eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پی‌نوشت: ۱. آیت‌الله خوانساری که در عداد مراجع تقلید بود، وقتی تکلیف خود را در هجرت به پایتخت می‌بیند، بدون تردید و معطلی به تهران می‌آید. نه اینکه تا پایان عمر به تدریس و افتاء در حوزه قم اکتفا کند. ۲. بازار یک مرکز کاملا راهبردی است و پیوند آن با حوزه و روحانیت در سلامت و ساماندهی بازار و در نتیجه اقتصاد کشور و همچنین اقتدار جریان دین مؤثر است. اگر امروز شاهد ضعف تقیدات دینی و گسست میان بازار و حوزه هستیم نتیجه سیاستهای مخفی و غفلت حوزه و روحانیت است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸«این حوزه قرار بود ناظر بر سیاست باشد، نه متصدی سیاست و موفقیت‌هایی نیز کسب کرد، اما از آنجا که این شرط عمل نشد، دچار آسیب شدیم.» این قسمتی از بیانات آیت‌الله محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه علمیه قم است. 💡اما آنچه به نظر می‌رسد: ✍ حوزه و روحانیت را که نمی‌توان از سیاست جدا کرد؛ همانگونه که سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) صرفا نظارت بر سیاست نبود! شکل‌گیری حوزه قم در آن مقطع، اقدامی بسیار هوشمندانه و موفق بود و سیره امام خمینی(ره) هم حرکتی در امتداد روش حاج شیخ و آیت‌الله بروجردی، و متناسب با مقتضیات زمان به‌شمار می‌آید. اما به باور من مشکل امروز روحانیت، تمرکز حوزه در قم است! وقتی روند حوزه قم در طول چند دهه به خالی شدن به عنوان انجامید، حوزه و روحانیت به وضع فعلی دچار شد. راه حل در کنار کشیدن حوزه از عرصه سیاست نیست که این برخلاف سیره معصومین(ع) است، بلکه راه حل (با حفظ عظمت و بلندای حوزه قم) در احیاء و به اوج رساندن دوباره حوزه‌ی پایتخت است تا مناسباتش با بدنه مردم مجددا شکل بگیرد؛ تا کارکردش در عرصه حکمرانی و پیوندش با دانشگاه، بازار و ... ترمیم شود و گرنه تمرکز حوزه در قم، به انزوای بیشتر حوزه از بدنه اجتماع می‌انجامد. چرا فکر می‌کنیم دلیل محبوبیت بیشتر روحانیت در گذشته عدم تصدی‌گری سیاسی بوده؟ چرا به این نمی‌اندیشیم که در چند قرن گذشته، هرجا دارالخلافه و پایتخت بود، تمرکز حوزه و روحانیت در آن بیشتر می‌شد و در این سالهای اخیر همه چیز برعکس شده؟ چرا به سیره آیت‌الله بروجردی و حاج شیخ عبدالکریم حائری نمی‌نگریم که مجتهدینی توانمند را به تهران می‌فرستادند تا با استقرار در محله‌های مختلف پایتخت، مستقیما در پیوند با مردم به ترویج دین بپردازند؟ چند مسجد در گوشه‌گوشه تهران نام ببریم که بانی یا نخستین امام آن مجتهدی از فرستادگان این دو مرجع بزرگ بوده است تا در کنار مردم و با آنها زندگی کنند و‌ حجت زندگی‌شان باشند؟ چقدر از شاگردان حضرت امام در مساجد و حسینیه‌های تهران پخش شدند تا مردم را از ظلمات طاغوت نجات دهند؟ روزگاری که حوزه تهران در فقه و حکمت در نقطه اوج قرار داشت، هم در عرصه حکمرانی فعال بود، هم علما ملجأ و پناه مردم هر محله بودند، هم گردانه اقتصاد بازار بر مدار دیانت و انصاف می‌چرخید، هم اینقدر بار بر دوش دستگاه قضا نبود. امروز به یک حاج شیخ عبدالکریم دیگری نیاز هست تا با همه وزانت علمی و معنوی خود، با هجرت به تهران، پرچم احیاگری حوزه و روحانیت را در عاصمه شیعه بلند کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت درگذشت فقیه و حکیم و عارف عظیم‌الشأن آيت‌الله در ۲ بهمن ۱۳۹۵ ✨ آیت‌الله خسروشاهی در خاطرات خود می‌نویسند: «بنده‌‌ در زمان‌ مرحوم‌ امام‌ تقريباً فاصله‌ گرفتم‌ از کرمانشاه و نتوانستم‌ آنجا بمانم‌. بعضي‌ از برادراني‌ كه‌ به ما محبت‌ داشتند خدمت‌ ايشان‌ عريضه‌اي‌ دادند كه‌ فلاني‌ برگردد. ايشان‌ هم‌ به‌ من‌ فرمودند كه‌ بگردم‌. بنده‌ عذر و ناراحتي‌هاي‌ خودم‌ را گفتم‌ ايشان‌ گفتند معذالك‌ مي‌شود صرف‌ نظر كنيد و كاري‌ به‌ اين‌ مسائل‌ نداشته‌ باشيد.» 🔹بدین ترتيب امام در پيام مخصوص خود در ۱۷ ذي‌القعده ۱۳۸۵ ه.ق ( ۱۳۴۴ ش) آيت‌الله خسروشاهي را به «سيد العلماء» ملقب کرده و در قسمتی از آن چنين مي‌نويسند: ✍ «با جناب مستطاب سيدالعلماء و حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم خسروشاهي(دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ايشان درخواست نمودم تقاضاي اهالي محترم را بپذيرند. با آنکه کسالت مزاجي دارند و گرفتاري داخلي هم دارند و نگراني‌هائي از وضع محل نيز داشته‌اند مع‌ذلک چون اهميت امر را در نظر دارند، قبول فرمودند که تشريف بياورند و مدتي تشريف داشته باشند و وضع آنجا را انشاءالله سر و سامان بدهند... آنچه لازم است اهالي محترم توجه داشته باشند آن است که امثال ايشان که مأنوس با حوزه‌هاي علميه و مراکز علمي هستند با کمال سختي از اين مراکز مفارقت مي‌کنند، بلکه بتوانند خدمتي به اسلام و مسلمين بفرمايند؛ تکليف اهالي محترم آن است که در جلب رضاي ايشان کوشش کنند و اجتماعات خود را در مسجد و مجامع ديني هرچه مي‌توانند بيشتر نمايند و طوري کنند که ايشان احساس کنند وجودشان در محل مفيد است و فرمايشات ايشان مورد قبول و مؤثر است در اين صورت لابد براي خودشان لازم خواهند دانست توقف نمايند و باز به ارشاد و هدايت اهالي محترم قيام فرمايند و اگر خداي نخواسته اهالي با سردي و سستي با ايشان مواجه شوند باز همين وضع ناگوار پيش خواهد آمد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹«دستگاه بهائیت و کارخانه پپسی کولا دستگاه جاسوسی یهود فلسطین است...» 📄 طبق یکی از گزارشهای شهربانی، این جمله را امام خمینی ره در آذر ۴۳ و در دیدار رییس شهربانی و رییس ساواک قم فرمودند.‌ در آن دوره به حبیب الله ثابت از اعضای محفل بهائیان ایران تعلق داشت و سود آن به جیب بهائیها می‌رفت. تحریم پپسی کولا یکی از اقدامات منسجم علما مخصوصاً علمای تهران در آن دوره بود. در سندی که در ادامه می‌آید گزارشی از این اقدامات درج شده است.👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡گزارشی مربوط به سال ۱۳۳۷ش از مخالفت علمای تهران با پپسی‌کولا ۱. آقایان آیت‌الله [سید محمد] بهبهانی، امام جمعه تهران، آیت‌الله [بهاء الدین] نوری، حاج میرزا عبدالله چهل‌ستونی، محرمانه به وعاظ دستور داده‌اند که پپسی کولا را تکذیب کنند. ۲. آقای خرازی نماینده مجلس، البته به طوری که شایع است می‌گویند آقای اسلامی از او خواهش کرده، فعالیت‌هایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسی کولا کرده‌اند با نظر سید جعفر بهبهانی. ۳. آقای برهان پیشنماز ، آقا شیخ جواد [فومنی] پیشنماز مسجد خیابان خراسان، حاج پیشنماز مسجد انبار غله، و نماینده آقای بروجردی را فرستاده‌اند مسجد جدیدالتاسیس جاده شهرری، نزدیک میدان شوش، ... بهاری می‌گوید: علاوه بر اینکه پپسی‌کولا از شراب نجس‌تر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی می‌شود بر ضرر دین اسلام. ۴. شخصی به نام شیخ رضا دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیت‌الله کاشانی است، در تمام مجالس بزرگ می‌رود و می‌گوید پپسی‌کولا نجس است و هرکس پپسی‌کولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسی‌کولا از او شکایت کرده‌ و پس از اینکه او را به دادگستری برده‌اند، او را رها نموده‌اند. ۵. به در حدود پنجاه هزار تومان کمک کردند که شیخ رضا دوغی را سرکوب کند و او هیچ کاری نتوانست بکند. حتی روز چهارشنبه گذشته که جنازه آیت‌الله [سید یونس] اردبیلی را مسجد آوردند ، جلوی ده هزار نفر و سرتیپ شاه خلیلی رییس پلیس، مجددا شیخ رضا دوغی این جریان را بلند فریاد زد و تکرار کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨یک داستان تخیلی! امروز در مسجد امام بازار خدمت آیت‌الله العظمی جوادی آملی رسیدم... داستان زیر را بخوانید👇👇
✍ امروز طبق روال هر روز، رفته بودم مسجد جامع بازار برای شرکت در درس فقه آیت‌الله العظمی علوی گرگانی. معمولا یک ربع مانده به اذان ظهر تمام می‌شود. در همان شبستان آیت‌الله شاه‌آبادی؛ حدودا ۲۰۰ طلبه فاضل اهل تهران در این درس شرکت می‌کنند. معمولا نماز ظهر را هم همینجا پشت‌سر این استاد و مرجع عزیز و نورانی می‌خوانم، اما امروز چون با آیت‌الله العظمی جوادی آملی کار دارم و می‌خواهم درباره سابقه تحصیلشان در حوزه تهران، از محضرشان چند سوال بپرسم باید به مسجد امام بروم. از بازار بین‌الحرمین عبور می‌کنم و وارد حیاط مسجد امام می‌شوم. موذن اذان می‌گوید و جمع زیادی از بازاریان و عموم مردم آماده نماز می‌شوند. دور تا دور حوض مسجد پر است از افرادی که سریع مشغول وضو گرفتن‌اند تا در داخل شبستان جا پیدا کنند. چون تقریبا از اواسط نماز ظهر،صحن مسجد پر می‌شود و برای نماز عصر، صفوف نماز تا نیمی از حیاط مسجد هم که از اکنون مفروش شده، کشیده می‌شود. از وقتی آیت‌الله جوادی آملی به تهران آمده‌اند، جمعیت نمازگزار مسجد چند برابر شده. الحمدلله به نماز ظهر رسیدم. برخلاف نماز جماعت ایشان در قم که کمی طول می‌کشید، نماز ایشان در مسجد امام، سریع‌تر اما با همان آرامش و طمانینه برگزار می‌شود. مراعات حال بازاریان را می‌کنند تا زود به کسب و کارشان برسند. امروز که دوشنبه است، آیت الله جوادی آملی به مدت پانزده دقیقه برای عموم مردم تفسیر می‌گویند. نکات قرآنی که می‌فرمایند بیشتر جنبه موعظه‌ای و اخلاقی دارد. روزهای چهارشنبه هم نهج البلاغه می‌فرمایند. مردم با شوق و ولعی پای این منبرها می‌نشینند و حقا هم نفس گیرایی دارند. بعد از پایان تفسیر، همان پایین منبر روی زمین نشسته‌اند. مردم صف بسته‌اند تا چند لحظه با ایشان صحبت کنند. نزدیک می‌روم و گوشه‌ای می‌ایستم. یکی سوال شرعی می‌پرسد و دیگری خمسش را حساب می‌کند و از ایشان بابت سهم ساداتش اجازه می‌گیرد. برای بعضی از این مردم فرقی ندارد که اعلم چه کسی است. از اینکه مرجع صاحب رساله‌ای را از نزدیک ببینند و با او سخن بگویند و زندگی‌شان را با او در میان بگذارند لذت می‌برند. آیت‌الله جوادی آملی هم با همان مهربانی و ملاحت همیشگی، با صبر و حوصله با همه مراجعین گفتگو می‌کنند. جالب است! انگار روح تازه‌ای به این بازار پاشیده‌اند... در همین اثنا است که جمعی به طرف محراب می‌آیند و یک نفر در میان جمع حرکت می‌کند که بیشتر مورد توجه است. آقای مخبر است. معاون اول رئیس جمهور. امروز که برای سرکشی و گفتگو با بازاریان به بازار آمده بود، به هنگام اذان، برای نماز خود را به مسجد امام رسانده، تا با آیت‌الله جوادی آملی هم دیداری تازه کند. تقریبا سه ربع کشید تا خلوت شد. ایشان از جای خود برخاستند. نزدیک رفتم و عرض سلامی داشتم و چون می‌دانستم خسته‌اند نخواستم مزاحمشان شوم. از محضرشان وقتی خواستم جهت گفتگو. قرار شد فردا بعد از درس حکمت متعالیه که در مدرسه مروی برگزار می‌شود خدمتشان برسم و سؤالاتم را بپرسم. این درس هم از آن درسها است که حوزه حکمی تهران را که نفس‌های آخرش را می‌کشید زنده کرده است. جمعی از زن و مرد در این درس شرکت می‌کنند. ................................... 🔹پی‌نوشت: این داستان خیالی بود! اما یک روز تهران واقعا اینگونه بود. بیایید حوزه تهران را احیاء کنیم! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡اگر عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستید؛ اگر می‌خواهید مسلح به زبان دشمن باشید؛ اگر برای صفحه‌هایتان در فضای مجازی به دنبال مطالب چهارزبانه بین‌المللی (فارسی، عربی، عبری، انگلیسی) در مناسبت‌های بین‌المللی هستید؛ به ما بپیوندید. 🔹پیامرسان بله: https://ble.ir/ebri_biyamoozim 🔹پیامرسان ایتا: https://eitaa.com/ebri_biyamoozim 📖 آموزش زبان عبری، بر مبنای کتاب قاعده‌محور هیسود (ha-yesod) توسط دکترای ادیان و عرفان تطبیقی (متخصص شریعت یهود)، مدرس کلاسهای زبان عبری دانشگاه الزهرا سلام‌الله‌علیها. 🌿منتظر قدوم شما بزرگواران و علاقمندان هستیم.
📷 تصویر: حاج شیخ احمد مجتهدی در جمع شاگردان در یک سفر تفریحی تصویر بالا: سمت چپ ایشان مرحوم . تصویر پایین: سمت راست ایشان، آیت‌الله از اساتید حوزه علمیه قم در سنین جوانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran