان حوزه و اجتماع در شهر تهران که در خط مقدم مبارزه با قرار داشت، به پیشبرد اهداف نهضت کمک کنند. 💠 یکی از این شاگردان توانمند آیت‌الله بود. شهید آیت‌الله غفاری در سال ١٣٣۵ش با راهنمایی و هدایت (ره) و در مسیر مبارزه با رژیم شاه، به تنهایی و بدون خانواده به تهران آمد و در به کار تدریس علوم دینی مشغول شد تا آنکه چندی بعد در خانه‌ای اجاره کرد و در سال ١٣٣٨ش به امامت جماعت در (واقع در ) و پرداخت. ✨از جمله نخستین اقدامات اجتماعی آیت‌الله غفاری در تهران، می‌توان به تعطیلی در تهران نو اشاره کرد که به مرکز فسق و فجور اشرار تبدیل شده بود. همچنین احیای در مجاورت و کنار خانه مخروبه شیخ شهید، از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی حاج شیخ حسین غفاری بود. این مسجد در زمان قاجار مسجد و مدرسه یونس خان نام داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیانات آیت‌الله محمد شجاعی درباره رابطه محبت میان ما و حضرت زهرا سلام الله علیها ▪️۷ دی ۹۴ رحلت استاد اخلاق و سالک الی‌الله ▪️متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله شجاعی: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم درگذشت استاد اخلاق و سالک الی‌الله مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد شجاعی رضوان‌الله‌علیه را به خانواده‌ی مکرّم و ارادتمندان و شاگردان و مستفیدان از بیانات ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم عارف و اخلاقی با افادات معنوی و اثرگذار خود که برخی از آن از رسانه‌ی ملی پخش می‌شد و با نفس گرم و شیرین خود که از دلی بامعرفت برمیخاست، جوانان و جویندگان بسیاری را به جاده‌ی معارف حقیقی رهنمون بود و دارای حق بزرگی بر جامعه‌ی جوان کشور است. از خداوند متعال بهترین پاداش صالحان را برای این عالم ربانی مسألت میکنم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️ ارتحال عالم ربانی و خدمتگزار صدیق آستان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ ابوالحسن شریعتمداری داماد آیت‌الله آقای حاج سید ابوالقاسم خوانساری ✍ حجت‌الاسلام شیخ ابوالحسن شریعتمداری فرزند حاج شیخ جواد از نوادگان ملا محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی در سال ۱۳۰۵ش در تهران متولد شد. بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی، به تحصیل علوم دینی در پرداخت. اساتید وی در فقه و اصول عبارتند از: حاج سید علی‌اکبر خوئی، حاج سید ابوالحسن مرتضوی اصفهانی و حاج سید رضا مصطفوی. مرحوم شریعتمداری بعد از گذراندن دوران تحصیل، به امر تبلیغ دینی و وعظ و ارشاد پرداخت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سالروز درگذشت پروفسور عبدالجواد فلاطوری ✍بیشترین دوران تحصیل پروفسور فلاطوری در به بعد از بازگشت از مشهد به تهران بازمی‌گردد که میرزا عبدالجواد نیز به تهران آمد و در آخرین سالهای حیات استاد، ملازم، بلکه پرستار ایشان بود و در منزل از محضر میرزا مهدی آشتیانی بهره میبرد. او در تهران در سا کن شد و به تحصیل شرح منظومۀ سبزواری نزد آیت‌الله پرداخت و به مدت دو سال نیز در درس آیت‌الله سید احمد خوانساری شرکت کرد و از محضر آیت الله شاه آبادی نیز بهره برد. ایشان بعدها به آلمان رفت و ضمن دریافت دکترای فلسفه، در دانشگاه‌های هامبورگ و کلن به تدریس پرداخت. پروفسور فلاطوری در ۹ دی ۱۳۷۵ش در آلمان وفات کرد و پیکرش پس از انتقال به زادگاهش، در قبرستان تخت فولاد به خاک سپرده شد. 