کتاب «سفرنامه ی رابی بنیامین تودولایی»، شرح سفرهای یک نویسنده یهودی قرن ششم هجری با موضوع پراکندگی قوم یهود است که به قلم خانم مهوش ناطق، به زبان فارسی ترجمه شده است. اصل کتاب به زبان عبری بوده و به دلیل ارزش تاریخی مستند آن، بارها گاه از روی متن اصلی و یا از زبانهای دیگر ترجمه شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📖ساختار کتاب
شیوه نگارش کتاب بدین ترتیب است که با ذکر فاصله هر شهر با شهر دیگر به تعداد یهودیان آن شهر بر اساس نفرات یا خانوار اشاره و اسامی معلمان دینی و وضعیت مدارس آنها را شرح میدهد. تاریخچه شهر، روحیه و ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی مردم ، تجارت و محصولات، رودها ، کوهها و باغات و... موضوعاتی است که به تناسب هر شهر مطرح شده است. در ابتدای کتاب، پیش گفتار ناشر و مقدمه مترجم آلمانی و سپس پیش گفتار ارزشمندی به قلم خانم ناطق آمده است. اصل سفرنامه فاقد هرگونه تبویب و فصل بندی است و مطالب بدون هیچ عنوانی به صورت سلسله وار آمده است. سفرنامه رابی بنیامین به عنوان یک سند تاریخی معتبر به شهرت رسید. این اثر به بیش تر زبانهای مدرن دنیا ترجمه شده است و به علت مطالب متنوع و فراوان، یک منبع غنی برای تحقیق در تاریخ قرون وسطا بوده و هنوز نیز معتبر است. مورخین بسیاری چه یهود و چه غیر یهود از این سفرنامه بهره گرفته و میگیرند. از میان مورخین یهودی از زمان ویرایش و چاپ سفرنامه آشر میتوان گرتز را مهمترین آنها به شمار آورد که در آثار بزرگ تاریخی خود نوشتههای رابی بنیامین را ماخذ قرار داده است. -----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏇🚶♂مسیر سفر رابی بنیامین
در این جا چند نکته درباره مسیر سفر رابی بنیامین لازم به ذکر است:
۱. اول آن که رابی بنیامین در سفرنامه خود به «تادمر» قبل از «کاریتین» اشاره میکند، در حالی که این منطقه قبل از دیگری قرار دارد. اما میتوان گفت که شاید جهان گرد ما برای راحتی کار مستقیما از بعلبک به تادمر و هنگام بازگشت از تادمر به کاریتین رفته باشد.
۲. نکته ی دیگر این که او پس از ترک بصره حتما میبایست ابتدا به خوزستان میرفت؛ اما او از بصره به «نهر سامرا » میرود و از نهر سامرا به رودبار و از آن جا به نهاوند رفته است. آیا رودبار در این جا اشتباه واژگانی است، قضاوت در این مورد مشکل است، احتمال دومی هم وجود دارد: رابی بنیامین همان طور که قبلا نیز گفته شد. در سفرنامه اش بیش تر به حافظه خود اعتماد داشته است.
۳. به نظر میرسد، اقامت او در اصفهان طولانی بوده، زیرا میتوان گفت که او از اصفهان برای گردش به شیراز ، خیوه و سمرقند رفته است.
۴. آن طور که از نوشتههای رابی بنیامین برمی آید، او در مسیر سفرش برخی سرزمینها؛ مثل طبس ، قزوین و نیشابور را به چشم خود ندیده است. زیرا احوال این مناطق را از قول دیگران میگوید و اطلاعات او از این مناطق براساس شنیدههای اوست و از خبررسان خود نام میبرد. از این مطلب میتوان نتیجه گرفت که او از سمرقند به اصفهان بازگشته است، زیرا از اصفهان به عنوان محلی یاد میکند که در آن این اطلاعات را به دست آورده است. درباره چین نیز مینویسد: «مردم میگویند» و از این راه مشخص میشود که او کشور چین را نیز به چشم ندیده است. چنین جملاتی در هیچ یک از قسمتهای دیگر متن دیده نمیشود، و این خود آشکار میکند که او به دیگر سرزمینهایی که در ذکر آنها این قید را نیاورده، شخصا سفر کرده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📖وضعیت کتاب
مترجم از بین دو نسخه ای که در اختیار داشته متن آلمانی را برای ترجمه انتخاب کرده است. وی ترجمه آلمانی را با ترجمه انگلیسی مطابقت داده است و اگر جایی تفاوتهای یافته در پاورقی متذکر شده است. همچنین لاتین بعضی از کلمات و توضیح الفاظ و منابع مطالب نیز در پاورقی آمده است. در انتهای اثر فهارس اعلام ، اماکن، کتب و مجلات به ترتیب حروف الفبا آمده است.
تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ #نشست «شناسایی منابع تاریخ کرمان» با ارائه دکتر جمشید روستا 1 مرداد 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/a96853
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
#دانلود_رایگان
#پاورپوینت | PDF
📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم
⚠️حجم اصل پاور به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایته که امکان ارسالش در ایتا وجود نداره.
✍🏼 تهیه و تنظیم: #حسن_فاطمی_راد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دولت های شیعی - 12.mp3
29.73M
دولتهای شیعی
جلسه ۱۲
استاد محترم جناب آقای مهدی مستقیمی
#علویان
#طبرستان
#شیعه
#آمل
#ساری
#حسن_بن_زید
#طاهریان
#سلیمان_بن_عبدالله
#ابن_اسفندیار_کاتب
#فتوحات_اولیه
#فتح_دماوند
#ری
#فتح_قزوین
#حسین_بن_احمد_کوکبی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هنر افشاریه
دوران حکومت #نادرشاه افشار، دوران پر التهابی بود که تماما به جنگ گذشت. مسلما در چنین بستری، هنر زمینه های مساعد برای پرورش را نیافت اما تحولاتی در آن پدید آمد که زمینه ساز هنر قاجاریه شد.
هجوم افاغنه به اصفهان و فتح آن دیار در سال 1135 هجری قمری، به انقراض و نابودی سلسله #صفوی منجر شد.
بدین ترتیب دوره آشفته و بی سامانی در تاریخ ایران، با از هم گسیختگی کشور در دوران صفوی و غضبهای کوتاه مدت حکومت از سوی #افغانها آغاز شد. با این همه، مدعیان صفوی برای تصاحب قدرت جنگیدند که در این میان #طهماسب قلی خان یعنی نادرشاه افشار به قدرت رسید.
دوران سلطنت #نادرشاه افشار و حکومت افشاریه در مجموع یازده سال به طول انجامید که این دوران کوتاه نیز بیشتر به جنگ و کشورگشایی گذشت و بزرگترین رهاورد آن، فتح #دهلی هندوستان بود که با چپاولهای گسترده همراه گشت. نادرشاه که بسیار به همراهان و زیردستان خود مشکوک بود حتی به پسرش رحم نکرد و وی را کور کرد و در نهایت در سال 1160هجری قمری در خواب به دست نزدیکانش به قتل رسید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#نقاشی در دوران #افشاریه
در جو ناآرام زمان نادرشاه نقاشی درباری از تحول باز ماند.
فقط نقاشی های دیواری بزرگ که احتمالا رابط میان نمونه های اواخر قرن یازدهم و اواخر قرن دوازدهم هجری در سبک زند و شامل چند پرتره از نادرشاه هستند ، موجود است.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد #دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
از مهمترین ویژگی های نقاشی ایران در قرن دوازدهم ، زوال و کاهش تذهیب کتب است. هنرمندان به جای #تذهیب کتاب ، هنر خود را صرف نقاشی رنگ روغن و هر چه بیشتر تزئین اشیاء کوچک (قلمدان، آیینه دان، صندوقچه و لفاف و جلد کتاب) با خمیر کاغذ لاکی یا چوبی می کردند.
در #دوره افشاریه، شیوه درباری #صفویه و عوامل اروپایی و #مغولی آن از طریق روابط شاگرد و استادی تشخیص داده می شود. به طور کلی ویژگیهای اروپایی نسخه مصور این دوره، همچون سایه اندازی رنگ ، برجسته نمایی، جامه سازی و ژرف نمایی، همه سطحی است و ادراک تصویری و مضمون کار به طور خطاناپذیری ماهیت ایرانی خود را محفوظ داشته است.
بیشتر نقاشی های این دوره در قالب مرقع است مجموعه ای از نقاشی و خوشنویسی که گاهی اوقات در قالب های پرشکوه و بعضی اوقات در قالب های کسل کننده ظاهر می شود. نقاشی #دوره افشاریه، تاثیر شیوه نقاشی اروپایی را تصدیق کرد، ضمن اینکه قوانین و اصول نقاشان نسل گذشته را حفظ نمود و تنها تفاوت موجود، تغییرات در جزئیات لباس است.
در ضمن ، نارضایتی و خیزش مردم در زمینه هنرها در تلاش برای ایجاد نوعی سبک نسبتا رئالیستی متجلی شد، گو اینکه در گیر قرار دادهای بی روح و سرد آکادمیک بود . برخی از عناصر جدید #رئالیسم (واقع گرایی) مردمی و عامیانه در چهره نماری های متعدد #نادرشاه آشکار است.
از مهمترین آثار نقاشی بجای مانده از این دوره می توان به نقاشی دیواری "پیروزی نادرشاه در #جنگ کرنال" اشاره کرد که در تالار اصلی #چهلستون کار شده است. هنرمند این اثر# "محمد صادق" است که به نام های #آقاصادق و #ملاصادق نیز شهرت دارد.
همچنین دو تک چهره از #نادرشاه باقی مانده که به شیوه نقاشی رنگ و روغن و کاملا در استایل غربی است. لازم به ذکر است که چندین پرتره از #نادرشاه تا کنون بدست آمده اما کارشناسان هنری در اصالت این آثار مشکوک هستند و بیشتر زمان نقاشی آنها را به دوران زند و #قاجار نزدیک می دانند تا دوره #افشاریه.
به هر ترتیب، جنگ های پی در پی و دوران کوتاه حکومت افشاری، مجال آن را به هنر نداد که بتواند خیزش یابد و بجز تاثیرات #هنر غربی و #زوال هنر بومی رهاوردی برای هنر خاصه #هنر نقاشی، حاصل نشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در دوران حکومت نادرشاه، ایران به بزرگترین وسعت خود از زمان #سقوط شاهنشاهی ساسانی رسید.نادر بر تمامی یا بخشهایی از کشورهای کنونی ایران، #ارمنستان، #گرجستان، #جمهوری آذربایجان، #افغانستان،# بحرین،# ترکمنستان، #ازبکستان،# پاکستان،# عراق، #ترکیه،# امارات متحده عربی و #عمان تسلط داشت. با مرگ او، امپراتوری وی به سرعت از هم فروپاشید و میان #زندیان، #درانیها و خانات قفقاز تقسیم شد، درحالی که تنها بخشهایی از #خراسان تحت حکومت بازماندگان نادر باقی ماند. در نهایت، به سال ۱۷۹۶ میلادی، #آغامحمدخان قاجار با فتح خراسان و از بین بردن بازماندگان نادر، مجدداً ایران را یکپارچه کرد و یک شاهنشاهی ایرانی جدید را پایه گذاشت.
نام سلسله افشار از نام #ایل افشار، یکی از قبایل #ترکمان در شمال شرقی ایران، گرفته شدهاست.ایل افشار اوایل سده هفدهم میلادی، توسط# شاه عباس یکم صفوی و برای دفاع از مرزها در برابر ازبکها، از آذربایجان به مناطق شمال شرقی کوچانده شده بودند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی نقادانه روش ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر
نویسنده: مهیار خانی مقدم
منبع: پژوهشنامه علوی سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۲۲) 57-79
پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی فصل دوم از کتاب «جامعه کاریزماتی: هویّت شیعه در صدر اسلام» و نقد روش مؤلفش، ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر می پردازد. روش فهم وی دارای برخی نقاط قوت مانند اهتمام بر استفاده از منابع معتبر فریقین در فهم حدیث غدیر، دقّت در مؤلف کتاب الولایه، تأکید بر حفظ یکپارچگی متن حدیث غدیر، عنایت برنقش اقتضائات اجتماعی و مذهبی در نقل روایات و تحلیل عقلی در ردّ معنای محبّت برای مولی است. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد؛ مانند منحصر کردن ناقلان و راویان حدیث غدیر به افراد مدنی، عدم عنایت بر نقش ضابط بودن در پذیرش حدیث، تأکید بر جعلی بودن احادیث حاوی نام امامان (ع) و اشتباه در اعلام سبب صدور حدیث غدیرخم. تحلیل آسیب های روش فهم دکاک بیانگر فهم نادقیق وی از حدیث غدیر است که بی تأثیر از نظرات اهل سنّت که در فضای علمی خاورشناسان منتشر شده، نیست.
https://b2n.ir/s75392
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اعتبارسنجی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر
نویسنده: محمدرضا احمدی ندوشن
منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۴۷) 5-21
جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و رویداد غدیر همواره مطمح نظر عالمان شیعه و سنی بوده است، مستشرقان نیز بدین موضوع پرداخته اند. این پژوهش رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر را ارزیابی می کند. برخی پژوهشگران رویکردها را بررسی کرده، اما آنها را ارزیابی ننموده اند. نگارنده درصدد ارزیابی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی است. بدین روی، با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به این نتیجه دست یافته که برخی از مستشرقان با تکیه بر برخی از منابع اهل سنت، منکر رویداد غدیر شده اند که این با دلایل فراوانی از شیعه و سنی بر وقوع این رویداد با چالش روبه روست. برخی از مستشرقان نیز به تحریف رویداد غدیر و یا موروثی دانستن جانشینی روی آورده اند که به نظر می رسد ناآشنایی دقیق با باورهای شیعه سبب رویکرد مذکور گردیده است. اسناد فراوان دالّ بر ضرورت جانشینی امام علی علیه السلام رویکرد مستشرقان را با چالش جدی روبه رو می کند. از سوی دیگر، برخی از مستشرقان رویداد غدیر را بی طرفانه بررسی کرده اند.
https://b2n.ir/y71598
تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🍃صلوات خاصه #امام_هادی علیه السلام
🌻اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.🌻
#امام_هادی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مقالات پذیرفته شده در همایش ملی امام هادی (ع).pdf
8.51M
🌻مجموعه مقالات سیره پژوهی امام هادی علیه السلام
#امام_هادی
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو یادگار مهم و ماندگار#امام_هادی علیه السلام
#غدير
#عیدغدیر
استاد #رفیعی
🌸💐 #میلاد_امام_هادی علیه السلام مبارک
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j