❓❓سوال : آیا پراکندگی و گریز یاران #امام حسین(ع) در شب #عاشورا بعد از سخنان امام(ع) صحت دارد؟👇
✅یکی از تحریفات تاریخ عاشورا که در برخی کتب مثل «معالی السبطین» و «جواهر الکلام فی سوانح الایام» و «نورالعین» و «اسرار الشهاده»، «مهیج الاحزان» و «مخزن البکاء» و «روضه الشهداء» بیان شده است، پراکندگی یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا است.
آنگونه که در کتاب «معالی السبطین» آمده است اینکه؛
[حضرت سکینه(س) دختر امام حسین(ع) گفته که شنیده است، پدرش در شب عاشورا به اصحاب می فرماید :
《ای قومِ من! شما برای این به اینجا آمدید که میدانستید من به سوی قومی میروم که با من با دل و زبان بیعت کردهاند؛ اما اینک کار دگرگون شده است. شیطان آنها را گمراه کرده و آنها خدا را فراموش کردهاند و اکنون جز کشتن من قصد و غرضی ندارند. من نمیخواهم کسی ناخواسته همراه من کشته شود. هرکس از شما که نمیخواهد با من همراه باشد، میتواند برگردد.
هنوز وقت نگذشته و راه باز است و سیاهی شب همهجا گسترده است و شما میتوانید برگردید..》
و هنوز حرف پدر تمام نشده بود که اصحابش پراکنده شدند.
۱۰ نفر، ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر، ۲۰ نفر شروع به رفتن کردند و از آنها جز ۷۱ نفر نماند.
به پدرم نگاه کردم. دیدم که سرش را پایین انداخته است. گریه راه نفسم را گرفت و ترسیدم که پدرم صدای گریه مرا بشنود.
هر طور بود، جلوی گریهام را گرفتم و دستم را به سوی آسمان بلند کردم و گفتم، خدایا همانطور که آنها ما را واگذاشتند، تو نیز آنها را واگذار و دعایشان را مستجاب نکن و شفاعت جدم را روز قیامت نصیب آنان نگردان.]
دکتر صحتی پژوهشگر در عرصه عاشورا معتقد است که این مطلب را برای اولین بار محمدتقی سپهر نویسنده کتاب «ناسخ التواریخ» از کتاب «مروج الذهب» مسعودی آورده است و آنرا وی ابتدا انجام داده و از آنجا به دیگر کتب راه یافته است.
و نه فقط در این باب، در بیاعتباری «ناسخ التواریخ» شکی نیست، بلکه کتابهای «نورالعین»، «اسرار الشهاده»، «مهیج الاحزان» و «مخزن البکاء» که ناقلان خبر پراکندهشدن یاران امام (ع) در شب عاشورا به آنان استناد میکنند، نيز بهکلی بیاعتبارند.
در حالی که بسیاری از مورخین مثل طبری و شیخ مفید که در فوق اشاره شد، گویای این هستند که هیچ یک از یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا حضرت(ع) رو تنها نگذاشتند و تا پای جان وفادار بودند.
حتی برادران و پسران و برادرزادگان امام(ع) و یاران و اصحاب اعلام وفاداری کردند و باز امام(ع) سخنان خود را تکرار و بر رفتن آنان اصرار کرد؛ اما اینبار نیز یاران ایشان چون مسلم بن عوسجه، سعد بن عبدالله حنفی، زهیر بن قین و دیگران از سر وفاداری سخن گفتند.
اظهارات یاران امام(ع) برای سبقت در جانبازی و عرض وفاداری شاید کنایهای هم به نقض عهدکنندگان کوفه باشد. بسیاری از این یاران، کوفی نبودند و برخی نیز که از اهالی عراق بودند، هرگز نامهای برای امام(ع) ننوشتند؛ اما مسئولیت خویش را بهدرستی تشخیص دادند و در این کوران غربت، امام(ع) را تنها نگذاشتند.
این یاریکردن با یاریرساندن در پیروزی و هنگام تقسیم غنایم بسیار تفاوت دارد. یارانی بودند که از ابتدا تصور میکردند امام(ع) پیروز خواهد شد و نصیبی به آنان خواهد رسید؛ اما وقتی کار بالا گرفت و جز شهادت راهی باقی نماند، آنان نیز نماندند.
بسیاری یاوریها و یاوران نیز چنیناند؛ فقط در صورت پیروزی یاورند و در سختی و شکست، جمع دوستان را رها میکنند؛ در مقابل، چنین رهبری، چنین یارانی نیز دارد.
یارانی که امام (ع) از وفاداری آنان میگوید و آنان را بهترین و وفادارترین یاران میخواند؛ بنابراین فرار یاران امام(ع) در شب عاشورا افسانهای بیش نیست.
📚منابع :
۱)معالی السبطین، ج۱، ص۲۰۸
۲)تحریفشناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع) صحتی سردرودی، ص۱۶۹ #امام حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1_106727206.pdf
438.1K
سیر مطالعاتی عاشورا پژوهی
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_5780815801896404992.pdf
2.84M
📜 مقاله #دوازده_امام در تورات
اشاره به #پیامبر اسلام و #۱۲ امام و اعتراف علمای بزرگ یهودی و مسیحی به آن
#مقاله
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ
⁉️ آیا #امام_حسن و#امام_حسین علیهما السلام در جنگ با #ایران شرکت داشته اند؟
#فتوحات
#تاریخ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
رمان «قتل حسین بن علی» مربوط به قرن نوزدهم فرانسه
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇️ کتاب فوق به قلم عبدالمجید مبلغی؛
سیر تطور هویت یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد منتشر شد
🔵سیر تطور هویت یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد تألیف عبدالمجید مبلغی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬛️نویسنده در این کتاب کوشیده است تا درکی از نسبت اندیشه / عمل شیعی با مناسبات پیرامونی به دست دهد و بدین ترتیب نحوه گسترش و ارتقا مراتب اندیشه و عمل را در شیعه ذیل امکانات روش شناسی گفتمان به بحث گذارد.
⭕️کتاب شامل پنج فصل اصلی است:
فصل نخست به مبحث مطالعه گفتمان اختصاص یافته است و اینکه چگونه میتوان با بهره گیری از روش شناسی گفتمان مبحثی تاریخی همچون شیعه را پژوهید و در ارتباط با آن به مطالعه تاریخی دست زد.
🔴در فصل دوم کتاب به گفتمان نخست شیعه پرداخته شده است. این گفتمان که گفتمان شیعه سیاسی است در محدوده زمانی از امام علی (ع) تا واقعه عاشورا را پوشش میدهد.
✳️در فصل سوم کتاب نویسنده بر موضوع گفتمان شیعه اجتماعی تمرکز کرده است. این گفتمان محدوده زمانی از کربلا تا دوران صادقین (ع) را پوشش میدهد.
✳️در فصل چهارم کتاب شیعه اعتقادی و گفتمان اعتقادی شیعه را به بحث گذاشته است. این گفتمان نیز از دوران صادقین تا آغاز غیبت صغری را شامل میشود. فصل پنجم کتاب به گفتمان شیعه هویتی اختصاص یافته است. گفتمانی که به دوران آغاز غیبت تأسیس حوزه نجف پس از حمله سلاجقه به بغداد باز میگردد.
#معرفی_کتاب
#امام حسین (ع)
# محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
♦️اربعین طلیعه تمدنی ♦️
یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی : مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی
دکتر موسی نجفی
( مواجهه عالم قدسی با عالم سکولار )
▫️وقتی از مراسم اربعین سخن می گوییم این آئین در شکل امروزیش شامل دو قسمت در هم تنیده و به هم پیوسته است :
1⃣ زیارت اربعین 2⃣ راهپیمایی اربعین
1⃣ زیارت اربعین : سنت دیرپای شیعه متصل به امام معصوم (ع)
2⃣ راه پیمایی اربعین : که قبلا در طول تاریخ هم ثبت و گزارش شده است ، ولی در این شکل و حال و هوا و وسعت ، مسئله جدیدی می باشد.
🔸مراسم اربعین با این دو بخش نوعی آئین عبادی - سیاسی منحصر بفرد می باشد. این ممتاز بودن از نظر شکل و نماد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نه تنها نسبت به سایر مراسم دنیای اسلام و حتی مذهبی دنیا بلکه نسبت به سایر مناسک و مناسبت های شیعه هم تفاوتهایی را نشان می دهد.
🔸اما چرا عنوان شد که این شکل از مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی است؟ ویژگی مهم تمدن نوین اسلامی که آن را از تمدن غربی متمایز و ممتاز می نماید جنیه "چند ساحتی" آن در برابر" تمدن تک ساحتی" و مادیت عالم مدرن و تمدن غرب است.
🔸تظاهرات اربعین با محوریت "انسان کامل " و به شکل میلیونی ، نوید و نشانه و نماد خواست عمیق انسان معاصر در مقابل "قدسیت زدایی" از عالم است و برگشت انسان پسا مدرن از بهشت زمینی ( اتوپیای فیلسوفان عصر جدید) به ساحت قدسی و ملکوتی عالم را بعد از سکولاریزه نمودن آن نوید می دهد .
🔸شاید این مطلب به پیشگویی میشل فوکو فیلسوف پست مدرن نزدیک باشد که در سحرگاه وقوع انقلاب اسلامی ، در مورد ابعاد آن درسلسله مقاله هایی با نام " ایرانیان چه رویایی در سر دارند" در مورد این تحول بزرگ در عالم معتقد گردید که این انقلاب سرمایه عظیم معنویت را به متن و روابط اجتماعی زندگی ایرانیان برگردانده و این امری است که چندین قرن است در تاریخ زندگی غربیان به فراموشی سپرده شده است! و جالب است که این متفکر فرانسوی راس این سرمایه معنوی را برای ایرانیان ،اعتقاد عمیق به حضرت امام حسین (ع ) می داند.
#اربعین
#تاریخ
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60 ۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید| صوت سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای در ۲۴ اسفندماه ۱۳۵۲ دربارهی مراسم اربعین حسینی
☀️انجمن علمی تاریخ جامعه الزهرا س☀️
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60