🔹دکتر مهدی محقق: «بسی جای تاسف است که نظام علمی ما نمی‌تواند نمونه‌های علمی نسل گذشته را در برابر نسل جوان امروز قرار دهد، تا از نفَس گرم آنان شوق و ذوقی در طبقه طلبه و دانشجو به وجود آید تا دیگر فریاد وا اسفاها بلند نکنیم که هر دانشمندی که از میان ما می‌رود بگوییم او دیگر جانشینی ندارد! خدمتی را که فلاطوری به اسلام و مسلمانان کرد در نوع خود بی نظیر بود...». 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 علامه محمدرضا حکیمی: « غریب زیست و غریب مرد... لیکن مردان بزرگ از غربت و تنهایی زیانی نمی‌بینند...، بلکه ما زیان می‌بینیم که آنان را غریب می‌گذاریم و با اسیر گشتن در دنیای کوچک خود از دنیای بزرگ ایشان آگاه نمی‌گردیم و در گزاردن رسالت‌های والا نمی‌کوشیم و با رسالت شناسان رسالت‌گزار و رسالت‌گزاران رسالت شناس همداستان نمی‌شویم.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱۲ دی، سالروز درگذشت فقیه مجاهد و معلم اخلاق آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی 📷 قابی ماندگار؛ آیت‌الله مجتبی تهرانی در کنار رهبر فرزانه انقلاب، در تشرف به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام؛ آیت الله خوشوقت، و آیات خرازی، امامی کاشانی و واعظ طبسی هم در این تصویر حضور دارند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در آستانه پیروزی انقلاب، شاه به واسطه یکی از رجال دربار که نسبتی با آیت‌الله داشت پیغامی برای ایشان که در واقع نماینده مراجع از جمله امام خمینی در تهران محسوب می‌شد می‌فرستد مبنی بر اینکه: «آقای خمینی هر خواسته‌ای دارد انجام میدهم فقط بگذارد من شاه بمانم»؛ آیت‌الله آشتیانی مسأله را با مطرح کرد و حاج آقا مجتبی اظهار کرده بود پاسخ امام در اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های ایشان آمده است؛ با وجود این پس از مذاکره با جمعی از علما به این نتیجه رسیده بودند که موضوع را با شخص امام در میان بگذارند و پاسخ را از زبان امام بشنوند. حاج آقا مجتبی به این منظور رهسپار عراق شد و در روز ۱۴ خرداد ۵۷ به بغداد رسید. پس از زیارت کاظمین از آن جایی که امام در کربلا به سر می‌بردند، به کربلا سفر کرد و موضوع را به امام انتقال داد. امام در پاسخ اظهار کردند: «این شاه از کسانی است که وقتی احساس ضعف کند کرنش می‌کند بعد که خطر از سرش گذشت، سر جای اول خود قرار دارد و همان جنایت‌ها و قانون شکنی‌ها را ادامه می‌دهد؛ تاکنون چند بار این وضع برای او پیش آمده، او هر بار با همین تاکتیک خود را از خطر رهانیده. این شاه مورد اعتماد نیست و نباید به او مهلت داد. این شاه رفتنی است؛ اگر علمای تهران به ما کمک کنند او زودتر می‌رود و ملت ایران از شرش رهایی می‌یابند.» آیت‌الله مجتبی تهرانی می‌فرمایند: روز بعد که رفتم خدمتشان، به من فرمود «آخرین سخن من این است که شاه باید برود.» 🔹از مسموعات نگارنده از حجت‌الاسلام سید حمید روحانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تعدادی از اسناد تحصیلی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در نمایشگاه مرکز اسناد حوزه و روحانیت 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بهترین شهادت 🤲 خدایا مرا پاکیزه بپذیر! 💠 بیانات آیت‌الله سید محمدصادق حسینی طهرانی در توضیح آخرین دست‌نوشته 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در میان جمعیت کثیری از مردم تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مهاجرت علما به تهران نقدی بر تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی ✍ در تاریخ ، به تهران به چند شکل اتفاق می‌افتاد: ۱. بازگشت به زادگاه: برخی از علما متولد تهران بودند و پس از تکمیل تحصیلات عالی خود در حوزه نجف یا مراکز علمی دیگر به زادگاه خود بازمی‌گشتند. ۲. مهاجرت به دعوت مردم، شخصیت‌های با نفوذ، یا علمای تهران: این مورد بسیار اتفاق می‌افتاد و معمولا دعوت کنندگان با در نظر گرفتن یک مسجد یا مدرسه جهت اقامه نماز و تدریس، امکانات حمایتی برای حضور و فعالیت یکی از علما را فراهم کرده و از وی می‌خواستند به تهران مهاجرت کند. ۳. مهاجرت به توصیه استاد و مرجع بزرگ آن عصر: در زمان قاجار، شیخ انصاری، میرزایی شیرازی، آخوند خراسانی و... به این امر اهتمام داشتند. هرچند جناب میرزایی شیرازی بیش از سایرین به ضرورت این امر توجه داشت.‌ در دوران پهلوی هم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی با هوشیاری، در موارد متعددی از برخی علما و مجتهدین به ویژه شاگردان توانمند خود می‌خواستند به تهران هجرت کنند. ۴. مهاجرت به دعوت حکومت: در زمان قاجار موارد متعددی از این امر به چشم می‌خورد. از جمله دعوت از حکیم ملا علی نوری و ملا محمد شریعتمدار استرآبادی توسط فتحعلی شاه، دعوت از میرزا ابوالقاسم زنجانی توسط محمدشاه قاجار جهت مقابله با فتنه بابی‌ها، دعوت از شیخ اسماعیل بهبهانی توسط ناصرالدین شاه و... ۵. مهاجرت به تهران به دلیل ضرورت دینی یا سیاسی که آن عالم شخصا احساس می‌کرد. 🔸در سالهای پس از انقلاب اسلامی، روند مهاجرت علما به تهران، رفته رفته کاهش یافته و از این جهت با فضایی بحرانی مواجهیم. در چرایی این امر تحلیل‌های متعددی بیان می‌شود که یکی از آنها تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی مانند مرکز مدیریت حوزه، امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و... در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که باوجود مزیت‌هایی که دارد، آسیب‌های را در پی داشته است. 🔹در در دوران طاغوت، آسیب‌های اجتماعی و دینی در جامعه، علما را بر آن می‌داشت که با هر سختی و کمبودی که هست بسازند و خود در این میدان (مهاجرت) قدم بگذارند؛ اما بعد از انقلاب، گویا خیالشان از این بابت راحت شد و عرصه را به نهادهای مربوطه واگذار کردند و خود در مراکز حوزوی مقیم شدند. ورود نهادهای حاکمیتی هم باعث کاهش اقدامات مستقیم مردم، مدارس علمیه، مراجع تقلید و رجال با نفوذ در دعوت و حمایت از علما جهت مهاجرت شد و چه بسا جهت مدیریت صحیح این عرصه، با ورود بدنه مردمی متدین مقابله نیز شد. به نظر می‌رسد که یا نهادهای مربوطه باید هرچه زودتر اقدام شایسته و هوشمندانه‌ای در این زمینه کنند، یا با کاهش تصدی‌گری مستقیم و محدود ساختن خود به جنبه‌های تسهیل‌گری، حمایتی و نظارتی، به پایگاه‌های مردمی در ورود به این عرصه میدان بیشتری بدهند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۷ دی ۴۶/ درگذشت پهلوان 📷سال ۱۳۳۶/ مرحوم تختی در حال دریافت یک جلد قرآن به عنوان هدیه از آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت ✍ارتباطات با روحانیت به ویژه روحانیت مبارز شاخصه مهمی برای فهم رویکرد دینی و سیاسی وی به شمار می‌رود. ارادت زیادی به و آیت‌الله سید رضا زنجانی داشت و درد دل‌هایش بیشتر پیش این دو نفر بود و در واقع آن‌ها سنگ صبور او بودند. (حماسه جهان پهلوان، ص۱۱۲) فضای و رویکرد اجتماعی آیت‌الله طالقانی هم طوری بود که اشخاصی چون تختی را به خود جذب می‌کرد. 📃 منبع ۵۸۱ ساواک پس از مرگ تختی علت حضور فعال آیت‌الله طالقانی و خانواده ایشان در مراسم ترحیم تختی را سرکشی هفته‌ای یک‌بار غلامرضا تختی به منزل آیت‌الله و احیاناً دادن کمک‌های مالی در حد مقدورات به خانواده طالقانی می‌دانست. به نظر می‌رسید مراجعات تختی به منزل آیت‌الله طالقانی و اعطای کمک‌های احتمالی در ایام زندان بودن ایشان صورت می‌گرفته است. آل‌حسینی (از بچه محل‌های تختی) نیز درباره رابطه وی با شهید حجت‌الاسلام مجتبی نقل می‌کند که در زمان زندانی بودن شهید نواب صفوی پس از ، همواره به همراه تختی به دیدار شهید نواب صفوی در زندان قصر می‌رفته‌اند. شهید نواب صفوی بچه محل تختی بود. 🌐 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله شیخ محمد شاه‌آبادی (۱۳۰۵-۱۳۹۰ش) 📎 در سال ۱۳۰۵ش، در تهران، در خانواده علم و فضيلت در ظل عنايت مرحوم آيت‌الله شيخ محمدعلى شاه‌آبادى متولد شد. 📌 اساتید: آیات شيخ محمدعلى ، سيد عباس ، شيخ محمدتقى ، شیخ محمدعلی ، حسين طباطبایی ، محمدعلى ، سيد محمدرضا و... 📚تالیفات: رشحات الحكمة تعليقة علی الأسفار ▪️درگذشت: ۱٧دی ۱٣٩۰ شمسی 🕌 محل دفن: قم، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها @Taghvim_Olama | تقویم علماء 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗞انتقام‌جویی روزنامه‌های زنجیره‌ای پهلوی از امام خمینی ره👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزها انتقام‌جویی دشمنان از رهبر فرزانه انقلاب و جمهوری اسلامی با اهانت به ایشان توسط یک مجله فرانسوی در روزهایی از دی‌ماه اتفاق افتاده که درست ۴۵ سال قبل در روز ۱۷ دی ۵۶، انتشار مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات در اهانت به امام خمینی (ره) آتش زیر خاکستر نهضت را باری دیگر برافروخت. حوزه علمیه قم قیام کرد و دو روز بعد فاجعه ۱۹ دی رقم خورد و دنباله‌های این حادثه، پس از یک سال، نهضت خمینی را به انقلاب خمینی تبدیل کرد. اما شرح ماجرا: آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در اول آبان ماه ۱۳۵۶ به گونه ای مرموز در نجف به شهادت می رسد و حضرت امام به گونه ای شگفت در مرگ ایشان از الطاف خفیه الهی یاد می کند. در مجالس بزرگداشت ایشان، بار دیگر به طور وسیع نام امام خمینی (س) در محافل مطرح و همگانی شود و گویندگان انقلابی به افشای جنایت های رژیم و ابلاغ اهداف قیام ۱۵ خرداد می‌پردازند. رژیم شاه برای انتقام گیری از این خیزش، طرح اهانت به امام خمینی را در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود آغاز کرد. اهانت از ۳ دی ۵۶ در روزنامه «آفتاب شرق» چاپ مشهد آغاز شد. دو هفته بعد یعنی در ۱۷ دی مصادف با روز کشف حجاب توسط رضا شاه، روزنامه اطلاعات با درج مقاله ای تحت عنوان «استعمار سرخ و سیاه» به روحانیت انقلابی و به ویژه امام خمینی (س) به اهانت پرداخت. فردای روز درج این مقاله توهین آمیز، درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد و جمعیت انبوهی از مردم به همراهی طلاب در اعتراض به این مقاله و به منظور جلب هم صدایی مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، به منازل آنان مراجعه کردند. این اعتراضات که از صبحگاه روز ۱۹ دی به طور گسترده تری آغاز شده بود، در بعد از ظهر با تیراندازی مأمورین به خاک و خون کشیده شد و تا نیمه های شب تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. روزنامه «آیندگان» وابسته به داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی وقت، در فردای تظاهرات اعتراضی مردم قم، در ۲۰ دی ۵۶ مقاله دیگری با عنوان «چهره‌های استعمار سرخ و سیاه در ایران» می‌نویسد که تلاش می‌کند با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه امام خمینی خط تخریب ایشان را ادامه دهد. اما برخلاف برنامه‌ریزی رژیم شاه، در واکنش به جنایت کشتار مردم در قم، چهل روز بعد مراسم یادبود شهدا در تبریز برگزار شد که سلسله چهلم‌ها را تا پیروزی انقلاب اسلامی درپی داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran